فولکس واگن

تونل زمان: تحول 30 سالهٔ گلف GTI

مشاهده چگونگی تکامل محصولات مختلف در طول سال‌ها، همیشه جالب بوده است. چه برسد به این‌که مقایسه بین نسل‌های فولکس واگن گلف GTI از سال ۱۹۸۵ تا به امروز باشد.
پس از گذشت ۳۰ سال و معرفی پنج نسل، گلف GTI به یک خودرو بالغ تبدیل‌شده که سریع‌تر، امن‌تر و پیشرفته‌تر از قبل هست. البته سنگین‌تر و گران‌تر هم شده.

Volkswagen Golf GTI 1985
Volkswagen Golf GTI 1985
Volkswagen Golf GTI 2015
Volkswagen Golf GTI 2015
قیمت آن در سال ۱۹۸۵، ۸۹۹۰ دلار بوده است که با در نظر گرفتن تورم و تبدیل به نرخ پول امروز، حدود ۱۹۶۰۰ دلار می‌شود، گلف GTI MK2 در زیر کاپوت از یک موتور بنزینی چهار سیلندر خطی ۱.۸ لیتری با توان ۱۰۰ اسب بخار (مدل اروپایی آن ۱۱۰ اسب بخار داشت) عرضه‌شده بود و این توان را توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخ‌ها منتقل می‌کرد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این شاهکار فراموش‌نشدنی فولکس واگن، تنها ۸.۵ ثانیه بود.

Volkswagen Golf GTI 1985
Volkswagen Golf GTI 1985
Volkswagen Golf GTI 2015
Volkswagen Golf GTI 2015
خب برگردیم به زمان حال، گلف GTI Mk7 ۲۰۱۵ با افزایش قیمت ۲۵ درصدی نسبت به پدربزرگش، ۲۴، ۷۸۵ دلار قیمت‌گذاری شده است. فولکس واگن از یک موتور چهار سیلندر ۲.۰ لیتری استفاده کرده که در حالت استاندارد توان ۲۰۷ اسب بخار و با بسته ارتقایی ۲۱۷ اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌دهد. دو نوع گیربکس ۶ سرعته دستی و DSG با کلاچ دوگانه هم برای آن قابل انتخاب است. با توجه به اینفوگرافیک گلف جدید در ۵.۸ ثانیه ۰ تا ۱۰۰ را پر می‌کند، البته گفته نشده که این شتاب مربوط به کدام نسخه است، اما ما فرض می‌کنیم مربوط به مدل ۲۱۷ اسب بخار با گیربکس DSG باشد.

Volkswagen Golf GTI 1985
Volkswagen Golf GTI 1985
Volkswagen Golf GTI 2015
Volkswagen Golf GTI 2015
GTI جدیدتر، در یک زمینه پسرفت هم داشته است و آن وزن است، GTI ۱۹۸۵ وزنی معادل ۹۷۵ کیلوگرم داشت، درحالی‌که گلف جدید با حدود ۴۵۴ کیلوگرم اضافه‌وزن، وزنی بین ۱۳۷۵ تا ۱۴۳۰ کیلوگرم، (بسته به مدل انتخابی) دارد.

Volkswagen Golf GTI 1985
Volkswagen Golf GTI 1985
Volkswagen Golf GTI 2015
Volkswagen Golf GTI 2015
درنتیجه، نمی‌توان انتظار بهبود زیاد در مصرف سوخت را داشت، GTI قدیمی ۱۰.۲ لیتر در سیکل شهری و ۸.۱ لیتر در سیکل بزرگراهی در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کرد. در مقابل گلف جدید در سیکل شهری ۹.۴ لیتر و در سیکل بزرگراهی ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزاند.

final-golf-vs-golf-graphic

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مهرداد فراهانی

مهندس صنایع و از علاقه‌مندان تکنولوژی و خودرو هستم، قبل از پیوستن به پدال در وب‌سایت های خبری دیگر در حوضه آی‌تی می‌نوشتم و وظیفه سردبیر و مدیریت وبسایتی در زمینه آی‌تی و خودرو را هم دارم. درحال حاضر مفتخر به نویسندگی در سایت پدال هستم.

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. peyman

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (33 ديدگاه)

    هاچ بکه داغ
    با کمترین پرداخت بهترین کیفیت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. روزبه

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (58 ديدگاه)

    کاش یکی پیدا شه این گلفو با پژو 205gti قیاس کنه . جیمز می گفته 205 الانم ارزش روندن داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. احمد باقری

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    این ماشین یکی از بهترین ماشینها در مورد نسبت هزینه به کارایی هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. امیر

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (876 ديدگاه)

    با نظر دوستمون احمد موافقم
    من گلف داشتم . و از رانندگی با اون همیشه لذت میبردم مخصوصا زمانی که با چندتا از خودروهای وطنی (منظورم پراید نیست) همسفر میشدیم میدیدم با توجه به پیرتر بودن گلف همیشه پرچمش بالا بود مخصوصا تو جاده چالوس.دیزین و… حتی با روشن بودن کولر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. سعید

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1484 ديدگاه)

    از همه نظر یه ماشین عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Archi Khan

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    کاش بجای این خودروهای رویاییه چینی ،
    باز محصولات فولکس را وارد میکردن.
    کیفیت عالی با قمیت مناسب (البته قیمت جهانی)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Archi Khan

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    دوستان خبر مونتاژ فولکس تیگوان در شرکت خودرو سازان بم صحت داره ؟؟
    اگه تولید بشه و قیمت متعادلی هم داشته باشه ، میشه یکی از بهترین گرینه ها

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. مهرداد

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (15 ديدگاه)

    جز این که حسرت بخوریم چیز دیگه نیست ما مثل یه انسان بدبخت و بی چاره ایم که هر روز به جای پیش رفت پس رفت داره کشور مرده ای که پراید قدیمش کیفیت بالاتر از حال رو داره
    روز به روز بیچاره تر .سی سال سوار شدنه یه خودرو با شکل سی سال قبل ………..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. adel

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (171 ديدگاه)

    عاشق این ماشین هستم بسیاز زیبا و خاص
    ببین سال 1985 چه عشقی بوده واسه خودش…
    فقط حیف….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. milad

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (209 ديدگاه)

    عاشق گلف 1985 م…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. سامان از تبریز

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    یه قرمز رنگ خوشگلشو تو ارومیه پیدا کردیم مدل تک چراغ خیلی تمیزه 15 تومن میگه
    قراره چند روز دیگه بریم ببینیمش
    واسه دوستم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. jeneral

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    پراید خودمون هم کلی عوض شده از 30 سال پیش تاحالا . چراغاش عوض شده .موتورش رو که دیگه نگو کلی اسب بخاراش زیاد شده .کلی لوکس شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. بهزاد

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (2372 ديدگاه)

    یکی از آرزوهام این بود که یک گلف تمیز را با سلیقه خودم تیون کنم و فقط روزهای جمعه روشنش کنم و برونم به خصوص گلف های دهه ی نود.
    ماشین خوبیه و هنوز هم با قدرت به کارش ادامه میده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. MjM

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (718 ديدگاه)

    صدر بهترین هاچ بک های دنیا بی برو برگرد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  15. Danial

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (466 ديدگاه)

    دقت کردین که Golf GTI 1985 از پرایدی که ما الان داریم تولید میکنیم قدرت خروجی اسب بخار بیشتری داره خیلی جالبه واقعاً…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  16. rasoul

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (26 ديدگاه)

    همون اولی قدرت متور گشتاور ش از همه تولید داخلیها بیشتره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا