لندروور-رنجروورهفته نامه

نسل جدید لندروور دیسکاوری معرفی شد

سرانجام پس از چند تیزر و تصاویر جاسوسی فراوان، لندروور نسل جدید SUV سه ردیفهٔ دیسکاوری خود را رسماً رونمایی کرد. نسل جدید دیسکاوری که نسل پنجم محسوب می‌شود، کاملاً جدید بوده و ازلحاظ ارائهٔ راحتی، ایمنی و تطبیق‌پذیری شبیه هیچ‌یک از SUVهای حال حاضر دنیا نیست تا جایی که حتی لندروور نسل پنجم دیسکاوری را «بهترین SUV خانوادگی جهان» دانسته است.

Land_Rover-Discovery-2017-5

دیسکاوری جدید از زبان طراحی مدرن لندروور استفاده کرده که تقریباً آن‌را از فرم جعبه‌ای شکل نسل قبلی دور نموده است. چراغ‌های جلوی LED و یک جلوپنجرهٔ جذاب‌تر، از مؤلفه‌های اصلی این طراحی جدید هستند که ظاهر دیسکاوری جدید را تا حدودی به برادر بزرگ‌تر و لوکس‌ترش رنجروور شبیه کرده است. چراغ‌های عقب از نوع LED هستند و درِ صندوق بار نیز به‌صورت یک‌تکه باز می‌شود درعین‌حالی که برای سهولت استفاده به‌صورت دوتکه به حالت افقی هم قابل باز کردن است. برای این خودرو امکان انتخاب ۱۲ مدل رینگ مختلف وجود دارد درحالی‌که ضریب آئرودینامیک آن تنها ۰.۳۵ است که نقش مهمی در بهبود مصرف سوخت خواهد داشت.

ساختار این خودرو از آلومینیوم شکل گرفته است که بسیار سبک بوده و موجب کاهش ۴۸۰ کیلوگرمی وزن شده است. این به معنای بهره‌وری بالاتر، مصرف سوخت پایین‌تر و تولید دی‌اکسید کربن کمتر است. همچنین به نظر می‌رسد دیسکاوری جدید حتی قبل از رانندگی نیز همه را تحت تأثیر قرار دهد. این خودرو مجهز به کابین پریمیوم با هفت صندلی مناسب بزرگ‌سالان درشت‌اندام است درحالی‌که دارای سیستم رانندگی نیمه‌خودران، تکنولوژی جدید یدک کشی، فضای بار بسیار عالی، ۹ پورت USB، اینترنت وای فای ۳G با ظرفیت اتصال حداکثر هشت دستگاه و ظرفیت کشش ۳.۵ تن است که این ظرفیت بکسل یکی از بهترین‌ها در کلاس خود است.

در بخش ظاهری، دیسکاوری جدید سعی کرده است با ویژگی‌هایی چون خط سقف و طراحی خاص جا پلاک عقب، میراث ۲۷ سالهٔ خود را حفظ کند چراکه در تمامی نسل‌های این خودرو، سقف بلندتر قسمت عقب و همین‌طور شیشهٔ عقب منحصربه‌فرد وجود داشته است که مورد دوم در نسل پنجم تقریباً حذف شده و تنها با فرم خاص جا پلاک سعی شده این ویژگی همچنان زنده نگه‌داشته شود. در داخل جینش صندلی‌ها مشابه ورزشگاه صورت گرفته است یعنی هر ردیف صندلی کمی بالاتر از ردیف جلویی قرار دارد. این در حالی است که دیسکاوری جدید به‌راحتی توانایی حمل هفت بزرگ‌سال درشت‌اندام را دارد که این دستاورد بزرگی برای یک SUV با طولی کمتر از ۵ متر طول است (طول دقیق ۴.۹۷ متر).

Land_Rover-Discovery-2017-7

در ابتدا ۶۰۰ دستگاه از دیسکاوری جدید با عنوان «First Edition» یا نسخهٔ اول ساخته می‌شود که ۵۰۰ دستگاه آن صرفاً برای ایالات‌متحده و بقیه برای خریداران بریتانیایی عرضه خواهد شد. این نسخهٔ خاص دارای ویژگی‌هایی منحصربه‌فردی چون تریم آلومینیومی برای درها و سپرها، آرم‌های خاص، رنگ‌های ویژه و لیست کاملی از تجهیزات استاندارد است. بااین‌حال حتی کسانی که بیش از این می‌خواهند می‌توانند پکیج اختیاری Dynamic Design را سفارش دهند که رنگ متفاوت سقف، طرح اسپرت سپرهای جلو و عقب، تریم داخلی چرمی و فرمان پدال‌های اسپرت را به خودرو اضافه می‌کند.

دیگر مدل‌های دیسکاوری جدید عبارت‌اند از طیف وسیع مدل‌های S، SE، HSE و HSE لاکچری که یک پکیج سفارشی بنام Black Design هم برای همهٔ آن‌ها به‌جز تیپ پایهٔ S ارائه می‌شود. حتی همین تیپ پایه هم از تجهیزاتی چون تعلیق بادی، دو گیربکس سبک و سنگین، چهار حالت رانندگی مختلف، رینگ‌های ۱۹ اینچی آلیاژی و تهویه مطبوع دستی دو منطقه‌ای برخوردار است. در مدل SE روکش چرمی، ناوبری ماهواره‌ای، تهویهٔ اتوماتیک و سیستم صوتی بهتر به خودرو اضافه می‌شود درحالی‌که تیپ HSE به سیستم صوتی Meridian، صندلی‌های چرمی، ناوبری ماهواره‌ی با قابلیت اتصال، سقف پانورامای ثابت، رینگ‌های آلیاژی ۲۰ اینچی و چراغ‌های جلوی LED مجهز شده است.

در بالاترین تیپ دیسکاوری یعنی HSE لاکچری هم چرم بیشتر برای صندلی‌ها، رینگ‌های آلیاژی ۲۱ اینچی، سانروف برقی و سیستم سرگرمی برای سرنشینان عقب ارائه می‌شود درحالی‌که به تجهیزات ایمنی و رفاهی پیشرفته‌ای چون سیستم کمک پارک، سیستم شناسایی نقاط کور، کروز کنترل تطبیقی، سیستم تشخیص ترافیک، محدودکنندهٔ هوشمند سرعت، نوربالای خودکار، دوربین فراگیر HD، سیستم هشدار خروج از خط و سیستم کمکی حفظ حرکت میان خطوط نیز مجهز شده است.

Land_Rover-Discovery-2017-6

دیسکاوری جدید در بیرون انقلابی و در داخل همه‌کاره و جادار است. پانل مرکزی خودرو بسیار پالایش‌شده بوده و توسط دو ستون قطور زیبا احاطه شده است. این ‌یک نشانهٔ برجسته در طراحی داخلی خانوادهٔ دیسکاوری است. خریداران در این خودرو یک تجربهٔ آرامش‌بخش داشته و از فناوری‌های پیشرفتهٔ آن استفاده خواهند کرد درحالی‌که در فضایی پریمیوم و لوکس به سر خواهند برد. ازجمله ویژگی‌های جدید این خودرو می‌توان به سازوکار هوشمند تا شدن صندلی‌ها اشاره کرد که برای اولین بار در دنیا در دیسکاوری ارائه شده است. در این سیستم می‌توان با استفاده از کنترلرهای نصب‌شده در عقب ماشین یا صفحه‌نمایش لمسی مرکزی و یا اپلیکیشن تلفن همراه هوشمند، ترکیب مجددی برای صندلی‌های ردیف دوم و سوم ایجاد کرد. این در حالی است که با لمس یک دکمه می‌توان در ظرف تنها ۱۲ ثانیه ردیف سوم صندلی‌ها را به‌صورت برقی جمع کرد.

Land_Rover-Discovery-2017-1024-34

برای این SUV لوکس، دو پیشرانهٔ جدید ارائه شده است. یک نمونهٔ دیزل ۳ لیتری V6 توربوشارژ با ۲۵۵ اسب بخار قدرت و یک واحد ۳ لیتری بنزینی V6 سوپرشارژ با ۳۴۰ اسب بخار قدرت که این موتور شتاب صفرتاصد ۶.۹ ثانیه را برای دیسکاوری به ارمغان می‌آورد. وظیفهٔ انتقال نیروی هر دو پیشرانه هم بر عهدهٔ یک گیربکس ۸ سرعتهٔ اتوماتیک کارآمد است.

Land_Rover-Discovery-2017-1024-71

ازآنجایی‌که در دیسکاوری همواره توانایی‌های آفرود بسیار اهمیت داشته است، نسل جدید این خودرو ۲۸.۳ سانتیمتر از سطح زمین فاصله دارد که توانایی‌های آفرود آن‌را ارتقاء می‌دهد درحالی‌که توانایی عبور از حداکثر عمق ۹۰ سانتیمتری آب را نیز دارد. این امر موجب می‌شود که راننده بتواند با دیسکاوری از مسیرهای دارای آب‌گرفتگی و یا جاده‌هایی که از آب اشباع‌شده‌اند عبور کند. همچنین زاویهٔ حمل و زاویهٔ فرار هم به ترتیب به ۳۴ درجه و ۳۰ درجه افزایش یافته و خودرو به سیستم تعلیق پیشرفته و فرمان الکتریکی مجهز شده است.

Land_Rover-Discovery-2017-1

اما نوآوری در دیسکاوری جدید به اینجا ختم نمی‌شود زیرا این SUV جدید بریتانیایی مجهز به سیستم تنظیم ارتفاع خودکار شده است که در هنگام سوار و پیاده شدن سرنشینان جهت سهولت در ورود و خروج، ارتفاع ماشین را تا ۴ سانتیمتر کاهش می‌دهد. همچنین سیستم اطلاعاتی-سرگرمی InControl که طراحان لندروور آن‌را از طریق یک صفحه‌نمایش لمسی ۱۰ اینچی نصب‌شده در بالای داشبورد ارائه کرده‌اند، موجب شده که تعداد دکمه‌های روی داشبورد تا یک‌سوم کاهش پیدا کند. این سیستم مجهز به سیستم‌عامل‌های اندروی و IOS است درحالی‌که سیستم صوتی خودرو نیز مجهز به ۱۴ بلندگوی Meridian با سیستم صدای فراگیر دیجیتال و یک ساب ووفر شده است.

ازلحاظ محل قرار دادن اشیاء نیز دیسکاوری جدید عالی عمل کرده است. به‌عنوان‌مثال دستهٔ مرکزی صندلی‌ها به‌تنهایی می‌تواند پنج iPad را در خود جای دهد. همچنین در صورت باز بودن دو ردیف صندلی‌ها، فضای باری برابر با ۱۱۳۷ لیتر وجود خواهد داشت که در صورت خواباندن ردیف دوم صندلی‌ها به ۲۴۰۶ لیتر افزایش پیدا می‌کند.

فروش نسل پنجم لندروور دیسکاوری در بهار آینده در انگلستان آغاز خواهد شد و قیمت آن نیز از ۴۳,۴۹۵ پوند شروع می‌شود. همچنین این خودرو از اواسط سال آینده در ایالات‌متحده عرضه می‌گردد. قیمت پایهٔ دیسکاوری S با موتور V6 بنزینی در ایالات‌متحده از ۴۹,۹۹۰ دلار شروع خواهد شد درحالی‌که تیپ HSE با همین موتور ۵۶,۹۵۰ دلار قیمت خواهد داشت. موتور توربودیزل کمی گران‌تر بوده و در همین تیپ ۵۸,۹۵۰ دلار قیمت دارد درحالی‌که تریم HSE لاکچری به‌عنوان بالاترین مدل در نسخهٔ بنزینی ۶۳,۹۵۰ و در نمونهٔ دیزلی ۶۵,۹۵۰ دلار قیمت خواهد داشت. مدل ویژهٔ «First Edition» هم مجهز به پیشرانهٔ بنزینی ۳۴۰ اسبی بوده و ۷۳,۹۵۰ دلار قیمت دارد.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. مجید

    ۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    بازگشت دوباره اسطوره!!!!!!!!!!به معنای واقعی کلمه عالی هم تو آفرود بهتر شده و هم تو آنرود!!!!!!!واقعا ای ول!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ارش

      ۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      لامصب چی ساخته ار همه فضای خودرو استفاده کرده

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فقط انگلستان

        ۸ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (1046 ديدگاه)

        واقعا خیلی زیباست اصلا فکرشو نمی کردم لندروور بتونه اینطور زیباش کنه واقعا آفرین داره دیگه شاسی بلند سازی انگلیس خیلی پیشرفت کرده منتظر اومدن شاسی بلندهای گرن کوپه جاگوار و رنجروور و بنتلی و شاسی بلندهای رولزرویس و آستون مارتین هم هستم با قیافه عالی.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. uss zumwalt DDG-1000

          ۸ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          طراحیش خدایی شیک

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. مصطفی

      ۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (226 ديدگاه)

      فوق العادست واقعا ارزش خریدو داره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. new great britain

      ۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (2761 ديدگاه)

      مجید جان دلبندم این همون ماشینی نبود که گفتی شبیه ماهیندرا KUV100 هستش!!!!!
      حالا اشکال نداره من خودمم قبل از رونمایی خیلی خوشم نیومد و یه جورایی نگران بودم.
      ولی ته دلم به طراحی های انگلیسی امیدوار بودم و مزده امیدواریمم گرفتم.
      حالا بگذریم و بریم سراغ اصله قضیه.
      واقعا کجایه دنیا میشه این همه امکانات که واقعا در یک شاسی بلند سابقه نداشه و حتی بعضی امکانات برای اولین بار استفاده شده رو با حداکثر قیمت 74 هزار دلار پیدا کرد.
      من جذب طراحیه داخلیشم نه اصلا شلوغه نه خیلی پیچیده.بسیار ساده و شیک و مدرن هستش. و در دله این سادگی یه مهندسی پیچیده نهفتست.که درستش هم همینه.
      دوستان آمریکایی که همیشه مینازن به اینکه امکانات بالا(البته نه در این حد) با قیمت پایین به مشتری تحویل میدن.خودشون به این ماشین یه نگاه بکنن و امکاناتشو بسنجن.
      البته نمیخوام جو راه بندازم و لی واقعا این همه امکانات با قیمت حداکثر 74 هزار دلار یه مهندسی بسیار بالا میخواد.
      من فکر میکنم این ماشین و همینطور قصد لندروور گرفت بازار آمریکا در شاسی بلندها از خوده آمریکایی ها و ژاپنی ها باشه.که این مدل همینو ثابت میکنه.
      برنامه ی طولانی مدت لندروور همینه.
      حالا دوستان حساب کنید این ماشین که یکی از قابلیت هاش آفروده و بهترینه تو شاسی بلندها فکر کنید زمانی که دیفندر جدید که اصلی ترین قابلیتش آفرود محسوب میشه اون دیگه چه جونوریه.
      البته الان نمیشه تو هیچ چیز زود قضاوت کرد دیسکاوری باید بیاد تو میدون و از همه لحاظ با هم رده هاش مقایسه بشه و اون موقع نظره قطعی داد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. (ali (CHEVY NOVA

        ۹ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (6790 ديدگاه)

        به بریتانیای کبیر
        داداش طرفدارهای ماشین امریکایی به همه چیز ماشین امریکایی مینازن و نه فقط قیمت
        قدرت . زیبایی . قیمت و……………………
        من نمیدونم چه رسمی شده هرماشینی رو سریع با ماشین امریکایی مقایسه میکنن

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. madjid911 GT2

        ۹ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        عزیزم شما برو عکس اون ماهیندرا نگاه کن. آخه لامصب بی انصافی تا چقدر ؟؟؟

        خیلی خیلی شبیه همن. مخصوصا نمای جلو.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. علي

    ۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (969 ديدگاه)

    با تبریک به طرفداران لندروور و الخصوص شرکت مادر تاتا موتورز هندوستان و همچنین ی تچکر هم از عکاسان حرفه ایی بکنم بابت عکسای گرفته شده و روتوشهای خاص رو عکسها که جلوه ماشینو دو چندان میکنه . ضمنا قیمت خودرو هم کاملا مناسب و رقابتیه .
    با تچکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. rrr

      ۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (80 ديدگاه)

      متن رو خوندی کفت برید نه؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Monster_ALM

      ۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (1116 ديدگاه)

      علی آقا نمیخوای به این کاری که انجام میدی پایان بدی ؟؟؟جدا میدونستی با این کامنت هات خودتو به سخره میگیری؟؟؟واقعا که چی؟ آخرش چی؟ شرکت های بزرگ انگلیسی با کامنت های گوهر بار شما میرن زیر سوال؟؟؟نه عزیز با این کارها خودتو به یک عضو منفور تبدیل کردی چون همیشه پشت سر بزرگترین موفقیت ها دشمن های زیادی هست…خیلی از دوستان دیگه هستن طرفدار برند های آلمانی و آمریکایی و ایتالیایی و ژاپنی و کره ای و و و … هستن و همشون قابل احترام هستن چون یه جو سالم برای تبادل نظر ساختن و با دلیل و مدرک و میان تبادل اطلاعات میکنن ولی این کامنت های مسخره از سر تعصب و دشمنی باشه که هیچ استناد محکمی نداره تهش هیچ چیزی نداره نه من چیزی از شما یاد میگیرم نه بقیه….من خودم شخصا به تمام برندهای دنیا علاقه دارم ولی همیشه برند هایی هست بیشتر دوستشون داری ولی دلیل نمیشه بیای زیر تک تک مطالب یه جو خیلی دشمن تراشانه ایجاد کنیم باید یاد بگیریم یه مکان عمومی یک سایت خبری یه سایت تخصصی متعلق به همه هست…من هر مطلبی دیدم که در مورد کمپانی های انگلیسی شما یه کامنت بی ربط گذاشتی این یعنی چی برادر من؟؟؟
      لطفا به خودت بیا میدونم شخصیتت خیلی خیلی بالاتر از این حرفاست و یجور شیطنت هست ولی جدا این راهش نیست.
      یا حق

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. madjid911 GT2

        ۸ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        چقدر اینجا قشنگ حرف زدی monster alm …

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. uss zumwalt DDG-1000

      ۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      بکش بیرون از هندوستان

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Monster_alm

    ۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1116 ديدگاه)

    بهترین و زیباترین توی کلاس خودش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      نمیشه گفت بهترین چون رقبای غولی داره
      ولی زیبا هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. Sina

    ۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (809 ديدگاه)

    احسنت…
    از دید منی که فقط به suv علاقه دارم و عاشق آفرودم این بهترین شاسی بلند حال حاضر و در کل بهترین شاسی بلندیه که تا الان ساخته شده رو دست نداره
    قیمت مناسب 7تا آدم بزرگ داخلش جا میشه آفرودش محشره قیافه داخل وظاهرشم لوکسه موتور انتخابیشم بهترین و مهندسی ترین موتوره یعنی 6سیلندر 3لیتری که قدر و مصرف سوختش خیلی خوبه شتاب خوبی هم برای جاده داره
    شاسی بلندی که همه اینهارو دشته باشه غیر از این نیست
    کسی هم که معتقده بدرد نمیخوره اگه مدلی سراغ داری بگو تا من جوابتو بدم…
    در کل بلاخره یکی پیدا شد یه شاسی بلند کامل بسازه دمش گرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیرحسین ق.

      ۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (218 ديدگاه)

      شاسی بلند خوب و کامل کم نیست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. امیرحسین ق.

    ۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (218 ديدگاه)

    دلم میخواد وقتی مقاله ای رو در پدال میخونم و به اطلاعاتم افزوده میشه در بخش نظرات اعلام کنم ، و به کسی که زحمت کشیده بازخورد مثبت بدم تا بدونه زحمتش پر ثمر و مفید بوده.
    ممنون از تیم خوب و پرانرژی پدال. با آرزوی سلامتی و شادی برای همه.
    _____________________________________________________
    اما در مورد این ماشین به نظرم خیلی خوبه. ❤❤

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      درود برشما

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Ahmadreza

    ۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (116 ديدگاه)

    عجب چیزی شده معلوم بود عالیه که لندرور توی اینستا دهنمونو آسفالت کرد تا معرفی شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. mehran911

    ۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2025 ديدگاه)

    خیلی عالی بود
    یک SUV تمام عیار
    خیلی سخت میشه ازش اشکال گرفت
    با توجه به ارزش خرید بالاش پیش بینی می کنم فروش فوق العاده ای داشته باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Sajjad Ahmadi

    ۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    عالی واقعا
    مهندسی خودشو به رخ کشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حميد

    ۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    قیمتش با یک سانتافه تو ایران یکی هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. روزبه

    ۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (57 ديدگاه)

    عالی عالی عالی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. علیرضا

    ۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (77 ديدگاه)

    از نظر من suv باید قابلیت آفرود داشته باشه در غیر اینصورت مثل شیر بی یال و دم و اشکم هست.لندروور و جیپ و لندکروزر از این دست suv ها هستند.سرعت و شتاب و المان های لوکس رو میشه تو سایر کلاسها دید ولی قابلیت آفرود فقط تو این قبیل ماشینها پیدا میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. حسین

    ۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (95 ديدگاه)

    اینهمه دیسلایک تو کامنتا از کجاست؟؟؟
    اکثر کامنتا دیسلایکاشون بیشتر از لایک هاشون هست
    عجیب نیست؟؟؟!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. مازیار

    ۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    امیدوارم در کشور ما شرایطی ایجاد بشه تا زمینه ورود تمام ماشینهای خوب ایجاد بشه و مدیران درک کنند هر چی ماشینهای خوب وارد کشور بشه امنیت شهروندان بالاتر میره وبعضی افراد در کشور یه عشق و علاقه به ماشین دارن که آرزوی ماشینی که دوست دارن سواربشن با قانونهای دست و پا گیر مانع واردات نشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. mojtabaaston

    ۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (232 ديدگاه)

    طراحیش حرف نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا