کانسپت‌های فراموش‌شده: لکسوس لانداو

این کانسپت در اصل یک لکسوس GS بود که به یک هاچ‌بک کامپکت V8 چهارچرخ محرک تبدیل شده و توسط ایتال‌دیزاین طراحی شده بود

نام لکسوس لانداو (Landau)
ترکیب موتور جلو
پیشرانه 4 لیتری V8
قدرت 250 اسب بخار
گیربکس اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ

استفاده از یک پیشرانهٔ V8 متعلق به یک خودروی بسیار بزرگ‌تر در یک هاچ‌بک کامپکت، ایده‌ای عالی بود به‌خصوص که این موتور بزرگ با سیستم چهارچرخ محرک هم ترکیب شود. این ایده را لکسوس در کانسپت بنام لانداو بکار گرفت. این کانسپت اولین لکسوس‌ پنج‌در سگمنت C بود که در اصل بر اساس نسل اول سدان GS300 ساخته شده بود و در سال 1994 معرفی شد. همچنین این خودرو اشتراکات زیادی هم با تویوتا آریستو اوایل دههٔ 90 میلادی داشت. کانسپت لانداو هم مانند GS که بر اساس آن ساخته شده بود، توسط ایتال‌دیزاین طراحی شده بود و حدود 60 سانتیمتر طول کمتری داشت.

lexus_landau_concept_7

با وجود این‌که طول کانسپت لانداو نسبت به سدان GS به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده بود اما تأثیری منفی بر فضای داخلی آن نگذاشته بود. علاوه بر این به دلیل افزایش حدود 5 سانتیمتری ارتفاع سقف، این هاچ‌بک کانسپت از فضای سر بیشتری هم برخوردار بود. مهندسان لکسوس نیز تصمیم گرفتند مخزن سوخت را هم به زیر صندلی‌های عقب انتقال دهند.

به‌عبارت‌دیگر، کانسپت لانداو همان سطح تجمل، رفاه و آسایش سدان GS را در اندازه‌ای کوچک‌تر ارائه می‌کرد. این هاچ‌بک لوکس مجهز به یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 شده بود که 250 اسب بخار قدرت داشت و ازآنجایی‌که این موتور از تویوتا آریستو گرفته شده بود، لانداو سیستم چهارچرخ محرک و گیربکس اتوماتیک آن‌را هم به ارث برده بود. البته این ترکیب هرگز در ایالات‌متحده برای مدل GS ارائه نمی‌شد و لکسوس آن‌را در قالب مدل بزرگ‌تر LS400 عرضه می‌کرد.

lexus_landau_concept_4

ازلحاظ طراحی بیرونی، کانسپت لانداو به‌طور قابل‌توجهی متفاوت از دیگر محصولات آن سال‌های لکسوس بود به‌گونه‌ای که اگر تمامی لوگوها و آرم‌های آن برداشته می‌شدند سخت می‌شد تشخیص داد که این یک لکسوس متعلق به دههٔ 90 میلادی است. لانداو همچنین در بیرون فرمی گرد شکل داشت که جالب به نظر می‌رسید اما هماهنگ با دیگر محصولات لکسوس در آن دوران نیست.

اما کمی هم در مورد ریشهٔ نام این کانسپت صحبت کنیم. لانداو (Landau) به درشکه‌های لوکس چهارچرخی که توسط دو اسب کشیده می‌شدند اطلاق می‌شد. این درشکه‌ها در قرن نوزدهم مورداستفاده قرار می‌گرفتند اما این نام در سال 2009 توسط مایباخ و با معرفی مدل 62S Landaulet دوباره احیا شد. در حال حاضر به خودروهایی Landau یا Landaulet گفته می‌شود که در قسمت جلویی خودرو یعنی در بخش راننده دارای سقف ثابت معمولی هستند اما سقف قسمت سرنشینان عقب قابل باز شدن است.

lexus_landau_concept_2

منبع: Motor1

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

8 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل فرشاد سجادیان
    فرشاد سجادیان
    سوابق: (638 دیدگاه) ,

    نه تنها هیچ شباهتی به یک کانسپت نداره، بلکه به عنوان یک خودروی تولید انبوه هم نمیشه آن‌چنان روش حساب کرد؛ یه ایده خاکستری

    پاسخ
  2. تصویر پروفایل حسين
    حسين
    سوابق: (1269 دیدگاه) ,

    درود.
    پست لکسس LS که گذشت اما با اجازه دوستان یه چندتا نکته راجع بهش رو اینجا بگم.

    (خب وقتی ژاپنی بازای سایت فعال نباشن ما مجبوریم بریم جستجو کنیم)

    در مورد سیستم کاهش نویز که لوئیس بهش اشاره کرد: ایزوله کابین نسبت به قبل بهتر شده و یه سیستمی برای تشخیص صدای موتور و خنثی کردنش به وسیله فرستادن امواج معکوس از طریق سیستم صوتی در این ماشین استفاده شده. البته این سیستم برای اولین بار نیست که استفاده میشه.

    در مورد سیستم تشخیص عابر پیاده: این سیستم اولین باره که داره استفاده میشه و به این صورته که با دیدن عابر پیاده و تشخیص امکان برخورد، ترمز میکنه و با فرمون دادن به ماشین، عابر رو رد میکنه. یه همچین سیستمی در ب ام و برای تشخیص موانع و فرمان دادن اتوماتیک نسبت به اونا و در بنز برای تشخیص عابر و کمک کردن به راننده در جهت چرخوندن فرمان وجود داره.

    در ضمن لکسس LS تقریبا در همه موارد نسبت به نسل قبل بهبود داشته. از طراحی تا کاهش وزن و هندلینگ و راحتی و …

    من دیگه هرچی گشتم هیچی بیشتر از این پیدا نکردم. و همچنان به نظر میاد که چیزای جدید زیادی رو به همراه خودش نیاورده! حتی هیچ جا حرف از قابلیت رانندگی خودکار که در تمام رقیباش وجود داره زده نشده و فقط از سیستم ایمنی فعالش صحبت شده! این برام عجیبه

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل حسين
      حسين
      سوابق: (1269 دیدگاه) ,

      پدال

      دو روزه خیلی کامنت گذاشتن سخت شده. 1000 بار این کامنتو گذاشتم تا اومد رو سایت. آخرشم رفت برای تایید. مگه کلمه ی مورد داری توش بود؟!!

      پاسخ
  3. Viper ACR
    سوابق: (7156 دیدگاه) ,

    هنر ایتال دیزاین 👌👌👌

    پاسخ
  4. ارش
    سوابق: (51 دیدگاه) ,

    افتضاحه . حتی طراحیش رو انگار از روی اپل کورسا کپی کردن.

    پاسخ
  5. احمد باقری
    سوابق: (4715 دیدگاه) ,

    طراحیش اصلا جالب نیست.

    پاسخ
    1. ماسل
      سوابق: (200 دیدگاه) ,

      خیلی سعی کردم هرکاری مکنم لایک نمیشی

      پاسخ
  6. faramarz
    سوابق: (167 دیدگاه) ,

    این کجاش شبیه کانسپته!!!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.