متفرقه

پشت فرمان اولین خودروی چاپ سه‌بعدی دنیا

بهار امسال، سرجیو مارچیونه (Sergio Marchionne)، مدیر عامل فیات-کرایسلر با هم‌پوشانی بیشتر هزینه‌ها در طراحی و ساخت خودروها، در این صنعت خبرساز شد. رویکرد وی بر اصول کلاسیک تجارت استوار بود؛ یعنی یکپارچه‌‌سازی و حذف هزینه‌های اضافه. جی راجرز (Jay Rogers)، مدیر عامل لوکال موتورز نیز با چالشی مشابه روبرو بوده است؛ ولی در مقابله با آن از یک زاویه کاملاً متفاوت وارد شده است. از دیدگاه «راجرز»، این مشکل نه از سازماندهی تجاری، بلکه از این حقیقت نشأت می‌گیرد که ما هنوز به همان شیوه سال ۱۹۱۵ میلادی خودروها تولید می‌کنیم؛ یعنی یک خطِ تولید و هزاران قطعه که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. امّا این روند نمی‌تواند این چنین ادامه پیدا کند. شاهد این موضوع، خودرویی است که در یک پارکینگ در «ناکس‌ویل» تنسی پارک شده و برای رانندگی آماده است.

local motors strati 3d printed car
local motors strati 3d printed car
راه‌حل لوکال موتورز برای کاهش هزینه‌ها، مدل «استراتی» است که اولین خودروی پرینت سه‌بعدی دنیا به شمار می‌رود. این خودرو در عین داشتن ظاهری محقّر، بسیار شگفت‌انگیز است. استراتی با همکاری آزمایشگاه ملی اوک ریج (Oak Ridge) در دیترویت ساخته شده و یا بهتر بگوییم، «پرینت» شده است. این خودرو یک مدل الکتریکی کوچک دو سرنشینه است که از بین تمام مدل‌های برنامه‌ریزی شده توسط کمپانی، اولین مدلی است که تولید شده است. ساخت دو کارخانه با نیروی کاری‌ای بالغ بر ۱۰۰ نفر برای هر کدام ادامه دارد و طبق برنامه، قرار است که در پایان سال جاری میلادی به اتمام برسند. برنامه لوکال موتور برای ساخت خودروهای خودش است، ولی می‌تواند به عنوان یک تأمین‌کننده قطعات برای خودروسازان دیگر نیز فعالیت کند. به گفته «راجرز»، وی با نمایندگان یکی از خودروسازان نیز در این زمینه ملاقاتی داشته است. «راجرز» عقیده دارد که با این روش باید خودروها را ساخت؛ این واقعاً یک ایده افراطی و بزرگ است.

local motors strati 3d printed car
local motors strati 3d printed car
طراحی اولین خودروی چاپ سه‌بعدی دنیا، هنوز بسیار خام است. داشبوردِ آن به غیر از یک «داشبورد»، به همه‌چیز می‌تواند شباهت داشته باشد. در همین حال، کناره‌ها حالتی صاف دارند و قطعات مات کربنی ب‌ام‌و i3 را تداعی می‌کنند. «راجرز» در این زمینه می‌گوید:

کناره‌ها را تراش داده‌ایم تا ظاهر نهایی را به نمایش بگذاریم. برخی دیگر از قطعات، درست به همان صورتی که از پرینتر بیرون آمده‌اند، باقی مانده‌اند و به راحتی می‌توانید آنها را ببینید. ولی هر طور که بخواهید، ما ظاهر آن را برای شما آماده می‌کنیم. می‌توان از یک پوشش «وینیل» نیز استفاده کرد و در عین حال، خودور هنوز هم کاملاً قابل بازیافت خواهد بود.

استراتی با پلاستیک تقویت‌شده با فیبر کربن چاپ شده است؛ یک ماده تطبیق‌پذیر، مقاوم و نسبتاً ارزان که می‌تواند راه را برای برخی رویکردهای جدید در ایمنی هموار کند. با توجه به روند حاکم بر چاپ سه‌بعدی، خودرو به صورت لایه‌لایه از طریق نازل‌های پرینتر غول‌پیکر ساخته می‌شود. در نتیجه، می‌توان از ساختارهای مستهلک‌کننده انرژی برخورد در تصادف یا کمربندهای ایمنی بسیار محکم با اتصال در اعماق بدنه استفاده کرد. شما همچنین می‌توانید بامپرهای فنری را برای کاهش قدرت ضربه به عابران پیاده به کار ببرید. همچنین اگر به شکلی ناگهانی، بدنه را بشکنید، می‌توانید پیچ‌های موتور و سیستم تعلیق را باز کنید، خودرو را ذوب کنید و دوباره یک نمونه دیگر پرینت بگیرید. لوکال موتورز البته به این ماده بسنده نکرده و در حال حاضر، مشغول آزمایش بر روی یک ماده پولی‌یورتان الاستیک به نام نینجا فلکس (NinjaFlex) است.

local motors strati 3d printed car
local motors strati 3d printed car
نمونه‌ای که در اینجا بررسی شده، سومین خودرویی است که لوکال موتورز پرینت گرفته و برای این کار زمانی را برابر ۴۰ ساعت صرف کرده است. این کمپانی در حال حاضر به دنبال یک تأمین‌کننده برای پیشرانه الکتریکی خودروهایش است. برای شروع، استراتی از یک موتور بزرگ «گلف-کارت» استفاده کرده است. استراتی با دیفرانسیل عقب به عنوان یک خودروی شهری ساخته شده است، ولی «راجرز» نسبت به قابلیت‌های عملکردی در آن، چندان هم بی‌تفاوت نیست. وی توضیح می‌دهد:

اگر یک موتور ۱۵۰ یا ۲۰۰ اسب‌بخاری در اینجا قرار دهید، هیجان زیادی را تجربه خواهید کرد.

استراتی، همین حالا هم هیجان زیادی دارد. سیستم تعلیق عقب بر روی یک ساب‌فریم آلومینیومی سوار است و با توجه به اینکه هیچ‌گونه تمایزی بین بدنه و شاسی وجود ندارد، خودرو حس صلبیت قابل‌توجهی دارد. یک سری سر و صدا از موتور به گوش می‌رسد، ولی خودِ استراتی صدایی ندارد. اگر هم چیزی شبیه به یک موتور میتسوبیشی i-MiEV در آن عقب بگذارید، این وسیله با سکوت کامل از مسیرها عبور خواهد کرد.

local motors strati 3d printed car
local motors strati 3d printed car
مسلماً استراتی با خودروهایی مانند مک‌لارن ۶۵۰S با قیمتی بالاتر از ۳۰۰ هزار دلار قابل‌مقایسه نیست. این خودرو، بدون زرق و برق و چیزهای اضافی، با هزینه‌ای حدود ۵ هزار دلار تمام می‌شود که می‌تواند برای خانواده‌هایی که با ۵ نفر سوار یک موتورسیکلت می‌شوند، بسیار مناسب باشد. احتمالاً کشورهای در حال توسعه از این تکنولوژی برای یک حمل و نقل ارزان استقبال زیادی خواهند کرد. ولی یک شخص ثروتمند نیز شاید بخواهد طراحی خودروی هزار اسبی‌‌‌اش را خودش تعیین کند و تنها یک نمونه از آن را پرینت بگیرد. شاید هم یک خودروساز بخواهد به‌جای اینکه یک خودرو را در ۲۴ ساعت تولید کند، این زمان را به ۱۰ ساعت کاهش دهد.

local motors 3d-print strati
local motors 3d-print strati
خودروهای مدرن بسیار پیچیده هستند، ولی هماهنگی چاپ سه‌بعدی و پیشرانه الکتریکی که در آن، موتور تنها یک قطعه متحرک است، به آینده‌ای اشاره می‌کند که چندان هم با ما فاصله ندارد. ما در حال حاضر خودروها را به عنوان ابزارهای پیچیده و گران‌قیمت درنظر می‌گیریم. ولی وقتی با چیزی مانند «استراتی» رانندگی می‌کنید، به راحتی می‌توانید روزی را تصور کنید که این پیش‌زمینه در مورد خودروها تغییر کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. ارشیا.فقط ژاپن. فقط لکسوس

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (19 ديدگاه)

    به این میگن هنر. چیزه عجیبیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. asa

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (569 ديدگاه)

      پشت فرمان اولین ماشین 5 بعدی دنیا ……….پراید 112……….

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Xman

        ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (546 ديدگاه)

        1بعدم زیادشه!

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. asa

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (569 ديدگاه)

      اول از هنری فورد پدر خودرو های تولید انبوه شروع شد. بعد تسلا عجوبه خودروهای برقی و حالا هم نوبت به انقلاب گری در صنعت خودرو رسیده . فقط سعی و تلاش ابتکار و ذهبی نوع و احساس متفاوت بودن و خلاقیت میتونه چنین شاهکار هنری و مهندسی رو در تاریخ سبط کنه . وباید بگویم بازهم امریکا . اینو برای کسایی گفتم که از قدرت و توانایی صنعت ماشین امریکا چشم پوشی میکنند و لقب پدر خودرو سازی جهان رو جوز او میدهند. با تشکر از اقای مسعود انیس حسینی

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. asa

        ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (569 ديدگاه)

        این برای الان امریکا و برای 60 سال دیگر ایرانه . فقط امیدوارم اون موقع زنده باشم تا افتخار دیدن این ماشین نسیبم بشه . همگی بگید الهی امین …….

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. بابک

          ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (186 ديدگاه)

          سلام
          ببخش ولی دوباره نوشته هات رو بخون
          خیلی غلط املایی داره داداش

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. luis

        ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (612 ديدگاه)

        امریکا = سرزمین فرصت ها
        الان اینجا بحث سیاست ها و خوب و بد کارهای سیاسیش نیست ولی تو علم تو ورزش تو هرچی مهم نیست کجا به دنیا بیای مهمه به امریکا برسی تا استعدادت شکوفا بشه یه ورزشکار که بشی اقای پرورش اندام جهان که بشی یکی از بهترین بازیگرهای فیلم های اکشن که بشی یه سیاست مدار در حد فرماندار و هزاران شخصیت موفق دیگه…. که خودشونو مدیون سرزمین فرصت ها میدونند.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. بابک

          ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (186 ديدگاه)

          اتفاقا این که گفتی یکی از سیاست های اصلی امریکاست که نخبه ها رو از سراسر دنیا جذب میکنه، بهشون بها میده و ازشون استفاده میکنه هم اون فرد موفق میشه هم امریکا پیشرفت میکنه و . . .

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. luis

          ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (612 ديدگاه)

          صد در صد
          منظورم سیاست های خارجی و مسائل امنیتی و… بود نخبه پروری از سیست های اصلی امریکاست.

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. آرماااان

      ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      جلل الخالق
      تو اخبارم گفته بودن در اینده نه چندان دور میتونی هر غذایی رو که دلت خواست چاپ کنی و بخوری حتی میتونی غذای جدید بسازی و با بو و طعم واقعی بخورین،

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. نوید جهرمی

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    ی رنوی کوچک برقی هس اینو دیدم یاد اون افتادم.
    این ابتدای کارشه
    قطعاً پیشرفت قابل ملاحظه ای در انتظار این روش تولیده.
    اما این ک کی فراگیرمیشه فک نکنم آینده ی نزدکی باشه . حداقلش اینه ک خودروساز بزرگی ب این شیوه حتی ب عنوان طرح تحقیقاتی یا حتی یک کانسپ رو نیاورده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. احمد باقری

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    به هر حال، این تکنولوژی هم شروع شده و کم کم راه خودش رو باز می کنه و به جایی خواهد رسید که بتونه اکثر قسمتهای ماشین رو به شکلی زیبا(نه مثل الان) و خاص، پرینت بگیره، به طوری که واقعا در بیرون و داخل، شبیه ماشینهای درست و حسابی امروزی باشه، اما برای الان، با توجه به این ظاهر که خودتون هم مشاهده کردید، بسیار بسیار باید روش کار بشه و فعلا کاربردی نیست، مگر اینکه به خاطر قیمت کم، خواستار داشته باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. AHMADREZA

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    یاد ماشینی افتادم که با لگو ساخته بودن خیلی باحال بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حامد

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (70 ديدگاه)

    انقلاب الکتریکی-هیبریدی به همراه انقلاب پرینت سه‌بعدی، آینده‌های دور خودرو را خواهند ساخت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. هادی

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    متاسفانه ترجمه افتضاح بود، بمعنای واقعی کلمه!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا