متفرقه

۹ نمونه از عجیب‌ترین امکانات در تاریخ صنعت خودرو

فارغ  از امکاناتی که امروزه در خودروهای مرسدس‌بنز شاهد هستیم، این کمپانی در طول سال‌ها از نوآور‌هایی خلاقانه و بعضاً عجیب با نام‌هایی عجیب‌تر مانند «ایر-اسکارف» و سیستم کنترل «مجیک اسکای» استفاده می‌کرده است. البته این کمپانی در زمینه استفاده از این خلاقیت‌های عجیب، تنها نبوده است و کمپانی‌های مختلف با منظورهایی همچون راحتی بیشتر کابین، مصرف سوخت بهینه، فروش بیشتر و … اقدام به چنین کارهایی کرده‌اند. آنچه در ادامه می‌آید، نتیجه آزادی عمل به قوه ابتکار در کنار کاربردی بودن و منطق است.

swing away steering ford
swing away steering ford

فرمان تاشو

چرخ‌ فرمان‌های مورب و اغلب تلسکوپی، امروزه به صورت استاندارد در هر مدل خودرو و  با هر سطح قیمتی استفاده می‌شوند؛ چیزی که در پنجاه سال پیش از این، به عنوان یکی از امکانات خودروهای لوکس به شمار می‌آمد.

برای مدل تاندربرد ۱۹۶‍۱، فورد چرخ فرمان تاشوی خود را معرفی کرد.این چرخ فرمان، می‌توانست چند اینچ به سمت راست حرکت کند و شرایط ورود و خروج به داخل خودرو را بهتر کند. ساز و کارهای ایمنی خودرو، استفاده از این قابلیت را در جاده محدود می‌کرد. بعدها، فورد بهینه‌سازی‌هایی را در مورد این چرخ فرمان انجام داد و از آن در مدل‌های مختلف استفاده کرد؛ امّا در پایان دهه ۶۰ میلادی، با استانداردهای سخت‌تر ایمنی فدرال در امریکا، پرونده استفاده از چرخ فرمان تاشو به طور کامل بسته شد.

bmw 7-series m-sport package and xdrive
bmw 7-series m-sport package and xdrive

تجهیزات جنتلمن

ب ام و، خودروهای سری ۷ خود را صاحب قابلیتی کرده بود که راننده را در پشت فرمان نگه می‌داشت. البته نشستن بر تخت پادشاهی، پشت‌فرمان ب ام و، چندان هم بد نیست. در این سیستم، کنترل صندلی مسافر جلو، توسط دکمه‌های کناری صندلی راننده بود. در نتیجه، راننده برای تنظیم صندلی کناری خود، نیاز به بلند شدن و خارج شدن از اتومبیل نداشت. چنین ایده‌ای می‌توانست برای رسیدن به حداکثر فضای پاها در صندلی‌های عقب راه‌گشا باشد.

Rear jump seats subaru brat
Rear jump seats subaru brat

صندلی‌های پرش عقب

حدود چهل سال پیش، سوبارو با مدل برت (Brat) به حوزه خودروهای پیکاپ وارد شد. نام برت در انگلیسی به معنای بچه بد‌اخلاق و بهانه‌گیر است؛ ولی سوبارو، به هیچ‌وجه چنین منظوری از این نامگذاری نداشت. برت، مخفف یک عبارت با معنای «خودروی باربر با رانندگی دوگانه و خلاقانه در تمام مسیرها» بود.

این مدل کوچکتر از خودروهای معمول شهری بود و دارای سیستم دیفرانسیل تمام چرخ بود؛ بنابراین هم بسیار کارآیی داشت و هم رانندگی با آن لذت‌بخش بود. یکی دیگر از مواردی که آن را از دیگر پیکاپ‌ها متمایز می‌کرد، قرار گرفتن دو صندلی در بخش باربر رو به عقب بود. فارغ از مسائل مربوط به ایمنی، این کار به سوبارو برای  در امان ماندن از قوانین مالیاتی امریکا مربوط به خودروهای باربر، بسیار کمک کرد.

Twin Stick manual mitsubishi shifter
Twin Stick manual Mitsubishi shifter

دسته دنده دوتایی

داج کولت‌ها و پلی‌موث چمپ‌های سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۴ با خودروهای دارای سیستم دیفرانسیل چهارچرخ و ماشین‌های سنگین در یک چیز مشترک بودند: دو دسته دنده که از کف خودرو بیرون آمده بود. این مورد که طرحی از میتسوبیشی بود، می‌تواند به عنوان یک راه حل هوشمندانه برای یک مسئله بغرنج مهندسی یاد شود. به طور خلاصه می‌توان گفت که دسته دنده‌ی اضافه برای جلوگیری از حالت چهار دنده در عقب و یک دنده در جلو، لازم بود. از لحاظ تئوری راننده می‌توانست از دسته دنده‌ی اصلی با چهار دنده، به عنوان کنترل هشت دنده استفاده کند و یا اینکه کلاً استفاده از دسته دنده‌ی دوم را فراموش کند!

Highway Hi-Fi
Highway Hi-Fi

سیستم های‌فای در بزرگراه

تقریباً می‌توانیم مطمئن باشیم که امروزه در هر خودرویی که باشیم، می‌توانیم مجموعه موزیک‌های خود را به همراه داشته و آنها را در هنگام رانندگی پخش کنیم. ولی شرایط در سالی مانند ۱۹۵۶ میلادی به این گونه نبوده است؛ جایی که می‌توانستید یک رادیوی AM با یک اسپیکر بر روی داشبورد داشته باشید و اگر کمی شانس بیشتری داشتید، یک اسپیکر اضافی هم در عقب خودرو برای شما وجود داشت.

برند کرایسلر در آن سال، آپشن «های فای در بزرگراه» را ارائه کرد که در آن، یکی از بهترین مارک‌های پلیر آن زمان در داشبورد قرار می‌گرفت. گفته می‌شد که دستگاه ضبط صوت به گونه‌ای مهندسی شده که لرزش‌ها را جذب می‌کند، امّا محدودیت یک ساله اعلام شده برای آن، حکایت دیگری داشت. بر این اساس، بسیاری از رانندگی از همان رادیوی معمولی استفاده کردند.

Dual fuel gauges datsun fuel gauge
Dual fuel gauges datsun
نشانگر دوگانه سوخت

خودروهای ژاپنی دهه ۸۰ میلادی در زمینه سوئیچ‌ها، دکمه‌ها و ابزارهای تصادفی، چیزی کم نداشتند. برخی از مدل‌های نیسان با دو نشانگر سوخت ارائه می‌شدند که میزان سوخت در یک مخرن سوخت را نشان می‌داند. عقربه اصلی، میزان سوخت را از حالت پُر تا خالی نشان می‌داد. عقربه دوم در نگاه اول، ابزاری ناکارآمد نشان می‌داد؛ ولی زمانی که میزان سوخت به انتهای خود، نزدیک می‌شد، این شمارنده، بیان می‌کرد که چه مقدار از سوخت باقی مانده است. این عقربه دوم، ایده‌ای بسیار هوشمندانه بود؛ با این حال، بسیاری از ما، هنوز هم همان عقربه اصلی بین پر و خالی را ترجیح می‌دهیم و رفتن به پمپ‌بنزین را بر اساس آن تنظیم می‌کنیم.

The 4+3 transmission C4 Corvette
The 4+3 transmission C4 Corvette

سیستم گیربکس ۳+۴

وقتی مدل سال ۱۹۸۴ از C4 کوروت ارائه شد، یکی از بهترین خودروهای زمان خود بود. این خودرو، حتی با اضافه شدن سیستم گیربکس دستی به خط تولید در آن، بهتر هم شد. امّا تنها یک اشکال کوچک وجود داشت: این سیستم گیربکس کار نمی‌کرد. سیستمی که به عنوان «۳+۴» موسوم یود، یک سیستم گیربکس دستی چهار دنده «داگ‌ نش» بود که بین دنده ۲ تا ۴ آن از سیستم ۳ دنده اتوماتیک استفاده می‌کرد. این موضوع باعث می‌شد که مصرف سوخت بهینه شود، ولی در عین حال، مشکلات زیادی از خود نشان داد و برای مدل ۱۹۸۹ با سیستم گیربکس ZF شش دنده جایگزین گردید.

Openometer mini convertible
Openometer mini convertible

اپنومتر (شمارنده زمان باز بودن)

تلاش ب ام و برای گشایش بازار مینی با آن همه میراث بریتانیایی‌اش، ستودنی بود. یکی از این موارد که در وب‌سایت و یا تبلیغات این خودروساز، خبری از آن نیست، اپنومتر است که مدل‌های کانورتیبل از این تجهیزات استفاده می‌کردند. تنها دلیل وجود این شمارنده، تعیین مقدار زمانی است که باسقف باز رانندگی کرده‌اید.

Magic Body Control 2014 mercedes-benz_s-class
Magic Body Control 2014 Mercedes-Benz s-class

سیستم کنترل بدنه «مجیک»

مدل‌های کلاس S و یک ویژگی با اسمی جالب‌توجه؛‌ سیستم کنترل بدنه مجیک، که راحتی مسافران را مدّنظر قرار می‌داد. در این سیستم، رادار و دوربین‌های استریوسکوپیک ناهمواری‌های سطح جاده را بررسی می‌کردند و سیستم تعلیق هوشمند خودرو، با این داده‌ها واکنش نشان می‌داد. این سیستم می‌توانست نیروهای وارده به بدنه را جذب کند، امّا برنامه‌ریزی آن به صورتی بود که در حالت‌های «راحت» و «اسپورت» و تا سرعت ۱۲۸ کیلومتر بر ساعت، فعال بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. شاهین

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (4500 ديدگاه)

    عزیزان همونطوری که میبینید همه ی خودروسازها به نوبه ی خودشون به پیشرفته تر شدن این صنعت کمک کرده اند.(نقش المان پررنگ تر بوده)
    البته نواوری های خیلی زیادی وجود داره ولی اینجا به بخش خیلی کوچکی از اون اشاره شده بود.ممنون از پدال.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۲۴ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (332 ديدگاه)

      ولی بنز هر روز پیشرفت میکنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شاهین

        ۲۴ فروردین ۱۳۹۳
        سوابق: (4500 ديدگاه)

        امیر جان بقیه ی کمپانی ها هم دست رو دست نذاشتن که.مطمئن باش کمپانی های دیگر هم دارن خوب کار میکنن.تو بازاری با این رقابت شدید،نواوری و خلاقیت نداشته باشی از دور خارجی.

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۲۴ فروردین ۱۳۹۳
          سوابق: (6525 ديدگاه)

          درود .

          شاهین جان تونستی به جیمیل من سربزن .

          تو پست جگوار هست .

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. شاهین

          ۲۴ فروردین ۱۳۹۳
          سوابق: (4500 ديدگاه)

          چشم میلاد جان حتما.

          موافقم 1
          مخالفم 0
  2. mohsen

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بهتر بود انصاف رعایت شود.
    چون هیچ اشاره ای به تکنولوژی پیشرفته اینه های تاشوی پراید نشد که شرکت سایپا ان را ابداع کرد و دنیای خودرو را متحول کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مسی

      ۲۴ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (269 ديدگاه)

      چند وقت دیگه سایپا (لعنت ا… ) آیینه های نیسان رو می بنده روی پراید و جشن رونمایی برگزار میکنه :)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود .

    افرین بر این همه خلاقیت .

    افرین بر کسانی که راحتی و رضایت مشتری ، اولویت اولشونه .

    درود بر همگیشون .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود .

    به نظر من مهمترین این اختراعات عبارتند از :

    تجهیزات ب ام و سری 7 .

    صندلی های سوبارو .

    نشانگر مصرف سوخت ژاپنی .

    سیستم های مرسدس بنز S کلاس .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. ناشناس

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (685 ديدگاه)

    توى این لیست که زابنى ها و امریکاییها بیشترن ولى فوت کوزه کرى خودروسازى دست المانیها و امریکاییهاست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۲۴ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود .

      ولی من ژاپن رو بیشتر از امریکا قبول دارم .

      امریکا قدیم خیلی حرف برای گفتن داشت . ولی ژاپن نه .

      الان دقیقا برعکس شده . ژاپن منهای پیشرفتش ، بازار خود امریکا را هم لوله

      کرده . ولی امریکا نه . حتی تو کشور خودش هم بعد از المان و ژاپن قرار

      میگیره . منهای فورد F150 که غوغا کرده .

      البته این نظر شخصی بود .

      من احتمال میدم که سال 2014 فولکس رتبه ی دوم را از آن خود بکند و

      جنرال موتورز رتبه ی سوم .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. carbonado aventador

        ۲۴ فروردین ۱۳۹۳
        سوابق: (4461 ديدگاه)

        البته ژاپن قدیم هم خیلی حرف واسه گفتن داشت!!!!!لنسر و سری z نیسان و سوپرا و اسکای لاین از طرح های جاودانه ی ژاپن هستند!!!پر فروش بودن تویوتا و…. را می توان به علت تنوع محصولاتشان نسبت به آمریکایی ها دانست!!!!!!!!!!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. امیر

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (332 ديدگاه)

    بزرگترین و تنها ایرادی که کمپانیه بنز هرگز نتونسته از مدلهای موجودش برطرف کنه اینه که هر کس سوار مرسدس بنز از هر مدلی بشه دیگه نمیتونه سوار هیچ ماشینی بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۲۴ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (4500 ديدگاه)

      دوست عزیز و گرامی که به نظر این دوستمون منفی دادین،توجه کنین که ایشون داره از بنز تعریف میکنه.به نظر میرسه که بجای توجه به “گفته”،به “گوینده” توجه میکنین.قبلا هم گفتم لایک و دیسلایک چیزی رو تعیین نمیکنه.امیر جان شما به کارت ادامه بده داداش.ارادت.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امیر

        ۲۴ فروردین ۱۳۹۳
        سوابق: (332 ديدگاه)

        شاهین جان سلام
        ایراد نداره داداش
        منم ارادت دارم
        سرور ماشینهای لاکچری : بنز

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. امیر

          ۲۶ فروردین ۱۳۹۳
          سوابق: (332 ديدگاه)

          خدایی اینایی که مخالف زدن تو زمان دبیرستان معلمشون بهشون درک مطلبو خوب یاد نداد :D

          موافقم 1
          مخالفم 0
    2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۲۴ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود . دقیقا حق با امیر است .

      هرچند که الان حرف منو رو حساب علاقه ام میگذارند ولی من یک زمانی برای

      خرید بنز ( قبل از اینکه دلار گرون بشه و اقتصاد نسبت به الان ، گل و بلبل

      بود ) تحقیق میکردم . قدیم و جدید . داغون و سالم . جوان و پیر .

      تنها چیزی که بین تمامی افراد بنز سوار مشترک بود ، واژه ی ( سواری )

      بود . میگفتن سلطان سواری . کسی که از اول بنز بخره ، ماشین دیگه ای

      نمیخره . بیشترین خصلتی که بنز مشتریاشو به سمت خودش میکشه ، سواریشه .

      از کلاس و وجهه و تکنولوژی و …. که بگذریم .

      بابای دوست پسر خالم ، مولتی میلیاردره . هم بنز داشت . هم پورش . هم

      ب ام و . هم لکسس . ولی میگفت که بنز یک چیز دیگست .

      دقیقا مثل اینکه همه از هندلینگ پورشه مثال میزنند و تعریف میکنند .

      از اسپورت بودن و قابلیت های دینامیکی ب ام و تعریف میکنند .

      از دوام لکسس و سکوت داخل کابین تعریف میکنند .

      موفق باشید . بدرود .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. امین

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (821 ديدگاه)

    ایول بی ام و با سری هفتش
    ایول به مرسدس و اس کلاسش

    خاک بر سر سایپا و پرایدش!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. رضا

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    کاربردی ترینش مجیک بادی مرسدس و کم کاربردترین زمان سقف باز مینی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. فورد

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (853 ديدگاه)

    نو آوری اتش زنه پزو های ایران خودرو با پراید های خود جمع شونده سایپا رو از قلم انداختید که !!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۲۴ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (1698 ديدگاه)

      یادش بخیر کمربندهای پراید با قابلیت اعدام راننده در هنگام برخورد…!

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. امیر

        ۲۵ فروردین ۱۳۹۳
        سوابق: (332 ديدگاه)

        :D

        موافقم 0
        مخالفم 0
  10. چاپلو

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (488 ديدگاه)

    انصافا همشون امکانات بیمزه ای بودن
    فقط اون دسته دنده میتسو و سیستم مجیک بنز که اگه درست کار کنه خوب بود
    البته صندلی های سوبارو هم عشقه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. امید

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    شیر مادراشون حلالشون باشه واقعا کارشونو بلدن و میدونن چکار کنن و رضایت مشتریانشونو فدای منافع خودشون نمیکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Un4given

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (235 ديدگاه)

    از همه مزخرفتر صندلی عقب سوبارو بود. نمیدونم چه فکری کرده اونکارو کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. saied

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    مرسی پدال

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. خاوری مزراتی

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (1103 ديدگاه)

    بله به گفته اون دوست خوبمون تاریخ صنعت خودروسازی نشون میده که پیشرفت اندک اندک و با کارجمعی و هم افزایی به دست میاد حالا برخی ها بیشتر مثل بنز بعضی هام کمتر مث سوزوکی بعضیهام جز ننگ چیزی برای صنعت خودروسازی نداشتن مث ایران خودرو…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. mersedes

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (62 ديدگاه)

    سایپا و ایران خودرو هم نو آوری داشتن تو تغیر شکل چراغ آینه راهنما رو دری

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. امروز

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سیستم های فای در بزرگراه ؟!!!!!!!!!!

    برادر من HIGHWAY برند اون دستگاه هستش نه اینکه برای بزرگراه باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. مسعود

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (103 ديدگاه)

    چرا از سیستمی که ایران خودرو روی پژو۴۰۵ ابداکرد وگذاشت و عالی هم جواب داد حرفی زده نشده!!
    سیسمتی که هم به کنترل جمعیت کمک میکرد و هم به تروریستها!!!
    سیستمی که دربهای خودرو قفل میشد و بعد آتش میگرفت!!
    حتی برای اصلاح نژاد هم میشد استفاده کرد!!
    خیلیها با خانواده یکجا سوختن و نسلشون منقرض شد!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا