متفرقه

برنامه هلسینکی برای حذف خودروهای شخصی تا ۲۰۲۵

بسیاری از شهرها (معمولاً در اروپا) در اندیشه این هستند که از دست خودروهایشان خلاص شده و با آلودگی کمتر، محیط مناسبی را برای زندگی انسانی ایجاد کنند. رویکردها و راه‌حل‌های موجود برای این مسئله انگشت‌شمارند. راه‌حلی که هلسینکی، پایتخت فنلاند ارائه داده، یکی از آن‌هاست.
مقامات هلسینکی اعلام کرده‌اند که برنامه دارند تا شبکه حمل‌ونقل کنونی این شهر را تا سال ۲۰۲۵ تبدیل به یک سیستم حمل‌ونقل سفارشی نقطه‌به‌نقطه و فراگیر کنند. از لحاظ تئوری، اگر چنین کاری به صورت کامل انجام شود، دیگر کسی دلیلی برای خریدن یک خودروی شخصی نخواهد داشت.

helsinki
این ایده فنلاندی بر اساس یک برنامه پیشرفته و یکپارچه حمل‌ونقل اشتراکی است که به هر کدام از افراد اجازه می‌دهد در هر ساعت از شبانه‌روز تنها با یک برنامه موبایل به هر نقطه دلخواه از شهر برود. سیستم‌های اشتراک خودرویی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۸ درصد رشد داشته‌اند و شاید در شهرهای دیگر نیز سیستم‌هایی مشابه وجود داشته باشند. ولی چیزی که سیستم هلسینکی را متفاوت می‌کند این است که برای آسودگی و راحتی کاربر نهایی استفاده کننده از سیستم، تلاش زیادی می‌شود. آن‌ها می‌خواهند که نگرانی‌ها بابت نحوه پرداخت‌ها را حذف کرده و مدت زمان انتظار را به کمترین مقدار خود برسانند و در همین حال از کمترین منابع ممکن برای این کار استفاده کنند.

helsinki-wants-to-get-rid-of-privately-owned-cars
شهر هلسینکی نشان داده که در تحقق یافتن این برنامه کاملاً جدی است. به عنوان نمونه، آن‌ها اکنون از یک سرویس مینی‌بوس منحصربه‌فرد با نام کوتسوپلاس (Kutsuplus) استفاده می‌کنند که از سال گذشته راه‌اندازی شده است. این سرویس به مردم اجازه می‌دهد که نقطه‌ای که در آن هستند را مشخص کنند تا سرویس به سراغشان رفته و آن‌ها را برساند. در همین حال، برنامه‌های کامپیوتری وارد عمل شده و به‌صرفه‌ترین و سریع‌ترین مسیر ممکن برای رسیدن به متقاضی را پیدا می‌کنند. درنتیجه، همه چیز در یک حالت بهینه انجام می‌شود. این سرویس، البته هنوز بیشتر از اتوبوس‌های عادی هزینه دارد، ولی کارایی خود را دارد و در همین حال، تجربه استفاده از آن، راه را برای بهتر شدن خدمات و کاهش هزینه‌ها در آینده باز می‌کند.

helsinki-wants-to-get-rid-of-privately-owned-cars
این تنها نمونه‌ای از چیزی است که برای آن برنامه‌ریزی شده است. با این حال، ایده اصلی در چنین برنامه‌هایی، فاصله گرفتن کمپانی‌ها از ساخت محصولات و حرکت به سمت چنین سرویس‌هایی است. خودروهای الکتریکی می‌توانند در این برنامه‌ها نقش بزرگی ایفا کنند. در مورد عملی‌بودن ایده‌ای مانند «بیهوده شدن مالکیت خودروی شخصی» در ۱۰ سال، می‌توان گفت که برای کشوری مانند فنلاند و هلسینکی دور از دسترس نیست. البته این طرح، هنوز در مراحل اولیه خود است و با هدف نهایی خود فاصله زیادی دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. Ahmad

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (150 ديدگاه)

    اگه بخواد اینجوری بشه که کسی ماشین شخصی نداشته باشه بعد اونوقت حتما باید رانندگی رو هم فراموش کنیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. huayra

      ۱۴ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (84 ديدگاه)

      اگ اینجوری بشه تو ایران خیلی بهتره چون از شر پراید خلاص میشیم…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. huayra

      ۱۴ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (84 ديدگاه)

      مصطفی کامنتتو تو مطلب 10 خودروی مشابه خوندم.اگ تقلب رسوندنای من نبود خدا میدونه معدلت چقد پایین تر بود.بعد چطور روت میشه بگی زبونم با مغزم هماهنگی نداره هان؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مصطفی

        ۱۴ شهریور ۱۳۹۳
        سوابق: (350 ديدگاه)

        تو هم نصف برگه ها رو از روی من کپی می کردی.خدا شاهده یه امتحانو اگر من به هش نمی رسوندم الآن زیر 15 م گرفتی.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. ماسل کار

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (211 ديدگاه)

    از یه نظر خوبه از یه نظر بد
    خوب بودن اینکه کاهش ترافیک وکاهش آلودگی هوا و این چیزا میشه
    اما بدیش آقا یکی دوست داره ماشین خودشو سوارشه تو چیکار داری؟؟؟
    بنظرم 100 سال هم بگذره یکسری مردم هستن که میخوان با ماشین شخصی کارشونو انجام بدن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ASTOn MArtIn

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1346 ديدگاه)

    بابا چیه همه یا افتادن دنبال حذف ماشین یا هیبریدی و برقی کردن خودرو ها
    آقا تاثیری که این چیزا روی ما ماشین بازا میوفته مث اینه که مردم آمریکا بخوان بیان تو ایران زندگی کنن ! با قوانین این کشور ! میفمین؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مهدی اسد زاده

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (89 ديدگاه)

    هیچی مثل لذت رانندگی نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. saeed

      ۱۴ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (8 ديدگاه)

      اونم با پراید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. huayra

        ۱۴ شهریور ۱۳۹۳
        سوابق: (84 ديدگاه)

        سعید جون میدونی من از چی بیشتر میترسم؟خب معلومه از پراید حسی ک تو پراید دارم همیشه اینه میرم ب مقصد عزراییل ولی هیچ آدمی تو رولزرویس ک این حسو نداره…

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Ahmad..F12

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (2543 ديدگاه)

      من که حاضر نیستم رانندگی رو کنار بزارم

      هرچند میدونم این به نفع محیط زیست و کلاً آلودگی هست و لی رانندگی کردن رو ترجیه میدم :)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. مهران

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (191 ديدگاه)

    این سیستم اولین نیازش نظم
    تو شهر های خر تو خر ایران به وبژه تهران نمیشه همچین کارایی کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مجتبی (ساروی)

      ۱۴ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (551 ديدگاه)

      خدا پدرتو بیامرزه من که هر وقت اومدم تهران نظم و ترتیبش و از شهرستانای خودمون خیلی بهتر دیدم
      بازم ای کاش خر تو خر بود عزیزم شهرهای ما یه پا مزرعه ی حیواناته
      مطلب بعدی
      ایخدا ما چقدر بدبختیم داشتم حساب کتاب میکردم شاید تا ده سال دیگه بتونم یه پرادویی یاچیزی شبیه به اون بتونم بخرم نگو قراره تا اون موقع بند و بساط ماشین کلا جمع بشه چقد ما بدشانسم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. من

        ۱۵ شهریور ۱۳۹۳
        سوابق: (249 ديدگاه)

        مجتبی!! تا ده سال دیگه ؟ خوبه در مطلب هم اشاره شده که در شهر فوق و در کشوری مثل فنلاند ممکنه انجام بشه ولی فکر کن المان با اونهمه صنعت خودروسازی این کارو نمیکنه و نکته دیگه هم که بقیه اشاره کردن اینکه در کلان شهرها انجام شدنی نیست حالا حالاها

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. مجتبی (ساروی)

          ۱۵ شهریور ۱۳۹۳
          سوابق: (551 ديدگاه)

          عزیز م شما طنز نهفته ی تو حرفمو نکرفتی

          موافقم 0
          مخالفم 0
  6. احمدرضا

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (394 ديدگاه)

    فقط ماشین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Ehsan

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1251 ديدگاه)

    اگر ماشین حذف بشه از زندگی مردم یعنی حذف یک بازار چند صد میلیارد دلاری و از دست رفتن چندین میلیون شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. مصطفی

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (350 ديدگاه)

    این طرح تو خارج اجرا می شه ولی تو ایران نه.پس خیالتونو راحت کنم تا2025 هنوز باید سوار ماشین شیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مجتبی (ساروی)

      ۱۴ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (551 ديدگاه)

      در تکمیل حرف مصطفی جان نه تنها باید سوار ماشین بشیم تازه باید پرایدم که صددرصد تا اون موقع مدل صدو چهل و هفتش با ایربگ راننده و ارتقا اسب بخار از 62به 66و ترمزای ای بی اس در جلو و یک عروسک هاپو با گردن لرزون جلو داشبورد و یه عروسک اسکلت که از اینه وسط به صورت لرزون اویزونه و وقتی ترمز میزنی چشاش روشن میشه به عنوان هدیه بهت دادن سوار شی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. احسان(احسان سابق)

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    تغییر میاد و کسایی که اون رو نمیبینن با اون برخورد میکنن و نابود میشن.شاید این برنامه بعد از اجرا خیلی جذاب باشه و بقیه دنیا هم همینکار رو انجام بدن.در هر صورت تا اون موقع احتمالا چند نسل گذشته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. امید

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    جالبه کشورهای اروپایی مثل المان و ایتالیا که بهترین خودروها رو تولید میکنن ولی به دنبال استفاده کم از خودروهای شخصی هستن مثل هلند که بیشتر با دوچرخه میرن به کاراشون میرسن اینم از فلاند که کلا میخاد حذف کنه خودروها رو از سطح خیابونها اینجام که همه میدونیم چه خبره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. نوید

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    ماشین های شهری شاید حذف بشه ولی ماشین های آفرود و کورسی هیچ وقت حذف نمیشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا