متفرقه

بزرگترین ریسک‌های شرکت‌های خودروسازی جهان

هزینه‌های زیاد در طراحی و توسعه محصولات، زمان زیادی که صرف ارائه نهایی می‌شود و همچنین کار سخت در تشخیص ذائقه مشتریان، همه و همه، باعث می‌شود تا هر حرکتی در صنعت اتومبیل با خطر همراه باشد. با این حال، برخی از شرکت‌های خودروسازی، این خطرها را به جان می‌خرند و نتیجه‌ی آن را هم می‌بینند.

BMW i3
BMW i3

۱۰) ب ام و i3

ارائه یک سری جدید از محصولات و هزینه کردن نزدیک به ۲ میلیارد دلار برای توسعه‌ی یک سیستم هیبرید جدید و همچنین یک کارخانه تولید انبوه فیبرکربن، از جمله کارهایی است که ب ام و برای ساخت یک اتومبیل درون‌شهری انجام داده است و در نوع خود، حرکت بسیار بلندپروازانه و توأم با خطری بوده است. برای بسیاری از طرفداران پیشرفت‌های صورت گرفته در خودروهای سری i راضی‌کننده نبود. در همین حال، ب ام و، مدل i3 را ارائه کرده که با توجه به تکنولوژی‌های به کار رفته در آن، واقعاً اتومبیل تأثیرگذاری است و ب ام و برای ارائه آن، واقعاً هوشمندانه عمل کرده است.

The second generation Dodge Ram
The second generation Dodge Ram

۹) نسل دوم دوج رام

پس از طراحی این خودرو و ارائه آن، زمان زیادی طول کشید تا توسعه داده شود. موفقیت این مدل، تا حدود زیادی به طراحی‌های شخصی به نام «فیلیپ ای. پِین» وابسته است؛ کسی که قرار بوده نمایی از یک تراک بزرگ برای این خودرو ایجاد کند. البته از لحاظ ظاهری تفاوتی نکرده است، فقط موتور V10 بر نحوه برخورد با نسل دوم، تأثیر می‌گذارد. در همین حال، نسل جدید رام، سود زیادی را برای کرایسلر به ارمغان آورده است.

Toyota Prius 1977
Toyota Prius 1977

۸) تویوتا پریوس

می‌توان گفت که برای تویوتا که بزرگ‌ترین خودروساز جهان است، پول، مسئله مهمی نیست و می‌تواند با صرف اندکی هزینه، در بازار، ریسک انجام دهد و نگرانی زیادی از نتایج آن نداشته باشد. با این حال، معرفی تویوتا پریوس در سال ۱۹۹۷ با یک سری تکنولوژی‌های آزمایشی و باتری‌های سنگین و ولتاژ بالا که باید پس از مدتی تعویض می‌شدند، واقعاً حرکتی شایسته تقدیر بود؛ به‌خصوص در زمانی که پیشرفت‌های هوندا در این زمینه با شکست مواجه می‌شد.

Lexus LS 400 1992
Lexus LS 400 1992

۷) لکسس LS

معرفی این مدل، علامت سؤال‌های زیادی را ایجاد می‌کند؛ مثلاً اینکه یک خودروی کلاس S لکسوس تولید شود که صرفاً یک مدل قابل‌اعتماد از آن، با هزینه‌های نگهداری کمتر و ۲۰ هزار دلار ارزان‌تر وجود داشته باشد، آیا نتیجه‌ای خواهد داشت؟

Ford Taurus
Ford Taurus

۶) فورد تورس

از جمله کارهای دیوانه‌واری که فورد در اواسط دهه ۸۰ میلادی انجام داد و همه طرفداران این خودروساز را شگفت زده کرد. در واقع، فورد با معرفی «تورس»، تمام کمپانی خود را به قمار گذاشت. تصور کنید که مدل فورد LTD، اساس طراحی تورس بوده و فورد برای طراحی آن، چقدر زمان و هزینه صرف کرده است.

Tesla
Tesla

۵) تسلا

الون ماسک، نفر اول تسلا، فوق‌العاده ثروتمند است و همچنین، نفوذ خیلی زیادی دارد. بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که در پروژه تسلا، پول‌های دولتی زیادی خوابیده است. ولی با این حال، تأسیس یک کمپانی جدید در سال ۲۰۰۳ بر اساس تکنولوژی روز و گران‌قیمت الکتریکی با شرایط سخت بازار، شجاعت بسیاری را می‌طلبد. از این‌رو، تسلا یکی از خط شکن‌های دنیای اتومبیل‌سازی است که راه دیگری را برای موفقیت برگزیده است.

CITROEN CX
CITROEN CX

۴) سیتروئن CX

آندره سیتروئن، به این دلیل کمپانی‌اش را به میشلن واگذار کرد که پس از تولید مدل «ترکشن آوانت» به عنوان یک خودروی انقلابی در دنیای اتومبیل که از بدنه یکپارچه استفاده می‌کرد و دارای موتور و سیستم هدایت خودرو در جلو بود، هزینه‌های زیادی متحمل شد و دچار ورشکستگی شد. مدل انقلابی بعدی سیتروئن، DS بود که در زمان خودش، پیشرفته‌ترین اتومبیل دنیا شناخته می‌شد. پس از DS، مدل CX ارائه شد که از تمام تکنیک‌های به‌کار رفته در DS، مانند سیستم هیدرولیک کمپلکس و بدنه آیرودینامیک، استفاده کرده بود. در همین‌حال، این خودرو می‌خواست از یک موتور گردان برای روشنایی استفاده کند. امّا این پروژه در لحظه آخر به خاطر مسائل اقتصادی متوقف شد و باعث شد تا سیتروئن، میلیون‌ها دلار ضرر کند و عاقبت تحت پوشش کمپانی پژو قرار گیرد.
با این حال، هنگام وارد شدن CX به بازار، این مدل توانست خودروی سال شود و در طی مدت ۱۶ سال تولید، بیش از ۱/۲ میلیون دستگاه بفروشد.

1958 Rambler
۱۹۵۸ Rambler

۳) AMC رمبلر ۱۹۵۸

اِی ام سی همیشه شجاعت زیادی داشته است. این کمپانی در سال ۱۹۵۸ مدل‌های سایز بزرگ خود، هادسون و نش را که فروششان افت کرده بود را از خط تولید کنار زد و به جای آن، رمبلر را ارائه کرد. این آخرین تلاش این خودروساز امریکایی برای بقا بود و کار بسیار پرخطری نیز بود؛ زیرا رقبایی مانند جنرال‌موتورز، کرایسلر و فورد، حضور پرقدرتی در بازار داشتند. امّا AMC اتومبیل سایز بزرگ خود را کنار گذاشت و فقط به خودروهای متوسط و کامپکت، روی آورد. این استراتژی، جواب داد و توانست ۱۰۰ درصد افزایش فروش ایجاد کند. در سال ۱۹۶۰، رمبلر، سومین برند پرفروش اتومبیل از فورد و شورولت بود. این تصمیم شجاعانه، الهام‌بخش شرکت‌های دیگر خودروساز، در سال‌های پس از آن شد.

DeLorean DMC
DeLorean DMC

۲) دلوریان

کسی که در دهه ۷۰ میلادی به ایرلند شمالی رفت تا خودروساز شود.

Ford Edsel
Ford Edsel

۱) اِدسل

معرفی یک مدل جدید با طراحی ظاهری عجیب با شیارهایی که در جلوپنجره آن به کار رفته، واقعاً یک خودکشی اقتصادی است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۸ دیدگاه‌ها

  1. AMIR55

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (79 ديدگاه)

    ای کاش خودرو سازان داخل ورشکست میشدن

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. mory

      ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (418 ديدگاه)

      الهی آمینننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننن
      و یک خواهش اینه که رو پست اول کامنت ندید مگر اینکه مربوط باشه

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Zonda R

        ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (1872 ديدگاه)

        F.A
        بزرگترین ریسکه سایپا
        زانتیا 2
        بود

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. فرامرز

          ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (1595 ديدگاه)

          کلاْ واسه فرغون سازیا چیزی به نام ریسک وجود نداره. هر آشغالی درست کنن واسه خریدش صف های کیلومتری از آدم هایی است که انتخاب دیگه ای ندارن. انقدر هم مالیات ورود و خروج رو تغییر میدن که هر وارد کننده ای که براشون تهدید داشته باشه رو برشکست کنن. نمونش پروتون جنتو که انقدر گرون شد خود به خود از بازار حذف شد.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (6525 ديدگاه)

          درود . فرامرز این چه حرفیه ؟؟؟

          مردم دیگه انتخابی ندارند !!!!!

          مردم میتونند وحدت داشته باشند و کلا نخرن . همونیکه از

          ماشینهای داخلی میناله ، یک دلاله . 4 تا 4 تا ماشین

          میخره و میفروشه . تو این بازار ، بیشترش و دلالا

          میخرند . تقصیر خود مردمه . البته حرف شما هم درسته

          ها . ولی اینو مطمئن باش که اگر فردا مردم قرار

          بگذارند که نخرند تا کارخونه برشکسته بشوند ، بعضی

          ها کارخودشونو میکنند و بعضیا هم 4 تا میخرند .

          مسخرست .

          ایران و المان

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. رضا

          ۲۴ فروردین ۱۳۹۳
          سوابق: (1698 ديدگاه)

          وجود سایپا خودش یه ریسکه بزرگه
          به امید نابودی کامل سایپا

          موافقم 1
          مخالفم 0
      2. Ehsan

        ۳۰ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (1251 ديدگاه)

        کاملا باهات موافقم بعضی ها برای اینکه کامنتشون لایک بیشتری بخوره روی پست اول جواب میگذارن که اصلا ربطی به کامنت نفر اول نداره

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. Aidin

      ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (82 ديدگاه)

      داداش اگر ورشکست بشه به آیندش فکر کردی؟؟؟
      اگر همین 2 تا خودرو ساز یعنی ایرانخودرو و سایپا ورشکست بشن میدونی چه بحرانی تو کشور بوجود میاد؟؟؟
      کاری ندارم ماشینها بی کیفیت هستن.ارزش این همه پولو ندارن.ولی نباد بگی ورشکست بشه.باید یک فکر اساسی کنی.باید سرمایه داری پیدا بشه و بره تو ایرانخودرو و سایپا سرمایه گذاری کنه.خط تولید ماشینهای جدید بذاره.

      اما سرمایه دارهای ما سرمایه داره واقعی نیستن.فقط بلدن برن بورس پول بزارن.دلار بخرن.طلا بخرن.این کارارو بلدن.
      اگه چند تا سرمایه دار بزرگ بیان تو خودرو سازی سرمایه گذاری کنند ایران میتونی کم کم رشد کنه.

      بنظر من هر کشوری که صنعت خودروسازیه درست حسابی داشته باشه اون کشور دیگه غم نداره.

      موافقم 1
      مخالفم 0
    3. towncar

      ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (33 ديدگاه)

      آقای امیر شما حق دارید از خودروسازان داخلی با 30 سال پشتیبانی بی وقفه بی نتیجه دولت هزران میلیارد تومان ضرر و …
      نامید باشید ولی این نکته رو هم توجه داشته باشید که یک سوم اشتغال کشور رو همین خودرو سازان داخلی که شما خواهان نابودیشان هستید به صورت مستقیم و غیر مستقیم تامین میکنند.
      با این کار فقط تعداد افراد بیکار فاجع بارتر میشه
      با پاک کردن صورت مسئله مسئله حل نمیشه

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. من

        ۲۷ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (249 ديدگاه)

        عزیزان درسته که صنعت نیمه جان خودرو در کشور اشتغال نسبتا زیادی (نه 1/3 !!) درست میکنه ولی اون جان هایی که میگیره دیگه قابل جبران نیستن ایران یک بازار بکر و فوق العاده برای هر خودروسازی تو دنیاست که نزدیک 40 سال ایزوله بوده حالا تصور کنین که بازار ایران رو به خودرو سازای دنیا روی خوش نشون بده و تحریم های داخلی رو برداره، چی میشه؟ ایران تبدیل به بزرگترین قطب تولید خودرو در غرب اسیا خواهد شد چون هم خودش بازار بزرگیه هم نزدیک به بازارهای دیگه هم هست اون وقت اشتغالی که ایجاد میشه چند برابر این خواهد شد و ماشین های روز دنیا رو سوار میشیم و سرمایه گذاری خارجی باعث وابستگی اون کشور ها به ما میشه یعنی جلوی تحریم های خارجی هم گرفته خواهد شد نمونش ضرر پژو به خاطر تحریم ایران بود

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. علی

      ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (513 ديدگاه)

      به نظرم پورشه کاین هم باید داخل این لیست جا میگرفت چون کمپانی با ریسک بزرگی این محصول رو به بازار داد اما جوابشون رو خیلی زود گرفتن و همین محصول باعث سود دهی فوق العاده پورشه شد

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

        ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (6525 ديدگاه)

        درود . دوستا عزیز شماها خیلی خوش باورید .

        اینها نمبخوان که پیشرفت کنند .

        گیریم که 5 میلیون نفر در سایپا و ایرانخودرو در حال کار کردن

        هستند . شما حاضری که 70 میلیون نفر سوار اشغال بشن و بمیرند تا

        5 میلیون بیکار نشوند ؟؟؟

        هر چیزی بهایی داره و این هم بهای ازادی از این اشغال هاست .

        البته من این بر شکستگی رو زمانی میگم که نخوان پیشرفت کنند .

        اینها اگه خیلی دلشون میسوخت ، تو این 36 سال یکاری میکردن .

        همین الان ما چنتا نخبه داریم تو کشور ؟؟؟

        اینها حتی حاضر نیستند از جوان های داخل کشور استفاده کنند ،

        یا همون ایرانی هایی که در شرکتهای خودروسازی خارجی ها کار

        میکنند ، بیارند و با حقوق و مزایای بیشتر ماشین خوب دست مردم

        بدن . اینو بدون که نمیخوان پیشرفت کنند ، چون سودشون خیلی کم

        میشه . اینها واردات ازاد نمیکنند تا بیشتر بخورند .

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. Aidin

          ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (82 ديدگاه)

          آقا میلاد
          واقعیت اینه ایرنخودرو و سایپا ورشکست بشن اینو 100% میگم ایران گرفتار یک بحرانی میشه که تا حالا ندیدی.
          گفتم کار ندارم ماشینها بیکیفیت هستن.خیلی گرون هستن.اینها بحثش جدا.

          اما خدا وکیلی ما ایرانیها عین آدم ماشین برونیم همین ماشینهای بیکیفیت باهات تو همه جا راه میاد.دیگه 70 ملیون هم نمیمیرن.من تبریز میشم.2 تا پورشه اخیرا هیچ شد.چند تا ماشین آمریکایی که از ارس میارن تو تبریز چپ کردن.اینا گویای همه چیزه.
          همین پراید 11 13 سال پیش یکی از ماشینهای خوب ایران بود.چرا اون زمانها پرایدا اکثریت سالم بودن؟؟؟دلیلش این بود که پراید رو اندازه پراید میروندد.اما الآن میبینی پا میشه با پراید ویراژ میده.با بنز کورس میزاره و…
          در ثانی کدوم نخبه برادر من؟؟؟لطفا بدتون نیاد.ما نخبه ای نداریم.توی ساختن لوله فازهای پارس جنوبی علمشو نداریم.همش از خارح میاد.اونیم که میبینی تو بی ام و کار میکنه سوادشو اونجا پیدا کرده نه ایران.
          تنها راه حللش اینه که چند تا سرمایه دار کله گنده بیان و سرمایه گذاری کنن.خط تولید ها رو عوض کنن و…

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. mory

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (418 ديدگاه)

    اینای که فرمودید تسلا و bmw ش ریسک بیشتری دارن چون برقی ان مخصوصا bmw که داره فیبر کربن رو تولید انبوه میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Zonda R

      ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      F.A
      یه نگاه به رمبلر و فورد ادسل بندازید
      من خیلی این طراحیهارو دوست دارم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. sahand

      ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (136 ديدگاه)

      به نظرت پریوس برقی نیست!
      به نظرم کار تویوتا از همه بزرگتر بوده که 17 سال پیش همچین ریسکی کرده،نه کار مثلاً ب ام و،که وقی به سراغ همچین پروژه هایی رفت که آینده روشنشون برا همه(تقریباً)روشن بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    و سایپا و ایرانخودرو ، بدون ریسک ترین خودروسازهای جهان! چون احتمال فروش نرفتن محصولات دقیقا صفره!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. احمدرضا بی ام و

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (128 ديدگاه)

    آدم باید برای مو فقیت همیشه ریسک کنه بی ام و عالی بود همینه که رو دست نداری واقعا

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Zonda R

      ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      F.A
      اگه ریسک نکنن که بزرگ نمیشن
      فقط ادمایه بزرگ ریسکهایه بزرگ میکنن

      موافقم 1
      مخالفم 0
  5. زیگما

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    این طرح نسل دوم رم واقعا زیبا است….از اون طراحی هایی که خیلی دوستش دارم….واقعا خاصه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. کافر مقدس

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    هیشکی مثل Buick شجاعت نداشت . . . .

    کافیست فقط این 2تا مورد از 100 ها مورد رو سرچ کنید

    Buick WildCat 1986

    Buick y-job

    Biuck Ceneration

    http://images.hemmings.com/wp-content/uploads//2010/12/Buick_1956_Centurion_XP_301_DreamCar_Motorama_1280x1007.jpg

    سنریشن اولین خودرو سقف شیشه ای بود

    وای جاب هم اولین چراغ مقفی بود و غیره . . . .

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. رهگذر

      ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (41 ديدگاه)

      اگه اشتباه نکنم اولین خودروی سقف شیشه ای رو پورشه ساخته

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. امین

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (821 ديدگاه)

    ریسک بی ام و با وجود رقبایی مثل مرسدس بنز و audi خیلی بیشتز بقیه بوده

    دوسش دارم بخاطر این ساختارشکنی هاش

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. زیگما

      ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (3072 ديدگاه)

      باز یه متعصب خواست حرف بزنه…..! آئودی و بنز چه رقیبی برای i3 دارن ؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

        ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (645 ديدگاه)

        در کل منظورش بوده .

        موافقم 1
        مخالفم 0
      2. امین

        ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (821 ديدگاه)

        آقای دانشمند
        اگه به جملم توجه کنی حرف الکی نمیزنی
        نوشتم “ریسک بی ام و با وجود رقبایی مثل مرسدس بنز و audi خیلی بیشتز بقیه بوده”

        نگفتم ریسک i3 در مقابل رقبایی مثل مرسدس و آئودی

        منظورم کلی بوده. یعنی “کمپانی” بی ام و ریسک زیادی کرده

        اگه بازم نفهمیدی تا توضیح بیشتری بدم …

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. زیگما

          ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (3072 ديدگاه)

          […لطفا از ادبیات مناسب استفاده فرمایید…] را اینقدر راحت حرفاتونو عوض میکنید؟ مرد باشی… یه حرفی میزنی بعد تمام حرفشو 360 درجه می چرخونه! بس کنید بابا مرد باشید سر حرفتون واسید….اشتباه میکنی بگو اشتباه میکنم….
          می بینی توروخدا. میایم تو یه کامنتم می نویسم “دانشمند….” بعد تو پدال همه از همین عبارت استفاده میکنن! بابا یه کم استقلال فکری داشته باشید….

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. امین

          ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (821 ديدگاه)

          یادآوری میکنم به جناب زیگما که عنوان این مطلب
          ” بزرگترین ریسک‌های شرکت های خودروسازی جهان ” است.
          من هم ریسک BMW رو مقایسه کردم

          بعدش هم مگه i3 خودش یه شرکت مجزا هست که ریسک کنه؟؟
          i3 عضوی از BMW هست و ریسک اون ، ریسک BMW هم هست …

          بعدشم من اصلا کامنت های شما رو نمی خونم که بخوام “دانشمند” رو از شما تقلید کنم!!!

          چندت کنم حکایت … شرح اینقدر کفایت
          باقی نمی توان گفت … الا به عقل داران

          موافقم 1
          مخالفم 0
        3. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (6525 ديدگاه)

          درود . امین درست میگه . زیگما ادبو رعایت کن .

          همه حرف بد بلد هستند!!!!!!

          موافقم 1
          مخالفم 0
  8. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود .

    ب ام و ترکونده .

    چقدر عقب اون رامبلر شبیه بنز های 190 دیزل است .

    شیشه های جلوش عجب خمی داره !!!!!

    اون فورد را هم دوست دارم چون استیشنه .

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. زیگما

      ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (3072 ديدگاه)

      این 190 دیزل مدل چه سالیه؟ فکر کنم 2 سری 190 داشته باشیم….

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

        ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (6525 ديدگاه)

        درود . دهه ی 60 .

        اون 190 های اولی که پشتش تیز نیست . اونهایی رو میگم که یک

        زمانی تو جاده ها کار میکردند .

        موافقم 0
        مخالفم 0
  9. mory

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (418 ديدگاه)

    دیدید چقد لکسوسه شبیه همون بنزای هم دورش بود
    یه چیزی بین بنز و فورد
    ژاپنی هام از رو آلمان تقلب میکنن

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. sahand

      ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (136 ديدگاه)

      آره،خیلی شبیه همن،مثلاً بنزو نگاه کنین،فرمون داره!این لکسوس تقلید کار هم واسه ماشین هاش فرمون گذاشته!
      یا مثلاً تایر،یا…
      متاسفانه تعصب کور کنندست…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. محمد

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (735 ديدگاه)

    زندگی که بی ریسک نمی شه… می شه؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. من

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (249 ديدگاه)

    بزرگترین ریسک سایپا تولید پراید شاسی بلند خواهد بود!! ایا افرادی که یک عمر!! به ظاهر بسیار عالی!! پراید عادت کردن حاضرا پراید شاسی بلند سوار بشن؟ نه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر اتابک

      ۱ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (79 ديدگاه)

      دمت گرم
      کلی خندیدم
      از اون حرفا بود
      اگه سایپا شعور داشت کارخونش آتیش میزد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. خودم

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (70 ديدگاه)

    به نظر من خوب:بگو خوب:دنیا دیگه مثل تو نداره نداره نه میتونی بیاره.
    ماشین فقط ………..اگه گفتی.ای شیطون.ای مارمولک.
    ماشین فقط وانت مزدا خداییش خوراکش دریفت زدن تو جاده خاکی هستش.نشد من برم به Need for speed بگم یک وانت مزدا به رنگ سفید هم بزنه تو بازیش بابا دل ما که گرفت.من رفتم آلمان.بای

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا