متفرقه

بوفوری، کلاسیکی مدرن از سرزمین کانگوروها

چندی پیش بود که تیتری را در برخی از سایت‌های خبری مشاهده نمودم که در آن نوشته شده بود «ورود خودروی لوکس آمریکایی به ایران»، تصاویر انتشار یافته هم خودرویی را در یکی از گمرکات نشان می‌داد که از سبکی کلاسیک برخوردار بود؛ از آنجایی که سال‌ها پیش مطلبی را از این خودرو، در یک نشریات چاپی خوانده بودم به سهولت هم توانستم هویت آن را تشخیص دهم. همین امر نیز انگیزه‌ای شد که دست به قلم برده و سعی کنم که مطالبی مختصر را در مورد آن به رشته تحریر درآورم. نکته جالب اینجاست که خودروی مذکور نه نمونه‌ای آمریکایی، بلکه خودرویی استرالیایی – مالزیایی به نام بوفوری است. بگذریم!

Bufori
بوفوری (BUFORI) یک سازنده خودروهای دست‌ساز است که طراحی محصولاتش از کوپه‌های دهه ۳۰ ساخت آمریکا الهام گرفته اما در عین حال از تکنولوژی روز هم بی‌بهره نیست. این کمپانی تحت مالکیت سه برادر سخت‌کوش استرالیایی – لبنانی به نام جورج، آنتونی و جری است. نام خانوادگی این سه نیز KHOURI می‌باشد. در این میان، جری نقش اصلی را در پی‌ریزی و تأسیس این کمپانی ایفاء نمود. همین شخص بود که در سال ۱۹۸۶ میلادی اقدام به ساخت سه مدل خاص اسپرتی برای هر سه برادر نمود. جالب هم اینجاست که او این خودروها را در گاراژ خانه‌اش ساخته بود. در آغاز محل این کمپانی در حومه مری لند شهر سیدنی قرار داشت ولی در سال ۱۹۹۸ میلادی کل عملیات تولیدی آن، به منطقه‌ای به نام KEPONG در حومه شهر کوالالامپور مالزی منتقل شد. حداکثر ظرفیت تولید این کمپانی هم معادل ۳۰۰ خودرو در سال است و در حال حاضر نیز ۱۰۸ استادکار ماهر در آن مشغول به کارند. نام بوفوری (BUFORI) هم از حرف اول کلمات زیر اخذ شده است: B از BEAUTIFUL به معنای زیبا – U از UNIQUE به معنای منحصربه‌فرد – F از FANTASTIC به معنای شگفت‌انگیز – O از ORGINAL به معنای اصیل – R از ROMANTIC به معنای احساساتی و I از IRRESTIBLE به معنای وسوسه‌انگیز و خواستنی.

BUFORI La Joya MKIII
BUFORI La Joya MKIII
یکی از نکات جالبی که در این شرکت به چشم می‌خورد استفاده از مواد مصنوعی فوق پیشرفته در ساخت محصولات آن است، مهم‌ترین این مواد نیز فیبر کربن (CARBON FIBER) و کولار (CEVLAR) می‌باشد. کارخانه بوفوری بیشتر به یک تعمیرگاه بزرگ شباهت دارد و شما یک خط تولید اتوماتیک را در آن مشاهده نمی‌کنید اما در عین حال، همین کمپانی به نحو بسیار عالی نیز سازمان‌دهی شده است. در یک قسمت از آن ذوب مواد مصنوعی (اعم از کولار و فایبرگلاس و پلی‌استر رزین و…) به نحو دقیق و بسیار ظریفی انجام می‌شود و در بخش دیگری نیز عملیات دوخت چرم جهت استفاده در روکش درها، صندلی‌ها و… صورت می‌پذیرد. بنا به ادعای دوزندگان این شرکت، چرم‌های مورد استفاده در این خودرو مشابه آن چیزی است که در خودروهای ب‌ام‌و و یا رولزرویس به کار می‌رود. همچنین در گوشه دیگری از این کارخانه، کارگرانی را می‌بینید که در حال ساخت و پرداخت چوب گردوی مورد استفاده در داشبورد این خودرو هستند. همه روزه سر ساعت ۷ صبح کف سالن کاملاً تمیز می‌شود و مهندسی ماهر نیز عملیات سیم‌کشی در داخل اتومبیل‌ها را انجام می‌دهد، جالب هم اینجاست که این شرکت از معدود سازندگان خودرو در دنیاست که عملیات سیم‌کشی خودروهایش را به‌صورت ۱۰۰ درصد توسط خودش انجام می‌گیرد. علاوه بر آن، شاسی‌های مورد استفاده در محصولات این کمپانی نیز کاملاً از فولاد ساخته می‌شوند و این عمل هم به‌طور کامل توسط خود کارکنان بوفوری صورت می‌پذیرد. حتی رینگ‌های به کار رفته در چرخ‌ها نیز توسط خود کمپانی ساخته می‌شود.

bufori_geneva_hood-ornament
موضوع شگفت‌انگیز دیگری هم که در انواع مدل‌های بوفوری دیده می‌شود استحکام فوق‌العاده بدنه آن‌هاست که از آن به‌عنوان ULTRA-STRONG (فوق مستحکم) یاد می‌شود. در جایی خوانده‌ام که جری کیوری (بنیان‌گذار و یکی از مالکان این کمپانی) برای آنکه میزان استقامت بدنه یکی از خودروهای بوفوری را به خریدارانش نشان دهد با یک پتک بزرگ بر بدنه آن اتومبیل ضربه‌ای نواخت که به‌طور حتم اگر خودرویی دیگر بود سوراخی بر بدنه‌اش ایجاد می‌شد، اما به بدنه بوفوری مورد نظر نه تنها کوچک‌ترین آسیبی وارد نیامد بلکه جای ضربه هم با مقدار کمی پولیش پاک شد! این امر تنها چشمه کوچکی از پتانسیل موجود در این کمپانی را نشان می‌دهد. نکته شگفت‌انگیز دیگر، سیستم رنگ‌آمیزی کارخانه بوفوری است، این سیستم به قدری جالب و منحصربه‌فرد است که مهندسین لکسس هم نتوانستند با میلیاردها دلار تجهیزات رنگ‌آمیزی خویش، رنگی به جذابیت بوفوری به خودروهای خود بزنند! این سیستم که مشابه آن در دنیا موجود نیست، به‌طور کامل توسط خود شرکت بوفوری ساخته شده است. تمامی خودروهای بوفوری هم با سفارش مشتری ساخته می‌شوند و پروسه تولید آن‌ها نیز در ۲۴ و یا ۲۵ مرحله صورت می‌پذیرد. این کمپانی به ساخت خودروهای ضدگلوله هم اشتغال دارد و در حال حاضر نیز محصولاتش را به ممالکی همچون آمریکا، روسیه، چین، هند، امارات و جمهوری چک و… صادر می‌کند. هم‌اکنون نیز این کمپانی به تولید مدل‌های ذیل می‌پردازد.

2010 Bufori Geneva
۲۰۱۰ Bufori Geneva
بوفوری GENEVA
این خودرو یک مدل چهار درب لوکس است که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۰ میلادی و در نمایشگاه ژنو به نمایش درآمد. در آغاز، بوفوری GENEVA از یک پیشرانه ۸ سیلندر به حجم ۶.۱ لیتر بهره می‌برد، این پیشرانه ساخت کمپانی کرایسلر، توانی معادل ۴۳۰ اسب‌بخار را از خود ارائه می‌داد. بعدها به سبب به‌روزرسانی‌هایی که در این مدل صورت پذیرفت، این پیشرانه با نمونه ۸ سیلندر ۶.۴ لیتری از نوع HEMI تعویض شد. خروجی توان این موتور نیز معادل ۴۷۰ اسب‌بخار و گشتاور آن هم برابر با ۶۳۰ نیوتن‌متر است و همچنین قادر است که شتابی معادل ۶ ثانیه – در صفر تا صد کیلومتر – را به این خودرو ببخشد و بیشینه سرعتش را هم به ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت برساند.

2010 Bufori Geneva
۲۰۱۰ Bufori Geneva
بنا به ادعای وب‌سایت این کمپانی، بدنه نیمه – مونوکوک این خودرو به نحو مبتکرانه و بی‌نظیری از ترکیب موادی کامپوزیتی همچون فیبرکربن و کولار به همراه فولاد ضدزنگ ساخته شده است که لابه‌لای آن‌ها ماده‌ای همچون رزین وینیل استر تزریق شده است. این نوآوری، ساختاری فوق مستحکمی را به همراه وزنی پایین برای این خودرو به ارمغان آورده است. علاوه بر آن، این ترکیب ساختمانی از دوامی مادام‌العمری نیز برخوردار است و به حداقل نگهداری هم نیازمند است، بوفوری مدعی است که این مدل اولین خودرو در جهان است که به‌صورت تجاری از این نوآوری بهره می‌برد. داخل کابین این خودرو هم فوق‌العاده راحت بوده و مملو از تجهیزات رفاهی می‌باشد و از جمله آن‌ها می‌توان به یک دستگاه قهوه‌جوش اتوماتیک که در کنسول میانی آن جای گرفته و نیز یک دستگاه جوش فوری آب اشاره نمود همچنین یک یخچال کوچک که در همان محل قرار دارد، علاوه بر این‌ها، صندلی‌های این خودرو نیز از سیستم‌های گرمایشی و تهویه بهره برده و در پشت صندلی‌های جلو نیز همانند خودروهای لوکس امروزی، سینی‌هایی جهت قرارگیری اشیایی همچون لیوان، ظرف غذا و لپ تاب و… تعبیه شده است.

از سامانه‌های ایمنی به کار رفته در این خودرو نیز می‌توان به ABS و EBD،BA،ESC،TCS،FCW (سیستم هشداردهنده تصادف از جلو) و سامانه هشداردهنده خروج از مسیر، کروز کنترل تطبیقی و سیستم نایت ویژن حرارتی و… نام برد. این خودرو دارای سیستم چهار چرخ متحرک بوده و سیستم فنربندی آن نیز تطبیقی است. همان‌طور که در مقدمه هم ذکر شد در حال حاضر، ارزشمندترین دارایی این شرکت صنعتگران و استادکاران بسیار ماهری هستند که در آن مشغول به کارند، تنها همین را می‌توان گفت که بر روی هر دستگاه از بوفوری GENEVA بیش از ۹۰۰۰ ساعت کار توسط این هنرمندان صنعتگر صورت پذیرفته است، کل پروسه آن نیز در ۲۵ مرحله کاری صورت می‌پذیرد. تمامی مدل‌های GENEVA به مدت ۲ سال و یا ۶۰/۰۰۰ کیلومتر تحت پوشش گارانتی هستند.

بوفوری LA JOYA
LA JOYA واژه‌ای اسپانیایی و به معنای جواهر است. این خودرو در سال ۲۰۰۴ میلادی به بازارهای جهانی معرفی گردید و طراحی آن نیز کاملاً از کوپه‌های دهه ۳۰ آمریکایی الهام گرفته است. خودروی مذکور مدلی کوپه و دو نفره می‌باشد. پیشرانه به کار رفته در آن ساخت کمپانی تویوتا بوده و ۲.۷ لیتر حجم دارد و توان خروجی آن نیز معادل ۱۷۲ اسب‌بخار است. نکته جالبی که در این خودرو مشاهده می‌شود نحوه قرارگیری پیشرانه در داخل بدنه آن است که با ۶ عدد پیچ و مهره در جای خود نصب شده و یا برداشته می‌شود. وجود همین مسئله نیز به سهولت تعمیرات آن، بسیار مدد می‌رساند. این خودروی دیفرانسیل عقب از جعبه‌دنده‌ای خودکار (تیپ ترونیک) بهره می‌برد و از سیستم فنربندی مستقل برای هر چرخ برخوردار است. علاوه بر آن، تجهیزات ایمنی همچون ABS،EBD و ASR و نیز کروز کنترل هم در این خودرو تعبیه شده است. از دیگر تجهیزات به کار رفته در این خودرو هم می‌توان به سیستم صوتی مجهز به بلوتوث و نمایشگر باد لاستیک‌ها (TPMS) اشاره کرد.

BUFORI La Joya MKIII
BUFORI La Joya MKIII
در ساخت این مدل نیز همچون GENEVA، از مواد کامپوزیتی مثل فیبرکربن و کولار استفاده گردیده است. همچنین فولاد ضدزنگ و یا STAINLESS STEEL به کار رفته در آن از درجه (GRADE) 316 می‌باشد که بالاترین رده در میان فولادهای ضدزنگ موجود در دنیاست و مهم‌تر از همه اینکه، تمامی پرچ‌ها و حتی پیچ‌های کوچک مورد استفاده در این خودرو نیز از فولاد فوق‌الذکر ساخته می‌شوند. از آنجایی که این مدل کاملاً به‌صورت سفارشی تولید می‌شود مشتری می‌تواند بر تمامی مراحل ساخت خودرویش نظارت کامل داشته باشد و حتی برای تزیین داخل آن نیز سنگ‌های قیمتی را سفارش دهد. چرم به کار رفته در این خودرو هم از بهترین نمونه‌های موجود در دنیا بوده و از پوست گاوهای شیری پرورش یافته در منطقه آلپ اروپا (آلمان) تأمین می‌شود. در مجموع، بر روی هر عدد از مدل LA JOYA در حدود ۳۵۰۰ زمان توسط استادکاران ماهر صرف شده و کل پروسه ساخت آن نیز در ۲۴ ایستگاه کاری، صورت می‌پذیرد. تمامی مدل‌ها، به مدت ۲ سال و یا ۵۰/۰۰۰ کیلومتر تحت پوشش گارانتی هستند که این شامل مایعات مورد استفاده در این خودروها نیز می‌گردد.

BUFORI La Joya MKIII Interior
BUFORI La Joya MKIII Interior
از مدل‌های قدیمی‌تر بوفوری هم می‌توان به خودروهایی همچون װ MK اشاره کرد که از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۳ میلادی در خط تولید قرار داشت و نیز MK I که از سال ۱۹۸۸ الی ۱۹۹۲ میلادی به فروش می‌رسید و همچنین مدل V6i که از سال ۱۹۹۲ الی ۱۹۹۴ میلادی ارائه می‌شد. البته نباید نخستین سری از تولیدات این شرکت به نام MADISON را هم از یاد برد که از سال ۱۹۸۶ الی ۱۹۸۸ میلادی در خط تولید قرار داشت. علاوه بر این، بوفوری دستی هم در مسابقات اتومبیل‌رانی نیز دارد و نمونه‌ای را برای این امر تهیه دیده که از سال ۲۰۰۹ میلادی وارد این عرصه شده است؛ این مدل که BMS R1 نام دارد با همکاری بین بخش‌های بوفوری موتور اسپورت (BMS) و (AXLE) اکسل موتور اسپرت ساخته شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. "Amir"

    ۱۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (728 ديدگاه)

    یدونه شبیه عکس اولی اومده بود گمرک ، ابی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. ناشناس

    ۱۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (205 ديدگاه)

    بازم گلی به جمال هموطن مشهدیمون که آوانتادور ساخته نه از این ماشین قدیمیا. :)
    ولی جدا از شوخی به این کمپانی تبریک میگم که از صفر به اینجا رسیده ولی متاسفانه خودرو سازان داخلی با این همه امکانات و شرایط عالی که براشون مهیا بوده در طول این سی سال فقط چراغ عوض کردند و بس.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Reza :: nur Deutschland :: nur der Mercedes

    ۱۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    یکی مثل میباخ باید بره
    این باید بمونه
    شکر اون عظمتت!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مصطفی

      ۱۷ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (12 ديدگاه)

      مای باخ بخاطر سیاست تقریبا اشتباه مرسدس به این وضع کشیده شد.. کلاسیک معنا و مفهوم خودش رو بین مردم جهان داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سام

        ۱۷ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (899 ديدگاه)

        با سلام
        حق با شماست مصطفی جان،بنده هم مثل شما هیچ ارتباطی بین این دو نمی بینم،این امری کاملا واضح و بدیهی است که بوفوری یک خودروی به ظاهر کلاسیک است و به صورت دستی تولید می شود اما در عوض، می باخ یک خودروی بسیار پیشرفته بود که توسط خودروسازی مدرن و با تکنولوژی به مراتب پویاتری تولید می شد که نتوانست آنچنان که باید و شاید بازار هدف خود را اقناع کند و در نهایت نیز ورشکست شد!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. احسان آرسنالی

    ۱۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1888 ديدگاه)

    فقط بخش مربوط به رنگ رو متوجه نشدم از کجا میتونم بیشتر اطلاعات کسب بکنم؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. بنتلی

    ۱۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    خودرو سدان جدای امکانات زیادش توش واقعا زیبایی و لذت خاصی داره و بیرونش هم با اینکه زیاد زیبا نیس ولی حس لوکس بودن ب آدم میده و طرفدارای خاص خودشو داره
    مدل کوپش اصلا ب دل نمیشینه و توش شبیه سمنده مخصوصا فرمون و کیلومتر شمارش
    باتشکر از سام کاویانی ک ذهنی خلاق و تفاوت طلب دارد و برا هرخودرویی از هر سرزمینی ارزش قائله،داداش دمت گرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۱۶ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      خواهش می کنم دوست عزیز،لطف داری شما

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. مجتبی(ساروی)

    ۱۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (551 ديدگاه)

    گارانتیش خیلی کمه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. رضا

    ۱۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    واقعا فضای داخلی مدل سدان خیلی زیبا و لوکسه
    این کمپانی هرچند خیلی کوچیکه ولی برخلاف مورگان بعضی عناصر طراحی روز رو با سبک کلاسیک مخلوط کرده که بعضیاش خوبه و بعضی دیگش زیاد یا کلیت کار هماهنگ نیست اما مورگان یه گلاسیک کامله با روحی جوان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. AHMADREZA

    ۱۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    خیلی ممنون آقای کاویانی به خاطر پست ها تون

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۱۶ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      خواهش می کنم دوست عزیز،انجام وظیفه بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۱۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود .
    چراغ های عقبش شبیه مدل های قدیمی جگواره .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. امیر

    ۱۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام . لطفا اگه میشه همونطور که درمورد McLaren P1 آقای خوشبین مطلب گذاشتین ، درمورد پورشه 918 جدیدشم مطلب بذارید !!
    :)
    ممنونم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امين

      ۱۷ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (117 ديدگاه)

      یه کونیگزگ agera rs هم میخواد سفارش بده … یه آونتادور سوپر ولوچه هم چند هفته پیش سفارش داد که تو راهه !!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. احمد باقری

    ۱۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    مدل سدانش قشنگه مخصوصا نمای جلو و داخل کابین.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. نوید جهرمی

    ۱۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    کاش محدوده قیمتاش هم میزدی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Archi KHAN

    ۱۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    ماشین های خاصی اند ،
    ولی حتما قیمت های نجومی باید داشته باشه ؟!!
    بازم به این سه برادر که نرفتند جنگجو بشن ، و اومدن خودروساز شدن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. صفا

    ۹ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    دوتا ازین ماشین ها رو تو دبی داریم متعلق به شرکت جای طلب برداشتیم. کسی خواست تماس بگیره.
    09120868858
    قیمت هم تخفیف خوبی داره و ماشین ها لوکس و بینظیر هستند.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا