متفرقه

خودران‌ها و چراغ‌های راهنمایی تقاطع‌ها در آینده

زمانی که خودروهای خودشان بتوانند رانندگی کنند، شاید دیگر نیاز به چراغ‌های نورانی و با رنگ‌های مختلف نباشد؛ چراغ‌هایی که در حالت معمول برای ایجاد واکنش در انسان‌های پشت‌فرمان استفاده می‌شوند. اینکه خودران‌های دارای حسگر و هوشمند در هنگام رسیدن به یک تقاطع، چگونه عمل می‌کنند، موضوع تحقیقی است که نظر محققان از ۳ کشور مختلف را به خود جلب نموده است.

long-traffic-light-stay-yellow_87df1a0fce7337fd
وب‌سایت Light Traffic که همراه با آزمایشگاه Sensable City در انستیتوی تکنولوژی ماساچوست (MIT) فعالیت می‌کند، در این رابطه می‌نویسد:

چراغ‌های ترافیکی یک تکنولوژی ۱۵۰ ساله هستند که در ابتدا برای درشکه‌ها ابداع شده‌اند. ولی آیا این چراغ‌ها با توسعه وسایل نقلیه خودران، باز هم به حیات خود ادامه خواهند داد؟

ویدیویی که در این رابطه منتشر شده، نمونه‌ای گرافیکی از چیزی است که می‌تواند در هنگام تبدیل شدن به چراغ‌های راهنمایی به سیستم‌هایی مشابه کنترل‌های ترافیک هوایی، رخ دهد. هر کدام از خودران‌ها که وارد تقاطع می‌شود، یک پیام به سیستم کنترل مرکزی ارسال می‌کند و این سیستم زمانی برای را عبور از تقاطع به این خودرو اختصاص می‌دهد. مطابق گفته‌های محققان از MIT، انستیتوی تکنولوژی سوئیس (ETHZ) و شورای تحقیقات ملی ایتالیا (CNR)، این سیستم از نظر تئوری، برای هر کدام از خودران‌ها، بازه‌ای برای گذشتن از تقاطع مشخص می‌کند و به این ترتیب، مشکل شلوغی ترافیک نیز با استفاده از الگوریتم‌های پیچدیده کامپیوتری حل خواهد شد.

Screen-Shot-2016
همچنین در متن گزارش دیسکاوری‌نیوز در این رابطه آمده است که تخصیص لحظه‌ای زمان عبور در این سیستم، تعداد وسایل نقلیه عبوری از یک تقاطع را در یک بازه زمانی مشخص، به دو برابر افزایش می‌دهد. به این ترتیب هم در زمان صرفه‌جویی می‌شود و میزان آلودگی کمتری تولید می‌گردد. محققان در پی انطباق این سیستم با دوچرخه‌سواران و عابران پیاده نیز هستند که البته این موضوع با شک و تردیدهایی همراه است.

gallery-1459089388-diagram2-black-cropped
می‌توان تصوّر کرد که در آینده، شما قادر خواهید بود که در یک شهر شلوغ، گردش به چپ داشته باشید؛ جایی که دیگر خبری از رفتارهای غیرمنطقی انسان‌ها در پشت فرمان نیست. این موضوع، مطمئناً می‌توانند یکی از جذابیت‌های توسعه تکنولوژی وسایل نقلیه خودران باشد.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. مجید.بهترین یا هیچ...

    ۲۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    خیلی خوبه که سایت پدال در مورد همه ی مطالب خودرو مطلب میذاره و تک بعدی نیست. ممنونم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. احمد باقری

    ۲۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    ایده جالبیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. احسان(احسان سابق)

    ۲۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    خیلی جالبه.ادما چیزیایی میسازن که اشتباه ادم رو انجام نمیده!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا