متفرقه

خودروی الکتریکی مقرون‌به‌صرفه ساین با پنل‌های خورشیدی

در گذشته، دورانی را سپری می‌کردیم که خودروسازان توجه چندانی به پیشرانه‌های الکتریکی نشان نمی‌دادند. امّا اندکی بعد با ظهور کمپانی‌ای مانند تسلا موتورز، به همگان ثابت شد که ریشه تغییر در این زمینه‌ را باید فراتر از مرزهای صنعت خودرو جستجو کرد. تسلا یک مدل نوآورانه بود که در برابر غول‌های خودروسازی قد علم کرد. برنامه اولیه تسلا، یک خودروی الکتریکی گران‌قیمت بود که بتواند امکان ساخت خودرویی فوق‌العاده از این نوع را به عموم مردم نشان دهد. سپس درآمد مالی این مدل‌های گران‌قیمت می‌بایست برای تولید خودروهای الکتریکی مقرون‌به‌صرفه مورد استفاده قرار می‌گرفت. اکنون تسلا مطابق برنامه‌اش پیش ‌می‌رود، امّا این را هم باید درنظر گرفت که محصول به اصطلاح «مقرون‌به‌صرفه» مدل ۳، حداقل ۳۵ هزار دلار قیمت دارد؛ سطحی از قیمت که هنوز هم با بودجه خیلی از مشتریان بازار خودرو همخوانی ندارد.

Sonomotors-Sion-Moving
امّا دنیای تجارت، شرایط خود را دارد. تأسیس یک شرکت خودروسازی بسیار گران تمام می‌شود. با این وجود، یک گروه کارآفرین در مونیخ آلمان، دست به ساخت یک خودروی الکتریکی جدید زده‌اند. شرکت «سونو موتورز» برای سر پا ایستادن از سرمایه‌گذاری جمعی یا “Crowdfunding” استفاده کرده و نام محصولش را ساین (Sion) گذاشته است. آنها برای تولید «ساین» از مسیری که تسلا مدل ۳ طی کرده تقلید کرده‌اند؛ خودرویی که ۴۰۰ هزار پیش‌سفارش دریافت کرده و در طول یک هفته، ۴۰۰ میلیون دلار برای شروع به کار تولید جمع‌آوری کرده است. در مورد «ساین»، برای رزرو یک خودرو، تنها اندکی بیش از ۱۰۰ دلار به صورت یک ودیعه غیرالزام‌آور از سرمایه‌گذران درخواست می‌شود.

Sonomotors-Sion-Parking
بدنه «ساین» پوشیده از پنل‌های خورشیدی است. حدود ۶.۷ مترمربع از دیواره‌های خارجی خودرو از سلول‌های خورشیدی تشکیل شده‌اند که توسط یک پوسته پلی‌کربنات محافظت می‌شوند. پلی‌کربنات مصالحی است که نور را از خود عبور می‌دهد، سبک‌تر از شیشه، ضدّ خش و واقعاً‌ نشکن است. این موضوع باعث می‌شود که خودرو با قرارگیری در محیط، به شکلی ساده انرژی آفتاب را به خود جذب کند و مسافتی حدود ۳۲ کیلومتر را صرفاُ با الکتریسیته‌ای که از خورشید به دست آمده است، بپیماید.

به منظور ذخیره الکتریسیته، باتری ساین به‌وسیله پنل‌های خورشیدی یا پلاگین برق قابل‌شارژ است. دو مدل برای «ساین» درنظر گرفته شده است؛ اِکستندر و اِربن. قیمت «اکستندر» در حدود ۱۸ هزار دلار است و با یک شارژ کامل، مسافتی را در حدود ۲۴۱ کیلومتر طی می‌کند. ساین اِربن یک خودروی شهری با دامنه‌ای به اندازه نصف «اِکستندر» است و تنها ۱۲ هزار دلار قیمت دارد.

امّا تکنولوژی‌های به کار رفته در ساین، تنها به پیشرانه الکتریکی و پنل‌های خورشیدی خلاصه نمی‌شوند. به عنوان مثال، سیستم BreSono یک سیستم فیلتراسیون هوا در این خودرو است که از خزه در داخل دریچه‌های هوا بهره می‌برد. این خزه‌ها از رطوبت موجود در هوا استفاده می‌کنند. این سیستم یک عایق صوتی اضافی برای خودرو ایجاد می‌کند، به معنای واقعی، نیاز به هیچ‌گونه سرویس و نگهداری ندارد. ضمن اینکه دارای سطح بالایی از ایمنی است. به دلیل اینکه خزه زنده است و رشد و نمو دارد، هیچ هزینه تعویض فیلتری متوجه مالک خودرو نخواهد بود.

Sonomotors-Sion-Commuter
با قابلیت شارژ دوگانه‌ای که ساین دارد، این خودرو می‌تواند به عنوان یک باتری یا یک ایستگاه شارژ برای گوشی تلفن همراه یا دیگر دستگاه‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد. ساین در واقع، یک ایستگاه برق سیّار و انعطاف‌پذیر با توان حداکثر ۲ کیلووات است که می‌تواند در هنگام عدم‌دسترسی به برق و در خارج از محدوده‌های شهری به داد شما برسد.

ساین دارای یک برنامه سرویس و نگهداری منحصر به فرد موسوم به reSono است. از طریق این برنامه، قطعات موردنیاز برای تعمیر خودرو به صورت آنلاین سفارش داده شده و تحویل مالکان داده می‌شوند. این موضوع در کنار ویدیوهای آموزشی و راهنماهای ویژه برای انجام تعمیرات، هزینه‌های تعمیر را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. البته سونو موتورز کارگاه‌های مستقلی را برای پشتیبانی از خدمات در سراسر جهان درنظر گرفته است، بنابراین حتی اگر انجام تعمیرات بسیار ساده باشد، نیازی به انجام آنها توسط خود شخص نخواهد بود.

Sonomotors-Sion-Interior-Cockpit
ساین در اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی برای تست رانندگی در دسترس قرار خواهد گرفت، ولی اینکه با چه مقیاسی به تولید برسد، هنوز چندان مشخص نیست. فارغ از میزان موفقیتی که سونو موتورز در آینده بتواند به آن دست پیدا کند، نقش آنها در تولید یک محصول نمونه در صنعت خودروسازی انکارناپذیر است؛ محصولی که احتمالاً‌ به خودروسازان دیگر در این زمینه جهت خواهد داد.

sion_garage

منبع: automoblog

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. Nima

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    اون ایده خزه عالیه
    امیدوارم همه به فکرش بیوفتن
    قیمتش هم خوبه
    ولى کاش یکمى رو طراحى بیشتر کار کنن انگار طراحى ماشین مال سال 2000 هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      به قول شما بیشتر باید رو طراحیش کارکنه
      ولی درکل ایده جالبیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. MATADOR

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    ایده ی خیلی انسان دوستانه ای هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حمیدرضا

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    از طراحی پنل خیلی خوشم اومد خیلی به درد مکان های پرترافیک میخوره زرتیم شارژتموم نمی کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حميد

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    ما تو کشورمون تا دلمون بخواد روزهای افتابی داریم ، أیده خوبیه برا کشورمون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. رامکال

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (594 ديدگاه)

    بسیار بسیار مبتکرانست چون که فقط با 12000 دلار میتونی 240 کیلومتر برونی!!!!!
    مطمئنا اگر کار و بارش بگیره با پولی که جمع میکنه میتونه انقلابش رو گسترش بده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. احمد باقری

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    ایده بسیار خوبیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا