متفرقه

دلار گران: مخرب صنعت خودرو و محرک آلودگی هوا

پیش از هر چیز می‌خواهم این مطلب را خدمتتان عرض کنم که بنده نه دانش‌آموخته اقتصادم و نه سررشته‌ای از این علم مهم و حیاتی دارم، ولی به‌عنوان یک شهروند عادی این مرزوبوم که پیش‌تر هم اندک دستی در صنعت داشته، دانسته‌هایی دارم که در ذیل پیش کش شما عزیزان می‌کنم.

cartoon-02
همان‌طور که خودتان بهتر آگاهید و تکرار چندباره این موضوع هم تا حد زیادی ملال‌آور است، درد اصلی اقتصاد کشورمان تورم است و تورم هم عمدتاً از چند عامل خاص و ظاهراً نامرتبط با یکدیگر ناشی می‌شود که درنهایت، همه آن‌ها به یک نقطه ختم می‌شوند: ” کسری بودجه دولت “. کسری بودجه هم به‌نوبه خود از ریخت‌وپاش‌ها و عدم صرفه‌جویی مالی و نیز نظارت ناقص دستگاه‌های ریزودرشت دولتی و… نشأت می‌گیرد. دولت‌ها هم با هر نام و عنوانی، برای رفع‌ورجوع این موضوع، یا نرخ مالیات‌ها و خدمات خود اعم از آب، برق، گاز و بنزین و… را بالاتر می‌برند و یا بهای ارز را افزایش می‌دهند و یا اگر این موارد میسر نبود برای حل سریع آن، با صدور دستوری به بانک مرکزی، اسکناس‌های چندرقمی درشتی را به‌وفور و در بسته‌بندی‌های زیبا چاپ می‌کنند تا در شب عیدی، من و شمای هم‌وطن از این بابت در مضیقه نباشیم!

جدا از دولت‌ها که در برخی از مواقع، جهت جبران کسری بودجه خود از مکانیزم افزایش نرخ دلار بهره می‌گیرند؛ شاهدیم که معدودی از اساتید دانشگاه‌ها و کارشناسآن‌هم از قیمت بالای ارز و حتی افزایش آن سخت دفاع نموده و این عمل را در راستای منافع درازمدت جامعه ارزیابی می‌کنند! در وهله نخست، خود دفاع این آقایان از نرخ بالای ارز و حتی افزایش چندباره آن کمی حیرت‌آور است؛ زیرا در جامعه‌ای که با اندک افزایشی در نرخ دلار، بهای تمامی کالاها و خدمات اعم از سبزی‌خوردن تا کرایه تاکسی و… سخت تکان می‌خورد، افزایش یک‌باره نرخ ارز در وهله اول، تنها و تنها از رفاه من و شمای مصرف‌کننده می‌کاهد و آدمی در میان متعجب می‌شود که چطور کسانی اینجاوآنجا علیه منافع خود و هم‌وطنان خویش چنین سخنرانی و قلم‌فرسایی می‌کنند، چون تا آنجایی که بنده می‌دانم و شاید هم اشتباه می‌کنم! تمامی حقوق‌ها و دستمزدها به ریال پرداخته می‌شود و نه به دلار و قیمت بالای دلار هم درنهایت، محتویات جیب من و شمای نوعی را کم می‌کند و نه زیاد؛ و در این میان، تنها به عده معدودی صراف و دلال ارز و صادرکننده قالی و پسته و… سود کلانی می‌رسد که این افراد هم درمجموع درصد بسیار کمی از شاغلین کشور را دربر می‌گیرند.

cartoon-01
اما استدلالی که این دسته از اشخاص برای این داعیه خود دارند چنین است که قیمت بالای دلار به نفع توسعه صادرات صنعتی و کشاورزی و… بوده و سیل ارزهای خارجی را روانه کشور می‌کند. چون طبق این فرضیه، با کاهش سیستماتیک ارزش پول ملی کشورمان، نرخ دلاری اجناس و فراورده‌های داخلی، علی‌الخصوص صنعتی، در رقابت با مشابه خارجی خود کاهش یافته و خودبه‌خود و با چشم به هم زدنی میزان صادراتمان افزایش می‌یابد، توگویی صادرات مقوله‌ای جدا از بازاریابی مدرن، بهبود روزمره کیفیت و… است و همین‌طور دیمی و با شیوه‌ای سنتی و دلالی می‌توان صادرات را چندین برابر افزایش داد و مشتریان خارجی را هم دسته‌دسته و کرورکرور جذبشان نمود. بنده در اینجا برای آنکه این دعوی را به چالش گیرم آن را از زوایای گوناگونی بررسی نمودم.

برخلاف آنچه که گفته می‌شود افزایش نرخ ارز مستقیماً در افزایش نرخ کالاهای صنعتی‌مان و به‌خصوص بهای خودرو مؤثر است و آن‌هم به این دلیل واضح که بیشتر صنایع ما به واردات کالا و خدمات از خارج وابسته هستند و حتی محصولاتی هم که به‌ظاهر نام داخلی را یدک می‌کشند، حجم زیادی از مواد اولیه آن‌ها وارداتی است و بالا رفتن نرخ دلار، به‌طور خودکار و مستقیم بهای آن‌ها را بالاتر می‌برد. اگر بخواهیم این مسئله را کمی بیشتر بشکافیم این‌طور می‌شود گفت:
امروزه بخش عظیمی از ماشین‌آلات صنعتی ما متعلق به چند دهه پیش است و از همین رو اکثر آن‌ها نیاز به نوسازی و بهسازی فوری و مجدد دارند و از طرفی، تعمیر و نگهداری آن‌ها عمدتاً و به‌طور مستقیم به ورود اجزای یدکی‌شان از خارج وابسته است، این قطعات و کالاها اعم از بلبرینگ، یاتاقان، تسمه، روغن‌های صنعتی، سامانه‌های الکتریکی و رایانه‌ای و هزاران قطعه ریزودرشت دیگر یا نسخه داخلی درخور و مناسبی ندارند و یا حتی در صورت تولید در داخل، اولاً: حجم تولید آن‌ها کفاف نیازهای صنایعمان را نمی‌دهد و ثانیاً: حتی بخش مهمی از اجزا و مواد اولیه این تولیدات به‌اصطلاح داخلی نیز بازهم از خارج وارد می‌شود. پس نرخ بالای دلار و نیز افزایش چندباره آن می‌تواند فرایند نوسازی صنایعمان، به‌ویژه در بخش خصوصی را به تأخیر اندازد و حتی ممکن است در روند تعمیرات ماشین‌آلات هم اختلالات وافری ایجاد نموده و استهلاک آن‌ها را چندین برابر نماید؛ آن‌هم به این دلیل واضح که شاید برخی از کارفرمایان به دلیل گرانی قطعات و اجناس یدکی، از بسیاری از تعمیرات اساسی زیرمجموعه‌های تولیدی خود چشم‌پوشی نمایند که استمرار همین امر هم در درازمدت ضربات هولناکی را به تولید ملی‌مان وارد می‌کند. تازه این قضیه تنها مربوط به ماشین‌آلات صنعتی‌مان است و در تولید کالاهایی همچون خودرو نیز کمابیش چنین وضعی برقرار است، زیرا هنوز هم بخش اعظم قطعات و اجزای مربوط به خودروهای مونتاژ داخل و حتی ملی! نیز از خارج وارد می‌شوند. این قطعات عمدتاً شامل اجزای پیشرانه، گیربکس، سامانه‌های الکتریکی، قالب و حتی ورق‌های بدنه و نیز رنگ و … یک خودرو هستند که مستقیم و یا غیرمستقیم وارداتی بوده و سالانه میلیاردها دلار هزینه ارزی را بر دوش دولت باقی می‌گذارند؛ پس با این توصیف شاهدیم که افزایش نرخ دلار مستقیماً قیمت محصولات صنعتی و به‌ویژه خودرو را در ایران بالاتر می‌برد که وجود همین امر، هر نوع مزیت ناشی از نرخ بالای ارز را به‌تدریج و در طول زمان از بین خواهد برد. در کل، در غیابی مؤلفه‌هایی همچون مدیریت مدرن و علمی، بهره‌وری بالا، شایسته‌سالاری، کیفیت مطلوب و طراحی به‌روز محصول و… هر نوع افزایشی در قیمت ارز تنها تأثیر مقطعی خواهد داشت و نه بیشتر.

cartoon
نکته جالب دیگر اینکه، عمده مدافعین نرخ بالای ارز هم‌زمان از تثبیت حقوق ماهیانه کارگران و به‌اصطلاح منجمد نمودن دستمزدها هم سخت دفاع می‌کنند؛ زیرا معتقدند که با انجام این عمل، نرخ دلاری کالاهای صنعتی ازجمله خودرو پایین‌تر آمده و درنتیجه این دسته از کالاها راحت‌تر می‌توانند با مشابه خارجی خود رقابت کنند که البته این استدلال هم پایه چندان درست و محکمی ندارد، زیرا کمابیش شاهدیم که نرخ دستمزدها در ایران سال‌های سال است که در قیاس با کشورهای صنعتی در پایین‌ترین میزان خود قرار دارد و ثانیاً همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد رشد صادرات صنعتی به مؤلفه‌های متعددی وابسته است که تنها یکی از آن‌ها مربوط به نرخ دستمزدهاست. در جدول ذیل متوسط نرخ دستمزد ساعتی در ایران در قیاس با برخی از کشورهای صنعتی و نوصنعتی ذکر شده است.

نام کشور ایران ترکیه ژاپن کره آمریکا آلمان فرانسه
دستمزد (دلار) ۱.۱۲ ۳.۴۹ ۵.۵۲ ۵.۸۵ ۶.۲۶ ۷.۱۹ ۸.۲۴

در اینجا فقط کافی است حجم صادرات صنعتی و ازجمله خودرو و قطعات یدکی‌مان را با کشورهای فوق مقایسه کنیم تا بهتر این موضوع را دریابیم که نرخ دستمزدها چه تأثیر اندکی بر رشد و حجم صادرات صنعتی یک کشور دارند. از آن مهم‌تر، با توجه به اتوماسیون جهشی خطوط تولید در چند دهه اخیر، از اهمیت عامل انسانی نیز به‌شدت کاسته شده است. مثلاً یکی از عوامل اصلی افزایش فوق‌العاده بهره‌وری در کارخانه هیوندای کره، استفاده وسیع و گسترده از ربات‌های صنعتی بوده است؛ و این فرایندی است که از اواخر دهه هشتاد میلادی آغاز شد و رفته‌رفته هم ابعاد فوق‌العاده‌ای به خود گرفت. تنها در سال ۱۹۹۲ میلادی، تعداد ۴۰۰ عدد ربات در زیرمجموعه‌های هیوندای مشغول به کار بودند و در ۲۴ ساعت شبانه‌روز هم اعمالی همچون جوشکاری و نقاشی بدنه را انجام می‌دادند. در جایی خوانده‌ام که محل ساخت خودروی آئودی R8 در کشور آلمان آن‌چنان مکانیزه است که در راهروهای آن، کمتر نیروی انسانی قابل‌مشاهده است و تمامی پروسه مونتاژ هم در این مجموعه با انواع و اقسام ربات‌ها و به نحو کاملاً خودکار صورت می‌پذیرد.

درمجموع، اگر تنها دستمزدهای بالا موجب نزول صنایع خودروسازی می‌شد و نرخ دستمزدهای پایین سبب صعود آن، بالطبع در ممالکی همچون آلمان که نرخ دستمزدها در آن بسیار بالاتر از ایران است و رفاه کارگر آن‌هم به‌مراتب بیشتر، اکثر کمپانی‌های خودروسازی به سرعت هر چه تمام‌تر ورشکسته شده و عمده صنایع تولیدی آن خطه نیز به ورطه سقوط و تباهی می‌افتادند! در حالی که اگر تنها میزان جمعیت را معیار سنجش خود قرار دهیم، هنوز هم کشور آلمان بیشترین حجم صادرات صنعتی و علی‌الخصوص خودرویی دنیا را نسبت به تعداد جمعیت خود دارد؛ و از طرفی شاهدیم، حتی در چین هم که به بهشت کارگران ارزان‌قیمت معروف است کف دستمزدهای ماهانه کارگران معادل ۲۶۵ دلار است، در حالی که این رقم در کشورمان تنها معادل ۱۸۷ دلار است! و لازم به گفتن نیست که با این دستمزدهای اندک، صنایعمان به‌اندازه یک‌صدم همتایان چینی خود هم صادرات ندارند چه برسد که با آن‌ها به هماوردی نیز برخیزند. پرسش مهمی که در اینجا پیش می‌آید آن است که چطور صنایع خودروسازی در ممالکی همچون آلمان، ژاپن و کره و حتی چین – به‌رغم دستمزدهای بالایی که به کارکنان خود پرداخت می‌کنند – قادرند که یک خودرو را با قیمتی به‌مراتب ارزان‌تر از رقبای ایرانی خود به مشتریان داخلی و خارجی تحویل دهند؟!

cartoon
نکته مهم دیگری که عمده مدافعین نرخ بالای دلار، ناآگاهانه و یا سهواً از آن عبور نموده و نادیده‌اش می‌گیرند نقش و تأثیر مدیریت در پیش برد و ساماندهی واحدهای صنعتی و افزایش کارایی و بهره‌وری آن است. ناگفته نماند، به همان اندازه که نقش کارگر در تولید یک محصول صنعتی مهم است نقش و رل مدیریت هم چندین مرتبه از او خطیرتر و مهم‌تر است، زیرا که یک مدیر سفارشی، ناکار بلد و بی‌تجربه آن‌چنان خسارتی می‌تواند به یک مجموعه صنعتی وارد کند که با حقوق سالانه صدها کارگر عادی هم قابل جبران نیست و یا بدتر از آن یک مدیر دلال صفت و زد و بند چی و اهل ریخت‌وپاش و نمایش و… به تنها چیزی که توجه ندارد کیفیت محصول و رفاه مصرف‌کننده است و… بگذریم.

از سویی دیگر، دهه‌هاست که عمده صنایعمان و به‌ویژه خودروسازی، به فضایی انحصاری و بی‌رقیب عادت کرده‌اند و بخش مهمی از فروشش آن‌هم مربوط به مشتریان داخلی است و همه‌مان کمابیش مطلعیم که علیرغم لاف و گزاف‌های فراوان خودروسازانمان مبنی بر خودکفایی صددرصدی و…با کوچک‌ترین نشانه‌ای از افزایش قیمت دلار، بهای محصولاتش آن‌هم چندین برابر افزایش می‌یابد. ازآنجایی‌که در این میان، نرخ حقوق و دستمزدها هم چندان با نرخ تورم افزایش نیافته و یا به توصیه برخی از کارشناسان قرار است که ثابت هم بماند! درنتیجه قدرت خرید آحاد جامعه نیز به‌شدت کاهش می‌یابد و این مسئله به‌نوبه خود، موجبات رکورد فراگیر اقتصادی را فراهم می‌آورد و رکود نیز، تأثیرات سویی بر گردش مالی صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی‌مان وارد می‌کند و به میزان اشتغال در این واحدها هم به‌شدت ضربه می‌زند و درنهایت، دریافتی سالیانه دولت را هم به‌شدت کاهش می‌دهد، چون بخش مهمی از درآمد بودجه‌ای دولت از بابت فروش خودرو به مشتریان داخلی تأمین می‌شود و در غیاب انبوه این مشتریان دست‌به‌نقد، خیل عظیمی از این چهار چرخ‌های زبان‌بسته! در انبارها و سوله‌ها تلنبار شده و می‌پوسند. مثلاً در چین، رونق مصرف داخلی که به‌اختصار M3 (MY CAR،MY HOME،MY MOBILE) نامیده می‌شود آن‌چنان مهم است که از محرکه‌های اصلی رشد اقتصادی این کشور به‌حساب می‌آید. از سویی دیگر، در شرایط رکود اقتصادی نمی‌توان تمامی تولیدات صنعتی و ازجمله خودرو را روانه کشورهای دیگر نمود زیرا که اکثرشان به لحاظ طرح و کیفیت، محصولاتی به‌روز نبوده و استانداردهای متعارف جهانی را دارا نیستند و همین امر سبب شده که از طرفداران اندکی در خارج از مرزهای میهن برخوردار باشند، مگر آنکه به ضرب یارانه و حمایت پیدا و پنهان دولت و با قیمت‌های پایین به کشورهای دوست و هم‌جوار گسیل شوند که آن‌هم در کوتاه‌مدت تنها فرایند ورشکستگی صنایع خودروسازی‌مان را به تعویق می‌اندازد و هیچ‌گاه بحران مالی ناشی از رکود را کاملاً از بین نمی‌برد. چون عامل اصلی وقوع این امر که کاهش قدرت خرید مردم است همچنان به قوت خود باقی است و اگر این فاکتور اساسی با دل‌زدگی بیش‌ازپیش خریداران از طرح و کیفیت خودروهای داخلی توأم گردد، وضعیت واحدهای تولیدی‌مان از آنچه که هست وخیم‌تر خواهد شد.

vaam-khodro-cartoon
افزایش قیمت دلار و به تبع آن بالا رفتن چند برابری قیمت خودرو، فرایند نوسازی خودروهای فرسوده را هم به تأخیر می‌اندازد، زیرا هزینه تعویض نسخه‌های فرسوده با نو را آن‌چنان بالا می‌برد که از عهده مالکان عمدتاً متوسط و یا زیر متوسط این دسته از خودروها، خارج می‌گردد که این امر خودبه‌خود، باعث افزایش مصرف بنزین و درنهایت آلودگی هوا در تمامی شهرهایمان می‌شود و درنهایت قضیه، هم مردم و هم دولت را توأمان متضرر می‌کند. چون دولت باید بخش بیشتری از درآمدهای نفتی خود را صرف واردات بنزین از خارج کند و یا حتی در صورت تولید در داخل، باید از میزان صادرات خود دائماً بکاهد تا بخشی از آن را جهت تولید بنزین روانه پالایشگاه‌ها نماید و این خودش مستقیماً بر حجم صادرات نفتی‌مان تأثیر سویی باقی می‌نهد؛ و اکنون که دیوار تحریم‌ها ترک برداشته و لاجرم کشورمان باید به سرعت ظرفیت صادرات نفتی خود را بهبود بخشد و مشتریان جدیدی برای خود دست و پا کند، تداوم حضور خودروهای فرسوده در معابر و خیابان‌ها و مصرف میلیون لیتر بنزین از ناحیه آن‌ها، به‌شدت به ضرر منافع ملی و درآمدهای ارزی‌مان تمام خواهد شد.

و درنهایت، قیمت بالای دلار بیش از همه بر رفاه شهروندانمان عادی‌مان تأثیر می‌نهد و به‌جز معدودی از هم‌وطنان خوشبخت! استانداردهای زندگی بخش اعظم افراد جامعه را به‌شدت پایین می‌آورد. در این مورد فقط کافی است که نیم‌نگاهی به بهای برخی از خودروهای داخلی و وارداتی در چند سال اخیر بیاندازیم تا این نکته را بهتر دریابیم.

بهای صفرکیلومتر برخی از خودروهای داخلی و وارداتی در مردادماه سال ۱۳۸۶:

تویوتا کمری GL (دنده‌اتوماتیک) مدل ۲۰۰۷ اتاق جدید: ۴۰/۶ تومان

تویوتا کمری GL (دنده‌ای) مدل ۲۰۰۷ اتاق جدید: ۳۳/۸ میلیون تومان

تویوتا کرولا ۱۸۰۰ GLI (دنده‌ای) مدل ۲۰۰۷: ۲۹/۵ میلیون تومان

وانت تویوتا هایلوکس ۲ کابین ۲۷۰۰ CC: 29/3 میلیون تومان

هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۷: ۴۲ میلیون تومان

سیتروئن زانتیا مدل ۸۶: ۲۵ میلیون تومان

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۸۶: ۱۴/۲ میلیون تومان

پژو ۴۰۵ مدل ۸۶: ۱۱/۵ میلیون تومان

پراید مدل ۸۶: ۷/۲ میلیون تومان

توضیح: نرخ آزاد دلار در مردادماه سال ۱۳۸۶ معادل ۹۲۹ تومان بوده است.

و در خاتمه این مطلب، مجدداً تکرار می‌کنم که دلار گران و یا افزایش قیمت چندباره ارز به‌تنهایی باعث افزایش صادرات صنعتی‌مان نمی‌شود بلکه به‌جای آن، به ده‌ها متغیر دیگر ازجمله بهره‌وری بالا، شایسته‌سالاری، بهبود کیفیت، ثبات قوانین و مقررات تجاری، سیستم بانک داری پیشرفته، بنادر مجهز و تعامل تنگاتنگ با مراکز عمده صنعتی جهان و… نیاز است تا درنهایت امر صادرات صنعتی‌مان رشد درخور و شایسته‌ای را شاهد باشد؛ و در این میان، دلار گران تنها به روند تخریب صنایع خودروسازی، آلودگی هوا، رکود اقتصادی و تورم و … دامن می‌زند.

منابع:
کتاب در تدارک قرن بیست و یکم، نوشته پل کندی، ترجمه عباس مخبر، سال ۱۳۷۲، نشر طرح نو
کتاب مبانی فکری مدیریت اقتصاد ملی، شیوه مدیریت ژاپنی، چینی و ایرانی، نوشته دکتر محمد تقی زاده، سال ۱۳۸۵، نشر سهامی انتشار
مجله شهروند امروز، شماره پیاپی ۳۹،۷ مرداد سال ۱۳۸۶
WIKIPEDIA.ORG
و…

نوشته: سام کاویانی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. king 918

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    کاش قیمت های الان مثل سال 86 بود ای خدا چی میشد ………….
    هر چند ارزش واقعی شون هم همینه ….به جز پراید و 405 این دوتا رو هم 2 میلیون نمی ارزن ……….
    تشکر از اقای کاویانی خیلی خوب بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۹ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      خواهش می کنم دوست عزیز،لطف داری شما

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. سامان اذری

      ۹ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      تو ایران ماشین با اینکه کارگر ارزونه ولی گرون درمیاد
      فقط یه علت داره
      اونم اینه که بخش عظیم قیمت ماشین میره به ارگانهای دولت مثل ….. و …… و……

      بچه انداختن تو گونی دارن میبرن منو :)

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. kevin7360

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (74 ديدگاه)

      با سلام خدمت سام عزیز
      در دل منو گفتی اما یه نکته ای از قلم افتاد به غیر از اون به صطلاح کارشناسان اقتصادی که معتقدن باید ارز تو همین قیمت فعلی ثابت بشه یه عده هم به دلیل اینکه اگه دلار بیاد پایین کالاهای تو انباراشون یه شبه نصف بها میشن با تمام قدرت جلوی کاهش قیمت ارز ایستادگی میکنن بعضی از اینا به خاطر یهویی بالا رفتن قیمت ارز الان میلیاردر شدن و حاضر نیستن به هیج عنوان ذره ای متضرر بشن راستی از این قرارداد جدید ایران خودرو با پژو که روحانی تو فرانسه امضا کرد اگه جزئیات دارین اطلاع رسانی کنید

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سام

        ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (899 ديدگاه)

        با سلام به (kevin 7360)
        در این زمینه تا حد زیادی حق با شماست دوست عزیز،متأسفانه برخی از هموطنان مان حاضرند که به خاطر منافع کوتاه مدت خود،سخت از تورم و گرانی قیمت ها دفاع بکنند که این خودش در جای خود درد بزرگی است.در زمینه قرارداد با پژو هم فعلا هیچ اطلاعات مبسوطی منتشر نشده است و دانسته های ما در همان حدی است که در دیگر وبسایت های خبری درج شده است.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. 0%

        ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (6 ديدگاه)

        سام بلک
        درجواب دوستمان کهمیگه بعضی ها با گران شدن میلیاردر شدن و در عوض بعضی ها کمرشان شکست و بدبخت شدن – – – –

        موافقم 0
        مخالفم 1
    4. amir ali

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (185 ديدگاه)

      عده ای از مردم فکر می کنند با انجام توافق باید نرخ ارز کاهش یابد ، البته اگر اقتصاد ایران تک قطبی نبود قاعدتا باید هیمن اتفاق هم بیفتد ولی چون اقتصاد ما کاملا وابسته به نفت هست و متاسفانه با کارشکنی بعضی کشورهای عربی قیمت آن بسیار کاهش یافته است و با توجه به اینکه دولت دستمزدهای کارمندان و یارانه و … را باید به ریال بپردازد ناچار نرخ ارز را نه تنها کاهش نمی دهد بلکه افزایش هم خواهد داد . این افزایش به نفع هیچ تولید کننده و مصرف کننده ای نیست . زیرا تولید کننده باید قطعات مصرفی و دستگاه ها را به دلار بخرد و جهت جبران افزایش هزینه باید محصولات را به قیمت بالاتری بفروشد و نهایتا این مصرف کنندگان هستند که باید بهای بیشتری برای یک کالا بپردازند . حال اگر در این میان تولید کننده ای بخواهد زیاده خواهی کند و جهت کاهش هزینه ها کیفیت محصولات را پایین بیاورد و قیمت تمام شده را بر اساس کالای باکیفیت بیان کند (انچه دوشرکت خودروساز انجام می دهند ) خیانت در حق مردم ایران کرده است .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. alimartin

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تو فیلم یوروتریپ چند تا آمریکایی جهانگردی میکنن راهشون میفته به یه کشور جهان سومی مثل ما اونجا کیف پول و تمام دارایی های اینا رو میزنن کلا دو سه دلار براشون باقی میمونه اون کشور جهان سومی ارزش پولش پایین بود(تو فیلم)که با دوسه دلار رفتن سه تا هتل خریدن :D چند سال دیگه ما هم به این مرحله برسیم فکر کنم :D

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. علی

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (264 ديدگاه)

    یادش به خیر یه زمانی کمری فروختیم 50 تومن حالا بعد از چند سال جنازه همون کمری رو دارن میفروشن 80 تومن… مملکت گل و بلبل

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مهران

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ممنون از وقتی که برای نوشتن این مطلب گذاشتین
    به امید روزهای خوب

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Ali qanavati

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این قیمتا کمرمو شکووند????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. پویان

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (54 ديدگاه)

    تنها شانسی که اوردیم شر این *** کم شد وگرنه سرعت رسیدنمون به وضع ونزوئلا خیلی سریعتر از اینا بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. استاد

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    از نویسنده محترم بسیار ممنون بابات مقاله
    با شما کاملا هم عقیده هستم و بالا موندنی ارز به همراه تعرفه بالا نه تنها سبب بهبود صنایع داخلی نخواهد شد، بلکه سبب فاسد تر شدن ، فرسوده تر شدن و بی کیفیت تر شدن صنافع شده و سو مدیریت. و اختلاص و عدم بهره وری هر روز عمیق تر خواهد شد و این وسط بهای تمام شده هر روز بیشتر شده و نهایتا مصرف کننده هر روز بیشتر متضرر خواهد شد، متاسفانه حتی اساتید و اقتصاد دانان ما هم اکثرا دولتی بوده و از سواد کافی یا استقلال کافی برخوردار نیستند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۹ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      لطف داری دوست عزیز،انجام وظیفه بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. اشکان

      ۱۱ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (25 ديدگاه)

      با سلام و تشکر از مقاله بسیار خوبتون دوستان چاره فقط نخریدن خودرو صفر است و بس بیایین همه باهم همت کنیم مدتی ممکنه سخت باشه ولی در دراز مدت به نفع همه ماست. شاد باشید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. نیما ناصری

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (336 ديدگاه)

    جگرم عمیقا سوخت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. lmbx

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (287 ديدگاه)

    تشکر ویژه از اقای کاویانی بابت متن کامل و جامع و البته خیلی زیبا و بلیغ.
    ای کاش این کمپین نخریدن خودرو 6 ماه دیگه دوام می آورد تا حداقل 2 تا از بزرگترین شرکت های جنایتکاران جهان نابود می شدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. احمد باقری

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    فقط سود بیشتر مهمه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. moein

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (856 ديدگاه)

    آخه ایران صنعت خودرو سازی داره که براش دلار های بی زبون رو خرج کنی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. وحید

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (325 ديدگاه)

    آی گفتی
    دوباره حالمون بد شد از دست ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. tv

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (225 ديدگاه)

    این لینک خبر تولید دنا تو عمانه
    http://www.eghtesadonline.com/fa/content/113863/%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%B1%D8%A8%DB%8C
    خیلی جالبه نمیدونم با چه قیمتی قراره تو عمان بفروش برسه اما این آدرس سایتیه که قیمت ماشینای دست دوم تو عمان رو زده
    https://olx.com.om/en/cars/search/
    با توجه به این که هر ریال عمان 9450 تومن پولشه و قیمت دنا با این حساب میشه 4500 ریال عمان . شما ببینید تو این کشور با این پول چه ماشینایی میشه خرید… اینم لینک قیمت ریال عمان
    http://www.tgju.org/chart/price_omr

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. lmbx

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (287 ديدگاه)

    تشکر ویژه از اقای کاویانی بابت متن کامل و جامع که بسیار هم زیبا و بلیغ نوشته شده.
    معلومه که وقت زیادی بابت نگارش مقاله گذاشتید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۹ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      خواهش می کنم دوست عزیز،از اینکه مطلب فوق مورد توجه شما واقع گردید، بسیار خرسندم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. mory

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (418 ديدگاه)

    سام کاویانی معرکه ای پسر
    فوق العاده بود هر چند تمامشو نخوندم ولی عالی بود
    من زیاد کامنت نمیدم اما این مقاله خیلی خوب بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۹ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      لطف داری (mory) عزیز،خیلی خوشحالم که کامنت شما دوست قدیمی را پس از مدت ها در اینجا می بینم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. ماسل

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    سلام و درود به نویسنده ی با سواد فهیم و همه چی تموم این مقاله.کاری از دستم برنمیاد جز تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. محمد زمانلو

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (134 ديدگاه)

    آقا امام حسن علیه السلام گفته بودن که دو نعمت تو دنیا هست که آدم ها همیشه باید به خاطر اونا خدا رو شکر کنن اولیش سلامتی جسم و روح و دومیش امنیته. حالا هم باید واسه ما ایرانی ها این طور گفته بشه به جز این دوتا یه نعمت سومی هستش که اسمش « ارزانی » هستش . پس زودتر برین خدا رو شکر کنین تاوضع از این بد تر نشه . دوستان توجه کنن که من نیت سویی از آوردن حدیث و تفسیر به رای اون نداشتم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. مهرداد

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (14 ديدگاه)

    جناب آقای کاویانی
    با تشکر از مقاله بسیار خوب و مستدل شما . واقعا حرف حساب جواب نداره .
    قبلا در یک پست گفته ام و باز هم می گویم : مشکل اصلی اقتصاد و به تبع آن خودرو سازی به جهت گیریهای کلان مملکتی و مدیریتی کشور برمی گردد ، که متاسفانه از دست مردم عادی در این مورد کار چندانی ساخته نیست .
    خودرو سازی نمونه نه چندان بزرگی از اقتصاد ایران است ، منتها خیلی توی چشم هست و همه ما به صورت خیلی مستقیم اونرو می بینیم و می تونیم محصولات اونرو با جاههای دیگه دنیا مقایسه کنیم و اگر قرار باشه این مدیریت عوض بشه خیلی از چیزهای دیگه هم باید عوض بشه ( که نمی شه و نخواهد شد ) .
    اگر قرار باشه مدیران خودی و متعهد ( تعهد به چی ؟! ) کنار برن و افراد شایسته ، با سواد و دلسوز جای اونها رو بگیرند ( نه فقط خودرو سازی بلکه همه صنایع هم همینطور هست ) ، از دید خیلیها دیگه سنگ روی سنگ بند نمی شه و برای همین با چنگ و دندون از وضعیت فعلی دفاع می کنند . به هر صورت همه این مسائل و خیلی بیشترش رو بنده و شما و اکثریت خوانندگان سایت می دونیم . به قول شما : بگذریم !!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      با سپاس از لطف و محبت شما،بنده هم به نوبه خود امیدوارم که در شرایط پساتحریم ها،خودروسازان مان راه و روش تازه ای را در پیش بگیرند و روش های کاری خود را از اساس متحول کنند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. حامد

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (47 ديدگاه)

    (((قابل توجه ژاپنی بازها))) کسی که 200 ملیون پول داره تو ایران میخواد یه شاسی بلند بخره اولین چیز تو ذهنش سانتافه میاد چرا به خاطر طراحی زیباش دوم راو 4 میاد ولی به خاطر طراحی*** اتوبوسیش ***منصرف میشه پس مشتری میره به طرف سانتافه (از هر 50 نفر یه نفر میره راو 4 میخره) نتیجه میگیریم کره دست گزاشته رو طراحی که چندین سرو گردن از ژاپن بالاتره ژاپنی بازها یه سر پاشید برید بیرون چند تا سانتافه میبینین چنتا راو 4. البته نگین امارشو چون بنفعتون نیست در مورد کیفیت هم هیچ سند و مدرکی وجود نداره که خودروهای کره دوام نداره اگر سند مدرک دارید رو کنید همین پرایدش که الان همه چیش ایرانیه برو بخر 20 سال بنداز زیر پات اب و روغنش سر به موقع بده سرویس ها انجام بده اخ نمیگه. تعصبات بچه گانه بریزید دور. 2008 برا خانمم یه سانتافه خریدم موتور 2700 تا الان داره کار میکنه اخ هم نگفته 7 ساله داره کار میکنه کارکردش هم نزدیک 200000 هزار تا کار کرده فقط اب و روغن و لنت چون به ماشین رسیدم .شما فرقون داشته باشی بش برسی برات یه عمر کار میکنه. برید خونتون ژاپن زده جاده خاکی کارش تو ایران تموم شدست خخخخخ.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. (*مهرداد*)

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (353 ديدگاه)

    چه اصراری هست ما صنعت خودروسازی داشته باشیم ….اصلا از روز اول ایران مونتاژ کار بوده ..و یه مونتاژکار ضعیف…!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. omid

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    بهانه دیگه اینا برای گرانی دلار یعنی چی میتونه باشه
    بهانه تحریم این مونتاژکارا که خراب شد الان بهانه جدیدشون یعنی چی میتونه باشه
    کلا سال اینده وضعیت ما یعنی چی میتونه باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. حسین . ش

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (28 ديدگاه)

    درود بر شما جناب کاویانی گرامی
    در این نوشتار واکاوی درستی از کارایی بهای ارز نمایان شد.
    سپاس فراوان

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۱۱ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      خواهش می کنم حسین عزیز،لطف داری شما

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا