متفرقه

رکورد جدید خودروسازان در فراخوان به خاطر کیسه هوا

کیسه‌های هوا، مستلزم رسیدگی دقیق هستند، زیرا طراحی و ساخت آن‌ها با پیچیدگی‌های زیادی همراه است. بر این اساس گزارشات زیادی از نقص در کیسه هوا بوده و منجر به فراخوان از سوی شرکت‌های مختلف خودروسازی جهان شده است. این تجهیزات که در داشبورد پنهان شده‌اند، زمانی که تصادفی رخ می‌دهد، مهم‌ترین چیزی هستند که برای نجات جان سرنشینان مورد نیاز هستند و از این رو، باید عملکرد آن‌ها کاملاً درست و به موقع باشد.

Mercedes-Benz C-Class Safety
Mercedes-Benz C-Class Safety
تا اواخر مهرماه سال جاری، خودروسازان برای بیش از ۶ میلیون دستگاه خودرو، فراخوان به خاطر مشکل در کیسه هوا داده‌اند. این مشکلات می‌تواند منجر به زخمی و یا کشته شدن راننده شوند. همچنین، کیسه هوایی که در هنگام یک تصادف جدّی عمل نکند، ممکن است در مواقع غیرضروری و زمانی که راننده انتظار آن را ندارد، عمل کند و به راننده و دیگر سرنشینان، صدمه وارد کند.
طراحی و ساخت کیسه‌های هوا روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و از این رو، می‌توانند با مشکلات زیادی مواجه شوند. این روزها، خودروها بیش از یک کیسه هوا دارند و همین موضوع باعث پیچیدگی سیستم کنترل کیسه‌های هوا نیز می‌شود. سازندگان خودروها، این کیسه‌های هوا را از یک شرکت تهیه می‌کنند و آن را برای مدل‌های مختلف خودرو، استفاده می‌کنند؛ در نتیجه، وقتی در یک مدل، مشکل به وجود آمد، آن‌ها ناگزیرند تا تمام مدل‌هایی را که از آن نوع کیسه‌های هوا دارند، فراخوانی کنند و مشکل را بررسی و حل کنند. از این گذشته، مردمان کشورهایی مانند امریکا، ماشین‌های خود را برای سال‌های زیادی استفاده می‌کنند و برای ماشین‌های سالخورده، این دسته از مشکلات، ممکن است افزایش یابد.

airbags
در تبلیغات تلویزیونی و فیلم‌ها، کیسه‌های هوا به عنوان حافظ جان انسان‌ها در مواقع بروز تصادف‌های هولناک، نشان داده می‌شوند. در واقعیت، امّا شرایط متفاوت است. انبساط کیسه‌های هوا، نیاز به نیروی ناگهانی در عرض چند هزارم ثانیه دارد و هر گونه اختلال در این روند منجر به آسیب و مرگ خواهد شد. سیستم کنترل کننده کیسه‌های هوا، ممکن است سال‌ها هیچ کارکردی نداشته باشد و در یک زمان خاص و تصادف، به آن احتیاج مبرم باشد. بنابراین لازم است که در هر لحظه قابلیت انجام کار خود را به بهترین نحو داشته باشد.

اهمیت عملکرد کیسه‌های هوا باعث شد تا خودروسازان از سال ۲۰۰۸ از کیسه‌های هوای استاندارد CAC استفاده کنند. این کیسه‌های هوا می‌توانند شدن تصادف را تشخیص دهند و مطابق با آن عمل کنند. همچنین می‌توانند وضعیت قرارگیری سرنشینان را در صندلی‌ها پردازش کنند و با توجه به آن، عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

کیسه‌های هوای CAC شاید پیشرفته‌ترین نوع خود باشند، ولی لزوماً ایمن‌تر از گذشتگان خود نیستند. مطالعه‌ای که اخیراً توسط مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های امریکا منتشر شده است، نشان می‌دهد که خطر مرگ در ماشین‌هایی که کیسه هوای CAC دارند، ۲ درصد بیشتر از ماشین‌هایی با کیسه‌های هوای نسل قبلی است.

Ford-Safety-Airbag
در گذشته، کیسه هوای راننده جزو استاندارد تجهیزات یک خودرو بود و کیسه هوای مسافران، جزو لوازم لوکس در نظر گرفته می‌شد، امّا امروزه، این دو از لوازم اجباری یک خودرو محسوب می‌شوند و تقاضای مشتریان برای داشتن کیسه هوای بیشتر خودروها، روز به روز در حال افزایش است. کیسه‌های هوا در جاهای مختلفی از خودرو قرار می‌گیرند و با منظورهای مختلفی از جمله برای جلوگیری از ضربه به بالاتنه افراد، اصابت به دیواره‌ها، برخورد زانوها برای سرنشین‌ها جلو و برخورد از پشت سر برای سرنشین‌های پشتی کار گذاشته می‌شوند. بعضی خودروسازان نیز کیسه‌های هوا را به صورت کمربند صندلی پیشنهاد می‌کنند که می‌تواند برای کاهش تغییر شکل کمربند در هنگام تصادف مفید واقع شود. اخیراً شرکت «بیوک»، کیسه هوایی را پیشنهاد داده که در وسط کیسه‌های هوای جلو قرار می‌گیرد و از برخورد سرنشینان باهم در هنگام بروز تصادف جلوگیری می‌کند. شرکت «ولوو» نیز کیسه هوایی را معرفی کرده که در بدنه بیرونی خودرو برای محافظت از افراد پیاده قرار می‌گیرد. کرایسلر و جنرال‌ موتورز برای مدل‌های سال ۲۰۱۴ خودروهایی مانند شوی کروز، شوی سونیک، جیپ گراند چروکی و دوج دارت، داشتن ۱۰ کیسه هوا را به عنوان یک استاندارد مشخص کرده‌اند و این به معنی پیچیدگی بیشتر در سیستم کنترل کیسه‌های هواست.

airbags
تا اواسط ماه اکتبر میلادی، ۲۹ فراخوان جداگانه از آغاز سال توسط خودروسازان مختلف انجام شده که از لحاظ تعداد برای یک سال، یک رکورد محسوب می‌شود و این در حالی است که این تعداد در سال ۲۰۱۲، تعداد ۲۳ فراخوان بوده است. آخرین فراخوانی که در خبرها مشاهده شده، فراخوان کمپانی تویوتا است که هفته گذشته برای مشکل در کیسه هوای ۸۰۳ هزار دستگاه خودرو در امریکا داده شد. عامل این فراخوان، احتمال شکل‌گیری یک مدار کوتاهی بود که می‌توانست مانع از عمل کردن کیسه هوا در هنگام تصادف شود. معمولاً چنین هشدارهایی از طرف کارخانه سازنده کیسه‌های هوا به کمپانی‌های خودروسازی داده می‌شود. به عنوان نمونه، شرکت تاکاتا، یکی از شرکت‌های تولید کننده تجهیزات کیسه هوا در جهان، در ماه آوریل امسال، خبر از یک نقص احتمالی در ساخت سیستم کنترل کیسه هوا داد و باعث شد تا کمپانی‌هایی مانند هوندا، نیسان، تویوتا، مزدا و بی‌ام و برای ۲۰ مدل مختلف از خودروهایشان، فراخوان بدهند. شرکت تاکاتا در پشت ۱۰ فراخوان از ۲۹ فراخوان امسال بوده است. همچنین شرکت TRW، شرکت تهیه‌کننده تجهیزات کیسه هوای دیگری است که در ۶ فراخوان شرکت‌های خودروسازی به خاطر مشکل در کیسه هوا نقش داشته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. ali97

    ۴ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (101 ديدگاه)

    ایربگ تو ماشینای ایرانی کشنده است
    دو نفر تو منطقه ما تو هفته ی اخیر به خاطر ایربگ توی یه تصادف نه چندان بد فوت شدن.
    اخه ایربگ این ماشینا تو فرمون جاسازی شده و بعد از باز شدن در فرمون رو به سمت سر راننده (با سرعت بالا)پرتاب میکنه.
    بازم صبر میکنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مسعود

      ۴ آبان ۱۳۹۲
      سوابق: (323 ديدگاه)

      موضوع اینه که صندلی ماشین های ایرانی برای ایربگ طراحی نشده. کسی که قدش بلنه توی 405 یا پارس ایربگ که باز شه گردنش میشکنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. LAMBORGHINI DIAM

      ۴ آبان ۱۳۹۲
      سوابق: (4469 ديدگاه)

      علی جون کیسه فیریزر رو به عنوان کیسه ی هوا به ما انداختن و 1 میلیون رو قیمت ماشین ها کشیدند!!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. احسان 1

      ۶ آبان ۱۳۹۲
      سوابق: (113 ديدگاه)

      موقع عملکرد ایربگ درفرمون باز نمیشه اون دری که شما میگی پاره میشه ایربگ بیرون میاد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. j

    ۴ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (39 ديدگاه)

    به نظر شما کیسه هوا درپراید چه نقشی رو ایفا میکنه؟؟؟!
    به نظر من که نقش….رو داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. زیگما

    ۴ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    خدمتتون عارضم که پدر بنده با ال نود تک ایربگه خودشون تصادف کردن و ایربگ باز نشد(شدت تصادف در حدی بود که حتی سقف هم تا شده بود)و بینی بابای بیچاره من خورد تو فرمون و شکست و دندون هاشم تمام داغون شد. قضاوت با شما

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نخود آش

      ۵ آبان ۱۳۹۲
      سوابق: (294 ديدگاه)

      زیگما جان. جونم واست بگه که ال 90 تک ایربگ اصلا ایربگ نداره و فقط اسمش ایربگ دار هست و پول بیخود از مردم میگیرن. اخیرا گندش در اومده. باز کردن در ایربگ مشکلی برای باز شدنش ایجاد نمیکنه ولی اگه دقت کنید تو دفترچه راهنمای ماشین نوشته حتی به جای ایربگ فشار نیارین.
      این یعنی چه؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. ehsan

    ۴ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    یکی از اقوام ما از ایران خودرو پژو پارس خرید بنده خدا تصادف کرد زمانی که از ماشین پیاده شده بود کیسه هواش باز شده بود خوبه دیگه (:

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. LAMBORGHINI DIAM

    ۴ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (4469 ديدگاه)

    ماشین ایرانی چی هست که دیگه کیسه هوا داشته باشه . کارخونه ای که کیسه هوا برای ایرانخودرو تولید می کنه تو فریدون کنار هست و مال دوست شوهر خاله ام است . باور کنید مشکل از کیسه ی هوا نیست . مشکل از ماشین های ایرانی است . من حتی تست این کیسه هوا رو در اونجا دیدم . تائیدیه ی آلمان رو گرفته!!!می خواهید باور کنید می خواهید باور نکنید!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. زیگما

    ۴ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    آقا جان وقتی تصادف میکنی و داشبورد و موتور و شاسی میاد تو دهنت دیگه ایربگ چه فایده ای داره؟حالا ایربگ های بنز رو داشته باشه.چه فایده؟یا بر عکس.صندلی کنده میشه و شخصا میری تو داشبورد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. محسن.د

    ۴ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    من از ایربگای ایرانی میترسم :-)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. پدرام

    ۴ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (46 ديدگاه)

    خوب ماشین. ایرانی نخرید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. میلاد. فقط المان.فقط بنز.

    ۴ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود.
    من حاضرم بمیرم ولی ناقص العضو نشوم.
    همون بهتر که ایربگ نداشته باشه.

    ((( ایران و المان )))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. saied

    ۴ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    سلام
    بازم به سلامتی همه ی ایرانی ها که فقط بلدیم ایراد بگیریم .
    ولی اگه خیلی مردیم باید به فکر راه حل باشیم . نه اینکه دوروغکی گر بزنیم :(

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا