متفرقهمیز خبر

راه‌اندازی سرویس تاکسی ویز کارپول گوگل

گوگل اخیراً نسخه سرویس اشتراک خودرو مخصوص به خودش را در منطقه سان‌فرانسیسکو برای جابجایی مسافر راه‌اندازی کرده است. اینکه چقدر این موضوع می‌تواند باعث نگرانی «اوبر» یا «لیفت» شود، هنوز مشخص نیست.

503760-waze-carpool
در حال حاضر، گوگل سرویس اشتراک خودرو ارائه می‌کند که  رانندگان و مسافران می‌توانند از طریق نرم‌افزار این کمپانی موسوم به “Waze” به آن دسترسی داشته باشند. برنامه Waze که برای چند سال است که توسط گوگل منتشر شده، بیشتر به خاطر سرویس ناوبری تعاملی آن مشهور است؛ سرویسی که به رانندگان اجازه می‌دهد که یکدیگر از وجود خطرات پیش‌رو در جاده و حضور مأموران قانون مطلع کنند. حالا گوگل این برنامه را توسعه داده و بخش “Waze Carpool” را به آن افزوده است. «وِیز کارپول» در واقع، تلاش گوگل برای رقابت با شرکت‌های معتبر تاکسی نظیر «اوبر» و «لیفت» خواهد بود.

403785-waze
مطابق گزارش «وال‌استریت جورنال»، وِیز کارپول تنها برای حدود ۲۵ هزار از کارمندان شاغل در کمپانی‌های بزرگ مستقر در سان‌فرانسیسکو مانند «گوگل» و «ادوبی سیستمز» در دسترس است. همچنین مسافران به دو سفر در روز (رفت و برگشت به محل کار) محدود هستند. نرخ این تاکسی‌ها نیز به گونه‌ای درنظر گرفته شده تا نسبت به اوبر یا لیفت، مقرون‌به‌صرفه باشد. در همین حال، رانندگان این سرویس، نیازی به بررسی سوء پیشینه ندارند؛ فرآیندی که در اوبر و لیفت صورت می‌پذیرد.

Uber App
امّا «ویز کارپول» چگونه می‌تواند هزینه‌ها را پایین نگه داشته و معیارهای قانونی را رعایت کند؟  مطابق مطلبی در «تایم» منتشر شده، قانون کالیفرنیا مدل گوگل را به عنوان یک سیستم عملیاتی تاکسی واقعی درنظر می‌گیرد؛ چیزی که برخلاف شرایط موجود در اوبر و لیفت است. اوبر و لیفت، در واقع به صورت خدمات اجاره‌ای هستند که سود لازم را برای راننده و کمپانی فراهم می‌کنند. به عنوان مثال، رانندگان «ویز کارپول» معمولاً همکاران یا اشخاصی که در ساختمان‌های نزدیک مشغول به کار هستند با خود جابجا می‌کنند. در نتیجه، رانندگان فارغ از اینکه کسی مسافر آنها باشد، مسافت را در خودرویشان طی خواهند کرد. به علاوه، به نظر می‌رسد که رانندگان درآمد چندانی در این زمینه نداشته باشند. آنها اجازه دارند تا به ازای هر مایل مسافت، حداکثر ۵۴ سنت دریافت کنند که تنها هزینه مربوط به سوخت و موارد جانبی سفر را پوشش می‌دهد.

با این وجود، شرایط رشد این سرویس می‌تواند بسیار قابل‌توجه باشد. اینکه رانندگان برای دریافت یک هزینه ناچیز از مسافران، مسیر خود را عوض کنند، می‌تواند چالش زیادی را ایجاد کند. البته اگر گوگل یک خط ویژه تاکسی درنظر بگیرد، این موضوع احتمالاً رانندگان زیادی را به این سرویس جذب خواهد کرد. [دانلود ویدئو]

منبع: motortrend

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. Parker

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    آگاه کردن رانندگان از ماموران قانون ؟؟!
    خب اینکه خوب نیست…
    باید کسایی که قوانین رو رعایت نمیکنن جریمه بشن تا حالشون جا بیاد.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۱۶ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      اونجا پلیس و دوربین برای خفت کردن نیست بلکه برای جلوگیری از حادثه و در مکان هایی استفاده میشه ک احتمال خطر بیشتره.
      اپلیکیشن هایی هم هست که مکان دوربین سرعت رو روی جی پی اس به راننده نشون میده.
      فرهنگ اونا خودکنترلیه نه خفت کردن و زور و چماق و ترکه بالاسر.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. امیر حسین

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    البته میشه با این دید هم نگاه کرد که احیانأ در مسیر اتفاقی افتاده به رانندکانی که در این مسیر هستند اطلاع رسانی بشه و یا جاده خرابه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا