متفرقه

مقایسه‌ای میان بهای خودروهای چینی در ایران و روسیه

می‌دانیم و می‌دانید و نیازی به تکرار چندباره این مطلب نیست که بهای خودرو در ایران به طرزی وحشتناک بالاست و البته در برخی از خودروهای وارداتی از وادی وحشت هم گذر نموده و به عالم وهمناک کابوس رسیده است! از طرفی، این را هم می‌دانیم که در کلان‌شهرها، مالکیت خودروی شخصی امری لازم و ملزوم حیات روزمره‌مان است و بدون این مرکب موتوری کاروبارمان سخت لنگ می‌ماند و… این‌ها به کنار، خود خرید خودرو هم حکایت مثنوی هفتاد من کاغذ است و آن‌قدر دردسرساز است که به لذتش کمتر می‌ارزد.

zotye-z300-2
در این میان، ما با خودروسازانی در کشور مواجه ایم که نه خودشان محصول درست و درمانی! را تحویل ملت می‌دهند و نه هیاهوی و قیل‌وقال کرکننده‌شان می‌گذارد که خودروی مطلوبی از مرزها به‌راحتی عبور کند و نه حتی اجازه می‌دهند که رقیبی جدی برایشان پدیدار شود، رقیبی که شاید خودروی ارزان‌تر و باکیفیت‌تری را نسبت به آن‌ها تحویل مشتریان دهد. به خاطر گل وجود آن‌ها است که مدلی سوپرمینی از یک برند کره‌ای، همچون کیا پیکانتو با بهایی بیش از ۷۰ میلیون فروخته می‌شود، خودرویی که در قیاس با استانداردهای جهانی نه مرکب لوکسی محسوب می‌شود و نه حتی محصولی متوسط به شمار می‌آید.

lifan x60
گذشته از خودروهای وارداتی، به نظر می‌آید که قیمت بالای محصولات داخلی، بر قیمت خودروهای چینی نیز سخت تأثیر نهاده و این خودروها نیز بسی گرانتر از آنچه که واقعاً هستند به دست مصرف‌کننده ایرانی می‌رسد. برای آنکه مقایسه بهتری در این زمینه داشته باشیم، قیمت برخی از خودروهای چینی موجود در بازار ایران را با انواع مشابه آن در بازار روسیه در یک جدول گردآورده‌ایم تا بلکه به نتیجه‌گیری بهتری دست یابیم.

7-Geely-Emgrand-EC7
پیش از مرور جدول ذیل، بر خود لازم می‌دانیم که توضیحاتی چند را خدمت شما خوانندگان عزیز ارائه دهیم:

الف – قیمت برخی از خودروهای چینی (در بازار روسیه) که در جدول ذیل درج شده، مربوط به تیپ پایه آنهاست، از همین رو و برای آنکه مقایسه عادلانه‌ای را صورت داده باشیم سعی نمودیم که قیمت درج شده برای خودروی چینی مشابه در بازار ایران نیز از تیپی نزدیک و یا همسان باشد.

ب – واحد پول کشور روسیه «روبل» نام دارد و فعلاً قیمت فروش هر روبل روسیه در بازار آزاد ایران معادل ۵۵ تومان و قیمت خرید آن نیز معادل ۴۹ تومان است که در اینجا فقط قیمت فروش آن را ملاک محاسبات خود قرار داده‌ایم. بدیهی است که اگر تنها قیمت خرید (روبل) را در نظر می‌گرفتیم، ارقام به دست آمده بازهم چند میلیونی کمتر بود!

پ – همان‌طور که خودتان بهتر آگاهید، در بازار کشورمان، بهای شرکتی و یا ثبت نامی برخی از خودروهای چینی با بازار آزاد آن تفاوت بسیار دارد، مثلاً بهای محصولات کمپانی جیلی به‌صورت شرکتی، به‌مراتب بالاتر از نرخ بازار آزاد آن است. از همین رو، برای آنکه استاندارد واحدی را در جدول ذیل اعمال نماییم، تنها قیمت شرکتی خودروهای چینی موجود در ایران را درج نمودیم.

ج – نام برخی از خودروهای چینی در ایران متفاوت با بازارهای دیگر در دنیاست، مثلاً خودروهای چری در کشورمان به نام ام‌وی‌ام مونتاژ و فروخته می‌شوند و یا فاو بسترن B50 به نام آسا تولید شده و یا حتی اخیراً، خودرویی به نام فاو V5 نیز با نام راین V5 عرضه می‌شود. در این جدول تنها آن نامی را ملاک ارزیابی خود قرار دادیم که در ایران امروز کاربرد دارد.

د – شاید با نگاهی به بهای خودروهای چینی در روسیه و مقایسه بهای همین خودروها با خود بازار چین، به این استنباط برسید که قیمت خودروهای چینی در روسیه حتی از خود سرزمین اصلی آن نیز ارزان‌تر است که صدالبته این استنباطی صحیح و درست است؛ زیرا همان‌طور که آگاهید، هدف سازندگان چینی، تسخیر هر چه بیشتر بازارهای خودرو در تمامی دنیاست و در راه دستیابی به این هدف نیز، هیچ ابایی از به‌کارگیری ابزاری همچون «دامپینگ» ندارند، دامپینگ (DUMPING) هم در لغت به معنای صدور کالا با قیمتی کمتر از هزینه‌های تمام شده و یا فروش یک کالا در خارج به قیمتی کمتر از داخل می‌باشد. البته این کار تنها مختص سازندگان چینی نیست و پیش‌تر نیز توسط سازندگان ژاپنی و کره‌ای به‌کرات به کار رفته است و همواره قیمت خودروهای صادراتی آن‌ها کمابیش کمتر از قیمت‌های داخلی‌شان بوده است. مثلاً در سال ۱۹۸۵ میلادی، یک خودروی تویوتا در بازار آمریکا به قیمت ۷۲۰۰ دلار فروخته می‌شد درحالی‌که این خودرو در خود ژاپن به بهای ۸۰۰۰ دلار به دست مصرف‌کننده می‌رسید. تا مدت‌های مدیدی، دولت ژاپن به ازای هر خودرویی که به آمریکا صادر می‌شد ۸۰۰ دلار آن را به صادرکننده برمی‌گرداند.

ر- تعرفه گمرکی برای ورود خودروی کامل در روسیه معادل ۲۵ درصد و برای قطعات منفصله (CKD) معادل ۵ درصد است، درحالی‌که این ارقام برای کشورمان به‌طور اسمی به ترتیب معادل ۴۰ و ۲۶ درصد است، ولی در صحنه عمل، این ارقام با مالیات‌های گوناگونی که به یک خودرو وارداتی و یا مونتاژی بسته می‌شود، از این حد نیز فراتر می‌روند.

ز- تنوع خودروهای چینی در بازار روسیه به‌مراتب بالاتر از کشورمان است و شرایط خریدشان هم به‌مراتب سهل‌تر بوده و کمابیش با تجهیزات رفاهی بیشتری نیز عرضه می‌شوند، مثلاً نسخه ۲ لیتری ام‌وی‌ام X33 در بازار روسیه به‌صورت دو دیفرانسیل (۴WD) عرضه می‌شود، درحالی‌که همین نسخه در ایران به‌صورت تک دیفرانسیل به فروش می‌رسد.

ccd27175b9812e7a36c5c7b6bcc6c9c6
بعد از ذکر این توضیحات، توجه شما عزیزان را به جدول ذیل جلب می‌کنیم.

ردیف نام خودرو قیمت پایه در روسیه (روبل به تومان) قیمت در ایران
۱ ام‌وی‌ام تیگو ۵ ۸۲۹,۹۰۰ روبل یا ۴۵,۶ میلیون تومان ۸۴,۷ میلیون تومان
۲ ام‌وی‌ام X33 (جدید) ۷۷۸,۹۰۰ روبل یا ۴۲,۸ میلیون تومان ۶۶,۳ میلیون تومان
۳ لیفان X60 ۵۲۹,۹۰۰ روبل یا ۲۹,۱ میلیون تومان ۶۱,۱ میلیون تومان
۴ لیفان X50 ۵۰۹,۹۰۰ روبل یا ۲۸ میلیون تومان ۴۸,۳ میلیون تومان
۵ لیفان ۶۲۰ ۴۰۴,۹۰۰ روبل یا ۲۲,۳ میلیون تومان ۴۶,۱ میلیون تومان
۶ جیلی امگرند ۷ ۴۴۹ هزار روبل یا ۲۴,۷ میلیون تومان ۸۷,۷ میلیون تومان
۷ جیلی GX7 ۷۶۹ هزار روبل یا ۴۲,۳ میلیون تومان ۱۱۵,۴ میلیون تومان
۸ آسا B50 ۴۵۸,۱۵۰ روبل یا ۲۵,۲ میلیون تومان ۷۶ میلیون تومان
۹ راین V5 ۳۹۸,۶۵۰ روبل یا ۲۱,۹ میلیون تومان ۳۷ میلیون تومان
۱۰ هاوال H2 ۸۹۰ هزار روبل یا ۴۸,۹ میلیون تومان ۸۰,۸ میلیون تومان
۱۱ هاوال H6 ۹۸۰ هزار روبل یا ۵۳,۹ میلیون تومان ۹۸ میلیون تومان
۱۲ هاوال H8 ۲.۰۵۰ میلیون روبل یا ۱۱۲,۸ میلیون تومان ۱۶۰,۷ میلیون تومان
۱۳ هاوال H9 ۲.۱۵۰ میلیون روبل یا ۱۱۸,۳ میلیون تومان ۱۹۶,۸ میلیون تومان
۱۴ دانگ فنگ H30 ۶۰۰ هزار روبل یا ۳۳ میلیون تومان ۴۴,۹ میلیون تومان
۱۵ زوتی Z300 ۷۰۰ هزار روبل یا ۳۸,۵ میلیون تومان ۷۶,۶ میلیون تومان
۱۶ برلیانس H230 ۴۴۵ هزار روبل یا ۲۴,۵ میلیون تومان ۳۸ میلیون تومان
۱۷ جک S5 ۶۹۹ هزار روبل یا ۳۸.۴ میلیون تومان ۷۵,۴ میلیون تومان
۱۸ جک J5 ۴۷۹ هزار روبل یا ۲۶.۳ میلیون تومان ۴۹,۸ میلیون تومان
۱۹ چانگان CS35 ۶۳۵ هزار روبل یا ۳۴,۹ میلیون تومان ۶۴ میلیون تومان

داده‌های جدول فوق به وضوح بیانگر آن است که برخی از خودروهای چینی در ایران، در قیاس با کشوری مثل روسیه تا چه اندازه گران‌تر فروخته می‌شوند و حتی اگر در این میان، تعرفه‌های گمرکی پایین‌تر روسیه را هم در نظر بگیریم باز هم اختلاف ارقام مربوطه نباید تا این حد دهشتناک باشند!

jac s5
در خاتمه بی‌تعارف و دوستانه باید گفت، به غیر از اقلیتی از انسان‌های وارسته که همواره قناعت پیشه نموده و اخلاق کاری و انصاف را بر سودجویی و پول‌پرستی صرف ترجیح می‌دهند، غالب مدیران و واردکنندگان و سازندگان خودرو در کشورمان کمابیش انسان‌هایی هستند شبیه من و شما (البته شخص شما را من نمی‌گویم منظور خود بنده ذلیل‌مرده است!). اکثر مدیران نیز مثل بیشترمان، عاشق پست و مقام هستند، حقوق چند ده میلیونی و البته پاداش‌های چند صد میلیونی تومانی را خیلی دوست دارند و در کنارش نان و جوجه‌کبابی!… و از طرفی، بیشتر واردکنندگان ما نیز به دنبال سودهای بادآورده چند ده میلیاردی به‌جای فروش ارزان و انبوه خودرو به قاطبه مصرف‌کنندگان هستند و باطناً نیز انحصار و فروش قطره‌چکانی خودرو را در بازار ترجیح می‌دهند تا بلکه بدین ترفند، مصرف‌کننده بیچاره را تا بتوانند تیغ بزنند، رفتار زشت این دسته از واردکنندگان در زمان افزایش سه برابری نرخ ارز در دوران تشدید تحریم‌ها، برای همیشه در صفحه تاریخ اقتصادی کشورمان ثبت خواهد شد، واردکنندگانی که خودرو را با ارز ۱۲۲۶ تومانی وارد نموده و با دلار ۳۵۰۰ می‌فروختند و… فعلاً هم این دو دسته (سازندگان و واردکنندگان انحصاری خودرو) برای دستیابی به این هدف، سهل‌ترین و راحت‌ترین راه را برگزیده‌اند و آن نیز «گران‌فروشی حداکثری» است، برخی از مصرف‌کنندگان هم رضایتمندانه به این شیوه ناهنجار از فروش، تن در داده‌اند که اگر نیک بنگریم می‌بینیم خیلی از آن‌ها نیز به‌نوعی در حیطه کاری خود اجحاف نموده و تااندازه‌ای گران‌فروش و کم‌کار هستند! و یا بدتر از آن، دلال و رانت‌خوار هستند. البته ناگفته نماند بسیاری از افراد هم مجبور به خرید خودرو با همین شرایط هستند و فعلاً چاره دیگری نیز ندارند و…

پس تا زمانی که مسلک و مرام «نفع طلبی افراطی بدون توجه به منافع بقیه افراد جامعه» راهنمای عمل اکثریتمان است، مقوله‌ای به نام گران‌فروشی و اجحاف نیز تا دهه‌ها پس از این نیز به قوت خود باقی خواهد ماند. ناگفته نماند که این موضوع تنها در مورد خودرو نیست که مصداق عینی می‌یابد، بلکه در مورد اکثر کالاها هم کمابیش وضع بدین صورت است. هم‌اکنون، در بازار کشورمان کدام کالای خوراکی و یا پوشاک و… را می‌توان یافت که به قیمت اصلی و یا جهانی خود و با سودی معقول و متعارف فروخته شود؟

منابع:
CHINAMOBIL.RU
CHERY.RU
CHINA-FAW.RU
WIKIPEDIA.ORG
و…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۷۶ دیدگاه‌ها

  1. فرشاد خان

    ۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام جناب کاویانی
    تشکر ویژه دارم از شما بابت این مطلب مفید و موجز زیرا سخن از زبان ما گفتی.امیدوارم اوضاع این مملکت بهتر بشه و این مهم اتفاق نمیوفته مگر با هم دلی اکثریت مردم در عمل و نه صرفا حرف!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. سام

      ۱ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      با سپاس از لطف و محبت شما،بنده به نوبه خود امیدوارم که اینچنین شود.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. ئ

    ۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جوونیمون از بین رفت با این قانون های مسخره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. حسن

    ۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقای کاویانی، حرف دل ما و مردمی که بهشون داره اجحاف میشه رو زدید، ضمنا از بابت انتقاد صریح، صادقانه و کاملا بجای شما در مورد مرام و مسلک اکثریت افراد جامعه و مدیران، کمال تشکر دارم. امیدوارم هر کسی در حد توانش برای اصلاح منش و رفتارش تلاش کنه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. سام

      ۱ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      خواهش می کنم حسن عزیز،لطف داری شما

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. سالار

    ۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (12 ديدگاه)

    عزیز شتر کجاش قشنگه که لبش زشته کار ما از این حرفا گذشته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. خسته شده

    ۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (623 ديدگاه)

    فردا اگه مردم کلا محو بشن یکدفعه در دنیا کسی نمیپرسه از خودش که ایرانی واسه چی محو شد اصلا واسه چی بود چیکار کرد چه دستاوردی داشت حرکتش چی بود چی شد بود و نبود فرقی نداره اینا همه در سایه… اصلا ولش کن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. reza

    ۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (88 ديدگاه)

    ببخشیذا ولی من الان این سایتا چک کردم قیمت اس5 را اینگونه نوشته

    Цена в Китае – от 89.800 до 135.800 юаней (от 907.000 до 1.372.000 руб.)
    Продажи в Китае
    ترجمه به انگلیسی
    from 907,000 to 1,372,000 rubles).

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سردبیر

      ۱ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (764 ديدگاه)

      سلام رضا جان. ترجمه کامل این متن به انگلیسی این هست:
      Price in China – from 89,800 to 135,800 yuan (from 907,000 to 1,372,000 rubles).
      Sales in China
      یعنی قیمت در چین و همانطور که مشاهده می کنید با قیمت در روسیه به دلیل تفاوت فاحشی دارد.
      Продается в России. Цена – от 699 тыс.руб.
      Sold in Russia. Price – from 699 rubles.
      در ضمن خودروهای ایرانی نظیر سمند و تیبا نیز در بازارهای خارجی با قیمت های به مراتب کمتری از داخل ایران به فروش می رسند.
      ممنون

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. reza

        ۱ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (88 ديدگاه)

        قیمت روبل حدود 500 ریال است یعنی 50 تومان
        و 699×50برابر با34950تومان میشود که با 34950تومان بعید میدونم خودرویی تحویل دهند!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. genius

    ۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1232 ديدگاه)

    آدم اینجور چیزها رو که میبینه بیشتر از ایرانی بودنش خجالت میکشه!!ایرانی جماعت یعنی یک مشت آدم الکی خوش باری به هر جهت که تمام هم و غمش پول دراوردن اونهم از راه ناصواب و از جیب خلق الله شده و بس!!این وضع ملتمون بود مسئولانمون هم از اونها بدتر سرشون رو انداختن پایین و اصلا کاری بکار این گرانفروشان و حرام خورها ندارند هیچ ازشون حمایت هم میکنند!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. بهادر

    ۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا حرف دلمونو زدی دمت گرم واقعا ک داشتم می خوندم دردم میومدالبته امیدوارم ماهم اگه در جایگاه این افراد قرارگرفتیم واقعا تفکر الانمونو حفظ کنیم الان فقط شعار نباشه به امید اون روز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. سروش شیرازی

    ۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (77 ديدگاه)

    ،من یه سوال دارم میشه همچین ماشینایی رو تو یه کشور مثل روسیه خرید بعد وارد کرد?چقد قیمتش متفاوت نسبت به اینجا میشه?بعد یه سوال دیگه تولیدات روسیه با ایران از نظر کیفیتی فرق دارن?لطفا رو هوا جواب ندید اگر کسی میدونه واقعا جواب بده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. سام کاویانی

    ۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (899 ديدگاه)

    با سلام
    بنده به عنوان نویسنده این مطلب و عضو کوچکی از هیئت تحریریه سایت پدال،از تمامی خوانندگانی که زحمت کشیده و متن فوق را مرور نمودند،کمال تشکر را دارم.برخی از دوستان،به ارقام درج شده در این متن معترض بوده و آنها را با قیمت های موجود در بازار چین مقایسه نمودند که همین جا برای چندمین مرتبه یادآور می شوم که بهای ارزان تر خودروهای چینی در بازار روسیه نسبت به خود چین،به دلائل ذیل است :
    1 ) سازندگان چینی در بیشتر بازارهای دنیا از ابزاری به نام دامپینگ (DUMPING) برای فروش محصولات خود استفاده می کنند و دامپینگ هم در لغت به معنای «صدور کالا با قیمتی کمتر از هزینه های تمام شده و یا فروش یک کالا در خارج با قیمتی کمتر از داخل» می باشد.
    2 ) بازار خودرو در روسیه بسیار رقابتی است و تقریبا بیشتر برندهای معروف دنیا در آن به فروش رسیده و حتی تولید می شوند.از برندهای مشهوری که محصولات خود را در روسیه تولید می کنند می توان به تویوتا،هیوندای،فولکس واگن،رنو،نیسان و…اشاره نمود.رقابت شدید این برندها که اتفاقا بیشتر آنها خودروهای کوچک و متوسط را عرضه می کنند،قیمت خودرو را در این کشور نسبت به خیلی از نقاط دنیا پایین تر آورده است.مثلا قیمت پایه هیوندای سولاریس (اکسنت) در این بازار معادل 519,900 روبل (28,6 میلیون تومان) است.فشار ناشی از این رقابت،هر برند نوپایی را مجبور می کند که خودروهای خود را به قیمت رقابتی به فروش برساند و الا از صحنه رقابت حذف می شود و چینی ها هم که سرمایه گذاری فراوانی در این کشور نموده و برخی از محصولات خود را در آن تولید می کنند از این قاعده مستثنی نیستند.
    3) در مجموع،قیمت خودرو در خود بازار چین از خیلی از کشورهای صنعتی بالاتر است که دلیل این امر هم ناشی از تعرفه های بالای گمرکی و نیز مالیات های سنگینی است که از هر خودرو اخذ می گردد،و در برخی از خودروهای لوکس،میزان تعرفه های گمرکی حتی از 100 درصد هم فراتر می رود،مثلا یک خودروی لامبورگینی آونتادور که در بازار آمریکا با بهایی 380 هزار دلار عرضه می شود در بازار چین به قیمتی فراتر از 1.2 میلیون دلار فروخته می شود! همین مسئله موجب شده که غالب برندهای معروف و به نام دنیا،از واردات مستقیم محصولات خود به چین صرف نظر نموده و خودروهای خود را در خود خاک چین تولید نمایند.از همین رو،امروزه درصد اندکی از فروش خودرو در چین شامل خودروهای وارداتی می گردد.
    و در نهایت،برای اطمینان بیشتر از صحت ارقام درج شده در این متن،مجددا شما دوستان خواننده را به مشاهده سایت های ذیل دعوت می کنم :
    http://WWW.CHINAMOBILE.RU
    http://WWW.CHINA-FAW.RU
    http://WWW.CHERY.RU
    http://WWW.HAVAL.RU
    با نهایت سپاس
    ارادتمند همیشگی شما : سام کاویانی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Archi KHAN

    ۲ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    عاغا یعنی منظورتون اینِ که ما از روس ها هم بدبخت تریم ؟!!!
    مسجلِ …

    هستیم لایک
    نیستیم دیسلایک

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. میثاق

    ۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دوست عزیز جناب کاویانی واقعا از مقالتون استفاده کردیم دمه شما گرم، باید تاسف خورد واسه خودمون و فرهنگمون که فقط ادعای فرهنگ در هر ضمینه ای رو داریم چه اقتصادی، چه اجتماعی، چه … و یا حتی همین شبکه های اجتماعی ساده، یه تب بخور بخور تو ایرانه که اگه هر کی نخوره فکر میکنه عقب مونده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۵ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      لطف داری میثاق عزیز،انجام وظیفه بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. علیرضا

    ۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان عزیز ..این شرکت های خودور سازی ما دست تعدادی سهام دار دولتی و اینو کسی نمیتونه انکار کنه این اقایون هرکار دوست دارن میکنن با جون ومال مردم بی کیفیت ترین خودروهارو میسازن وتازه میگن خودرو این قیمت واقعیش نیست اگه گرون نکنیم ورشکسته میشیم و فلان من به عقل ناقص خودم میگم اینا ورشکسته بشن بهتره که سالی چند هزار نفر بمیرن به خاطر محصول بی کیفیت اصن کجای دنیا نوشتن که شغل از جون مردم عزیزتره،بیان برسن به صنعت ی دیگه مثل فرش بافی فک کنم بهتره تا این خودرو سازی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. بی پول بی ماشین بی خونه

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تقریبا همه حرفا رو دوستان زدن.اغای *** و اغای *** میان میگن 70 درصد بازار خودرو دست یک خانوادس ولی میترسن اسم بیارن.اسم این اگه مافیا نیس پس چیه. ب امید روزی که پراید با بنز قیمتش یکی بشه.بلکم اینطوری مردم دست وردارن از این حماقت. سی و اندی ساله فقط اشغال میسازن.به شعور و شخصیت ایرانی توهین میکنن.چرا بازار ایران رقابتی نیس؟؟؟؟چون اغایون از ما بهترون باید واسه پسرشون پورشه بخرن و این پولم ما باید بدیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. حمیدرضا

    ۹ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    جالبه که قیمتای فروش خودروساز چینی لیفان حتی از خودروساز محلی لادا کمتره البته در قیاس با امکانات داخل ماشین راستی قیمت لیفان ایکس 60 اتوماتیک در روسیه با احتساب قیمت روبل حدود سی میلیون بود البته امروز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. کورش

    ۱۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (91 ديدگاه)

    فرمودید که یکی از دلایل ارزانی خودروهای چینی در روسیه، دامپینگ هست، که دلیل این دامپینگ هم می تواند بازار بسیار رقابتی خودرو در آن کشور باشد، حتی با تحریم های وضع شده از سوی غرب علیه روسها. سئوال من این است که درکشور ما چه شده که خودروهای چینی بدون دامپینگ و و حتی بدون بازاریابی و زحمت توانسته اند و به بالاترین قیمت به بازار خودرویی کشورمان نفوذ کنند؟ به نظر من این نمی تواند باشد به جز رانت خواری شرکتهای وارد کننده و مونتاژکننده خودرو که قطعا مسئولین و صاحبان این شرکتها افراد معمولی سرمایه گذار نیستند و حتما حتما دمشان به جاهایی گره خورده است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. مجید

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    خداوند به دادمان برسد با این انسانهای بظاهر انسان

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا