مشخصات موتورهای خودرو ایرانی

از چند سال پیش که خودروسازان وطنی تصمیم گرفتند که موتورهایی ویژه و ملی برای خود داشته باشند، تا کنون چند موتور با کمک شرکای خارجی طراحی و تولید کرده اند بعلاوه موتورهایی نیز در دست ساخت دارند که بعضی کاملاً اختصاصی طراحی شده اند و بعضی همان موتورهای قبلی مونتاژی با اندکی بهینه سازی هستند. سایر موتورهای مورد استفاده نیز تنها مونتاژ می شوند. در ادامه مقاله به شرح مشخصات و ویژگیهای تعدادی از پراستفاده ترین موتورها در ایران خواهیم پرداخت. این مقاله توسط مهندس امین آزاد نوشته و در هفته نامه دنیای خودرو منتشر شده است.

موتور ملی EF7

خانواده‌ موتورهای ملی ایران خودرو
مجموعه خانواده موتور ملی هم با توجه به تنوع آن می‌تواند گزینه خوبی برای خودروهای آینده ایران خودرو باشد. جایگزینی موتور ای اف 7 به جای موتورهای خانواده XU از برنامه های این خودروساز است.

این موتور با توربوشارژ می‌تواند تا 150 اسب‌بخار قدرت تولید که این موتور که ابتدا بر پایه گاز طراحی شده بود در مدل جدیدترش بر پایه بنزین هم طراحی شده است.

تولید انبوه موتور ملی 1.7 لیتری اولین موتور از این دسته آغاز شده البته تولید این موتور پیشرفته كه شاید آن را بتوان پیشرفته‌ترین موتور ایران‌خودرو نامید بارها به تاخیر افتاده است.

مشكل اصلی در تاخیر تولید این موتور كه اولین موتور پایه گازسوز ایران است مشكل ساخت داخل قطعات این موتور با استانداردهای بالا و سختی ترخیص برخی قطعات از گمرك بوده است.

این موتور دارای آلودگی كم (استاندارد یورو4) و دوام بالا و مغز هوشمند پیشرفته‌ای است كه در حالت بنزینی 110 و در حالت گاز 98 اسب‌بخار قدرت دارد و با گاز می‌تواند 300 كیلومتر پیمایش داشته باشد حال آنكه خودروهای گازسوز فعلی بین 120 تا 200 كیلومتر پیمایش دارند.

این موتور پیشرفته دارای حجم 1.7 لیتر و سیستم تغییر زمان بندی ورود هواست كه سبب افزایش بازده موتور می‌شود. این موتور در حالت گاز كمترین آسیب نسبت به بقیه موتورهای داخلی به آن وارد می‌شود.

موتور دیگر از خانواده موتور ملی همراه با پرخوران موتور (توربوشارژ‌) است كه هوای اضافی به موتور تزریق می‌كند و به همین خاطر در هر دو حالت گاز و بنزین قدرت موتور 155 اسب‌بخار است .

اگر این نكته را مدنظر قرار دهیم كه ایران به دلیل آنكه كشوری در ارتفاع است به طور متوسط 13درصد از توان اصلی موتور از دست می‌رود. توربوشارژ كه هوای اضافی به درون موتور می‌دمد تا حدودی می‌تواند این مشكل را حل كند. این موتور قرار است در سال 90 بر روی سورن ELX قرار گیرد .

موتور 1.4 لیتری از خانواده موتور ملی هم طراحی‌اش تمام شده و آزمایش های خود را طی می‌كند اما مشكل برای این موتور كم حجم و ارزان تعریف‌نشدن پروژه خودرویی است و اینكه قرار است بر روی چه خودرویی قرار گیرد. ایران خودرو می تواند این خودرو را روی رانا نصب کند اما نصب آن روی 206 و تندر بعلت مخالفت شرکای خارجی مقدور نیست. این موتور 1397 سی‌سی حجم دارد و 95 اسب بخار قدرت در حالت بنزینی و 84 اسب‌بخار در حالت گاز سوز قدرت تولید می‌کند گشتاور آن هم در حالت بنزین 125 نیوتن‌متر در 4500 دور و 111 نیوتن‌متر در 4500 در حالت گاز تولید می کند. نسبت تراکم این موتور 11 به یک است‌

این سه موتور با مشاركت دانشگاه آخن آلمان طراحی شده‌اند.

  • نوع موتور EF7 (NA)
  • حجم موتور 1648 سی سی چهار سیلندر
  • نسبت تراكم 11 به یک
  • قدرت موتور در دور 6000 RPM بنزینی : اسب بخار113 ‌گاز : اسب بخار 103
  • حداكثر گشتاوردر 4500 دور بر دقیقه بنزینی:155 نیوتن متر گاز 136 نیوتن متر
  • سیستم انژكتوری پاشش چند نقطه‌ای مرحله‌ای (Sequential ) نوع سوخت گاز طبیعی آلترناتیو: بنزین بدون سرب RON 95
  • تعداد سوپاپ 16
  • سرعت با بنزین189Km/h- با گاز 181Km/h
  • سیستم انتقال قدرت گیربكس جعبه‌دنده BE3/5 كلاچ Dry Friction Single Plate Pre-Damper – مكانیكی‌، تك‌صفحه‌ای خشك دیفرانسیل نوع‌: Pinion Crownwheel موقعیت ‌: جلو

موتور دیزلی EF7

موتور دیزلی جدید ایران خودرو
دیزل یکی از گزینه‌های مناسب در بی بنزینی است مخصوصاً آنکه قیمت دیزل بسیار ارزان‌تر از بنزین است در ایران با توجه به نبود خودرو سواری دیزلی محدودیت برای تامین این موتور زیاد است البته موتور جدیدی در ایران خودرو در حال طراحی است نخستین موتور برای این سوخت نیز با نام EFD طراحی شده است. پس از طراحی موتور ملی با نام EF7 با مشاركت شركت FEV آلمان و موتور توربو شارژ ملی 1.4 لیتری از خانواده موتور ملی، موتور دیزلی، چهارمین موتوری است كه بر پایه موتور EF7 طراحی شده است. این موتور با نام EFD با مشاوره شركت شریك آلمانی زیر مجموعه شركت بزرگ مهندسی موتور AVL اتریش طراحی شده است. در این موتور قطر سیلندرهای موتور بنزینی EF7 كاهش یافته تا حجم آن به 1.5 لیتر برسد. این موتور حدود 120 اسب‌بخار قدرت تولید می‌كند؛ یعنی با كاهش 200سی‌سی حجم نسبت به موتور پایه (EF7)، قدرت این موتور 10 اسب‌بخار افزایش و مصرف‌آن 25‌درصد كاهش می‌یابد.

دلیل افزایش قدرت در سامانه پر فشار، پاشش دیزل و توربو شارژ قوی آن بوده و دلیل كاهش مصرف نیز راندمان بالاتر موتورهای دیزلی نسبت به‌خودروهای بنزینی است. گشتاور این موتور كه نشان‌دهنده قدرت بالای آن است حدود 100 نیوتن‌متر بیشتر از موتور 1700 سی‌سی بنزینی است؛ یعنی با 200 سی‌سی كمتر در حجم موتور، 100نیوتن‌متر گشتاور این موتور بیشتر از موتور بنزینی است.

این اعدادی است كه شركت ایپكو ارائه كرده اما با این همه موتور مذكور هم‌اكنون در اتاق تست موتور بوده و هنوز روی خودرو نصب نشده است.

باید دید در شرایط واقعی عملكرد این موتور چگونه خواهد بود اما براساس اطلاعات روی كاغذ این موتور اگر روی خودرویی نصب شود، بهترین گزینه برای خرید خواهد بود چرا كه با مصرف 25درصد كمتر، آلودگی كمتر و گشتاور و قدرت بیشتری دارد. برای این موتور دیزلی، سیستم پاشش مستقیم كه دارای فناوری چند راهه فشار بالای سوخت است در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر این موتور دارای شمع گرمكن، پرخوران هندسه متغیر و خنك كن میانی هواست.

این محصول مجهز به مجموعه باز‌خورانی دود (EGR) همراه با خنك كن بوده و مجموعه این قطعات پیشرفته و جدید، سبب شده تا تولید این موتور در ایران بسیار سخت باشد.

با این روند بر‌آورد می‌شود برای تولید آن بیش از نیمی از قطعات باید وارد شوند البته پیش‌بینی می‌شود تولید این موتور بیش از 3سال دیگر به طول می‌ انجامد. با این همه موتور EF7 تنها موتور دیزلی‌ای نخواهد بود كه در ایران روی خودروهای سواری نصب می‌شود چرا كه قرار است از موتورهای پژو نیز برای خودروهای سواری دیزلی استفاده شود. موتور پژو 206 یكی از این موتورهاست.

موتور TU3
این موتور هم‌اکنون در خودرو پژو 206 استفاده می‌شود و بخشی از آن در ایران ساخته می‌شود. این موتور شاید نسبت به موتور TU5 ضعیف‌تر باشد اما مصرف کمتری هم دارد البته تعداد سوپاپ کمتر نسب به موتور TU5 از نقاط ضعف این موتور است. گشتاور این موتور هم حدود 30 نیوتن‌متر کمتر موتور TU5 است که عملکردی ضعیفی دارد.

  • حجم موتور 1360 سی‌سی – تعداد سیلندر 4 سیلندر- نسبت تراكم 10.2 به یک
  • قدرت موتور 75 اسب بخار در 5500 rpm – حداكثر گشتاور111 نیوتن متر در 3400 rpm
  • سیستم انژكتوری چند نقطه‌ای با پاشش الكترونیكی
  • نوع سوخت بنزین با اكتان 91
  • تعداد سوپاپ 8
  • سیستم احتراق احتراق داخلی جرقه‌ای
  • استاندارد حد آلایندگی Euro II
  • سیستم سوخت انژكتوری كاتالیست اگزوز ‌سنسور اكسیژن
  • شتاب صفرتا 100كیلومتر14.1 ثانیه
  • گیربكس دستی با نام – MA5N كلاچ تك صفحه‌ای خشك – مكانیكی – دیفرانسیل جلو

موتور تیبا

تیبا
تیم طراحی آلمانی از دانشگاه آخن آلمان موتور پراید را افزایش حجم داده‌اند و با رساندن حجم این موتور به 1500‌سی‌سی و افزایش ضریب تراكم موتور به عدد 9.7 قدرت این موتور را به 80 اسب‌بخار رسانده‌اند. براساس اعلام شركت مگاموتور، سازنده قوای محركه سایپا،‌ این موتور  8درصد مصرف كمتری نسبت به پراید دارد .

مگاموتور با كمك شركت آلمانی FEV وابسته به دانشگاه آخن آلمان حجم موتور را افزایش داده و ضریب تراكم موتور را برای افزایش قدرت موتور به عدد 9.7 رسانده است.(عدد قبلی حدود 8.5 بوده است) درباره گیربكس نیز یكی از مهندسان مركز تحقیقات سایپا، توضیح می‌دهد؛ نسبت دنده‌های گیربكس پراید براساس خودرو و موتور جدید تغییر داده شده است.

گفته می‌شود كه مصرف سوخت این خودرو 10‌درصد كمتر از پراید است البته این موتور گزینه بسیار بهتری نسبت به موتور پراید است این موتور یکی از ارزان‌ترین موتورهای ایرانی در این کلاس هم محسوب می‌شود گشتاور این محصول هم از 103 نیوتن‌متر به 124 نیوتن‌متر ارتقا یافته است .

گیربکس پراید تحمل گشتاور بالای این موتور را نداشت. برای همین در خودروی جدید تیبا گیربکس پراید در دنده دو به گونه ای تقویت شد تا بتواند گشتاور بالای این موتور را تحمل کند. برای تحمل گشتاور حاصل از این موتور همچنین کلاچ پراید که بر روی تیبا استفاده شده تغییراتی کرد. از آن جمله می توان سفت تر شدن فنرهای صفحه کلاچ است تا بتواند گشتاور 124 نیوتن متری موتور جدید را تحمل کند. از طرفی هزارخواری سر پلوس ها نیز به دلیل قدرت بالاتر موتور تقویت شد.

موتور پراید

پراید
فرا‌گیر‌ترین خودروی ایرانی که دارای موتوری ضعیف است پراید است قدرت این موتور از 59 تا 69 اسب‌بخار بنا به استفاده از قطعات مختلف در خط تولید متغیر است با اینکه این موتور با بار کم بسیار راحت و پرشتاب است اما با افزایش حجم سرنشین خودرو به دلیل گشتاور پایین به سرعت تنبل می‌شود با اینکه مصرف این موتور پایین است اما در مقابل توان محدودی که ارائه می‌دهد می‌توان گفت‌ راندمان موتور چندان مناسب نیست .

• حجم سیلندر 1323 سی سی

• نسبت تراکم 9.7:1

• حداکثر قدرت موتور در 5000 دور در دقیقه‌63 اسب بخار

• حداکثرگشتاور موتور در 2500 دور در دقیقه ‌103 نیوتن متر

• نوع کلاچ تک صفحه ای خشک با فنر خورشیدی

موتور XU7JPL3
این موتور هم‌اكنون اصلی‌ترین محصولات‌ شركت‌ ایران‌خودرو از جمله سمند و پژو‌405 و پژوپارس را به جلو می‌رانند. این موتور به دلیل مصرف بالای 12 لیتری‌اش در 100 كیلومتر عاملی برای از دست‌دادن مشتریان در شرایط جدید سهمیه‌بندی بنزین شده است.

قرار است این موتور در بهینه‌سازی جدیدی حجمش از 1.8 لیتر به دو لیتر برسد و قدرت آن نیز از 98 اسب‌بخار به 107 اسب‌بخار ارتقاء یابد و برای گازسوزشدن هم تغییراتی در قطعات اساسی آن صورت خواهد گرفت و حالا حتی در حالت گازسوز نیز از موتور كنونی پژو 405 قدرت بیشتری دارد.

از طرفی مهندسان ایران خودرو معتقدند مشكلات موتور قبلی پژو 405 از جمله روغنكاری هم با اصلاح مدار روغنكاری موتور برطرف شده است. در این موتور روش باز و بسته‌شدن دریچه ورود هوا هیدرولیكی شده كه سبب افزایش عمر موتور می‌شود مصرف سوخت این خودرو حتی با توجه به افزایش حجم موتور با اصلاحات انجام گرفته 10درصد كاهش یافته است‌.

مغز هوشمند موتور هم برای گاز و بنزین یكی شده اما برای هر كدام از سوخت‌ها‌ برنامه این مغز جداگانه تعریف شده است.

20درصد قطعات اصلی موتور تغییر كرده است كه از آن جمله می‌توان به میل‌لنگ شاتون‌، راه‌ها‌ی ورودی هوا میل بادامك مدار روغنكاری سرسیلندر و سوپاپ‌ها‌ اشاره كرد.

برنامه تولید این موتور هم برای آبان سال آینده طرح‌ریزی شده است.

با این همه برخی معتقدند این موتور را باید فراموش كرد همان‌‌گونه كه پژو آن را در سال 95 فراموش كرد.

• حجم موتور 1761 سی سی چهار سیلندر

• نسبت تراكم 9.3:1

• قدرت موتور 100bhp@6000 rpm

• حداكثر گشتاور153Nm@3000 rpm

• سیستم انژكتوری پاشش چند نقطه‌ای با كنترل الكترونیكی(MPFI)

• تعداد سوپاپ 8

• سیستم احتراق سیستم جرقه دوبل

• سیستم سوخت رسانی انژكتوری پمپ بنزین داخل باك(INTANK)- اتصالات لوله سوخت از نوع Quick Connection كاتالیست اگزوز دارد.

• حداكثر سرعت 185 Km/h شتاب صفرتا 100كیلومتر11.9 s

• سیستم انتقال قدرت گیربكس‌ BE3/5 كلاچ Dry Friction Single Plate Non Pre-Damper – مكانیكی‌، تك صفحه ای خشك دیفرانسیل نوع Pinion Crown wheel موقعیت‌: جلو

موتور TU5
این موتور با‌ پژو 206 وارد ایران شد ‌و‌ هم‌اکنون بر روی برخی مدل‌های سمند هم نصب می شود البته برنامه قرارگیری آن بر روی پژو‌پارس و پژو‌405 هم تعریف شده است. این موتور تا حدودی ساخت داخل هم شده و یکی از مدرن‌ترین موتورهایی است که بر روی خودروهای داخلی استفاده می‌شود. این موتور بر‌اساس قدرت موتور، شتاب، قیمت و سرعت یکی از بهترین گزینه‌های بازار ایران است. قدرت 110 اسب‌بخاری مصرف پایین در سیکل ترکیبی یعنی 8 لیتر در 100 کیلومتر طبق اعلام وزارت نفت هماهنگی مناسب با گیربکس و برنامه مناسب مغز هوشمند موتور این خودرو را بهترین موتور ایرانی کرده است ضریب تراکم 10 هم سبب می‌شود راندمان موتور عدد قابل قبولی داشته باشد.

* حجم موتور 1587 سی‌سی

* تعداد سیلندر 4

* نسبت تراكم 10.5

* قدرت موتور 110 اسب بخار در 5800 rpm

* حداكثر گشتاور142نیوتن متر در 4000 rpm

* سیستم انژكتوری چند نقطه‌ای با پاشش الكترونیكی

* نوع سوخت بنزین با اكتان 95

* تعداد سوپاپ 16

* سیستم احتراق احتراق داخلی (جرقه‌ای)

* استاندارد حد آلایندگی Euro III

* سیستم سوخت: انژكتوری

* حداكثر سرعت 190 km/h

* شتاب صفرتا 100كیلومتریازده ثانیه در خودرو پژو 206 با وزن‌ 2504 Kg

* سیستم انتقال قدرت متناسب با این موتور از نوع اتوماتیک با نامAL4 و با كلاچ هیدرولیكی و الكترونیكی و با دیفرانسیل جلو است البته نوع جعبه‌دنده دستی هم با) MA5N با كلاچ تك صفحه‌ای خشك – مكانیكی بر روی این خودرو نصب می‌شود.

موتور XU7JP4/L4
این موتور هم‌اکنون بر روی پژو‌پارس ELX گذاشته می‌شود که موتوری با شتاب و قدرت مناسب است البته مصرف بالایی دارد و ایران‌خودرو هم برای تامین آن با مشکل مواجه است. با این همه ضریب تراکم بالا سبب شده از موتور خواهرش یعنی l3 مصرف کمتر راندمان بالاتر و قدرت بیشتری داشته باشد.

• حجم موتور 1761 چهار سیلندر

• ‌نسبت تراكم 10.4:1

• قدرت موتور 110@5500

• حداكثر گشتاور155@4250

• سیستم انژكتوری BOSCH

• نوع سوخت بنزین, بدون سرب, RON 95 Min.

• تعداد سوپاپ 16

• حداكثر سرعت 195 شتاب صفرتا 100كیلومتر9(S)

• سیستم انتقال قدرت‌‌، جعبه‌دنده BE3/5N كلاچ تک صفحه‌ای خشک، کابلی دیفرانسیل (4.52) جلو

موتور تندر L90

86 نظر

  1. علي جمالي
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سايت بسيار جالبي بود ولي راجب موتور هاي ديزلي چندان نگفته بود

    پاسخ
  2. هیتلر
    سوابق: (98 دیدگاه) ,

    سلام.خواهش می کنم جواب بدین.چطور یه موتور با حجم 1.4لیتر مثلا از یک خودوری 1.8لیتری گاهی وقتا تونا بیشتری داره.مثلا پرشیا 1.8لیتری درحدود 110اسب بخار داره درحالی که این جولیتا 1.4لیتری 170اسب بخار.
    خواهش می کنم خیلی برام مهمه.و یه سوال دیگه دیروز خبری خوندم که تو اون مازراتی با یه موتور سه سیلندر (2.5لیتری)به اندازه یک موتور 6سیلندر(حجم 5لیتر)انرژی تولید می کرد.این از لحاظ قدرت چطور می تونه ممکن باشه.لطفا جوابو به ایمیلم بفرستید

    پاسخ
    1. zenix
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      دوست عزیز قدرت موتور فقط به حجم سیلندرها نیست بلکه نحوه سوخت رسانی/ احتراق/درصد ترکیب سوخت با هوا و حتی خروجی دود در روند افزایش قدرت تاثیر گذاره چه بسا الفا رومئو جولیتا از توربو چارژر هم استفاده میکنه. . .پس اگر ی کاخونه ای موتوری رو بسازه و راندمان اونو بالا ببره میبینی که حجم موتور فقط ی شرط لازمه ولی کافی نیست و خالی از لطف نیست بدونی مرسدس بنز با همین روند موتور 2لیتری 4 سیلندر ساخته که حدود 360 اسب قدرتشه و جنسیس 3600 سی سی 6 سیلندر 306 اسب قدرت!!!

      پاسخ
      1. رضا
        سوابق: (7 دیدگاه) ,

        ولی یک چیزی هست که اون موتور 2 لیتری نسبت به موتور 3600 سی سی کمتر داره و اون پارامتر خیلی مهمی هست به اسم گشتاور موتور . موتورهای کم حجم به خصوص در دور کم گشتاور ضعیفتری دارن. مثلا درسته پرشیا 1800 توانش حدود 100 اسب بخار هست و پرشیا 1600 توانش 110 اسب هست ولی گشتاور موتور 1800 به خصوص توی دورهای کم خیلی بیشتر از موتور 1600 هست

        پاسخ
        1. جواد
          سوابق: (2 دیدگاه) ,

          اگه موتور 2000 سی سی توربوشارِژر داشته باشه گشتاورش به احتمال زیاد روی320 نیوتن متر و بالاتر باشه ولی توی دور پایین تر مثل 1800 تا 3500(توی موتور پرخوران گشتاور توی بازه ارائه میشه نه نقطه ای) و موتور 3600 سی سی حدود 340 تا 350 نیوتن متر اونم توی دور موتور 3500 تا 4000!بنابر این فکر نمیکنم کشش موتور 2000 توربو از 3600 کمتر باشه!

    2. رضا
      سوابق: (7 دیدگاه) ,

      اسب بخار موتور یا همون توان موتور فقط به حجم نیست و به چیزهای دیگه هم بستگی داره ولی معمولا گشتاور موتور فقط به حجم موتور مربوطه . معمولا موتورهای کم حجم گشتاور کمی به خصوص تو دورهای پایین دارن . بحث دیزل و بنزینی هم که فرق داره کلا موتورهای دیزل هم توی دور کمتری کار میکنن هم گشتاور بالا تری دارن واسه همینه که واسه بار کشیدن و زور زدن خیلی مناسب هستن

      پاسخ
  3. ما که پولشو نداریم
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    ما که پول هیچکدومشو نداریم.حتی پراید صفر.هیچکس درس و حسابی راهنمایی نمیکنه.همه از ماشین خودشون تعریف میکنن.ولی بنظرم هرکس قصد خرید ماشین داره باید ببینه که از خودروش چه انتظاری داره.
    مثال:
    1.اگرفنی و کم خرج بودن واست مهمه ال 90 بخر.
    2.اگر قیافه واستون مهمه به پرشیا یا سورن فکر کن
    3.پژو405SLXهم خوبه درسته که چراغای جلوش از وقتی گرد شده زشت شده ولی انتخاب خوبیه.مخصوصا 405 slx tu5
    البته ماکه پولشو نداریم با پراید صبای خودمون حال می کنیم.

    پاسخ
  4. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام،راجع به خودروی رانا اطلاعات می خواستم.آیا رانا بهتره یا پژو؟

    پاسخ
  5. محمد
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    رانا اشغال ترین ماشینه با اون چراغاش به نظر من پژو پارس بهترین
    ELX

    پاسخ
    1. raha
      سوابق: (11 دیدگاه) ,

      آخه محمد جان این ماشین تو ازش طرفداری میکنی، پارس elx آشغال ترین ماشین ایران=موتور قدیمی-خود پارس قدیمی-مصرف سوخت بالا-قطعات موتور نایاب-امکانات ضعیف در حد یه خودروی معمولی با قیمت 45 میلیون آخه چه آدم عاقلی میاد 45میلیون بده پارسelx بیاره که میتونی 27 تومن بدی 405 بخری با همون داشپورد موتورشم که همونه فقط تو پارسelx تقویتش کردن-همون بدنه با کمی تغیر در چراغ و سپرها کلا این ماشین به در موزه میخوره اتیغه شد دیگه.
      ماشین فقط سسسسسسسسسسسسورنef7

      پاسخ
      1. امین
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        رها جان خواهشن قبل از اظهار نظر کمی اطلاعاتتون را افزایش بدین. کی گفته که موتور 405 با پارس elx یکی هستن ؟؟؟ موتور 405 موتور قدیمی xu7 l3 هستش ولی پارس elx موتور xu7 l4 هستش که هم مصرفش کمتر شده و هم توان و گشتاورش

        پاسخ
        1. bmw
          سوابق: (2 دیدگاه) ,

          سلام 405 با پرشیا فرقی نمیکنه با عوض کردن یک حرف که سیستم فرق نمیکنه ما توی ایران انحصار شدیم شما ماشین ندیدید که به این اشغالها میگید ماشین مثلا bmw برای یک مدل جدید نمیاد مثل این اشغالها فقط اسم عوض کند 2 سال تمام برای طراحی یک ماشین وقت و هزینه مصرف میکند که میشود یکی مثل m5 که 800 عدد اپشن دارد که بزرگان به bmw گفتند که تو بعد از m5 چی میخواهی بسازی

      2. تکنسین
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        سلام دوست عزیز من 10 ساله elxدارم تا الان کلا 1.5 خرجش کردم 400تا کار کردن تو خودروهای ایرانی نظیر نداره سوختش تو جاده 100 6لیتره پارس معمولی رو قورت میده

        پاسخ
    2. دلاور
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      عزیز جان نی منطق دوستان گفتند ببین چی دوست داری دلیلی بر توهین نیست که بگی آشغاله

      پاسخ
    3. امير
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      آقاي محمد عزيز
      چشم ها را بايد شست جور ديگر بايد ديد. چيزي كه با سليقه شما جور نيست دليل بر آشغال بودنش نيست. تازه الان به آشغال مي گن طلاي كثيف و عده زيادي از اين را پولدار شدن.من رانا دارم بسيار ماشين خوب و راحتي است. شما برو ماشين خارجي سوار شو و مملكت ما را تا ابد وابسته نگه دار.

      پاسخ
  6. zoro
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    ایناییم که تا الان ساخته شده نسبتا خوب بوده

    پاسخ
    1. bmw
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      خدا پدرتو بیامرزد شما میگی ساختن چی ساختن اینها در مونتاز کردن موندن ادم باید واقع بین باشد غرور بیجا ادم را ته چاه می اندازد

      پاسخ
  7. پارسا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من میخواستم بدونم که چرا در مورد وزن موتور ها چیزی نمیگین من خواهش میکنم در مورد وزن موتور ها هم توضیح بدین وزن موتور+گیربکس ممنون.

    پاسخ
  8. mohammad
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    ممنون جالب بود و اگه اگه نمودار گشتاور و توان رو هم براشون می ذاشتید عالی می شد.

    پاسخ
  9. MANSOUR
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام و تشکر از مطالب ارایه شده می خواستم بدونم راندمان موتورهای دیزلی وموتورهای بنزینی چند در صد میباشد

    پاسخ
  10. الاشتی
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    باز کردن کامل موتور ال90از206تیپ5هم سخت تره.این رو هم بگم که ال 90دیر به دیر خرخ میندازه ادمو و قیمت یدکیشم گرونه.

    پاسخ
  11. میرحسن حسین زاده
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام لطفا بفرمائید که روی سمندهای باموتورxu7jp/l3میشه گیربکس اتوماتیک سوارکرد یانه خواهشمنداست راهنمایی فرمائید

    پاسخ
  12. محمدمهدی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    با سلام. کی میگه شتاب و سرعت تیبا از پراید بهتر و بالاتره من هم با تیبا 93 رفتم هم با پراید 131 93 در ضمن من با پراید و برادرم با تیبا در یک جاده با هم کل انداختیم پرایدم پیروز بود. فقط یک سوال برام پیش اومده اون کسی که میدونه و حالیشه جواب بده آخه از کسانی شنیدم پراید 131 سال 93 با موتور جدید M13 را 16 سوپاپ تولید کردند آیا درست است یا خیر؟

    پاسخ
    1. ممد
      سوابق: (10 دیدگاه) ,

      نه دادا مال ما131seباموتورجدیده
      اما خیلی با موتورقبلی فرق میکنه

      پاسخ
    2. javad
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      آقا تعصبی نظر نده پراید کجا تیبا کجا کار بابای پرایدم نیست تیبا رو بگیره جفتشون رو داشتم پژو پارس elx 89 داشتم نه تیبا قابل مقایسه با پژو پارسه و 206 هستش نه پراید قابل مقایسه با تیبا هر چیزی تو رنج خودش رنج تیبا صندوق دار هم فعلا خیلی خاصه هیچ ماشینی با این قیمت و عملکرد فعلا تو بازار ایران نیست!
      برادرتون هم احتمالا یا رانندگی ضعیفی داره یا از دور موتور بالا میترسیده و بد دنده میداده وگرنه علی رقم سرو صدا که با دست کشیدن بر روی برخی از لوازمش که البته خرج بردار هم هست، سرعت و کشش خوبی داره و از پراید هم رانندگی مطمئن تر و هندلینگ مناسبتری داره

      پاسخ
      1. جواد
        سوابق: (2 دیدگاه) ,

        تو رو خدا نگید تیبا با پارس قابله مقایسه است!حداقل 17 اسب و 20 نیوتن متر تفاوت قدرت و گشاورشونه!تیبا یه شتاب خوب داره که اونم به دلیل وزن کم لاستیک سایز کوچیک و ضریب خیلی سنگین دنده 1 و 2 اونه!فقط همین!

        پاسخ
  13. ehsan
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    توروخدا انقد واسه اهن به هم توهین نکنید.هرکی از تجربه هاش میگه چرا قاطی میکنید.من خودم کلا مخالف موتورای پژو هستم عمرشون کوتاه ولی بازم شانسیه تو ایران من خودم ای اف 7 دارم ازش راضیم ولی چون شانسیه تو ایران ممکنه یکی دیگه ناراضی باشه

    پاسخ
  14. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    فعلا که مامحکوم هستیم به استفاده از ماشینهای ایرانی

    پاسخ
  15. صلاح
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام ایاموتور رانا و پزو405 از لحاظ قطعات باهم همخوانی دارن؟ ایا رینگو بوشوپیستون و شاتون رانا رو میتوان رو موتور 405 نسب کرد؟خیلی نیاز دارم به جواب این سوالا اگه زودتر جوابو به ایمیلم بفرستید ممنونتون میشم

    پاسخ
    1. معين فر
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      سلام
      من مهندس مكانيك هستم و راجع به درخواست شما پاسخ ميدم صلاح جان
      موتور رانا از نوع tu5 وبدون بوش هستش و طول شاتونش هم كوتاهتر از 405 و محفظه احتراق اين دو موتور اصلا قابل مقايسه نيست حتي حجم سيلندر اين دو موتور هم با هم تفاوت داره و قطر پيستون 405 از رانا بزرگتره حتي موتور tu3 هم كه از نوع بوش دار هستش پيستونش كاملا متفاوت با 405
      اگه سوال ديگه اي داشتيد من در خدمتم

      پاسخ
  16. مجید
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دوستان من پارس مدل 87 دارم.موتورش 1800xu7/l3 هست ولی گیج اندازه گیری روغنش مثل بقیه موتورهای 1800 ازبغل موتور نیست از جلوموتور(بین انژکتورها)هست.هیچ کس چیزی نمیدونه…

    پاسخ
    1. رضا
      سوابق: (7 دیدگاه) ,

      به این موتورها میگن xu7 با بلوک L4 . در واقع بلوک موتور L4 رو نصب کردن ولی سر سیلندر و بقیه تجهیزاتش L3 هست

      پاسخ
    2. رضا
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      ماشین من هم همینطوره مدل ۸۶ تا به حال که جواب درستی از کسی نگرفتم اتفاقا اینجا دنبال جواب بودم شما ماشین از صفری دستته؟

      پاسخ
  17. رضا
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    همین موتور xu7JPL3 که میگین باید فراموش بشه هنوز بین تمام موتورهای داخلی بیشترین گشتاور رو داره و توی جاده های کوهستانی یا زمانی که ماشین سنگین باشه هیچ کدوم از موتورهای دیگه حریفش نمیشن .

    پاسخ
  18. بهزاد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    عالی بود
    ولی از اینا ماشین درنمیاد

    پاسخ
  19. وفا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام
    من سمند ef7 داشتم خیلی اذیتم کرد،البته ناگفته نماند تو ایران از یه موتور چن تا ماشین درست میکنن،فقط از موتور سمند ناراضی بودم،به نظر من هم موتورxu7jpl4 از همه موتورها بهتره

    پاسخ
  20. نوید
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام دوستان
    من یه 405 مدل 86 دارم با موتور xu7
    مشکلی که خیلی اذیتم میکنه پاره شدن دسته موتور بالاست که حتی با عوض کردنش با مدل زانتیایی بازم مشکلم حل نشده
    حالا قصد خرید یه پارس داشبورد جدید رو دارم اما نمیدونم با همین موتور بخرم یا موتور TU5 .
    لطفا اگر کسی میدونه این مشکل چطور قابل حله بگه.
    اگر پارس با موتورTU5 رو بخواید با XU7 مقایسه کنید کدام رو انتخاب میکنید و چرا؟
    خیلی ممنونم از همه دوستان

    پاسخ
  21. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    خوب شما یه تیبا رو به فرض گرفتید یعنی دلیل بر ضعف اونه! راننده شرایط سرنشین همه وهمه تو درگ و سرعت تأثیر دارند میخواین بدونین تیبا سرتره یا پراید یه جاده خلوت برید ۰ تا ۱۶۰ برید اونوقت میبینید فاصله 1۰۰ متری تیبا با پراید چطوری اتفاق میوفته!!!!!!!!

    پاسخ
  22. آرش
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    پارس tu5 فقط کم مصرف هست وگرنه هیچ برتری به پارس xu7 نداره . گشتاور موتور tu5 به خصوص در دور پایین خیلی کمتر از xu7 هست و به همین خاطر ماشین در دنده های 3 و بالاتر اصلا کشش لازم رو نداره و در سربالایی ها شما دایما مجبور به استفاده از دنده های یک و دو خواهید شد . دسته موتور های پارس tu5 به خاطر جا زدن موتور 206 توی بدنه پارس دایما مشکل پیدا میکنند . اگر کشش خوب و ماشین اصیل میخواین فقط پارس سال.اگر خیلی مصرف واستون مهم هست پارس tu5 . مصرفشون در شهر حدود 2 یا 3 لیتر در 100 کیلومتر متفاوت هست . در جاده تقریبا حدود 0.5 لیتر .

    پاسخ
    1. نوید
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      مرسی آرش جان
      پس فکر کنم با این تفاصیر برم سراغ پارس سال با موتور xu7 چون xu7 همینجوریشم هی دسته موتور خراب میکنه اگه TU5 بخواد بیشتر از این خراب کنه که فاجعه میشه
      مرسی از راهنمایی که کردی
      برای منم کشش ماشین توی سر بالایی خیلی مهمه چون 4-5 نفری همیشه توی جاده با رفقا همراهیم نمیخوام یه وقت نا امیدمون کنه

      پاسخ
  23. آرش
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    جناب نوید خان سلام . اگر با تعداد نفرات زیاد میخواین سفر برید حتما پارس سال بگیرید چون پارس tu5 دنده های 3و4 و5 بسیار سبکی داره و چون موتورش گشتاورش هم کم هست در سربالایی ها واقعا اذیت میکنه و دایم باید در حال معکوس کشیدن به دنده 1 و 2 باشید در حالیکه گیربکس be3 پارس سال همخوانی بسیار خوبی با موتور xu7 داره و در دنده های 3و4 کشش خیلی خوبی ایجاد میکنه . گیربکس پارس tu5 رو دستکاری کردند و بهش میگن be4 که دنده های 1و2 بسیار سنگین برای جبران ضعف گشتاور tu5 داره و دنده های 3 به بالا بسیار سبک هستند. کلاچش هم بسیار سفت تراز کلاچ پارس سال هست . پارس سال اصیل و قوی هست و هیج جا حس نمیکنید ماشین داره کم میاره به خصوص توی دورهای کم واقعا tu5 حرفی برای گفتن نداره . xu7 زیر کاپوت به صورت مایل نصب میشه و دسته موتور کوتاهی داره ولی tu5 چون کوچکتر هست جلوتر اومده و دسته موتور خیلی بلند تری داره موتور tu5 چون چدنی هست با اینکه کوچیکتر هست ولی سنگینتره و این سنگینی به همراه دسنه موتور بلند باعث میشه دایما مشکل دسته موتور داشته باشه . tu5 مصرف کمی داره و موتور خوبی هست ولی برای 206 .این موتور به خاطر گشتاور کمش در دور پایین از پس بدنه سنگینتر یک ماشین سدان خانوادگی بر نمیاد .

    پاسخ
  24. قاسم
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام.
    کسی در مورد موتور bm15 l اطلاعاتی داره بگه.
    و چطور موتوریه.
    من بین پارس tu5 و پرسیسh230 موندم که کدوم رو بخرم لطفا راهنمایی کنید؟
    مرسی

    پاسخ
  25. فريد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    مایه ننگ است که تیبا با موتور٨سوپاپ تولید میشود خدا پدر مادر mvmرا بیامرزد که تکنولوژی روزو وا رد کشور کرده mvm x33 شاسی بلند مصرف سوختش از پراید کمتره

    پاسخ
  26. erfan
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام خدمت تمامیه دوستان من پسری 16 ساله هستم که زندگیش با ماشین میچرخه ولی از ماشین سردر نمیارم.می خوام اگه میتونید بایک فیلم کامل کمک کنید که موتور ال نود رو از 110 اسب بخار به 350 اسب بخار برسونم ولی اگه میشه یک راهی رو بگین که زیاد گران نشه ممنون.علاقه ی زیادی به ماشین های تقویتی دارم ولی راجبه موتور ماشین چیزی نمیدوم ممنون میشم اگه کمکم کنید سپاس

    پاسخ

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تورهای لحظه آخری