متفرقه

مشخصات موتورهای خودرو ایرانی

از چند سال پیش که خودروسازان وطنی تصمیم گرفتند که موتورهایی ویژه و ملی برای خود داشته باشند، تا کنون چند موتور با کمک شرکای خارجی طراحی و تولید کرده اند بعلاوه موتورهایی نیز در دست ساخت دارند که بعضی کاملاً اختصاصی طراحی شده اند و بعضی همان موتورهای قبلی مونتاژی با اندکی بهینه سازی هستند. سایر موتورهای مورد استفاده نیز تنها مونتاژ می شوند. در ادامه مقاله به شرح مشخصات و ویژگیهای تعدادی از پراستفاده ترین موتورها در ایران خواهیم پرداخت. این مقاله توسط مهندس امین آزاد نوشته و در هفته نامه دنیای خودرو منتشر شده است.

موتور ملی EF7

خانواده‌ موتورهای ملی ایران خودرو
مجموعه خانواده موتور ملی هم با توجه به تنوع آن می‌تواند گزینه خوبی برای خودروهای آینده ایران خودرو باشد. جایگزینی موتور ای اف ۷ به جای موتورهای خانواده XU از برنامه های این خودروساز است.

این موتور با توربوشارژ می‌تواند تا ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت تولید که این موتور که ابتدا بر پایه گاز طراحی شده بود در مدل جدیدترش بر پایه بنزین هم طراحی شده است.

تولید انبوه موتور ملی ۱.۷ لیتری اولین موتور از این دسته آغاز شده البته تولید این موتور پیشرفته که شاید آن را بتوان پیشرفته‌ترین موتور ایران‌خودرو نامید بارها به تاخیر افتاده است.

مشکل اصلی در تاخیر تولید این موتور که اولین موتور پایه گازسوز ایران است مشکل ساخت داخل قطعات این موتور با استانداردهای بالا و سختی ترخیص برخی قطعات از گمرک بوده است.

این موتور دارای آلودگی کم (استاندارد یورو۴) و دوام بالا و مغز هوشمند پیشرفته‌ای است که در حالت بنزینی ۱۱۰ و در حالت گاز ۹۸ اسب‌بخار قدرت دارد و با گاز می‌تواند ۳۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد حال آنکه خودروهای گازسوز فعلی بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ کیلومتر پیمایش دارند.

این موتور پیشرفته دارای حجم ۱.۷ لیتر و سیستم تغییر زمان بندی ورود هواست که سبب افزایش بازده موتور می‌شود. این موتور در حالت گاز کمترین آسیب نسبت به بقیه موتورهای داخلی به آن وارد می‌شود.

موتور دیگر از خانواده موتور ملی همراه با پرخوران موتور (توربوشارژ‌) است که هوای اضافی به موتور تزریق می‌کند و به همین خاطر در هر دو حالت گاز و بنزین قدرت موتور ۱۵۵ اسب‌بخار است .

اگر این نکته را مدنظر قرار دهیم که ایران به دلیل آنکه کشوری در ارتفاع است به طور متوسط ۱۳درصد از توان اصلی موتور از دست می‌رود. توربوشارژ که هوای اضافی به درون موتور می‌دمد تا حدودی می‌تواند این مشکل را حل کند. این موتور قرار است در سال ۹۰ بر روی سورن ELX قرار گیرد .

موتور ۱.۴ لیتری از خانواده موتور ملی هم طراحی‌اش تمام شده و آزمایش های خود را طی می‌کند اما مشکل برای این موتور کم حجم و ارزان تعریف‌نشدن پروژه خودرویی است و اینکه قرار است بر روی چه خودرویی قرار گیرد. ایران خودرو می تواند این خودرو را روی رانا نصب کند اما نصب آن روی ۲۰۶ و تندر بعلت مخالفت شرکای خارجی مقدور نیست. این موتور ۱۳۹۷ سی‌سی حجم دارد و ۹۵ اسب بخار قدرت در حالت بنزینی و ۸۴ اسب‌بخار در حالت گاز سوز قدرت تولید می‌کند گشتاور آن هم در حالت بنزین ۱۲۵ نیوتن‌متر در ۴۵۰۰ دور و ۱۱۱ نیوتن‌متر در ۴۵۰۰ در حالت گاز تولید می کند. نسبت تراکم این موتور ۱۱ به یک است‌

این سه موتور با مشارکت دانشگاه آخن آلمان طراحی شده‌اند.

  • نوع موتور EF7 (NA)
  • حجم موتور ۱۶۴۸ سی سی چهار سیلندر
  • نسبت تراکم ۱۱ به یک
  • قدرت موتور در دور ۶۰۰۰ RPM بنزینی : اسب بخار۱۱۳ ‌گاز : اسب بخار ۱۰۳
  • حداکثر گشتاوردر ۴۵۰۰ دور بر دقیقه بنزینی:۱۵۵ نیوتن متر گاز ۱۳۶ نیوتن متر
  • سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه‌ای مرحله‌ای (Sequential ) نوع سوخت گاز طبیعی آلترناتیو: بنزین بدون سرب RON 95
  • تعداد سوپاپ ۱۶
  • سرعت با بنزین۱۸۹Km/h- با گاز ۱۸۱Km/h
  • سیستم انتقال قدرت گیربکس جعبه‌دنده BE3/5 کلاچ Dry Friction Single Plate Pre-Damper – مکانیکی‌، تک‌صفحه‌ای خشک دیفرانسیل نوع‌: Pinion Crownwheel موقعیت ‌: جلو
موتور دیزلی EF7

موتور دیزلی جدید ایران خودرو
دیزل یکی از گزینه‌های مناسب در بی بنزینی است مخصوصاً آنکه قیمت دیزل بسیار ارزان‌تر از بنزین است در ایران با توجه به نبود خودرو سواری دیزلی محدودیت برای تامین این موتور زیاد است البته موتور جدیدی در ایران خودرو در حال طراحی است نخستین موتور برای این سوخت نیز با نام EFD طراحی شده است. پس از طراحی موتور ملی با نام EF7 با مشارکت شرکت FEV آلمان و موتور توربو شارژ ملی ۱.۴ لیتری از خانواده موتور ملی، موتور دیزلی، چهارمین موتوری است که بر پایه موتور EF7 طراحی شده است. این موتور با نام EFD با مشاوره شرکت شریک آلمانی زیر مجموعه شرکت بزرگ مهندسی موتور AVL اتریش طراحی شده است. در این موتور قطر سیلندرهای موتور بنزینی EF7 کاهش یافته تا حجم آن به ۱.۵ لیتر برسد. این موتور حدود ۱۲۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند؛ یعنی با کاهش ۲۰۰سی‌سی حجم نسبت به موتور پایه (EF7)، قدرت این موتور ۱۰ اسب‌بخار افزایش و مصرف‌آن ۲۵‌درصد کاهش می‌یابد.

دلیل افزایش قدرت در سامانه پر فشار، پاشش دیزل و توربو شارژ قوی آن بوده و دلیل کاهش مصرف نیز راندمان بالاتر موتورهای دیزلی نسبت به‌خودروهای بنزینی است. گشتاور این موتور که نشان‌دهنده قدرت بالای آن است حدود ۱۰۰ نیوتن‌متر بیشتر از موتور ۱۷۰۰ سی‌سی بنزینی است؛ یعنی با ۲۰۰ سی‌سی کمتر در حجم موتور، ۱۰۰نیوتن‌متر گشتاور این موتور بیشتر از موتور بنزینی است.

این اعدادی است که شرکت ایپکو ارائه کرده اما با این همه موتور مذکور هم‌اکنون در اتاق تست موتور بوده و هنوز روی خودرو نصب نشده است.

باید دید در شرایط واقعی عملکرد این موتور چگونه خواهد بود اما براساس اطلاعات روی کاغذ این موتور اگر روی خودرویی نصب شود، بهترین گزینه برای خرید خواهد بود چرا که با مصرف ۲۵درصد کمتر، آلودگی کمتر و گشتاور و قدرت بیشتری دارد. برای این موتور دیزلی، سیستم پاشش مستقیم که دارای فناوری چند راهه فشار بالای سوخت است در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر این موتور دارای شمع گرمکن، پرخوران هندسه متغیر و خنک کن میانی هواست.

این محصول مجهز به مجموعه باز‌خورانی دود (EGR) همراه با خنک کن بوده و مجموعه این قطعات پیشرفته و جدید، سبب شده تا تولید این موتور در ایران بسیار سخت باشد.

با این روند بر‌آورد می‌شود برای تولید آن بیش از نیمی از قطعات باید وارد شوند البته پیش‌بینی می‌شود تولید این موتور بیش از ۳سال دیگر به طول می‌ انجامد. با این همه موتور EF7 تنها موتور دیزلی‌ای نخواهد بود که در ایران روی خودروهای سواری نصب می‌شود چرا که قرار است از موتورهای پژو نیز برای خودروهای سواری دیزلی استفاده شود. موتور پژو ۲۰۶ یکی از این موتورهاست.

موتور TU3
این موتور هم‌اکنون در خودرو پژو ۲۰۶ استفاده می‌شود و بخشی از آن در ایران ساخته می‌شود. این موتور شاید نسبت به موتور TU5 ضعیف‌تر باشد اما مصرف کمتری هم دارد البته تعداد سوپاپ کمتر نسب به موتور TU5 از نقاط ضعف این موتور است. گشتاور این موتور هم حدود ۳۰ نیوتن‌متر کمتر موتور TU5 است که عملکردی ضعیفی دارد.

  • حجم موتور ۱۳۶۰ سی‌سی – تعداد سیلندر ۴ سیلندر- نسبت تراکم ۱۰.۲ به یک
  • قدرت موتور ۷۵ اسب بخار در ۵۵۰۰ rpm – حداکثر گشتاور۱۱۱ نیوتن متر در ۳۴۰۰ rpm
  • سیستم انژکتوری چند نقطه‌ای با پاشش الکترونیکی
  • نوع سوخت بنزین با اکتان ۹۱
  • تعداد سوپاپ ۸
  • سیستم احتراق احتراق داخلی جرقه‌ای
  • استاندارد حد آلایندگی Euro II
  • سیستم سوخت انژکتوری کاتالیست اگزوز ‌سنسور اکسیژن
  • شتاب صفرتا ۱۰۰کیلومتر۱۴.۱ ثانیه
  • گیربکس دستی با نام – MA5N کلاچ تک صفحه‌ای خشک – مکانیکی – دیفرانسیل جلو
موتور تیبا

تیبا
تیم طراحی آلمانی از دانشگاه آخن آلمان موتور پراید را افزایش حجم داده‌اند و با رساندن حجم این موتور به ۱۵۰۰‌سی‌سی و افزایش ضریب تراکم موتور به عدد ۹.۷ قدرت این موتور را به ۸۰ اسب‌بخار رسانده‌اند. براساس اعلام شرکت مگاموتور، سازنده قوای محرکه سایپا،‌ این موتور  ۸درصد مصرف کمتری نسبت به پراید دارد .

مگاموتور با کمک شرکت آلمانی FEV وابسته به دانشگاه آخن آلمان حجم موتور را افزایش داده و ضریب تراکم موتور را برای افزایش قدرت موتور به عدد ۹.۷ رسانده است.(عدد قبلی حدود ۸.۵ بوده است) درباره گیربکس نیز یکی از مهندسان مرکز تحقیقات سایپا، توضیح می‌دهد؛ نسبت دنده‌های گیربکس پراید براساس خودرو و موتور جدید تغییر داده شده است.

گفته می‌شود که مصرف سوخت این خودرو ۱۰‌درصد کمتر از پراید است البته این موتور گزینه بسیار بهتری نسبت به موتور پراید است این موتور یکی از ارزان‌ترین موتورهای ایرانی در این کلاس هم محسوب می‌شود گشتاور این محصول هم از ۱۰۳ نیوتن‌متر به ۱۲۴ نیوتن‌متر ارتقا یافته است .

گیربکس پراید تحمل گشتاور بالای این موتور را نداشت. برای همین در خودروی جدید تیبا گیربکس پراید در دنده دو به گونه ای تقویت شد تا بتواند گشتاور بالای این موتور را تحمل کند. برای تحمل گشتاور حاصل از این موتور همچنین کلاچ پراید که بر روی تیبا استفاده شده تغییراتی کرد. از آن جمله می توان سفت تر شدن فنرهای صفحه کلاچ است تا بتواند گشتاور ۱۲۴ نیوتن متری موتور جدید را تحمل کند. از طرفی هزارخواری سر پلوس ها نیز به دلیل قدرت بالاتر موتور تقویت شد.

موتور پراید

پراید
فرا‌گیر‌ترین خودروی ایرانی که دارای موتوری ضعیف است پراید است قدرت این موتور از ۵۹ تا ۶۹ اسب‌بخار بنا به استفاده از قطعات مختلف در خط تولید متغیر است با اینکه این موتور با بار کم بسیار راحت و پرشتاب است اما با افزایش حجم سرنشین خودرو به دلیل گشتاور پایین به سرعت تنبل می‌شود با اینکه مصرف این موتور پایین است اما در مقابل توان محدودی که ارائه می‌دهد می‌توان گفت‌ راندمان موتور چندان مناسب نیست .

• حجم سیلندر ۱۳۲۳ سی سی

• نسبت تراکم ۹.۷:۱

• حداکثر قدرت موتور در ۵۰۰۰ دور در دقیقه‌۶۳ اسب بخار

• حداکثرگشتاور موتور در ۲۵۰۰ دور در دقیقه ‌۱۰۳ نیوتن متر

• نوع کلاچ تک صفحه ای خشک با فنر خورشیدی

موتور XU7JPL3
این موتور هم‌اکنون اصلی‌ترین محصولات‌ شرکت‌ ایران‌خودرو از جمله سمند و پژو‌۴۰۵ و پژوپارس را به جلو می‌رانند. این موتور به دلیل مصرف بالای ۱۲ لیتری‌اش در ۱۰۰ کیلومتر عاملی برای از دست‌دادن مشتریان در شرایط جدید سهمیه‌بندی بنزین شده است.

قرار است این موتور در بهینه‌سازی جدیدی حجمش از ۱.۸ لیتر به دو لیتر برسد و قدرت آن نیز از ۹۸ اسب‌بخار به ۱۰۷ اسب‌بخار ارتقاء یابد و برای گازسوزشدن هم تغییراتی در قطعات اساسی آن صورت خواهد گرفت و حالا حتی در حالت گازسوز نیز از موتور کنونی پژو ۴۰۵ قدرت بیشتری دارد.

از طرفی مهندسان ایران خودرو معتقدند مشکلات موتور قبلی پژو ۴۰۵ از جمله روغنکاری هم با اصلاح مدار روغنکاری موتور برطرف شده است. در این موتور روش باز و بسته‌شدن دریچه ورود هوا هیدرولیکی شده که سبب افزایش عمر موتور می‌شود مصرف سوخت این خودرو حتی با توجه به افزایش حجم موتور با اصلاحات انجام گرفته ۱۰درصد کاهش یافته است‌.

مغز هوشمند موتور هم برای گاز و بنزین یکی شده اما برای هر کدام از سوخت‌ها‌ برنامه این مغز جداگانه تعریف شده است.

۲۰درصد قطعات اصلی موتور تغییر کرده است که از آن جمله می‌توان به میل‌لنگ شاتون‌، راه‌ها‌ی ورودی هوا میل بادامک مدار روغنکاری سرسیلندر و سوپاپ‌ها‌ اشاره کرد.

برنامه تولید این موتور هم برای آبان سال آینده طرح‌ریزی شده است.

با این همه برخی معتقدند این موتور را باید فراموش کرد همان‌‌گونه که پژو آن را در سال ۹۵ فراموش کرد.

• حجم موتور ۱۷۶۱ سی سی چهار سیلندر

• نسبت تراکم ۹.۳:۱

• قدرت موتور ۱۰۰bhp@6000 rpm

• حداکثر گشتاور۱۵۳Nm@3000 rpm

• سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه‌ای با کنترل الکترونیکی(MPFI)

• تعداد سوپاپ ۸

• سیستم احتراق سیستم جرقه دوبل

• سیستم سوخت رسانی انژکتوری پمپ بنزین داخل باک(INTANK)- اتصالات لوله سوخت از نوع Quick Connection کاتالیست اگزوز دارد.

• حداکثر سرعت ۱۸۵ Km/h شتاب صفرتا ۱۰۰کیلومتر۱۱.۹ s

• سیستم انتقال قدرت گیربکس‌ BE3/5 کلاچ Dry Friction Single Plate Non Pre-Damper – مکانیکی‌، تک صفحه ای خشک دیفرانسیل نوع Pinion Crown wheel موقعیت‌: جلو

موتور TU5
این موتور با‌ پژو ۲۰۶ وارد ایران شد ‌و‌ هم‌اکنون بر روی برخی مدل‌های سمند هم نصب می شود البته برنامه قرارگیری آن بر روی پژو‌پارس و پژو‌۴۰۵ هم تعریف شده است. این موتور تا حدودی ساخت داخل هم شده و یکی از مدرن‌ترین موتورهایی است که بر روی خودروهای داخلی استفاده می‌شود. این موتور بر‌اساس قدرت موتور، شتاب، قیمت و سرعت یکی از بهترین گزینه‌های بازار ایران است. قدرت ۱۱۰ اسب‌بخاری مصرف پایین در سیکل ترکیبی یعنی ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر طبق اعلام وزارت نفت هماهنگی مناسب با گیربکس و برنامه مناسب مغز هوشمند موتور این خودرو را بهترین موتور ایرانی کرده است ضریب تراکم ۱۰ هم سبب می‌شود راندمان موتور عدد قابل قبولی داشته باشد.

* حجم موتور ۱۵۸۷ سی‌سی

* تعداد سیلندر ۴

* نسبت تراکم ۱۰.۵

* قدرت موتور ۱۱۰ اسب بخار در ۵۸۰۰ rpm

* حداکثر گشتاور۱۴۲نیوتن متر در ۴۰۰۰ rpm

* سیستم انژکتوری چند نقطه‌ای با پاشش الکترونیکی

* نوع سوخت بنزین با اکتان ۹۵

* تعداد سوپاپ ۱۶

* سیستم احتراق احتراق داخلی (جرقه‌ای)

* استاندارد حد آلایندگی Euro III

* سیستم سوخت: انژکتوری

* حداکثر سرعت ۱۹۰ km/h

* شتاب صفرتا ۱۰۰کیلومتریازده ثانیه در خودرو پژو ۲۰۶ با وزن‌ ۲۵۰۴ Kg

* سیستم انتقال قدرت متناسب با این موتور از نوع اتوماتیک با نامAL4 و با کلاچ هیدرولیکی و الکترونیکی و با دیفرانسیل جلو است البته نوع جعبه‌دنده دستی هم با) MA5N با کلاچ تک صفحه‌ای خشک – مکانیکی بر روی این خودرو نصب می‌شود.

موتور XU7JP4/L4
این موتور هم‌اکنون بر روی پژو‌پارس ELX گذاشته می‌شود که موتوری با شتاب و قدرت مناسب است البته مصرف بالایی دارد و ایران‌خودرو هم برای تامین آن با مشکل مواجه است. با این همه ضریب تراکم بالا سبب شده از موتور خواهرش یعنی l3 مصرف کمتر راندمان بالاتر و قدرت بیشتری داشته باشد.

• حجم موتور ۱۷۶۱ چهار سیلندر

• ‌نسبت تراکم ۱۰.۴:۱

• قدرت موتور ۱۱۰@۵۵۰۰

• حداکثر گشتاور۱۵۵@۴۲۵۰

• سیستم انژکتوری BOSCH

• نوع سوخت بنزین, بدون سرب, RON 95 Min.

• تعداد سوپاپ ۱۶

• حداکثر سرعت ۱۹۵ شتاب صفرتا ۱۰۰کیلومتر۹(S)

• سیستم انتقال قدرت‌‌، جعبه‌دنده BE3/5N کلاچ تک صفحه‌ای خشک، کابلی دیفرانسیل (۴.۵۲) جلو

موتور تندر L90

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۵۲ دیدگاه‌ها

  1. Ehsan

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    نمیدونم چرا از موتورTu5 رو پارس اینقدر بد میگین!
    من خودم پارس tu5مدل ۹۲دارم تا حالا هیچ جا منو اذییت نکرده تو سربالایی ها با۴.۵ نفر وجعبه فول و باک ۷۰لیتر فول و حدود ۷۰کیلو سیستم صوتی ،، با دنده ۴ راحت میرفت و راحت از همه ماشین ها سبقت میگرفتم و حتی بعضی جاها کولر هم میزدم! و تا ۲۰۰ باهاش راحت تو کفی رفتم،،موتورXu7 یه موتور پر مصرف با صدای خیلی زیاد (مثل تراکتور)و قدیمی هست ولی tu5 یه موتور کم مصرف و فوق العاده کم صدا و نرم هست و اینا به خاطر ۱۶سوپاپ بودن و تنفس بهتر هست
    موفق باشین

    موافقم 16
    مخالفم 34
    1. مجتبی

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داش من درست موتور tu5 اوکیه ولی اگه پژو سوار باشی ، دقیقا بخاطر صدای اگزوزش xu7 میخری، وإلا میتونستیم ۲۰۶ تیپ ۲ بخری و مصرف و شتاب خوبیم داره

      موافقم 11
      مخالفم 12
    2. علی

      ۶ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام من مدل 95 همین ماشین گرفتم توی سربالایی قدرت نداره

      موافقم 9
      مخالفم 5
      1. سینا

        ۲۸ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (1 ديدگاه)

        داداش منم94دارم منم تو سرابالایی کم میاره و سوختشم زیاده همشم بخاطر گیربکسه ک دنده ریزه

        موافقم 11
        مخالفم 2
    3. امير

      ۳ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (4 ديدگاه)

      شاید ایکس یو سون های نود ب بعد مثل تراکتور باشن.ولی خداییش من ١٢ سال یه ۴٠۵ مدل ٨٣ داشتم خدا میدونه اکثر مواقع حداقل دور موتورم ۴۵٠٠ بوده برا تعویض دنده خیلی مواقع هم ک شتاب گیری میکردم راحت تا کات اف گاز میدادم نه موتورش خراب شد نه جا میموند نه مصرفش تراکتوری بود.الان ال نود دارم ولی گاهی دلم برای موتور وحشیه اون پژو تنگ میشه

      موافقم 17
      مخالفم 0
    4. افشین

      ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (25 ديدگاه)

      حتما مال شما یه چیز دیگه است!!!!!!!نفروشی هیچکدومشون مثل ماشین شما تعریفی نیست اینو منی میگم که از دست مکانیک حداکثر دو سال یک بار صفر میگیرم و تا حالا دو بار داشتم و از همه ماشینهایی که داشتم بی حال تر بوده

      موافقم 4
      مخالفم 2
    5. ford

      ۱۱ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (68 ديدگاه)

      عزیز این نظر شخصی شماست و کاملا اشتباه هست من تمامی سمند پارس با موتورهای مختلف تجربه کردم هیچ سمندی نه قدرت استقامت کیفیت فنی xu7 نداره سری tu یکی از بیخود ترین موتور هاست و تمام تعریف تمجید هات علکی هست موتور xu اصلا موتور مای نیست و تمام قطعات اصلی خارجی هست اکه یه موتور xu7, که تاحالی چیزیش تعویض نشده رو برداری میبینی که تمام قطعات ساخت کجاست استپر ساخت امریکا استارت ساخت فرانسه بقیه قطعات همینطور و از کشورهای خوب من یه 85 رو داشتم xu7 که تا سال 95 داشتمش مصرفش خیلی پایین بود و واقعا کم مصرف حرکی که باهاش مسافرت رفته بود میگفت دست کاری کردیش این از پراید کمتر میسوزنه همه تعجب میکردن و خرابی های موتور ملی نداره ریپ زدن بد کارکردن موتور مای نداره صدای موتور ملی نداره همیشه با دور ارام کار میکنه خرابیاشو نداره شتاب سرعتش بهتره تحت فشار دوام بالاتری داره این تا اینجا بود حالا هر چند نفر دوست داری بیار سمند صفر 98 با سمند 85 xu7 مقایسه کن من خودم صفر 97 گرفتم انقدر اشغال شده بود بعد 1ماه فروختم نگی حرف علکی تفاووتاش هم میگم میتونی دوتا رو بزاری کناری هم مقایسه کنی موتور که گفتم هیچی سپر جنسش اشغال شده خود به خود یا به کوچکترین ظربه مشکنه ظربه گیرای پشت سپر برداشتن پشت سپر خالی هست به خاطر همون مقاومت سمندای قدیم نداره بعد رنگش که کیفیتش از ابرنگ پایین تره همش داغون میشه میپره کیفیت داشپرد رودرها از اون نرمی تبدیل به پلاستیک خشگه شده کامپیوتر داخل پرداشتن که کلی امکانات کارایی داشت جاش سطل زباله گزاشتن انتن برقی برداشتن جاشو گرفتن و انتن علکی گزاشتن صندلی ها دیگه اصلا اون نرمی راحتی اون سمندای قدیم نداره و موقع و یکی دیگه از اون مشکلات بزرگ اشغال بودن قطعات مونتاژ بعد و نبودن قطعات اصلی جایگزین با قطعات اشغال که هنگام حرکت ریپ میزنه موقع دنده عوض کردن هم ریپ میزنه سریع تموم شدن لنت دیسک صفحه ارمیچر اینه از ساخت هلند به درجه ده چبچین شده حالا شما جوری تعریف میکنی که توشیب فلان کردم چی کردم طرف با موتور ملی تو کفیش مونده

      موافقم 5
      مخالفم 3
      1. Hosein

        ۵ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (1 ديدگاه)

        در موتور xu7 در مقایسه با ef7 و tu5 از فناوری قدیمی استفاده کردن و واشر زدن یه مشکل رایجه داخل این موتور و داخل گرما کم میاره و استهلاک بالایی داره.این موتور اصلا با ef و tu قابل مقایسه نیست از هر لحاظ که شما بگی
        درسته حرف شما پژو ۴۰۵ سال ۸۳تا ۸۹یا ۹۰ ماشین خوبیه من خودم سوار شدم ولی واقعا آدم استرس میگیره بخواد باش پر کنه

        موافقم 3
        مخالفم 5
  2. شهرامشاه

    ۲۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (102 ديدگاه)

    با درود
    اگه پیکان خدا بیامرز را از ابتدا دیفرانسیل جلو طراحی میکردند البته با تغییرات دیگری در توضیع وزن و محکم نمودن شاسیها
    کسی نمیگفت قدرتش کم است چه برسه پیکان نیز 100 اسب بخار بود در حالی در کشورمان بین 68.5 تا خدابیامرز پیکان جوانان 94 اسب بخاری بود حالا بماند موتور هولبایش به ایران نیامد تا ببینیم وقتی 110 اسب بخار نیرو تولید میکرد در سربالایی همه ی 206 و زانتیا و پرشیا و سمند و پراید را درو و جمع میکرد
    بابا آخه پیکان زبان بسته دیفرانسیل عقب بود ولی بازم طفلک کم نمی آورد هر چند هیچ گونه استانداردی چه از لحاظ موتوری و چه اتق و هندلینگ و ترمز و غیره نداشت
    درود بر پیکان

    موافقم 9
    مخالفم 6
  3. شهرامشاه

    ۲۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (102 ديدگاه)

    با درود
    اگه پیکان خدا بیامرز را از ابتدا دیفرانسیل جلو طراحی میکردند البته با تغییرات دیگری در توزیع وزن و محکم نمودن شاسیها
    کسی نمیگفت قدرتش کم است چه برسه پیکان نیز 100 اسب بخار بود در حالی در کشورمان بین 68.5 تا خدابیامرز پیکان جوانان 94 اسب بخاری بود حالا بماند موتور هولبایش به ایران نیامد تا ببینیم وقتی 110 اسب بخار نیرو تولید میکرد در سربالایی همه ی 206 و زانتیا و پرشیا و سمند و پراید را درو و جمع میکرد البته کاش موتور هولبای با 16 سوپاپ و سیستمهای پیشرفته Dual v v t و GDI و نسبت تراکم بالا و …. داشت
    بابا آخه پیکان زبان بسته دیفرانسیل عقب بود ولی بازم طفلک کم نمی آورد هر چند هیچ گونه استانداردی چه از لحاظ موتوری و چه اتاق و ضریب هندلینگ و آیرودینامیک و ترمز و غیره نداشت
    درود بر پیکان

    موافقم 1
    مخالفم 6
  4. شهرامشاه

    ۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (102 ديدگاه)

    شوربختانه همه ماشینهایی که موتورشان به آنها اشاره شد همگی دارای تسمه تایم میباشد که کشورهای بزرگ صنعتی به ضعف تسمه تایم پی بردند و از زنجیر تایم استفاده میکنند این تسمه تایمه اگه سالم و اورجینال و نو هم باشه با گاز دادن و هر گونه شکی هر لحظه احتمال رد کردن و از تایم خارج شدن هست و نمیشه گاز درست حسابی بزنی چرا لامبورگینی و فراری و دیگر کارخانه ها از تسمه تایم استفاده نمیکنند…. به جان خودم این فرانسه و چین با این سیاست کشور ما را وابسته و مستعمره صنعتی کردند که تسمه ببره سرسیلندر و بوش و پیستون و همه موتور را باید تعویض کرد بعضیا میگن استهلاک و صدای موتور تسمه تایم دار کمتره آخه استهلاک و صدا بخوره توی سرت مگه نیسان ماکسیما یا نیسان سفیرو به اصطلاح که دارای زنجیر تایم میباشد و سابق در ایران مونتاژ میشد آیا صدایش زیاد بود آیا استهلاک بیشتری نسبت به زانتیا و پراید داشت چرا کسی دل نمیسوزونه و برای هم میهنان یک خودرویی ابدی انتخاب نمیکنه که هم مصرف و استهلاکش کم باشه هم ارزون باشه و اگر مونتاژ میهنی باشه بی شک ارزان و باکیفیت و اوریجینال باشه و نه بر عکس
    سپاس از شما
    پاینده باد ایران

    موافقم 11
    مخالفم 0
    1. شهرامشاه

      ۱ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (102 ديدگاه)

      البته زنجیر تایم دوبل ( دوقلو یا دوتایی ) خیلی بهتر میباشد

      موافقم 2
      مخالفم 1
    2. حسین

      ۱۷ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داداش زنجیر تایم یه مدتی رو بورس بود بعدش تسمه اومد و زنجیر رفت کنار بعد دوباره زنجیر اومد رو بورس ربطی به فرانسوی و چینی نداره الان موتور های جدید فرانسوی و چینیا هم زنجیری شده و یه مدت پیش موتور های ژاپنی و امریکایی هم تسمه بود شما یادتون نیست البته فک کنم
      همین پراید شما ساخت و طراحی امریکاست و بعدشم که کره ای شد و از اول تا اخر هم تسمه تایم بود
      حرف بی حساب و منطق تحویل ندین مرسی

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. جواد

        ۲۱ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (3 ديدگاه)

        برلیانس تسمه نداره

        موافقم 1
        مخالفم 0
      2. پویا

        ۲۰ تیر ۱۳۹۸
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام
        بقیه اطلاعاتی که دادین را کار ندارم، اما پراید طراحی آمریکا نیست. ماشینی ژاپنی است به نام مزدا 121

        موافقم 8
        مخالفم 4
      3. ford

        ۱۱ دی ۱۳۹۸
        سوابق: (68 ديدگاه)

        دوست عزیز زنجیر تایم تسمه تایم و دنده تایم هیچ ربطی به بورس نداره اصلا تسمه تایم برای موتورهای ضعیف کم حجم هست صدای کمتر اینا داره اما زنجیر تایم برای موتورهای قدرت بالا با حجم بالا سیلندهای بیشتر هست یه موتور هشت سیلندر که برای سرعت یا قدرت انتخاب میشه زنجیر گزینه بهتریه چون در دور های بالا پایین دقیق تره و محکم تره و در دورهای ناگهانی پاره نمیشه و دنده تایم هم مثل زنجیر تام و عیبش اینه بعد مدت خیلی طولانی کمی لغی و خوردگی دندونه ایجاد میشه در کل برتری با زنجیر دنده هست و برای موتورهای قویتر استفاده میشه مثل فن خنک کننده رادیاتور که پیکان وصل موتور بود وقدرت خیلی بالا دمندگی بالایی داشت اما سمند پژو پراید فن برقی دارن که به دستور ecu کار میکنن و که فن های متصل به موتور هم دو صورت بود یکی همیشه روشن از زمان روشن شدن موتور دیگری با بالا امدن دما توسط کلاچ فن متصل میشد شروع به حرکت میکرد اما حرف اینجاست ایا این خودرو ها جدید تر هستن پژو سمند پراید به دلیل این حذف شده نه این هم داستان زنجیر تایم داره به دلیل کمی پایین اوردن توام موتور که تو پیشرانه های ضعیف تاثیر زیاد داره جای زیاد … اما این تکنولوژی تو خودروهای با موتور حجم کم حذف شده و هم اکنون تو خودروهای قدرتمند که نیاز به خنک کاری سریع دمندگی زیاد دارن هست مثل پاترول های جدید لندکروز های جدید …. و اینها نیاز به باددهی بیشتر دارن و این عمل فقط از پس فن مستقیم موتور به وجود میاد این هم یک رابطه بود مثل زنجیر تایم

        موافقم 3
        مخالفم 0
      4. حسین

        ۴ بهمن ۱۳۹۸
        سوابق: (1 ديدگاه)

        پراید طراحی شرکت مزدا ژاپن هستش . بعدا خط تولیدش رفت امریکا و با نام فورد فستیوا تولید شد . بعدش رفت شرکت کره ای کیا موتورز و در نهایت سایپا ایران .

        موافقم 7
        مخالفم 0
  5. شهرامشاه

    ۲ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (102 ديدگاه)

    در مورد زنجیر تایم بگم که به جای دنده تایم آمد جالب اینجاست هم از نسل بعد که تسمه تایم باشه بهتره و هم از نسل قبلی دنده تایم بهتره
    در مورد تکقلو و دوقلو و سه قلو زنجیر تایم به انگلیسی ( تک قلو
    Simplex chain ) و ( دو قلو Duplex chain
    ) و ( سه قلو Triplex chain

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. شهرامشاه

    ۲ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (102 ديدگاه)

    که زنجیر تایم سه قلو خیلی خیلی بهتر است.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  7. رضا

    ۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام به تمام دوستان عزیز. ایران کشوری هست که جای پیشرفت داره ولی اگر بعضی از آن هایی که خودروی بی کیفیت میسازند تا سود بیشتر کنند بگذارند. دوستان عزیز ما در این کشور مهندس های خوب زیادی داریم ولی متاسفانه دولت به آنها اهمیتی نمیدهد/
    با آرزوی موفقیت بر آریایی های عزیز….

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. ALIHEIDARZADE

      ۵ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دنیاداره به چه سمتی حرکت میکنه وماداریم کجامیریم بشرپیشرفت میکنه تادررفاه واسایش زندگی کنه اخه ماچیمون ازسایرملتهاکمتره
      اوناچرابایدازبهترین وبه روزترینرین ماشینای دنیابابهترین مدلهاسواربشن واونوقت مابیایم وبایه پرایدواریسان دلمون روخوش کنیم تازه بگیم که ترمزای بی اس یاایربگ داره یانه درحالی که ایناچیزهای پیش پاافتاده ای هستن توجهان امزوزکشورهای همسایه روببینیدازترکیه گرفته تا عراق وافغانستان ببینیدچیادارن سوارمیشن درحالی که اوناواسه ماهایه رویان یه خیال دست نیافتنی

      موافقم 2
      مخالفم 0
  8. خسرو پرویز

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (11 ديدگاه)

    درود بر شما
    شوربختانه در ایران از همون ابتدا در امر صنعتی ، صنعت مونتاژ آمد !!!
    کاش دانش تولید و کارخانه مادر داخل کشورمان میامد مثلا یک موتور از نظر اندازه بتوانیم خودمان تغییر در آن وارد کنیم و آن را تولید میکردیم در کشورهای صنعتی یک انقلاب صنعتی در آن کشورها شد که در ایران متاسفانه با این مونتاژ نه فقط در بخش خودرو در بیشتر موارد منتظریم معذرت از خوانندگان کاسه گدایی صنعتی در دست بگیریم تا فلان قطعه وارد شود…
    کشورهای عربی نفت فروش مثل حاشیه خلیج فارس ( دریای پارس) به جای احداث کارخانه مونتاژ سمند و پراید و وانت پراید… با پول نفت در دست مردم خود بدون گمرگ اقدام به خرید مستقیم خودرو با کیفیت خارجی میکنند !!!!!!
    در ایران مونتاژ هم اگه باشه باید جنس با کیفیت بدست مردم برسه نه قیمتش چند برابر بازارهای جهانی و جنس تقلبی بی کیفیت مونتاژی به دست مردم برسه
    ای کاش صنعت مونتاژ یا نبود و یا طوری بود که جنس مونتاژی کیفیتش بالا و قیمتش مطابق بازارهای جهانی بود و یا خودمان تولید میکردیم یا جنس با کیفیت خارجی بدون گمرگ یا با هزینه کم گمرگی بدست مشتری میرسید

    والا???????☺?

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. مجید

    ۱۰ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تسمه تایم اگه خوب بود روی پیکان می بستن درود بر شرفت پیکان که هنوز مردانگی تو وجودت موج می زنه. لامبورگینی وفراری از همین پیکان کپی برداری کردن شدن لامبور گینی فراری

    موافقم 3
    مخالفم 3
    1. علیرضا

      ۱۵ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      باسلام به دوست عزیز,,,
      شما اگه تاریخچه پیکان را میدونستی همچین حرفی نمی زدی,,,,دوست گرامی فکرکردی پیکان را ایرونیا طراحی وتولید کردن,,,,نخیر,,سال ۴۶ برادران خیامی رفتن انگلستان و با یه شرکت ورشکست شده قراردادی بستند و پیکان انگلیسی را وارد کردند,
      تا آخرین سال تولیدش هم هنوز ۹۸ درصد
      قطعاتش تولید داخل بود یعنی بعد از حدود چهل سال ازتولیدش هنوز صددرصد نمیتونستیم بگیم خودرو ملی است,متاسفانه اینقدر ماشین بی کیفیت
      به خوردمون دادن که هنوز دوست داریم به پیکان برگردیم,,, کشور کره بعد از ایران خودروسازی را شروع کرد ولی الآن اونا فرقشون با ما از زمین است تا آسمون,,,,,,,,,!!!!!

      موافقم 2
      مخالفم 0
  10. علی

    ۲۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دوستان عزیز درود برهمگی، من 11 سال توی ایران خودرو و سایپا در بخش موتوری کار کردم و به قولی، توی بطن قضیه بودم.
    خودم ده ها مورد با چشم خودم دیدم که پراید و پژو صفر کیلومتر و اغلب زیر 1000 کیلومتر مسافت رفته و اومده نمایندگی روغن و واسکازین رایگان عوض کنه توی نمایندگی تسمه و سینی پلاستیک جلو موتور پاره شد و ترکیده…!!! البته که فرانسه و موتور سازیش به نسبت ژاپن و انگلستان و امریکا و آلمان جایگاهی نداره و رد کردن این قضیه یعنی ما سواد فنی و علمی نداریم در این مورد.
    هرچه نسل به نسل میگذره کیفیت ها بهبود پیدا میکنه. ولی چی…؟! شرکتهای سازند داخلی دولتی هستند و نمیخوان بهبودی به تولید بدهند. متأسفم برای رویکرد غلط مونتاژکاران ایران خودرو و سایپا.
    با آرزوی رهایی از تکنولوژی قرن بیستم خودروسازان فرانسه و چین و…

    موافقم 2
    مخالفم 0
  11. mori

    ۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگه بخوای پژو برای صداش بخری 206 v8بگری از همه خانواده پژو بهتره ولی با علم نظر بدین ینی xu7 1800cc هیچ فرقی با tu51600cc نداره 200cc کم داره همین 200cc راندمان بالاتر می بره اصطحلاک کمتر

    موافقم 0
    مخالفم 4
  12. Ali027

    ۱۸ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (9 ديدگاه)

    دوستان توجه کنید: tu5 از نظر قدرت و کشش تو خواب هم حریف xu7 نمیشه ( چ کفی چ سینه کشی) دلیلش هم بازدهی بسیار بالای xu7 است با اینکه ۸ اسب قدرت کمتر و ۸تا سوپاپ کمتر داره… از نظر هزینه و نگهداری tu5 پرخرج تر از xu7 است چون مقاومت کمتری داره (در بین موتورهای داخلی، xu7 بعد از موتور پراید کمترین استهلاک را داره)… از نظر وزن خالص موتور، tu5 نسبت به xu7 پنجاه کیلوگرم سنگیتره… از لحاظ تقویت و بهینه سازی، xu7 ظرفیت بالاتری نسبت به tu5 داره… تنها مزیت tu5 نسبت به xu7 مصرف سوخت داخل شهرش است… مشکل اصلی slxtu5 گیریبکسشه دلیلش هم اینه که شرکت نیرو محرکه ضریب دنده های ۱ و ۲ را سنگین تر کرده ب خاطر همین دنده ۵ش مرخصه البته خرابی های گیربکس این ماشین هم بسیار زیاده و اکثر دارندگان slxtu5 از زوزه کشیدن گیریبکس این ماشین ابراز نارضایتی کردن… درضمن اینو بدونید که xu7 حاصل ۲۰سال تلاش شرکت پژو است… وسلام

    موافقم 4
    مخالفم 2
    1. مهدی

      ۱ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داداش شما یا tu5 نداری یا دستت بهش نمی رسه یا چون xu7 داری میگی ماست من ترش نیست.واسه همه مکانییک ها این اثبات شده هس که موتور tu5 چون از جنس چدنه سخت به خرج میفته من خودم مدل 91 پارس lxدارم 150 هزار تا راه رفتم کل ایرانم گشتم باهاش از اهواز با اون هوای گرمش گرفته تا شمال غربش که اردبیل باشه با اون سوز سرماش .فقط مصرفی عوض کردم (تایم-روغن-تایر-فیلتر هاش….)لطفا ملت رو گمراه نکنید با اون موتور xu7 آلمونیومی که دور موتور به 4 برسونی واشر مرخص میشه

      موافقم 1
      مخالفم 6
    2. امير

      ۳ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (4 ديدگاه)

      ایکس یو سون قوی و خوبه ولی برای سال ١٩٨٨ هست تکنولوژیش ما داریم در مورد اینکه این این اشغال از اون اشغال یکم کمتر اشغاله بحث میکنیم در واقع?

      موافقم 4
      مخالفم 0
    3. علی

      ۷ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (5 ديدگاه)

      داداش جوری تعریف میکنی انگار ما الاق سوار بودیم موتور xu7 یه موتور باستانیه دیگه نباید ازش حرف زد مصرف بالا ، اصتحکاک داخلی زیاد ، ضعیف بودن سر سیلندر که همش واشر میسوزونه هر کی داشته میدونه من چی میگم تسمه تایم مزخرف که همیشه ایراد میاره یا پاره یا رد میکنه پایین بودن تراکم کورس پیستون زیاد که در دور های بالا جواب نمیده و هزار ایراد دیگه ما خدا وکیل گیر دو فرغون ساز شدیم میگن می خری بخر نمیخری هرری وسلام

      موافقم 3
      مخالفم 1
  13. آل احمد

    ۲۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (7 ديدگاه)

    برلیانس زنجیر تایم داره

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. حسین میرشکار

      ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      تو هم هی بگو‌برلیانس چی داره چی نداره پدرمون در آوردیا

      موافقم 4
      مخالفم 0
      1. محمدرضا

        ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (1 ديدگاه)

        بله زنجیری است

        موافقم 1
        مخالفم 2
  14. amir

    ۵ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    موتور tu5خیلی خیلی هم از xu7ضعیف تره چون ۱۶۰۰هست موتورش هم کشش کمتره مخصوصا slxکه به پژو چینی معروفه

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. امیرحسین جعفری

      ۱۰ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست گرامی: برای مقایسه، قدرت موتورها رو مقایسه میکنن، نه حجم موتورها رو!!!
      کادیلاک سویل مدل ۱۹۷۷ با اون موتور انژکتوری و پیشرفته ش که مثل بمب تو دنیا صدا کرد، با حجم ۵۷۰۰ سی سی ، ۱۱۰ اسب بخار قدرت داشت ولی موتور tu5 با ۱۶۰۰ سی سی حجم، ۱۱۰ اسب بخار قدرت داره! پس هیچ وقت حجم موتور رو برای خودت ملاک قرار نده

      موافقم 3
      مخالفم 3
      1. امير

        ۳ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (4 ديدگاه)

        الان موتور ٢٠٠٠ با پرخوران میتونه ٢۵۶ اسب پیشکش کنه?

        موافقم 3
        مخالفم 1
      2. فرهود

        ۱۸ آبان ۱۳۹۷
        سوابق: (1 ديدگاه)

        کادیلاک ۲۲۰ بود قدرتش اگه استباه نکنم
        یا ۱۸۵
        دقیقن ۱۱۰ رو از کجا در اوردی؟

        موافقم 2
        مخالفم 1
  15. nj

    ۲۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (6 ديدگاه)

    سلام. فقط مگاموتور. … فقط وفقط ماشین ساینا بدون مشکل بدون دردسر. …

    موافقم 1
    مخالفم 8
    1. امير

      ۳ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (4 ديدگاه)

      وقتی اینجوری تعریف میکنید اگه ندیده باشمش فکر میکنم الان داری از رقیب گلف ٢٠١٨ تعریف میکنی نه اون قوطی

      موافقم 1
      مخالفم 0
  16. سورن

    ۵ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    موتور xu7 هم پر سر و صدا هست و هم پر استهلاک آب کم کنه واشر سرسیلندر مرخصه جوش بیاره واشر مرخصه اصلا هیچی هم که نشه دو سه سال یه واشر و تعمیر سر سیلندر داره رو هوا نمیگم چند ساله که سمند دارم از این بابت همیشه با نگرانی رانندگی میکنم

    موافقم 2
    مخالفم 1
  17. تراشکار

    ۶ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    موتورtu5فعلا بهترین موتور از نظر راندمان مصرف واستهلاک میباشد واشرسرسیلندرش فولادی موتوربیصدا سیلندرش چدنی در شهر ما شوتی ها(قاچاق کشها)فقط از۴۰۵slxبامورtu5گازبرقی استفاده میکنند ۲۱۰کیلومتر هم سرعت میروندباآن حدود هفده نفر افغانی ویاجنس بار میبرند هیچکس هم حریفشان نیست خودمم هم یکی دارم عالیست فقط روی دست اندازها باید باسرعت کم بیای دنده یک .

    موافقم 1
    مخالفم 2
  18. وحيد

    ۱۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (4 ديدگاه)

    یه سوال؛tu5 رو تا قبل سال 90 موتوری با 110 اسب معرفی می کردن الان شده 105 اسب چرا؟ 5 تا اسبش رو تعدیل نیرو کردن؟(دلیل علمی محکمه پسند میخوام نه تراوشات ذهنی الکی)

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. عارف

      ۱۷ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (32 ديدگاه)

      دوست عزیز بیشتر قطعات tu5 ایرانیزه شده علتش هم همینه قبلا سفارش از اجنبی ها بود خوب بودن ، مثلا در پورت خروجی یا ورودی ( پرت منظورم مسیر ورود هوا و دود هستش ) یه میلیمتر طراحی نادرست علی الخصوص سر سیلندر که خم تند و جنس زبری داشته باشه باعث میشه سیلندر خوب تقویت نشه منیفولد هوا هم به همین اندازه تاثیر گذار هستش، مورد دیگه مثلا xu7 در دور ۶۰۰۰ میتونه ۱۰۰ اسب قدرت بده ولی اگه کات اف رو روی ۷۰۰۰ تنظیم کنیم شاید ۱۱۳ اسب قدرت بده تو دور نهایی ، احتمال داره یکم دور موتور رو واسه استهلاک کم کاهش داده باشن البته بنده tu5 ندارم ولی شما میتونید نمونه جدید رو با نمونه های سری اول در مورد دور موتور تست بکنید ، یه چیز دیگه هر وقت موقع تعویض واشر سر سیلندر شد سرسیلندر رو با سوپاپها ببرید تراشکار پولیش بزنند ( با پورت مخالفم چون احتمال نتیجه عکس دادن زیاده پرت هم یعنی برداشتن و نرم تر کردن پیچ های ورودی و خروجی شاید بگین که خوبه ولی باید محاسبه بشه تا از عملکرد مطمعن شد ) طوری که سطوح داخلی سرسیلندر و همچنین سوپاپ ها آیینه ای بشند این کار حدود ۴ نهایتا ۵ اسب افزایش قدرت میاره اگه منیفولد دود و ورودی هوارو هم پولیش بدین ۷ اسب رو شاخشه ،کاتالیز هم نهایتا ۷ اسب از قدرت میگیره ولی نمی ارزه درش بیارید، اگه بتونید فیلتر اسپورت رو جلوی رادیات جا بدید و لوله اش رو چه از زیر و چه از روی رادیات رد و به منیفولد کوتاه کنید اونم ۲ اسبی گیرتون میاد و حساسیت پدال گاز بیشتر میشه در واقع لوله هوای بلند توی دور پایین گشتاور بیشتری داره و کوتاه واسه دور بالا عملکرد بیشتری داره ( دریچه سیمی نه برقی چون برقی رو ecu تنظیم میکنه پس هرچقدر مسیر کوتاه بشه بهتره ) یا حق

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. اشک

    ۱۸ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    والا یه سمند مدل92دارم موتورxu7تو دور بالا خیلی صدا میده شتاب خوبی هم نداره حالا انشالله واس تابستان میخوام پارس سال بگیرم

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. جواد

      ۲۱ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (3 ديدگاه)

      پارس نگیر دوست عزیز پارس فقط رخ داره موتوری به درد نمیخوره یا ال 90 بگیر یا رانا یا دنا که ال 90 از همشون بهتره

      موافقم 3
      مخالفم 1
  20. رضا

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان
    من یه سمند 91 ال ایکس 1800 داشتم
    شیش ماه پیش فروختم یه پارس 95 tu5 گرفتم
    واقعا مزخرفه نسبت به قدرت سمند
    شتابش شاید بالاتر باشه ولی واقعا بعضی جاها کم میاره

    موافقم 2
    مخالفم 0
  21. سید

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من حدودا تمام ماشینهای ایران رو سوار شدم ولی موتورtu5 به نظر من بهترین موتور ایرانه از نظر سوخت وشتاب وقدرت وخرابی کمتر من الان خودم رانا خریدم با این موتور خیلی خیلی راضیم

    موافقم 2
    مخالفم 1
  22. Mehrdad

    ۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (8 ديدگاه)

    سلام داشتم خدمت تمام عزیزان
    میخواسم نظرمو بعد از چند سال تحقیق و تفحص در مورد موتور ها بگم
    از نظر بنده در حال حاضر بهترین موتوری که میشه تو ایران پیدا کرد که تقریبا در دسترس عموم قرار داره موتور ef7توربو عه که تو سورن و دنا پلاس توربو استفاده شده و تو حالت فابریکی(همونطور که میدونید) ۱۵۰ اسب خشک! سر چرخ میده که بین موتور های فابریکی تو ایران(بین سواری ها) تقریبا بی سابقست!
    در ادامه هم باید بگم که اگه قصد تقویت کردن و ماشین RACEساختنید بهتره برید سراغ موتور های با سابقه مثلBP مزدا۳۲۳ و TU5پژو ۲۰۶ (بالاخره بیخود بهترین هاچبک سال۲۰۰۰و ۲۰۰۱ نشد که!)
    دلیلش هم اینه که افتر مارکت های خیلی زیادی دارن با یه کوچولو خرج میتونید ماشینی برا خودتون درست کنید هیولا
    در ادامه هم اگر بخوایم که بهترین موتور فابریکی رو در نظر بگیریم که معیار های (اصطحلاک،بازده،کشش،فناوری،قدرت،گشتاور) رو با بالا ترین نمره پاس کنن،موتور های K4M(ال نود)،EF7(خانواده سمند)،TU5(خانواده ایرانخودرو به خصوص ۲۰۶) بهترین موتور های داخلی ان
    موتور های XU7(پژو ۴۰۵) و XUM(پارس ای ال ایکس یا موتور زانتیایی) هم به درد کسایی میخوره که عاشق دیوونه بازی ان و دنبال مصرف سوخت نیستن(اینم بگم XU7 سن بابای منو داره و مال۱۹۸۵میلادیه!) پس به قول دوستان فقط برا کل کل صدا خوبه
    XUM هم که خوب با پارس های شوتی معروف شده و نیازی به توضیح نداره
    در موردTU5 وXU7باید بگم که موتور ۲۰۶ برای یه هاچبک نهایت ۱۰۰۰ کیلویی طراحی شده که متاسفانه ایران خودرو اون رو ماشینای۱۳۰۰ کیلویی به بالا نصب کرده که عموما صندوق دارن و فشار زیادی روی موتور میاد که باعث نابود کردن گیربکس ماشین میشه
    در کل ببخشید که کامنتم اینقد طولانی شد و باعث سر رفتن حوصلتون شد

    موافقم 4
    مخالفم 0
  23. Reza

    ۳۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    همه شون آشغال محضن! ده دقیقه کسی پشت یه کیا ریو قدیمی نشسته باشه که نصف ای اشغالا فیمت نداره میفهمه چی میگم

    موافقم 2
    مخالفم 2
  24. حسام

    ۱۵ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از سال ۸۵ به این ور تا الان که نودو هفت میشه همه مدل پژو رو داشتم کارمم تو جادست بعد از پارسelx و 405 زیمنس و انواع تیوفای حالا یه پژو ۴۰۵ فرانسه ساژم گرفتم از بقیه خیلی بهتره گازخورشم وحشیه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  25. کسری

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یه ور دنیا کل کل ملت سر chevy smallblock و cayotti اون ور دیگه دنیا دارن راجب موتور rb و jz بحث میکنن که اون وسط یهو یکی میاد میگه من از موتور 20b ۶۰۰ اسب بخار گرفتم . او یکی بحث اش سره توربو شارژ و سوپر شارژه . بعد ما اینجا داریم سر tu5 و xu که سر جمع شاید قدرت سر چرخ جفتشون رو هم به ۲۰۰ اسب ام نرسه میزنیم تو سرو کله خودمون ?????????

    موافقم 2
    مخالفم 2
  26. رضا عبدی

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خسته نباشید من میخام ی ماشین سمند مدل 94 بگیرم موتورش رو طرف گفت پژو موتور هس و موتور ملی نیس بنظرتون چطوره بگیرم یا نه..؟ ممنون میشم بهم پاسخ بدین

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. مهندس عباسی

      ۵ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اگه تا به حال باز نشده خوبه البته بستگی به کارکرد ماشین و نتیجه کارشناسی داره

      موافقم 0
      مخالفم 1
  27. کاربر

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باید بگم که فورد فیستا اولین نسخه ی پراید بود گه هاچبک دو در بود که بعد ها خط تولیدش به کیا و مزدا منتقل شد البته با تغییرات

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Mehrdad

      ۱۶ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (8 ديدگاه)

      داداش فورد فستیوا بوده
      اون اشتباه لپی رو بعضی جاها میبینی توجه نکن
      اول فستیوا بود
      بعد شد مزدا ۱۲۱
      بعدشد کیا پراید
      بعد شد سایپا صبا و سایپا نسیم

      موافقم 1
      مخالفم 1
  28. سهراب

    ۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درود به همگی
    من 206 تیپ 2 مدل 83 داشتم از لحاظ سلامت موتور و مصرف سوختش نسبت به دیگر ماشینای ایرانی راضی بودم ولی از لحاظ سرعت در حالت عادی که تقریبآ فشار نیاری 165بیشتر نمیرفت، تو ماشینای وطنی اینجور که من متوجه شدم سورن ef7توربو آخرشه که تا 150 اسب بخار قابلیت داره که قیمتش الآن چیزی حدود 130میلیونه حالا یه کم بالا یا پایین هست که خدایی نسبت به دنیای امروزی براش خیلی هست ، یه دوستمون گفت الآن تو دنیا صحبت از چه موتورهایی میشه که قابلیت 600 اسب بخار و داره ما کجا اونا کجا ، ولی اینجا متاسفانه اینجوریه دیگه ، ماشین خوب و امروزی دنیا رو میخوای باید خدادتومن پول بدی ، همین طور که تمام مسئولان بیخاصیت کشور خودشون از بهترین برند و کیفیت جهانی استفاده میکنن در حمایت از کالای ایرانی این خزعبلاتی که به من و تو میگن..
    خلاصه از سرعت تو اکثر برندای ایرانی خارجی که میتونی داشته باشی ماکسیمای اونم دنده اتومات خیلی توسرعت خوب بود ولی آیا الآن با این وضعیت قیمت بنزین مقرون به صرفه هست !؟
    از دید من نه والاا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. علی

    ۲۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    موتور پژو 405 جی ال ایکس یه موتور با قدرت و گشتاور عالی ، هیچکدوم نعره پژو و زانتیا رو ندارند مثل شیر نر ، موتور ریو و کوییک و ساینا و تیبا صدای بوقلمون میده ، موتور ال نود صدای چرخ گوشت میده ، موتور پراید فلفلی ، موتور ماکسیما صدای غرش نیسان ، موتور تیو 3 و تیو 5 صدای شیر ماده میده ، من که راضیم از پژو چون از خودرو زیاد استفاده نمیکنم باهاش هم همه جوره رانندگی کردم هیچ مشکلی ندیدم ، هواگیری به موقع و تعویض روغن رو هر سه ماه انجام میدم خلاصه که عالی و خدارو شکر راضی هستم سیستم تعلیق عالی و بدون نقص و هر دفعه بنزین سوپر میزنم و در سال سه تا پنج هزار تا هم راه نمیرم .

    موافقم 0
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا