متفرقه

نتایج ارزیابی رضایت مشتریان ایرانی از خودروها

همانند موسسات معروف جهانی نظیر جی دی پاور و یا مجلات مختلف خودرو، در ایران هم شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ، میزان رضایتمندی مشتریان ایرانی از خودروهایشان را بررسی و منتشر نموده است. در این گزارش که متعلق به نیمه دوم سال گذشته است، ۵۴ خودرو سواری از ۱۳ شرکت عرضه کننده حضور دارند و شرکت بازرسی برای بررسی کیفیت آنها با ۳۴ هزار و ۳۸۶ مشتری مصاحبه کرده است.

megan
رنو مگان ۱۶۰۰ در صدر خودروهای داخلی

بدنه، مجموعه نیروی محرکه و سوخت رسانی، مجموعه تعلیق و انتقال قدرت، ایمنی و تهویه مطبوع و وسایل برقی، پنج شاخص اصلی برای بررسی میزان رضایتمندی مشتریان از کیفیت خودروهای کشور بوده که در قالب ۲۸ خصوصیت مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

ام وی ام در صدر خودروهای زیر 10 میلیونی
ام وی ام در صدر خودروهای زیر ۱۰ میلیونی

نتایج این ارزیابی در شش گروه قیمتی اعلام شده است، به نحوی که خودروهای زیر ۱۰ میلیون تومان در گروه یک، بین ۱۰ تا ۲۰ در گروه دو، بین ۲۰ تا ۳۰ در گروه سه، بین ۳۰ تا ۴۰ در گروه چهار، بین ۴۰ تا ۵۰ در گروه پنج و بالاتر از ۵۰ میلیون تومان نیز در گروه ششم جا خوش کرده اند.
طبق این گزارش، MVM مدل ۱۱۰، پژو ۲۰۶ صندوقدار، مگان ۱۶۰۰ سی سی، ام جی ۵۵۰، سراتو جدید و پورشه کاین توانسته اند در گروه های قیمتی خود صدرنشین شده و بیشترین میزان رضایت مشتریان را به دست آورند.
از نکات مورد توجه گزارش شرکت بازرسی، می توان به آخر شدن خودروهایی مانند تیبا، زانتیا، ویتارا و پاجرو در گروه های قیمتی تحت بررسی اشاره کرد. همچنین امتیاز میانگین مشتریان به کیفیت خودروهای کشور، عدد ۶۴۱ از شاخص ۱۰۰۰ است.
یک چینی صدرنشین ارزان ها
شاید به دلیل مصرف سوخت پایین باشد و شاید هم به دلیل ضعف رقبا، اما هرچه هست، MVM مدل ۱۱۰ توانسته با کسب ۶۵۹ امتیاز از شاخص ۱۰۰۰، بیشترین میزان رضایت مشتریان را در بین خودروهای زیر ۱۰ میلیون تومان کشور به دست بیاورد. این محصول با تیراژی پایین در شرکت خصوصی «مدیران خودرو» به مونتاژ می رسد. پس از MVM، این روآست که توانسته بیشترین رضایت مشتریان را صاحب شود، حال آنکه روآ دارای مصرف سوخت بالایی بوده و چندی دیگر از خط تولید ایران خودرو حذف خواهد شد. از روآ که بگذریم، «پرایدها» دیگر اعضای گروه خودروهای زیر ۱۰ میلیون تومان به شمار می روند. در این بین، سایپا۱۱۱ یا همان «مروارید» بیشترین میزان رضایت مشتریان را به دست آورده و مدل های ۱۳۱، ۱۳۲ و ۱۴۱ نیز در رده های بعدی جای گرفته اند. «صبا» نیز که قدیمی تر از سایر پرایدها محسوب می شود، کم رضایت ترین خودرو زیر ۱۰ میلیون تومان کشور به حساب می آید.

فرانسوی ها در صدر گروه دو
به سراغ گروه دوم برویم، گروهی که به خودروهای ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان تعلق داشته و بیشترین عضو (۱۶عضو) را دارد. رده های برتر این گروه را فرانسوی ها به اشغال خود درآورده اند و در این بین، پژو ۲۰۶ صندوقدار با ۷۳۶ امتیاز رضایتمندی بیشتری را به دست آورده است.این محصول در اوایل عرضه به بازار چندان مورد استقبال قرار نگرفت، اما بعدها به تدریج جای خود را بین مشتریان باز کرد. طبق گزارش شرکت بازرسی، مشتریان رضایت کمتری از مدل هاچ بک ۲۰۶ دارند و این محصول در رده پنجم گروه دوم جای دارد.
این در شرایطی است که پس از ۲۰۶ صندوقدار، پژو ۲۰۷ توانسته در رده دوم میزان رضایتمندی مشتریان قرار بگیرد، خودرویی که تنها یک سال و اندی از حضور آن در بازار خودرو کشور می گذرد. اما یکی از نکات قابل توجه گروه دوم، برتری تندر-۹۰ پارس خودرو نسبت به همتای ایران خودرویی اش، در کسب رضایت مشتریان است. آن طور که در گزارش شرکت بازرسی آمده، تندر پارس خودرو توانسته امتیاز بیشتری در این مورد کسب کند. هم اکنون در بازار نیز تندر پارس خودرو دارای قیمت بیشتری نسبت به تندر ایران خودرو است.
از تندرها که بگذریم، در رده بعدی به MVM مدل ۵۳۰ می رسیم. این محصول که در بخش خصوصی به مونتاژ می رسد، توانسته بالاتر از سورن، ریو، LX و پژو ۴۰۵ قرار بگیرد. در بین دیگر اعضای گروه دوم، چری و لیفان با آنکه در گزارش های کیفی، کم کیفیت تر از سمند و پارس و ۴۰۵ به شمار می روند، اما از نظر مشتریان دارای کیفیت بهتری هستند. در جمع خودروهای ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان، علاوه بر MVM و لیفان، یک چینی دیگر به نام «لوبو» نیز به چشم می آید، که ۶۲۹ امتیاز دارد. پس از لوبو، آخرین رده گروه دوم به تیبای سایپا رسیده است، تیبایی که از آن به عنوان محصول ملی سایپا یاد می شود و به تازگی چشم خیابان های کشور به جمال آن روشن شده است.

۲۰ تا ۳۰ میلیونی ها
گروه سوم خودروهای کشور را باید کم عضوترین گروه دانست، زیرا تنها چهار عضو دارد و در این بین، مگان ۱۶۰۰ سی سی بیشترین میزان رضایت مشتریان را به دست آورده است. پس از مگان، یک چینی شاسی بلند به عنوان MVM مدل X33 در رده دوم قرار گرفته و هیوندایی ورنا نیز جایگاه سوم را در اختیار دارد. هر دو خودرو موردنظر توسط بخش خصوصی به مونتاژ می رسند. آخرین رده این گروه نیز به زانتیا رسیده، خودرویی که ماه ها از توقف تولید آن در سایپا می گذرد.

mg 550
mg 550 محبوب رده D

۳۰ تا ۴۰ میلیونی ها
در گروه چهارم که متعلق به خودروهای ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است، تنها پنج محصول وجود دارد و در بین آنها مشتریان، «ام جی روور» را بیشتر پسندیده اند. هیوندایی I20 نیز در رده دوم قرار دارد و جایگاه سوم نیز به مگان ۲۰۰۰ سی سی رسیده است. «ام جی» و I20 وارداتی به شمار می روند، اما مگان در پارس خودرو به مونتاژ می رسد. همچنین هیوندایی آوانته نیز که در بخش خصوصی مونتاژ می شود، پشت سر مگان قرار گرفته است. نیسان رونیز هم که روزگاری در پارس خودرو مونتاژ می شد، کمترین میزان رضایت مشتریان را در جمع خودروهای ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان داراست.
اما با حضور دو مدل از سراتو، مزدا۳، اپتیما، I30، ماکسیما و ویتارا در گروه پنجم، جمع چشم بادامی ها در این گروه جمع شده و پرچم دار آن نیز کیاسراتوی جدید است. همچنین مدل کوپه این خودرو نیز جایگاه دوم را در اختیار دارد. پس از این دو کره ای، با یک ژاپنی به نام مزدا۳ جدید در جایگاه سوم گروه پنجم روبه رو می شویم. این محصول در بخش خصوصی مونتاژ می شود و قیمت آن لب مرز ۵۰ میلیون تومان است. در دو رده پس از مزدا۳، باز هم دو کره ای به نام های کیااپتیما و هیوندایی I30 به چشم می آیند، که در این بین اپتیما توانسته رضایت بیشتری را به دست بیاورد. در دو رده آخر این گروه نیز به دو ژاپنی مونتاژی یعنی ماکسیما و ویتارا برمی خوریم، که مشتریان البته از ماکسیما رضایتمندی بیشتری داشته اند.
در ادامه، شرکت بازرسی، آخرین گروه از گزارش خود را به خودروهای بالای ۵۰ میلیون تومان اختصاص داده، خودروهایی که البته بیشتر آنها خیلی بیشتر از ۵۰ میلیون تومان در بازار ایران قیمت دارند.
یکی از نکات قابل توجه در این گروه، کسب امتیازات بالاست، به نحوی که بیشتر آنها امتیازی بیش از ۸۰۰ کسب کرده اند و این موضوع نشان دهنده کیفیت بالای آنها است.

2011 porsche cayenne s
پورشه کاین در صدر وارداتی های گران قیمت

آن طور که در گزارش شرکت بازرسی آمده،  پورشه کاین توانسته بیشترین میزان رضایت مشتریان را در گروه کلاس بالاها به دست بیاورد و بالاتر از خودروهایی مانند هیوندای جنسیس، مورانو و آزرا قرار بگیرد. سه خودرو موردنظر نیز به ترتیب رده های دوم تا چهارم گروه را نصیب خود کرده و جنسیس کوپه نیز پنجمین عضو به حساب می آید.
در رده های ششم تا هشتم نیز به سه کره ای برمی خوریم که در این بین، مشتریان، کیا موهاوی را بیشتر پسندیده و پس از این خودرو به هیوندایی سوناتا و کیاسورنتو رای داده اند.
در رده نهم نیز نیسان تینا به چشم می آید، محصولی که در پارس خودرو به مونتاژ می رسد و تیراژی بسیار پایین دارد. تینا در آخرین رده بندی کیفی اعلام شده، باکیفیت ترین خودرو تولید داخل لقب گرفته بود، ولی به هر حال در مواجهه با امثال پورشه و جنسیس و مورانو، کمی کم آورده است. اما طبق گزارش شرکت بازرسی، شش عضو آخر گروه باکلاس ها به خودروهای شاسی بلند اختصاص یافته و در این بین هیوندای سانتافه پررضایت ترین به حساب می آید. پس از این شاسی بلند، مشتریان از نیسان قشقایی رضایت بیشتری داشته اند و سپس به هیوندایی IX55 (وراکروز) رای داده اند. هیوندایی IX35 نیز در رده بعدی جای گرفته و کیااسپورتیج هم که این روزها قیمت آن سر به فلک زده، عضو یکی به آخر گروه محسوب می شود. آخرین عضو گروه باکلاس ها نیز یک ژاپنی پرمصرف به نام پاجرو است که برند شرکت میتسوبیشی به حساب می آید.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. Pingback: نتایج ارزیابی رضایت مشتریان ایرانی از خودروها
  2. ایمان

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من پراید 132 مدل 89 دارم دیروز دیاق ماشین شکسته وقتی میخواستم عوضش کنم پلاستیک اون تیکه تیکه میشود چون شما از مواد کهنه استفاده کردید
    من تا حالا ماشین های دیگه هم داشتم اصلا دیاق ماشین احتیاج به عوض شدن نداره مگه تصادف کنه یا ضربه ببینه
    جنایت به این نیست که شمشیر بردارید بیفتید توی خیابون
    اگه من با ماشین توی جاده تبس ساعت 2.30 شب این اتفاق برام می فتاد کی پاسخگو بود من نه یک زن یا یکنفر با خانوادش کی جوابگو اتفاقاتی که برای خانواده های بیچاره میفته هست
    همین اتفاق هفته پیش برای برادرم افتاد مدل ماشینش هم پراید صبا 89 بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ali

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۰
    سوابق: (24 ديدگاه)

    هرچی ازماشینای ایرانخودرو وسایپابد گفتم ولی خداوکیلی مگانو ازهمه لحاط قبول دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. majid

    ۸ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من تازه مگان خریدم خیلی ازش راضی هستم چون قبلش سراتو داشتم اصلاً راضی نبودم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سینا

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (24 ديدگاه)

      گل گفتی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. فرزاد

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    قیمیت خودرو ها با افزایش قیمیت بنزین با لا یا بهتر بکم افزایش می یابد
    آیا این بروز رسانی نرخ بنزین منجربه بروز رسانی قیمت خودرو ها می شود ؟ قیمت واقعی ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. احسان

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دوستان،در مورد جدول رده بندی میخواستم بر اساس تجاربی که به وسیله تحقیق بدست آوردمو بگم.
    من خودم 206 تیپ2 مدل89 دارم و از خریدشم دل خوشی ندارم چون نسبت به مدل های قدیمش که سوار میشدم وبه هوای همونا اینو گرفتم خیلی تفاوت داره،تو قسمت 10 تا 20 ملیون با تمام اطمینانم میگم که ریو خیلی از 206ی که الان تولید میشه بهتره،2تا از دوستانم ریو دارن و خودم تستشون کردم،شباهت هایی از لحاظ ساخت با ورنا و آوانته داره هم از لحاظ کارکرد و هم از لحاظ جنس قطعاتی که در دکوراسیونش استفاده شده،لازم به ذکره که برای پدرم در سال87 با تحقیق فراوان و با وجود مخالفت های شدید پدرم آوانته دستی گرفتم وبرای دوستم مگان 1600،نقاط قوت و ضعف این دو ماشین با توجه به رانندگی با این خودروها(تقریبا50000 کیلومتر)بدین صورت بود که آوانته موتور بسیار قدرتمند145 اسبی داره که به جرات میشه گفت که یکی از بهترین و عالیترین موتورهای 2000 سی سی میباشد که سوخت بسیار مناسبی دارد،صندلیهای راحت،دید مناسب و برای رانندگی در هر حالتی بسیار مناسب میباشد ولی در عوض از طراحی بسیار ساده و قدیمی برخوردار میباشد و داشتن فقط 2 ایربگ و پخشی که با وجود 3کاره بودنش کیفیت بسیار بدی دارد از نقاط ضعف این خودرو به شمار میرود،لازم به ذکر است که کمک های این خودرو بسیار نرم و خوب عمل میکنند ولی صدای ضعیفی در دست انداز تولید میکنند و در مورد مگان نیز میتوان گفت که کم مصرفترین خودروی 1600 وحتی به جرات کم مصرفتر از 206 آنهم هر تیپی باشد است،طراحی داخلی زیبا و دلچسب و دید کافی،فرمان فوق العاده نرم و ترمز عالی از مزایای این خودرو میباشد و از معایبش میتوان به صندلیها و دستی بودن آینه بغل(در مدلی که داریم)و شتاب پایین این خودرو و داشتن تنها 2 ایربگ اشاره کرد.
    لطفا نظرات بنده را در حد شخصی که بسیار حساس به خودرو میباشد پذیرا باشید و نه بیشتر ممنونم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. amir

    ۱۵ مهر ۱۳۹۰
    سوابق: (7 ديدگاه)

    یا مگان یا لوگان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. رضـــــــــــــــــــا

    ۵ دی ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اینا میگن قیمت بنزین باید جهانی بشه,اگه اینطوره قیمت مــــاشینـــا رو هم جهانی کنید حقــوقــا رو هم جهانی کنید و . . . وقتی یه پراید 3-4 میلیونیو میدن 9 میلیون!!!!!شما بیا رو گمرک 10% بگیر 20% بگیر نه 100 و 120% حتی بعضی ماشینا اگه بخواد پلاک ایران شه 200%…یعنی چـــــــی؟مردم هم این فشارو دارن تحمل میکنن..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. سهیل

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (141 ديدگاه)

    به نظر من ماشینای ساخت ایران یا همون مونتاژ ایران بهتره بهشون نمره منفی بدن که جالبه پراید 597 نمرشه
    و رونیز 694
    باید پریاد خیلی خیلی نمرشو بالا بدن 10 هست
    روزنیز میشه گفت 694 نمرشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. بهروز

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    میخواهم ام.وی.ام بگیرم خواهشمندم راهنمایی نمایید ( اونایی که دارند راضی هستند یا نه)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. محمد رضا اعظم

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام و احترام ، در حال برنامه ریزی برای خرید خوروی میتسوبیشی جکتوجوی هستم ، تمایل به خرید نقدی دارم اما از نظر کیفیت و امکانات هیچ اطلاعاتی ندارم و لذا استدعا دارم اینجانب را راهنمایی فرمایید و اگر امکان تماس تلفنی با فروشنده وجوددارد شماره را دراختیارم قراردهید . قلباً از زحمت شما تشکر مینمایم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. سید علیرضا

    ۳۱ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (256 ديدگاه)

    این رده بندی بسیار قدیمی بود مال سال 90 ما الان 91 هستیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. سینا

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (24 ديدگاه)

    رو مگان سانروف وصل میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. راد

    ۱۵ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (85 ديدگاه)

    قیمتها را میبینم اشکم میگیره دیشب 206 تیپ 2 22/500 بود و207 اتومات 38 میلیون.نیسان تینا هم رکورد 100 میلیون را زد.پراید111 13/600 بازم بگم؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. شایان

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (23 ديدگاه)

    نتایج قابل استناد نیست.اصولا نظر سنجی در ایران در هیچ زمینه ای بدلیل عدم پاسخگوئی صادقانه و لحاظ کردن ملاحظات بسیار, درست از اب در نمیاد.مثلا بالاتر قرار گرفتن ام وی ا م 530 نسبت به ریو و یا بالاتر قرار گرفتن ضربدر33 از زانتیا نشون دهنده اینه که برای اینکه نخوره تو سر ماشینشون مثبت پاسخ دادن.منتها ریو و زانتیا بدلیل شناخته شدن کمتر دارندگانش مصلحت اندیشی کردن.2-یه جوری در گزارش گفته تیبا,زانتیا,ویتارا و پاجرو اخر شدن هری دلمون ریخت.از تیبا میگذریم زانتیا در گروه 4 عضوی مشترک با ورنا با 721 امتیاز با 62امتیاز بیشتر ماشین اول گروه اول در مقام سوم گروه خودش با 37امتیاز کمتر از ماشین اول گروه خودش.3-در نیمه دوم 89 چند دستگاه ام جی 550 در ایران بوده که بالاتر از مزدا3 قرار گرفته و ویتارا با امتیاز نزدیک به اول گروه سوم یعنی 753امتیاز در گروه خودش اخر شده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. تویو

    ۱۸ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    بهتر است وققمان را تلف نکنیم. 35 سال است اخبارخودرو رادنبال میکنم.
    مدت چند سال اخیر متاسفانه اظهارات کارشناسی غرضمندانه ای که مشتری ها را سردرگم میکنه زیاد به چشم میخورد. مثلا در جایی مینویسند کیفیت جلو داشبورد 206 (که PVC) است از 405 بهتر است. درحالی که اولا تمام داشوردها در دو سه کارخانه مشخص و با یک مواد تولید میشوند و در ثانی 405 و سمند برخلاف 206 و ال90 ( تندر ) E1 و E2 از داشبورد فوم نرم استفاده میکنند که هم صدا را کاهش میدهد و هم مطلوب تر است. طبق گزارشات پلیس راه بالاترین آمار تصادفات همراه باصدمات جرحی وفوتی مربوط به واژگونی خودروها میباشد که بین 34الی40%میباشد و بالاترین درصد متعلق به ال نود و بالاترین آمار صدمات جرحی و فوتی مربوط به واژگونی این خودرو است. پس چگونه میتوان بی دلیل در مورد چنین خودرویی غلو کرد. لوگانیکه سایتهای معتبر از آن تعریف میکنند نه این قیافه رادارد و نه این آپشنها را . سالهاست در کشورهای با استاندارد بالا خبری از این خودرو نیست. مورد دیگر مصرف سوخت است که در ال90 7.2 لیتر استاندارد کارخانه است و در ایران آن را در مقایسه با خودرو های 6 لیتری کم مصرف تر عنوان میکنند این اشتباه در مورد اکثر خودروها دیده میشود. . سیستم ترمز یک خودروی چینی راکه در حال حاضر کارخانه سازنده اش برای کارخانجات بزرگی چون بنز و بی ام و فولکس واگن ترمز تولید میکند یا سیستم کامل صفحه کلاچ تولید میکند با صفحه کلاچ 206 مقایسه کرده اند و خودروی تویوتا یاریس با تمام مشکلاتش را بهتر از ان میدانند ، خود کارخانه تویوتا این مدل را کنار گذاشته است. از همه بدتر قیاس تندر ها با سایر محصولات داخلی است . این خودرو نه تنها یک مدل از دور خارج شده ای است که جز در رومانی و برخی کشورهایی که وضعیت خودروی آنها بهتراز ما نیست و یا قشر کم درآمد آنها بالاست به عنوان یک خودروی ارزان قیمت خریداری ندارد تازه آن هم نه با این قیافه قدیمی ، بلکه فاقد هرگونه تجهیزات تزئیناتی بروز است. آنوقت مدتهاست در رده خودرو های با تزئینات داخلی بهترین نمره ها را می آورد!!! بجز موتور و گیربکسش بقیه مثل بقیه خودرو ها داخلی ساخته میشود تا جایی که کارخانه تولید کننده سودجو اعلام میکند این خودرو تماما ارزی است . از بی اطلاعی و شانتاژ تبلیغاتی دلالان سر مردم را ….. می گذارند. متاسفانه این اظهار نظرهای شخصی مردم را به جایی نمی رساند جز اینکه مردم گرفتار دلالان و سودجویان بازار شوند و یک مگان یا ال 90 از دور خارج پر مصرف را بعنوان الگوی خودروی خود بدانند. این تصویر گرایی های غیر کارشناسانه است که ما هنوز روی خودرو هایی مثل ریو یا زانتیا که هفت کفن در اروپا و آسیای شرقی پوسانده اند و چندین بار پوست عوض کرده اند صحه میگذاریم . شاید باید گفت چینی ها با بهای بسیار کم امکانات بسیار مناسبی را در اختیار مشتری میگذارند که حتی خودرو هایی به ظاهر لوکس تر یا آنرا ندارند و یا با دو تا سه برابر قیمت دارا هستند. انتظار صندلی و تجهیزات چرم واقعی ازیک خودروی ارزان انتظارداشتن نادرست است و اینکه چنین امکانی ندارد مثل نگاه از نیمه خالی است . ولی مشتری تصور میکند خودروی مورد نظر واقعا یک عیب دارد که در دیگر خودرو ها نیست . اما مثلا سر وصدای کابین یک SUV مثل سانتافه یا سوزوکی نظر هیچ منتقدی را جلب نمیکند. این مورد را هم اضافه میکنم برخی ناقدان مثلا یک خودرو چینی یا کره ای که مطلوبشان نیست را به اینکه این قسمت از طراحی از فلان خودرو گرفته شده و تقلیدی است و نظیر آن محکوم میکنند. امروزه بیش از70% خودروهای متوسط از بخشهای مشابه استفاده میکنند و بخش های عام الپسند خودرو ها بطور نسبی از روی یکدیگر ساخته شده و شباهت دارند. اگر اینگونه که منتقد عنوان میکند کپی برداری مد نظر باشد خوب منتطقی تر بود از مدلهای جدید تقلید میشد نه مدلهای قدیمی. و این فرض تقلید کورکورانه بطور مطلق مردود است. شما شباهت های بسیاری از خودرو ها را که شبیه 206 خودمان هستند در نظر بگیرید. مثلا فورد فیستا با 206 . کدام از کدام تقلید کرده است ؟ یادم می آید در سایتی خطوط روی تیبا را زیاده روی دانسته بودند. حالا شما برخی خودرو های محبوب در داخل را نگاه کنید ببینید آیاخطوطی روی آنها هست!!!
    حتی دیده شده که خودرویی را که علاقه ندارند یا زورشان می آید از مزایایش بگویند با لحن کنایه آمیز مشخص بیان میکنند. علی الخصوص در مورد خودروی چینی . گاهی ما فراموش میکنیم که در حال حاضر 80% قطعات واقعا اظهار نظرها بسیار بی ارزش شده اند و بسیار معدودند نظرات کارشناسی .
    از لحاظ حجم تولید تنها در سال 2008، چین نه تنها از تولید کنندگان کره ای ، فرانسوی ، آلمانی ، و ایالات متحده پیشی گرفته است بلکه در حال حاضر بیش از 35% قطعات یدکی خودرو شامل سیستم ترمز ، تعلیق ، قطعات موتوری ، سیستم کلاچ ، قطعات الکترونیک و کنترل کشورهای اروپایی و آمریکا را تامین میکند. واقعا کارشناسان ما چه چیزی را مطالعه میکنند و نظراتشان از کجا منشا میگیرد ؟؟؟!
    بعنوان یک مثال ساده یک کارخانه چینی که سیستم کلاچ هیدرولیک لیفان و توجوی را تولید میکند ، سیستم کلاچ کارخانه هایی مثل ولوو ، کرایسلر ، بنز و … را نیز تهیه میکند چرا از نظر برخی کارشناس های ایرانی مال لیفان اخ است ولی بنز بهترین؟؟؟ علت را در نا آگاهی و مطالعه کم آنان دانست.
    آنها که از گذشته های دور نشنیده اند باید بدانند اولین رادیو های ژاپنی را ایرانی ها آشغال میدانستند ولی فراموش نکنید که اگر مسیر پیشرفت درست باشد هر نوع کالایی که در زمان خود توجیه اقتصادی برای مشتری داشته ، زمینه رشد بعدی فروشندگان را تضمین میکند. بعبارتی تولیدات چینی و کره ای وارد شده به کشور همگی توجیه اقتصادی دارند و صد البته بر کالای فعلی وطنی ارجح هستند. منظور از کالای وطنی مونتاژ های خودرو های خارجی یا از رده خارج نیست. هموطن در راه درست موفق باشید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مرتضی

      ۱۶ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      احسنت تویو

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا