چگونه اینترنت باعث مرگ اولین سوپرماشین کانادا شد

در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی، یک کمپانی با نام موشن کانسپت ویهِکلز (MCV) کار خود را بر روی پروژه‌ای آغاز کرد که احتمالاً اولین سوپرماشین کانادایی به شمار می‌رفت. برنامه MCV این بود که به صورت سالانه، ۱۰۰ دستگاه از این خودرو تولید کند و برای هر کدام از آنها قیمتی حدود یک‌چهارم میلیون دلار برای آن درنظر داشت. برخلاف بسیاری از شرکت‌های تازه‌تأسیس در زمینه اتومبیل، MCV به موفقیت بسیار نزدیک شده بود و نهایتاً تنها موضوع «جذب سرمایه‌گذار» باعث نامیدی و شکست آن شد.

06_mcv-ch4-canadian-supercar-waddell
وب‌سایت کانادایی Autofocus اخیراً یک مقاله اختصاصی در رابطه با سرگذشت MCV منتشر کرده که بسیار خواندنی است. داسان از این قرار است که گروهی از علاقه‌مندان اتومبیل گرد هم می‌آیند و یک شاسی می‌سازند. سپس از طریق آگهی‌ روزنامه، یک طراح استخدام می‌کنند که بدنه‌ای مطابق با شاسی برایشان طراحی کند. نتیجه چیزی است که  در تصویر می‌بینید؛ خودرویی با نام CH4.

07_mcv-ch4-canadian-supercar-waddell
امّا برخلاف بسیاری از سوپرماشین‌ها، CH4 از سوخت گاز طبیعی استفاده می‌کرد. این تصمیم باعث شد که MCV بتواند قراردادهای حمایت مالی با دو شرکت گاز طبیعی امضا کند و بدین وسیله برای ادامه پروژه، سرمایه جذب نماید. سود دیگر این موضوع در زمینه پرفورمنس خودش را نشان می‌داد؛ چرا که عدد اوکتان گاز طبیعی برابر ۱۳۰ بود.

19_mcv-ch4-canadian-supercar-waddell

20_mcv-ch4-canadian-supercar-waddell
این خودرو در نمایشگاه بین‌المللی اتومبیل کانادا در سال ۱۹۹۵ معرفی گردید و توجهات زیادی را به سمت خود جلب کرد. امّا تنها پس از این زمان بود که کار واقعی تیم کمپانی آغاز می‌شد. آنها یک نمونه از CH4 ساخته بودند و بایستی راهی برای به تولید رساندن آن پیدا می‌کردند. حتی اگر برنامه‌ای برای ساخت ۲ دستگاه خودرو در هفته داشتند، باز هم دست‌یابی به آن بسیار مشکل بود.

02b_mcv-ch4-canadian-supercar-waddell-maronese
علی‌رغم طراحی زیبا و انحنادار CH4 و شتاب زیر 4.5 ثانیه‌اش، MCV با چالش‌های زیادی در ارتباط با پیدا کردن سرمایه‌گذار روبرو بود؛ موضوعی که دلیل قابل‌توجهی از طرف سرمایه‌گذاران داشت. آن روزها اینترنت به‌سرعت در حال گسترش بود و بیش از هر زمینه دیگری، سرمایه‌ها را به سمت خود روانه می‌کرد. وب‌سایت‌های محبوب کاربران نسبت به یک سوپرماشین با سوخت گاز طبیعی که از کانادا می‌آمد، گزینه مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رفت.


باب وادل (Bob Waddell)، مؤسس کمپانی MCV پس از ظاهر شدن نشانه‌های سرطان در همسرش، مجبور به خاتمه فعالیت‌های کمپانی‌اش گردید. وی البته همچنان اولین نمونه CH4 را حفظ کرده و در این رابطه به Autofocus می‌گوید:

همین حالا هم که به این خودرو نگاه می‌کنید، هنوز هم ظاهری فوق‌العاده دارد و گذر زمان اثر چندانی بر آن نداشته است. واقعاً به نظر نمی‌رسد که پس از گذشت ۲۰ سال، چهره زیبای آن تغییری کرده باشد.

1483650845-mcv

منبع: roadandtrack

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

6 دیدگاه

  1. حسین
    سوابق: (1225 دیدگاه) ,

    ما هم خودرو گازسوز می‌سازیم!
    نشون میده خودرو گازسوز هم میتونه خوب باشه!

    پاسخ
  2. كاپيتاليسم
    سوابق: (150 دیدگاه) ,

    چقدر ظاهر بیرونی صیقلی و زیبایی داره ، همچین ادم های نابغه ای بخاطر سرمایه کارشون ناتمام موند و تمام زحماتشون بی ثمر شد ، اونوقت ما اینجا سایپا و ایرانخودرو رو داریم با سرمایه میلیارد دلاری…

    پاسخ
  3. Viper ACR
    سوابق: (5052 دیدگاه) ,

    بسیار زیبا👌
    حیف… یک کوئنینزگ دیگه میتونستیم داشته باشیم.

    پاسخ
  4. reza-a
    سوابق: (104 دیدگاه) ,

    خوب بوده میشه دوباره برای ساختش برنامه ریزی کنه

    پاسخ
  5. احمد باقری
    سوابق: (4678 دیدگاه) ,

    در زمان خودش، خیلی خوب طراحی شده بود.

    پاسخ
  6. علیرضا
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    با معیار های امروزی هم هنوز خودروی جذاب و قشنگیه….

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.