مزدا

بررسی مزدا 6 گرند تورینگ 2016

برخی افراد به شما خواهند گفت که سدان های میان‌سایز دیگر فروش نمی‌روند. محبوبیت این خودروها تحت تأثیر موج عظیم خودنمایی کراس‌اوورها قرار گرفته است.

این افراد به عقیده من در اشتباه هستند. مطمئناً در بازار امروزی کراس اوورها معامله‌ی خوبی به حساب می‌آیند اما سدان های میدسایز نیز نباید مورد طعنه قرار گیرند. این دسته از خودروها همه ساله نزدیک سه میلیون فروش در آمریکای شمالی دارند.

2016Mazda6005
هنوز هم ما را باور ندارید؟ به تعداد مدل‌های حاضر در بازار نگاه کنید. تقریباًهمه‌ی آن‌ها در دو سال گذشته بازطراحی و فیس لیفتی را تجربه کرده‌اند.

2016 Mazda 6
حال با این توصیفات به بررسی مزدا ۶ گرند تورینگ می‌پردازیم. این خودرو جدیدترین سدان میدسایز بازار نیست اما شاید بتواند به عنوان خوش‌تیپ‌ترین مدل شناخته شود و یکی از بهترین‌ها لقب بگیرد.

2016 Mazda 6
کار سختی است که یک زبان طراحی موردپسند همه‌ی افراد قرار بگیرد اما مزدا این مهم را به انجام رسانیده است. شباهت‌های مدل‌های تولیدی مزدا به یکدیگر آشکار است و کافی است مزدا ۶ را در کنار دیگر ساخته‌های این شرکت قرار دهید تا این موضوع را بفهمید. خطوط شخصیتی این سدان به خوبی با خط شانه‌ی عضلانی ترکیب شده و باعث شده تا مزدا طویل‌تر از آن چیزی که هست به نظر آید.

2016 Mazda 6
برخی مزدا ۶ را از نظر طراحی بیرونی به عنوان پرچم‌دار سال ۲۰۱۶ عنوان می‌کنند. در تریم GT همانند خودروی حاضر در تست، شاهد اضافه شدن چراغ‌های جلوی LED، مه شکن و… هستیم که به عنوان جزئیات اضافی یک سدان جذاب محسوب می‌شوند.

همانند تمامی خودروهای این کلاس، کابین مزدا ۶ حداقل در تریم GT به محدوده‌ی خودروهای ممتاز وارد می‌شود. کابین خودرو جایی است که بیشترین کارها برای این مدل صورت گرفته و شاهد اعمال دسته از تغییرات برای بهبود عملکرد و احساس کابین هستیم.

2016 Mazda 6
مفهوم کاکپیت مزدا در اینجا به حد کمال رسیده و کابینی با تمرکز روی راننده داریم که تمامی کنترل‌ها و اجزا را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

صفحه‌نمایش اطلاعات سرگرمی مزدا در این خودرو تبدیل به نمونه‌ی ایستاده‌ی شبیه آئودی و مرسدس بنز شده که باعث پایین آمدن ارتفاع داشبورد شده است. اهرم کنترل سیستم اطلاعات سرگرمی نیز جدید بوده و در هنگام رانندگی استفاده‌ی آسانی دارد. عملکرد و کاربرد این سیستم وسیع بوده اما در هنگام حرکت خودرو باید دقت بیشتری را به خرج داد.

برخلاف آئودی و مرسدس، صفحه‌نمایش به‌طور مناسب اندازه‌ی ۷ اینچی داشته و برای کسانی که تجربه‌ای مشابه تبلت ها می‌خواهند به اندازه‌ی کافی حساس است.

این سیستم که از آخرین نسخه‌ی اینترفیس مزدا استفاده می‌کند کارایی خوبی داشته اما خاص و ویژه نیست و در مقایسه با رقبا کمی سالخورده به نظر می‌آید مخصوصاً در برابر مدل‌هایی که از اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی می‌کنند.

2016 Mazda 6 i Touring
۲۰۱۶ Mazda 6 i Touring
کابین به‌طور استثنایی ساکت است و سیستم صوتی Bose با ۱۱ بلندگو به همراه نوع مواد بکار رفته باعث ایجاد این حس می‌شوند که در خودرویی گران‌تر قرار دارید. کروم ساتین و جزئیات پیانو بلک در کابین به چشم می‌خورند و می‌توانید برای صندلی‌ها و دیگر سطوح چرم سیاه یا سفید را انتخاب کنید.

2016 Mazda 6
فضای سر مزدا ۶ بدترین در کلاس نیست اما بهترین هم نیست. نوع طراحی خودرو به همراه سانروف استاندارد مدل GT شاید باعث ایجاد احساس کلاستر و فوبیا شود. فضای پا نیز بد نیست اما افراد بلندقد شاید احساس راحتی کمتری داشته باشند.

2016 Mazda 6 i Touring
۲۰۱۶ Mazda 6 i Touring
توصیف رانندگی درگیر کننده‌ی مزدا ۶ تنها بخشی از داستان است. شاسی خودرو سفت و خوب بوده و سیستم تعلیق نیز در محدوده‌ی اسپورت قرار می‌گیرد اما به منظور سواری نرم به حد کافی نرم است. همین اوضاع در مورد سیستم فرمان نیز برقرار است. فرمان خودرو طبق عادت مزدا تیز است. در مجموع فرمان خودرو به خوبی ناهمواری‌ها را جذب کرده و در مقابل آن‌ها واکنش نشان می‌دهد و سطحی از خونسردی را که خاص این کلاس نیست نشان می‌دهد.

تنها پیشرانه‌ی قابل انتخاب نسخه‌ی ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری است که با در نظر گرفتن اینکه هوندا آکورد می‌تواند پیشرانه‌ی ۶ سیلندر داشته باشد کمی ناامیدکننده جلوه می‌کند. این پیشرانه قدرت ۱۸۴ اسب بخاری و گشتاور ۲۵۱ نیوتون متری دارد و می‌تواند به گیربکس ۶ سرعته ی دستی یا اتوماتیک متصل شود. با عرضه‌ی گیربکس دستی مزدا به معدود کمپانی‌های حاضر در سگمنت تبدیل می‌شود که خودروی خود را با سه پدال عرضه می‌کند.

خودروی حاضر در تست از گیربکس اتوماتیک استفاده می‌کند که در ترکیب با پیشرانه لذت رانندگی خوبی ایجاد می‌کند. پاسخ پیشرانه تا زمانی که واقعاً پایتان را روی پدال گاز نفشارید کند و تنبل است و خودرو سنگین‌تر از آنی که هست احساس می‌شود.

با خارج کردن گیربکس از حالت اسپورت به خاطر کاهش مصرف سوخت شاهد سبک شدن دنده‌ها خواهیم بود اما در حالت اسپورت تعویض دنده‌ها در اکثر موقعیت‌ها در دورهای بالا انجام می‌شود. حالت زیبای خودرو لذت استفاده از پدال شیفترها است که در بین خودروهای غیراسپورت از بهترین نمونه‌ها است.

مزدا 6 گرند تورینگ
پس از گیربکس ترمزهای احیاکننده قرار دارند. سیستم احیاکننده بخشی از پکیج تکنولوژی در دسترس است و انرژی جنبشی تولید شده در هنگام ترمز گرفتن را به الکتریسیته تبدیل می‌کند. قطعاً این یک ویژگی جذاب در خودرویی غیرهیبریدی و الکتریکی است و به پیشرانه اجازه می‌دهد تا تمرکز کمتری روی بخش‌هایی همچون چراغ‌ها و سیستم تهویه مطبوع داشته باشد و اکثریت هم‌وغم خود را روی تولید قدرت و رساندن آن‌ها به چرخ‌ها بگذرد؛ اما برخلاف تنظیمات احیاکننده‌ی مرسوم، ترمزهای مزدا ۶ احساسی شبیه کارکرد بسیار سخت دارند. حتی در سرعت‌های پایین، فشردن پدال ترمز می‌تواند احساسی شبیه تلاش به نگه‌داشتن کامیون ماک با ترمزهای ساخت Yugo داشته باشد.

2016Mazda6020
دیگر خوبی‌های پکیج تکنولوژی دربردارنده‌ی کروز کنترل راداری، هشدار خروج از خط، پایش نقاط کور و ترمز خودکار هستند.

بی‌شک کراس اوورها این روزها محبوب هستند اما چیز اشتباهی در انتخاب یک سدان کار درست وجود ندارد؛ و زمانی که به مزدا ۶ گرند تورینگ می‌رسیم، این خودرو تمامی قله‌ها را فتح کرده و برتری خود در این سگمنت را تضمین شده می‌بیند.

2016-Mazda6-sport
نقاط قوت: آرامش احساس‌برانگیز کابین، احساس گران‌بها بودن کابین، طراحی تیز و شیک خودرو

نقاط ضعف: پیشرانه‌ی اندکی ضعیف، سیستم ترمز احیا شونده، فقدان سیستم‌های اپل کارپلی و اندروید اتو

مشخصات مزدا ۶ گرند تورینگ ۲۰۱۶

پیشرانه: ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری توربو

قدرت/گشتاور: ۱۸۴ اسب بخار/۲۵۱ نیوتون متر

گیربکس: ۶ سرعته ی دستی/۶ سرعته ی اتوماتیک

مصرف سوخت شهری/بزرگراهی: ۸.۵/۵.۹ لیتر در هر صد کیلومتر

بهای مدل تست‌شده: ۳۳۲۱۰ دلار استرالیا

منبع: autoguide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. مجید.فقط مرسدس بنز.فقط آ ام گ

    ۲۴ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    تقریبا محاله ولی امیدوارم گروه بهمن اینو وارد کنه. آرزو بر جوانان عیب نیست…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. mehdi

    ۲۴ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (61 ديدگاه)

    مزدا6 تو کلاس خودش یک الگو هست..هر چند شتاب عالی داره فقط یک کوچلو قدرتش بیشتر میشد بی نقص میشد…مزدا همیشه عالی…..

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Armin

      ۲۴ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (421 ديدگاه)

      شتابش از همه رقباش مثل کمری ،آکورد ، سوناتا و اپتیما بیشتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. نوید جهرمی

    ۲۴ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (3684 ديدگاه)

    پیشرانه ش تنفس طبیعیه و توربو برای سی ایکس 9 قراره استفاده بشه.
    ———
    توی آزمونی که بین کمری و آکورد و مزدا 6 و شورولت مالیبو انجام شد، مزدا 6 اول شد.
    توی این کلاس طراحی مزدا 6 و فورد فیوژن رو خیلی خوشم میاد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Huracan

    ۲۴ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (36 ديدگاه)

    خودروی خوبیه ولی سوناتا یه چیز دیگس هر وقت رفتم اون دنیا میخرم انشالا یکی، شایدم باید منتظر یه جمعه باشم

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ali

      ۲۵ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (137 ديدگاه)

      هیوندای سوناتا هم ماشین خیلی خوبیه ولی اینطوری نیست که بشه گفت یه چیز دیگس اگر یادتون باشه خیلی وقت پیش مقاله ای تو پدال گزاشته شد ودر اون هیوندای سوناتا مزدا6 سوبارو لگاسی و تویوتا کمری با هم مقایسه شدن و در اون مزدا6 و سوناتا اول شدن و باهم در یک سطح قرار گرفتن لگاسی دوم و کمری آخر شد

      موافقم 1
      مخالفم 0
  5. Alirankhodro

    ۲۴ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (66 ديدگاه)

    بهمن موتور داشت خوب کار میکرد. ولی ظاهراً چند سالیه که شدن مثل بیشتر شرکت های نوپایی که فقط فکر جیبشون هستن. این سدان دوست داشتنی واقعاً جاش خالیه .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. افشین

    ۲۴ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (11 ديدگاه)

    مزدا از بهترینه وممنون از مطالب خوب شما

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. ارمان

    ۲۴ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    بسیار ماشینه خوبیه و منطقه ازادش هم خیلی زیاد شده از جلو هم خیلی قشنگ تر از عکساشه ماشین بی نقصی به نظر میاد
    چه فایده واردش کنن به مردم 230 – 240 تومن بفروشن واقعا خجالت اوره خودمون واسه خودمون محدودیت میزاریم حماقت تا کجا

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. David

    ۲۴ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (49 ديدگاه)

    کاش واردش میکردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. نیما ناصری

    ۲۴ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (336 ديدگاه)

    قبلا تو لیست خودروهای با هزینه نگهداری بالا بود اگر اشتباه نکنم. به خاطر همین خوشم نمیاد ازش

    موافقم 0
    مخالفم 1
  10. shahin

    ۲۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    مزدا رو 3 تا چیز تمرکز کرده…مصرف سوخت پایین..حداکثر قدرت موتور با توجه به حجم نسبتا پایین و 4 سیلندر بودن تنفس طبیعی و سوم اینکه واقعا ظاهرش عامه پسند و زیباست

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. mohsen

    ۲۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    دوستانی که تو منطقه ازاد از جلوشون رد میشن میدونن چقدر از رقیباش دلربا تره

    موافقم 3
    مخالفم 0
  12. احمد باقری

    ۲۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    در سبک خودش، یه ماشین عالی هست.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  13. Reza

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مزدا 6 از لحاظ شتاب باتوجه به 4سیلندر بودن عالیه.
    ظاهرشم خیلی شیک و منظمه خطوط روی بدنه
    جدیدا هم اینگار وارد شده
    ولی من یکیشو کرایه کردم نمره کیش البته
    حرف نداشت واقعا

    موافقم 2
    مخالفم 0
  14. a.p

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مزدا6یکی ازبهترین هاست و ماکه در اهواز زندگی میکنیم این ماشین کمتراز100ملیون فروخته می شود.ماشین کاملاًخوب ومنحصربه فردی هستش.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  15. abbas-Eldorado

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (18 ديدگاه)

    واقعا زیبا و با کلاسه.
    ماشین خیلی خوبیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا