مزدا

تجربهٔ رانندگی با مزدا CX-9

نسل اول کراس اوور فول سایز CX-9 برای اولین بار به‌عنوان بزرگ‌ترین کراس اوور مزدا در سال ۲۰۰۶ معرفی شد. این خودرو دو بار در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ مورد فیس لیفت قرار گرفت تا اینکه سرانجام نسل دوم آن امسال وارد بازار شد. حال در اینجا به بررسی یک دستگاه CX-9 مدل ۲۰۱۶ می‌پردازیم.

2016-mazda-cx-93

CX-9 به معنای واقعی کلمه صرفاً یک مزدا ۳ بزرگ است! بله تعجب نکنید چراکه این کراس اوور هفت‌نفره بر روی پلت فرم سدان کامپکت ۳ ساخته‌شده و از زبان طراحی آن سود می‌برد. این کراس اوور ۳ ردیفه در بازار با رقبای سرسختی چون فورد اکسپلورر و هوندا پایلوت روبروست و باید اعتراف کرد که از هردوی آن‌ها جذاب‌تر است. برای این خودرو فقط یک موتور قابل سفارش است؛ یک پیشرانهٔ جدید چهار سیلندر توربوشارژ ۲.۵ لیتری با ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور که نیروی خود را از طریق یک گیربکس ۶ سرعتهٔ اتوماتیک انتقال می‌دهد.

بااینکه پیشرانهٔ ۴ سیلندر مزدا از بسیاری از کراس اوورهای سه ردیفهٔ V6 قدرت کمتری دارد اما گشتاور CX-9 به‌مراتب بیشتر است و این در حالی است که مصرف سوخت آن نیز با ۱۰.۷ لیتر در هر صد کیلومتر در شهر و ۸.۴ لیتر در جاده در کلاس خود بهترین است. برای مقایسهٔ هوندا پایلوت با کمک سیستم غیر فعال‌سازی سیلندرها (چیزی که موتور ۴ سیلندر مزدا به آن نیازی ندارد) به مصرف سوختی معادل ۱۱.۷ و ۸.۷ لیتر در صد کیلومتر در شهر و جاده دست‌یافته است و موتور ۲.۳ لیتری توربوی فورد اکسپلورر نیز ۱۲.۴ و ۸.۴ لیتر در صد کیلومتر در شهر و جاده مصرف می‌کند.

2016-mazda-cx-94

نسل دوم CX-9 با ۱۹۵۰ کیلوگرم وزن در نسخهٔ چهارچرخ محرک، حدود ۱۲۰ کیلوگرم سبک‌تر از نسل قبلی است و این کاهش وزن بیشتر به خاطر استفاده از قلب مدرن ۲.۵ لیتری توربوی چهار سیلندر بجای ۳.۷ لیتری V6 تنفس طبیعی قدیمی است. این موتور در هنگام بالا رفتن از شیب‌ها با غرغری زیبا به‌اندازهٔ کافی نیرو در اختیارتان قرار می‌دهد و فقط تا فشردن پدال گاز و بیدار شدن توربوشارژر تأخیر اندکی وجود دارد. در بزرگراه‌ها و مسیرهای هموار نیز CX-9 خودرویی قدرتمند احساس می‌شود. موتور توربوی آن هرگز شمارا مجبور نمی‌کند که دور موتور را بالا ببرید چراکه در ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ rpm حداکثر گشتاور خود را ارائه می‌کند.

2016-mazda-cx-915

در هنگام رانندگی با CX-9 واقعاً تحت تأثیر عملکرد خوب فرمان و شاسی سازگار آن قرار گرفتیم. مزدا تجربه‌هایی را که از دیگر محصولاتش کسب کرده، در بزرگ‌ترین ساختهٔ خود نیز بکار گرفته است به‌نحوی‌که فرمان خودرو کاملاً دقیق عمل کرده و تمامی خواسته‌های راننده را با دقت انجام می‌دهد و حتی می‌توان آن را در این زمینه برترین خودرو در بین کراس اوورهای سه ردیفهٔ بازار دانست. علاوه بر این مزدا CX-9 یکی از بهترین کابین‌های خودرو را در بین هم‌کلاسان خود ارائه می‌کند و باید اعتراف کرد که خودروسازان ژاپنی واقعاً می‌دانند که چگونه یک کابین عالی و مدرن امروزی را طراحی کنند.

2016-mazda-cx-916

کاربرد چرم باکیفیت ناپا، تریم چوب، صفحه‌نمایش لمسی، پلاستیک باکیفیت و آلومینیوم در داخل خودرو حسی عالی به انسان می‌دهد. هرچند تغییر عمده‌ای در صفحه آمپر CX-9 دیده نمی‌شود اما صفحه‌نمایش لمسی ۸ اینچی آن‌که همان رابط کاربری مزدا که در دیگر محصولات این شرکت هم استفاده‌شده است را ارائه می‌کند، واقعاً عملکرد خوبی دارد. در کل هنگامی‌که در اتاق CX-9 می‌نشینید احساس کاملاً خاصی به شما دست می‌دهد. احساسی که بیشتر در خودروهای پریمیوم آلمانی وجود دارد.

2016-mazda-cx-917

به این مسئله هم باید اشاره‌کنیم که کابین CX-9 بسیار آرام و ساکت است چراکه کاهش صداهای وارده به اتاق از اولویت‌های اصلی مزدا در ساخت این کراس اوور سه ردیفه بوده است. به همین دلیل از عایق‌های زیادی در کف خودرو استفاده‌شده و ضریب آئرودینامیک آن نیز کاهش‌یافته که موجب کاهش صدای باد شده است. هرچند ساخته‌های مزدا هیچ‌گاه به‌عنوان خودروهایی با کابین بسیار ساکت شناخته نمی‌شوند اما CX-9 گام روبه‌جلوی بزرگی در این زمینه برداشته است.

2016-mazda-cx-98

ولی در CX-9 یک نکتهٔ منفی به چشم می‌خورد. همان‌طور که مزدا ۳ از کمبود فضای سرنشینان در مقایسه با دیگر خودروهای کامپکت رنج می‌برد، CX-9 هم به همین درد مبتلا است. هرچند فضای پای سرنشینان ردیف دوم صندلی‌ها خوب است اما دسترسی به‌ردیف سوم بسیار دشوار است. بدتر اینکه در صورت خواباندن هر دو ردیف صندلی‌ها، فضای باری معادل ۲۰۱۰ لیتر در اختیار خواهید داشت که کوچک‌تر از همهٔ خودروهای هم‌کلاس است به‌طوری‌که حتی از فضای بار ۲۲۳۷ لیتری نسل جدید جمس آکادیا که طول کمتری از CX-9 داشته و یک کلاس پایین‌تر قرار دارد هم کمتر است.

در سوی دیگر هیچ‌یک از ترفندهای هوشمندانهٔ افزایش فروش و آپشن های موردعلاقهٔ خریداران همچون نمایشگر و سیستم سرگرمی برای سرنشینان ردیف دوم حتی در بالاترین تیپ CX-9 وجود ندارد. درست است که CX-9 در این کلاس ازلحاظ رانندگی و مصرف سوخت یکی از بهترین‌ها است اما در کلاسی که در آن امکانات و آپشن های کاربردی یکی از مهم‌ترین آیتم‌هاست، این عامل تا حد زیادی می‌تواند مانع فروش بالای CX-9 شود. ازلحاظ قیمت هم این خودرو در بخش پررقابت بازار قرارگرفته است به‌طوری‌که قیمت آن از ۳۱,۵۲۰ دلار برای نسخهٔ دیفرانسیل جلو شروع‌شده و درنهایت به ۴۴,۰۱۵ دلار برای بالاترین مدل با سامانهٔ چهارچرخ محرک می‌رسد.

2016-mazda-cx-95

این در حالی است که مزدا هدف فروش حدود ۴۰ هزار دستگاه CX-9 را در امسال (سال اول عرضهٔ نسل جدید) برنامه‌ریزی کرده است که بیش از دو برابر فروش ۱۸۰۴۸ دستگاهی نسل قبلی در سال ۲۰۱۵ است؛ اما حتی اگر مزدا به این میزان فروش موردنظر خود هم‌دست پیدا کند بازهم فاصلهٔ زیادی با فروش ۲۴۹,۲۵۱ دستگاهی فورد اکسپلورر و ۱۳۶,۲۱۲ دستگاهی هوندا پایلوت در سال گذشته دارد و حتی نزدیک به این رقم هم نیست. درهرحال اگرچه شاید CX-9 جدید بهترین کراس اوور سه ردیفهٔ بازار نباشد اما کراس اووری بزرگ، پویا و کم‌مصرف است که برای کسانی که به یک کراس اوور سه ردیفهٔ بزرگ و زیبا نیاز دارند و دوست دارند زمان خوبی را پشت فرمان خودرو سپری کنند، گزینهٔ مناسبی محسوب می‌شود.

2016-mazda-cx-99

جدول مشخصات فنی

پیشرانه ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر خطی
قدرت ۲۵۰ اسب بخار
گشتاور ۴۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ۱۰.۷/۸.۴ لیتر شهر/جاده
وزن خالص ۱۹۵۰ کیلوگرم
ظرفیت کشش ۱۶۰۰ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۷ نفر
حجم کلی بار ۲۰۱۰ لیتر
قیمت پایه ۳۱,۵۲۰ دلار
قیمت مورد آزمایش ۴۴,۰۰۰ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. امین

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (384 ديدگاه)

    البته از عکس نمیشه نظر داد ولی به چشم من چراغ هاش بیش از اندازه کوچک هستند به خصوص چراغ های جلو در کنار جلو پنجره خیلی بزرگ

    کلا از دیدن این مدل به عنوان نسل جدید خیلی هیجان زده نشدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ashkan

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (376 ديدگاه)

      یعنی 40 هزار تا بفروشن سود کردن
      ما این همه سال پراید فروختیم همش داریم ضرر میدیم و منت میزاریم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. امین آریامن

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (146 ديدگاه)

    عاشقتم مزدا..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Hamid...Audi

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (712 ديدگاه)

    واقعا جای خالیش توی بازار کشور حس میشه…
    به عنوان یه ماشین بروز و پرقدرت تقریبا هیج رقیبی تو ایران نداره.ماشینای تو این رنج بازار داخل همه موتور 2.4 یا 2.5 لیتریه تنفس طبیعی دارن و از نظر قدرت و گشتاور خیلی پایین تر از این ماشین قرار میگیرن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. sina

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (809 ديدگاه)

    عارضم به خدمت که
    میترکونه…:

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. احسان(احسان سابق)

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    همه چیز ساده طراحی شده.چه داخل چه خارج.اما عجیب زیباست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرامرز

      ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      مخصوصاْ رنگ نقره ایش چون رنگ بدنه کنتراست کمتری با براقیت کروم داره و تو ذوق نمیزنه!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. جواد

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (990 ديدگاه)

    خدایی چرا یک نفر گیر به شباهت تمام مدلهای مزدا نمیده (شاسی بلندها را میگم )ولی اگه موضوع بنز یا bmwبود کلی کامنت درباره شباهتهای مدلهای اونا میدادین

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Sina

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (234 ديدگاه)

      چون شباهت مدل های بنز خیلی زیادی و مسخره شده
      ولی مزدا یا بی ام و به اون شدت نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. یو اس اس اینترپرایز

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    قدرت موتورش که خیلی خوبه 250 اسب بخار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. اسی

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    کلا از ماشین ژاپنی راضی باشین خیالتون راحته همیشه شک نکنین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. احمد باقری

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    مزدا کارش درسته.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Archi KHAN

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    همیشه مزدا را دوستش داشتم ، البته بعد از اینفینیتی و هوندا …
    مزدا واقعا عالیه
    دمت گرم ژاپن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. shahin

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    به لطف دلال بازی ها و باند بازی های بعضی دوستان فکر نمیکنم پاس به ایران برسه اما همین دیدنش از دورم زیباست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. روح الله

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (134 ديدگاه)

    طراحی ماشینای جدید مزدا چقدرزیباست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. سید مهران

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (259 ديدگاه)

    خیلی زیباست داشبوردش چقدر قشنگه امیدوارم مزدا خیلی دوست داشتنیه اگر چه فروش بالایی نداره ولی تو هر کلاسی که باشه بهترینه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا