آموزشمسابقاتهفته نامه

چگونه راننده مسابقات فرمول 1 شویم؟!

نقل‌قولی مشهور وجود دارد به این مضمون که:
یکی از دانشجویان دکتر حسابی به ایشان گفت: شما سه ترم است که مرا از این درس می‌اندازید. من که نمی‌خواهم موشک هوا کنم. می‌خواهم در روستایمان معلم شوم.

دکتر جواب داد: تو اگر نخواهی موشک هوا کنی و فقط بخواهی معلم شوی قبول، ولی تو نمی‌توانی به من تضمین بدهی که یکی از شاگردان تو در روستا نخواهد موشک هوا کند!

حال شاید با دیدن این نوشته با خود بگویید من که نمی‌خواهم راننده فرمول ۱ شوم! اما پاسخ ما هم این است که تضمینی وجود ندارد مبنی بر اینکه فرزند شما نخواهد در آینده راننده فرمول ۱ نشود! پس با ما همراه شوید تا روند تبدیل شدن به یک راننده فرمول ۱ را برای شما بازگو کنیم.

راننده‌های مسابقات فرمول ۱ در ورزشی بسیار رقابتی شرکت می‌کنند که نیازمند تعهد و امید بالا به موفقیت است. شاید راندن خودروی فرمول ۱ شغلی رؤیایی به نظر برسد اما تبدیل شدن به راننده‌ای حرفه‌ای نیازمند سال‌ها ممارست و معامله‌ای خوب برای سرمایه‌گذاری اقتصادی است. با دانستن مراحل زیر شما می‌توانید با تمامی ریسک‌ها و جوانب این کار آشنا شوید.

Max Verstappen
Max Verstappen
در نوشته‌ی زیر ۴ روش تبدیل شدن به راننده‌ی فرمول ۱ را ذکر کرده‌ایم.

روش اول

  • یادگرفتن رانندگی
  1. شرکت در کلاس‌های مدارس رانندگی: این مورد سریع‌ترین راه برای فهمیدن مناسب بودن این رشته برای شماست. این کلاس‌ها برای راننده‌های قدیمی ایده آل است. شما پشت فرمان خودروی مسابقه‌ای فرمول ۱ قرار می‌گیرید و با موارد اساسی این رشته آشنا می‌شوید. باید گفت کلاس‌های یاد شده مقرون به صرفه ترین راه برای دانستن موارد ضروری فرمول ۱ پیش از وارد شدن به آن است.

aid5299664-728px-become-an-f1-driver-step-1
شما باید گواهینامه معتبر رانندگی داشته باشید و اگر سنتان پایین باشد رضایت اولیا نیز شرط است.

شما باید قادر به رانندگی با خودروی مجهز به گیربکس دستی باشید.

  1. ثبت‌نام در برنامه‌ی مسابقات: این برنامه‌ها حدود ۱ تا ۲ هفته کلاس فشرده پیشرفته برای افزایش مهارت‌های مسابقه است. تا زمانی که هدف شما شرکت در مسابقات فرمول ۱ باشد، احتمالاً دنبال مدرسه‌ای با تأییدیه از سازمان خواهید بود.

aid5299664-728px-become-an-f1-driver-step-2

  1. دریافت گواهینامه مسابقات: با اتمام موفقیت‌آمیز کلاس‌ها، مدرسه رانندگی توصیه‌نامه‌ای برای سازمان مسابقات خواهد فرستاد. این موضوع باعث خواهد شد تا بتوانید در رویدادهای مدرسه مسابقات ثبت‌نام و شرکت کنید.

aid5299664-728px-become-an-f1-driver-step-3

  1. وارد شدن به سری مسابقات آماتوری مدارس: این مسابقات سطح پایه فرصتی بسیار خوب برای راننده‌های آماتور است تا مهارت‌های خود را به اسپانسرهای بالقوه نشان دهند. برخی مدارس مسابقات خاص خود را برگزار کرده و حتی خودرویی را در اختیار شما قرار می‌دهند. با پیروز شدن در این مسابقات می‌توانید گواهینامه مسابقه خود را ارتقا دهید.

aid5299664-728px-become-an-f1-driver-step-4

روش دوم

  • بالا بردن رتبه
  1. مسابقات کارت را امتحان کنید: این روش بهترین روش برای راننده‌های جوان است تا وارد رشته شوند. اکثر راننده‌های تاپ فرمول ۱ با مسابقات کارت حرفه‌ی خود را شروع کرده‌اند. خرید خودروی کارت می‌تواند هزینه‌بر باشد بنابراین شاید بخواهید تنها پیست کارت محلی را ببینید و اول آن را امتحان کنید.

aid5299664-728px-become-an-f1-driver-step-5

  1. دریافت گواهینامه مسابقه کارت: برخی سازمان‌ها به هر فرد مبتدی گواهینامه شرکت در مسابقات را می‌دهند بنابراین آن‌ها می‌توانند مسابقات سطح پایه را انجام دهند. به منظور شرکت در مسابقات جدی‌تر، باید گواهینامه‌ی معتبرتر را به دست بیاورید.

aid5299664-728px-become-an-f1-driver-step-6

  1. یک خودروی کارت بخرید: اگر می‌خواهید مسابقه دهید نیازمند خرید خودرو هستید. خودروهای کارت متفاوتی برای سطوح مختلف مسابقات وجود دارند و شما احتمالاً نیازمند خرید یا اجاره‌ی چندین خودروی کارت پیش از رسیدن به خودروهای مسابقه‌ای خواهید بود.

aid5299664-728px-become-an-f1-driver-step-7

  1. وارد مسابقات شوید: قرار گرفتن در رتبه‌ای خوب بخش اعظم پیشرفت‌های راننده شدن شما را تشکیل می‌دهد. با عملکرد بهتر شما به زودی به سطح بعدی وارد خواهید شد. اگر برنامه‌ی وارد شدن به مسابقات فرمول ۱ دارید نیازمند مسابقات زیاد هستید و همیشه باید دنبال ارتقای سطح خود باشید.

aid5299664-728px-become-an-f1-driver-step-8
روش سوم

  • دریافت گواهینامه فرمول ۱
  1. حضور دوساله در مسابقات خودروهای تک‌سرنشین: فرمول ۱ نیازمند راننده‌هایی است که تجارب رانندگی خوب با خودروهای مشابه باشند. درحالی‌که سری مسابقات زیادی وجود دارند که می‌توانند راهنمای شما برای ورود به فرمول ۱ باشند اما همه‌ی مسابقات نیازمند حضور در سطوح پایه و کوچک‌تر هستند.

aid5299664-728px-become-an-f1-driver-step-9

  1. ۱۸ ساله شوید: راننده‌های فرمول ۱ باید حداقل سن را برای دریافت گواهینامه داشته باشند. برخی راننده‌های جوان برای شرکت در مسابقات به حد کافی خوب هستند اما تا زمانی که به سن قانونی نرسند واجد شرایط نخواهند بود. اگر هنوز سنتان کم است به دنبال افزایش تجربه خود باشید تا امتیازات خود را بیشتر کنید.

aid5299664-728px-become-an-f1-driver-step-10

  1. ۴۰ امتیاز مسابقه جمع کنید: این امتیازات بر مبنای کارایی و رتبه‌ی مسابقات ابتدایی اعطا می‌شوند. در بازه‌ی زمانی ۳ ساله باید ۴۰ امتیاز جمع کنید تا واجد شرایط دریافت گواهینامه فرمول ۱ شوید.

aid5299664-728px-become-an-f1-driver-step-11

  1. ۳۰۰ ساعت با خودروی فرمول ۱ رانندگی کنید: به منظور دریافت گواهینامه باید تجربه‌ی کافی برای راندن خودرو را داشته باشید. این ساعات می‌توانند دورهای تمرینی یا تست‌های رانندگی برای کارخانه‌های خودروسازی باشند.

aid5299664-728px-become-an-f1-driver-step-12

روش چهارم

  • شرکت در مسابقات فرمول ۱
  1. پذیرش برای عضویت در تیم فرمول ۱: اگر در زمان آماتوری خیلی خوب رانندگی کنید شاید یک تیم درخواست عضویت را به شما ارائه کند. این تیم‌ها اغلب در اختیار شرکت‌های خودروسازی هستند و حمایت آن‌ها را برای پوشش هزینه‌ها دارند. آن‌ها معمولاً قراردادهای فصل‌به‌فصل را امضا می‌کنند.

aid5299664-728px-become-an-f1-driver-step-13

  1. اسپانسر بیابید: اکثر راننده‌های فرمول ۱ اسپانسرهایی دارند که نیازهای آن‌ها را برطرف می‌کنند. به منظور جلب نظر اسپانسرها باید در پیست موفق باشید و نظر مثبت افراد را جلب نمایید. علاوه بر رانندگی در پیست باید در تصاویر تبلیغاتی اسپانسرها نیز حضور یابید. مسابقات موتوری بسیار هزینه‌بر هستند بنابراین راننده‌ها باید دنبال راه‌های زیادی برای پوشش هزینه‌های خود باشند.

aid5299664-728px-become-an-f1-driver-step-14

  1. پرداخت پول برای شرکت در مسابقات: راننده‌های پولی در بسیاری از سطوح مسابقات موتوری دیده می‌شوند. بجای پرداخت پول توسط تیم، راننده از پول اسپانسر برای پرداخت مبلغ سازمان‌های مسابقات استفاده می‌کند. این روش برای اکثر راننده‌های جدیدالورود مسابقات به‌دردبخور نیست اما اگر توانایی پرداخت آن را داشته باشید خب این هم روشی مناسب است.

aid5299664-728px-become-an-f1-driver-step-15

منبع: wikihow

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۶ دیدگاه‌ها

  1. محمد مهدی

    ۱ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چطوری میشه مکانیک این نوع ماشین ها شد؟؟؟؟

    موافقم 12
    مخالفم 0
    1. نمیگم

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بابا جان تو کشور ما هم حتا نمیشه مکانیک پراید شد

      موافقم 23
      مخالفم 7
  2. Mahmoud Baghbani

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    در کشور ایران چطور میتونم وارد اموزش رانندگی فرمول یک بشم و بتونم مجوز مسابقات بگیرم
    ممنون میشم راهنمای وکمک کنید

    موافقم 24
    مخالفم 0
    1. M.K karimi

      ۲۱ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (860 ديدگاه)

      هیچ جوره 😂

      موافقم 6
      مخالفم 6
    2. علیرضا

      ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      تو ایران کلاسی برگزار نمیشه، چون فرمول یک نداره. اگر میخوای وارد بشی اول باید تو کارتینگ مسابقه بدی

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. میکائیل

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    توی ایران فرمول ۱نیس فقط کارتینگ هست اگرم بخوایی بری فرمول ۱باید گواهینامه کارتینگ ایران داشتع باشی بعدشم میری خارج از کشور توی فرمول یکم نمیری مرحله ب مرحله میری جلو اول از همه فرمول ۴هستع بعدشم۳.۲اخریشم ۱

    موافقم 15
    مخالفم 0
  4. محمد امین

    ۱۸ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا چرا ایران کلاس رانندگی با ماشین فرمول نداره

    موافقم 10
    مخالفم 0
  5. مجید

    ۲۴ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من ۲۲ سالمه و از شهرستانم بخوام وارد این کار بشم پیشرفتی درش هست به نظر شما؟

    موافقم 4
    مخالفم 0
  6. مجید

    ۲۴ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تو رو خدا یکی بم بگه از تو ایران میشه در این رشته به موفقیته بالایی رسید؟

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. علیرضا

      ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      تو ایران نه باید بری خارج از کشور

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. امیر حسین

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ازچه سنی باید شروع کنیم

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا