موتورسیکلتهفته نامه

اتومبیل در مقابل موتورسیکلت، حکایت حق‌به‌جانب‌ها!

موضوعی هست که بخشی از ذهن مرا با شکل یک علامت سؤال بزرگ اشغال کرده! بر آن شدم تا این دغدغه و مسئله کمتر مورد توجه قرار گرفته (و شاید هم اصلاً مورد توجه قرار نگرفته!) را در پدال مطرح کنم.
از آنجایی که پدال محل رجوع طیف برجسته‌ای از متخصصان، دوستداران و اهل فن حوزه حمل‌ونقل و خودرو است، پس چه جایی بهتر از پدال…

cover
و اما محوریت موضوع پیرامون تقابل عجیب دو قشر ترافیکی بر سطح جاده است! هر کسی با نوع وسیله نقلیه‌ای که میراند خواه‌ناخواه درون یک قشر و طبقه‌بندی پیش‌فرض در دنیای وسایل نقلیه جای می‌گیرد.
گاهی این قشرها و طیف‌ها شکاف‌هایی پیدا می‌کنند بس عمیق!
احتمالاً شما از انتقاد رانندگان اتومبیل‌ها نسبت به وضعیت موتورسیکلت‌ها شنیده‌اید که از بی‌قانونی، عدم توجه به علائم ترافیکی و مانورهای وحشتناک آن‌ها گلایه می‌کنند و در خیابان‌ها دائماً در حال جدال با موتورسیکلت‌ها هستند! (البته اگر خودتان راننده اتومبیل باشید، احتمالاً با این نوع گلایه‌ها آشنایی دارید)

photo_2017-01-11_04-10-06
در مقابل نیز از رانندگان موتورسیکلت‌ها می‌شنویم که از ناشی بودن اتومبیل‌ها و نادیده گرفته شدن موتورسیکلت توسط آن‌ها گلایه می‌کنند و خود را در یک جنگ آشکار با اتومبیل می‌بینند! (اگر راننده موتورسیکلت باشید، احتمالاً با این نوع گلایه‌ها آشنایی دارید)

photo_2017-02-19_21-27-52
اما واقعاً این گلایه‌ها تا چه حد صحیح است؟!
باید گفت هر دو طرف هم حق دارند و هم حق ندارند!
ما در سطح شهر شاهد انبوه موتورسیکلت‌های غیراستانداردی هستیم که در کمال تأسف رانندگان آن‌ها نه توجه به قوانین ترافیکی دارند و نه اصلاً با نوع کاربری اصلی وسیله نقلیه خود آشنایی دارند بلکه همیشه به دنبال حرکات نمایشی و خطرناک هستند.
البته بخش اصلی از این موضوع بازمی‌گردد به عدم فرهنگ‌سازی وعدم نظارت پلیس راهنمایی رانندگی روی موتورسیکلت.

photo_2017-01-11_04-05-42
متأسفانه به علت عدم نظارت و جدیت پلیس در مواجه با این وسیله، عمده رانندگان موتورسیکلت‌ها افرادی فاقد گواهینامه رانندگی و بالطبع فاقد شناخت از قوانین راهنمایی رانندگی بوده و یا حتی اغلب فاقد سن قانونی برای استفاده از وسایل نقلیه موتوری هستند که به رفتارهایی کاملاً خطرناک و بی‌توجه به قوانین از خود بروز می‌دهند.

photo_2017-02-19_21-23-45
برخی راکبان، فراموش کرده‌اند موتورسیکلت وسیله‌ای نقلیه است و آن را با ابزار حرکات نمایشی و وسیله تفریح محیرالعقول شهربازی اشتباه گرفته‌اند. (اغلب این دسته در رده سنی نوجوانان بوده و غالباً به بلوغ فکری نرسیده‌اند)
بخشی از رانندگان موتورسیکلت نیز به علت عدم فرهنگ‌سازی صحیح از موتورسیکلت تصور قالیچه سلیمان دارند و خود را مجاز به عبور از هر معبری و هر مسیر هموار و ناهمواری می‌دانند!
به‌عنوان‌مثال، در نقطه‌ای از شهر شخصی با موتورسیکلت از چراغ قرمز عبور کرده بود و برخلاف جهت خیابان در حال حرکت بود که وقتی از وی در مورد رفتار عجیبش پرسیدند، پاسخ داد: موتور گرفتم که دیگه مجبور نباشم پشت چراغ قرمز وایستم!!! (کاملاً واقعی)
روایت فوق برای درک عمق فاجعه کافی است!

24234324
افراد به علت سهل‌انگاری پلیس به نقطه‌ای رسیده‌اند که تصور می‌کنند موتورسیکلت وسیله‌ای بی‌قیدوبند است و در صورت استفاده از آن مجاز به هر کاری هستند و اعمالی نظیر حرکت خلاف جهت یک بزرگراه عریض و یا عبور متوالی از چراغ قرمز برایشان به یک هنجار مرسوم تبدیل شده است!
از طرفی وسایل نقلیه موتوری موجود در کشور ما اغلب غیر استاندارد هستند و فارغ از ضعف‌های ذاتی نظیر آلایندگی بالای کاربراتوری، آلودگی صوتی بسیار شدید ناموزون، ترمزهای کفشکی غیر ایمن و ساختار هندلینگ مطلقاً افتضاح، شامل ضعف‌هایی نیز می‌شوند که به عدم نگهداری صحیح وسیله نقلیه توسط مالک بازمی‌گردد.

14235655363
شاید در حال حاضر از بین ده موتورسیکلتی که در سطح شهر تردد می‌کنند، نیمی از آن‌ها دچار مشکل روغن‌سوزی و آلایندگی مضاعف هستند که به علت عدم نظارت پلیس و بی‌مسئولیتی مالک، نفس شهر را به شماره انداخته‌اند.
یا در مورد دیگر اغلب موتورسیکلت‌هایی را می‌بینیم که چراغ ندارند و فاقد چراغ‌های جلو و عقب و چراغ‌های راهنما هستند که عملاً موجب دیده نشدن آن‌ها توسط سایرین و وقوع حوادث مرگبار می‌شود. (عدم احساس مسئولیت راننده موتورسیکلت)
البته دراین‌بین موتورسیکلت‌سواران کاملاً آگاه، قانونمند و وظیفه‌شناس نیز وجود دارند ولی به علت اینکه در اقلیت هستند، به پای سایرین می‌سوزند و همین موارد موجب شده تا از موتورسیکلت چهره‌ای مخوف و کاملاً خطرناک در ذهن جامعه به جا بماند و موتورسواران قانونمند نادیده گرفته شوند. (حتماً شما از این دسته بافرهنگ هستید!)

n00002627-r-b-001
اما طرف مقابل، یعنی اتومبیل سواران نیز کارنامه روشنی ندارند و کاملاً حق با آن‌ها نیست!
اتومبیل‌ها نیز اغلب عادت کرده‌اند موتورسیکلت را باوجود ابعاد عریض و مشخصش، مطلقاً نادیده بگیرند!
یک اصل در بین موتورسیکلت‌سواران رایج است که باید همیشه تصور کنی نامرئی هستی و هیچ‌کس تو را نمی‌بیند!
این‌جانب به‌شخصه باوجود اینکه از هر دو گونه این وسایل نقلیه استفاده می‌کنم، اما به علت علاقه شخصی وابستگی بیشتری به موتورسیکلت داشته و بیشتر ساعات خود را با موتورسیکلت رانندگی می‌کنم.
به‌شخصه برای خود بنده بارها پیش آمده که در حال حرکت بین خطوط در خیابان بوده‌ام که به یک‌باره و به شکلی غافلگیرانه با اتومبیلی مواجه شدم که سعی دارد من را از لاین کنار بزند و خود را با فاصله‌ای میلی‌متری و غیرمنطقی از لاین عبور بدهد!
گویی اصلاً موتورسیکلت را نمی‌بیند و من در میانه لاین وجود خارجی ندارم!
درنهایت، بنده به خاطر حفظ جان خودم و برای اینکه توسط اتومبیل مذکور زیر گرفته نشوم، به خط وسط و روی خطوط تغییر مسیر داده‌ام و حرکت روی خطوط را عاقلانه‌تر دانسته‌ام!

1483704269181
اغلب اتومبیل سواران احساس می‌کنند موتورسیکلت در لاین خیابان با جثه کوچکترش فضایی اضافی را اشغال کرده و باید به هر نحو ممکن از مسیر کنار زده شود!
کم نیستند (بسیارند!) اتومبیل‌هایی که ذاتاً با اهرمی به نام “راهنما” در گوشه سمت چپ فرمان خود آشنایی نداشته و دائماً بدون توجه به اطراف، به چپ و راست گردش‌های ناشیانه می‌کنند و بدون استفاده از چراغ راهنما تغییر مسیر می‌دهند و یا در هر نقطه‌ای بدون توجه به شرایط ترافیکی نسبت به توقف ناگهانی مبادرت می‌وزند!
گه‌ها پیش آمده که توقف ناگهانی اتومبیل‌ها در نقاط خطرناک و یا پارک‌های دوبله و سوبله کاملاً ممنوعه آن‌ها حوادثی خونین برای سایر وسایل نقلیه و ازجمله موتورسیکلت‌ها به ارمغان آورده است.
موتورسیکلت به علت شتاب ذاتی بالای خود همیشه در مسافت‌های کوتاه به سرعت بالا می‌رسد و دراین‌بین اگر با مانع غیرمنتظره و غیرعادی مواجه شود، درصد وقوع تصادف بالاست.
یا در موارد دیگر اغلب اتومبیل‌ها با حرکت نامنظم خارج از خطوط، راه را برای موتورسیکلت مسدود می‌کنند که معضلی دیرین است.
اتومبیل‌هایی هستند که با پارک در گوشه سمت راست خیابان وعدم توجه لازم به لاین کناری درب خودرو خود را به‌صورت ناگهانی و تا زاویه ۹۰ درجه باز می‌کنند و حوادثی تحمیلی برای موتورسواران همیشه نادیده گرفته شده پدیده می‌آورند!
البته دراین‌بین رانندگان اتومبیل‌هایی نیز هستند که کاملاً هوشیار، مسئولیت‌پذیر و قانونمند بوده ولی به پای خیل انبوه رانندگان بی‌توجه می‌سوزند و در میان جمع اکثریت رانندگان غیرحرفه‌ای و ناشی اغلب نادیده گرفته می‌شوند. (حتماً شما از این دست هوشیار هستید!)

18797890
به‌هرحال فرهنگ ترافیکی در کشور عزیز ما با چالش و معضلات فراوانی روبرو است و تا رسیدن به شرایط ایده‌آل راهی بس طولانی در پیش است.
شاید پر بی‌راه نباشد اگر بگوییم فرهنگ ترافیکی در کشور ما (شامل تمامی وسایل نقلیه اعم از موتورسیکلت، اتومبیل، کامیونت و … و …) غیر متمدنانه بوده و در آن وزنه بی‌قانونی بر قانون مداری سنگینی می‌کند که برای کشور بزرگ و متمدن ما چنین فرهنگی بسیار تأسف‌برانگیز و رقت‌بار است.

photo_2017-02-19_21-26-14
تخلفات متعدد و عدم رعایت هنجارهای ترافیکی خود به‌نوعی هنجار تبدیل شده و معضلات متعددی به بار آورده. این یک فاجعه فرهنگی بزرگ در کشور ماست. ولی جدا از تمام این مباحث سؤالاتی وجود دارد که شاید پاسخی هم برای آن‌ها وجود نداشته باشد. دلیل این جنگ آشکار حق‌به‌جانب‌ها چیست؟!
چرا اصلاً بین این وسایل نقلیه، دسته‌بندی جناحی پیش آمده و در مقابل هم قرار گرفته‌اند؟!
(البته این سلسله رویارویی بین رانندگان ماشین‌های سنگین در مقابل وسایل نقلیه سبک نیز وجود دارد و سلسله رویارویی جناح‌های وسایل نقلیه سلسله‌ای عجیب و پایان‌ناپذیر است)
چرا اتومبیل‌ها نسبت به موتورسیکلت‌ها کینه‌ای عجیب دارند و دائماً خود را در رقابت در یک رینگ آسفالته با آن‌ها می‌بینند و با حرص و خشم با هم برخورد می‌کنند؟! (و بلعکس)
چرا وقتی چراغ قرمز سر چهار راه سبز می‌شود، ناخودآگاه همه وارد یک کورس و درگ ناخوانده می‌شویم؟!
چرا در هر شرایطی هم موتورسیکلت و هم اتومبیل حق تقدم را از آن خود می‌دانند و هر کسی حق را به‌جانب خود دانسته و نگاهی خشم‌آلود و رقابت جویانه به طرف مقابل دارد؟!
علامت سؤال‌ها بسیار است…

نویسنده مهمان: احمد جمشیدی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. حمیدرضا

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    واقعا خوب بود دقیقا اتوموبیل سوارااساسا به موتور توجه ندارن بیشترین معظل در راه حتی اگر هزاریم با احتتیاط بری تو خروجی های راه هست خیلی وقتا بعضی از راننده ها خیلی بی محابا از خط سرعت به طرف خروجی سمت راست میرن که اگر موتوری اونجا باشه قطعا با خطر مواجه میشه

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. سامان اذری

      ۶ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      تو اون عکس که کامارو ماستنگ ها تو یه خط هستند
      مربوط میشه به دهه فجر پارسال تو تبریزه
      (دهه فجر و رز ماشینهای امریکایی همراه با پرچم ایران =))

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. عطا ن

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (10 ديدگاه)

      برای من این موضوع اتفاق افتاد
      خودرویی از لاین سرعت همت، بدون راهنما به خروجی باکری پیچید و با هل دادن خودروی کناری، سه لاین رو طی کرد و من با موتور و با ترمز شدید به خودرو این راننده ناشی و وحشی برخورد کردم،
      تا کی باید این رفتار وحشیانه ادامه پیدا کنه؟
      لازم به توضیح هست که من خودرو هم دارم و همچین در این تصادف در مسیر خودم بودم و اسیب دیدم

      موافقم 4
      مخالفم 0
  2. محمد

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (218 ديدگاه)

    با سلام.بیشتر برمیگرده به شرایط زندگی پرتنش و پر استرس عامه ما و اینکه هر کی میخواد خودشو نجات بده و کار به کس دیگه ای هم نداره.این وضعیت رو هممون داریم تو ی ترافیک میبینیم.تا لاین کناری ٢ متر خالی میشه یهو میبینیم که یه راننده سریع از خط کناری میچیچه جلوی ما تا بلکه زود تر به مقصدش برسه.ولی همین خط عوض کردناست که باعث بدتر شدن ترافیک میشه.پلیس هم نسبتاً تو بر برخورد با موتور سوارای متخلف سخت گیر هست.ولی چقدر میخواد موتور بگیره و ببره پارکینگ.بهتون پیشنهاد میکنم حتماً برید و پارکینگ های موتور سیکلت های توقیفی رو ببینید اندازه تولید چند سال شرکت های موتور سیکلت سازی؛موتور توقیف شده.اگه دغدغه من و شما تامین مخارج زندگی و زنده موندن تو این وضعیت اقتصادی باشه مطمعاً باشید وضع همینجوریه.وقتی رانندگیمون خوب میشه و مطیع قانون میشیم که حداقل آرامش فکری داشته باشیم.به شخصه خودم هر وقت از یه موضوعی نگرانم یا درگیر ذهنی دارم خیلی خیلی بی مهابا تر رانندگی میکنم.فکر میکنم خیلی از دوستان با من هم نظر باشند .ممنون که تا آخر این مطلب رو خوندید.

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. Bavaria

      ۶ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (581 ديدگاه)

      حقیقت رو گفتی محمد جان
      .
      البته (در بعضی موارد) رعایت نکردن قانون از سمت مجری و شخصیت ندادن به وسیله نقلیه ایی به اسم موتور سیکلت هم در این موضوع دخیله

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. sadegh

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (133 ديدگاه)

    و دیگر اینکه اگر بخوایم موتورسیکلت نازنین خود را در محلی که پر از خودرو است(مانند مقابل فروشگاه ها) پارک کنیم،احتمال 120درصد پس از بازگشت شما،موتور سیکلت شما حداقل یکبار زمین خورده است،حتی اگر اطرافش به قاعده عبور یک بوئینگ747فضای خالی باشد!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 4
    مخالفم 0
  4. Khan

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (362 ديدگاه)

    حالا معضل موتور توی خیابون یه چی، اعصاب خردکن‌تر اینه که تو پیاده رو هم میان. موتورهای‌ پیاده رو از عابرها بیشتره.
    چراغ سبز میشه میخوای بری با وجود اینکه نوبت خودته رد بشی باز باید حواست باشه موتور از اطراف نیاد جلوت بره اونور.

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. ahmad

      ۶ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (659 ديدگاه)

      برخی ها از موتورسیکلت تصور قالیچه سلیمان دارن و فکر میکنن موتور مجاز به عبور از هر معبری هست!!!
      حتی اگر شرایط اجازه میداد این قبیل افراد موتورهاشونو مینداختن توی خط مترو و اونجا هم جولان میدادن :)

      موضوع تاسف بار و عمق فاجعه اینجاست که همه این تخلفات در مقابل چشم بینای پلیس صورت میگیره
      مثلا خود من بارها شاهد بودم که چند تا افسر و مامور راهنمایی رانندگی سر چهار راه ها مستقر بودن
      ولی جلوی چشم همون افسر ها خیل انبوهی از موتورسیکلت ها از چراغ قرمز عبور کردن و حتی بر خلاف جهت و مسیر عبور ممنوع حرکت کردن ولی پلیس اصلا به روی خودش هم نیورده و کوچکترین برخوردی صورت نداده!
      حالا جولان دادنشون توی خط ویژه هم بماند…
      انگار که این ناهنجاری و بی قانونی خودش تبدیل به یک هنجار و قانون شده!
      _
      البته همون طور که در مطلب بالا هم گفتم، اتومبیل ها هم کارنامه روشنی ندارن…
      اتومبیل ها هم اغلب بین خطوط حرکت نمیکنن و خیلی جا ها با توقف های ناگهانی و یا گردش بی جا برای موتور ها حوادث وحشتناکی رو پدید میارن…
      اگر خودتون سوار موتورسیکلت باشید متوجه میشید معضلات رانندگی اتومبیل ها چقدر زیاده…

      موافقم 3
      مخالفم 0
  5. Ace

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    راستش ما مردم هیچ جا مراعات هم رو نمیکنیم.
    بی فرهنگیم، بی فرهنگ بودن که شاخ و دم نداره.
    فقط موتور سیکلت و ماشین نیست. این فقط یک نمونه هست.

    تو قطار شهری ، دختر و پسر های 25 ساله که مثلا در اوج جوانی و نیرو هستند، به جای اینکه به خودشون زحمت بدن و از پله ها استفاده کنن ،پشت در آسانسور صف میکشند.
    بعد اون پیرمرد و پیرزن که مجبورن از آسانسور استفاده کنن ، مجبور میشن ٢ ساعت منتظر بمونن و به قطار نرسند.

    رانندگان این نیسان های آبی الان از موتور سواران به مراتب خطرناک تر شدن ، چون از تصادفات خفیف و خش افتادن ماشین نمیترسن، گاهی هم تصادف جوری میشه که خسارت میگیرن ، پس مراعات هیچ کس رو نمیکنن و بدون توجه به اطراف با سرعت خیلی بالا وارد تقاطع ها و میدان ها میشن و از هیچ چیز نمیترسن.

    .

    فقر فرهنگی در بین مردم همه گیر شده ، چون آموزش و فرهنگ سازی قوی در مدارس و جامعه نیست ،
    پدران و ماادران بلد نیستن فرزند تربیت کنن ، هیچ کس با حقوق و وظایف خودش آشنا نیست.
    موتور و اتومبیل فقط یک جنبه ی کوچیک و نسبتاً بی اهمیت از این موضوعه.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  6. نویدی

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (409 ديدگاه)

    من اغلب سعی میکنم اگر موتورسیکلت جلوم باشه خیلی سریع و حتی الامکان بدون ایجاد مزاحمت برای موتورسیکلت ازش سبقت بگیرم ولی دلیلش کینه ای بودن و رقابت و حرص و… نیست.
    دلیلش اینه که:موتورسیکلت ها اکثراً تغییر مسیر یا توقفهای ناگهانی دارن،راهنما نمیزنن یا حتی اصلا راهنما و چراغ جلو و عقب ندارن،اغلب آینه ندارن و بدون توجه به پشت سر،چپ و راست میرن.
    نمیشه کلی گفت ولی بسیاری از راکبین موتورسیکلت هنوز فرهنگ استفاده از این وسیله رو ندارن.
    به شخصه دیدم یکی از دوستان واسه موتورسیکلتش آینه گذاشت،بقیه بهش میگفتن موتورت به قول معروف پیرمردی شده ،برو آینه ها رو در بیار!!!!
    طرف هنوز نمیدونه کاربرد آینه چیه!!!
    امیدوارم موتورسیکلت سواران از کامنت من ناراحت نشده باشن،منظور بنده شامل همه نمیشه،زیادن راکبین عزیزی که بسیار حرفه ای و با شخصیت و با رعایت قوانین موتورسواری میکنن.
    خواهشا راهنما زدن و روشن بودن چراغ جلو و عقب در شب و ازهمه مهمتر استفاده از آینه رو جدی بگیرید(اول برای حفظ جان خودتون).

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. ahmad

      ۶ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (659 ديدگاه)

      لاینی که دو طرف اون خطکشی ممتد یا غیر ممتد شده باشه حریم امن هر وسیله نقلیه ای محسوب میشه…
      حتی اگر اون وسیله نقلیه دوچرخه هم باشه، باید در میان این لاین احساس امنیت کنه و دو خط اطرافش به معنی یک مسیر امن برای اون تلقی بشن
      بسته به سرعت وسیله نقلیه این لاین ها میتونن از راست به چپ تغییر کنن و لاین آخر (سمت چپ) هم که برای سبقته و بیشترین سرعت مجاز…

      شما اگر میخوای سبقت بگیری طبیعتاً باید از لاین کناری استفاده کنی نه از داخل همون لاین!
      نمیتونی با خودت بگی چون ممکنه موتورسیکلت جلویی گردش ناگهانی داشته باشه پس بهتره از مسیر کنارش بزنم و اگر قسمت شد زیرش بگیرم!!!

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. نویدی

        ۶ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (409 ديدگاه)

        کامنت رو با دقت نخوندی!
        میشه بفرمایید من کجا نوشتم از داخل همون لاینی که موتورسیکلت میره سبقت میگیرم؟!
        وقتی میگم (بدون ایجاد مزاحمت برای موتورسیکلت) ،مفهومش چیه؟!
        من فقط میگم از بس حرکات عجیب و غریب از موتورسیکلتها دیدم،هروقت پشت سرشون قرار میگیرم احساس خطر میکنم.

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. ahmad

          ۷ اسفند ۱۳۹۵
          سوابق: (659 ديدگاه)

          دوست عزیزم
          شما در بخشی از نظرت گفته بودی که سعی میکنم حتی الامکان بدون ایجاد مزاحمت ازش سبقت بگیرم
          این باعث برداشت من بر این مبنا شد که اگر امکان عبور بدون مزاحمت نبود باز هم ازش سبقت میگیری! (طبق معنی لغت حتی الامکان)
          اگر من اشتباه برداشت کردم و منظورت رو درست نگرفتم، عذرخواهی میکنم…

          موافقم 0
          مخالفم 0
  7. محمد رضا

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (804 ديدگاه)

    چرا وقتی چراغ قرمز سر چهار راه سبز می‌شود، ناخودآگاه همه وارد یک کورس و درگ ناخوانده می‌شویم؟!
    زیرا اگر درثانیه 1 قبل از چراغ سبز عقربه ی دور موتور را روی رد لاین نگه نداری وحرکت کنی یاحتی اگر خدای ناکرده طی فاجعه ای 1صدم ثانیه پس از سبز شدن چراغ حرکت کنی از شدت بوق ماشین های پشت سر شیشه عقب خرد شده وبه شما آسیب جدی وارد میشد اگر هم آسیب. جسمی نبینید. قطا از صدای بوق ها روانی شده وباید به روانپزشک مراجعه بفرمایید
    (چند نمره داشت)؟

    موافقم 2
    مخالفم 0
  8. محمد رضا

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (804 ديدگاه)

    نمیخوام بگم اگر مثل فلان کشور ….
    ولی به راحتی پلیس میتونه با موتور سیلک های خاطی برخورد کنه وبا جریمه هم میتونه بودجه این کار رو از خودشون بگیره
    وار توجه نشد مثلا بعد از دوبار تخلف به مدت محدود گواهینامه توقیف ومثلا بعد از 15تخلف گواهینامه رو کاملا باطل کنه
    خلاصه قطعا ضعف از ضمانت اجرایی ضعیف واجرانشدن ضمانت اجرایی حتی همین قوانینه موجوده

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. كوروش

      ۷ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      خیلی فانتزی فکر می کنید

      برخورد با این تعداد بی شمار موتور سوار ؟؟؟؟

      موافقم 2
      مخالفم 1
  9. Kobayashi

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (66 ديدگاه)

    متنفرم از موتور از گازی تا موتوجی پی همش تو دست و پاتن بسیار بسیار خطرناکن مخصوصا تو تهران مخصوصا تو زمستون حتی اگه مجبور بودم یه پراید 80 میگرفتم ولی موتور نه

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. ahmad

      ۷ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (659 ديدگاه)

      این دقیقا یک مورد از همون کینه و خصومت عجیبی و تعجب بر انگیزیه که بین این دو دسته وجود داره! :)
      دوست عزیز، شما که انقدر از موتورسیکلت متنفری میشه بگی تا حالا چند بار سوار موتور شدی؟!

      موافقم 4
      مخالفم 0
  10. Mostafa

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (26 ديدگاه)

    من خودم سالها تو شهر تهران از موتور برای تردد استفاد میکنم جدا از بی نظمی وحشتناک موتور یا ماشین سواران هر روزه تجربه میکنم اولین نکته این هست که فرهنگ رانندگی ما چیزی به نام احترام به همدیگر اصلا جایی وجود ندارد صد ها بار به ماشینهایی که دوبله سوبله پارک کردن ترافیک شدیدی تو محلها ایجاد کردن اعتراض کردم که ده متر جلو تر جای پارک کردن هست با حالتی مسخره کردن و حتی مواقعی در استانه درگیری فیزیکی پیش رفتم که شما چه کاره هستی
    فرهنگ رانندگی در کشور حاصل نوع تفکر غلطی که ما با ان بزرگ شدیم اولین ان بی نظمی که هنوز نظم برای ما هیچ معنی ندارد مشگلات ساختار اجتماعی رفاهی شهر سازی قوانین وخیلی دیگر می تونم اضافه کنم که سالها زمان لازم که این مشکلات بر طرف بشه مگر نه با اخرین گزینه که جریمه کردن هیچ تغییری نمی بینیم که همان ذهنیت بد نسبت به راهنمایی رانندگی اغلب رانندگمان ما دارن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. Mostafa

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (26 ديدگاه)

    چرا وقتی چراغ قرمز سر چهار راه سبز می‌شود، ناخودآگاه همه وارد یک کورس و درگ ناخوانده می‌شویم؟!
    اقا جمشیدی مگه امکان داره تو مسابقات فرمول یک یا موتو جی پی تو استارت مرتکب اشتباه شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. ASA

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    این وسط دوچرخه سوارها از همه بیشتر مشکل دارن
    دمار از روزگارم درمیاد موقع دوچرخه سواری
    نه شتاب بنزین دارم نه قدرت ترمز فلز
    اصلا توجهی به دوچرخه سوار نمیشه
    برای بار ها من خودم از طرف موتورها و خودروها آزار دیدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ASA

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    به‌صورت ناگهانی و تا زاویه 90 درجه باز می‌کنند و حوادثی تحمیلی برای موتورسواران همیشه نادیده گرفته شده پدیده می‌آورند!

    مثلا خودم تا حالا دو سه دفه این اتفاق پیش اومده برام که اگر دستم پر نبود الان اینجا نمی تونستم کامنت بزارم
    تعریف از خود نیست، اما برای استفاده از هروسیله نقلیه دو چرخ، باید استعداد زنده موندن داشته باشید. راحت بگم، باید ماهر باشید.
    ماشین سبک یا سنگین حداقل یه حفاظی در اطراف خودشون دارن و احساس امنیت دارن اما وسایل نقلیه مثل دوچرخه و موتور، این شرایط حاکم نیست
    لطفا بیشتر مراعات کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Danial

    ۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (466 ديدگاه)

    فک کنم اشتباه شد ما خودمون تو ایران هم دو دسته موتور سوار داریم یه دست اونایی که برای کار و درآمد سوار میشن یه دسته برای تفریح مثلاً طرف با هیوسانگ 20 میلیونی یا نینجای 40 میلیونی ک هر روز نماید بیرون دور بزنه وقتی هم میاد چون فک مکینه سنگین سوار شده سعی مکینه همه جوره لباس و کلاه بزاره ک استیلش خفن بشه نمونش خود من (البته چند سال پیش) ولی اون بنده خدایی ک اجاره خونه و خرج دانشگاه بچه و بدبختی و بیچارگی رو همه رو از موتورش در میاره معلومه از تو پیاده رو ک هیچ از رو دیوارم رد میشه ک زودتر برسه به هر حال من قبول دارم ک فرهنگ رانندگی پایینه من خودم موتور سوار بودم بارها شده یهو کسی پیچیده جلوم خب شما با 140 تا سرعت رو موتور با وزن حداقل 160 کیلو واقعاً جز توکل به خدا راه دیگه ای نداری بعدشم خیلی زرنگ باشی بتونی تلافی کنی و آینده طرفو بشکونی خیلی هم کار خوب و بجایی هست من توصه میکنم اینکارو همه بکنن تا طرف واقعاً به آینه توجه کنه.
    من چشیدم زمانی که میگن کل زندگیت از جلو چشمت رد میشه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. میثم

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    متاسفانه نبود قانون و مجری قانون با سواد و فعال )(منظورم عده کمی از پلیس راهنمای هست)که باعث این بی نظمی ها میشه من راننده ماشین سنگین هستم تو شیراز و واقعا متاسف میشم که این همه ادم خودخواه تو خیابون هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محسن دهقانیان

      ۲۲ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (5 ديدگاه)

      سلام
      چون موتورسیکلت بر روی دوچرخ حرکت میکند بنابراین زمانیکه سرعت از حدمعینی پایین تر میاد موتورسیگلت تعادلش رو از دست میده و راکب مجبورمیشه پاش رو روی زمین قرار بده واین درحالیه که دوتااز کنترلهای اصلی موتورسیکلات یعنی ترمز عقب و اهرم تعویض دنده زیر پا قرار داره ودراین حالت کنترل راکب روی وسیله کم میشه و موتورسواران اصلا این حالت رو دوست ندارن وتاجایی که امکان داره به حرکت بین ماشینها و فضاهای تنگ ادامه میدن و این کار از سوی رانندگان ماشین قابل تحمل نیست درحالی که این ذات رانندگی با موتور سیکلت هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. علی

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (67 ديدگاه)

    آقا خونتو کثیف نکن پیش میاد. وقتی در ترافیک ها بدون اینکه قصد و غرضی داشته باشیم سمت راست خودرو بسته است و خیل موتورسواران نخبه پشت سر هستن و بعد که راه باز میشه با الفاظ چارواداری ما رو مهمون خودشون میکنن دیگه نباید زیاد ناراحت شد. زیاد هستن موتورسوارانی که وارد پیاده رو میشن و رانندگانی که خودخواهانه خیابان یک طرفه رو خلاف جهت میرن. این عزیزان آدمهای مهمی هستن باید قدرشون رو بدونیم. من و شما اشتباه میکنیم که قوانین رو رعایت میکنیم. بله….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. jeep

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    عبور از چراغ قرمز اشتباس درست ولی وقتی به چراغ قرمز میرسی و توقف می کنی به احتمال 90 درصد چنتا نینجای راهنمای و رانندگی دورتو میگیرن و یکی سویچو بر میداره هم زمان یکی دیگه موتورو میزنه تو دنده که خاموش شه و یکی فرمونو دو دستی می گیره خلاصه یه هفته حداقل موتورو میبرن پارکینگ. من خودم دوس ندارم از چراغ قرمز رد شم ولی بخاطر پلیس هم که شده حداقل 50 متر قبلش توقف میکنم تا چراغ سبز شه.
    یکی از همین مامورا میگفت که به من چنتا برگه می دن که تا عصر باید به اون تعداد موتور ببرم پارکینگ خلاصه اگر هم خلافی نکردی و مدارکت هم کامل بود باز هم توقف نکن فوقش جرمیه میشی.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  18. معین

    ۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ولی خدا وکیلی از راننده تاکسی جماعت بد دست فرمون تر نیست بعضیاشون چنان از لاین 3 بقل میگیرن که انگار جز اون مسافر کنار خیابون دیگه پیدا نمیشه ولی اقای رئیس تاکسیرانی یه بار هم برای اطمینان هم شده این راننده هاتونو مورد ازمایش قرار بدید
    ضمنا با حرف دانیال هم موافقم بزنی اینه بغل یارو رو بیاری پایین که تا عمر داره اینه هاش چک کنه D:

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا