آموزشموتورسیکلت

تصادفات متداول موتورسواران و راه‌های پیشگیری – بخش چهارم

موتورسواری یکی از خطرناک‌ترین سرگرمی‌های دنیای امروزی است. طبق یک آمار تهیه‌شده در سال ۲۰۰۵ از هر ۱۰۰۰۰ موتورسیکلتِ اسپرتِ ثبت‌شده در آمریکا، ۲۲ مورد از آن‌ها راکبان خود را به کام مرگ کشیده‌اند که اکثر آنان را جوانانی تشکیل می‌دهند که در پروسهٔ یادگیری هستند. ازآنجایی‌که الگوی پیروی شده توسط بسیاری از این افراد یکسان است و همچنین بسیاری از تصادفات آن‌ها در چند قالب متداول دسته‌بندی می‌شوند، می‌توان با افزایش آگاهیِ این بخش از جوانان احتمال بروز حوادث ناگوار برای آن‌ها را کاهش داد. در ایران سالانه ۵۰۰۰ موتورسوار جان خود را از دست می‌دهند. از آنجا که در این کشور منبع خاصی برای افزایش دانش موتورسواری امن وجود ندارد در سایت پدال بر آن شدیم که در یک مطلب ۱۰ قسمتی، شایع‌ترین حوادثی که گریبان‌گیر موتورسواران می‌شوند را مورد تحلیل قرار داده و گامی در جهت حفظ جوانان این مرز و بوم پیموده باشیم.

motorcycle head to head accident
اگر اولین بار است که با این مجموعه آشنا شده‌اید اکیداً توصیه می‌شود مطالعه آن را از بخش اول آغاز کنید.

در این قسمت به بررسی چهارمین مورد از حوادث متداول می‌پردازیم.

۴. راننده‌ای در چهار راه، مسیر شما را سد می‌کند.

لحظاتی پس از ثبت موفقیت‌آمیز رکورد سرعت، در حینی که مهارت خود در رانندگی را تحسین می‌کنید، به یک چهار راه نزدیک می‌شوید. اتومبیلی را می‌بینید که از روبرو به چهار راه نزدیک شده و قصد گردش به چپ دارد. با کل اعتماد به نفسی که در جهان یافت می‌شود، به خود می‌گویید حق تقدم با من است و در راستای جلوگیری از هدر رفتن بنزینی که در راه رساندن شما به این سرعت استفاده شده و همین‌طور جلوگیری از اسراف در استفاده از لنت ترمز و حفظ منابع این مرز و بوم، در حرکتی خودجوش! از هرگونه کاهش سرعتی خودداری نموده و برای عبور از چهار راه آماده می‌شوید. ناگهان خودرو حرکت را شروع کرده و راه شما را سد می‌کند شما هم اشتباه شماره یک را تکرار کرده و در نهایت بهت و حیرت به سمت آینده‌ای نه چندان زیبا سُر می‌خورید.

motorcycle head to head accident
این مورد یکی از متداول‌ترین و خطرناک‌ترین اشتباهاتی است که به دلیل عشق به سرعت موتورسواران را به کام مرگ می‌برد.

fatal-accident
مطالعاتی انجام شده است که نشان می‌دهد رانندگان در دیدن موتورسواران و تخمین زدن سرعت آن‌ها مشکلاتی اساسی دارند. یکی از فرضیه‌هایی که برای توجیه این پدیده مطرح می‌شود این است که وقتی شخص راننده به اطراف برای دیدن خودروها نگاه می‌کند مغزش به‌طور ناخودآگاه از محیط پیرامون، پیام عدم وجود خودرو را دریافت کرده و موتورسیکلت را نادیده می‌گیرد. یک موتورسوار خوب همواره فرض می‌کند که توسط رانندگان دیده نمی‌شود. این فرض خیلی از آنچه فکر می‌کنید به واقعیت نزدیک‌تر است.

راه پیشگیری: ساده است. شما باید از قبل انتظار چنین اتفاقی را در سر چهارراه‌ها داشته باشید. به علائم توجه کنید. اگر اتومبیلی در نزدیکی چهارراهی ایستاده، چراغ راهنما، جهت چرخ‌ها و جهتی که راننده به آن خیره شده نشان‌دهنده احتمال بالای سد شدن راهتان است. وجود فضای خالی جلوی لاین خودروهای موازی شما در نزدیکی خروجی فرعی یا پارکینگ از دیگر نشانه‌هایی است باید زنگ خطر شما را فعال کند. مخصوصاً اگر در این شرایط دید کافی هم ندارید باید فرض را بر این بگیرید که در آن نقطه که فضای خالی وجود دارد قرار است اتومبیلی ظاهر شود وگرنه اتومبیل‌های دیگر به چه مناسبت آن نقطه را خالی گذاشته و عقب‌تر ایستاده‌اند؟

برای تحت کنترل گرفتن وضعیت باید بعد از تشخیص دادن خطر مذکور، شدت خطر را بررسی کنید. آیا راننده به‌وضوح شما را می‌بیند؟ آیا ستون‌های سقف خودرو، تابلو یا درختی دید وی را مسدود نمی‌سازد؟ آیا راننده در حال نگاه کردن به شما است؟ چه بخشی از جاده را اشغال کرده است؟ سرعت اتومبیل چقدر است؟ چرخ‌های اتومبیل به کدام جهت اشاره می‌کنند؟ نگاه کردن به چرخ‌ها سریع‌ترین نشانه برای شماست. با دیدن نشانه‌ها از مسیری برانید که مسیری برای فرار احتمالی و جاخالی دادن وجود داشته باشد و آمادهٔ واکنش باشید.

motorbike-inside-vw_sweden_2005
همواره با سرعتی برانید که توقف موتور قبل از رسیدن به چهارراه یا موانع احتمالی ممکن باشد. به‌هیچ‌وجه ریسک نکنید. با سرعتی تحت کنترل برانید و از نقاطی که نسبت به آن‌ها دید کافی ندارید دوری کنید. باید با تمرین بیاموزید که همواره نگاهی به اطراف و آینه داشته باشید تا مسیری برای فرار انتخاب کنید و از موقعیت فعلی خود آگاه باشید تا بتوانید در صورت نیاز واکنشی سریع و دقیق داشته باشید. این که شما برای جلوگیری از برخورد با خودرو جلویی ترمز شدید بگیرید و توسط خودرو پشتی درو شوید سودی عایدتان نمی‌کند. همچنین باید در نظر بگیرید که آیا شرایط فعلی زمین تحمل تمام نیروی حاصل از ترمز یا مانور شما را دارد یا نه. مواردی از قبیل خیس بودن زمین، روغنی بودن زمین یا خاکی بودن جاده همگی از مواردی هستند که کاهش چشمگیری در قدرت مانور شما ایجاد می‌کنند.

motorbike accident on the city street
با در نظر گرفتن موارد فوق اگر می‌توانید، به خودروی روبرو جاخالی بدهید و درس عبرت بگیرید! در صورتی که برای جلوگیری از تصادف دیر شده است حداکثر ترمزی که منجر به لیز خوردن نمی‌شود را بگیرید. باید بدانید که چطور از حداکثر قدرت ترمز خود بدون لیز خوردن استفاده کنید. فرق بین تصادف با سرعتی معادل ۵۰ کیلومتر بر ساعت و یا با سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت، فرق بین مرگ و زندگی است. برای کاهش سرعت از ۵۰ کیلومتر بر ساعت به ۴۰ کیلومتر بر ساعت تنها به یک ثانیه زمان و ۴ متر مسافت نیاز است. برای ایست کامل از سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت هم به ۶ متر دیگر نیاز دارید. با اندکی دقت می‌بینید که مسافت لازم به رسیدن سرعت از ۴۰ به ۰ نزدیک به مسافت لازم برای رسیدن از ۵۰ به ۴۰ است! اگر ترمز گرفتن را نیاموخته‌اید بهتر است برای رفع ریسک زمین خوردن از ۷۰ درصد قدرت ترمز موتور بهره ببرید. پس در صورتی که زمان کافی ندارید سرعت خود را تا جای ممکن کاهش بدهید، برخورد کنید، زنده بمانید و در دوران بهبودی به خود قول بدهید که احتیاط خود را در آینده افزایش دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نیما امیری

فارغ‌التحصیل رشته مهندسی برق کنترل و علاقه‌مند به دنیای خودرو، تکنولوژی آی تی، مباحث کارآفرینی و صنایع سنگین!

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (572 ديدگاه)

    خیلی خوب بود. مرسی
    اگر پایین نوشته لینک بقیه قسمتها رو هم قرار دهید عالی میشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. علی جراح

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (24 ديدگاه)

    با سلام و تشکر بابت مطالب مفیدتون… ولی خداییش جایی هست که آدم مثل این راننده موتور های حرفه ای داخل کلیپ ها بشیم؟ زمین می خورند و بعد عین بچه پرو ها دوباره بلند میشن و راه میرند انگار که اصلا اتفاقی نیفتاده!!!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. نیما امیری

      ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (29 ديدگاه)

      کاپشن موتور سواری خیلی خیلی چیز مهمیه. وقتی بپوشی انگار تو بالش داری تصادف میکنی!
      بعد هم اینکه موقع زمین خوردن اگر شانه افراد نشکنه فقط یکم پوست از دست میدن و آسیب شدید نمیبینن مگر اینکه سرعت دیگه خیلی زیاد باشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. احمد باقری

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    این کارها نیاز به تمرین زیادی داره، ولی اگر همیشه درست رانندگی کنیم خیلی به ندرت از این اتفاقها میفته.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نیما امیری

      ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (29 ديدگاه)

      دقیقا
      هدف اصلی ما همین احتیاط و پیشگیری هستش. چون به دست آوردن مهارت بسیار سخت است. نکته در اینجاست که فرد باید زمانی که در حال عبور است با خود بگوید که اگر طرف راهم را سد کرد این کار را می کنم. نه اینکه هر وقت راهش سد شد با خود بگوید حالا چه کنم و سعی کند این مطالب را به یاد بیاورد. چون وقتش کافی نیست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. سعید

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1484 ديدگاه)

    با این قسمت متن خیلی حال کردم،جالب بود: :D
    ((جلوگیری از اسراف در استفاده از لنت ترمز و حفظ منابع این مرز و بوم، در حرکتی خودجوش! از هرگونه کاهش سرعتی خودداری نموده))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. امید برتر

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (108 ديدگاه)

    تو GTA sanandreas اینقدر حال میده با موتور آخرین سرعت بزنی به ماشینا!
    :D

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. شایان

    ۸ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    جمله ی خیلی قشنگی گفتید:”یک موتورسوار خوب همواره فرض می‌کند که توسط رانندگان دیده نمی‌شود.” چیزی که بابام همیشه میگه.
    این مطالبی که شما میگین واقعا به درد بخور و مفید هستن ولی اگه بخوام از رو تجربه حرف بزنم موقع تصادف شاید وضعیت جوری باشه که آدم نتونه اینا رو به کار ببره به خاطر همین تا میتونیم باید در وهله ی اول از تصادف جلوگیری کنیم، باید رو اعصابمون کنترل داشته باشیم و همیشه احتیاط کنیم چون تا جایی که من میدونم معمولا تو ایران کسی با کاپشن مخصوص موتور سواری نمی کنه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نیما امیری

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (29 ديدگاه)

      بله حرف شما درسته متاسفانه کاپشن موتورسواری در ایران با کیفیت پایین و قیمت بالا عرضه میشه.
      در رابطه با لحظه تصادف هم فقط کسانی که تمرین کنن میتونن واکنش مناسب داشته باشند.
      مثلا در هنگام عبور از چهارراه دو رویکرد وجود داره.
      1. راه مال من است و هیچ کس نباید آن را سد کند!
      2. اون ماشین سیاهه که وایساده ممکنه راهم رو سد کنه اگر اومد جلو از چپش رد میکنم یا ترمز میگیرم و باید با سرعتی برم که کنترل ممکن باشه.
      همیشه باید برای اشتباهات احتمالی رانندگان دیگر برنامه ریزی داشته باشید و در صورت به وجود آمدن موقعیت خطرناک فقط برنامه تون رو پیاده کنید در این صورت دیگر نیازی به فکر کردن نیست و فقط باید عمل کرد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فرهنگ

        ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
        سوابق: (2 ديدگاه)

        لحن نوشتن نیش و کنایه ای واسه مطلب آموزشی مناسبه؟

        موافقم 0
        مخالفم 1
        1. ناشناس

          ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (165 ديدگاه)

          آخه فرهنگی نیست که بخواد آموزش ببینه
          موتور سوار با دویست تا میاد آینه ماشینتو میپرونه بعد عین خیالشم نیست به راهش ادامه میده
          میدونه نمیتونی بهش برسی
          اغلبشونم پلاکشون مخدوشه

          قیمت آینه هم الان بالای یک تومنه👌

          موافقم 0
          مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا