موتورسیکلتهفته نامه

گزارش اختصاصی پدال از دومین نمایشگاه تخصصی موتورسیکلت اصفهان

سال گذشته برای اولین بار در شهر اصفهان نخستین نمایشگاه موتورسیکلت، دوچرخه، اسکوتر و اسکیت برگزار شد و حالا امسال این نمایشگاه به دورهٔ دوم خود رسیده است و دومین نمایشگاه تخصصی موتورسیکلت، دوچرخه، اسکوتر، اسکیت و تجهیزات و صنایع وابسته از تاریخ ۲۷ تا ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۵ برگزار گردید. البته این نمایشگاه هنوز در آغاز راه قرار دارد و فعلاً در فضایی محدود برگزار می‌شود به‌گونه‌ای که امسال هم مثل سال گذشته تنها یک سالن از چهار سالن محل برگزاری نمایشگاه‌های اصفهان به نمایشگاه موتورسیکلت اختصاص پیدا کرده بود. بااین‌حال بازدید کوتاهی از این نمایشگاه داشتم که در ادامه گزارشی از آن‌را تقدیم شما می‌کنیم.

29184_700_450

همان‌طور که گفته شد این نمایشگاه در فضایی محدود و تنها در یک سالن برگزار شده است (سالن نقش‌جهان) اما همین یک سالن به‌طور کامل توسط شرکت‌های مختلف با وسایل گوناگونی چون موتورسیکلت و دوچرخه پُر شده بود. وارد سالن که می‌شوم اول‌ازهمه غرفهٔ بزرگ کویر موتور جلب‌توجه می‌کند چراکه این شرکت بزرگ‌ترین غرفهٔ نمایشگاه را در اختیار داشته و فضای وسیعی در مرکز سالن را به خود اختصاص داده است. کویر موتور در سمت جلویی غرفهٔ خود موتورسیکلت‌هایی از شرکت‌های مختلف به نمایش درآورده که همگی از شرکت‌های معتبر موتورسیکلت‌سازی جهان هستند. در میانهٔ غرفه یک اسکوتر از شرکت پیاجیو ایتالیا به نمایش درآمده است و نام آن برای اکثر ما ایرانیان آشنا است. این اسکوتر وسپا نام داشته و در اصل نسل جدید همان وسپاهای قدیمی خاطره‌انگیز و دوست‌داشتنی محسوب می‌شود. این موتورسیکلت نوستالژیک همچنان ظاهر کلاسیک خود را حفظ کرده و شباهت زیادی با اجداد خود دارد.

dsc_0458

همان‌طور که گفته شد موتورسیکلت‌های به نمایش درآمده توسط کویر موتور همگی از برندهای معتبر جهانی بودند بنابراین سمت چپ غرفه محل نمایش محصولات کاوازاکی بود. در این بخش دو موتورسیکلت کاوازاکی اسپرت به چشم می‌خوردند درحالی‌که کمی آن‌طرف‌تر نیز یک مینی بایک کاوازاکی قرار گرفته بود که ظاهر جالبی داشت. در این قسمت همچنین یک دستگاه کاوازاکی KLX نیز به نمایش درآمده بود که موتورسیکلتی آفرود یا اصطلاحاً کراس محسوب می‌شود.

اما از کاوازاکی‌ها که بگذریم سمت راست غرفهٔ کویر موتور به محصولات شرکت کره‌ای هیوسانگ اختصاص داده شده بود. در این قسمت یک کروزر مشکی رنک ساخت هیوسانگ دیده می‌شد که Aquila نام داشته و از ظاهر زیبا و باابهتی برخوردار بود. در کنار این کروز نیز یکی دیگر از ساخته‌های هیوسانگ با نام GTR به نمایش درآمده بود.

بدین ترتیب از کنارهٔ غرفهٔ کویر موتور به سمت دیگر آن می‌روم که در همین راهروی کناری هم یک موتورسیکلت KTM قرار گرفته بود؛ اما پشت غرفهٔ این شرکت به‌طور کامل به اسکوترهای الکتریکی در اندازه‌ها و انواع مختلف اختصاص یافته بود. اسکوترهایی از اندازه‌های بسیار کوچک و حتی بچگانه گرفته تا نمونه‌های بزرگ و کاربردی که بر روی همگی آن‌ها نام Kavir دیده می‌شد.

dsc_0465

اما در سمت راست غرفهٔ کویر موتور، غرفهٔ شرکتی بنام الیز موتور قرار داشته که در آن دوچرخه‌ها، موتورسیکلت‌ها و خودروهای الکتریکی خود را به نمایش درآورده بود. این شرکت زیرمجموعهٔ گروه صنعتی دارکوب است. در غرفهٔ الیز موتور تعدادی موتورسیکلت و دوچرخهٔ برقی دیده می‌شد. دوچرخه‌های الکتریکی این شرکت در سه نسخهٔ ساده، اسپرت و تاشو به نمایش درآمده بودند. مدل سادهٔ این دوچرخه‌ها مجهز به یک پک باطری لیتیوم یون و یک موتور الکتریکی ۲۵۰ واتی است که حداکثر سرعت ۲۴ کیلومتر در ساعت و بُرد ۳۰ کیلومتری را با یک‌بار شارژ برای آن فراهم می‌کند. این دوچرخهٔ الکتریکی که ۱,۹۰۰,۰۰۰ هزار تومان قیمت دارد وسیلهٔ نقلیهٔ مناسبی برای ترددهای کوتاه شهری محسوب می‌شود.

dsc_0483

اما از دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌های الکتریکی الیز موتور که بگذریم، خودروهای الکتریکی آن بیشتر جلب‌توجه می‌کردند. در سمتی از غرفهٔ این شرکت سه خودروی الکتریکی در مدل‌های سواری چهارنفره، سواری شش‌نفره و وانت به نمایش درآمده بودند. این سه مدل همگی از موتورها و باطری‌های یکسانی برخوردار هستند به‌گونه‌ای که موتور الکتریکی آن‌ها ۳.۸ کیلووات یا ۵ اسب بخار قدرت داشته و حداکثر سرعتی برابر با تنها ۳۰ کیلومتر در ساعت دارند. با یک‌بار شارژ باطری‌های این خودروها که ۸ ساعت طول می‌کشد می‌توان تا ۸۰ کیلومتر مسافت را طی نمود. این در حالی است که نسخهٔ وانت آن‌ها توانایی حمل ۸۵۰ کیلوگرم بار را دارد. در کابین باز این خودروهای الکتریکی داشبورد بسیار ساده به چشم می‌خورد درحالی‌که کیفیت ساخت آن نیز کاملاً پایین بود.

dsc_0478

در سمت دیگر غرفهٔ الیز خودرو اما یک کامیونت الکتریکی سبزرنگ به نمایش درآمده بود. این کامیونت مجهز به موتور الکتریکی قوی‌تر با حدود ۷ اسب بخار قدرت بوده و می‌تواند با یک‌بار شارژ بین ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر مسافت را طی کند درحالی‌که حداکثر سرعتش به ۲۸ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

بدین ترتیب غرفهٔ الیز موتور را به پایان رسانده و به سمت دیگر سالن می‌روم که غرفهٔ شرکت ایران دوچرخ قرار دارد. این شرکت نیز موتورسیکلت و دوچرخه‌های مختلفی را به نمایش گذاشته است؛ اما یکی از وسایل جالب‌توجه به نمایش درآمده در غرفهٔ ایران دوچرخ، یک کواد یا موتورسیکلت چهارچرخ بود. این موتورسیکلت‌ها در مسیرهای ناهموار و جاده‌های آفرود کاربرد زیادی دارند. کواد به نمایش درآمده توسط ایران دوچرخ مجهز به یک پیشرانهٔ ۲۷۵ سی‌سی تک سیلندر با ۱۸ اسب بخار قدرت و ۲۳ نیوتن متر گشتاور است که نیروی آن توسط یک گیربکس CVT انتقال پیدا می‌کند.

اما دیگر محصولات جالب غرفهٔ ایران دوچرخ، موتورسیکلت‌های الکتریکی سه چرخی بودند که دو نمونه از آن‌ها به رنگ‌های سفید و قرمز به نمایش درآمده بود. این سه‌چرخه‌های الکتریکی با قیمت ۴,۷۰۰,۰۰۰ تومان به فروش می‌رسیدند.

dsc_0485

در نمایشگاه موتورسیکلت اصفهان چه در غرفهٔ ایران دوچرخ و چه در غرفهٔ دیگر شرکت‌ها همچنان موتورسیکلت‌های تاریخی طرح هوندا ۱۲۵ در انواع مختلف و با نام‌های گوناگون به نمایش درآمده بودند و گویی همچنان این موتورسیکلت‌های منسوخ‌شده مهمان خیابان‌های کشورمان هستند. حتی در بین این موتورسیکلت‌ها نام شرکت چینی لیفان هم دیده می‌شد که البته نمونه‌هایی را با پیشرانهٔ ۲۰۰ سی‌سی به نمایش درآورده بود.

dsc_0502

اما محصولات لیفان در دومین نمایشگاه موتورسیکلت اصفهان محدود به این موتورسیکلت‌های قدیمی نمی‌شد و موتورسیکلت‌های جدیدی هم از این شرکت به چشم می‌خورد. یکی از این موتورسیکلت‌ها مدل KPS200 بود که ظاهر واقعاً قابل‌توجهی آن‌هم برای یک شرکت چینی داشت. در سمت دیگر از سالن نمایشگاه هم چند موتورسیکلت به‌اصطلاح سنگین از شرکت‌هایی چون هوندا و سوزوکی صرفاً جهت نمایش قرار گرفته بودند.

dsc_0498

و درنهایت در قسمت انتهایی سالن نیز غرفهٔ شهرداری اصفهان قرار داشت که فعالیت‌های گوناگونی در آن انجام می‌داد مانند نمایش دوچرخۀ نمادین اصفهان در قسمتی از غرفه با پشت زمینه‌ای از پیاده‌رو میانی خیابان چهارباغ اصفهان که نمایی نوستالژیک را به وجود آورده بود.

dsc_0513

اما در سمت دیگری از غرفهٔ شهرداری اصفهان یک وسیلهٔ نقلیهٔ جالب بنام Walking Bike به نمایش درآمده بود. این وسیله که چند وقت پیش توسط شهرداری اصفهان در مراسم سه‌شنبه‌های بدون خودرو در خیابان چهارباغ رونمایی شده بود، تلفیقی از دوچرخه و تردمیل است به‌گونه‌ای که هنگام حرکت بجای رکاب زدن باید روی آن قدم زد. این دوچرخهٔ جالب که به یک موتور الکتریکی هم مجهز است نهایتاً می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۵ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند اما قیمت آن در نمایشگاه حدود ۷ میلیون تومان اعلام شد که برای چنین وسیله‌ای قیمت کاملاً بالایی به نظر می‌رسد.

اما سال گذشته در دورهٔ نخست نمایشگاه تخصصی موتورسیکلت اصفهان، چندین دستگاه موتورسیکلت کلاسیک هم به نمایش درآمده بود درحالی‌که امسال خبری از موتورسیکلت‌های کلاسیک در نمایشگاه نبود؛ بنابراین شاید خالی از لطف نباشد که در گزارش نمایشگاه امسال نگاهی هم به تعدادی از موتورسیکلت‌های کلاسیک به نمایش درآمده در دورهٔ قبلی داشته باشیم. در نمایشگاه سال گذشته در بین موتورسیکلت‌های کلاسیک تعدادی شخصاً بیشتر نظرم را به خود جلب کردند. یکی از این موتورسیکلت‌ها، یک نمونهٔ زیبا ساخت شرکت بریتانیایی BSA بود. این موتورسیکلت که می‌توان آن‌را یک کروزر دانست با ابعاد بزرگ، رنگ مشکی و کیف‌های چرمی در بخش عقبی خود، ظاهری بسیار گیرا و باابهت داشت. در سوی دیگر یک موتورسیکلت بزرگ دیگر به رنگ قرمز نیز به نمایش درآمده بود که آن‌هم محصول شرکت BSA و مدل ۱۹۵۷ بود.

اما در نقطهٔ مقابل این موتورسیکلت‌های غول‌پیکر، یک موپِد (Moped مخفف موتورسیکلت پدالی) یا به قول ما ایرانیان موتورگازی دیده می‌شد که در سطحی بالاتر قرار داشت. این موتورگازی ساخت شرکت آلمانی زونداپ بود و ظاهری بسیار جالب و دوست‌داشتنی داشت. در سمتی دیگر هم یک موتورسیکلت قرمزرنگ ساخت شرکت آلمانی MZ قرار داشت که متعلق به سال ۱۹۶۵ بود.

اما می‌رسیم به وسیله‌ای که به نظر من جالب‌ترین نمونه در بین موتورسیکلت‌های کلاسیک نمایشگاه بود. این یک دوچرخهٔ موتوردار بود که فوق‌العاده به نظر می‌رسید. دوچرخه‌های موتوردار در سال‌های دور بسیار مورداستفاده قرار می‌گرفتن. این وسایل نقلیهٔ جالب در اصل از نصب یک پیشرانهٔ بنزینی کوچک ت سیلندر و کم‌حجم روی یک دوچرخه شکل می‌گرفتند؛ اما امروزه دوچرخه‌های الکتریکی جای نمونه‌های قبلی را گرفته و دوچرخه‌های موتوردار بنزینی منسوخ شده‌اند. نمونهٔ به نمایش درآمده در نمایشگاه، در اصل یک دوچرخهٔ معمولی و آشنا برای ما ایرانیان بود که یک موتور بنزینی و یک باک سوخت کوچک روی آن نصب شده بود. پیشرانهٔ این دوچرخهٔ موتوردار تنها ۵۰ سی‌سی حجم داشته و سال ساخت آن ۱۹۳۵ ذکر شده بود. اهرم گاز و دستهٔ مخصوص خاموش کردن پیشرانه نیز روی فرمان نصب شده و با سیم به موتور متصل شده‌اند درحالی‌که روشن کردن پیشرانه همانند موتورگازی‌ها از طریق رکاب زدن صورت می‌گیرد.

dsc_0114

اما در سمتی دیگر هم یک دوچرخهٔ موتوردار دیگر به نمایش درآمده بود که یک تفاوت عمده با نمونهٔ قبلی داشت. دوچرخهٔ موتوردار قبلی در اصل یک دوچرخهٔ ساده بود که روی آن موتور نصب شده بود اما این مدل از ابتدا به‌عنوان دوچرخهٔ موتوردار ساخته شده است به‌گونه‌ای که باک سوخت آن درون میلهٔ بالایی دوچرخه تعبیه شده است. این دوچرخهٔ موتوردار محصول شرکت ایتالیایی Minarelli بوده و سال ساخت آن ۱۹۴۰ است درحالی‌که موتور آن همانند نمونهٔ قبلی ۵۰ سی‌سی حجم دارد. در طرف دیگر هم یک دوچرخهٔ قدیمی قرار داشت که با سایز کاملاً متفاوت رینگ‌هایش در نوع خود جالب‌توجه بود.

در کل هرچند نمایشگاه تخصصی موتورسیکلت، دوچرخه، اسکوتر، اسکیت و تجهیزات و صنایع وابسته اصفهان هنوز در ابتدای کار است و جای پیشرفت بسیاری دارد اما حتی با این رویکرد نیز سطح نمایشگاه امسال به‌عنوان دومین دوره ضعیف بود تا جایی که حتی می‌توان کیفیت نمایشگاه امسال را پایین‌تر از سال گذشته دانست چراکه در دورهٔ قبل علاوه بر موتورسیکلت‌های کلاسیک، شرکت‌های بیشتری هم در نمایشگاه شرکت کرده بودند و موتورسیکلت‌های متنوع‌تری به نمایش درآمده بود. بااین‌حال امیدواریم در سال‌های آتی سطح و کیفیت نمایشگاه موتورسیکلت اصفهان ارتقاء یابد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. نویدی

    ۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (409 ديدگاه)

    قرار بود هوندا ۱۲۵ سی سی کاربراتی قدیمی تولیدش متوقف بشه!!!
    انتظار داشتم بجای اینا حداقل چند تا موتورسیکلت انژکتوری داخلی ارزون قیمت رونمایی بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. Tirdad

      ۳ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      هر وقت پرید تولیدش متوقف بشه ١٢۵ هم میشه واقعا شرم اوره یعنی خودشون خجالت نمی کشن به مردم اینارو میدن انصاف کجاس

      موافقم 0
      مخالفم 1
  2. (ali (CHEVY NOVA

    ۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (6801 ديدگاه)

    چند سال پیش یه همایش ماشین های کلاسیک بود در بام تهران انواع ماشینا بود تو اون همه ماشین یدونه هارلی دیویدسون وحشی هم حضور داشت که زمانی که صاحبش اومد روشنش کرد و گاز داد زمین زیر پام لرزید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حمیدرضا

    ۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    بسیار جالب خصوصا غرفه لیفان و ایران دوچرخ کاشکی یکم قیمت موتورای برقی رو کم میکردن من به شخصه خیلی علاقه مندم یکی شون رو تهیه کنم و ازش استفاده کنم اون قسمت نمایشگاه سال قبل هم خیلی جالب بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Ace

    ۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    کاش موتور سیکلت های BMW ، دوکاتی ، ام وی آگوستا ، یاماها، و سوزوکی هم حضور داشتن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ASA

    ۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    هنوز هم موتور هوندا 125 و نوادگانش!

    موافقم 0
    مخالفم 1
  6. sadegh

    ۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (133 ديدگاه)

    پدال عزیز از تو بعید بود!!!!!!!!!!!!این مدل از klx که تو نمایشگاه بود،کراس نبود!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ahmad

    ۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (659 ديدگاه)

    لیف عان موتورسیکلت تولید کرده؟! :|
    خدا به خیر بگذرونه!
    تا دیروز مرتاض های هندی با آت آشغالاشون توی بازار موتورسیکلت جولان میدادن ، حالا نوبت به گل کاری برادر زاده های بروس لی از کشور دوست و همسایه (چین) رسیده تا بازار موتورسیکلت کشورمونو آبیاری کنن!

    حالا فردا این لیف عان پا میشه میره از روی نینجا زد ایکس یک کپی زاقارت میزنه تا هم مفهوم استایل کاواساکی رو به فنا بده و همه بساط جذب فیک پسند ها رو فراهم کنه…
    ببینید کی گفتم!

    موافقم 0
    مخالفم 2
  8. فرهاد

    ۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (25 ديدگاه)

    در نمایشگاه موتورسیکلت اصفهان همچنان موتورسیکلت‌های تاریخی طرح هوندا 125 در انواع مختلف و با نام‌های گوناگون به نمایش درآمده بودند و گویی همچنان این موتورسیکلت‌های منسوخ‌شده مهمان خیابان‌های کشورمان هستند.
    اخخخخخخخخخخخخ حتی نمیتونیم یه موتور خوب سوار شیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ace

      ۴ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      هوندا ١٢۵ ( در بازار موتور سیکلت ها) = پراید ( در بازار خودروها)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. محمد رضا

    ۴ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (804 ديدگاه)

    اصلا گذارش خوبی نبود
    هیچ مشخصاتی از موتور ها نزاشته بودین فقط خیلی کم در مورد برقی ها توضیح داده بودین برای بقیه فقط به کفتن اسمشون بسنده کردین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Danial

    ۴ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (466 ديدگاه)

    ماشالله کویر موتور که ترکونده همه موتوری رو وارد میکنه ولی با چه قیمت هایی
    مثلاً gsx rr رو میارن 190 میلیون قیمت خود موتور 13,899هزار دلار برای مدل 2016 هست حالا شما فک کن یه برگه سبز بهت میدن که فقط میتونی تو مسیر های مشخص و همچنین تو زمان هایی که بانک ها و ادارات دولتی مهم بستن فقط بری بیایی تازه هر ماه هم باید بری کلانتری محل آمار بدی که موتور زدیده نشده باشه تازه 190 میلیون هم باید پول بدی…
    البته میتونید با 40 میلیون یدونه مدل 2014 تمیز زمین نخورده هم بخری که اگ ازت خفت کنن دهنت السرویس میشه موتورم در نهیات قیچی میکنن میدن دستت بری خونه تازه اگ زندان نبرنت و شلاق نخوری.
    اینایی ک گفتم جرم داشتن موتور بالای 400 سی سی هست تو کشور ایران هه..

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. سجادی

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (233 ديدگاه)

    من میخواستم برای سرکار رفتن فقط این موتور کی تی ام 125 رو خوشم اومد بخرم(موتورسواری تاحالا نکردم البته) که وقتی با قیمتش مواجه گشتم!! یه پراید داغون گرفتم و باهوش میرمو میام :)

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا