ایستگاه خبرموتورسیکلت

گذر از موتورسیکلت‌های آلاینده با فناوری‌های نوین

هر بار که آلودگی هوای تهران از مرز سلامتی می‌گذرد و زنگ هشدار برای اقشار مختلف جامعه به صدا در می‌آید، بر طبق عادت وسایل نقلیه به عنوان اولین گروه مقصر معرفی می‌شوند و در این میان معمولاً موتورسیکلت یکی از متهم‌های اصلی است.

آلایندگی موتورسیکلت ها با تکنولوژی قدیمی
آلایندگی موتورسیکلت ها با تکنولوژی قدیمی
در حال حاضر موتورسیکلت‌های تولیدی کشور به طور عمده از کاربراتور استفاده می‌کنند و به دلیل تکنولوژی قدیمی به کار رفته در مدل ۱۲۵ موجود میزان آلایندگی هر موتورسیکلت ۴ تا ۸ برابر یک خودرو برآورد می‌شود.

این در حالی است که تمامی موتورسیکلت‌های تولیدی از فیلتر اداره استاندارد نیز گذشته‌اند، اما زمانی که مورد استفاده قرار می‌گیرند داده‌های آزمایشات و بررسی‌ها، نتایج متفاوتی از استانداردهای یورو ۳ اجباری نشان می‌دهد. به همین دلایل چندی پیش کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در سازمان حفاظت محیط زیست “مـمـنـوعــیـت پـلاک‌گـذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری” را از هر نوع و به‌طورکلی تصویب کرد.
وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا و عضو این کارگروه دلیل این تصمیم را تأثیر بسیار مثبت و قابل‌توجهی بر کاهش آلاینده‌های ناشی از تردد موتورسیکلت‌ها در تهران اعلام کرده بود، و تاکید داشت تصمیم بسیار درستی برای کاهش آلودگی هوا گرفته شده است.

انواع موتورسیکلت ها با تکنولوژی قدیمی
انواع موتورسیکلت ها با تکنولوژی قدیمی
از سوی دیگر نیز امیرحسین قناتی، مدیرکل دفتر خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری، اعلام کرده بود:

باوجود تلاش‌های صورت گرفته برای استانداردسازی موتورسیکلت‌های کنونی و تعیین ۲۷ شاخص و ضابطه که بدون رعایت آن‌ها از سوی تولیدکنندگان، شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ها صورت نمی‌گیرد، بازهم نمی‌توانیم موتورسیکلت کاربراتوری را گزینه مناسبی برای تردد در شهرها بدانیم.

بیشتر موتورسیکلت های موجود کشور از تکنولوژی قدیمی استفاده می کنند
بیشتر موتورسیکلت های موجود کشور از تکنولوژی قدیمی استفاده می کنند
در کنار این اظهارات، سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران معتقد است هیچ بحث کارشناسی در این زمینه صورت نگرفته و با تصمیماتی که گرفته می‌شود صنعتی را که بیش از ۴۰ سال تجربه دارد را یک شبه می‌خواهند از بین ببرند.
به گفته حجازی نایب‌رئیس سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران طرح این موارد معلوم نیست با چه مقصودی صورت می‌گیرد اما به نظر می‌رسد در پشت این‌گونه تصمیمات نابودی و به چالش کشیدن این صنعت است که قطعاً شدنی نیست.

Electronic Fuel Injection
Electronic Fuel Injection
نظرات سندیکا در حالی مطرح می‌شود که محمد جواد صفی یاری به‌عنوان یکی کارشناس صنعت موتور می‌گوید سندیکا می‌بایست با اقدامات و راهکاری متوازن این صنعت را در برابر آسیب‌های جدی واکسینه کند در حالی که در سال‌های گذشته هیچ‌گونه پیشرفتی در صنعت موتورسیکلت‌سازی و قطعه‌سازی به وجود نیامده است.

harley-davidson-electric-motorcycle
Harley-Davidson electric motorcycle
وی همچنین عنوان می‌کند متأسفانه نائب رئیس سندیکا خبر ندارد که موتورسیکلت‌های برقی وسیله تفریح نیست و بخش عمده‌ای از حمل‌ونقل کالا توسط موتورسیکلت‌های برقی در کشورهای پیشرفته صورت می‌گیرد.
به گفته صفی یاری امروزه با پیشرفت تکنولوژی و بلوغ صنعت باطری‌های لیتیومی استفاده از موتورسیکلت‌های برقی رو به زیاد شدن است و دیگر مشکلاتی از قبیل توان کم موتورسیکلت‌های برقی و یا عدم شارژ مناسب را در آنها شاهد نیستیم. ولی هنوز این موتورسیکلت‌ها نسبت به موتورسیکلت‌های بنزینی گران‌ترند و نمی‌توان انتظار داشت که مصرف‌کننده موتورسیکلت به‌تنهایی برای رفع آلودگی شهر حداقل ۲ یا چند برابر قیمت یک موتورسیکلت بنزینی را صرف خرید موتورسیکلت برقی کند.

 موتورسیکلت برقی پارسیان 4000p
موتورسیکلت برقی پارسیان ۴۰۰۰p
این کارشناس صنعت موتورسیکلت همچنین معتقد است برای رفع این مشکل دولت‌ها در سراسر دنیا دست به کار شده‌اند و با اعمال مشوق‌های گوناگون مردم را به خرید این وسیله نقلیه ترغیب می‌کند. ازجمله این مشوق‌ها می‌توان به اعمال تعرفه صفر برای واردات، عدم اخذ مالیات از وسایل نقلیه برقی، تخصیص جایگاه‌های مجانی شارژ، تخصیص یارانه مناسب (در بعضی موارد تا ۶۰ درصد قیمت وسیله نقلیه) و … اشاره کرد. این داستان در مورد شهری مثل تهران از یک آلترناتیو پا را فراتر نهاده و حکم ضرورت پیدا کرده و لازم است با سرمایه‌گذاری مناسب برای همه‌گیر شدن موتورسیکلت‌های برقی اقدام کرد.
صفی یاری با اشاره به اینکه راه‌کار دیگر به‌کارگیری موتورسیکلت‌های انژکتوری است تصریح کرد:

در موتورسیکلت‌های انژکتوری با ترکیب مناسب نسبت سوخت و هوا همزمان شتاب بیشتر، آلایندگی فوق‌العاده کمتر و مصرف سوخت پایین‌تر اتفاق می‌افتد.

موتورسیکلت برقی جهانرو ترا A4000i
موتورسیکلت برقی جهانرو ترا A4000i
وی با بیان اینکه مشکل رفع آلایندگی و مصرف سوخت به‌صورت توأمان حل می‌شود نیز اظهار کرد:

بنابراین برخلاف نظر عده‌ای از دست‌اندرکاران سیستم سوخت انژکتوری به معنی به‌کارگیری یک قطعه نیست بلکه جایگزینی سیستم سوخت انژکتوری با سیستم سوخت کاربراتوری است و افزایش چند درصد در قیمت تمام شده نه تنها استفاده از موتورسیکلت را از توجیه اقتصادی نمی‌اندازد بلکه با مصرف سوخت کمتر در درازمدت افزایش چند درصدی قیمت با صرفه‌جویی در مصرف سوخت جبران شده و بالطبع با کاهش آلاینده‌ها بسیاری از هزینه‌های دولت کاهش یافته و سلامتی مردم نیز تأمین می‌شود. و به نظر بنده توقف شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری ضروری است که هرچه سریع‌تر باید اتفاق بیفتد.

Port Fuel Injection
Port Fuel Injection

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. احمد باقری

    ۲۱ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    تا صد سال دیگه هم میخوان کاربراتوری تولید کنن و بگن اگر این کار رو نکنیم، خیلی ها بیکار میشن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. علی آقا

    ۲۱ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (570 ديدگاه)

    والله من که اصلا باور نمیکنم موتورسیکلت طرح ویو کاربراتوری من که حداکثر 3 لیتر در صد کیلومتر در شهر مصرف داره 8 برابر پژو 405 یا نیسان آبی آلودگی تولید کنه.
    نمیدونم این آمار رو کی از کجا درآورده که همه هم مدام اون رو تکرار میکنن و هیچ کس هم از منبع این آمار شگفت انگیز اطلاعی ارائه نمیده. خوب بود لااقل سایت پدال بعنوان یک سایت تخصصی در مورد این آمار اطلاعات دقیق تری ارائه میداد.
    آخه موتور من اگه همه اون 3 لیتر بنزین رو هم به دوده تبدیل کنه (!!!) بازم به پای نیسان وانت یا 405 یا پراید یا… نمیرسه که.
    اینم بگم که منم خیلی دوست داشتم موتور انژکتوری بگیرم اما ارزونترین موتور انژکتوری بازار فکر کنم همون هوندا ویو بود با قیمت 12 میلیون تومن در حالی که موتور من حدود 3 میلیون قیمت داشت.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. Hitler

      ۲۱ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (499 ديدگاه)

      دوست عزیز بحث سر مقدار سوزونده شده بنزین نیست،بحث سر چطور سوختن هست
      شما میتونید صدلیتر بنزین رو بصورت صددرصد واکنش بدین،و گازهای آلاینده کمتری نسبت به همون میزان در وسیله کاربراتوری داشته باشین
      صنعت چهل ساله؟موتورسازی؟شوخی میکنی؟یعنی تو این چهل سال نتونستن انژکتور رو بومی سازییییی کنن؟
      بابا جمعش کنین،آلودگی کیلویی چند،مهم صنعت هست،مهم اشتغال هست،وگرنه کی میخواد دارو های ضدسرطان رو بخره.واللا

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علی آقا

        ۲۱ دی ۱۳۹۴
        سوابق: (570 ديدگاه)

        عزیزجان دقیقا برا همین بود که نوشتم «موتور من اگه همه اون ۳لیتر بنزین رو هم به دوده تبدیل کنه (!!!) بازم به پای نیسان وانت یا ۴۰۵ یا پراید یا… نمیرسه که»
        یعنی میدونم چطور سوختن سوخت مهم هست اما هرچقدر که موتور من سوخت رو بد بسوزونه مطمئنا ۸ برابر خودروهای داخلی آلودگی نداره.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. مجید

          ۳ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (2 ديدگاه)

          دوست عزیز شما حجم موتور ماشین مثل ۴۰۵ که ۱۸۰۰ و قدیمیاش ۲۰۰۰ سی سی هست رو با طرح ویو ۱۲۵ سی سی مقایسه می کنید !!
          موتور شما در اصل باید در ۱۰۰ کیلو متر ۱ لیتر بسوزونه ۳ رو مناسب می دونید؟!!! که ویو اصل ژاپن همین میزان سوخت رو می سوزونه (۱ لیتر در ۱۰۰)

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. moein

    ۲۱ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (856 ديدگاه)

    تا بره گاو شود دل صاحبش آب شود
    تا این وسایل نقلیه و فرهنگ استفاده ازشون درست شه ما هفت کفن پوسوندیم ایشالا برا نوه هامون

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. m.reza

      ۲۱ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (33 ديدگاه)

      بره گاو نمیشه ها….

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. علی آقا

      ۲۱ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (570 ديدگاه)

      صاحبی که منتظر گاو شدن بره هست (!!!) بایدم دلش آب بشه. حتی اگه بمیره هم مشکلی نداره!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. ahmad

    ۲۱ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (659 ديدگاه)

    من همیشه توی خیابونای تهران با دیدن حجم انبوه موتور های سی جی 125 اعصابم خرد میشه
    هم سر و صدای بسیار آزار دهنده و مضخرفی دارن (به اندازه یه خاور آلودگی صوتی دارن!)
    هم مصرف سوخت بالایی دارن و همیشه با چشم غیر مسلح میشه دود سیاه اگزوزشون رو دید!
    هم ظاهر قدیمی و بسیار زشتی دارن
    هم با پیچ مهره به هم وصل شدن و با ترمز کاسه ای و هندلینگ درب و داغونشون فاقد حداقل ایمنی هستن و هر لحظه شاهد نقش برزمین شدن راکبشون و یا حتی برخورد اونها به عابرین و در و دیوار هستیم!

    واقعا چرا باید اینا حق تردد داشته باشن و شماره گذاری بشن؟!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کامیار

      ۲۱ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (29 ديدگاه)

      هه واقعا
      عده ای ….
      پ ن:جای خالی پر شود

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. میلاد

      ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من شک ندارم که پشت سر تولید سی جی ۱۲۵ یه فرد خیلی کله گنده و نزدیک به مقامات سیاسی هست که نمیذاره این محصول مزخرفِ پر سر و صدای از هر نظر مضر جایگزین بشه. حسابی واسش سود داره. صاحبانش هم مطمئناً باز درمیان میگن شما نفست از جای گرم در میاد ولی دوست عزیز بده که با جایگزین کردن این صنعتی که از هر نظر بسیار مضره جا برای یه بیزنس و کار دیگه برای شما باز بشه؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. عباس

    ۲۱ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (154 ديدگاه)

    احتمالا از سازمان سر کوچشون آمار گرفتن!الان هوندا ۱۲۵ صدی سه میسوزونه،نرمال مصرف سوخت خودرو در اروپا دقیقا یادم نیست صدی ۶.۵ فکر کنم!حالا اینا هیچی،۵۰ ساله با همون تکنولوژی تولید میشه،نکردن همون اگزوزه شو کم صداتر تولید کنن!بدبختی یکی دوتا نیست،من یک هوندا دارم،خدا نکنه ترمز عقب شدید بگیری در جا چرخیده ،نقش زمین شدی ترمز جلو که خدا بیامرزه طرف رو!حالا اونا موتور طراحی میکنن با ترمز جلو مثل میخ وامیسته!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. peyman.german

      ۲۲ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (81 ديدگاه)

      اگزوز فقط دست ساز،قد یه لامبو صدا میده!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Erfan

    ۲۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (237 ديدگاه)

    چرا عوض نمیکنن؟ چرا حتی اگزوزشو کم صدا نمیکنن؟ چرا کیفیت روز به روز میاد پایین؟
    هههههه چونننن همه میخرن با این وضعیت
    چون تو ۵ مین ١٠٠٠٠٠ دستگاه از سایت خریداری میشه
    چون ***
    چون ***
    تا وقتی میخرن سازنده هم دل نمیسوزونه میگه وقتی میخرن حتماً راضی هستن مردم که میخرن دیگه. غیر اینه؟
    ناموساً غیر اینه؟ وقتی از یه چی راضی باشی میخریش دیگه.
    اونی که میگه مردم مجبورن. چرتتتت گفته
    مجبور چیه؟ نمیتونه ١ سال خودشو تگه داره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. پژمان

    ۲۵ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (46 ديدگاه)

    خود مردم عقلشون میرسه که موتور انژکتوری بهتر از کاربراتوری هست , مشکل اینجاست که پول خربد موتور انژکتوری موجود نیست اون هم به خاطر وجود مافیا در بالاترین سطوح هست, موتوری که استاندارد روز دنیا رو داره تو اروپا ۵۰۰۰ دلار و توی ایران ۴۰ میلیون تومنه
    در مورد ماشین هم همین طور,
    صنعت ۴۰ ساله!!!!
    خخخخخخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. رضا

    ۸ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (112 ديدگاه)

    سلام به همه
    یه 125 شرکتی دارم ماله ساله 82 هستش تایوانیه
    چینی نیست
    800 هزار خریدم الانم به روغن سوزی افتاده
    نه پوله تعمیرشو دارم و نه 2500 دارم که برم نوشو بخرم
    اینقدر باهاش تردد می کنم که به جرم مفسد فی الهوا دستگیرم کنن
    حالا چه 4 برابر چه8 برابر چه x برابر آلایندگی داشته باشه
    تو ساختیش تو پلاکش کردی تو بیمه اش کردی و در آخر تو فروختیش
    حالا این وسط جرم من چیه ؟
    فقر !

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ahmad

      ۲۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (659 ديدگاه)

      متاسفم برای این طرز تفکر شما

      لابد مشکل آلودگی حاصل از روغن سوزی و عدم مسئولیت پذیری شما نسبت به وسیله نقلیه تون هم با دولته! (لا اقل سهم خودتون رو ادا کنید!)
      روغن سوزی دوره ای موتور شما رو هم دولت باید بیاد درست کنه؟!
      شما نباید نسبت به هوای شهری که توش زندگی میکنی و آسایش دیگر شهروندان مسئولیت داشته باشی؟!
      میدونی دود روغن سوخته اون اگزوز توی ریه چند تا از مردم میره و سلامتی چند نفر رو تهدید میکنه؟!

      تاوان اینکه شما پول نداری موتورت تعمیر کنی رو دیگران باید بدن؟!

      در موارد دیگری هم
      طرف میره کاتالیست اگزوز ماشینشو بر میداره و گند میزنه به وضعیت هوا تا به خیال خودش ماشینش نفس پیدا کنه!
      طرف یک ذره احساس مسئولیت نداره که یه دونه کاتالیست ناقابل روی اگزوزش برای کاهش آلودگی وسیله نقلیش ببنده!!!
      نمیدونه با برداشته شدن این کاتالیست، میزان آلودگی خودرو تا 50 برابر افزایش پیدا میکنه…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مجید

      ۳ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      دوست عزیز ادامه بده ریه ی منم مال تو دمت گرم!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. مجتبی

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.میخواستم ببینم قیمت این موتورسیکلت های انژکتوری طرح هنداکه قرار هست از سال۹۵جای موتورهای کاربراتی روبگیره چقدر هست؟اونایی که الان موتورسیکلت کاربراتی دارن با ورود موتورهای انژکتوری و شماره گذاری نشدن موتورهای کاربراتی باید چه کار کنند؟
    ممنون میشم جواب بدید!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. محمد

    ۱۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    موتور انژکتوری خیلی خطرناکه چون شتابش وحشتناک زیاد میشه اونم برای موتور سبک وزن هندا حواستون باشه ازمن گفتن بود هرموتور انژکتوری دیدم آخرسر یاراکبش مرده یا موتور آتیش گرفته اینم که میگن آلودگیش کمتره همش حرفه همش حرفه هرچی بنزین بسوزونه آلودگی داره بازم تاکید میکنم موتورانژکتوری خطر ناکه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. محمد

    ۷ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (29 ديدگاه)

    ابنکه کاربراتور از انژکتور الودگی داره درسته ولی کدوم کاربراتور رو با کدوم انژکتور مقایسه میکنیبن. کاربرات ژاپنی دیافراگمی با یک انژکتور چینی رده خارج که ن تنها انژکتور یورو 1 نداره بلکه کاربراتور ژاپنی یورو 3. البته اگه انژکتور بوش یا….. باشه بحث فرق میکنه. درباره خودرو هم همه میدونن تولید داخل از مدل 90 به بعد روغن کم میکنه مخصوصا خانواده پژو. اون روغن که تو دفترچه راهنماش نوشته کم میشه کجا میره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. مهران

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام دوستان میخواستم موتور دویست سی سی بخرم بنظرتون انژکتور بخرم یا کاربرات فقط برام تن صداش مهمه انژکتور صداش میره درسته و چه مدلی بهتره کبیر یا چیز دیگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. مهران

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام پول اصلا مهم نیست فقط بگین انژکتور بهتره یا کاربرات تز نظر سرعت و تن صداش همین برام مهمه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا