میز خبر

میز خبر: از نگاه ویژه ولوو به مدیریت بانوان تا داستان “از گور برخاسته‌ها “

خبرهای تازه از بازار خودرو کمی نگران‌کننده‌اند. جنرال‌موتورز کاهش فروش داشته است و این در حالی است که نرخ‌های جهانی رشد اقتصادی تحت تأثیر متغیرهای مختلف از دامپینگ عربی قیمت نفت و انتخابات آمریکا تا شرایط بی‌ثبات اقتصادهای نوظهور و اوضاع اقتصادی اروپا مدام در نوسان است، اما پیش‌بینی‌ها از ادامه رشد صنعت خودروسازی در سال ۲۰۱۶ خبر می‌دهد. آمار فروش خودروسازان آمریکایی در ماه مارس گرچه مانند سال گذشته پرشکوه نبود اما به نظر می‌رسد بازار با رشدی کلی همراه بوده و ادامه همین روند می‌تواند رکورد سال گذشته بازار امریکا را بشکند. از دیگر سو بازار چین نیز با همه اوضاع پیچیده اقتصاد چین رو به رشد گزارش می‌شود و به نظر می‌رسد ثبات در این بازار حداقل انتظار ممکن از سوی کارشناسان باشد.

GM_HQ
نکته جالب البته تب زندگی و امیدی است که با الهام از فیلم جدید الخاندرو گونزالس ایناریتو و بازی لئو دی‌کاپریو در میان برخی از خودروسازان نمود یافته است. تلاش خودروسازان از گور برخاسته همچون بنتلی، ولوو و یا جگوار ستودنی است و همگی در تلاش‌اند تا بهترین فروش ممکن را و باکیفیت‌ترین محصولات را ارائه کنند. هرچه خودروسازان در فضای داخل ایران با عدم شفافیت و ترس‌ولرز کار خود را به‌پیش می‌برند، در فضای جهانی اخبار و رویدادها جملگی خبر از تلاش و تکاپو دارد. خبر خوش برای هواداران خودروهای آلمانی صدسالگی برند بی‌ام‌و است و بی‌ام‌و خودروساز محبوب ژرمن به این مناسبت با ارائه مدلی فوق‌العاده خاص از سدان فوق لوکس خود یعنی سری هفت، سده خود را جشن گرفت.

اما از آمریکا خبر می‌رسد، با انتشار نخستین تیزر رسمی از نسل جدید کوپه لوکس شرکت لکسس، جهان خودرو می‌رود تا شاهد فصلی جدید در رقابت میان بهترین‌های این رده باشد، رده‌ای که مملو از برندهای بزرگ است و از مرسدس تا بی‌ام‌و و از کادیلاک تا جگوار بدان چشم طمع دارند. لکسس با انتشار این تیزر عزم خود را برای ارائه یک خودروی اسپرت و لوکس با حفظ تمام ویژگی‌های یک کوپه آن‌هم در قالب IS کوپه جزم نموده است و می‌خواهد مدل جدیدش را در نمایشگاه خودرو پکن به مخاطبان معرفی نماید. جلوپنجره تیزتر و دوکی شکلی که وجهه امروز لکسس است، چراغ‌های بازطراحی شده که به مدد لامپ‌های LEDs در قسمت بالایی و مه‌شکن بومرنگ‌مانند و معروف لکسس در قسمت میانی سپر، نمایی نوین یافته‌اند و به ساخت یک پوزه تهاجمی برای نسل جدید IS کوپه کمک کرده‌اند. برمبنای وعده مسئولان این شرکت، نسل جدید IS کوپه به‌طور گسترده از فلسفه طراحی خاص L لکسس استفاده می‌کند. نسل چهارم لکسس IS قرار است به‌زودی و با استفاده از جدیدترین نوآوری‌های صنعت خودرو و مجهز به امکانات پیشرفته به بازارهای جهانی عرضه گردد.

lexus-is-beijing
بزرگ‌ترین خودروساز کشور ما نیز از روز یکشنبه، پنجم اردیبهشت پیش‌فروش کراس‌اوور ۴۴ میلیون تومانی خود را آغاز می‌کند تا از این طریق با دیگر خودروسازان چینی‌ساز کشور رقابت کند. به گزارش اقتصادنیوز، چینی‌ها با همدستی ایران‌خودرو، کراس‌اوور H30 که محصولی از شرکت دانگ‌فنگ چین است را با قیمت ۴۴ میلیون تومانی عرضه می‌کنند تا با این دامپینگ بتوانند بخشی بازار دیگر خودروسازان چینی کشور را از آن خود کنند. آمار تولید خودرو در سال ۹۴ نشان می‌دهد که چینی‌ها در سال گذشته حدود ۸۰ هزار دستگاه انواع سواری را در ایران به تولید رسانده‌اند که این رقم حدود ۱۰ درصد کل خودروهای سواری تولید شده در کشور را شامل می‌شود. ایران‌خودرو نیز سال گذشته با رونمایی از خودرو شاسی‌بلند هایما در نمایشگاه خودرو مشهد اعلام کرد که قصد دارد ۵ درصد از تولیدات خود را به مونتاژ خودروهای چینی اختصاص دهد. از این رو پیش‌فروش کراس‌اوور H30 را از روز یکشنبه آغاز می‌کند تا شاید با توجه به قیمت پایین آن نسبت به سایر مدل‌های مشابه چینی بتواند تعداد قابل‌توجهی از این خودرو را به فروش رسانده و بخشی از نقدینگی مورد نیاز خود را تأمین کند. در پایان این خبر اقتصادنیوز نوشته است: “حال سؤال اینجاست که با توجه به عرضه این خودرو با قیمت زیر ۵۰ میلیون تومانی، صنایع خودروسازی کرمان که به پایگاه امن تولید انواع خودروهای چینی تبدیل شده است، کدام استراتژی قیمتی را در پیش خواهد گرفت تا بتواند با عرضه این‌چنینی خودروهایی از سوی خودروسازان بزرگ کشور، رقابت کند”.

Dongfeng H30 Cross
Dongfeng H30 Cross
به تازگی یک عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی در باب آزادسازی قیمت‌ها در بازار خودرو گفته است: در صورت آزادسازی قیمت خودرو تعرفه واردات خودرو نیز باید به صفر برسد. علی خاکساری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اگر تعرفه واردات خودرو به صفر رسیده و تمام حمایت‌های دولتی صنعت خودرو نیز برداشته شود، آنگاه می‌شود قیمت‌گذاری خودرو را آزاد کرد. وی با بیان اینکه تا زمانی که تعرفه واردات خودرو وجود داشته باشد قیمت‌گذاری خودرو نباید آزاد شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولید خودرو در کشور انحصاری است و مصرف‌کنندگان انتخابی جز خرید خودروهای بی‌کیفیت داخلی ندارند. این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: این در حالی است که اگر تعرفه واردات خودرو صفر شود، خودروهای خارجی با قیمت مناسب وارد کشور خواهند شد و مصرف‌کنندگان قدرت انتخاب خواهند داشت. وی افزود: در حال حاضر نیز قیمت خودروهای داخلی به‌قدری بالا است که مصرف‌کنندگان تمایلی به خرید خودروهای بی‌کیفیت با قیمت بالا ندارند. خاکساری با بیان اینکه “نمی‌شود از صنعت خودرو حمایت و هم‌زمان قیمت‌گذاری خودرو را آزاد کرد”، تصریح کرد: تا زمانی که حمایت‌های دولتی همچون تعرفه واردات خودرو وجود دارد،‌ آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو برخلاف مصالح مصرف‌کنندگان است.
این صحبت‌ها در حالی صورت گرفته که روز گذشته رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز گفته بود: آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو باعث افزایش قیمت‌ها شده و برخلاف منافع مصرف‌کنندگان است. دیروز محمد جعفری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرده بود: خودروسازان سابقه بدی در رعایت حقوق مصرف‌کنندگان دارند و در این شرایط اگر قیمت‌گذاری خودرو آزاد شود شاهد رشد بیشتر قیمت‌ها خواهیم بود.

cartoon-car-3
اما ولوو خودروساز تازه از گور برخاسته سوئدی که چند صباحی است تحت زعامت چینی‌ها روزگار را به خوبی می‌گذراند، به تازگی از هدف خود برای فروش یک میلیون دستگاه خودروی الکتریکی تا سال ۲۰۲۵ خبر داده است. این شرکت قول داده تا ابتدای ۲۰۱۹ نخستین مدل تمام الکتریکی خود را به بازارهای جهانی معرفی کند و قول داده تا این سال در هر مدل دو گونه هیبریدی به بازار ارائه نماید. مهندسان این شرکت مدت‌های مدیدی است که روی این هدف کار می‌کنند و در نخستین گام طرح توسعه پلات فرم جهانی و مدولار این شرکت را برای ساخت خودروهای هیبرید و الکتریک در برنامه قرار داده‌اند. در این راستا هاکان ساموئلسون ریاست برند ولوو گفته است: “ما با این روند به استقبال یک چالش و تغییر خواهیم رفت، ولوو می‌خواهد پیشتاز حوزه الکتریزاسیون صنعت خودرو گردد”. ولوو با این برنامه می‌خواهد در کنار رسیدن به مرز عدم مرگ و میر در خودروهایش تا سال ۲۰۲۰ و علاوه بر تولید ۱ میلیون دستگاه خودروی الکتریکی تا سال ۲۰۲۵، قصد دارد تا یک سوم پست‌های مدیریتی خود را به بانوان واگذار نماید.

volvo-v90-official-unveiling-29
جگوار دیگر خودروساز از گور برخاسته به همراه برادر بزرگش لندروور! درصدد است تا از نسل جدید موتورهای شش سیلندر خطی خود با طیف وسیعی از ویژگی‌ها از جمله ۵۰۰ اسب بخار نیرو رونمایی نماید. برمبنای خبر مجله انگلیسی خودرو، این موتور جدید و سه لیتری که با اقتباس از نمونه ۲ لیتری و ۴ سیلندر جگوار لندروور ساخته می‌شود فرزندی جدید از سری موتورهای جدید اینجنیوم است و با طراحی مدولار طراحی شده، قرار است جایگزین نمونه قدیمی موتورهای شش سیلندر در محصولات جگوار لندروور از جمله دیسکاوری، اف-پیس، XF و XE گردد. این نسخه در گونه بنزینی، تزریق مستقیم و توربوشارژر با قدرت‌های ۳۰۰ تا ۵۰۰ اسب بخاری و در گونه دیزلی با قدرت‌های ۲۷۵ تا ۴۰۰ اسب بخار تولید خواهد شد. از جمله دیگر ویژگی‌های خانواده اینجنیوم می‌توان به مصرف سوخت کمتر و نرخ آلایندگی پایین‌تر اشاره نمود.

jaguar xe ingenium engine
چنانکه در ابتدای متن گفته شد جنرال‌موتورز خودروساز برجسته آمریکایی اعلام نموده در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۶ میلادی با کاهش فروش جهانی به میزان ۲.۵ درصد مواجه شده است. مسئولان جی‌ام این کاهش را به دلیل ایجاد چالش‌هایی عمده در برخی بازارها از جمله آمریکای جنوبی و آسیا اعلام کرده‌اند. بزرگ‌ترین خودروساز آمریکا اعلام نموده در سه ماهه نخست سال بیش از ۲.۳۶ میلیون دستگاه خودرو فروخته است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهشی ۲.۵ درصدی را نشان می‌دهد. البته چنانکه اعلام شده یکی از مهم‌ترین نقاط نزول جنرال‌موتورز اما کاهش تقاضا در بازار خودروهای نیمه تجاری چین بوده است. البته همه چیز بد نیست و جنرال‌موتورز تاکنون توانسته بیش از ۹۶۴ هزار دستگاه اس‌یووی به فروش برساند و نرخ فروش اوپل و خواهرخوانده‌اش واکسهال نیز با ۸.۴ درصد رشد به بیش از سیصد هزار دستگاه رسیده که در نوع خود بسیار چشمگیر و امیدوارکننده بوده است. البته پس از انتخاب اوپل آسترا به عنوان خودروی سال ۲۰۱۶ اروپا قطعاً این رشد ادامه خواهد یافت چرا که هم‌اکنون بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه از مدل آسترا ثبت سفارش شده است. در خود آمریکای شمالی نیز جی‌ام از وضعیت مناسبی برخوردار است و با فروش ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو، رشد فروشی معادل ۱.۲ درصد را در مقایسه با مدت مشابه تجربه نموده است.

همچنین فیات کرایسلر رسماً از شروع تولید مدل آلفا جولیا خبر داده‌اند که در نوع خود خبر بسیار مهمی است و حاوی هشدارهایی جدی برای سدان‌های اسپرت مرسدس، بی‌ام‌و و آئودی است. این خبر در نوع خود بسیار مهیج است چرا که سرآغاز یک دوره جدید و بازگشت برای برندی است که از اصل خود برای مدت‌ها دور شده بود و حالا در خط نخست مبارزه، منتظر یک چالش جدی است. این خودرو که نشان‌دهنده اوج هنر و مهندسی ایتالیایی در ساخت یک سدان اسپرت و گران‌قیمت است، نورافکنی است بر زمین سوخته فیات کرایسلر، نشانه‌ای تازه برای این گروه خودروساز که به آینده نگاهی امیدوارانه‌تری داشته باشند. چنان‌که در تصویر مشخص است آلفا رومئو جولیای خاکستری نخستین، توسط یکی از شهروندان شهر کاسینو در ایتالیا خریداری شده، در مراسمی به این خریدار خوش‌شانس تحویل داده شده است. این جولیا از یک موتور ۲.۲ لیتری توربودیزل سود می‌برد و آغازگر مسیر تحویل خودرویی است که قرار است از هفته آینده روند فروش پرشتابی به خود بگیرد.

2017-alfa-romeo-giulia-production-1
مقامات ژاپن در پی افشای دست‌کاری در اطلاعات مربوط به میانگین مصرف سوخت توسط شرکت خودروسازی میتسوبیشی موتورز، به دفتر مرکزی این شرکت در شهر اوکازاکی یورش برده و آن را مورد تجسس قرار دادند. مسئولان این شرکت روز گذشته در یک کنفرانس خبری ضمن عذرخواهی اذعان کردند که بعضی از کارمندان در اطلاعات بهره‌وری سوخت بیش از ۶۰۰ هزار خودرو عمداً دست‌کاری کرده‌اند. به این ترتیب آزمایش‌های موتور به نحوی انجام شده است که مصرف سوخت این خودروها کمتر از واقعیت نشان داده می‌شود.
یوشی‌هیده سوگا سخنگوی دولت ژاپن گفت که این “موضوع بسیار جدی” است و میتسوبیشی موتورز تا ۲۷ آوریل (۸ اردیبهشت) فرصت دارد تا گزارشی کامل درباره آزمایش‌های انجام شده و میزان دست‌کاری در اطلاعات را ارائه دهند. او در ادامه گفت: “بر اساس اطلاعاتی که در جریان یورش به دست ما رسید و گزارشی که شرکت میتسوبیشی تهیه کرده است، می‌خواهیم هرچه زودتر میزان خطای انجام شده را روشن کنیم.” “ما به این موضوع رسیدگی می‌کنیم و از امنیت این خودروها اطمینان حاصل می‌کنیم.” طبق گزارش رویترز سهام شرکت میتسوبیشی از صبح امروز پنجشنبه، راکد مانده است و در صورتی که تمام روز به همین منوال پیش رود، سهام این شرکت به میزان دو سوم کاهش خواهد یافت.
دفاتری که مورد یورش قرار گرفته است، دومین مجتمع صنعتی بزرگ میتسوبیشی در ژاپن است و علاوه بر تولید خودرو مرکز پژوهش نیز هست. آکیرا کیشی‌موتو، تحلیل‌گر صنعت خودرو در جی پی مورگان به رویترز گفته است که طبق برآوردها این دست‌کاری برای میتسوبیشی ممکن است ۴۵۰ میلیون دلار (۵۰ میلیارد ین) هزینه داشته باشد. این هزینه شامل پرداخت به مشتریان، جایگزینی قطعات و پرداخت جریمه به شرکت خودروسازی نیسان است. این دست‌کاری در دو مدل خودرو، ۱۵۷ هزار دستگاه تولیدی خود میتسوبیشی و ۴۶۸ هزار تولیدی شرکت نیسان انجام شده است. همه آن‌ها مدل مینی هستند که در ژاپن بسیار محبوب‌اند اما در بازارهای دیگر موفقیت چندانی نداشته‌اند؛ اما کیشی‌موتو می‌گوید این رسوایی در فروش خودروهای تولیدی این شرکت در سراسر جهان تأثیر ثانویه دارد.

Tetsuro Aikawa
Tetsuro Aikawa
و سرانجام اینکه چینی‌ها که با سرعتی خارق‌العاده در حال تحمیل خود به صنعت خودروسازی هستند و در سال‌های اخیر با صرف میلیاردها دلار تحقیق، در این حوزه به مرز توسعه‌یافتگی رسیده‌اند، برای ساخت خودروهای الکتریکی اقدام به استخدام و اخذ کمک از مدیران برجسته شرکت بی‌ام‌و نموده‌اند. بر اساس خبر منتشرشده توسط خبرگزاری معتبر بلومبرگ، شرکت فیوچر موبیلیتی (Future Mobility) که شرکتی ساخته دو کنسرسیوم بزرگ مالی چینی به نام‌های فوکسکان و تانسنت است به تازگی توانسته تعدادی از مدیران برند الکتریکی بی‌ام‌و یا بخش i این شرکت را برای همکاری جهت ساخت محصولاتی الکتریکی متقاعد نماید. به نظر می‌رسد چینی‌ها راه درست را برای پیمودن پیدا کرده‌اند و نیک فهمیده‌اند برای بقای بهتر، مؤمنانه، مرفه و مقتدرانه در جهان محتاج همکاری و تعامل با دیگرانند. اتفاقی که هنوز هم در ایران یک تابوی فرهنگی است و گذار از آن نیازمند عزمی ملی و فراگیر است. با این روند روزهای درخشان چینی‌ها در راه است.

bmw-i8

منابع: فرارو، اقتصاد نیوز، leftlanenews، inautonews

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. hamed

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (30 ديدگاه)

    عکس مدیر میتسوبیشی رو که دیدم که اینطور شرمنده شده واسه دستکاری چند کارمند تو نرم افزار تست مصرف سوخت
    یاد فرمایش اون عزیزی افتادم که گفته بود هر که خودرو بی کیفی داخلی رو نخره ضد انقلابه!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. بهنام طیبی

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    باتشکر و سپاس از اقای محمدحسین شاوردی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Zodiac

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (26 ديدگاه)

    ممنون وسپاس جناب اقای شاوردی عزیز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. امین آریامن

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (146 ديدگاه)

    دوساله خبر مذاکرات لگن ساز وطن با برندهای خودروسازی بزرگ گوش فلک رو کر کرده اونوقت وقت عمل ک میرسه دانگ فنگ اچ ۳۰ از خط تولید میاد بیرون…اینست افتخار ملی…وای برما گیر کیا افتادیم..
    کی این کابوس لگن سازها تموم مبشه ای خدا خسته شدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (3685 ديدگاه)

      تا وقتی که برای یه وام 25 میلیونی صف میکشن و خودروی توی انبار مونده رو با دوبرابر قیمت میخرن چطور میشه توقع داشت از دست این کابوس ها راحت بشیم؟
      از ماست که بر ماست.
      زورم میاد که عده ای ب خاطر عده ای دیگه باید این وسط بسوزن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. احمد باقری

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    اخبار خوبی بود، همه جا دارن پیشرفت می کنن، ولی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. HoSeIn

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (113 ديدگاه)

    دمش گرم کاریکاتور جالبیه :)

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا