میز خبر

میز خبر: به نام کمپین و رکود

حضور هیئت‌های خارجی در ایران پس از توافق بر هیمنه خواست عمومی برای کاهش قیمت خودروها و افزایش در نوع و کیفیت این کالاها افزوده و حال کار از کار گذشته است. نه گفتاردرمانی مسئولان سودی دارد و نه ادامه راهبردهای تکراری. به نظر می‌رسد یک حرکت ملی جهت تغییر در شرایط تولید و فروش خودرو در ایران آغاز شده و به‌شدت در تلاش است تا تغییراتی اساسی در سازوکار بازار خودروی کشور ایجاد کند.
جالب است که اخیراً گروهی با عنوان «خودرو صفر ممنوع» در شبکه اجتماعی تلگرام شکل گرفته است که با شعار خودرو صفر کیلومتر نخرید تا خودروسازان قیمت‌ها را کاهش دهند، جو روانی در بازار را تحت تأثیر قرار دهد. حال سؤال اینجاست که ریشه شکل‌گیری چنین کمپین‌هایی در شبکه‌های اجتماعی علیه صنعت خودرو چیست؟

پراید باکیفیت عالی
کارشناسان بر این باورند که عملکرد نامناسب دو خودروساز بزرگ کشور در سال‌های گذشته سبب شده تا نوعی بدبینی در بین مردم به وجود آید و آنها خود را همیشه مدعی و طلبکار از این صنعت بدانند. سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی دراین‌باره می‌گوید: خودروسازان داخلی بدهی بزرگی به مردم دارند چراکه طی سال‌های گذشته آن‌قدر با مردم رفتارهای نامناسبی داشته‌اند که سبب شده خشم انباشته شده‌ای علیه آنان به وجود آید. او می‌افزاید: مدیران صنعت خودرو باید در رسانه‌ها حاضر شوند و برای یک‌بار هم که شده به خاطر بدقولی‌ها و کیفیت نامناسب خدمات پس از فروش خود از مردم عذرخواهی کرده و سعی کنند که آنها را همراه خود کنند. لیلاز با اشاره به انتظار مردم به کاهش قیمت خودرو می‌گوید: حقیقتاً این انتظار به‌جا نیست چراکه در حال حاضر هیچ خودروسازی نمی‌تواند در رنج‌های کنونی به‌مانند ایران‌خودرو و سایپا در ایران به تولید خودرو بپردازد و اگر چنین موضوعی در توان آنها بود مطمئناً اکنون چینی‌ها سهم حداکثری را از بازار گرفته بودند.

تصادف پراید
اقتصادنیوز نیز با بررسی تأثیر کاهش تولید خودرو بر نرخ رشد اقتصادی شور نوشت: نرخ رشد اقتصادی کشور در سال جاری یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سیاست‌گذاران اقتصادی کشور است و عوامل مؤثر بر افزایش و یا کاهش آن زیر ذره‌بین تحلیلگران اقتصادی کشور قرار گرفته است. به گزارش اقتصاد نیوز بر اساس آمارهای منتشر، میزان تولید خودرو در کشور به دلیل کاهش تقاضا کاهش یافته است و با توجه به اینکه خودرو به‌عنوان یکی از پیشرانه‌ای رشد اقتصادی بوده، ممکن است کاهش تولید آن بر رشد فصل‌های آینده تأثیری منفی بگذارد. اما سیدعلی مدنی‌زاده، استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف نگاه دیگری به این موضوع دارد و معتقد است شرایط فعلی تولید خودرو بر نرخ رشد اقتصادی تأثیر منفی نخواهد گذاشت. وی معتقد است اکنون هم که تولید خودرو اندکی کمتر شده، اما این میزان تولید به نحوی نیست که بر نرخ رشد اقتصادی کشور تأثیر نامطلوب بگذارد و آن را مجدداً منفی کند. بنابراین شاید بخش خودرو نتواند به‌شدت قبل نرخ رشد اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد اما می‌تواند رشد اندک خود را به بخش‌های دیگر هم منتقل کند. بنابراین نرخ رشد خودرو بر نرخ رشد اقتصادی تأثیر منفی نمی‌گذارد و آن را نزولی نمی‌کند.

pride-produce
از سوی دیگر روزنامه ایران در شماره تازه خود نوشته است: “ایران و ژاپن آماده همکاری‌های نفتی و خودرویی شدند”. این روزنامه در ادامه می‌نویسد: دیروز ۲۸ شرکت ژاپنی شامل ۱۸ شرکت نفتی و ۱۰ شرکت خودرویی و بانکی نظیر مدیران و نمایندگان ویژه شرکت‌های میتسوبیشی، تویوتا، میتسویی، جِی جی سی (JGC)، بانک UFJ میتسوبیشی با مسئولان کشور دیدار و مذاکره کردند و نتیجه این مذاکرات چیزی جز ادامه و گسترش همکاری‌های ایران و ژاپن در پساتحریم نبود. به‌طوری که وزیر نفت در خاتمه دیدار از مذاکره مفید و سازنده با بیش از ۲۱ شرکت ژاپنی خبر داد و گفت: امیدواریم با لغو تحریم‌ها، آینده خوبی در روابط دو کشور شکل بگیرد.
هیئت ژاپنی که در نخستین روز ورود به تهران (شنبه) با ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی ایران گفت‌وگو کرده بود، روز گذشته پس از ملاقات با وزیر نفت ایران به وزارت صنعت رفت تا با محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت مذاکره کند. در این دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش ظرفیت تولید خودروهای سبک و سنگین کشور تا دو برابر ظرف ۱۰ سال آینده خبر داد و گفت: ایران و ژاپن می‌توانند در صنایع خودروسازی همکاری نزدیکی داشته باشند. نعمت‌زاده در دیدار معاون وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن اظهار کرد: ایران و ژاپن در گذشته همکاری‌های بسیار استراتژیک و بلندمدتی داشته‌اند که به نظر می‌رسد تداوم این همکاری‌ها در دوره جدید نیز باید پیگیری شود.

2016 Toyota Camry
آیا ژپنی‌ها جای فرانسوی‌ها را در ایران می‌گیرند؟
از پایتخت خبر می‌رسد که رنو تحرکات تازه‌ای برای در دست گرفتن بخشی از بازار خودروی کشور انجام داده و در تازه‌ترین حرکت، اقدام به عرضه و فروش مدل سیمبل یا لوگان ۲۰۱۳ نموده است. نمایندگی رسمی رنو در ایران، شب گذشته از خودرو رنو سیمبول رونمایی کرد تا فروش این خودرو فرانسوی را رسماً در ایران آغاز کند. به گزارش اقتصادنیوز در این مراسم جمشید حسینی، مدیرعامل نگین خودرو با اشاره به خصوصیات فنی رنو سیمبل گفت: این خودرو از موتوری با حجم ۱۶۰۰ سی سی و قدرتی برابر با ۱۰۵ اسب بخار، برخوردار است و با بررسی‌هایی که داشتیم متوجه شدیم در بازار ایران جای یک خودرو سدان اروپایی با قیمت مناسب خالی است و از این رو شرکت نگین‌خودرو تصمیم گرفت به‌عنوان نماینده رنو فرانسه در ایران، واردات رنو سیمبل انجام دهد. حسینی با بیان اینکه رنو سیمبل از سال ۲۰۱۳ به بازار جهانی وارد شده است، گفت: این خودرو در بازارهای بین‌المللی توانسته به خودرویی موفق تبدیل شود تا جایی که حتی در برخی کشورها رنو سیمبل با توجه به برخورداری از ویژگی‌هایی مانند استهلاک پایین، شتاب مناسب می‌تواند برای نیروهای پلیس و تاکسی هم استفاده شود.

Renault Symbol
Renault Symbol
Renault Symbol
Renault Symbol
Renault Symbol
Renault Symbol
مدیرعامل نگین خودرو در مورد قیمت رنو سیمبل گفت: برای این خودرو در حال حاضر سه تیپ آپشن در نظر گرفته شده که قیمت آن‌ها در مدل پایه حدود ۶۷ میلیون تومان و در مدل‌های فول به حدود ۷۵ میلیون تومان می‌رسد. البته تلاش داریم این خودرو را به قیمت پایین‌تری برسانیم و در بازار ایران عرضه کنیم. مدیرعامل نگین‌خودرو درخصوص چشم‌انداز بازار خودرو در ایران گفت: پیش‌بینی‌ام این است که قیمت خودرو بیش از این نمی‌تواند کاهش بیابد زیرا طبیعتاً چنین کاهشی به تولید ملی آسیب وارد می‌کند. زیرا برای دولت مهم است فرصت‌های شغلی خود را در کشور به خطر نیندازد. چنین انتظاراتی در سال‌های گذشته هم بوده و در این شرایط باید تلاش شود سیاست‌های کلان خودرو حفظ شود. با شرایط فعلی تصورم این است که قیمت‌ها به‌مرور افزایش پیدا خواهد کرد چراکه نرخ ارزها در حال افزایش است و به همین دلیل خودروها گران می‌شوند. بنابراین هم‌اکنون بهترین زمان برای خرید خودروهای وارداتی است زیرا مشتریان می‌توانند از تخفیف‌های بسیاری که ارائه شده است، استفاده کنند.

Renault Symbol
Renault Symbol
همچنین یک خودروی تاریخی که دربرخی از سریال‌های قدیمی تلویزیون نیز حضور داشته است از سوی مالک در معرض فروش قرار گرفته است. به گزارش عصرایران، یک خودروی تاریخی که در برخی از سریال‌های قدیمی تلویزیون نیز حضور داشته است از سوی مالک در معرض فروش قرار گرفته است. این خودرو که یک دوج، کرنت مدل ۱۹۴۹ است در وضعیت بسیار مناسبی نیز نگهداری شده به طوری که بسیاری از قطعات آن هنوز از نوع اصلی و فابریک است. این خودروی تاریخی هم اینک در سریال شهرزاد در حال استفاده است و مقرر شده تا بعد از پایان فیلم برداری خودرو به مالک آن تحویل شود. مالک این خودرو برای فروش آن مبلغ ۱۸۵ میلیون تومان را ذکر کرده است.

اطلاعات جدید حاکی از ان است که روبات‌ها مرحله خود آگاهی را پشت سر گذاشته‌اند و این مسئله سبب شده تا فعالان حوزه فناوری به فکر عواقب توسعه های هوش مصنوعی بیافتند. به گزارش پدال به نقل از هفت صبح در همین زمینه متخصصین دانشگاه پلی‌تکنیک رنسلیر در نیویورک (Rensselaer Polytechnic Institute in New York)، پس از طراحی و کار مداوم بر روی معماری روبات‌های هوشمند، با انجام تست‌هایی بر روی سه مدل از آخرین دستاوردهایشان متوجه شدند که یکی از آن سه مدل به مرحله خود آگاهی انسان گونه رسیده است. آنچه در این تست اثبات شده می‌توانید به‌منزله پایان دوره ساخت رایانه‌های بدون قدرت تفکر فعال و آغاز دوره نوینی باشد. حالا توسعه‌های این‌چنینی سبب شده تا توجه فعالان و آینده‌نگرانی چون استفن هاوکینگ فیزیکدان مدرن بزرگ، استیو وازنیاک (همکار قدیمی استیو جابز در مدیریت اپل) و ایلان ماسک، مدیر شرکت تسلا که از فعال‌ترین افراد در حوزه هوش مصنوعی است به این مسئله جلب شود. این دو که همواره به مسئله هوش مصنوعی و پتانسیل تخریبی آن در آینده توجه ویژه‌ای داشته‌اند، با تنظیم نامه‌ای به محققین حوزه‌های مختلف در کارگاه‌ها و دانشگاه‌ها اخطار دادند و آنها را نسبت به اثرات مخرب این روند پیشرفت هوش مصنوعی در زمینه روباتیک آگاه کردند.

cute robot
گرچه مدل جولیا نخستین محصول از گستره‌ی محصولاتی است که قرار است آلفا را به‌عنوان یک خودروساز جهانی معرفی کند اما اخباری از کمپانی فیات درز نموده که از ارائه قریب الوقوع یک کراس‌اوور لوکس جهت رقابت با محصولاتی همچون بی ام و X1، آئودی Q5 و مرسدس بنز GLC خبر می‌دهد. گفته شده معماری فنی این مدل بر اساس مدل جولیا و با اتکا به یک سیستم دیفرانسیل RWD/AWD پایه‌گذاری می‌شود. این مدل که قرار است تا اواسط ۲۰۱۶ به بازار معرفی گردد از طراحی جدید آلفا سود می‌برد و چهره‌ای نزدیک به مدل جولیا دارد.

Alfa-Romeo SUV rendering
Alfa-Romeo SUV rendering
Alfa-Romeo SUV rendering
Alfa-Romeo SUV rendering
رنو پس از عرضه نمونه سدان تالیسمان، احتمالا به سراغ نسخه ۵ درب و استیشن این مدل زیبا که استیت نام دارد می‌رود. رنو ادعا کرده است که تالیسمان در گستره‌ای وسیع از امکانات و ایمنی می‌تواند به خریداران خود بهترین خدمات ممکن را به‌عنوان یک استیشن کامل و جادار ارائه کند.

2016 Renault TALISMAN
۲۰۱۶ Renault TALISMAN
talisman
TALISMAN Wagon rendering
تویوتا پریوس c پس از یک به‌روزرسانی گسترده در مهندسی خود توانست بالاترین مرتبه ایمنی را از موسسه بیمه و ایمنی بزرگراه‌های امریکا IIHS دریافت نماید. این مدل که کوچک‌ترین مدل در رده محصولات پریوس است در تست سال ۲۰۱۲-۲۰۱۴ خود در همین موسسه نمره ضعیف را کسب نموده بود که با مهندسی مجدد در ساختار و مباحث ایمنی توانست عالی‌ترین درجه ایمنی را کسب نماید.


خبرهای منتشر شده از تلاش برند اینفینیتی برای تغییرات گسترده در محصولاتش خبر می‌دهد. بر طبق این اخبار اینفینیتی قصد دارد تا با توجه به برنامه‌ریزی های از پیش تعیین شده در گستره‌ای از محصولاتش تغییرات عمده ای ایجاد کند و با بازنشست نمودن برخی از مدل‌ها، رده‌های جدیدی از محصولاتش را که دارای طراحی نوین و تکنولوژی پیشرفته هستند به بازار معرفی کند. یکی از این تغییرات جایگزین شدن کامپکت جدید Q30 با مدل Q40 است. برمبنای برنامه‌ریزی شرکت اینفینیتی، مدل Q30 قرار است در نمایشگاه خودرو فرانکفورت عرضه شود و تا ابتدای ۲۰۱۶ به لیست فروش شرکت اضافه شود. همچنین پس از ارائه این مدل، یک کراس اوور اسپرت نیز با نام QX30 که بر مبنای Q30 ساخته شده، عرضه می‌گردد. به‌روزرسانی سدان Q50 در سال ۲۰۱۶، عرضه کوپه اسپرت Q60 و ارائه نسل جدید QX60 نیز آر دیگر برنامه‌های این برند لوکس و اسپرت است.

q60-live-ri_653
هوندا موتور اعلام کرده است که ۸۰ درصد از تعداد ۸۶۰۰ دستگاه رودستر S660 که در ژاپن به فروش رسانده است را افرادی با سن بالاتر از ۴۰ سال خریداری کرده‌اند. هوندا پیش‌بینی کرده بود مدل S660 با اقبال گسترده‌ای از سوی جوانان ژاپنی مواجه شود.

Honda S660
Honda S660
آخرین خبر هم اینکه گروه خودروسازی سایپا توانست با ارسال بیش از ۵۴۴۰ دستگاه پک خودروی تیبا در هفته اول مردادماه امسال به کشور عراق، رکورد صادرات این محصول در سال ۹۳ را بشکند. این اتفاق در حالی افتاده است که شرکت سایپا در طول سال ۹۳ تعداد ۵۴۴۰ دستگاه پک خودروی تیبا به عراق صادر کرد که پس از تولید خودرو در این کشور در اختیار مشتریان عراقی قرار گرفت. بر اساس این گزارش، با توجه به استقبال بازار از خودروی تیبا، تیراژ تولید این خودرو در سال جاری افزایش یافته و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا سال ۹۵ جایگزین خودروهای خانواده ایکس ۱۰۰ خواهد شد. نظر به استقبال روزافزون مشتریان عراقی از خودروی تیبا و تثبیت جایگاه این محصول در بازار عراق، شرکت سایپا در نظر دارد با افزایش تولید محصولات خود در کشور عراق به نرخ تولید ۱۰۰ دستگاه در ساعت دست یابد و پیش‌بینی می‌شود تولید محصولات سایپا در این خط تا آینده نزدیک به ۱۷۰ دستگاه روزانه در سه شیفت کاری بالغ شود.

تیبا 2

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۸۶ دیدگاه‌ها

  1. محسن آبادان

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    اگر واقعا میخواید قیمت واقعی یک خوردرو دستتون بیاید یک سری به مناطق آزاد بزنید با 40 میلیون چند خودرو فول بهتون معرفی کنم؟
    تیتر کمپین باید بشه خودرو رابه قیمت واقعی میخوایم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سجاد

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (72 ديدگاه)

      در واقع بخشی از مشکل خود دولته!
      قیمت در صورتی واقعی خواهد شد که دولت از یک درآمد سرشار چشم پوشی بکنه .
      درآمدی که برای هرخودرو ، بیش از سود سازنده است .
      یعنی سودی که دولت از ورود خودرو به ایران میبره ، خود کمپانی سازنده نمیبره . . .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Xman

        ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (546 ديدگاه)

        یه دزدی آشکار!!!!!!!!!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. محسن آبادان

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    به امید خدا….

    گور تورا میخواند ایرانخودرو و سایپا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Xman

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (546 ديدگاه)

      خبرم کن قبرشونو خودم با همین دستام میکنم!!!!!!!!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Ali.Q

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (124 ديدگاه)

    کاش حداقل اینقدر شرف داشتن واسه عذر خواهی کردن…حرف های زیادی حقشونه، حیف که نمیشه بی پرده گفت…خجالت هم چیز خوبیه وقتی که با وجود آگاهی صد ها میلیون نفر رو عزادار میکنن…بحث این نیست که چرا این آدما باید تو رویا های ما زندگی کنن اینه که چرا ما باید کمکشون کنیم

    با آرزوی عدالت برای همه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. amir ali

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (185 ديدگاه)

      دوست عزیز
      جالبه بدونید عذرخواهی که نی کنن هیچ هنوز میگن باید قیمت ها را افزایش هم بدیم . از وقتی هم فهمیدن دولت نمذاره نرخ دلار کاهش داشته باشه تولید ملی و داخلی را بیخیال شدن و میگن ” خودرو 100 درصد به نرخ ارز وابسته است “! اخر هم معلوم نیست این لگن های داخلی-چینی به چی وابسته است؟
      امیدوارم این حرکت مردم نتیجه مطلوب داشته باشه تا ثابت بشه همه بازار در کنترل تولید کننده و دلال ها نیست و خریدادن قدرتی بیشتر از تصور بازار دارن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. luis

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (612 ديدگاه)

    ژاپن گزینه خوبی میتونه باشه از نظر اب و هوایی بسیار به ایران میخوره ماشین هاش ولی بعید میدونم شراکتی صورت بگیره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mohamad

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (46 ديدگاه)

      لوئیس جان یک سوال داشتم
      موتور برخی از مدل های لکسس توسط یاماها تولید میشه؟؟ من این رو از یکی از دوستان شنیدم تعجب کردم شما اطلاعی نداری؟اگه هست کدوم مدله؟
      پیشاپیش ممنون

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سارا

        ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (217 ديدگاه)

        یکیش موتور 10 سیلندر LFA بود …

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Mohamad

          ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (46 ديدگاه)

          متشکرم از شما

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. luis

        ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (612 ديدگاه)

        نه عزیزم این یه اشتباه محضه من به دوستمونم گفتم یاماها فقط در قسمت صدای موتور ال اف ای به لکسوس کمک کرده برای اینکه تخصص اصلی یاماها ساز و موسقیه و در موتور سیکلت هم تخصص داره گفته من هم در سایت ویکیپیدیا هم سایت لکسوس و هم سایت یاماها هست میتونید رجوع کنید . فقط در اهنگ موتور و صدای دل نشبن اگزوز هم کاری دارن نه در تولید و طراحی.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. رهگذر

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (353 ديدگاه)

      ژاپنی ها از فرانسوی ها هم نامرد ترند چرا که رسما نوکر امریکا هستند این شوخی یا غلو نیست دهه شصت با اینا همکاری داشتیم چه نامردی ها که نکردند این چشم تنگا یا سر همکاری نفتی یادتون رفت؟ البته سن خیلی هاتون اصلا به یان چیزا نمیخوره چرا که مطالعه در باره گذشته نزدیک ندارین متاسفانه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. Xman

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (546 ديدگاه)

      اگه کشوری میخاد بیاد با ایران همکاری کنه به نظر من آلمان بهترین گزینه ست. نه اینکه کشورای دیگه این صلاحیت رو ندارن نه اینطور نیست! ولی الحق و الا نصاف ماشین های بهتری داره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. سپهر

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (8 ديدگاه)

    علاوه بر بی کیفیت بودن زیاد محصولات قیمت بالای اونا هم راهی رو برامون جز نخریدن باقی نمیزاره.خواهش میکنم نخرید تا این خودروسازان درپیت درسی بگیرند.تو این همه سال هرچی خواستن به ما غالب کردن و تازوندن حالا نوبت ما مردمه.اگر همه با هم متحد بشیم میتونیم به هدفمون برسیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حسن

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (52 ديدگاه)

    “پیش‌بینی‌ام این است که قیمت خودرو بیش از این نمی‌تواند کاهش بیابد زیرا طبیعتاً چنین کاهشی به تولید ملی آسیب وارد می‌کند….. ”

    فقط یه سوال :
    ینی روت میشه ؟ :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Xman

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (546 ديدگاه)

      سنگ پای قزوین باید بیاد تو روی اینا لونگ بندازه باور کن!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. فرهاد

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    سال ۸۰ ایران خودرو خیلی خوب قدم برداشت
    فیس لیفت ۴۰۵ (پرشیا)
    ۲۰۶
    سمند که در زمان خودش خوب بود
    خدایی برای اون سال ها ماشین های خوبی بودن
    ولی بعد ۱۵ سال تنها کاری که کردن موتور پارس رو عوض کردن
    چراغ و داشبورد ۴۰۵ رو عوض کردن
    سیم کشی برق ۲۰۶ رو هم عوض کردن
    داشت یادم می رفت یه مدت هم بدنه ۲۰۶ پلاس رو به اسم ۲۰۷ فروختن
    سمند با یکم تغییر در جلو پنجره شد سورن
    ۲۰۶ هاچ بک رو صندق دار کردن بعد چراغش رو داغون کردن و رانا اومد بیرون
    الانم که یه فاجعه به اسم دنا با دنیایی از مشکلات رو راحی بازار کردن
    باید به حال این صنعت گریه کرد
    در تمام این سال ها دولت پشت خودرو ساز بوده
    مردم هم که مجبور بودن و دستشون به جایی نمی رسید
    خداروشکر که هم دل شدن
    وقت یه تحول بزرگ شده
    وقتشه حرف مردم رو هم گوش کنن
    کمپین در دل مردم هستش نه روی نت که ببان با حرفاشون خرابش کنن
    به امید روزی که دولت به مردم خدمت کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. adel

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (171 ديدگاه)

      به نظرم اینها بعد سال 90 به بعد هیچ کاری نکردن ، حتی کارهایی که کردن فقط به خاطر کاهش هزینه و سود بیشتر خودشون بوده
      جهت اطلاع دوستان عرض می کنم ….مثلا همون 206 که شما گفتین ، تمام سیم کشی هاش رو عوض کردن سیستم کامپیوتر مرکزیش رو بخاطر سیم کشی های خودشون تغییر دادن ، مثلا توی 206 های مدل 90 به قبل شما با یه هزینه ی 80-100تومن میتونی کروز نصب کنی ولی روی مدل های 90 به بعد باید براش 400 تومن هزینه کنی.
      اینها حتی از یه چراغ داشبورد هم گذشتن…
      خیلی از سیم کشی های 206 کاهش پیدا کرده که این باعث کاهش نصب آپشن هم میشه
      متاسفم برای خودم که این صنعت توی کشورما پسرفت داشته.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. آرش

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همش دروغه! آهای مردم ایران! پای تصمیمتون مردونه وایستید ببینید چطور به زانو میوفتن این سازندگان ارابه‌های مرگ!
    ما پیروز میشیم. ما خودرو صفر نمی خریم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. amir

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (26 ديدگاه)

    دوستان تا میتونین همه جا انتشار بدین و نذارین کسی ماشین صفر بخر انشاالله که پیروزی با ماست.
    همیشه یاد ایه قران میوفتم که خداوند میفرماید وای بر کم فروشان
    دوستان ایا این مصداق کم فروشی نیست ایا این مصداق ظلم نیست خودمونیم که فقط میتونیم وضع رو تغییر بدیم به هیچ مسول یا مقامی امید نداشته باشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. محمد

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (302 ديدگاه)

    ولی کلا خوب نیست کشور بازار مصرفی اروپایی ها بشه مثل عربا .
    به امید اینکه بالاخره این دو شرکت بعد 37 سال به خودشون بیان وبتونند خودشونو بهینه کنند.
    این هم به نفع مردمه هم خودشون.
    البته شرایط کلا فرق کرده ما 37 ساله تحریم هستیم.شاید اگه شرایط عوض شه .خودروسازی وکلا صنایع یه تکونی بخوره .البته شاید………………………………….
    به امید اون روز که اگه بشه چی میشه.
    مثلا فرض کن سال 2020 :ایران خودرو توانست با پشت سر گذاشتن گروه فولکس واگن بزرگترین خودرو ساز جهان بشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    یا ایران خودرو ثروتمند ترین خودرو ساز جهان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    خودم خندم گرفت……….
    کلا دلمون خیلی خوشه……………

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (29 ديدگاه)

      سلام
      تحریم کدومه عزیز من ,خودشون اومدن تو تلوزیون گفتن مشکل ما تحریم نیست و از چیز دیگست , و الا الان دلار باید پایین تر میومد نه بالاتر . قیمت خودرو رو هم که میبینی اومده پایین بخواطر فصل فروششونه و همچنین استقبال کم مردم , والا همین دوزار هم پایین نمییومد .

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مروت

      ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (57 ديدگاه)

      کلاً مشکل از جیب‌های گشادی است که هرگز پر نمیشود و هر چه در آن میریزند گویا جادار تر هم میشود. و البته آنچه در این وادی به حساب نیاید جان و مال ملتی است که گویی به دیده بندگانی نگریسته می‌شوند که نقش بردگان مدرن را بازی میکنند. قیمت اجناس در ایران چند برابر قیمت واقعی، دستمزد در ایران فقط کسر کوچکی از دستمزد واقعی (مقایسه قیمتها و دستمزدها به سادگی با یک سرچ ساده در ایران و نقاط دیگر جهان قابل مقایسه است). البته منظور برخی کشورهای فقیر دنیا نیستند بلکه کشورهای همتراز در منطقه و اروپا و آسیا مد نظر هستند. جانم فدای ایران

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. محمد

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (302 ديدگاه)

    این دو شرکت خودرو ساز مشکلات حاد زیادی دارند وتا خصوصی نشن همینه که هست.
    مثلا ایران خودرو 3000نفر مازاد بر نیازش کارگر وکارمند داره.میدونین چرا چون مثلا یک مسول رده بالا نامه میزنه میگه حتما باید مثلا این 10 نفر استخدام شند.
    میدونین این 3000 نفر سالیانه چه هزینه ای دارند.
    یا سال 84 را که یادتون هست 405 اتیش میگرفت .بعدا اعلام شد مشکل از شلنگ سوخت رسانی بوده ولی سوال اینجاست مگه موتور سمند وپرشیا با 405 یکی نیست پس چرا اونا اتیش نمی گرفتند؟چون می خواستند مدیر عامل وقت را اصتلاحا کله پا کنند.و405 بهترین گذینه بود.چون محیط نگه داری 405 روباز بود ولی سمند وپارس در سلول های سربسته نگداری می شدند تا برسند دست مشتری.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سارا

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (217 ديدگاه)

      جهت اطلاع شما این شرکت ها فقط 30 درصد دولتی هستن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. نوید جهرمی

        ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (3691 ديدگاه)

        سارا خانم اسماً شاید 30 درصد باشه اما رسماً دولت 100 درصد یه چیزی هم بیشتر توشون دخالت میکنه.
        به علاوه وقتی نگا میکنی ب سهام داراش همش خودشونیا هستن.
        یا من اشتباه فهمیدم یا اینا خصوصی نیستن.
        معنی خصوصی سازی تو ایران ی چیز دیگس و سهام شرکت رو ب جای مردم میدن ب رده بالاهای مدیریتی خودشون و آقازاده ها .

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. محمد

          ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (302 ديدگاه)

          ایران خودرو که 51_49 یعنی 51 درصد سهامی عام و49 درصد خصوصی.میگی نه در کاپوت ماشینتو بالا بزن روی پلاک شاسی نوشته ایران خودرو سهامی عام.
          چون سهام بالای 50 درصد داره سهامی عام محسوب میشه.
          تازه بخش خصوصیش هم بیشتر به نام مسولین واقازاده هاشونه.وفقط 21 درصدش در تالار بورس معامله میشه.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  12. sunmartin

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1918 ديدگاه)

    اوضاع تفاوتی پیدا نمیکنه همینه که هست فقط باید ملت نخرن من و شما نخریم این صبر و انتظار شاید سرانجام نتیجه بده در تمام دنیا سال به سال و ماهیانه کیفیت خودرو ها بالاتر میره و استایل خودروها با فیس لیفت مینور و ماژور تغییر میکنه اما در این تافته جدا بافته نتنها کیفیت بالاتر نمیره بلکه با کاهش کیفیت قیمت ها بالاتر میرن و این اصلا قابل قبول نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. تحریم خودرو ایرانی تا موقعی ک ورشکسته شوند

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (43 ديدگاه)

    عالیه همینطور ادامه بدیم عالیه در کارخونه جفتشونه تخته میکنیم..بخدا من میخاستم پرشیا صفر بگیرم نگرفتم بخدا قسم نگرفتم رفتم یه مدل92 گرفتم هیچ فرقیم با صفر نداره..هموطن عزیز من خودمون باید به فکر باشیم…خودرو ایرانی رو تا موقعی ک ورشکسته بشن تحریم میکنیم…این همه سال خون این مردم بیچاره رو کشیدید کافیه دگ بسه حالا نوبته ماس..جفتشونه ورشکسته میکنیم به امید خدا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. نخود آش

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (294 ديدگاه)

    تقریبا همه نظراتو خوندم .
    حالا سوال اینجاست که اگه همه هم نظر هستیم پس اینا کیا هستن که ماشین صفر میخرن.
    یه بار موضوع نخریدن ماشین صفرو مطرح کردم. یکی ازعزیزان فرمودند : خوب با 20 تومن چی بخرم؟؟؟!!! منم جوابی نداشتم. البته برا کسی که خودشو به خواب زده.
    حالا کی بود نمیدونم… ولی مهم اینه که الان کجاس؟
    یه موضوع دیگه>>>>>> منم مثل شما دوست دارم لااقل اوضاع ماشین خوب بشه ولی این مردمی که میبینم ماشین 500 هزار ناقابل که اررزون بشه با سر شیرجه میرن تو نمایندگی ها برای ثبت نام.
    میگی نه نگاه کن.
    پناه بر خدا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. hass

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    مطمعنا اگه مردم یه مدت تحمل کنند این خودرو سازا شکست میخورند فقط کاش مردم جدی باشن و نخرن و به اطرافیان بگن تا همهگیر شه.یا ارزون کنن یا کلا جمع کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Archi KHAN

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    هموطنان عزیزسلام

    لطفا برگه ای که خودروساز با عنوان:

    “سند و فاکتور فروش خودرو”
    به شما داده است را ببینید

    به عنوان مثال پژو 405 که در تاریخ 14 تیر 93 توسط ایران خودرو به مشتری فروخته شده در ذیل سند و فاکتور فروش آن نوشته اند:

    خالص بهای کارخانه:

    223،372،297 ریال

    عوارض شهرداری:

    6،031،052 ریال

    مالیات برارزش افزوده:

    11،838،732 ریال

    بیمه شخص ثالث:

    9،567،675 ریال

    مبلغ ثابت شماره گذاری:

    400،000 ریال

    مالیات شماره گذاری:

    6،701،169 ریال

    هزینه پست:

    89،176 ریال

    تخفیف برای رندکردن101ریال

    جمع کل خالص پرداختی:

    258،000،000 ریال

    هموطن فهیم وعزیز

    لطفا به مبلغ مالیات برارزش افزوده توجه کنید:

    11،838،732ریال

    طبق تعریف وزارت امور اقتصادی و دارایی:

    “مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که با نرخ قانونی به آن بخش از قیمت کالا و خدمات که تفاضل قیمت فروش و قیمت تمام شده است یعنی “سود” است تعلق میگیرد”

    پس:
    1- طبق اصول حسابداری:

    “ارزش افزوده = سود”

    2- طبق مصوبه مجلس محترم نرخ مالیات بر ارزش افزوده درسال 93 برابر با 8 % می باشد.

    لطفا محاسبه کنید:

    8 % چه عددی میشود 11،838،732 ریال؟ (یعنی ارزش افزوده ای که در فاکتور است)
    11،838،732 * 100 = 8 * X
    X = 147,948,150

    با یک تناسب ساده که محاسبه کنیم آن عدد 147,984,150 ریال میشود

    و در واقع مبلغ 147،984،150 ریال همان “ارزش افزوده یا سود” یکدستگاه پژو 405 است که در فاکتور، مالیات برارزش افزوده آن را 11،838،732 ریال درج کرده اند.
    پس تا اینجا داریم :

    147،948،150 = سود

    و اگر مبلغ ارزش افزوده “سود” یعنی 147،984،150 ریال را از خالص بهای کارخانه مندرج در فاکتور ،یعنی
    223،372،297 ریال کسر کنیم قیمت تمام شده یکدستگاه پژو 405 فروخته شده است.
    یعنی
    بهای تمام شده = سود – بهای کارخانه
    پس :

    223،372،297
    147،948،150 –
    75،388،147 =

    پس نهایتا داریم :

    ⛔️75،388،147 = بهای تمام شده پژو 405⛔️

    دقت کنید قیمت تمام شده یکدستگاه پژو 405 برای خودروساز، بر اساس اطلاعاتی که خودشان در فاکتور فروش درج کرده اند 75،388،147 ریال است که آنها آن را 258،000،000 ریال میفروشند!!!

    ⬅️ کدام قانون به مالکان ایران خودرو اجازه داده کالایی را که هزینه واقعی تولیدآن 75،388،147 ریال است با سیاه نمایی اقتصادی در کشور به قیمت تمام شده 223،372،297 ریال یعنی با نرخ سود بیش از 196 % به مشتری میفروشن
    مدیر عامل شرکت ایران خودرو روز چهارشنبه مورخ 14 مرداد 94 جلسه ای فوق العاده با نماینده وزارت صنعت معدن و تجارت و شورای عالی فضای مجازی برگزار کرد.
    تقاضای مدیر عامل ایران خودرو جلوگیری و مقابله با پیام ها و شکل گیری اتحاد ضد منافع شرکت ایران خودرو بوده است. مدیر عامل ایران خودرو تاکید کرده در صورتی که روند کاهش خرید اتومبیل ادامه پیدا کند قادر به پرداخت سهم دولت که به رقم فروش هر اتومبیل اضافه می کند را ندارد و چاره ای به جز کاهش جدی نرخ تولیدات ایران خودرو را ندارد و یا مجبور به تعطیل کردن خطوط تولید خودرو است.
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    گویا صدای انقلاب ضد خرید اتومبیل به گوش مدیران خودروساز رسیده است.
    این پیام را منتشر کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. solat

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (143 ديدگاه)

      انشالا به امید خدا بزودی درب هر دو شرکت لگن ساز تخته بشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. امیر

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هموطن عزیز سلام،
    این روزها در هر شبکه اجتماعی که باشید روزانه با پیامهای جور واجوری روبرو می شوید که بعضا هیچ گونه مبنای منطقی و علمی ندارند؛ ولی با این حال، به سرعت دست به دست می چرخند و در عرض چند ساعت و گاهی چند دقیقه فراگیر می شوند و موجی از احساسات را در گروه بزرگی از خوانندگان بر می انگیزند.

    چند روز گذشته یکی از این پیامها به دستم رسید که از قضا ارتباط کاملی با زمینه حرفه ای و تخصصی ام داشت. وقتی از روی کنجکاوی آن را به دقت خواندم دیدم که قضاوت ها و صغری و کبری چیدن های نادرست گاهی چقدر می تواند برای خواننده غیر متخصص گمراه کننده باشد.

    موضوع صحبتم درباره پیامی است که با موضوع «محاسبه بهای تمام شده خودرو پژو 405 از روی مبلغ مالیات بر ارزش افزوده مندرج در سند و فاکتور فروش خودرو» ظرف چند روز گذشته در شبکه های اجتماعی به سرعت فراگیر شد. اگر آن پیام را خوانده اید و دوست دارید بدانید واقعیت چیست ادامه این پیام را نیز با حوصله بخوانید.

    بیایید قدم به قدم از روی متن همان پیام جلو برویم؛
    نویسنده پیام اظهارات خود را بر مبنای اطلاعات مندرج در سند و فاکتور فروش یک دستگاه خودرو پژو 405 که ظاهرا در تاریخ 14 تیر 1393 توسط ایران خودرو صادر شده است بیان می کند. ما هم فرض می کنیم آن اطلاعات (به شرح زیر) درست هستند:
    خالص بهای کارخانه: 223.372.297 ریال
    عوارض شهرداری: 6.031.052 ریال
    مالیات بر ارزش افزوده: 11.838.732 ریال
    بیمه شخص ثالث: 9.567.675 ریال
    مبلغ ثابت شماره گذاری: 400.000 ریال
    مالیات شماره گذاری: 6.107.169 ریال
    هزینه پست: 89.176 ریال
    تخفیف برای رندکردن: 101ریال
    جمع کل خالص پرداختی: 258.000.000 ریال

    نویسنده پیام در همان آغاز استدلال خود می گوید:
    «طبق تعریف وزارت امور اقتصادی و دارایی مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که با نرخ قانونی به آن بخش از قیمت کالا و خدمات که تفاضل قیمت فروش و قیمت تمام شده است یعنی “سود” است تعلق میگیرد»

    این نخستین و مهمترین اطلاعات نادرستی است که این پیام به خواننده می دهد. چون طبق ماده (14) قانون مالیات بر ارزش افزوده (مصوب 17 اردیبهشت 1387): «مأخذ محاسبه‌ مالیات بر ارزش افزوده بهای کالا یا خدمت مندرج در صورتحساب خواهد بود.»

    بنابراین، بر خلاف ادعای نویسنده پیام، مالیات بر ارزش افزوده اساسا هیچ ارتباطی به سود فروش (تفاضل قیمت فروش و قیمت تمام شده) ندارد و مأخذ محاسبه مالیات بر ارزش افزوده فقط و فقط «قیمت فروش» است (و نه سود فروش).

    حالا ادامه پیام را می خوانیم؛
    نویسنده در ادامه پیام، روند استدلال نادرست خود را پی می گیرد و با استناد به نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 1393 (8 درصد) از خواننده می پرسد: «8 درصد چه عددی می شود 11.838.732 ریال؟»

    و حکیمانه پاسخ می دهد:
    «با یک تناسب ساده که محاسبه کنیم آن عدد 147,984,150 ریال میشود»
    و در ادامه می گوید:
    «در واقع مبلغ 147,984,150 ریال همان “ارزش افزوده یا سود” یکدستگاه پژو 405 است که در فاکتور، مالیات برارزش افزوده آن را 11.838.732 ریال درج کرده اند.»
    و در پایان، بر مبنای این سود محاسباتی نادرست نتیجه گیری نادرست نهایی را انجام می دهد و بهای تمام شده یک دستگاه پژو 405 را مبلغ 75.388.147 ریال با سود 196 درصدی!! اعلام می کند!!!

    و اما واقعیت چیست؟
    همان طور که در ابتدا گفتم، مأخذ محاسبه مالیات بر ارزش افزوده چه در ایران و چه در کشورهای دیگر فقط و فقط «قیمت فروش» است (نه سود فروش). در این مورد، قیمت فروش کارخانه 223.372.297 ریال است که 8 درصد آن می شود 17.869.783 ریال. این مبلغ، مجموع دو مبلغ عوارض شهرداری (مبلغ 6.031.052 ریال) و مالیات بر ارزش افزوده (مبلغ 11.838.732 ریال) مندرج در سند و فاکتور فروش خودرو موضوع این پیام است. با توجه به این که نویسنده این پیام از ضوابط مالیات بر ارزش افزوده در ایران اطلاع دقیقی ندارد، نمی داند که از آن 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده معادل 3 درصد سهم شهرداریها (در این مورد، مبلغ 6.031.052 ریال) و 5 درصد (در این مورد، مبلغ 11.838.732 ریال) سهم دولت است.

    جان کلام این که، هیچ فردی در هیچ جای دنیا بر مبنای مبلغ مالیات بر ارزش افزوده مندرج در یک فاکتور فروش نمی تواند بهای تمام شده آن کالای فروخته شده را محاسبه کند. چون مأخذ محاسبه مالیات بر ارزش افزوده چه در ایران و چه در کشورهای دیگر فقط و فقط «قیمت فروش» (نه سود فروش!!) است.

    محسن قاسمی
    دبیرکل انجمن حسابداران خبره ایران
    24 مرداد 1394

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مروت

      ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (57 ديدگاه)

      با سپاس دوستان عزیز و هموطنان گرامی توجه داشته باشند که یک نهضت اجتماعی بر علیه یک فساد اقتصادی نباید فضا را برای سو استفاده اجانب باز کرده و هدف اصلی را به بیراهه ببرد. دوستان احساسی و جو زده نشوید و هر پیامی را انتشار ندهید. ممنون

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. 123

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نه پولش را داریم ونه دلخوش شماییم با ماشین کهنه از رده خارج فرانسوی فعلاً می رانیم تا شما جنس آشغال چینی را به ما نفروشید

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا