برنده واقعی شراکت نیسان-میتسوبیشی کیست؟

در ماه اکتبر اتحاد رنو-نیسان همکار جدیدی را به دست آورد: میتسوبیشی موتورز. این سوپرگروه جدید فکرهای زیادی در سر داشته و با این شراکت و همکاری به دنبال تسخیر دنیای خودرو است.

nissan-mitsubishi
به تازگی نیسان 34 درصد سهام میتسوبیشی موتورز را با قیمت 2.3 میلیارد دلار خریداری کرده است. دلایل زیادی برای این معامله وجود دارد، از کاهش هزینه‌ها گرفته تا به اشتراک‌گذاری قطعات و تجارب و هر دو کمپانی می‌خواهند از این شراکت سود ببرند. خب ببینیم کدام شرکت سود بیشتری را از این معامله به دست می‌آورد.

  • سود نیسان

نیسان می‌خواهد که در بازار جهانی نقش جدی‌تری داشته باشد و به همین منظور باید محصولات بیشتری تولید کنید. با اضافه شدن میتسوبیشی به این گروه رنو-نیسان امید دارد که بیش از 10 میلیون خودرو تولید نماید که این میزان تولید باعث می‌شود نیسان در میان برندهایی چون فولکس‌واگن، تویوتا و جنرال موتورز سر بالا آورد.

Urquhart تحلیلگر IHS اتوموتیو پیشنهاد می‌کند که گروه میتسوبیشی-رنو-نیسان تا سال 2019 در مجموع میزان تولید 10 میلیون خودرو را پشت سر خواهد گذاشت. این میزان تولید به بالا رفتن قدرت خرید گروه کمک خواهد کرد به این معنی که در زمان معامله با تأمین‌کننده‌ها، این گروه می‌تواند معامله‌ی بهتری داشته و هزینه‌های کلی خود را کاهش دهد.

Urquhart باور دارد که رسیدن به تولید 10 میلیون دستگاهی قدرت خرید بیشتری نسبت به فولکس و تویوتا ایجاد خواهد کرد اما هنوز این قدرت به اندازه‌ی جنرال موتورز نخواهد بود. همچنین نقش قابل‌توجهی وجود دارد که میتسوبیشی در این اتحاد و در بازار جهانی بازی می‌کند.

Urquhart می‌گوید: “تمرکز میتسوبیشی روی کراس اوورهای کوچک و اندازه متوسط درست در جهت خواسته‌های بازار جهانی است. این موضوع با طیف محصولات کنونی رنو-نیسان همخوانی خوبی دارد.” او باور دارد که پلتفرم CMF که زیرساخت نیسان روگ و تعدادی دیگر از محصولات را تشکیل می‌دهد می‌تواند به محصولات میتسوبیشی و در بازارهایی که نیسان عملکرد چندان مناسبی ندارد گسترش یابد: “حوزه‌های زیادی برای توسعه‌ی مشترک مدل‌ها و کاهش هزینه‌ها در بخش شاسی بلندها و کراس اوورهای کوچک و اندازه متوسط وجود دارد.”

این نیت توسط تحلیلگر اتوپاسیفیک Dave Sullivan تأیید می‌شود: “یک معامله‌ی بزرگ برای نیسان وجود دارد و آن در بازارهای آسیایی است، جایی که کمپانی به در بسته خورده است.” سالیوان توضیح می‌دهد که ارائه‌ی برند داتسون مأیوس کننده بوده اما خوشبختانه آن بازارها دقیقاً همان‌هایی هستند که میتسوبیشی موفقیت بیشتری دارد. “حالا میتسوبیشی می‌تواند به نیسان در بازارهایی که موفق نبوده کمک کند.”

nissan_skyline_r34_gtr_mitsubishi_evo_viii_by
میتسوبیشی همچنین به تنهایی نیز عملکرد مناسبی داشته است. اگرچه که اوت لندر PHEV در آمریکای شمالی فروخته نمی‌شود اما این خودرو در بازارهای دیگر پرفروش بوده و توانسته از زمان معرفی در سال 2013 فروش 100 هزار دستگاهی را رد کند. این میزان فروش اوت لندر PHEV را به یکی از چهار خودروی پلاگین هیبریدی دنیا بدل کرده که توانسته به چنین آماری دست پیدا کند.

این یک معامله‌ی بزرگ برای کمپانی است چراکه هیچ‌کسی یک خودروی پلاگین هیبریدی غیرلوکس ندارد و تجربه‌ی میتسوبیشی در این زمینه احتمالاً توسط رنو-نیسان بکار گرفته خواهد شد. در حقیقت کارلوس گوسن، مدیرعامل نیسان موتور و البته مدیرعامل جدید میتسوبیشی خاطرنشان ساخته که به دنبال استانداردسازی تکنولوژی خودروهای الکتریکی بین این دو کمپانی است.

  • سود میتسوبیشی

اگرچه میتسوبیشی در بازار آمریکای شمالی نقش کم‌رنگی دارد اما واضح است در برخی بازارهای دیگر موفق بوده اما این شرکت به یک‌چیز در آمریکا نیاز دارد و آن گسترش و تقویت محصولات است. البته که این شرکت برخی کراس اوورهای کاردرست همانند اوت لندر و اوت لندر اسپورت را ارائه می‌دهد اما باید در حوزه‌ی خودروهای دوستدار خانواده تلاش‌های زیادی به خرج دهد. سالیوان می‌گوید: “آن‌ها محصولی نیاز دارند که مردم بتوانند با آن راحت باشند و محصولاتی که نیازهای خانواده را برطرف سازند.”

nissan-mitsubishi-renault
در مراسمی که اخیراً در ژاپن برگزار شد میتسوبیشی توضیح داد که برنامه‌هایی برای اضافه کردن سومین کراس اوور را به سبد محصولات خود در سال 2017 دارد. به نظر می‌رسد این خودرو بزرگ‌تر باشد اما هنوز چیزی قطعی نیست.

Nissan Mitsubishi
خب چگونه شراکت با نیسان می‌تواند به این موضوع کمک کند؟ خب برای شروع این خودروساز تقریباً به‌صورت صریح گفته که در زمینه‌های پلتفرم، توسعه‌ی تکنولوژی‌های پیشرفته و سرویس‌های مالی با شریک خود همکاری خواهد داشت. این موضوع پلتفرم‌های خودرویی می‌تواند یک عنصر کلیدی در تقویت و گسترش آینده‌ی میتسوبیشی باشد.

به علاوه صرفه‌جویی‌های مالی حاصل از قدرت خرید بیشتر می‌تواند به این معنی باشد که کمپانی توانایی استفاده از منابع خود در مسیرهای مؤثرتر را خواهد داشت.

سالیوان می‌گوید: “من داستانی را درباره‌ی یکی از نمایندگی‌های میتسوبیشی به یاد می‌آورم. آن نمایندگی به مشتریان یک دستگاه اوت لندر اسپورت تصادف کرده و میزان ایمنی این خودرو را نشان می‌داد. پس از این موضوع نمایندگی فروش بالایی را تجربه کرد اما از آن زمان تابه‌حال هیچ پیشرفت بزرگی را به یاد نمی‌آوریم.”

شاید بخش بازاریابی جایی نباشد که در آن هزینه شود اما حقیقت این است که این بخش قادر است برخی هزینه‌ها را با کمک رنو-نیسان کاهش دهد. کارلوس گوسن با موفقیت توانست نیسان ضررده را بازگرداند و بی‌شک دنبال بازگرداندن دوباره‌ی قدرت به میتسوبیشی نیز هست.

سالیوان می‌گوید: ” دو کمپانی به خوبی با یکدیگر جفت شده‌اند.” به عنوان مثال او می‌گوید که میتسوبیشی از گیربکس‌های CVT در موفق‌ترین محصولات خود استفاده می‌کند و جالب آنکه نیسان سهام شرکت JATCO که سازنده‌ی این نوع گیربکس‌ها است را در کنترل دارد.

nissan-mitsubishi
تحلیلگرها می‌گویند این همکاری می‌تواند به همه‌ی کمپانی‌ها و بخش‌ها کمک کند. سالیوان اشاره می‌کند: “نیسان طریقه‌ی همکاری موفقیت‌آمیز را در زمان همکاری با دایملر آموخته است. من انتظار دارم که نتایج این همکاری را در 4 سال آینده ببینیم.”

اگر یک شرکت بتواند دوباره نام میتسوبیشی را قدرتمند کند آن شرکت می‌تواند نیسان باشد. آن‌ها از سال 2000 و به لطف تفکر خلاق کارلوس گوسن روی پای خود ایستاده و نقش مهمی در صنعت خودرو دارند. کارلوس حالا باید با چالش بعدی خود روبرو شود: میتسوبیشی.

منبع: autoguide

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

18 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل MPH
    MPH
    سوابق: (389 دیدگاه) ,

    خدایی مدیریت کارلوس حرف نداره.هم رنو پیشرفت کرده هم نیسان و هیچکدوم ضربه نخوردن
    واقعا کارش بیسته
    استفاده از کارلوس در مدیریت نیسان هم قابل توجهه که نشون میده برای اونها شایستگی افراد ملاکه نه نژاد و ملیت و ….
    اگه اشتباه نکنم هیچ وقت یک غیر ژاپنی مدیر نیسان نبوده ولی کارلوس لیاقت خودشو در مدیریت همزمان دو شرکت بزرگ نشون داد
    امیدوارم بتونه میتسو رو هم روپا بیاره و در کورس رقابت قرارش بده

    پاسخ
        1. تصویر پروفایل datsun
          datsun
          سوابق: (668 دیدگاه) ,

          دوست عزیز اشتباه میکنی منظور mph مدیر عامل نیسان تاکنون است
          اندی پالمر به ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺭﺋﯿﺲ ﺍﻣﻮﺭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﯾﺰﯼ ﻧﯿﺴﺎﻥ مشغول به کار بود البته تو سمت های دیگه هم بود ولی هیچ وقت مدیر عامل نیسان نبود

        2. تصویر پروفایل (پهلوان مک لارن)new great britain
          (پهلوان مک لارن)new great britain
          سوابق: (1051 دیدگاه) ,

          درسته من بد متوجه شدم.ممنون بابت تذکر.
          پالمر رئیس برنامه ریزی نیسان، معاون اجرایی مدیر و عضو کمیته اجرایی شرکت نیسان.و رئیس هیئت مدیره اینفینیتی هم بود.و……….

  2. منصور
    سوابق: (58 دیدگاه) ,

    سه برند مردمی ساز و با کیفیت
    واسشون آرزوی موفقیت دارم

    پاسخ
  3. elemento
    سوابق: (6183 دیدگاه) ,

    دلم میخواد همیشه شرکت های ژاپنی در اوج ببینیم … در اوج و روز به روز در حال پیشرفت.🙏🙏
    چون ژاپنی ها خیلی انسان های درستکار و مقیدی هستند. از کار کردن و تلاش کردن خسته نمیشن و از طرفی از این که نون زحمت بقیه رو بخورن، متنفرن.💪💪💪

    عکس دومی ، یعنی تمام عشق یک ماشین باز.
    GTR skyline 😍😍😍، یک شاهکار به تمام معنا.
    Lancer Evo 😍😍😍 ، یک اسطوره ی بی نظیر.
    این 2 ماشین، حریف سوپراسپرت هایی با 4-5 برابر قیمت خودشون میشدن.

    سامورایی ها عشقن.💙
    لکسس به خوبی جاش رو در ایران باز کرده . کسی فکر نمیکرد کراس اوور گرونی مثل RX350 اینقدر در ایران فروش داشته باشه.
    امیدوارم بقیه ی ماشین های ژاپنی همگی وارد بشن و مردم از بینشون هر کروم رو که دوس دارن انتخاب کنن.

    پاسخ
  4. یوسف
    سوابق: (255 دیدگاه) ,

    میتسوبیشی تو عصر طلایی خودش یکی از بهترین خودروسازان جهان بود که محبوب بودن و سرپا بودن مدل هایی مثل گالانت عینکی تو کشورمون این حرفو ثابت میکنه.

    به نظرم مهمتر از عرضه مدل های زیاد، عرضه هر چه سریع تر مدل های باکیفیتی هست که تصویر مخدوش میتسو رو بازسازی کنن ، اگر میتسو تو مسیر درستی قرار بگیره از جنبه تیراژ تولید خود نیسان رو هم رد میکنه.

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل رضا پ
    رضا پ
    سوابق: (210 دیدگاه) ,

    برنده واقعی کیست ؟😨
    برنده واقعی دولت ایرانه که بدون هیچ زحمتی وقتی تولیدات این شرکتها وارد ایران میشن از خود شرکتهای تولید کننده بیشتر سود میبره 😂😃😄
    بازنده واقعی و هم که همه میدونن : مردم ایران😢

    پاسخ
  6. TRX
    سوابق: (75 دیدگاه) ,

    اون عکس evo نسل 9 و GT-R skyline منو یاد خیلی چیزا انداخت و داغ دلم و تازه کرد… خداحافظ EVO دوست داشتنی

    پاسخ
    1. Amir amini
      سوابق: (102 دیدگاه) ,

      خدافظ اسکایلاین خدافظ اوولیشن دوتا ماشین واقعا دوست داشتنی و در کنار اینا خدافظ مزدا ار ایکس 8 واقعا دلمون براشون تنگ میشه یاد فیلم سریع و خشن میفتم و بازی اندرگراند 2 چقدر خوب بودن اینا همه باهاشون حال میکردن

      پاسخ
  7. فيصل
    سوابق: (97 دیدگاه) ,

    پسوند اکثر برندهای ژاپنی همیشه با کیفیت و با دوام و کم استهلاک بوده. تاجی هستند بر سر صنعت خودروسازی دنیا

    پاسخ
  8. تصویر پروفایل یاسین
    یاسین
    سوابق: (202 دیدگاه) ,

    رنو طراحی داخلی و خارجی عامه پسند و اروپایی داره،نیسان متخصص اینه نیازهای مردم رو در نظر بگیره و یه ماشین با امکانات خوب و با کیفیت ساخت بالا و استهلاک فوق العاده پایین درست کنه و میتسوبیشی یه روحیه اسپرتی و خشن بلده تو ماشین تزریق کنه ترکیبشون میشه ماشین کاملی که همه نیازهای مردم جامعه رو برطرف میکنه

    پاسخ
  9. مردهمیشه پیروز
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    رنو اشغال هست.
    ماشینهای فرانسه فقط برای کشورهای فقیر وجهان سومی مثل ایران هست.
    حیف نیسان که رنو خریدش

    پاسخ
  10. ali
    سوابق: (115 دیدگاه) ,

    برنده میتسوبیشی هست که با سو مدیریت داشت کاملا ورشکست میشد… حالا به امید مدیریت و دانش و تجربه نیسان میره که میتسو وضعیتش خیلی بهتر بشه و تا چند سال دیگه باز به دوران خوبش برگرده…

    پاسخ
  11. احمد باقری
    سوابق: (4715 دیدگاه) ,

    دیگه هر دو خودروساز، سود می کنن.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.