تجربهٔ رانندگی با هوندا ریج‌لاین، تلفیقی از پیک‌آپ و کراس‌اوور

هوندا یک پیک‌آپ عالی ساخته است اما مطلوبیت چندانی ندارد

– کلیولند اوهایو

هوندا ریج‌لاین در میان پیک‌آپ‌های متوسط مانند یک گوسفند سیاه به نظر می‌رسد درحالی‌که در نمونهٔ مورد آزمایش ما که از نوع Black Edition است، این امر به معنای واقعی کلمه حس می‌شود! ریج‌لاین نه مانند پیک‌آپ‌های دیگر به نظر می‌رسد و نه مانند دیگر پیک‌آپ‌ها ساخته شده است درحالی‌که ویژگی‌هایی دارد که در دیگر پیک‌آپ‌ها یافت نمی‌شوند. بااین‌حال، ریج‌لاین هنوز هم یک وانت عالی با توانایی، عملکرد و کارایی مناسب برای اکثر خریداران است.

2017-honda-ridgeline-review

محاسن

یک پیک‌آپ درست: ریج‌لاین در نگاه اول یک وانت به نظر می‌رسد اما این یک وانت واقعی نیست چراکه در ساختار خود قطعات مشترک فراوانی با کراس‌اوور پایلوت دارد. البته این درست است که ساختار سنتی بدنه روی شاسی که در بسیاری از وانت‌ها بکار می‌رود برای حمل بار مناسب‌تر است اما بااین‌حال ریج‌لاین با اینکه ساختاری شبیه به کراس‌اوورها دارد، اما وانت ناتوانی نیست. این فقط یک پایلوت با فضای باری در عقب نیست. فریم و سیستم تعلیق ریج‌لاین هر دو به‌طور قابل‌توجه تقویت شده‌اند و می‌توان این تغییر را در سواری و ساختار خودرو احساس کرد. همچنین اعداد ظرفیت ریج‌لاین نیز نشان از توانایی‌های بالای آن دارند به‌گونه‌ای که این پیک‌آپ ژاپنی می‌تواند تا 2.3 تن بار را بکسل کند که در میانهٔ رنج ظرفیت کشش رقبا قرار می‌گیرد. بعلاوه، ریج‌لاین می‌تواند تا حداکثر 680 کیلوگرم بار را نیز حمل نماید که بهترین ظرفیت در کلاس خودش است.

2017-honda-ridgeline-review2

سواری و هندلینگ مشابه کراس‌اوورها: با توجه به اینکه ریج‌لاین برخلاف بسیاری از پیک‌آپ‌ها ساختاری یکپارچه دارد، سواری و هندلینگ آن بیشتر شبیه به خودروها یا حداقل کراس‌اوورهای بزرگ است تا پیک‌آپ‌ها. همچنین هندلینگ این ماشین نیز به لطف تعلیق سفت‌تر و مرکز ثقل پایین تا حد زیادی مناسب و دقیق احساس می‌شود.

2017-honda-ridgeline-review8

ویژگی‌های هوشمندانه‌ای که مفید هستند: هوندا ریج‌لاین دارای چهار ویژگی منحصربه‌فرد است که می‌تواند توجهات را به‌سوی خود جلب کند. مفیدترین ویژگی این خودرو، باز شدن درِ قسمت بار از دو جهت است؛ یعنی این درب، هم در پایین و هم در سمت راننده لولا دارد درحالی‌که یک محفظهٔ قفل‌دار 200 لیتری هم در قسمت بار آن تعبیه شده است. این محفظهٔ بار بدون نیاز به نصب پوشش یا اتاقکی روی قسمت بار، فضای مناسب و امنی را جهت قرار دادن اشیاء ارائه می‌کند. ویژگی سوم، قابلیت تا شدن صندلی‌های عقب ریج‌لاین با نسبت 60/40 است. این ویژگی، هنگامی‌که صندلی‌ها عقب باز هستند، فضای مناسبی جهت قرار دادن اشیاء در زیر آن‌ها را ارائه می‌کند و هنگام تا کردن صندلی‌ها نیز فضای بار درون کابینی این وانت را افزایش می‌دهد؛ و در آخر، سیستم Truck Bed Audio ریج‌لاین که در دیواره‌های فضای بار تعبیه شده است، خروجی‌هایی را برای اتصال دستگاه‌های مختلف ارائه می‌کند.

مصرف سوخت فوق‌العاده برای یک پیک‌آپ: مصرف سوخت ریج‌لاین برای این نسخهٔ چهارچرخ محرک در هر صد کیلومتر برابر با 13 لیتر در شهر، 9.4 لیتر در بزرگراه و 11.2 لیتر سوخت در سیکل ترکیبی است. نکتهٔ جالب اینکه پیشرانهٔ این وانت از نوع 3.5 لیتری V6 است که 280 اسب بخار قدرت و 355 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ بنابراین هنگامی‌که ریج‌لاین با رقبای مجهز به پیشرانه‌های V6 بنزینی مقایسه می‌شود، هیچ رقیبی نمی‌تواند چنین مصرف سوختی را ارائه کند. همچنین اگر نیازی به سیستم چهارچرخ محرک ندارید، می‌توانید نسخهٔ دیفرانسیل جلو ریج‌لاین را خریداری کنید که در هر صد کیلومتر در شهر 12.4 لیتر، در بزرگراه 9 لیتر و در سیکل ترکیبی 10.7 لیتر بنزین مصرف می‌کند. البته همچنان شورلت کلرادو و جی‌ام‌سی کانیون با پیشرانهٔ 2.8 لیتری چهار سیلندر دیزل خود، برترین خودروها در زمینهٔ مصرف سوخت در بین پیک‌آپ‌ها هستند اما این دو وانت قیمت گران‌تری دارند.

2017-honda-ridgeline-review7

معایب

ظاهری بی‌حس و بی‌شباهت به یک پیک‌آپ: اگر شما یک وانت را برای انجام کارها و پروژه‌های مختلفی می‌خواهید، ریج‌لاین مناسب شما نیست. این وانت فاقد پوشش‌های محافظی است که در هر وانت دیگری وجود دارد و خطوط ساده و طراحی بیرونی نرم آن نیز بیشتر شبیه به یک هوندا آکورد است تا یک وانت غول‌پیکر. این نمونهٔ خاص مورد آزمایش ما هم توجه چندانی به این امر و ایجاد ظاهری گیرا و اثرگذار نداشته است. البته هوندا سعی داشته است در سری Black Edition شخصیت خاصی به ریج‌لاین ببخشد اما نه ابهت آن‌را افزایش داده است و نه مانند نسخه‌های آفرود رقبا مانند شورلت کلرادو ZR2، تویوتا تاکوما TRD و نیسان فرونتیر Pro-4X، ظاهری خارج جاده‌ای بدان بخشیده است.

2017-honda-ridgeline-review

سواری کم ارتفاع: زمانی که برای اولین بار با ریج‌لاین رانندگی کنید به این نقیصه پی خواهید برد. این خودرو ارتفاع کمی دارد. کمتر از آنچه که یک پیک‌آپ باید داشته باشد. فاصلهٔ هوندا ریج‌لاین از سطح زمین در نسخه‌های چهارچرخ محرک 20 سانتیمتر و برای نمونه‌های دیفرانسیل جلو 18.5 سانتیمتر است درحالی‌که سه رقیب عمدهٔ آن یعنی شورلت کلرادو، جی‌ام‌سی کانیون و تویوتا تاکوما ارتفاع بیشتری دارند به‌گونه‌ای که کلرادو و کانیون 20.8 سانتیمتر و تاکوما 23.8 سانتیمتر از سطح زمین فاصله دارند. البته شاید تفاوت 5 سانتیمتر در فاصله از سطح زمین چندان مهم به نظر نرسد اما هنگام کار در منطقه‌ای کارگاهی یا جاده‌های خاکی، این فاصله بسیار اهمیت پیدا می‌کند چراکه مثلاً تاکوما یا کلرادو بدون صدمه از این مسیرها عبور می‌کنند درحالی‌که رانندهٔ ریج‌لاین به دلیل برخورد زیر سپر با موانع یا سوراخ شدن لوله‌های زیرین خودرو با صورت‌حساب تعمیر سنگینی مواجه می‌شود.

قیمت بالا: ریج‌لاین وانت ارزان‌قیمتی نیست به‌طوری‌که قیمت تیپ پایهٔ RT این خودرو با انتقال قدرت دیفرانسیل جلو از 29,475 دلار آغاز می‌گردد درحالی‌که قیمت تویوتا تاکوما از 24,320 دلار، شورلت کلرادو از 20,055 دلار، جی‌ام‌سی کانیون از 20,940 دلار و نیسان فرونتیر از تنها 18,390 دلار آغاز می‌شود. علاوه بر این، هنگامی‌که خواهان نسخهٔ چهارچرخ محرک و Black Edition ریج‌لاین، یعنی نمونهٔ مورد آزمایش ما باشید، قیمت آن به 43,770 دلار افزایش پیدا می‌کند که در این صورت تنها جی‌ام‌سی کانیون دنالی که یک پیک‌آپ متوسط لوکس است، قیمت بیشتری از ریج‌لاین دارد. این در حالی است که ارزش فروش دست‌دوم ریج‌لاین نیز در پس تاکوما و کلرادو قرار دارد.

رقبا

شورولت کلرادو، جی‌ام‌سی کانیون، نیسان فرونتیر، تویوتا تاکوما

 

مشخصات فنی

Honda Ridgeline Black Edition AWD
پیشرانه 3.5 لیتری V6
قدرت 280 اسب بخار
گشتاور 355 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت 11.2 لیتر (ترکیبی)
محور محرک چهارچرخ
وزن 2050 کیلوگرم
ظرفیت کشش 2300 کیلوگرم
ظرفیت بار 680 کیلوگرم
ظرفیت سرنشین 5 نفر
حجم صندوق بار 206 لیتر در کف قسمت بار
قیمت پایه 29,475 دلار
قیمت تست‌شده 42,870 دلار

 

منبع: Motor1

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

7 دیدگاه

  1. مجید.بهترین یا هیچ.
    سوابق: (7049 دیدگاه) ,

    تو پیکاپ های میدسایز علیرغم تمام برتری های هوندا ریج لاین ، من GMC کانیون رو بیشتر دوست دارم. خیلی خوشگل و باابهته. قیمتشم 9/000 دلار کمتره. البته بعضی مزیت های ریج لاین رو نداره. ولی خوب من از بچگی جی ام سی رو خیلی دوست داشتم. آمریکایی ها اسم GMC رو خلاصه میکنن و بهش میگن جِمس.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل سامان اذری
      سامان اذری
      سوابق: (1759 دیدگاه) ,

      مجید همین الان رنکینگ بهتریم ماشینها تو امریکا رو نگاه کردم
      هوندا ریج لاین رتبه اول هست
      رتبه دوم شورلت کلرادو
      رتبه سوم جی ام سی کانیون و چهارم تاکوما
      وتو سایت IIHS هوندا ریج لاین تو تمامی تست ها حتی هدلایت بالاترین امتیاز رو کسب کرده
      ولی جی ام سی کانیون هم قیافه خشنی داره

      پاسخ
      1. Ace
        سوابق: (7049 دیدگاه) ,

        رفیق ، موتور جمس کانیون هم حدود 100 اسب ضعیف تره ، حداکثر سرعتش هم 163 کیلومتره. در حالی که ریج لاین به 198 میرسه. ایمنی هم که ریج لاین محشره
        اونجایی که گفتم جمس بعضی مزیت های هوندا رو نداره منظورم همین بود.

        ولی عشقه دیگه. وقتی خیلی کوچیک بودم یک جمس یوکان قدیمی کنار خیابون دیدم. قدم از لاستیکش بلند تر نبود. محو ابهت و جبروتش شدم . به خاطر همون ماشین بود که دست پدرم رو ول کردم و تو خیابون گم شدم . از اون روز عاشق GMC شدم. راستش با دیدن اون آرم قرمزش به وجد میام. اصلا عاشقشم. برام فرقی نمیکنه چه ماشینی بزنه.
        ولی حق با شماست. من کلا ماشین های امریکایی رو بیشتر میپسندم. ولی میدونم ژاپنی ها چه جواهراتی میسازن.

        پاسخ
        1. mahdi
          سوابق: (166 دیدگاه) ,

          رفیق شما اومدی نسخه چهار سیلندر کانیون رو با شش سیلندر ریج لاین مقایسه میکنی ومیگی 100 اسب قدرتش کمتره gmcکانیون نسخه شش سیلندر هم داره که,308 اسب قدرت داره وچه بسا حداکثر سرعتشم بیشتره

  2. تصویر پروفایل datsun
    datsun
    سوابق: (688 دیدگاه) ,

    به نظرم دیگه نیسان هم باید این پلتفرم قدیمی فرانتیر که از 2004 تا الان داره استفاده میکنه رو کنار بزاره و از پلتفرم جدید d23 استفاده کنه تا بتونه رقابت قوی تری داشته باشه ولی احتمال داره نیسان برنامه های دیگه براش داشته باشه و راه فرانتیر رو از ناوارا جدا کنه.!!!

    پاسخ
  3. حمیدرضا
    سوابق: (549 دیدگاه) ,

    خیلی خوب بود ولی اون کسی که ویژگی کاری براش مهم هست قطعا یه ماشین ارزون تر و کم اصطحلاک میگیره ولی انصافا با حدود نود میلیون خیلی ماشین قلدری هست

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.