هوندا

رانندگی با کلاریتی، سدان هیدروژنی هوندا

برای چندین دهه خودروهای هیدروژنی تنها به‌صورت آزمایش‌های علمی ارائه می‌شدند و در حد پروژه‌های تحقیقاتی و آزمایشی باقی‌مانده بودند؛ اما هوندا برای اولین بار اثبات کرد خودروهای هیدروژنی می‌توانند طراحی و احساس یک خودروی معمولی را داشته باشند. هوندا FCX به‌عنوان اولین وسیلهٔ نقلیهٔ پیل سوختی تولیدی دنیا در سال ۲۰۰۲ معرفی شده و در سال ۲۰۰۵ به تعدادی از افراد اجاره داده شد. پس‌ازاین، هیوندای نسخهٔ هیدروژنی توسان را معرفی کرد و تویوتا هم خودروی هیدروژنی میرای را روانهٔ بازار نمود.

2017-honda-clarity-fuel-cell-front-side-02

اما هوندا نیز دوباره به میدان خودروهای هیدروژنی بازگشته است به‌گونه‌ای که این شرکت چندی پیش نسل دوم FCX کلاریتی را معرفی و از دسامبر گذشته برای اولین بار تحویل آن‌را به خریداران آغاز کرد. این زمان خوبی برای هوندا است چراکه در حال حاضر چندین ایستگاه هیدروژن در سراسر کالیفرنیا و تمامی مسیر بین سن دیگو تا سان‌فرانسیسکو تأسیس شده است که چند ماه پیش وجود نداشتند.

2017-honda-clarity-fuel-cell-front-three-quarter-charge-station

پیش‌ازاین با دو خودروی هیدروژنی تولیدی قبلی یعنی توسان Fuel Cell و میرای به رانندگی پرداخته بودیم اما حالا بسیار مشتاق بودیم که با کلاریتی هم رانندگی کرده و عملکرد این خودرو را هم بسنجیم تا اینکه سرانجام هوندا از ما دعوت کرد که با خودروی پیل سوختی تولیدی‌اش در جاده‌های واقعی در کالیفرنیا به رانندگی بپردازیم. هرچند این رانندگی کوتاه بود اما به‌اندازه‌ای بود که کاملاً پی به توانایی‌ها و حس شخصیت هوندا کلاریتی ببریم.

2017-honda-clarity-fuel-cell-chassis

در داخل، طراحی کلاریتی به طرز محسوسی معمولی‌تر از کابین میرای است درحالی‌که هنوز هم لمسی محور بوده و مربوط به آینده به نظر می‌رسد. با باز کردن درِ کابین کلاریتی، احساس آشنایی از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هوندا، دکمهٔ تعویض دندهٔ الکترونیکی، متریال صندلی‌ها و صفحه آمپر به انسان دست می‌دهد. متریال داخلی ماشین نیز احساس نیمه لوکس دارند درحالی‌که تریم جیر زینت‌بخش رو دری‌ها و داشبورد کلاریتی بوده و بین صندلی‌های جلو نیز فضای زیادی برای قرار دادن اشیاء تعبیه شده است.

2017-honda-clarity-fuel-cell-front-interior-02

کلاریتی در عقب کمی بزرگ‌تر از میرای احساس می‌شود اما نه‌فقط به خاطر اینکه بجای چهار صندلی، پنج صندلی را ارائه کرده است. فضای سر نیز در این خودرو کافی بوده و سرنشینان عقب می‌توانند پاهای خود را دراز کنند. همچنین ما هنگام رانندگی با کلاریتی هیچ مشکلی در زمینهٔ دید رو به بیرون نداشتیم.

به عبارت ساده، اگر میرای رانندگی‌ای شبیه به پریوس دارد، کلاریتی نیز شبیه آکورد است. در کل رانندگی کلاریتی با فرمان متعادل و هندلینگ مناسب، احساسی مشابه به دیگر سدان‌های هوندا دارد. همچنین همانند همان چیزی که از خودروی مجهز به سیستم ترمز احیا شونده انتظار می‌رود، ترمزهای کلاریتی نیز احساس واضحی ندارند اما بازهم هنگامی‌که پدال ترمز را می‌فشاریم متوجه اصطکاک لنت‌ها می‌شویم که این احساس در میرای وجود ندارد.

2017-honda-clarity-fuel-cell-front-three-quarter-in-motion-e1484155963872

در خودروهای هیدروژنی، هنگامی‌که کمپرسور هوا، هوا را به درون پیل سوخت می‌فرستد، صدایی تولید می‌شود که کاملاً طبیعی و مورد انتظار است اما کلاریتی در این زمینه سروصدای کمتری از آنچه ما انتظار داشتیم تولید می‌کرد؛ بنابراین کلاریتی به‌طور شگفت‌آوری آرام و ساکت است هرچند که همچنان کمی صدای جاده و همین‌طور صدای پمپاژ آب تولیدی آن به بیرون به گوش می‌رسد. صدایی که شبیه به صدای دوش گرفتن کسی در طبقهٔ بالای خانه است.

2017-honda-clarity-fuel-cell-rear-three-quarter

هوندا گفته است که در طول سال اول عرضهٔ کلاریتی به بازار، صرفاً آن‌را از طریق اجاره دادن راهی جاده‌ها خواهد کرد و سپس فروش آن‌را نیز در نظر خواهد گرفت. بُرد هوندا کلاریتی با یک‌بار پُر کردن مخزن هیدروژن نزدیک به ۶۰۰ کیلومتر است که بیشتر از بُرد ۵۰۰ کیلومتری تویوتا میرای و ۴۲۵ کیلومتر هیوندای توسان Fuel Cell است؛ اما در آزمایش ما کلاریتی بُردی حتی بیشتر از این عدد اعلامی را ارائه کرد که این همیشه نشانهٔ خوبی است.

مشخصات فنی

Honda Clarity 2017
پیشرانه پیل سوختی هیدروژنی
قدرت ۱۷۴ اسب بخار
گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر
محور محرک جلو
مصرف هیدروژن ۳.۴ لیتر
بُرد ۵۹۰ کیلومتر
قیمت اجاره ۳۶۹ دلار در ماه

 

منبع: MotorTrend

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. یوسف

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (740 ديدگاه)

    اجاره ماهانش که برای همچین خورویی با این سطح تکنولوژی واقعا ناچیزه، فقط دوست دارم بدونم هزینه سوخت گیری هیدروژن چقدره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      فعلا از بنزین خیلی گرونتره
      البته تویوتا فعلا رایگان ارائه میده
      قراره هم.قیمت سوخت رو بیارن پایین هم.جایگاه های سوخت رو تعدادشونو بیشتر کنند

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. peyman

      ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      با قسمت عقب ماشین زیاد حال نمیکنم برعکس جلوس زیباست

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. Fariman

      ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (80 ديدگاه)

      ۶٠ دلار برای هر سوختگیری که توانایی پیمایش ٣٠٠ مایل را داره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Madjid

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    ((( Top Gearبُرد هوندا کلاریتی با یک‌بار پُر کردن مخزن هیدروژن نزدیک به 600 کیلومتر است که بیشتر از بُرد 500 کیلومتری تویوتا میرای و 425 کیلومتر هیوندای توسان Fuel Cell است؛ اما در آزمایش ما کلاریتی بُردی حتی بیشتر از این عدد اعلامی را ارائه کرد که این همیشه نشانهٔ خوبی است.)))

    این دلیل علاقه ی من به خودروسازان ژاپن… درستکار و با اخلاق.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. sunmartin

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1915 ديدگاه)

    زیبایی در حد والایی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حمیدرضا

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    یه دهه پیش حتی فکر خودروهایی با سوخت هیدروژن عجیب بود الان دارن تو خیابونای ینگه دنیا حرکت میکنن تکنولوژی به کجا رسیده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. milad

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (36 ديدگاه)

    کپی از رنو تالیسمان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Farshid

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (14 ديدگاه)

    طراحیش فوق العادست ولی اون طرح L شکل چراغ سوپر جلو رو از کادیلایک الهام گرفته.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. محسن

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    جلوش شبیه به رنو تالیسمانه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا