پای در رکاب واپسین نسل از هیوندای النترا
پای در رکاب واپسین نسل از هیوندای النترا

پای در رکاب واپسین نسل از هیوندای النترا

سام کاویانی: چند صباحی است که نسخه نوین هیوندای النترا راهی ایران‌زمین شده و دیدگانمان به روئیت جمالش در برخی از گالری‌های فروش روشن گردیده است. این سدان نام‌آشنای کره‌ای از اقبال بلندی در کشورمان برخوردار است و چه نسل چهارم آن‌که مونتاژی بود و چه نسل پنجم آن‌که وارداتی بود، هر دو سری توانستند فروش خوبی را در این خطه از آن خود نمایند. اینک نیز نسل نوین آن راهی دیارمان شده تا بلکه بخت خود را دگرباره بیازماید.

2017-hyundai-elantra-eco-front-three-quarter-sunset
النترای نسل ششم که با کد AD معرفی می‌شود، برای نخستین بار، در اواخر سال 2015 میلادی با نام آوانته در بازار کره جنوبی معرفی شد. طبق روال معمول، ورود آن به بازارهای جهانی با اندکی تأخیر و در میانه سال 2016 میلادی صورت پذیرفت. در قیاس با نسل پیشین، نسخه فعلی النترا از سبک سیال طراحی در بدنه خود فاصله گرفته و محافظه‌کاری بیشتری از این حیث به خرج داده است. این خودرو با پیشرانه‌های متفاوتی ازجمله 1.4 ،1.6 و 2 لیتری در اقصی نقاط عالم فروخته می‌شود. تمامی این پیشرانه‌ها 4 سیلندر بوده و در نسخه‌های متفاوت، توانی بین 108 تا 163 اسب بخار را تولید می‌کنند. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با گیربکس‌های 6 سرعته دستی، 6 سرعته اتوماتیک و 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) به بازارهای جهانی عرضه می‌شود. علاوه بر کره، این خودرو در ممالک دیگری همچون آمریکا، چین، روسیه، هندوستان و الجزایر نیز به تولید می‌رسد. تمامی نسخه‌های صادراتی النترا به بازار امارات از مبدأ کره راهی آن خطه شده‌اند.

2017 Elantra Eco
چندی پیش، سایت «DRIVEARABIA» نسخه 2 لیتری این خودرو را تحت آزمون و بررسی خود قرار داد که در اینجا برگردان متن آن را تقدیمتان می‌کنم.
در طولانی‌مدت، هیوندای النترا همواره یک سدان کوچک بوده است. باآنکه این خودرو توجه چندانی را به خود جلب نمی‌کرد، اما ظاهراً به‌واسطه طراحی جذاب و برچسب قیمتی خود توانست فروش موفقی را در بازار خاورمیانه تجربه نماید. بااین‌وجود، میل وافری که در کره‌ای‌ها به رشد و تحول مستمر وجود دارد موجبات خلق خودرویی کامل‌تر و گیراتری را فراهم آورده است. و اینکه هیوندای النترای جدید تا چه میزان نسبت به نسخه پیشین خود رشد کرده است را زمانی ما دریافتیم که نماینده محلی هیوندای، برای رویداد رسانه‌ای یک‌روزه‌ای دعوتمان کرد که این خود شامل انجام تستی جامع و فراگیر نیز می‌شد.

2017 Elantra Eco
به‌رغم وجود معدودی از تک المان‌های مجزایی که در بدنه وجود دارد، المان‌هایی که به نحوی غریب با برخی از برندهای لوکس شباهت دارند؛ به‌طورقطع هیوندای النترای جدید از طرح اسپرت و بدیعی برخوردار است و یکی از جذاب‌ترین نسخه‌ها در کلاس خود به شمار می‌آید. النترای جدید از یک جلوپنجره شش‌ضلعی بهره می‌برد، جلوپنجره‌ای که خطوط کرومی را به‌طور افقی در دل خود جای داده است. و در کنارش، از لامپ‌های LED روشنایی در روز که چراغ‌های جلو را ساپورت می‌کنند، رینگ‌های آلومینیمی جدید، لامپ‌های LED چراغ عقب و دستگیره کرومی درب‌ها بهره می‌برد. این‌ها ازجمله مواردی هستند که لااقل در خودروی فول آزمون مشاهده گردید.

2017 Elantra Eco
داخل کابین این خودرو به‌تمامی بازبینی شده و قالب کاراتر و مرتب‌تری را به خود گرفته است. دکمه‌ها و کنترلرها نیز به نحو دقیقی جاسازی شده‌اند و بخش مرکزی داشبورد هم به سمت راننده زاویه خورده است. کاربرد بافت نرم تنها به ناحیه فوقانی داشبورد و بخش‌هایی از پانل درب‌ها محدود گردیده، این در حالیست که بقیه قسمت‌های کابین را پلاستیکی سخت فراگرفته است.

2017 Elantra Eco
خودروی تحت اختیارمان، مجهز به معدود امکاناتی بود که ظاهراً برای نخستین بار در این کلاس خودرویی به کار رفته‌اند، تجهیزاتی که قرار است فروشنده محلی آنها را برای نسخه‌های اینجا نیز گزینش نماید. برخی از تجهیزات جالب‌توجه در خودروی ما شامل چنین مواردی بود: یک سیستم صوتی عالی پرطنین از مارک اینفینیتی با 7 بلندگو به همراه آمپلی‌فایر و ساب‌ووفر، سیستم اطلاعات – سرگرمی به سایز 7 اینچ مجهز به مسیریاب ماهواره‌ای و جهت‌یاب قبله، سنسورهای پارک جلو و عقب با دوربین دید عقب، چراغ‌های HID جلو، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، سیستم تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک با کانال‌های مجزا برای سرنشینان عقب، سیستم کنترل پایداری و کنترل لغزش، سیستم پایش نقاط کور و هشداردهنده ترافیک، سیستم ورود بدون کلید با دکمه START/STOP و بازکن صندوق عقب بدون نیاز به دست (هندزفری) و در نهایت 7 عدد کیسه هوا که شامل یک کیسه هوای زانویی نیز می‌شد.

2017 Elantra Eco
در زمان معرفی این خودرو، سرپرست اجرایی هیوندای از کره جنوبی درباره تعویض آسان و ارزان اجزای شاسی النترای جدید در هنگام وقوع تصادف، سخت داد سخن داده و به خود می‌بالید. امری که به‌واقع هزینه‌های تعمیرات پایین‌تری را با خود به دنبال دارد.


به‌رغم طول و عرض بیشتری که النترای جدید از آن برخوردار است، این نسخه از همان میزان فاصله بین دو محور عقب و جلوی نسل پیشین خود بهره می‌برد. النترای جدید، کمی جادارتر از نسخه قدیمی خود است و باآنکه هنوز نتوانسته است لیدری کلاس خود را از این بابت کسب نماید، ولی به سهولت قادر است 5 سرنشین را در درون خود جای دهد. ضمن آنکه، صندوق عقب نیز از فضای وسیعی بهره برده و به تعداد کافی هم جا لیوانی و محفظه‌های مکعبی برای جای‌دهی بار و اشیاء در کابین تعبیه شده‌اند. به‌تمامی این موارد،2 درگاه شارژ USB و 2 خروجی برق 12 ولت را نیز باید اضافه نمود.


النترای جدید با دو پیشرانه 1.6 و 2 لیتری در بازار عرضه می‌شود، هردوی آنها 4 سیلندر بوده و به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک متصل هستند. در تستی که با آن داشتیم، پیشرانه بزرگتر به نحو بارزی در قالب “اسپرتی” ظاهر شد و هرگز در هیچ سطح و مرحله‌ای، کندی و یا فقدان قدرتی در آن حس نشد؛ هرچند که به گمان ما، پیشرانه کوچکتر از فقدان توان کافی رنج می‌برد. توان حاصل از پیشرانه به نحو تدریجی و پیوسته‌ای به چرخ‌ها منتقل می‌شد و باآنکه انتظار یک “هیولای سرعت” را از النترای مان نداشتیم اما روی‌هم‌رفته، جریان قدرت به‌خوبی در بزرگراه‌ها در دسترسمان بود و کسب آن تنها نیاز به یک تعویض دنده داشت. عمل تعویض دنده به نرمی صورت می‌پذیرفت و گیربکس نیز کارش را به‌خوبی انجام می‌داد. ضمن اینکه، پاسخ گیربکس در حالت دستی نیز به حد کافی جالب بود. در کل، سه حالت برای رانندگی در گیربکس این خودرو وجود دارد که به ترتیب عنوان عبارت‌اند از: نرمال،ECO و دستی. در تمامی این حالت‌ها، دریچه گاز و نیز جعبه‌دنده در تناسب و مطابق با نقشه مربوطه تعویض می‌گردد.


باآنکه در بدترین سطوح جاده‌ای، هیوندای النترای جدید اندکی سفت‌وسخت احساس می‌شد ولی در غالب موارد، سواری نرمی را از خود بروز می‌داد و حتی در سرعت‌های بالایی مثل 170 کیلومتر بر ساعت نیز، به نحو شایان توجهی آرام و متعادل باقی می‌ماند. به‌علاوه، در آزمون مفصلی که با آن داشتیم، این خودرو به نحو بسیار خوبی هدایت و مهار می‌شد و کنترل صحیح بدنه آن نیز بر تنظیم و استقرار مناسب شاسی و سیستم فنربندی آن دلالت می‌کرد. حرکت ناگهانی فرمان نیز به‌هیچ‌وجه اختلالی را در توازن بدنه النترای جدید ایجاد نکرده و درعین‌حال، این خودرو از سطح قابل‌تحسینی از چسبندگی هم در سطوح جاده‌ای برخوردار بود، این میزان از چسبندگی برای یک خودروی کره‌ای کاملاً شگفت‌انگیز است و این‌طور می‌توان گفت که حالا این خودرو بیشتر اروپایی احساس می‌شود تا کره‌ای.

2017-hyundai-elantra-vlp-better-module-10_r1
فرمان آن نیز به طرز ظریفی سبک بوده و پاسخ دقیقی دارد اما بازخورد و کنترل آن بسیار محدود شده است. هیوندای برنامه‌ای برای ورود برای نسخه 1.6 لیتری النترا به بازار خاورمیانه در سال آتی دارد، نسخه‌ای که پیشرانه‌اش از سامانه GDI (تزریق مستقیم سوخت) بهره برده و اجزای فنربندی آن ارتقاء یافته است و لذت رانندگی در آن نیز به‌مراتب بیشتر شده است.

2017-hyundai-elantra-vlp-better-module-06_r1


ما همچنین متوجه این نکته شدیم که هیوندای النترا جدید یکی از آرام‌ترین و ساکت‌ترین سدان‌ها در کلاس خود است. تنها اندکی از صدای باد در کابین آن شنیده می‌شد، آنهم در سرعت 130 کیلومتر بر ساعت و درگیرودار وزش بادهای شمالی. صدای گاز هم فقط در حالت تمام گاز و آنهم به‌صورت اصلاح‌شده به گوش می‌رسید و آوای ناشی از سطح جاده هم در حداقل میزان خود بود. این خودرو، با صندلی‌های نیمه تقویت‌شده خود کاملاً راحت احساس می‌شود و رانندگی طولانی‌مدت با آن هرگز کار مشکل و طاقت‌فرسایی نیست. هیوندای النترای جدید گزینه‌ای ایده‌آل برای آن دسته از افرادی است که زمانی طولانی از وقت خود را پشت فرمان سپری می‌کنند.

2017-hyundai-elantra-eco-front-three-quarter-1
در نهایت، ورود هیوندای النترای مدل 2016 موجب ایجاد شور و جنبشی در کلاس به‌شدت رقابتی سدان‌های کامپکت شده است. و این مرتبه تنها مسئله مربوط به‌ظاهر صرف نیست، بلکه کره‌ای‌ها در بسیاری از موارد دیگر نیز میخ خود را محکم کوبیده‌اند. هیوندای النترای جدید حتی فراتر از یک پیشنهاد جذاب و یا نسخه‌ای ارزشمند در قبال بهای پرداختی است. ممکن است به‌زودی این خودرو به “تویوتا کرولا” بعدی بدل گردد.

2017-hyundai-elantra-eco-front-grille
مشخصات فنی هیوندای النترا 2 لیتری (سفارش امارات)
نوع پیشرانه: 4 سیلندر خطی از سری NU – تنفس طبیعی
حجم موتور: 1999 سی‌سی
توان: 152 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه
گشتاور: 196 نیوتن‌متر در 4000 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: 10.2 ثانیه
حداکثر سرعت: 202 کیلومتر بر ساعت
سیستم فنربندی جلو: مک‌فرسون استرات (MCPHERSON STRUT)
سیستم فنربندی عقب: میله‌های بازویی با جاذب شوک و ضربه (CTBA REAR)
نوع کالیپرهای ترمز جلو و عقب: دیسکی
مصرف سوخت ترکیبی: 7.2 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت
نوع گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک
محور متحرک: جلو
استاندارد آلایندگی: یورو 6

2017-hyundai-elantra-eco-engine
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: 4570/1800/1440 میلی‌متر
فاصله بین دو محور: 2700 میلی‌متر
وزن: 1210 الی 1320 کیلوگرم
ظرفیت مخزن سوخت: 50 لیتر
گنجایش محل بار: 485 لیتر

2017-hyundai-elantra-vlp-better-module-02_r1
ایمنی
هیوندای النترای نسل ششم در موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) تحت آزمون‌های متعددی قرار گرفت و در تمامی بخش‌ها مثل: استحکام سقف، برخورد از نیمه جلو (هم‌پوشانی کامل)، برخورد از بغل (بخش کناری خودرو) و نیز حفاظت از سر و صندلی‌ها و آزمون بسیار دشوار همپوشانی کوتاه یا SMALL OVERLAP، بالاترین امتیاز و یا همان خوب (GOOD) را از آن خود نمود (رتبه ایمنی: TOP SAFETY PICK+).
7 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای، زانویی) در بازار اروپا توضیح: نسخه‌های فول 2 لیتری هیوندای النترا در بازار امارات با 6 عدد کیسه هوا فروخته می‌شوند و ارزان‌ترین نسخه این بازار که با پیشرانه 1.6 لیتری عرضه می‌شود تنها از یک عدد کیسه هوا بهره می‌برد.
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
ترمز خودکار اضطراری (AEB)
سیستم کنترل پایداری (ESC)
سیستم پایش نقاط کور اطراف خودرو (BSD)
سیستم هشداردهنده خروج از مسیر حرکت (LDWS)
سیستم کمک پارک (PAS)
نمایشگر فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)
سنسورهای پارک جلو و عقب
دوربین دید عقب
و…….


تجهیزات رفاهی (تیپ فول در بازار ایران)
سانروف برقی
سامانه ورود بدون کلید (KEYLESS START) + دکمه START/STOP
تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه با کانال‌های مجزا برای سرنشینان عقب
گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو
تنظیم برقی صندلی راننده به همراه حافظه
آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرم‌کن+ تاشوی برقی
صندلی‌های چرمی
فرمان گرم شونده
سیستم صوتی حرفه‌ای از مارک اینفینیتی با 8 عدد بلندگو
کروز کنترل + سوئیچ آن بر روی فرمان
فرمان الکتریکی حساس به سرعت
جعبه خنک‌کننده (COOL BOX)
صفحه‌نمایش لمسی به سایز 7 اینچ
صفحه TFT به سایز 4.2 اینچ برای نمایش سامانه GPS
شیشه‌های برقی حساس به مانع
حسگر باران
پوشش چرمی فرمان
چراغ‌های اتوماتیک جلو
چراغ‌های جلو از جنس زنون
سامانه بخارزدای شیشه عقب
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + رادیو + CD + MP3 + درگاه USB و AUX و اتصالات بلوتوث و هندزفری
آینه داخلی وسط از جنس الکتروکرومیک
رینگ‌های آلومینیمی
و…..


قیمت
ایران: 135 الی 150 میلیون تومان
در امارات: 56,500 الی 58,500 درهم (نسخه 1.6 لیتری) و 62,500 الی 74,900 درهم (نسخه 2 لیتری)


منابع:
DRIVEARABIA.COM
HYUNDAI-UAE.COM
WIKIPEDIA.ORG
و…

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

16 دیدگاه

  1. 4x
    سوابق: (79 دیدگاه) ,

    النترا ماشین خوبیه ولی مزدا 3 و سیویک بهترن بخصوص مزدا

    پاسخ
    1. افشین
      سوابق: (28 دیدگاه) ,

      واقعا چرا مزدا و هوندا سیویک وارد نمیشه؟

      پاسخ
    2. عقیق
      سوابق: (18 دیدگاه) ,

      خداییش النترای نسل قبلی خیلی خیلی زیباتره خطوط سیال و منحنی های کاملا همگون و زیبا و موزون

      پاسخ
  2. sina
    سوابق: (211 دیدگاه) ,

    هر چی طراحی ها کیا رو ب پیشرفت هست هیوندا فقط درجا میزنه و پسرفت میکنه :/

    پاسخ
    1. فقط تویوتا و هوندا
      سوابق: (179 دیدگاه) ,

      اتفاقاً تو این سگمنت به نظر من الانترا طراحی بهتری نسبت به سراتو داره. سراتو قبلی که زیاد خوب نبود به نظرم. جدیدش باز بهتر شده جلوش. اما همچنان داخلش جالب نیس. ولی الانترا واقعاً داخلش قشنگه و یکی از زیباترین داشبوردها رو تو سگمنت خودش داره. البته به نظر من در مجموع تو طراحی سیویک و مزدا 3 یه چیز دیگه ان. البته کرولا 2017 هم واقعاً قشنگه.

      پاسخ
      1. sina
        سوابق: (211 دیدگاه) ,

        ممنونم بابت نظرتون
        البت ناگفته نماند که سراتو جایزه طراحی رددات رو برد سال 2015. تو این سگمت هم حرف اول و اخر رو وسط رو سیویک میزنه 🙂

        پاسخ
  3. PARKER
    سوابق: (7049 دیدگاه) ,

    در ایران فقط یک مشکل داره :
    قیمت بالا.

    پاسخ
  4. پژمان
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    نظرسنجی. النترا+++++++ کرولا—————

    پاسخ
  5. حسین
    سوابق: (34 دیدگاه) ,

    الانترا+++++++ مرسدس بنز s class—–
    :))

    پاسخ
  6. احمد باقری
    سوابق: (4715 دیدگاه) ,

    به نظرم، نسل قبلی، طراحی بهتری داشت.

    پاسخ
  7. رضا
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    قیمتو نگاه کنید ، ۵۶ میلیون ، ما با ۵۶ میلیون می تونیم لیفان x50 یا چینی ها دیگه بخریم که به مراتب کیفیتشون پایینتره ، البتع به زودی دنا پلاس هم به تنوع بیشمار در بودجه ۵۰ میلیونی اضافه میشه

    پاسخ
  8. نویدی
    سوابق: (174 دیدگاه) ,

    شتاب صفر تا صد ۱۰.۲ ثانیه واسه موتور دو لیتری زیاد جالب نیست.

    پاسخ
  9. sunmartin
    سوابق: (1620 دیدگاه) ,

    زیباست اما همین سراتو نسل 2 که در سایپا مونتاژ میشه 156.5 اسب بهار قدرت داره که بسیار عملکرد شتاب بهتری داره شتاب سراتو از مزدا 3 بهتره (کلیپ در آپارات موجوده) و شتابش 8.2 است اما در نسل جدید سراتو گشتاور بطرز عملی بالاتر رفته و شتاب به 8 رسیده که بسیار بهتر از النترا است من با تریم داخلی النتزا زیاد حال نمیکنم و سراتو آرگونومی و طراحی بسیار بهتری دارد

    پاسخ
  10. فيصل.
    سوابق: (124 دیدگاه) ,

    تست سراتو و مزدا ٣ رو یکی از سایتها کامل انجام داده و تو هیچ زمینه ای سراتو سرتر نبود مخصوصا شتاب. شتاب (٠-١٠٠) سراتو مطلقا زیر ٩.۵ نیست دوست عزیز. شتاب النترا هم زیر10.5 نمیشه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.