هیوندای ایون، الگوی یک خودروی جمع و جور شهری

سام کاویانی: بی‌تعارف باید گفت که امروزه خیابان‌ها و معابر اغلب شهرهای کشورمان، به‌ویژه کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها، از شدت بار ترافیکی به حالت قفل نزدیک شده است. جای پارک به‌سختی و مرارت بسیار پیدا می‌شود و خیل انبوهی از رانندگان لاابالی، مسافرکش‌ها و موتورسواران با بی‌نظمی دهشتناک خود، وضع عبور و مرور را ازآنچه هست آشفته‌تر نموده‌اند. جالب اینجاست که در این گیرودار و هیاهو، برخی از هم‌وطنان خوش‌ذوق ما با بلندقامتان غول‌پیکر و یا حتی میان سایز خود سلانه‌سلانه مشغول تردد در مکان‌های سخت شلوغ و پرتردد درون‌شهری هستند، توگویی به‌قصد تفریح و شکار به دشت و دمن آمده‌اند!

Hyundai Eon
ممکن است در اینجا با خود بگویید پس چه باید کرد؟ وقتی حمل‌ونقل عمومی ما حال‌وروز خوشی ندارد و اغلب تاکسی‌ها هم در خیابان‌های پایتخت و کلان‌شهرها به دنبال مسافر دربست هستند؛ آیا می‌توان بدون استفاده از خودروی شخصی امورات روزانه خود را سروسامان داد؟
پاسخ آن است: نمی‌توان به سهولت چنین کاری نمود ولی لااقل می‌توان تدبیر بهتری به کار برد. شاید در این مورد بار اصلی بیش از همه بر دوش دولت‌ها و متصدیان امور باشد، چراکه آن‌ها می‌توانند سلائق و علائق مردم را به نقطه مطلوب‌تری هدایت نمایند؛ و نقطه مطلوب در اینجا تعریف یک «الگوی مصرف درازمدت برای استفاده از خودروهای شخصی» است. بدین‌صورت که برای خودروهای کوچک و کم‌مصرف امتیازات و معافیت‌های بیشتری قائل شد و برای خودروهای بزرگتر و پرمصرف‌تر نیز امتیازاتی کمتر تا بلکه به‌تدریج الگوی استفاده از خودروهای هاچ‌بک اعم از مینی و سوپر مینی (بنزینی، برقی و هیبریدی) در میان آحاد جامعه فراگیر شده و جا بیفتد. واقعیت آن است که دیگر گزینه‌های چندانی برایمان باقی نمانده است. یا باید جاده‌ها و خیابان‌های داخل شهرهایمان را هر از چند گاهی پهن‌تر نماییم که آن نیز بسیار هزینه‌بر است و تا ابد هم نمی‌توان به آن ادامه داد، زیرا که موج توفنده مهاجرت به داخل شهرها و کلان‌شهرها، سریعاً اثربخشی آن را خنثی می‌کند و یا اینکه از خودروهای کوچک‌تری استفاده کنیم، خودروهایی که بهایشان در بازارهای جهانی بسیار ارزان‌تر از نمونه‌های هیبریدی و برقی است و مصرف سوخت بسیار کمی نیز دارند. به نظر اینجانب، استفاده از خودروهای کوچک‌تر مثمر ثمرتر است، زیرا خودروهای کوچک و نقلی هم جای کمتری را اشغال می‌کنند و هم اینکه به‌مراتب سهل‌تر از خودروهای بزرگ و یا بلندقامت در معابر درون‌شهری رانده می‌شوند. از طرفی، مصرف سوخت اندک این دسته از خودروها نیز به کاهش آلودگی هوا کمک شایان توجهی می‌نماید. علاوه بر گسترش خودروهای کوچک، باید به ترمیم گذرگاه‌های درون‌شهری، حذف موانع بروکراسی، بهره‌گیری تام از اینترنت برای امور اداری و گسترش حمل‌ونقل عمومی هم اقدام نمود تا بلکه به نتایج بهتری دست یافت.

Hyundai Eon

Hyundai Eon
یکی از خودروهای کوچکی که درخور تردد برای معابر درون‌شهری ماست، خودرویی به نام هیوندای ایون است. این خودرو را ازآن‌رو برگزیدم که طراحی ظاهری آن تا حدی زیادی به سلائق ما ایرانیان نزدیک است و در صورت ورود و مونتاژ نیز می‌تواند سهم قابل‌توجهی از بازار را در اختیار خود گرفته و بسیاری از خانواده‌های میانه‌حال را هم مالک مرکبی مدرن از یک برند نام‌آشنای محبوب نماید.

Hyundai Eon
طراحی و توسعه این خودرو کاری مشترک بین هیوندای کره و شعبه هندی آن می‌باشد. هیوندای EON یک سوپر مینی شهری است و با طول تقریبی 3.5 متری خود اندکی از پراید هاچ‌بک کوچک‌تر است. تولید این خودرو از ماه اکتبر سال 2011 میلادی در کشور هند آغاز شد و اندکی بعد نیز، دامنه تولید آن به ممالکی چون فیلیپین، ویتنام و سری‌لانکا هم گسترش یافت. این خودرو در الجزایر، شیلی، کلمبیا و پاناما نیز فروخته می‌شود. در حال حاضر، خودروی مذکور با دو پیشرانه متفاوت که هر دو نیز 3 سیلندر هستند، عرضه می‌شود. یکی از آن دو، از حجمی معادل 0.8 لیتر برخوردار است و توان خروجی و گشتاور آن به ترتیب معادل 56 اسب بخار و 76 نیوتن متر است و آن دیگری هم پیشرانه‌ای به حجم یک لیتر می‌باشد که توان و گشتاوری به ترتیب معادل 69 اسب بخار و 96 نیوتن متر را از خود ارائه می‌دهد. این پیشرانه در هیوندای i10 و کیا پیکانتو نیز به کار می‌رود. توان حاصل از این دو پیشرانه، توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلوی این خودرو منتقل می‌شود. مصرف سوخت در نسخه 0.8 لیتری هیوندای ایون به‌طور میانگین معادل 4.75 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت است و در نسخه یک لیتری هم معادل 4.93 لیتر.

Hyundai Eon
طبق مندرجات برخی از وب‌سایت‌های خودرویی در هند من‌جمله TOP GEAR، هیوندای ایون از کیفیت ساخت و مونتاژ برتری نسبت به رقبای خود برخوردار است و حجم فضای داخلی آن در حد «پریمیوم» این کلاس ارزیابی می‌شود. رانندگی با این خودرو در معابر تنگ درون‌شهری جای هیچ‌گونه شکوه و شکایتی را باقی نمی‌گذارد و فرمان آن در مانورهای درون‌شهری و هنگام پارک حسی از سبکی را القاء می‌کند. فنربندی آن نیز اغلب سطوح نامرتب و بی‌قاعده جاده‌ای را در دل خود جذب و مستهلک می‌نماید؛ اما به هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها، هیوندای ایون اندکی دلهره‌آور و متلاطم است. فرمان آن در سرعت‌های بالا هیچ بازخوردی را از سطح جاده منتقل نمی‌کند و در سرپیچ‌ها هم به میزان شایان توجهی از بادی رول و تکان‌های بدنه در آن مشاهده می‌شود.


طول/عرض/ارتفاع این خودرو به ترتیب معادل 3495/1550/1500 میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن معادل 2380 میلی‌متر است. وزن خالص آن بین 760 الی 790 کیلوگرم، گنجایش محل بار آن معادل 215 لیتر و ظرفیت مخزن سوخت آن معادل 32 لیتر است. سیستم فنربندی جلوی آن از سنخ مک‌فرسون استرات و عقب هم از اکسل محور پیچشی می‌باشد. کالیپرهای ترمز چرخ‌های جلوی آن از نوع دیسکی و چرخ‌های عقب نیز کاسه‌ای است.

Hyundai Eon
بهای تیپ پایه این خودرو که D-LITE نام داشته و از پیشرانه‌ای 0.8 لیتری بهره می‌برد معادل 328 هزار روپیه و یا در حدود 4,840 دلار است اما بالاترین تیپ که با کد KAPPA MAGNA ارائه می‌شود و از پیشرانه یک لیتری برخوردار است، با بهایی معادل 459 هزار روپیه و یا در حدود 6,770 دلار فروخته می‌شود. این تیپ از تجهیزات ذیل بهره می‌برد:
ایربگ راننده – فرمان الکتریکی حساس به سرعت – شیشه رنگی – قفل ایمنی کودک – سیستم تهویه مطبوع دستی – خروجی برق 12V – آنتن سقفی – ایموبلایزر – چراغ‌های مه شکن جلو – آینه‌های داخل اتاق با قابلیت مات شدن به صورت دستی – داشبورد دو رنگ – نگه‌دارنده‌های فنجان در جلو – بازکن درب صندوق عقب از داخل – قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو – هشدار دهنده کاهش سطح سوخت در باک خودرو – نمایشگر تعویض دنده – سیستم صوتی به همراه رادیو AM/FM با قابلیت پخش CD و MP3 و پورت USB و AUX به همراه دو عدد اسپیکر – سپر و آینه‌ها و دستگیره‌های همرنگ بدنه – سر اگزوزهای کرومی – بازکن درب باک با ریموت – کامپیوتر سفری و…


نسخه یک لیتری هیوندای ایون می‌تواند در طی زمانی معادل 14 ثانیه از حالت سکون به تندی صد کیلومتر بر ساعت دست یابد و سرعت نهایی آن نیز معادل 140 کیلومتر بر ساعت است.
هیوندای ایون را می‌توان یک خودروی شهری سخت کارآمد و توانمند دانست که جا دارد شرکت کرمان موتور در کنار فروش مدل‌های i10 و i20، به مونتاژ و عرضه این مدل نیز در آینده‌ای نزدیک اقدام نماید.


منابع:
WIKIPEDIA.ORG
TOPGEAR.COM
CARWALE.COM
و…

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

19 دیدگاه

    1. فورد
      سوابق: (318 دیدگاه) ,

      الان اینو سایپا میزد کمتر از 60 میلیون نمی داد اون وقت باید بریم ام وی ام اشغالو بخریم 30 تومن

      پاسخ
  1. پژمان
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    به مدیرعامل سایپا :این یکیشه

    پاسخ
  2. حسین
    سوابق: (1266 دیدگاه) ,

    امیدوارم تو ایران هم عرضه بشه اما حتما با فرمان حساس به سرعت ! (در همه مدل ها)
    وگرنه خیلی خطرناک میشه با توجه به تند رفتن ما و پیچیدن هامون!
    کاش محور عقب (اکسل عقب) ، مستقل بود،اون وقت اون حس بدی که تو متن بش اشاره شده ،در سرعت های بالا کمتر میشد!

    پاسخ
  3. nima
    سوابق: (148 دیدگاه) ,

    به نظرم مصرفش نسبت به حجم موتور یه مقداری بالاست.۵لیتر در صد کیلومتر برای موتور یک لیتری یکم زیاده.اما چهره خوبی داره ولی حیف که اتومات نیست.تو ایران هم اگر به قیمت خوب عرضه بشه میتونه موفق باشه مخصوصا برای خانمها مناسبه

    پاسخ
    1. Viper ACR
      سوابق: (6183 دیدگاه) ,

      EF7 یکی از آشنایان خریده.
      مصرف سوختش رو از روی محاسبه ی بنزین و کیلومتر شمار حساب کردیم… صدی 10.4 میسوزونه. بدون کوچکترین اغراق صدی 10-11 می سوزونه.
      موتور 1.7 لیتری ، صدی 10.

      پاسخ
      1. nima
        سوابق: (148 دیدگاه) ,

        خب اون تکنولوژیش قدیمیه.سمند رو با این خودرو روز نباید مقایسه کنید

        پاسخ
        1. Viper ACR
          سوابق: (6183 دیدگاه) ,

          والا EF7 که موتور قدیمی نیست دوست من.
          .
          فناوری هیوندای بیشتر از این حرفا باید باشه.
          حرفت رو قبول دارم.
          مصرفش کم نیست.

        2. nima
          سوابق: (148 دیدگاه) ,

          بله.من فکر کردم منظورتون اینه که مصرفش خوبه.به نظر من با توجه به حجمش مصرف بالایی داره.از هیوندا بیشتر از این توقع میرفت

  4. وحید
    سوابق: (284 دیدگاه) ,

    ;کیفیت داشبور این شرف داره به پراید و همه ساخت های وطنی که به اسم خودرو به مردم تحمیل می کنن

    پاسخ
  5. احمد
    سوابق: (105 دیدگاه) ,

    بدون عوارض و گمرک قیمتش از پراید کمتره

    پاسخ
  6. بیژن
    سوابق: (57 دیدگاه) ,

    ول کن بابا جان پدال…..!
    اینو اگه کرمانیها بزنن ، ملت با اون میفتن توو اتوبانا….
    شر میشه….جنبه ندارن که…!

    پاسخ
  7. حمیدرضا
    سوابق: (447 دیدگاه) ,

    این ماشین در هند خیلی قیمت مناسبی داره و البته کیفیت بسیار بالایی داشته که بازار شرکت ماروتی رو تونسته تحت تاثیر قرار بده هرچند که رنو کوئید هم همین مشخصات رو داره ولی انصافا چهره این ماشین خیلی جذابه ولی من به شخصه بعید میدونم که وارد کشور بشه خصوصا به خاطر قیمت گذاری نجومی شرکت های ایرانی هیوندای ای 10 رو هفتاد قیمت گذاشتن انوقت اینو چند میخان بدن

    پاسخ
  8. sunmartin
    سوابق: (1581 دیدگاه) ,

    بدرستی که هیوندا و کیا نیتز بازار را سنجیده اند

    پاسخ
  9. امیرمحمد
    سوابق: (24 دیدگاه) ,

    احساسی آره ماشین خوبیه !
    اما 90% مردم پول برای خرید دو تا ماشین یکی شهری و دیگری برای مسافرت ندارند !
    بهترین کار همکاری در تولید و ساخت خودروتوسط خودرو سازها با شرکاشون و با استفاده قطعه های داخلی بود ! که من دنا رو دیدیم با اون قیمت این آرزو هم نقش بر آب شد !
    20 ساله ایران خودرو هیچ رقیب رودرویی به جز مشتقات پیکان برای رقابت با پراید عرضه نکرده ! و نمیکنه و رنج های قیمتی رو بین خودشون تقسیم می کنن !
    این خودرو هم قیمتش در 8 ضرب کنید قیمت داخلیش بدست میاد !

    پاسخ
  10. احمد باقری
    سوابق: (4715 دیدگاه) ,

    به هر حال، این ماشین برای سطح بالا طراحی نشده و هدفش چیز دیگه ای هست.

    پاسخ
  11. کیوان
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    i10هست باقیمت بالا اینم مونتاژ کنند ۵۰ میلیون قیمت میذارند مردم هم مثل i20میخرند چه بهتر که نیاد

    پاسخ
  12. omid
    سوابق: (151 دیدگاه) ,

    از جناب کاویانی بعید بود این طور استدلالها و راهکارها. استفاده از خودروهای کوچک هم به همان اندازه کم تاثیر و موقتی است که پهن کردن خیابان ها و یا طرح زوج و فرد دارند، چراکه به هرحال دوباره بزودی افراد زیادی این خودروها را خریده و وارد خیابان ها می شوند و تنها تفاوتش این است که به دلیل سایز کوچک، تعداد خودروی بیشتری حضور پیدا میکنند اما معضل ترافیک و قفل و جای پارک به حال خود باقی میماند. چون این راه حل ها فرعی و موقتی هستند و درحال حاضر تنها راهکار عملی و امتحان پس داده در دنیا گسترش استفاده از حمل و نقل عمومی ( به ازای سخت تر شدن استفاده از خودروی شخصی و پرهزینه تر کردنش) است.

    یعنی وقتی الان فقط 90قطار در مترو تهران مشغول کار هستند درحالی که برای استفاده کامل از ظرفیت ایجاد شده خطوط مترو تا پایان امسال به بیش از 190 قطار نیاز است ، یعنی اگر دولت (از زمان دولت قبل تا همین دولت فعلی) سهم خود از بودجه مترو را پرداخت میکرد، میشد با پولش هفتاد هشتاد قطار خرید و هم سروسامانی به وضع حمل و نقل عمومی داد و هم ملت بینوا را از این وضعیت اسفناک و تاسف آور فعلی نجات داد. اینها خیلی اساسی تر و ساختاری تر هستند تا اینکه مردمو تشویق کنیم یه خودروی دیگه به خیابان ها اضافه کنند بدون اینکه فکری به حال پارکینگ، ترافیک، آلودگی هوا ، و … کرده باشیم. ضمن اینکه حالا مثلا این خودروی هیوندای نه، اما امثال کویید هم توی همین کلاس هستند که قراره وارد بازار بشه.

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (813 دیدگاه) ,

      چنانچه متن را با دقت بخوانید،در متن اینگونه نوشته است : «علاوه بر گسترش خودروهای کوچک،باید به ترمیم گذرگاههای درون شهری،حذف موانع بروکراسی،بهره گیری تام از اینترنت برای امور اداری و گسترش حمل و نقل عمومی هم اقدام نمود تا به نتایج بهتری دست یافت» پس در متن به وضوح به گسترش حمل و نقل عمومی اشاره شده است و بی تردید این شامل مترو شهری هم می شود.استفاده از خودروهای کوچک هم راهکاری است که امروزه در بسیاری از کشورهای پر جمعیت دنیا مثل هندوستان به کار گرفته می شود.در این کشور خودروهای سواری به دو دسته زیر 4 متر طول و نیز بالای 4 متر تقسیم بندی شده اند و از خودروهای با بالای 4 متر طول مالیات و عوارض بیشتری اخذ می شود.امروزه خیلی از سدان های ساخت این کشور با طولی زیر 4 متر طراحی می شوند.

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.