هیوندای

پوشش‌های رباتیک هیوندای

هیوندای سازنده برخی از بزرگترین وسایل نقلیه موجود در جهان است. به عنوان نمونه، کشتی‌های  ۱۸۵ هزار تُنی این کمپانی را در نظر بگیرید که موتورهای ۱۷ متری آنها در ۸۴ دور بر دقیقه، پیشرانه تولید می‌کنند. امّا در همین حال، بخش تحقیقات و توسعه هیوندای به قدر کافی با استفاده از توسعه تکنولوژی خودران به درک مناسب از هماهنگی اعضای بدن انسان رسیده که در حال حاضر بر روی یک «استخوان‌بندی خارجیِ رباتیک» کار می‌کند. اخیراً دو نمونه از این نوع ابزارها در اختیار دست‌اندرکاران Autoblog قرار داده شده که گزارش این‌ وب‌سایت را در ادامه می‌خوانیم.

06-1
پوشش HRL به نحوی طراحی شده که بتواند قابلیت جابجایی و کیفیت زندگی اشخاصی که از ناحیه پا فلج هستند را ارتقا بخشد. ابزار دوم، WEX نام دارد که برای کمک به افرادی که به طور مرتب با بلند کردن اجسام سنگین روبرو هستند، ساخته شده است. هر دوی این ابزارها از منبع یک باتری لیتیومی و قابل‌تعویض استفاده می‌کنند که تا ۴ ساعت شارژدهی دارد و مدت‌زمان شارژ کامل آن ۴۰ دقیقه است.

14-1
پاهای رباتیک HRL برای اشخاص با قد ۱۶۲ تا ۱۸۰ سانتی‌متر و با وزن کمتر از ۱۱۳ کیلوگرم طراحی شده است. بخش‌های آلومینیومی این وسیله را می‌توان در فواصل یک سانتیمتری در یک بازه ۱۰ سانتیمتری تنظیم کرد. همچنین عرض ۵۷ سانتیمتری HRL موجب می‌شود که شرایط برای نشستن در صندلی‌های بزرگ هواپیمایی فراهم باشد. وزن بسته باتری به ۲ کیلوگرم می‌رسد و  این وسیله در مجموع، حدود ۱۹ کیلوگرم وزن خواهد داشت.

59-1
تعداد شش بازوی محرک با نسبت دنده کاهشی ۵۰:۱، دو بازوی لگنی با قابلیت بار گشتاور حداکثر ۳۰۳ نیوتن‌متر و دامنه حرکتی ۶۰ درجه و دو بازوی ران و زانویی با بار گشتاور حداکثر ۱۵۲ نیوتن‌متر و دامنه حرکتی ۱۸۰ درجه و سرعت چرخش دو برابر موتورهای زانویی در HRL به کار گرفته شده‌اند. کنترل این وسیله توسط ۲۰ حسگر انجام می‌شود و سرعت پیشفرض آن کمتر از یک مایل یا ۱.۶ کیلومتر بر ساعت برنامه‌ریزی شده است. ضمن اینکه از طریق بلوتوث در یک گوشی هوشمند می‌تواند طول قدم‌های آن را تنظیم کرد.

79-1
در یکی از عصاهای کمکی HRL تعداد ۴ دکمه کنترل طراحی شده که بیشتر شبیه به کنترلرهای بازی‌های ویدیویی است. البته در بازی‌های ویدیوی، ورودی‌ها به شکلی ساده‌تر و با استفاده از ابزارهایی مانند جو استیک منتقل می‌گردند.  ارتباط عصا با پای رباتیک که تنها چند سانتی‌متر با آن فاصله دارد، از طریق پروتکل بی‌سیم Zigbee انجام می‌شود. طبیعتاً برخی لایه‌های امنیتی برای این وسیله درنظر گرفته تا مشکلاتی مانند تداخل ۲ کاربر در هنگام استفاده از HRL رخ ندهد.

یک HRL می‌تواند به شخص در نشستن، ایستادن، راه‌رفتن و یا بالا و پایین رفتن از پله‌ها کمک کند. ضمن اینکه این وسیله می‌تواند خودش سر پا بایستد و بنابراین، فرآیند راه‌اندازیِ ساده‌ای دارد. ساختار HRL کاملاً بدن شخص را دربر می‌گیرد و با داشتن تکیه‌گاه مناسب، وی در آن احساس راحتی خواهد کرد. البته شاید این وسیله ریتم خاص خودش را برای راه‌رفتن داشته باشد، ولی کاربر به سرعت می‌تواند با نحوه عملکرد آن هماهنگ شود.

اگر تا به حال حتی یک بار با چیزی به نام «کمردرد» روبرو شده باشید، حتماً می‌توانید تصوّر کنید که این ابزار می‌تواند چه فرصت‌هایی را برای یک شخص معلول ایجاد کند. هیوندای HRL شاید دارای بازوهای محرّک در ناحیه پا برای رانندگی خودرو نباشد، ولی در عین حال، دریچه‌ای از افق‌های تازه را برای کاربرانش باز می‌کند.

بخش رباتیک هیوندای برای بلند کردن اجسام سنگین، کمربند کمکی WEX را درنظر گرفته است؛ یک ابزار بسیار ساده‌تر که در بسیاری از عناصر طراحی با HRL مشترک است. این وسیله ۴.۵ کیلوگرمی به گونه‌ای طراحی شده که با کمترین مزاحمت در حین انجام کار و هنگام راه‌رفتن، قابل‌پوشیدن است و فقط در هنگامی که می‌خواهید چیزی را از زمین بلند کنید، به کار می‌افتد.

عملکرد اصلی WEX در کاهش خستگی و فشار ناشی از اجسام سنگین در محل کار است. این وسیله دارای یک بازوی محرّک با حداکثر گشتاور ۷۶ نیوتن‌متر است و با داشتن سرعت گردشی نزدیک به ۱۰۰ دور بر دقیقه، به شخص برای بلند کردن اجسام از نقطه ثقل پایین‌تنه کمک می‌کند. حالتی شبیه به عملکرد یک وزنه‌بردار در حرکت دو ضرب باعث می‌شود که بازوی WEX به کار افتاده و بدن شما را در مقابله با جسم سنگین همراهی کند.

08-1
در اولین برخورد با این وسیله، می‌توان تصوّر کرد که چقدر اشخاصی که مدام با وسایل سنگین سر و کار دارند، به داشتن آن علاقه خواهند داشت؛ به ویژه افرادی که در بارگیری کامیون‌ها یا تخلیه زباله‌ها بدون استفاده از بازوی مکانیکی مشغول هستند و یا حتی کارگرانی که در خط تولید، سرسیلندرها و میل‌لنگ‌های سنگین را جابجا می‌کنند.

هیوندای پیش‌بینی می‌کند که دولت‌های کره‌جنوبی و ایالات متحده تا سال ۲۰۱۷ مجوّز این وسایل را صادر کنند و توسعه تولید آنها برای سال ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی شده است.

منبع: autoblog

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. احمد باقری

    ۱۱ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    خیلی عالیه، در این زمینه از سالها پیش داره در دنیا کار میشه و کمک بسیار خوبی به این افراد خواهد شد، هر چند که باز هم فقط پولدارها میتونن از این وسایل استفاده کنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Scuderia italia

      ۱۱ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      میخوای تکنولوژی به این گرونی رو بیان مفت و مجانی بین 7 میلیارد جمعیت زمین توزیع کنند؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. حسين

    ۱۱ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    درود.
    بله، هیوندای شاید ماشینای بی نقصی نسازه اما از بزرگترین صنایع کره به حساب میاد و در بخش های مختلف صنعت کار میکنه.
    چند ماه پیش بود یه خبری خوندم که نوشته بود ب ام و میخواد برای کارکنان خط تولیدش از این پوشش ها استفاده کنه که کمتر خسته بشن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Scuderia italia

      ۱۱ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      دوست من ، میشه یک شرکت نام ببری که ماشین های بی نقصی بسازه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حسين

        ۱۱ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (1364 ديدگاه)

        هیچ شرکتی وجود نداره که ماشین بی نقص بسازه. وقتی گفتم هیوندای ماشینای بی نقصی نمیسازه منظورم این نبود که دیگران ماشینای بی نقص میسازن. اینجوری اصلاحش کنم شما راضی میشی؟
        «هیوندای شاید در خودروسازی تا رسیدن به اوج کمی فاصله داشته باشه اما از بزرگترین صنایع کره به حساب میاد و در بخش های مختلف صنعت کار میکنه.»

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Scuderia italia

          ۱۱ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          آره.
          حالا راضی شدم???

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. امير علي

        ۱۱ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (399 ديدگاه)

        پورشه

        موافقم 0
        مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا