چشم انداز

دلایل برتری و عدم و برتری سدان ها نسبت به کراس‌اوورها

سدان ها و کراس اوورها محبوب‌ترین فرم‌های بدنه در بازار امروزی ایالات‌متحده هستند. در حقیقت کراس اوورها با جا گذاشتن سدان ها محبوبیت فوق‌العاده‌ای را کسب کرده‌اند و هم‌اکنون حتی سگمنت کراس اوورهای ساب کامپکت نیز پا به عرصه گذاشته است. آیا معنی سخنان این است که باید با بازار حرکت کنیم؟ یا پایبند سنت‌های همیشگی بمانیم؟ در این نوشته ۴ دلیل برای برتری سدان ها نسبت به کراس اوورها و ۵ دلیل نیز برای ترجیح کراس اوورها بیان شده است.

Four-Reasons-You-Should-Buy-a-Sedan-Over-a-Small-Crossover-and-Five-Reasons-Not-To

۴ دلیل برای خرید خودروی سدان

مصرف سوخت بهتر

سیستم تعلیق کم ارتفاع و وزن کمتر به این معنی است که سدان ها مصرف سوخت بهتری را نسبت به کراس اوورهای کوچک به نمایش می‌گذارند. وزن سبک‌تر همچنین به این معنی است که شما احتمالاً باک سوخت کوچک‌تری را در خودرو دارید و کمتر به پمپ‌بنزین مراجعه خواهید داشت.

2016-Toyota-Corolla-front-three-quarter
قابلیت ابتیاع

همه‌ی آن روکش‌های پرزرق‌وبرق بدنه و ارتفاع افزایش یافته به این معنی است که باید پول بیشتری بپردازید بنابراین کراس اوور کوچکی که چشم شما را گرفته احتمالاً گران‌تر خواهد بود. یک سدان معادل در طرف دیگر هزینه‌ی ساخت کمتری را برای کارخانه در بر داشته بنابراین شما می‌توانید پول کمتری برای خودرو پرداخت کرده و بجای هزینه‌ی خرید کراس اوور ممتاز کوچک، تکنولوژی‌های ایمنی و سرگرم‌کننده را سفارش دهید.

2017 Elantra Eco
هندلینگ برتر

بسیاری از سدان ها وسایل نقلیه‌ی کارا هستند و در مقایسه با کراس اوورهای کوچک هندلینگ بهتری دارند. چسبندگی زیادتر نیز باعث کاهش استرس شده و با دست باز می‌توانید با خودروی سدان مانور دهید.

2015-Mercedes-AMG-C63-S-front-three-quarter-in-motion2
آئرودینامیک بهبود یافته

به لطف طراحی گوه مانند، سدان ها ذاتاً آئرودینامیک تر از کراس اوورهای کوچک بوده و به همین خاطر در سرعت‌های بالا پایداری بهتری از خود نشان می‌دهند. توانایی خیانت به باد و مصرف سوخت کمتر به همراه وزن کمتر می‌تواند کمک کند تا با پرداختی کمتر به سوی خرید یک خودروی سدان گردش کنید.

2016 Chevrolet Cruze

۵ دلیل برای خرید کراس اوور کوچک

کاربرد بیشتر

یکی از قوی‌ترین نقاط فروش کراس اوورها کاربردی پذیری است که این خودرو به خریدار اعطا می‌کند و این مورد برای نسخه‌های کوچک نیز صادق است. شما می‌توانید فضای داخلی جاداری را داشته باشید که این فضا بدون دردسر و زحمت بیشتر از رقبا می‌باشد.

2017-Kia-Sportage-front-view-in-motion-04
ارتفاع بیشتر از سطح زمین

بسیاری از مصرف‌کنندگان کراس اوورها را به خاطر ارتفاع بیشتر از زمین می‌خرند، چیزی که سدان ها، واگن‌ها و هاچبک ها معمولاً فاقد این خصیصه هستند. شما قادر خواهید بود تا مسیرهای دشوار را راحت‌تر بپیمایید و در مورد برخی کراس اوورهای کوچک کمی هم به آفرود خفیف بپردازید.

2016 Honda CR-V
دید بیشتر نسبت به جاده

سیستم تعلیق با ارتفاع زیادتر در کراس اوورها دید بیشتری را نسبت به جاده ایجاد می‌کند. شما در ارتفاع بالاتری می‌نشینید بنابراین دید بهتری خواهید داشت. برای برخی مصرف‌کنندگان، بودن در ارتفاع بالاتر اعتمادبه‌نفس بیشتری را ایجاد کرده و نسبت به خودرویی با ارتفاع کمتر کمک می‌کند تا هوشیارتر باشند.

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC (X156) 2013
سیستم چهارچرخ محرک در دسترس (در اکثر کراس اوورهای کوچک)

شاید یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های کراس اوورهای کوچک نسبت به اکثر سدان ها توانایی چهارچرخ محرک بودن این خودروها است. این مورد امکان خرید کراس اوورهای کوچک را بیشتر می‌کند زیرا توانایی زیاد در آب‌وهوای ناملایم را به این دسته از خودروها می‌بخشد.

2016-Subaru-Outback-front-three-quarter-in-motion
پارک آسان

به خاطر اینکه این دسته از خودروها اساساً هاچبک ها و واگن‌هایی با ارتفاع بالاتر هستند، کراس اوورهای کوچک در هر مکانی تناسب خواهند داشت و برای آن‌هایی که در شهرهای شلوغ زندگی می‌کنند انتخابی ایده آل به شمار می‌روند.

2016-Jeep-Cherokee-Overland-front-three-quarter
خب انتخاب شما چیست؟ به سنت‌ها پایبند می‌مانید یا پیرو تب داغ بازار هستید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. Nima

    ۱۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    من همچنان سدان!
    چون سدان ها هم دید خوبى دارن
    میتونن کوچیک هم باشن براى جاى پارک
    استایل قشنگترى هم دارن
    هندلینگ و مصرف سوخت بهتر با هزینه نگهدارى و خرید کمتر!
    پس سدان
    علاقه هم بیشتر به سدان دارم
    شاسى بلند باید واقعا شاسى بلند باشه نه کراس اوور(از سورنتو و بزرگتر به نظرم میشن شاسى بلند چون باید عظمت و اباهت خاصى توى شاسى بلند باشه)

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. احسان آرسنالی

    ۱۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1877 ديدگاه)

    من که ۳ ساله عشق اسپورتیج دارم.کاری ندارم خوبه بده متوسطه یا هرچی ؛ مهرش به دلم نشسته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مجید:فقط لامبورگینی:فقط ایتالیاوآلمان

    ۱۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    در ایران فقط یک دلیل هست که 99 درصد مردم کراس اوور میخرن. اونم اینه که من میخوام از بالابه بقیه نگاه کنم. !!!!

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. Archi KHAN

      ۱۹ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (2165 ديدگاه)

      دوست عزیز شما این درصد دقیق را چطوری محاسبه کردی ؟!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. Alirankhodro

    ۱۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (66 ديدگاه)

    مساله هندلینگ خیلی مهمه که همچنان منو علاقه مند به سدان ها نگه داشته. از بابت فضای بار و سرنشین که اصلاً قبول ندارم چون مثلاً اسپورتیج و توسان به هیچ وجه از سراتو و النترا جادارتر نیستند به خصوص فضای سرنشین.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Hj

      ۲۵ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (83 ديدگاه)

      در بحث قیمت تقریبا نزدیک سوناتا و اپتیما هستند تا الانترا و سراتو بقول شما اندازه الانترا و سراتو جای بار ندارن چه برسه به سوناتا و اپتیما
      فقط سدان?

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. Zonda R

    ۱۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    @.F
    سپاس از شاهین عزیز
    کدوم مورد استفاده بیشتر قرار میگیره موارد استفاده و نگهداری و بازار دست دوم و البته فاکتور مورد توجه قرار گرفتن با پول پرداختی که خاص ایرانیان هست
    بنده به شخصه خودروی هاچبک و بعد کوپه رو ترجیح میدم به دلایلی مثل کم هزینه و کم مصرف و… البته گلف هم خودروی مورد عللقم هست
    اما فارغ از سگمنت بعضی خودروها واقعا دلبری میگنن به اصطلاح عامه خوش دست و خوش رکاب هستن و در واقع به اصطلاح خودمون دارای دینامیک عالی و ارگونومی و البته موتور گیربکس کوپل هستند
    تو کراس اور ها اسپورتیج جذاب هست در سدان ها سراتو و مزدا 3 با این حال که نسل قدیم خودش رو داره در ایران اراعه میده در سگمنت بالاتر 328 به علت وزن کمتر از سری 5 و کم بودن فاضله محورها و البته وزن کمتر هر لحظه که پاتون رو تا اخر فشار بدید روی پدال گاز همه ی سرنشینان رو در صندلی محبوس خواهید کرد و کاین که در تندترین پیچ ها هم انگار با لبخند تمسخر امیز به شما میگه من قصد ندارم اصلا تکون بخورم و منحرف بشم باور کردنی نیست ولی وقتی سوار بشید بعضی خودروهارو دیگه قصد پیاده شدن رو نخواهید داشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Mohammadreza4060

    ۱۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (870 ديدگاه)

    من دربین ماشینای کمتر از 100 هزاردلار عاشقه LX570 مدل 2016 هستم
    سواری suvهای بزرگ اصلایه چیز دیگست
    کسایی که سوار لندکروزر شدن میفهمن چی میگم❤

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Hj

      ۲۵ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (83 ديدگاه)

      داداش بحث سره سدان و کراس اور های شهریه!
      لندکروز که عشقه

      موافقم 1
      مخالفم 0
  7. نیما ناصری

    ۱۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (336 ديدگاه)

    آخه کسی بخواد آفرود بره با این شاسی بلندهایی که به خصوص تو ایران مد شده که نمیتونه بره. به قول دوستمون خرید مردم همان نشان از برتری جویی است نه امکانات.
    اگر همین سدان ارتفاعش مناسب باشه، آفرود هم میشه باهاش رفت ( البته نه وقتی مثل مزدا 3 باشه) مثلا با مگان مدل 91 ما هیچ مشکلی در داخل و خارج جاده معمولی نداشتیم.
    اگر کسی میخواد آفرود بره باید یه ماشین همه فن حریف داشته باشه باید بره سراغ تویوتا هایلوکس و … که ارتقاع زیادی دارند. به نظر من حتی لندکروز و امثالهم مناسب آفرود نیستند

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. بهنام

      ۱۸ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (983 ديدگاه)

      داداش
      لندکروز سلطانه افروده
      یه نماد تو این کلاسه !
      لندکروز های که شما میگی مناسب نیست معمولا انرود هستن سپر بلند تر و رینگ های بزرگ تری دارن میشه گفت شهری تر هستن
      ولی اگه لندکروز افرود سپر کوتاه تر رینگ های سایز 17 با لاستیک فاق بلند تر دارن
      و…..
      لندکروز انرود هم که باشه بازم سلطان افروده

      موافقم 0
      مخالفم 1
  8. Ardalan

    ۱۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (80 ديدگاه)

    سنتها و تکنولوژی بیشتر رو ترجیح میدم ولی وقتی یاد سرعت گیرای دیوار مانند میوفتم نظرم عوض میشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. علیرضا

    ۱۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (77 ديدگاه)

    به نظر من کراس اوور برای عده ای که عشق چند سانتی متر ارتفاع بیشتر دارن و بدنبال اطفاء حسرت SUV هستن مناسبه.یا سدان یا SUV چون در عوض از دست دادن فواید و مزایای سدان چیزی بدست بیاریم.اونهایی که میگن قابلیت آفرود بدرد نمیخوره یکبار هم تجربه رفتن تو گل و لای,برف یا سربالایی های سنگلاخ رو ندارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Hj

      ۲۵ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (83 ديدگاه)

      واسه جاده های گلی معمولی سدان ها مشکلی ندارن ولی 4wd که تو اکثر کراس اور هام هست وقتی گل عمیق میشه بدرد میخوره ولی کلا یکی سدان عالیه یکی suv مخصوص افرود و کلاسی مثله کرای اور رو قبول ندارم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. sunmartin

    ۱۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1915 ديدگاه)

    چقدر طراحی شورولت کروز در این تصویر زیباست
    و خیلی شبیه طراحی کلی کیا سراتو هست نمیدونم چرا اجازه ورود شورولت بداخل ندادن این شورولت ها که ساخت کره جنوبی بودن؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Behzad power active

    ۱۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (20 ديدگاه)

    شاسی بگیری دلت نیاد بزنی به کوه و دریا چه فایده داره . فقط واسه کلاسه…

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. tv

      ۱۹ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (225 ديدگاه)

      هر وقت کراس اور گرقتی با هاش یه جاده سنگلاخی معمولیم نرو ، چون کراس اور ها بر پایه شاسی سندان ها ساخته شدن واساسا شاسی بلند نیست ،
      نمونه ی بارزش که قبلا اینجا با ارسان بحث کردم
      میتسوبیشی اوتلندر ه که شاسی همون شاسی جی اس مشترک با ایوولوشن ه و تعدادی از ماشینای سیتروئن و پژوست …

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. وایییی

    ۱۹ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (19 ديدگاه)

    سلام به نظر من سدان جوان پسند تر هست و تئ دلایلی که باید کراس اوور یا شاسی بلند بگیریم فقط گزینه دید بهتر رو قبول دارم و الا تو هیچ گزینه ای بهتر نیست . وکلا یه نظر شخصی دارم که کسی که اصولا شاسی بلند سوار میشه نه از رانندگی سر در میاره نه عشق رانندگی داره ( استفاده خارج از افرود منظورم است) معمولا زنها و پیر ها و کسایی که هیچ علاقه ای ندارن به رانندگی ازش استفاده میکنند. کلا رو اسفالت هیچی برا گفتن نداره هر چند تو خارج از جاده هم سدان های فوق چابک هم وجود دارن که شاسی ها هیچ شانسی ندارن مقابلشون . کلا تنها مزیتی که داره تو تصادف است و دید بهتر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. احمد باقری

    ۱۹ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    سدان رو ترجیح میدم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. سیامک

    ۲۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (149 ديدگاه)

    فعلأ که لیفان x50 تمام معیارها رو با ورودش به بازار مینی کراس اوورهای کشور بهم ریخته .
    مافوق تصوره . دیدینش ؟ کلاس عجیبی داره .

    موافقم 0
    مخالفم 1
  15. نوید جهرمی

    ۲۴ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (3686 ديدگاه)

    موردی که برای سدان فراموش شد راحتی بیشتر اون حین رانندگی و مسافرته. ناهمواری های جاده رو بیشتر در خودش جذب میکنه.
    یکی از دلایل خرید کراس اوور ها در کشور ما اینه که شاسی بلندها نمادی برای قشر مرفه جامعه تبدیل شدن و به قول خودمون شاسی بلند سوار شدن کلاس داره.
    بین این دو دسته اولویت من با سدان هاست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. حسین

    ۳۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (134 ديدگاه)

    من کاری به کلاس و این حرفا ندارم … یک طرفه هم نظر دادن درست نیست … خودم عاشق شاسی بلندم و اگه پول داشته باشم شاسی بلند و یا کراس اوور میخرم … به نظرم اینکه بیایم بگیم همه کسایی که شاسی بلند سوار میشن میخوان فخر فروشی کنن بی انصافیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. من

    ۴ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (249 ديدگاه)

    از نظر ایمنی و تصادف چی ؟ کدوم برتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. پیروز

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من چون به سفر علاقه مند هستم تصمیم داشتم که کراس اوور بگیرم تا در جاده های خاکی معمولی و روستایی هم بتونم رانندگی کنم و از طبیعت لذت ببرم، ولی آخر سر با توجه به مقایسه بودجه ام و امکانات و کیفیت ارائه شده در یک ماشین سدان رنو تالیسمان را انتخاب کردم! نظرتون چیه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. حجت

    ۲۵ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    انتخاب منم بعد از رانندگی با ویتارا و اسپورتیج و بعدشم سانتافه.. تالیسمان هستش.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا