چشم انداز

خودروهای لوکس در برزخ تورم و گرانی

بازار خودروهای لوکس در کشورمان، تنها با عواملی همچون تعرفه‌های سنگین گمرکی و یا نرخ بالای بهای ارز متمایز نمی‌شود، بلکه از نامعادلاتی رنج می‌برد که مشابهشان را در کمتر جایی از جهان شاهدیم. بهای برخی از برندهای تجملی در این وادی آن‌چنان بالاست که با هیچ عقل سلیمی نمی‌خواند و در بعضی از موارد پهلو به پهلوی شیدایی و جنون می‌زند. خودروهایی با قیمت‌های چند میلیاردی در این بازار معامله و فروخته می‌شوند که با هیچ نوع – حساب و کتابی – نباید این‌چنین ارزش‌گذاری شوند.

2014 Maserati ghibli
۲۰۱۴ Maserati ghibli
در تحلیل چرایی این ماجرا عواملی چند دخیل‌اند که در ذیل به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

  • مهم‌ترین عاملی که در حال حاضر به آشفتگی و صعود وحشتناک قیمت‌ها در این باب دامن زده، وضع قانون «ممنوعیت ورود خودروهایی با حجم ۲۵۰۰ سی‌سی و یا بالاتر» است. همین موضوع و جو روانی ناشی از آن موجب شده که عرضه این خودروها در بازار با کمبود نسبی مواجه شود و تقاضای واقعی تحت‌الشعاع تقاضای کاذب قرار گیرد.
  • دومین فاکتور مهمی که موجب گرانی این خودروها در بازار شده دلالی و سفته‌بازی است. بنا به روایت‌های تاریخی، از قدیم‌الایام میل به دلالی و نیز کار بی‌زحمت در میان اکثریتمان فرهنگی غالب بوده است. این امر به‌کرات مشاهده شده که خیلی از اشخاص واقعاً نیازی به این نوع از خودروها نداشته و حتی طرز استفاده صحیح از تجهیزاتشان را هم نیز بلد نیستند! ولی به امید دستیابی به سود حداکثری آن‌ها خریداری نموده و گاهی هم احتکار می‌کنند. وجود همین امر خودش به‌تنهایی کمبودها را در بازار افزایش داده و به حباب قیمت‌ها دامن می‌زند. لازم به گفتن نیست که گاهی اوقات، سود حاصل از این عمل ناصواب، معادل ده‌ها سال کار و فعالیت یک حقوق‌بگیر عادی جامعه است و همین موضوع است که سبب ایجاد وسوسه در برخی از صاحبان سرمایه‌های سرگردان می‌شود. شاردن، جهانگرد معروف فرانسوی که در عصر صفوی به ایران سفری داشت، در مورد این خصیصه اخلاقی‌مان این‌گونه اظهار نظر نمود: «ایرانیان خیلی علاقه به دلالی دارند و دوست می‌دارند که کالایی را بخرند و استفاده‌ای گرفته و سپس بفروشند» ظاهراً این خصلت مشعشع پس از گذشت حدود سیصد و پنجاه سال، همچنان در برخی از ما به قوت خودش باقی است!
  • عامل دیگر را می‌توان تا حد زیادی ناشی از متغیرهای فرهنگی و روانی دانست. برخی از ما و البته نه همه‌مان، گرچه ظاهراً از گرانی و تورم نالیده و از آن شاکی هستیم ولی در باطن و در خلوت خویش «عمو گرانی!» را دوست داشته و مقدمش را هم گرامی می‌داریم. خیلی از اشخاص هستند که به دلایلی همچون چشم و هم‌چشمی‌های افسارگسیخته و یا حسادت‌ها و برتری‌طلبی‌های بیمارگونه و….. راضی به این وضع نیستند که افرادی دیگری هم مثل آن‌ها از کالایی مشابه استفاده کنند. این دسته اگر هم به پول بادآورده‌ای دست یابند، برای ارضای این حس خود هیچ ابایی از این ندارند که کالای موردنظرشان را با بالاترین قیمت‌ها خریداری نمایند، ولو اینکه آن جنس به‌هیچ‌عنوان ارزش بهای پرداختی‌اش را نداشته باشد. بی‌شک این گروه از افراد با این اعمالشان نقش به سزایی در حباب‌سازی‌های تورمی ایفاء نموده و بهای کاذبی را به برخی از اجناس می‌بخشند. البته ناگفته نماند که حس تمایزطلبی در همه جوامع و اکثریت افراد بشری وجود دارد و مقدار متعارف آن هم کاملاً طبیعی و ممدوح است و موجب پیشرفت هم نیز می‌شود، اما نه به آن اندازه‌ای که در اینجا و در برخی از افراد شاهدیم!
  • معدودی از اشخاص هم نیز وجود دارند که واقعاً به این خودروها علاقه‌مند بوده و خواهان بهره‌گیری از آن‌ها جهت مصارف شخصی و روزانه خود هستند. بی‌تردید تقاضاهای این گروه را نمی‌توان کاذب و یا ناشی از چشم هم‌چشمی دانست. ولی این دسته از اشخاص هم به دلیل نگرانی و یا عجله‌ای که برای معامله دارند، ناخودآگاه به التهاب موجود در بازار دامن زده و با تشدید تقاضا، لهیب تورم را از آنچه که هست شعله‌ورتر می‌کنند.

البته عوامل دیگری هم در روند صعودی قیمت‌ها مؤثرند که هم در حوصله این بحث نمی‌گنجد و هم از حوصله شما خارج‌اند. برای اینکه هر چه بهتر به روش شدن مطلب کمک کنیم، چند مدل معروف را گزینش نموده و بهای آن‌ها را در بازار ایران و همچنین بازار امارات درج نمودیم تا تفاوت‌ها بیشتر آشکار شود.

مازراتی گیبلی

یکی از جدیدترین خودروهای لوکسی که اخیراً وارد بازار کشورمان شده مازراتی گیبلی نام دارد. این مدل از پیشرانه‌ای ۶ سیلندر (۳ لیتری) بهره می‌برد که خروجی توان آن معادل ۴۱۰ اسب بخار است (در بالاتری رده).

2014 maserati ghibli
۲۰۱۴ Maserati ghibli
در حال حاضر خودروی مورد نظر با بهایی معادل یک میلیارد و ۶۰۰ الی یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. قیمت نمونه فول آپشن این خودرو در بازار امارات تنها ۳۷۵ هزار درهم است، که معادل ریالی آن در حدود ۳۳۵ میلیون تومان است. این خودرو هم‌اکنون در دنیا با مدل‌هایی همچون ب ام و سری ۵ و مرسدس بنز کلاس E رقابت می‌کند.

مازراتی گرن کابریو

دومین خودرویی که به آن می‌پردازیم بازهم یک مازراتی است. این مدل از اولین سری از خودروهایی می‌باشد که توسط نماینده مازراتی- شرکت آرتاتک – وارد کشورمان گردید و از همان بدو ورود به دلیل چهره جذاب و نیز موتور اسپرتی‌اش به سرعت زبانزد خاص و عام شد.

2015 Maserati grancabrio mc centennial
۲۰۱۵ Maserati grancabrio mc centennial
این مدل از پیشرانه‌ای ۸ سیلندر (۴.۷ لیتری) سود می‌برد که توانی معادل ۴۴۰ اسب بخار را داراست. هم‌اکنون خودروی مذکور با قیمتی معادل یک میلیارد و ۹۰۰ الی ۲ میلیارد و صد میلیون تومان در حالت فول آپشن معامله می‌شود. بهای آن در بازار امارات نیز در بهترین وضعیت در حدود ۷۰۰ هزار درهم است، که معادل ریالی آن در حدود ۶۲۰ میلیون تومان است. نکته جالب اینجاست که این خودرو در بازار امارات با بهایی معادل ۲ برابر مازراتی گیبلی عرضه می‌شود ولی در کشور ما این دو مدل چندان تفاوتی به لحاظ قیمت‌ها با یکدیگر هم ندارند!

ب‌ام‌و ۶۵۰i کابریولت

یکی از جدیدترین نمایندگان ب‌ام‌و در بازار میلیاردی‌ها. ب‌ام‌و ۶۵۰i کروک از پیشرانه‌ای ۸ سیلندر (۴.۴ لیتری) بهره می‌برد که خروجی توان آن معادل ۴۰۷ اسب بخار است.

BMW 6-series convertible
BMW 6-series convertible
این خودرو در حال حاضر در بهترین وضعیت با بهایی در حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود. قیمت این خودرو در بازار امارات در حالت فول آپشن معادل ۵۰۰ هزار درهم بوده که معادل ریالی آن در حدود ۴۴۵ میلیون تومان است. وقتی که برای نخستین بار در حدود ۸ سال پیش، ب‌ام‌و سری ۶ وارد کشورمان شد، بهای آن برای مدل ۶۳۰ حول و حوش ۲۵۰ میلیون تومان بود!

مرسدس بنز S500

بی‌شک نسل جدید کلاس S در نوع خودش یک شاهکار محسوب می‌گردد. خودرویی که مرسدس با تمام توان آن را مجهز نموده تا هیچ رقیبی خواب هماوردی با آن را در خودش نبیند.

2015 Mercedes-Benz S-Class
۲۰۱۵ Mercedes-Benz S-Class
این خودروی زیبا به کشورمان نیز راه یافته و طبق معمول در بالای هرم قیمت‌ها جای خوش کرده است. مرسدس S500 موجود در ایران از موتوری ۸ سیلندر (۴.۷ لیتری) سود می‌برد که خروجی توان آن معادل ۴۵۰ اسب بخار است. در حال حاضر بهای این مدل در بازار بین یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می‌باشد. این خودرو در بازار امارات در وضعیت فول آپشن با قیمت ۶۵۰ هزار درهم به فروش می‌رسد که معادل ریالی آن در حدود ۵۷۵ میلیون تومان است. به خاطر دارم که بنز کلاس S در بدو ورودش در سال ۱۳۸۵ شمسی با قیمتی معادل ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون معامله می‌شد!

پورشه کاین GTS

پورشه کاین آن‌قدر برای خودرو دوستان آشناست که نیازی به معرفی ندارد. پورشه پیش از این مدلی خاص از کاین را به نام GTS به بازار معرفی نمود که دارای برخی از آپشن های ویژه و خاص است. تعداد معدودی از این مدل به کشورمان نیز راه یافته است.

2015 Porsche Cayenne GTS
۲۰۱۵ Porsche Cayenne GTS
از مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهری این مدل طرح خاص سپر جلوست. پیشرانه ۸ سیلندر (۴ لیتری) آن نیز ۴۰۰ اسب بخار توان دارد. بهای این شاسی‌بلند استثنایی در حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان می‌باشد، آن‌هم مدل ۲۰۱۳ آن. قیمت این خودرو در بازار امارات با بالاترین تجهیزات معادل ۴۵۵ هزار درهم است که مقدار ریالی آن در حدود ۴۰۵ میلیون تومان است.
آنچه که به آن پرداخته شد تنها شمه‌ای ناچیزی بود از مصائبی که در این بازار جاریست و بی‌تردید آشفتگی و بی‌نظمی در این باب بیش از آن چیزی است که ما از آن آگاهیم. ممکن است این مسئله عنوان شود که خودروهای لوکس جزو ضروریات زندگی نبوده و بودونبودشان هم هیچ تأثیری بر حیات روزمره‌مان نمی‌گذارد، ای‌کاش همین‌طور بود! اما مشکل در این است که در جامعه ما خیلی از موضوعات ولو بی‌ربط نیز بر یکدیگر تأثیرگذارند و این امر دیده شده که تورم به سرعت از یک کالا به کالای دیگر تسری می‌یابد. شکی نداشته باشید که گرانی و تورم افسارگسیخته‌ای که در این بخش دیده می‌شود بهای اجناس دیگر را هم نیز تکان خواهد داد.

2015 Porsche Cayenne GTS
۲۰۱۵ Porsche Cayenne GTS
برای رفع نسبی تبعات این موضوع راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد که بنده به یکی از آن‌ها اشاره می‌کنم. امیدوارم که ارائه این پیشنهاد مورد توجه دست‌اندرکاران محترم قرار گیرد.

2015 Maserati grancabrio mc centennial
۲۰۱۵ Maserati grancabrio mc centennial
این را می‌دانیم که در حال حاضر کشورمان تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه از طرف کشورهای غربی قرار دارد و درآمدهای ارزی‌مان هم بسیار محدود است. تحت این شرایط سخت و کمبودهای ناشی از آن، امکان ورود آزادانه خودروهای لوکس هم به‌راحتی فراهم نیست. به همین خاطر و برای آنکه تا حدی نظم نسبی در این بازار برقرار گردد، پیشنهاد می‌شود که ورود این دسته از خودروها نه به‌تمامی آزاد، بلکه به شیوه «سهمیه‌ای» انجام گیرد. بدین‌صورت که به‌تمامی نمایندگی‌های رسمی خودروهای وارداتی در کشور اجازه داده شود که حداکثر سالانه تا سقف «۵۰۰ دستگاه» خودرو ـ با حجم ۲۵۰۰ سی‌سی و یا بالاتر- را وارد کشور نمایند و ورود این مدل‌ها هم حتی الامقدور با ارز ناشی از صادرات غیرنفتی باشد. با انجام صحیح این راه‌حل می‌توان تا حد زیادی به تقاضاهای موجود در بازار پاسخ داد و التهابات تورمی را هم ترمیم نمود.

BMW 6-series convertible
BMW 6-series convertible
2015 Mercedes-Benz S-Class
۲۰۱۵ Mercedes-Benz S-Class
نوشته: سام کاویانی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۵۵ دیدگاه‌ها

  1. saeed.shariati

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (477 ديدگاه)

    عاغا امروز تو یه خبر خوندم تو فرمانیه تهرون یه پنت هاوس با قیمت160میلیارد تومن فروخته شده
    حالا کسی که میاد اینقدر پول واسه خونه میده واسه خرید یه مازراتی بهش فشار میاد?
    دودش فقط و فقط تو چشم من و شما میره که قشر متوسط هستیم
    اقایون خودروساز دولتی هم که اصلا غیرت ندارن
    پریروز تو اخبار نشون داد سرمایه گزارای خارجی رو تو صنعت خودرو. همه یه مشت چینی بودن ولی از المان و اینجاها هم اومده بودن
    یه یارویی هم نشون داد از طرف گروه پنین فارینا اومده بود من که تعجب کردم
    حالا نمیدونم امیدوار باشم به این صنعت یا نه
    اوه اوه طومار شد ببشید
    راستی استاد کاویانی دم شما هم گرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سجاد

      ۱۴ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (126 ديدگاه)

      تایید میکنم!
      .
      حتی یادمه چندسال پیش در اوج بحران اقتصادی فروش لامبورگینی و رویزرویس رکورد زده بود . . .
      .
      در مورد سرمایه گذاران خارجی هم با این صحبتهایی که میشه ، و بهانه قرار دادن بدقولی شرکتهای اروپایی در دوره تحریم ، شدیداً داریم میریم سمت چینی ها (فک نکنید چون پنین فارینا و 2 تا آدم اروپایی اومدن ایران ، خبریه و قراره بجای پراید فراری بسازن! خود پنین فارینا یکی از بزرگترین طراحان خودروهای چینیه ، حتی MVM 315 قدیم رو پنین فارینا طراحی کرده)

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ASTON MARTin

        ۱۴ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (1346 ديدگاه)

        حاجی مملکت ما تو یه گند ابی افتاده که اصلا لایقش نبوده
        تو این مملکت همه چی با هم گرون میشه.. وقتی میگم همه چی ینی همه چی ..از نونت بگیر تــــــــــــــا ماشینو مبایل…اصلا اینطور نیس که بگیم نه اقا گرونی فقط مال شکلات تلخه:| همین پاکستان اینترنتش از ما ارزون تره! بعد تو کشور ما من تاحالا چند مورد دزدی ناجوان مردانه از مخابرات در ارائه اینترنت دیدم
        اخه کحای دنیا همه چی با هم گرونه و قدرت خریدم اینقد پایین؟؟ اخه مردم یه ذرههههه هم نباید دنبال چیز لوکس باشن؟ هرچی میخریم 4 برابره خارج از خونس(کشور) مبایله چارصد دلاری رو میخریم دو میلیون
        ماشین صد هزار دلاری رو میخریم یک میلیارد.. و جالبه هر روز هم با این کارمون شرایط رو بدتر میکنیم..ینی یه جورایی حساب کنی چوب دو سر طلاس دیگه.. داخلی بخری یه جور به بدبختیت دامن زدی خارجی بخری یه جور..
        بدتر اینه که تورم هم چند برابر میشه قدرت خرید ها کمتر شغل کمتر کیفیت زندگی کمتر… هی دوستان ما تو منجلابی هستیم که دیگه حضرت فیل هم نمیتونه کاری برامون بکنه و همش هم تقصیر اون ارمان گرایه که سی ساش خاست چند جارو زیر پاش بزاره.. . . حالا کی زیر پای کیه؟ دیگه خودتون بهتر میدونید توضیح نمیدم..
        ولی دوستان بدونید یه راه نجات هنوز داریم ما ایرانی ها اون هم فرار از این مملکته …
        دوستان به حاله پریشانمون باید بخندیم یا گریه کنیم ؟ :|
        هیچی درس نمیشه..
        کار از قفلو کلید گذشته .. وقتی خونت خراب شده کلید به چه کارت میاد
        ..
        هعی…
        تا (..) به کشور جم داریم از داشتنی های جهان غم داریم
        بر زخم دل از خرافه مرهم داریم…
        هی روزگار :<

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. سجاد

          ۱۵ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (126 ديدگاه)

          یادت باشه ما در یک دوره 20 ساله تاریخی سرآمد کشورهای منطقه شده بودیم ،
          شک نکن قبل از اون دوره اوضاع ما خیلی خیلی بدتر از الآن بود (در مقایسه با اروپا و کشورهای پیشرو) . . .
          اما اونموقع یک عده آدم با غیرت و وطن پرست موندن و کشور رو ساختن . خدایی با این تفکر “ول کردن و رفتن” ، این کشور 50 سال دیگه هم درست نمیشه . . .

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. سام

      ۱۴ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام

      لطف داری سعید عزیز، انجام وظیفه بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. حسین

      ۱۵ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      آقایان اگه فکر کنید که چرا اینقدر گرونی هست آخرش به فرهنگ می رسید بله فرهنگ وقتی من مسئول به جای ایمنی خودرو به جیب خودم فکر کنم و یا ماشینی که از ماشین فقط ما رو داره تولید کنم و سال به سال کلی کشته داشته باشیم از جنگ بدتره بابا اومده بود تلویزیون می گفت اگه حواس مردم جمع باشه تصادف نمیشه آخه بگو آدم زرنگ
      خب حالا حواس ما جمع آخه این جاده یا طویله که 2 متر پشت سر هم سرعت گیر گذاشتن
      آخه پ ر ا ی د اگه دوبار از دست انداز بره باید تبدیل به گاری بشه که آخه شما مسئولین مرد باشید سوار خودرو های تولیدی خودتون باشید برید مسافرت تا …….
      حالا یک سوال آیا در تصادفات جاده مردم مقصر اند یا مسئولین که به عبارتی همان خودرو میشود
      مردم +
      مسئولین –

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سجاد

        ۱۵ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (126 ديدگاه)

        نمیشه صفر و صدی نگاه کرد . . .
        خدایی رانندگی ملت هم بده!
        ما (خود من) وقتی تو ماشین هستم ، یکی که میپیچه جلوم ، عین اب خوردن بهش بدوبیراه میگم . . . بعضی وقتیها که به خودم میام میبینم طرف هم سن بابامه!
        خوب من که عمراً به آدمی به این سن همچون توهینی نمیکنم . . . پس چرا وقتی پشت فرمونم چنین کاری میکنم؟؟؟
        برعکسش هم صادقه .
        طرف میخواد از بریدگی بیاد داخل ، بهش راه نمیدم و میگم چرا ماشین بعنی راه نده؟ چرا من راه بدم؟
        در حالی که موقع از در داخل شدن کلی تعارف تیکه پاره میکنم!!!
        .
        بخش مربوط به مسئولین هم که قصه حسین کرد هستش . . .
        از کیفیت پایین ماشینها و انحصاری بودن بازار تولید بگیر تا کیفیت پایین جاده ها و قدرت خرید پایین مردم برای خرید ماشین استاندارد .

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. masoud v12

      ۱۶ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (145 ديدگاه)

      با سلام خدمت دوست عزیز بنده هم اون خبر رو خوندم ولی اشتباه چاپی بود اگه خوب دقت کنی گفته یک پنت هاوس 800 متری به قیمت هر متر مربع 20 میلیون تومان که در واقع میشه 16 میلیارد تومان خرید و فروش میشه ولی اشتباها گفته 160 میلیارد تومان! اگه حساب کنی میبینی که 800 تا 20 میلیون تومان میشه 16 میلیارد تومان.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    5. احمد فقط سوپر اسپرت اونم ایتالیایی

      ۱۸ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (1170 ديدگاه)

      بچه ها کامنتارو تا ته خوندم دستتون درد نکنه
      به نظر من اندیشه های آمریکا جواب داده و داره این کشور رو به درک میره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    6. mahdi

      ۱ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      با گفتن اینکه یه قشری دارن یه قشری ندارن هیج گرده گلی جابجا نمیشه
      مردم ایران اگه پراید به 100 مبلبون هم برسه فقط به گلایه اکتفا میکنن که این گلایه هم بعد یه مدت دمده میشه
      تا زمانی که ما ماییم وضع همین خواهد بود
      به عذر خواهی از مدیر سایت…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. MOHAMAD TBAG

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (147 ديدگاه)

    ادم میاد تو پدال افسردگی میگیره :D :D

    هی روزگار …….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. "Amir"

      ۱۴ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (728 ديدگاه)

      متاسفانه خبر جدیدی نبود،،،،انگار ن انگار ک ماهم هستیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Ahmad..F12

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (2543 ديدگاه)

    با تشکر فراوان از سام عزیز

    عالی بود واقعاً خسته نباشی داداش

    واقعاً عواملی که بیان کردی صحیح و دقیق بودند

    به امید روزی که ایرانمان رو در فردایی بهتر ببینیم و جامعه ای عاری از این آلودگی ها داشته باشیم….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۱۴ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام

      لطف داری احمد جان، از اینکه این مطلب رو مرور کردی و پسندیدی خیلی خرسندم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. علی آهنگر

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (375 ديدگاه)

    ایران خودرو هم ماشین لوکس داره
    پژو پارس – نخستین خودرو لوکس در بازار ایران – این خودرو که حاصل تلاش متخصصان مرکز طراحی محصولات جدید ایران خودرو است، از امکانات و تجهیزات رفاهی قابل توجهی سود می برد، به گونه ای که پس از گذشت چند سال از نخستین عرضه آن به بازار و وجود رقبای مدعی، این خودرو هنوز جزءمحبوب ترین خودروهای سواری لوکس در کشور به شمار می رود.

    به خدا من هیچ کاره نیستم سایت ایران خودرو اینو نوشته بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. علی

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (969 ديدگاه)

    عزیزان من تا دلار به قیمت قبل یعنی ۹۰۰ تومان برنگرده و هزینه های گمرک ورداشته نشه و ارتباط با دنیا بر قرار نشه و بازارها از حالت انحصار طلبی در نیاد و تمامی برندها بصورت آزادانه و رقابت واقعی روبروی هم قرار نگیرند وضعیت ما همین آش و همین کاسست و شایدم بدتر و بدتر . باید سعی کنیم کلا خرید ماشین و خیلی چیزهارو تحریم کنیم تا خودمون دامن نزنیم به گرونی . بعد بشینیم کاسه چه کنم چه کنم دست بگیریم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احسان 1

      ۱۵ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (113 ديدگاه)

      بشین تا بیاد دلار بشه 900 تومان

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. AMG GT

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (38 ديدگاه)

    ما که دستمون به اینا نمی رسه ولی یه سوال! مناطق آزاد هم حق واردات خودروهای بالای 2500 ندارن؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی آهنگر

      ۱۴ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (375 ديدگاه)

      میدونی چرا واردات خوردوهای بالای 2500 سی سی ممنوعه؟
      به خاطر مصرف زیاد سوختشون دیگه مثلا فرض کن مرسدس S500 میخواد با اون موتور 5 لیتری صدی 10 لیتر بنزین بسوزونه خیلی ظلمه دیگه
      اما ببین الان ماشینای داخلی چقد خوبن مثلا نیسان گاوی خودمون شیرین صدی 20 میسوزونه اما خوبه چون موتورش 2400 سی سیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مسعود

      ۱۴ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (80 ديدگاه)

      منطقه آزاد ، حق واردات خودروی بالای 2500 هم داره
      ولی این مازراتی گیبلیه 66000 دلاره فکر نکنم منطقه آزادش بیشتر از 250 میلیون باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. فرید458

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (71 ديدگاه)

    با تشکر فراوان از نویسنده مطلب سام عزیز

    ” آسوده منم که خر ندارم / از قیمت جو خبر ندارم”

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۱۴ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام

      خواهش می کنم فرید عزیز، لطف داری شما

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. احسان 1

      ۱۵ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (113 ديدگاه)

      شما هم که هی تو هر موضوعی بیا این خر نداشتتو به رخ ما بکش هههههههههه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. مجتبی(ساروی)

      ۱۵ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (551 ديدگاه)

      بالاخره که باید خر بخری یا نه ؟اونوقت میای توصف حسرت خورا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. 4MATIC

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1054 ديدگاه)

    وقتی بنزاس 500مدل2014قیمتش600هزاردلاره بعد تو ایران 2ملیاردو700ملیون هست اخه من چی بگم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. 4MATIC

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1054 ديدگاه)

    نظرسنجی
    بنزsl500 amg=لایک
    بی ام و650i=دیس لایک

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ASTON MARTin

      ۱۴ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      کی اصلو ول میکنه بچسبه به فرع اخه ؟ :D

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. امير

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    تو ایران فقط مناطق آزاد ,قیمتاشون نسبتا واقعیه.
    به امید روزی که ایرانم وارد تجارت آزاد بشه,اونوقت ایرانخودرو و سایپا به جای ماشین باید رب گوجه تولید کنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. حمید

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (61 ديدگاه)

    قانون جدید واردات داره تدوین میشه که خنده دار و مسخرست مثلا یکیش اینه که اگه از یک مدل ماشین در کشور تولید میشه دیگه کل اون برند حق ورود نداره مثلا چون سراتوی نسل قبل تولید میشه دیگه کیا حق ورود نداره یا کشورایی که خودرو را تحریم کردن واردات ازشون ممنوع میشه که عملا فقط چین ما را تحریم نکرده بود. مافیای فرغون سازی نشون داد تحمل رقابت با این همه انحصار و تعرفه را هم نداره و حتی حاضر نیست 10 درصد از بازار هم رقابتی باشه . جا داره از دولت تدبیر که اینهمه فکر مردم است تشکر کنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. علی

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (105 ديدگاه)

    سلام دوستان . فقط برای اطلاعتون میگم که ممنوعیت واردات خودرو از سال 93 برداشته شده و بهای گمرک هم بر حسب حجم موتور به شرح زیر هستش:
    2000 به پایین : 45%
    2000 تا 2500 : 55%
    2500 به بالا : 150%
    بله 150%. واقعا که درصد خیلی زیادیه. فلسفه ی این نرخ های نجومی هم جلوگیری از خروج ارز از کشور هستش . ممنون از وقتتون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۱۵ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (248 ديدگاه)

      به نظر این حقیر باید تعرفه پایین 2000 و هر مدل هیبریدو صفر کنن و توی الباقی هزینه ها باز هم به هیبریدیا امتیاز بدن ولی برای 2500 به بالا تعرفه 250 درصد ببندن تو تمام هزینه هام چند برابر پاشون حساب کنن اینجوری درست تره چرا چون اصولا این جور ماشینا رو کسایی خرید فروش میکنن که اصلا بد بختی مردم براشون اهمیتی نداره حاظرن میلیار ها تومن پولی که میتونه صرف اشتغال چنتا جوون بشرو از مملکت خارج کنن یا بریزن دور اینجوری میشه گفت عدالت اجرا شده البته با تشکر از نویسندۀ محترم مشکل 99.99 درصد مردم این مملکت وضعیت اسف بار بازار زیر صد ملیون و بیش از 90 درصد این تعداد بازار زیر 50 ملیونه با تولیدات بی کیفیت، از رده خارج و چند برابر قیمت .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. Yunes

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    این تورم نمیدونم واسه ما سود داشت یا ضرر ما سال 2008 یا همون 87 خودمون یه سانتافه خریدیم 38 میلیون تومن بعد امسال بعد کلی استفاده های ناجور و بیرون جاده فروختیمش 92 میلون تومن اونم ماشین در شرایط کاملا ” لشی ” قرار داشت.حالا با 92 میلیون به نظرتون چه ماشینی بخریم که کارایی سانتافه رو داشته باشه با این تورم بی موردی که توی کشور حاکمه ؟؟ الان احساس پشیمونی میکنم چون نمیشه توی این رنج قیمت یه ماشین خوب پیدا کنی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امير

      ۱۴ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (6 ديدگاه)

      الان با این پول میتونى آى 20 بگیرى
      سال دیگه با این پول فقط ماشین چینى میتونى بخری
      سال بعدش با این پول میتونى ال 90 بگیرى
      .
      .
      .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. احسان(احسان سابق)

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    مملکتی که رو به زوال میره اصلا عجیب نیست که بازار اشفته ای داشته باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. حميد

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    کاش واردات ماشینهای پر قدرت ازاد بود، ادم باید با خرید یک ماشین خوب به خودش انگیزه کار و تلاش بیشتر بده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. ehsan

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (84 ديدگاه)

    اقای حمید خان کار و تلاش = زحمت و عرق ریختن که اخرش مزد زحماتتو بدی یه تیکه اهن بخری 3 برابر قیمت واقعی! که چی!شما هرچقدر هم کار کنی و پس انداز، نمیتونی به تورم برسی برادر من بجز این که ،دستی توو دلالی و درآمد کثیف داشته باشی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. Reza

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (153 ديدگاه)

    قیمت اس کلاس و گیبلی رو میدونم
    اس کلاس فول ترین مدل که وارد ایران شده
    سفید ٣ میلیاردو ١۵٠
    مشکی ٣ میلیاردو ٢۵٠
    گیبلی هم ١میلیاردو ٩٠٠ تا ٢ میلیاردو ١٠٠

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. Ehsan

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1251 ديدگاه)

    این ف ی ل تر هوشمند که میگویند به سایت شما هم رسیده قدیما داخل گیومه نقطه چین میگذاشتید الان کلا حذف میکنید کامنت رو ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. Behnam

    ۱۵ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (133 ديدگاه)

    ای داده بیــــــــــــداد ، حرف دل مارو زدی .

    این بازار انحصاریه دولتی جیب ملت خالی کرده و بجاش جیب عده معدودی رو پُر …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. ESI

    ۱۵ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (387 ديدگاه)

    یه پنت هاوس با قیمت160میلیارد تومن چه خبره مگه بهشته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. مهمان

    ۱۵ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    دوس ندارم اینو بگم ولی واقعیته
    تو این مملکت اگه ماشین خوب میخوای باید پولدار باشی!
    واسه پولدار شدنم که دیگه خودتون بهتر میدونید چه راههای هست!

    انتظار اینکه دست کم ماشین رو به قیمت جهانیش در ایران عرضه کنن یک آرزوی محاله

    هم مسخره س هم تاسف برانگیز که ما هنوز تو چه چیزایی موندیم

    کلی مناظره و نظر سنجی که اتفاقن همه ی اقشار مردم در این موضوع یک رای هستن که بازار انحصاری باید شکسته بشه ولی کو گوش شنوا و کو مسئولی که به نظر مردم پشیزی ارزش قائل باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. amirali

    ۱۵ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (185 ديدگاه)

    در شهرستان ها میشه با 2 میلیارد تومان یک تولیدی کوچیک راه انداخت و 20 تا 25 نفر را شاغل کرد . اگر افت قیمت همچین اتومبیل هایی را در نظر بگیرید میشه با هاش یه وامی هم به این 20 نفر داد تا حداقل بجای اینکه با موتور سیکلت رفت و امد کنن یه ماشین دست دوم بگیرن . من نمیگم که دیگران حق ندارن از پول خودشون برای رفاهشون خرج کنن ولی سوار یه ماشین 2 میلیاردی شدن ( که کارکرد سالانه زیر 800 کیلومتر داره و فقط خاک میخوره ) در حالیکه بسیاری از جوانان فاقد شغل هستند این یعنی فقر . البته افرادی هم هستند که با بنده هم عقیده اند و اتفاقا از این تولیدی خیلی هم سود کردن . نظر شما چیه ؟ چند نفر با من هم عقیده هستید ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احسان 1

      ۱۵ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (113 ديدگاه)

      من باهات هم عقیده ام ولی نه من پول دارم نه اونی که مازراتی 2 میلیاردی میخره به حرف تو عقیده داره و به فکر اون 25 نفره که میتونه با پولش سر کار برن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. amirali

        ۱۵ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (185 ديدگاه)

        اقا احسان درد من همین جمله قشنگیه که گفتی و واقعیت تلخ جامعه ما ست . اینکه همه فقط به فکر منافع خودشون هستند و حاضر نیستند قسمتی از زندگی خودشون را به رفع مشکل دیگران اختصاص بدن. حتماهم نباید پولی باشه . گاهی یک نکته را تذکر دادن هست . گاهی راه حلی را بیان کردن هست گاهی هم کمک مالی هست ولی همه از هم دریغ می کنیم . چه در روابط دوستی چه در روابط کاری و یا برخوردهای اجتماعی . کاش بشه این معضل را حل کرد نه فقظ بیان کرد .

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. مهمان

      ۱۵ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (18 ديدگاه)

      قیمت مازراتی بدون تعرفه نصف میشه حالا 500 میلون یا یک میلیارد کمتر
      خب صاحب این پول هر کاری کنه (همشو صرف بخور و بخواب هم کنه مثلن) بازم سود بیشتری به مردم میرسونه تا بعوانه تعرفه ی گمرکی بره جاییکه که آخرش معلوم نیس چی میشه و با یه احتمال دیگه همینایی که مازراتی میخرن از کنار این تعرفه ها هم سهمی میبرن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  23. E 36

    ۱۵ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (918 ديدگاه)

    اصل داستان اینه که افرادی از واردات و فروش این خودروها سودهای کلان میبرن و اونها نخواهند گذاشت وضعیت بهبود پیدا کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. amirali

      ۱۵ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (185 ديدگاه)

      دوست عزیز
      اصل داستان اینه که ما اجازه میدیم اونها سود کلان ببرن . اولا میشه خودرو خوب سوار بود و قیمتش هم میلیاردی نباشه . ثانیا کسی که میلیاردی می تونه پول ماشین بده چرا باید از دلال بخره؛ خودش وارد کنه . بنده شخصا فکر می کنم با در نظر گرفتن وضع اقتصادی اکثریت مردم این خودروها صرفا برای درچشم مردم خودنمایی کردن استفاده میشه و استفاده دیگری نداره . قصد توهین ندارم اما اکثر این خودروهارا چه کسانی استفاده می کنن ؟ به طور مثال برخی از فوتبالیست های عزیز که خوشبختانه برای مردم هم شناخته شده هستن و …
      چرا به رخ کشیدن ثروت امروز مد شده ؟ چرا نباید به یه دانشجویی که در بهترین دانشگاه ایران درس می خونه بها داد ولی یه فوتبالیستی که … واقعا تاسف داره که ضد ارزش ها داره ارزش میشه .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. moghaddam

        ۱۵ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (29 ديدگاه)

        چون اون فوتبالیست صد هزار نفر رو می کشونه آزادی…حداقل قبلا…فک نکنی من فوتبالیستم ها…منم یکی از همون دانشجو هام

        موافقم 0
        مخالفم 0
  24. سعید

    ۱۵ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    خدا لعنت کنه باعث و بانی این مشکلاتو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. حمید سیمرغ یکی از تحریم کننده گان خودروی داخلی

    ۱۵ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (47 ديدگاه)

    حالا اگه فردا رفتی بقالی خواستی یه پنیر بخری اگه بقال محترم اون پنیر رو 200 تومن گرون تر بفرشه به شما میان در مغازه بدبخت رو پلم میکنن بعد اسمشو میزارن مبارزه با مفاسد اقتصادی بعد خود همین اساتید ماشین رو به چندین برابر قیمت فرو میکنن به مردم اسمشو میزارن حمایت از صنعت ملی. من مسلمونم و خودروی ایرانی رو تحریم میکنم لعنت بر گران فروش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. moghaddam

    ۱۵ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (29 ديدگاه)

    دوستان عزیز..هیچ فک کردی چرا یه خونه اگه بخواد اصولی ساخته بشه تقریبا نصف زمان ساختش رو پی خونه میگیره…حکایت ایران ما هم همینه…زیرساختای اقتصادی ایران از همون ۶۰ سال پیش خراب بوده و خراب تر هم شده…حالا هم در گذر زمان قشر محدود و بسیااااار مرفهی به وجود اومدن که عمرا بزارن عدالتی برقرار شه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. سعید

    ۱۵ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    دلارواسه اونا همون هفت تومنه ولی واسه ما سه هزاروپانصدتومن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. amirali

    ۱۶ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (185 ديدگاه)

    بیش از سی سال پیش با شرکت هیلمن انگلستان قراردادبستیم و خودرو تولید کردیم بعد وضعمون شد این. حالا داریم با شرکت های چینی قرارداد میبندیم ببنید قراره وضعمون چی بشه. فکر می کنم اگه روی یه صنعتی مثل خودرو که بسیار پویا هست سه سال کار می شد الان ایران سوپر کار تولید می کرد ولی وقتی فقط سود مد نظر باشه و به دانش فنی و به روز میدان داده نشه میشه شرکتی مثل ایران خودرو و سایپا که بعد سی سال باید پلتفرم از چین بیارن و مونتاژ کنن. این بدبختی نیست ؟ این پسرفت نیست ؟ کجای این صنعت پویا هست ؟ کجای دنیا یه ماسین را سی سال تولید می کنن بدون تغییر ؟ بابا مسلمون علی گفته هر کسی دیروزش مثل امروزش باشه ضرر کرده اخه سی سال درجا زدن خیلی ها …
    بعد با تموم وقاحت مدیران مثلا خودروساز میان تو تلوزیون کلی منت هم میزارن و طلب کار هم میشن که ما اشتغال زایی کردیم . نه داداش شما اشفال زایی کردی نه اشتغال زایی .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. بنده خدا

    ۱۷ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (233 ديدگاه)

    سلام.یه سوال دارم؟مشعشع یعنی چه؟لطفا صرف و نحو آن را بیان کرده>>اگه کلاس داره بگین ما هم شع شع کنیم از این به بعد….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۱۷ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (899 ديدگاه)

      بنده خدا، مشعشع به معنی روشن و یا درخشان است و این کلمه به سبب زیبایی آن در متن استفاده شده است.این کلمه هم برای آنهایی که اندکی به ادبیات فارسی آشنایی دارند کاملا عادی بوده و چیز غریبی نیست.از لحن کامنتتان هم مشخص است که تا حد زیادی با ادب فارسی آشنایی دارید، پس لازم نیست که برای کلاس گذاشتن شع شع کنید، می توانید هر جمله ای را که دوست دارید جهت محاوره استفاده نمایید.

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا