چشم اندازهفته نامه

این خودروها فقط در شهر دیترویت دیده می‌شوند

دیترویت شهری عجیب و زیبایی است که نام مستعارش موتور شهر است زیرا قلب صنعت خودروسازی آمریکا در دیترویت ضربان دارد. هر کس در این شهر زندگی می‌کند، عمدتاً به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم برای سه غول خودروسازی آمریکا یعنی فورد، جنرال موتورز و کرایسلر کار می‌کند. در دهه‌های اخیر نیز بسیاری از قطعه سازان و خودروسازان خارجی هم در این شهر کارخانه‌ها، مراکز تحقیق و توسعه و… ایجاد کرده‌اند. از آنجایی مرکز اصلی خودروسازی ایالات‌متحده در دیترویت قرار دارد، این شهر یکی از مکان‌هایی است که می‌توان جالب‌ترین خودروهای ایالات‌متحده را در آن دید.

detroit-cars

نه اشتباه نکنید شما سوپراسپرت‌های گران‌قیمت را در دیترویت نخواهید دید بلکه دیترویت جایی است که می‌توان همچنان خودروهای فراموش‌شده و نه‌چندان محبوب را در آن دید. در این شهر می‌توان اکثر خودروهای عجیب ساخت آمریکا که برای چندین سال است تولیدشان متوقف شده و کاملاً فراموش شده‌اند را مشاهده کرد که همچنان توسط مردم مورداستفاده قرار می‌گیرند چراکه قطعات این خودروها همچنان در دیترویت به‌وفور یافت می‌شوند؛ بنابراین قصد داریم در این مطلب خودروهایی را معرفی کنیم که هنوز هم در تعداد بالایی در دیترویت یافت می‌شوند. همهٔ این خودروها آمریکایی بوده و همگی ۱۰ تا ۱۵ سال سن دارند.

خانوادهٔ ون‌های جنرال موتورز شامل بیوک ترازا، شورلت آپ‌لندر، پونتیاک مونتانا و ساترن ریلِی

general-motors-vans

این چهار خودرو، خانوادهٔ ون‌های گذشتهٔ جنرال موتورز هستند که همگی روی یک پلت‌فرم ساخته شده و ظاهری بسیار شبیه به یکدیگر دارند. شما هم‌اکنون در منطقهٔ متروی دیترویت می‌توانید هر چهار نمونۀ این ون‌ها در یک روز مشاهده کنید.

پونتیاک تورنت

pontiac-torrent-2007-gxp-01

پونتیاک تورنت نسخهٔ ریبج شده (تغییر برند داده شده) از نسل اول شورلت اکوئناکس است که این روزها تقریباً فراموش شده است اما هنوز هم می‌توان تعداد زیادی از آن‌را در دیترویت مشاهده کرد ازجمله نسخۀ اسپرت و قوی‌تر GXP که ۲۶۴ اسب بخار قدرت دارد.

شورلت مالیبو مَکس

chevrolet-malibu-2006-maxx

شورلت مالیبو مکس یک نیمه استیشن بود که با ظاهر جذاب و صندلی‌های قابل تنظیم عقب، خودروی خوبی محسوب می‌شد. همچنین شورلت نسخهٔ اسپرت SS آن‌را هم عرضه کرد که مجهز به یک پیشرانهٔ V6 با ۲۴۰ اسب بخار قدرت بود اما تمامی این نیرو به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کرد که موجب می‌شد رانندگی آن وحشتناک باشد به همین دلیل فروش بسیار پایینی داشت اما شما این روزها این شانس را دارید که یک شورلت مالیبو مکس SS را در دیترویت مشاهده کنید.

فورد اکسپیدیشن فانک‌مستر فِلِکس

ford_expedition_funkmaster_

فانک‌مستر فلکس یک نسخهٔ اسپرت از SUV فول سایز فورد اکسپیدیشن بود که در سال ۲۰۰۸ معرفی شد. این مدل یک نسخهٔ خاص و تولید محدود بود که تنها به تعداد ۶۵۰ دستگاه و فقط در سال ۲۰۰۸ ساخته شد. در حال حاضر می‌توان نمونه‌هایی از این اکسپیدیشن خاص را که معمولاً دارای رینگ‌های کرومی بزرگ و حتی بزرگ‌تر از نسخهٔ استاندارد هستند، در دیترویت مشاهده کرد.

فورد اکسپلورر اسپرت ترک

ford_sport_trac_adrenalin

اسپرت ترک یک نیمه وانت از SUV محبوب فورد اکسپلورر بود. خودرویی که به نظر می‌رسد نسل نخست هوندا ریج‌لاین با الهام از آن ساخته شده باشد. در سال‌های پایانی تولید اکسپلورر اسپرت ترک، فورد یک نسخهٔ اسپرت هم از آن‌را هم با نام آدرنالین معرفی کرد.

کرایسلر آسپن هیبریدی / دوج دورانگو هیبریدی

chrysler-aspen-dodge-durang

این دو خودرو SUVهایی هستند که در دوران شراکت دایملر-کرایسلر بر روی پلت‌فرم مشترکی ساخته شدند؛ اما آسپن و دورانگو هیبریدی ازلحاظ قوای محرکه خودروهای بسیار عجیبی بودند چراکه در آن‌ها یک پیشرانهٔ V8 همی بزرگ با موتور الکتریکی ترکیب شده بود و نتیجهٔ آن ارائهٔ خودروی گران‌قیمتی بود که مصرف سوخت آن کاهش بسیار کمی نسبت به نسخه‌های معمولی داشت.

لینکلن بلک‌وود

lincoln_blackwood

این وانتی است که وانت نیست! این خودرو لینکلن بلک‌وود نام دارد که قبلاً با نام مارک LT عرضه می‌شد. بلک‌وود بر اساس SUV نویگیتور ساخته شده بود و در عقب دارای یک محفظهٔ حمل بار بود که با یک درِ برقی پوشیده شده بود. دیواره‌ها و کف این محفظهٔ بار نیز به‌طور کامل پوشیده شده بودند و نمای لوکسی داشت. بلک‌وود تنها به‌صورت دیفرانسیل عقب ارائه می‌شد و لینکلن تنها در سال ۲۰۰۲ آن‌را به بازار عرضه کرد به همین دلیل خودروی فوق‌العاده نادری محسوب می‌شود اما هم‌اکنون می‌توان نمونه‌هایی از آن‌را که معمولاً مجهز به رینگ‌های کرومی بزرگ هستند در دیترویت مشاهده کرد.

هیبریدی‌های جنرال موتورز شامل کادیلاک اسکالید، شورلت سیلورادو و تاهو و جی‌ام‌سی سی‌یرا و یوکان

general-motors-hybrid

همانند SUVهای کرایسلر آسپن و دوج دورانگو که در بالا معرفی شدند، گروه خودروهای هیبریدی GMT900 جنرال موتورز نیز دارای موتورهای V8 در کنار موتورهای الکتریکی کوچک بودند که کاهش مصرف سوخت بسیار ناچیزی داشتند؛ اما برخلاف دوقلوهای کرایسلر، جنرال موتورز تصمیم گرفته بود گروه خودروهای هیبریدی GMT900 خود را در ظاهر با برچسب‌های بزرگ نوشتهٔ HYBRID روی طرفین جانبی بدنه از نمونه‌های معمولی متمایز کند.

ساترن ویو ردلاین

saturn-vue-2006-red-line-01

در این بخش از خودروی بسیار بدی صحبت می‌کنیم. این خودرو نسل اول ساترن ویو است. البته ویو به‌صورت استاندارد خودروی بدی نبود اما نسخهٔ ردلاین آن خنده‌دار است چراکه این نسخه در اصل یک SUV عملکردی بود درحالی‌که هیچ قدرت بیشتری از نسخهٔ استاندارد نداشت و تنها سیستم تعلیق آن سفت‌تر شده و ارتفاعش ۲.۵ سانتیمتر کاهش یافته بود. پکیج ردلاین برای هر دو نسل ساترن ویو ارائه شد اما تنها در ظاهر مجهز به یک کیت بدنهٔ اسپرت شده بود و هر دو نسل آن فاقد عملکرد اسپرت واقعی بودند.

شورلت HHR SS

chevrolet-hhr-2008-ss-01

شورلت HHR یک استیشن با ظاهری رترو و با نگاه به گذشته بود که توسط همان کسی طراحی شد که کرایسلر PT کروزر را طراحی کرده بود. شورلت برای کسانی که مایل به خریداری نسخهٔ قدرتمندتری از این خودرو بودند، یک نسخهٔ فوق‌العاده سریع با نام SS را ارائه کرد که مجهز به یک پیشرانهٔ توربوشارژ و یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی بود که از مدل کبالت SS عاریه گرفته شده بودند.

کادیلاک ELR

cadillac-elr-2014-03

چند سال پیش کادیلاک بر اساس نسل اول شورلت ولت یک کوپهٔ لوکس هیبریدی را با نام ELR معرفی کرد؛ اما کادیلاک ELR هیچ بُرد بیشتر یا مصرف سوخت کمتری نسبت به شورلت ولت نداشت، رانندگی کسل‌کننده‌ای داشت، فضای داخلی آن تنگ بود و قیمت بالاتری هم داشت. به همین دلایل در سال اول تولید، این خودرو تنها در اطراف کارخانهٔ سازنده دیده می‌شد و حتی هم‌اکنون هم بسیاری از ELRها به دلیل ارائهٔ تخفیفات زیاد خریداری شده‌اند.

کادیلاک اسکالید EXT

cadillac-escalade-2007-ext-01

EXT نسخه‌ای از SUV لوکس کادیلاک اسکالید بود که بخش عقبی شورلت آوالانچ به آن اضافه شده بود. صادقانه بگوییم ما زمانی که کادیلاک این خودرو را معرفی کرد شگفت‌زده شدیم و حتی وقتی اسکالید EXT طی دوره‌ای طولانی از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۳ به بازار عرضه گردید این شگفت‌زدگی ما بیشتر شد چراکه یک وانت آن‌هم بر اساس لوکس‌ترین SUV کادیلاک هرگز درشان این برند آمریکایی نبود.

کرایسلر PT کروزر کانورتیبل

chrysler-pt-cruiser-2005-co

PT کروزر یک خودروی با ظاهر رترو بود که در اوایل دههٔ ۲۰۰۰ فوق‌العاده محبوب بود اما PT کروزر این محبوبیت را طی سال‌های بعد از دست داد. ولی بااین‌حال هنوز هم می‌توان در سراسر خیابان‌های دیترویت کرایسلر PT کروزر را مشاهده کرد درحالی‌که بسیاری از مالکان نیز کاملاً آن‌ها را دوست دارند.

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. نیما

    ۱۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (276 ديدگاه)

    آمریکایی ان دیگه انتظار بیشتری نمیشه داشت !

    موافقم 1
    مخالفم 9
    1. ناشناس

      ۱۹ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (571 ديدگاه)

      کره ای پرستی شما؟ چون کره ای ها بدجوری شکست خوردن تو آمریکا گفتم شاید این حرفو زدی که بگی آمریکایی ها نمی فهمن کره ای چیه. ببخشید البته ها

      موافقم 1
      مخالفم 4
      1. yas

        ۱۹ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (68 ديدگاه)

        تا اونجایی که من میدونم این کل کل بین طرفدارای المانی و امریکایی هست و از نظر من چیزی به نام کره ای پرست و…وجود نداره و فقط علاقه هر شخص به اون خودرو سازه که بعضی اوقات خیلی خوب منتقل نمیشه

        موافقم 3
        مخالفم 0
  2. یوسف

    ۱۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (740 ديدگاه)

    خوب شد صنعت خودروی آمریکا یه تکونی به خودش داد و به مسیر درست برگشت، بیشتر ماشینای این لیست شبیه کابووس هستن مخصوصا ساترن ویو.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حمیدرضا

    ۱۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    انتظار چنتا ماشین خاص و قدیمی تر رو داشتم پونتیاکی چیزی اینا هفت هشت ساله تولیدشون متوقف شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. سینا

    ۱۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (347 ديدگاه)

    ELR IS NICE

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. The Grand Tour

    ۱۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (64 ديدگاه)

    این خودرو های فقط در ایران دیده می شوند:پراید و پژو 405 وبچه های این دو(:

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. ASA

      ۱۹ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (1867 ديدگاه)

      بچه هاش رو خوب اومدی

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. علی اقتدارنیا

    ۱۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (15 ديدگاه)

    ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۱۹ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (3684 ديدگاه)

      خیلی با استیکرت حال کردم. دمت گرم علی :)

      موافقم 0
      مخالفم 1
  7. حسین

    ۱۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    دوتا اخر خیلی جالبه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Cvm

    ۱۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (544 ديدگاه)

    اکثرا ماشینای حوصله سربر و بدترکیبی بودن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. كوروش

    ۱۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    چقدر خفنن !!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. احمد باقری

    ۲۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    ماشینهای کادیلاک، باحال بود.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  11. faramarz

    ۲۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (184 ديدگاه)

    عاشق اون کادیلاک اسکالیدم

    موافقم 0
    مخالفم 2
  12. ali

    ۲۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (775 ديدگاه)

    هیچکدومشون خودروی خاصی نبودن ! جذاب هم نبودن… بغیر از کادیلاک ELR…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا