چشم انداز

چهار خودروی خوب که قدر آن‌ها شناخته نشد

چرا ما در مورد اتومبیل‌هایی که تولیدشان متوقف شده صحبت می‌کنیم؟ خب، فقط به خاطر اینکه آن‌ها دیگر در حال تولید نیستند؟!، و یا به دلیل اینکه آن‌ها فراموش شده‌اند و ما دیگر نمی‌توانیم با مدل جدید آن‌ها رانندگی کنیم؟درواقع این موضوع مانند صحبت کردن در مورد افراد خاص است کسانی که سزاوار ارجمندی و تقدیر بوده‌اند، اما در حاشیه قرارگرفته‌اند. کسانی که عالی بودند اما دیده نشدند. شما می‌توانید همین موضوع را هنگام صحبت در مورد ماشین‌های قدیمی ببینید.

هر زمان که شما به یک ماشین لقب “فوق‌العاده”، می‌دهید انتظار می‌رود آن ماشین، معایب کم و یا حتی هیچ‌گونه ایرادی نداشته باشد، هرچند که همیشه این‌طور نیست. در اغلب موارد این ماشین‌ها، بحث‌برانگیز هستند و دیده می‌شوند. شاید پرفروش‌ترین خودرو نشوند، اما موردتوجه علاقه‌مندان و منتقدان قرار می‌گیرند. اما بنا به هر دلیلی، بعضی خودروها با این‌که فوق‌العاده هستند، مورد کم‌لطفی خریداران قرار می‌گیرند و نادیده گرفته می‌شوند.

در حال حاضر، بدون توضیح بیشتر، اجازه دهید به ملاقات چهار سلحشور فراموش شده برویم. (ترتیب بر اساس حروف الفبا انگلیسی)

۱. سیتروئن C6 (از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲)

در سال ۲۰۰۰ پس از این‌که سیتروئن تولید XM را متوقف کرد، با توجه به اهمیتی که محصولاتی مانند XM یا CX در دهه‌های ۸۰، ۷۰ و ۹۰ برای این شرکت داشتند، فقدان یک پرچم‌دار، این شرکت را محزون کرده بود. احتمالاً برای شناخت سیتروئن XM با مشکل مواجه شدید، احتمالاً فیلم رونین را تماشا کردید، XM در تعقیب و گریزهای حماسی این فیلم در برابر آئودی S8 قرارگرفته بود.پنج سال پس از توقف تولید XM، سیتروئن C6 را برای ما به ارمغان آورد، ماشینی که در آن زمان از یک کابین جادار و راحت بهره‌مند بود و برخی طراحی خارجی آن را زیبا می‌دانستند. به‌طور طبیعی، بسیاری از مردم، ظاهر غیرمتعارف C6 را درک نکردند، درنتیجه آن دسته از مردم اغلب تمایل یافتند تا نام سیتروئن را به‌کلی کنار بگذارند – حتی خود فرانسوی‌ها هم خیلی زود آن را فراموش کردند.

Citroen C6 2005-2012
Citroen C6 2005-2012
Citroen C6 2005-2012
Citroen C6 2005-2012
Citroen C6 2005-2012
Citroen C6 2005-2012

سرگیو تیدس نویسنده وب‌سایت carscoops در مورد آزمایش این خودرو می‌گوید:

“اولین بار که من سوار یک سیتروئن C6 شدم، فکر کردم که راحت‌ترین ماشینی که تاکنون پشت آن نشسته‌ام. اگر بخواهم عادلانه نظر بدهم باید بگویم در آن زمان من کارم را به‌عنوان یک روزنامه‌نگار خودرو، تازه شروع کرده بودم.

اما خوشبختانه، من C6 را چندین بار در طول سال‌های مختلف (پیش از توقف تولید) بررسی کردم و در کمال تعجب من، هرگز چنین احساس راحتی را در مدل‌های پیش از سال ۲۰۰۶ ندیده‌ام. اولین مدلی که من سوار آن شدم مجهز به موتور ۲.۷ لیتری V6 توربودیزل HDI با توان ۲۰۱ اسب بخار بود، درحالی‌که آخرین مدلی که سوار شدم از موتور ۳.۰ لیتری V6 HDI با توان ۲۳۷ اسب بخار بهره‌مند بود، که کمی سریع‌تر بود، اما آنچه درنهایت همیشه فوق‌العاده عمل می‌کرد، سیستم تعلیق هیدراکتیو “Hydractive” آن بود.

و این لقبی است که C6 برازنده آن بود “فوق‌العاده”. سواری آن همانند یک هواپیما آرام بود چیزی که برای اولین بار در این کلاس اتفاق افتاد و حتی برخی آن را زیبا می‌دانند.”

۲. مرسدس بنز A-کلاس W169 (از ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲)

درواقع W168 اولین کلاس A مرسدس بنز بود که متولد شد و بعد از آن نسل دوم با کد W169 معرفی شد که در اصل نسخه بهبودیافته W168 بود و به یک ماشین کوچک و بسیار تأثیرگذار تبدیل شد.نسل اول A-کلاس نسبتاً غیرمتعارف و حتی عجیب‌وغریب بود، به‌ویژه برای مرسدس بنز و به‌محض شروع عرضه تنها مورد استقبال برخی از مردم قرار گرفت و نه تنها ابعاد آن بلکه عملکرد آن قابل قدردانی و ستایش بود و یک انتخاب بسیار محبوب برای خانم‌ها بود.

Mercedes-Benz A-Class W169 2004-2012
Mercedes-Benz A-Class W169 2004-2012
Mercedes-Benz A-Class W169 2004-2012
Mercedes-Benz A-Class W169 2004-2012
Mercedes-Benz A-Class W169 2004-2012
Mercedes-Benz A-Class W169 2004-2012

سرگیو تیدس در مورد آزمایش این خودرو می‌گوید:

“در سال ۲۰۰۸، من برای پوشش مطبوعاتی مراسم رونمایی از فیس‌لیفت A کلاس مدل W169 به برلین پرواز کردم، احساس من نسبت به ملاقات آن، مشابه دیدار با یک خودرو خسته‌کننده بود. اما پس از بررسی آن متوجه شدم که این ماشین به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای راحت هست و عملکرد خوبی هم ارائه کرد، رانندگی آسان به همراه فضای داخلی بسیار مناسب از ویژگی‌های دیگر آن بود.

این ماشین حتی از سیستم کمک پارک فعال، سیستم استارت/استوپ، بلوتوث و چند امکان دیگر بهره‌مند بود. افسوس از این‌که در آن زمان حتی مدل ۳ در آن‌هم عرضه شد که واقعاً جمع‌وجور و کاربردی بود.

به‌هرحال، با تمام این تفاسیر مردم تصور می‌کردند قادر به لذت بردن از رانندگی با این کوچولو مرسدس بنز نمی‌باشند و این باعث شد توانایی‌های آن مطرح نشود.

۳. سئات اگزو (۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳)

برگردیم به سال ۲۰۰۸، اولین چیزی که می‌توان در مورد اگزو گفت این بود که این ماشین زندگی خود را با ظاهری مشابه آئودی A4 آغاز کرد و پس‌ازآن در ادامه حیاتش موردبازنگری ظاهری و تجدیدقوا قرار گرفت.

SEAT Exeo 2008-2013
SEAT Exeo 2008-2013
SEAT Exeo 2008-2013
SEAT Exeo 2008-2013
SEAT Exeo 2008-2013
SEAT Exeo 2008-2013

سرگیو در مورد آن می‌گوید:

“هنگامی‌که سئات آن را در بهار سال ۲۰۰۹ رونمایی کرد، از خبرنگاران دعوت کرد تا به دیدن آن بیایند، وقتی من و دیگر خبرنگاران به‌منظور رانندگی این خودرو که سئات تقریباً غیرمنطقی به آن افتخار می‌کرد، به یک گاراژ در یک فرودگاه رفتیم، با دیدن آئودی A4 B7 کاملاً متعجب شدیم … ببخشید منظورم سئات اگزو بود.

گذشته از چراغ‌های جلو، چراغ‌های عقب و آینه‌های جانبی، این ماشین خیلی شبیه آئودی هست. این موضوع در داخل کابین هم صدق می‌کند. اما موضوعی که وجود داشت و عجیب به نظر می‌رسید، لذت رانندگی آن بود.

مدلی که سوار آن شدم نسخه اسپورت با موتور ۲.۰ TSI، فرمان servotronic و تعلیق اسپورت همراه بود که به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای اسپورت بود. جدا از رانندگی با ورود به کابین متوجه به‌کار رفتن چرم در گوشه و کنار آن می‌شدید و هرچقدر هم که از سئات متنفر بودید، اگزو ثابت می‌کرد که اشتباه می‌کنید.

در سال ۲۰۱۳، سئات اگزو را با یک مدل کوچک‌تر به نام تولدو که خودرو جالبی است، جایگزین کرد اما به‌هیچ‌وجه لایق عنوان خوب نیست.”

۴. سوزوکی کیزاشی (۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴)

از بین چهار خودرو این لیست به‌شخصه سوزوکی کیزاشی را بررسی کردم، و باید گفت کیفیت رانندگی، چالاکی و کنترل آن سرپیچ‌ها فوق‌العاده بود چیزی که به‌زحمت در رقبایی که دو برابر آن قیمت داشتند، یافت می‌شد. جالب این بود که حتی در بازار محدود ایران که گرند ویتارا موفق عمل کرده بود و نسبت به سوزوکی اعتمادسازی شده بود، باز هم موفقیت چندانی نصیب کیزاشی نشد.

Suzuki Kizashi 2009-2014
Suzuki Kizashi 2009-2014
Suzuki Kizashi 2009-2014
Suzuki Kizashi 2009-2014
Suzuki Kizashi 2009-2014
Suzuki Kizashi 2009-2014

سرگیو در مورد آن می‌گوید:

“در آن زمان من می‌دانستم که خیلی‌ها، در مورد این ماشین که برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ رونمایی شد بسیار کنجکاو هستند. قابلیت‌های کیزاشی آن‌قدر جذاب بود که حتی دسته‌بندی آن تا حدودی سخت انجام می‌شد و شاید نزدیک‌ترین رقیبش در آن زمان سوبارو لگاسی بود. بااین‌وجود، اگر شما تجربه رانندگی آن را داشته باشید، پس احتمالاً می‌دانید که به‌طور شگفت‌انگیزی خوب بود.

فضای داخلی نسبتاً بزرگ، بسیار کاربردی و استفاده از پلاستیک با کیفیت مناسب و معقول در سراسر کابین دیده می‌شد. درواقع من به یاد دارم که آن‌ها طراحی جزییاتی مانند دکمه‌ها را هم به خوبی انجام داده بودند چه بر روی فرمان و چه بر روی کنسول وسط.

عملکرد هوشمندانه سیستم AWD (یا I-AWD) به همراه موتور بنزینی ۲.۴ لیتری، با توان ۱۷۸ اسب بخار عالی بود، اما عملکرد گیربکس CVT وحشتناک بود. ولی به‌طورکلی نظر من در مورد ماشین را تغییر نمی‌داد زیرا از جهات دیگر خوب بود. برخی از مشخصات آن شامل چراغ‌های جلو اتوماتیک زنون، تهویه اتوماتیک، گرم‌کن صندلی، پورت USB، سانروف، سیستم حرکت بدون کلید می‌شد.

اکثر مردم واقعاً انتظار چنین ماشین مناسب و معقولی از سوزوکی، آن‌هم در آن زمان نداشتند و این واقعیت که آن‌ها استقبال خوبی از آن نکردند، ناراحت‌کننده است چراکه کیزاشی هنوز هم بهتر از برخی از سدان های غیر لوکس است.”

منبع: carscoops

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مهرداد فراهانی

مهندس صنایع و از علاقه‌مندان تکنولوژی و خودرو هستم، قبل از پیوستن به پدال در وب‌سایت های خبری دیگر در حوضه آی‌تی می‌نوشتم و وظیفه سردبیر و مدیریت وبسایتی در زمینه آی‌تی و خودرو را هم دارم. درحال حاضر مفتخر به نویسندگی در سایت پدال هستم.

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. سکوت

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (77 ديدگاه)

    تو عمرم ماشین به زشتی اون سیترون ندیدم..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حميد

      ۲۰ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (1724 ديدگاه)

      أکتیون زشت تره ????

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. آرمااااان

      ۲۱ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (358 ديدگاه)

      C6 واقعا حرف نداره،طراحی بیرونش اصلا جالب نیست اما طراحی داخلش فوق العادست،اولین بار توی تاپ گر دیده بودمش چند سال پیش ،حتما برسیشو ببینین داخلش فووووق العادست مثل یه خودروی لوکس میمونه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. نخود آش

      ۲۱ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (294 ديدگاه)

      ظاهرا جلوی فیسکر کارما رو از روی سیتروین c6 الهام گرفتن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. مصطفی

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (226 ديدگاه)

    سیتروئن C6 زشت ترین ماشینی است که تا حالا دیدم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رهگذر

      ۲۱ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (353 ديدگاه)

      نمونه های بسیار زشت تری از شرق آسیا هست واقعا پیدا نکردی بگو اسماشونو بگم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهدی ج

        ۲۳ مهر ۱۳۹۴
        سوابق: (6 ديدگاه)

        یعنی تا حالا پراید دمپایی و اکتیون رو ندیدی؟؟!! خخخخخخخ

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. امیر.عارف

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (876 ديدگاه)

    نمیتونم در مورد همشون نظر بدم ولی وقتی سوار کیزاشی میشی خیلی لذت میبری از رانندگی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. MohseN

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (53 ديدگاه)

    بصورت کلی کمپانی سیتروئن همیشه طراحی های بد و کیفیت خوب داشته.
    واقعا نمیدونم تیم طراحی چطوری میتونن مخ مدیرای کمپانی رو بزنن و طرحاشونو قالب کنن!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. بنده خدا

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (233 ديدگاه)

    سلام.ما آدمها ضاهر بینیم اکثرا.ناراحت نشین.تندر اول اومد مردم میگفتن ایششششششش–مخصوصا خانوما و مردای زن ذلیل–زشته.بعدش عملکرد و کارایی ماشین رو دیدن گفتن بدک نیست….ظاهر بینی….تو پوستای قبلی یه سری زیراب کیزاشی رو بدجور زدن….ولی احتمالا اونا یا ماشین شناس نبودن یا ظاهر بین بودن…..برخی از خودروهای چینی ظاهر خوبی دارن ولی باطن بد.ولی همین جماعت پول واسه این برخی چینی ها بیکیفیت میدن ولی تندر نه….کیزاشی عالی شاید نباشه ولی خوبه…120تومن می ارزه بدی واسش….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. بنده خدا

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (233 ديدگاه)

    سلام.ما آدمها ظاهر بینیم اکثرا.ناراحت نشین.تندر اول اومد مردم میگفتن ایششششششش–مخصوصا خانوما و مردای زن ذلیل–زشته.بعدش عملکرد و کارایی ماشین رو دیدن گفتن بدک نیست….ظاهر بینی….تو پستای قبلی یه سری زیراب کیزاشی رو بدجور زدن….ولی احتمالا اونا یا ماشین شناس نبودن یا ظاهر بین بودن…..برخی از خودروهای چینی ظاهر خوبی دارن ولی باطن بد.ولی همین جماعت پول واسه این برخی چینی ها بیکیفیت میدن ولی تندر نه….کیزاشی عالی شاید نباشه ولی خوبه…120تومن می ارزه بدی واسش….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. امیرحسین

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (337 ديدگاه)

    نکته جالب اینجاست که خود من تو یکی از سایت های خودرویی تمام قد از سیتروئن دفاع کردم ولی آماج حمله بخصوص از سمت کره ای سوارها قرار گرفتم.سیتروئن همیشه به ساخت ماشین های با سواری عالی معروف بوده.بقول یکی از تعمیرکاران جلوبندی کسی که از سواری زانتیا ایراد میگیره هیچی از ماشین نمیدونه.یکی از دلایل عدم استقبال از سیتروئن پس از زانتیا در ایران بدلیل عرضه نامناسب و قیمت گذاری نادرست بود
    سوزوکی کیزاشی هم ماشین خوبی بود که بدلیل قیمت گذاری بالا نتوانست بازار خوبی پیدا کنه در حالی که به لحاظ فنی بسیار از رقبای کره ای برتر بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ماهان گاز

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (80 ديدگاه)

    بنظرم پیکان خیلی خوشکل تر وسگ جون تر از اونهاست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. امین

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (384 ديدگاه)

    حیف شد کیزاشی
    خیلی خفنه هم ظاهرش توی محدوده قیمتیش عالیه هم حس اسپرت فوق العاده ای داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Erfan

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    کیزاشی واقعا در حد خودش فروش نکرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ما و شما و ایشان

      ۲۲ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (15 ديدگاه)

      چون چیز خاصی برای ارائه نسبت به اون همه برندهای باکیفیت و باسابقه که تو مخ مردم حک شده بودن نداشت. بعدشم معلوم نیست واسه چی یه اسم ژاپنی واسش انتخاب کرده بودن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. محمد

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (512 ديدگاه)

    کیزاشی…واقعا درحقش ظلم شد بخاطر قیمت گذاری زیادش توایران ….
    مثل پروتون جن2که درحقش هی یه جورایی ظلم شد
    ماایرانیا فقط دنبال ظاهروچهارتا امکاناتیم…بخدا حقماماشینای اشغال چینی نیست..ن کیفیت داره ون ایمنی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. sina

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (103 ديدگاه)

    تو ایران خیلی از ماشینا قربانی قیمت گذاری و سیاست اشتباه عرضه کننده شدن مثل سیتروئن c5 پژو 407 کیزاشی موسو سنگ یانگ کوراندو و چیرمن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Archi KHAN

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    همین 4 خودرویی را که کسی قدرشون را ندونسته
    اگه تو ایران البته با قیمت واقعی عرضه بشه همه میخرن …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Ali Reza

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (101 ديدگاه)

    زیادم خوب نیستن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. احمد باقری

    ۲۱ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    به نظرم من طراحی سیتروئن، زیبا و قابل قبول بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. ali

    ۲۱ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (126 ديدگاه)

    دوستان این مدل بنز که سیتروئن هم زشت تر شده.یه سوال از حرفه ای ها سئات ساخت کدوم کشوره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امین

      ۲۱ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (384 ديدگاه)

      اسپانیا

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ما و شما و ایشان

      ۲۲ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (15 ديدگاه)

      اسپانیا. ولی از اوایل دهه هشتاد فولکس همشو خرید واسه همین این مدلش شبیه یکی از ائودی ها بود.

      اما افسوس و صد افسوس.

      کاش بی خردای وطنی ما هم میذاشتن خودرسازای معتبر مطمئن بیان این کارخونه های خودروهای داخلی مارو هم بخرن تا همه چی مثل همه کشورهای دنیا درست از آب درآد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. بی ماشین

    ۱۷ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هنوز ما آرزو داشتن همه این ماشینهای زشت رو داریم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا