چشم اندازشورلتهفته نامه

یک کراس‌اوور با یک SUV سنتی چه تفاوت‌هایی دارد؟

SUVها خودروهایی با ارتفاع زیاد و دو دیفرانسیلی هستند که توانایی حرکت در جاده‌های ناهموار را دارند. خودروهایی که اصطلاحاً در بین مردم ایران شاسی‌بلند خوانده می‌شوند. پیدایش این دسته از خودروها تقریباً به دوران جنگ جهانی دوم و جیپ‌های آمریکایی بازمی‌گردد. در اصل SUVها فرزندان وسایل نقلیهٔ تجاری و نظامی بودند؛ اما بسیاری از کارشناسان، شورلت سابربن را اولین SUV دنیا می‌دانند. خودرویی که برای اولین بار در سال ۱۹۳۵ به بازار آمد و می‌توان آن‌را پدر تمامی SUVهای حال حاضر دنیا دانست. پس‌ازاین، تعداد SUVها با معرفی نمونه‌هایی چون تویوتا لندکروزر و لندروور دیفندر افزایش پیدا کرد.

شورلت سابربن 1935 اولین SUV دنیا
شورلت سابربن ۱۹۳۵ اولین SUV دنیا

سپس رفته‌رفته این خودروها از فرم خشک و خشن خود خارج شده و به خودروهایی راحت و مناسب استفادهٔ روزمره تبدیل شدند؛ اما آغازگر مسیر SUVهای لوکس نیز بازهم به آمریکایی‌ها و جیپ واگنییر بازمی‌گردد. خودرویی که مفهوم SUV لوکس را برای اولین بار مطرح کرد. راهی که بعداً با معرفی نمونه‌های دیگری مثل رنجروور ادامه یافت. بدین ترتیب روند محبوبیت SUVها آغاز شد. این خودروها از مسیرهای صعب‌العبور خارج شهر، به شهرها آمده و به‌صورت روزانه مورداستفاده قرار گرفتند.

جیپ واگنییر
جیپ واگنییر

اما با آغاز قرن بیست و یکم، دستهٔ نوظهوری از شاسی‌بلندها بنام کراس‌اوور پیدایش یافتند. به دلیل محبوبیت SUVها، شرکت‌های خودروسازی با تلفیق آن‌ها با خودروهای سواری، کراس‌اوورها را متولد کردند. کراس‌اوورها در اصل خودروهایی هستند که نمایی شبیه به SUVها دارند اما بر اساس خودروهای سواری ساخته شده و درواقع سواری‌های قدبلند هستند. همچنین این خودروها توانایی‌های آفرود چندانی هم ندارند. البته شرکت آمریکایی AMC اولین بار در سال ۱۹۷۹ با معرفی مدل ایگل، اولین کراس‌اوور دنیا را تولید کرد که پیشوای کراس‌اوورهای امروزی محسوب می‌شود اما محبوبیت و عمومیت این دسته از خودروها پس از قرن بیست و یکم صورت گرفت.

AMC ایگل اولین کراس‌اوور دنیا
AMC ایگل اولین کراس‌اوور دنیا

اما تفاوت‌های اصلی میان کراس‌اوورها و SUVهای سنتی در چیست؟ برای فهمیدن این موضوع، در ادامهٔ این مطلب یک کراس‌اوور و یک SUV سنتی که هر دو محصول یک شرکت هستند را باهم مقایسه کرده‌ایم تا پی به تفاوت‌های کلیدی میان کراس‌اوورها و SUVها ببریم. این دو خودرو، شورلت تراورز و شورلت تاهو هستند. خودروهایی که در ظاهر ابعادی مشابه به هم دارند اما باطن آن‌ها کاملاً متفاوت است.

travers-vs-tahoe

پلت‌فرم

SUVهای سنتی همچنان بر اساس پیک‌آپ‌ها ساخته می‌شوند. این یعنی در SUVها همچنان از شاسی‌های نردبانی استفاده شده و نوع ساختار آن‌ها نیز از نوع Body on Frame یا بدنه روی شاسی است. این موارد دقیقاً در خودروی مورد مقایسهٔ ما یعنی شورلت تاهو صدق می‌کند زیرا این SUV فول سایز بر اساس وانت شورلت سیلورادو ساخته شده است؛ اما کراس‌اوورها کاملاً خلاف این عمل می‌کنند به‌گونه‌ای که این خودروها بر روی پلت‌فرم خودروهای سواری ساخته شده و در آن‌ها از شاسی نردبانی خبری نیست؛ بنابراین ساختار کراس‌اوورها تا حد زیادی به خودروهای سواری شباهت دارد. مثلاً شورلت تراورز بر روی پلت‌فرمی ساخته شده است که نسخه‌ای از آن در سدان شورلت مالیبو یا بیوک لاکراس هم بکار می‌رود.

پیشرانه

SUVهای سنتی مانند همین شورلت تاهو، کماکان از پیشرانه‌های حجیم V8 استفاده می‌کنند. موتورهای بزرگ و قدرتمندی که البته نسبتاً مصرف سوخت بالایی هم دارند. به‌عنوان‌مثال، شورلت تاهو مجهز به یک پیشرانهٔ ۵.۳ لیتری V8 با ۳۵۵ اسب بخار قدرت است؛ اما کراس‌اوورها معمولاً از پیشرانه‌های کوچک استفاده می‌کنند به‌گونه‌ای که غالباً حتی در نمونه‌های فول سایز هم موتورهایی بزرگ‌تر از شش سیلندر برای آن‌ها ارائه نمی‌شود. مثلاً شورلت تراورز به‌عنوان یک کراس‌اوور فول سایز مجهز به یک موتور ۳.۶ لیتری V6 با ۲۸۸ اسب بخار قدرت است. همچنین در کراس‌اوورهای کوچک شهری صرفاً از موتورهای چهار و حتی سه سیلندر استفاده می‌شود؛ بنابراین کراس‌اوورها عمدتاً موتورهای ضعیف‌تر، قدرت کمتر و بالطبع مصرف سوخت کمتری هم نسبت به SUVها دارند.

chevy-tahoe-vs-chevrolet-traverse-1024x358

ترکیب انتقال قدرت

در بالا گفتیم که SUVهای سنتی بر اساس وانت‌ها ساخته می‌شوند. این یعنی SUVها از ترکیب انتقال قدرت دیفرانسیل عقب استفاده می‌کنند و در اکثر موارد در تیپ استاندارد به‌صورت دیفرانسیل عقب ارائه می‌شوند البته امکان انتقال نیرو به هر چهارچرخ نیز در آن‌ها وجود دارد؛ اما کراس‌اوورها درست برعکس، چون بر اساس خودروهای سواری ساخته شده‌اند، در آن‌ها از ترکیب دیفرانسیل جلو استفاده می‌شود تا جایی که اکثر کراس‌اوورهای امروزی در حالت استاندارد به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شوند اما امکان سفارش سیستم چهارچرخ محرک هم در آن‌ها وجود دارد؛ بنابراین در خودروهای مدنظر ما هم دقیقاً این رویه بکار رفته است.

سیستم چهارچرخ محرک

در کل سیستم‌های چهارچرخ محرک به دو دستهٔ ۴WD و AWD تقسیم می‌شوند. سیستم اول سنتی بوده و مخصوص SUVها است. در این سیستم نیرو در حالت عادی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود اما در صورت نیاز می‌توان آن‌را به چرخ‌های جلو هم انتقال داد؛ اما AWD سیستم جدیدتری است که در کراس‌اوورها و حتی هاچ‌بک‌ها و سدان‌ها هم مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این سیستم نیرو دائماً به هر چهارچرخ منتقل شده و درصد انتقال نیرو به هر چرخ یا محور نیز به‌صورت الکترونیکی کنترل می‌شود؛ بنابراین سیستم ۴WD توانایی‌های بسیار بیشتری نسبت به AWD در مسیرهای ناهموار و آفرود دارد. در اینجا هم تاهو از سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب یا ۴WD و تراورز از دیفرانسیل جلو یا AWD استفاده می‌کند.

نتیجه

در بالا تعدادی از تفاوت‌های میان کراس‌اوورها و SUVها را برشمردیم. البته تفاوت‌ها میان این دو دسته از خودروها صرفاً به این موارد محدود نمی‌شوند اما تفاوت‌های کلیدی میان کراس‌اوورها و SUVها همین‌هایی هستند که در اینجا ذکر کردیم. در کل امروزه خصوصاً از دههٔ دوم قرن بیست و یکم به این‌سو، کراس‌اوورها محبوبیتی شگفت‌آور پیدا کرده‌اند. به همین دلیل SUVهای سنتی محبوبیت خود را از دست داده و به حاشیه رفته‌اند به‌طوری‌که تعداد SUVهای سنتی که هنوز هم در حال تولید باشند کاهش یافته و اکثراً جای خود را به کراس‌اوورها داده‌اند. کراس‌اوورها در حال سلطهٔ کامل بر بازار هستند.

01-2015-chevrolet-tahoe-fd

بنابراین در دنیای امروزی نسل SUVهای سنتی واقعی رو به انقراض است و خودروهایی که در گذشته محبوبیت بالایی داشتند امروزه زیر سایهٔ کراس‌اوورها قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر محبوبیت و فروش بالای کراس‌اوورها نیز موجب شده که اکثر خودروسازان دنیا و حتی برندهایی چون رولزرویس، بنتلی و لامبورگینی هم روی به ساخت این قبیل خودروها آورند. محبوبیت کراس‌اوورها در بازار خودروی حال حاضر دنیا تا جایی پیش رفته که حتی سدان‌ها، هاچ‌بک‌ها و خصوصاً استیشن‌ها را هم تحت تأثیر قرار داده‌اند به‌گونه‌ای که حتی برخی خودروسازان نسخهٔ استیشن محصولات خود را با کراس‌اوورها جایگزین کرده‌اند.

chevrolet-traverse-2013-1024-01

بااین‌حال هنوز هم توانایی‌های آفرود بالا و لذت داشتن یک خودروی همه‌جاروی واقعی فقط در SUVهای سنتی پیدا می‌شود. خودروهایی که توان رفتن به مسیرهایی را دارند که کراس‌اوورها حتی خواب آن‌را هم نمی‌توانند ببینند. این توانایی‌ها فقط در SUVهای سنتی مثل شورلت تاهو و آفرودرهای حرفه‌ای و کهنه‌کاری چون جیپ رانگلر و لندروور دیفندر پیدا می‌شود؛ بنابراین امیدواریم این SUVها از خطر انقراض در امان باشند تا هنوز هم شاهد تولید این غول‌های خشن اما دوست‌داشتنی باشیم.

مشخصات فنی

  شورلت تاهو شورلت تراورز
پیشرانه ۵.۳ لیتری V8 ۳.۶ لیتری V6
قدرت ۳۵۵ اسب بخار ۲۸۸ اسب بخار
گشتاور ۵۲۰ نیوتن متر ۳۶۶ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب/چهارچرخ جلو/چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۷.۹ ثانیه ۸.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر در ساعت ۲۱۵ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ۱۳.۱ لیتر (ترکیبی) ۱۲.۳ لیتر
طول/عرض/ارتفاع ۵.۱۸/۲۰.۴/۱.۸۹ متر ۵.۱۷/۱.۹۹/۱.۸۴ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۹۴ متر ۳.۰۲ متر
وزن ۲۵۵۴ کیلوگرم ۲۲۴۸ کیلوگرم

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. ?ReventОn

    ۱ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (282 ديدگاه)

    یعنی امریکاییا اصولا اشتهاشون بالاس، خوب میل میکنن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. كاپيتاليسم

      ۱ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (194 ديدگاه)

      مصرف این خودرو های امریکایی از ۴٠۵ کمتره ! تازه با وجود تولید چند برابری اسب بخار!
      لطفا حرف های خبرگذاری های داخلی رو انعکاس ندید…

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. امیر

      ۱ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (21 ديدگاه)

      جیپ واگنییر واقعا روی بدنش چوب کار شده یا طرح چوبه؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. امین 77

      ۱ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (117 ديدگاه)

      نووش جونشون !! من که مشکلی با مصرف سوخت آمریکایی ها ندارم . با اون 7 لیتری مشکل دارم که پراید و امثالش کوفت می کنن !!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ?ReventОn

    ۱ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (282 ديدگاه)

    خدایی کنسول تاهو رو ببینین، یه MVM بدون هیچ زحمت توش جا میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. (ali (CHEVY NOVA

      ۱ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (6801 ديدگاه)

      اولین suv دنیا که سابربن هست رو ببینید که چقدر زیباست و ساخت 1935 هستش
      amc ایگل هم که ساخت شرکت امریکن موتورز هست اولین کراس اوور دنیا هست
      واقعا افتخار میکنم به این همه افتخارات خودروسازان با پشتوانه و اصیل امریکا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Mori Ca.

    ۱ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (68 ديدگاه)

    فقط واسه ١ لیتر مصرف بنزین کمتر..!! من که suv رو هستم.. خداشون هم کادیلاک اسکالایدِ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. كوروش

    ۱ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    بنظر من تفاوت ابعاد بسیار بیشتره جوری که ما از یک کراس اوور رو با ابعاد نزدیک به سواری و هاچ بک می شناسیم ولی suv رو با خودرویی چون لندکروز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حمیدرضا

    ۱ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    جالبه با اینکه از لحاظ ساختاری تاهو خودروی بزرگتری هست ولی تراورز فاصله محوری بیشتری داره پس فضای سرنشینان بیشتر البته من به شخصه یه اس یو وی فول سایزو به همه چی ترجیح میدم خصوصا سوبوربان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. MPH

    ۱ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (418 ديدگاه)

    سیستم4wd خودش دونوعه
    all time 4wd مثل لندکروزر
    part time 4wd مثل هایلوکس
    suv ها و کراس اوورها تفاوتهای زیادی دارند که موارد مهمی اینجا گفته شد
    مورد مهم دیگری نیز وجود دارد وآن سیستم فنربندی و تعلیق است
    بعنوان مثال تعلیق لکسوسrx350 را با لندکروزر مقایسه کنید
    …….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. elemento

    ۱ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    من عاشق SUV هستم
    کراس اوور سوسول بازیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. سینا

    ۱ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (347 ديدگاه)

    از ماشین ترامپ چه خبر؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. A4

    ۱ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (49 ديدگاه)

    امیدواریم این SUVها از خطر انقراض در امان باشند تا هنوز هم شاهد تولید این غول‌های خشن اما دوست‌داشتنی باشیم.

    کاش یه جایی به‌جای نوشته بالا اینو ببینیم?????????????????
    امیدواریم یوز های ایرانی از خطر انقراض در امان باشند تا هنوز شاهد خودنمایی این غول های خشن اما دوست داشتنی باشیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mostafa

      ۱ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (33 ديدگاه)

      چه ربطی داشت الان؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. فيصل

    ۱ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (350 ديدگاه)

    آخرش نوشته امیدواریم نسل SUV ها منقرض نشه میخوام بگم زمانی منقرض میشه که نسل مردمان قاره امریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس که منقرض شد SUV هم منقرض میشه پس فعلا نگران نباشیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. بنزما

    ۲ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (505 ديدگاه)

    با این حساب بی ام و x5 یه کراس اور چون شاسیش نردبانی نیست و روی پلتفرم سری پنج ساخته میشه
    ولی قابلیت افرود خیلی مناسبی داره از یه کراس اور بیشتر و نزدیک به اس یو وی ها

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. ASA

    ۲ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    5300 سی سی
    530 نیوتون متر گشتاور

    این باید باکش چهار قسمتی باشه
    سیرابی، هزارلا، نگاری، شیردان

    شوخی بود دوستان
    کنایه از پرخوری آمریکایی ها

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Nima

      ۲ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (1658 ديدگاه)

      مصرف سوخت 13.6 براى این اتاق و آیرودینامیک و وزن و حجم موتور زیاده؟
      واقعا زیاده؟
      شورولت ماشین داره صدى 18 میسوزونه ماشینم داره هیچى مصرف سوخت نداره. انتخاب با شماست!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امپراتور لامبورگینی

        ۲ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        کاملا نیما درست میگی.
        مصرف سوختش که خیلی خوبه

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. ASA

        ۲ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (1867 ديدگاه)

        من با دید کلی حرف زدم
        بعدشم ۱۴ لیتر، نسبت به بقیه خودروها نسبتا زیاده
        بعدشم
        چرا انقد سریع موضع میگیرین؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Nima

          ۲ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (1658 ديدگاه)

          من موضع نگرفتم شاید به خاطر اون علامت تعجب ها باشه. رقیبش میشه لندکروز که مصرفش رو همه میدونن صدى چنده! الان بتون میگم:
          تویوتا 13/18 و شورولت : 16/23 و نیسان آرمادا هم 13/18 هست پس میبینید که مصرف تاهو بهتره.(منبع کار اند درایور و ارقام گالن هست.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  13. مانی

    ۲ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (143 ديدگاه)

    سانتافه جدید ارتفاعش از سطح زمین واقعً کمه،آیا میشه SUV حسابش کرد؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MPH

      ۲ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (418 ديدگاه)

      اگه ارتفاعش زیاد هم بود بازم suv نمیشد
      حتی زمانیکه وراکروز هم تولید میشد یک کراس اوور بزرگ محسوب میشد و suv نبود
      معیارهای suv بودن در متن اومده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. امیرحسین

    ۲ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (337 ديدگاه)

    محبوبیت کراس اوور تو کشورهایی که به بطور سنتی استیشن ها و ون ها ماشین های پرفروش بازار بودن منطقی و عقلانی هست ولی نمی فهمم چرا باید تو ایران پرفروش باشه؟؟؟؟؟؟؟؟کشوری که پر از طبیعت بکر و جاده های صعب العبور هست مردمان اش باید suv سوار باشن و نه عشق کراس اوور

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۲ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      توی ایران هم اگه مردم توانایی مالیش رو داشته باشن SUV ها رو ترجیح میدن .نمونش محبوبیت بالای لندکروز و پرادو

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ابوذر

        ۹ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (2 ديدگاه)

        این ربطی بتوانایی مالی نداره. تو ایران بالای نود درصد مردم فرق suv و کراس رو نمیدونن. تو ایران مردم عشق شاسی بلندن اونم نه بخاطر تواناییش بلکه بخاطر کلاسش. تو کشوری که مردم به لندکروزر و لیفان x50 میگن شاسی بلند چه توقعی داری. اگه توانایی مهم بود این همه سانتافه تو خیابونا نریخته بود

        موافقم 0
        مخالفم 0
  15. آریا

    ۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (80 ديدگاه)

    این که کراس اوور بهتره یا suv بستگی به هدف و نیاز خریدار داره
    اگه اولویت آفرود باشه بی شک suv
    اگه اولویت استفاده شهری و جاده خاکی معمولی باشه کراس اوور بهتره
    اگه کسی فقط رو آسفالته و جاده خاکی به چشم نمیبینه خب سواری بهتره دیگه
    بعضیا جاده خاکی نمیرن بعد کراس اوور یا suv میخرن. خب چرا؟؟؟
    رو آسفالت هیجی هندلینگ و نرمی سواری یه سدان یا کوپه رو نداره
    خب بر اساس نیازت بخر مرد مومن .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. pony car

    ۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (144 ديدگاه)

    کیه که اگه توان مالیشو داشته باشه کنار ماشیناش یدونه اس یو وی نخره دوستان اکتیون هم یک اس یو وی حساب میشه تمام مولفه های یک اس یو وی رو داره 4wd قفل دیفرانسیل و شاسی مستقل فولادی که تنها خودروهای واقعی اس یو وی اینگونه هستند برای دوستانی که دو بر 80 تومن بودجه دارند خرید یه مدل تر تمیزش توصیه می کنم تو افرود نا امیدتون نمی کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. Mehdi TuRbO

    ۲۸ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1947 ديدگاه)

    من ک suv سنتیو به کراس اور جدید ترجیح میدم منتهی مشکلم اینجاست ک تو کشوری به اسم ایران به دنیا اومدم ک قیمت ی suv برام اینقد گرون تموم میشه ک جزو انتخابام قرار نمیگیره بزرگترین گناهم اینه ک اینجا به دنیا اومدم.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا