چشم اندازهفته نامه

کلاسیک‌های آینده؛ معرفی 10 خودرویی که در آینده کلاسیک می‌شوند

امروزه خودروهای کلاسیک چه در ایران و چه در دیگر کشورها بسیار پرطرفدار شده و بازار داغی دارند به گونه‌ای‌که با قیمت‌های بالایی خریدوفروش شده و گاهی با مبالغ بسیار گزافی در مزایدات سراسر جهان بفروش می‌رسند؛ بنابراین انتخاب یک ماشین مناسب به معنای واقعی کلمه می‌تواند یک سرمایه‌گذاری مطمئن و پرسود باشد. هرچند ممکن است شما قادر به خرید یک شورلت کاماروی کلاسیک Yenko نباشید و یا توانایی پرداخت مبلغی هفت‌رقمی برای خرید یک فراری کلاسیک درجه‌یک را نداشته باشید اما خودروهای زیادی هم‌اکنون در بازار وجود دارند که فعلاً قیمت و ارزش بالایی ندارند.

$_3

در این لیست خودروهایی را معرفی کرده‌ایم که هیچ‌کدام سنی بیشتر از ۱۰ سال ندارند اما اکثراً از نسخه‌های خاص و تولید محدود هستند که همین امر ارزش آن‌ها را در سال‌های آینده بالا می‌برد. این خودروها قابلیت این را دارند که به‌احتمال‌زیاد در آینده‌ای نه‌چندان دور به خودروهای کلاسیک گران‌قیمتی تبدیل شوند. خودروهایی که الآن به‌راحتی قابل‌ابتیاع هستند اما شاید چند سال دیگر به کلاسیک‌هایی با قیمت‌های بالا مبدل گردند.

میتسوبیشی لنسر اولوشن X

mitsubishi_lancer_evolution

به‌مدت ۲۳ سال است که میتسوبیشی و سوبارو برای ساخت برترین ماشین‌های رالی باهم جنگیده‌اند و هم‌اکنون در این رده دو خودرو کاملاً شناخته‌شده‌اند: لنسر اولوشن و WRX STI؛ اما این کینه و نبرد طولانی سال گذشته به پایان رسید چراکه میتسوبیشی تولید لنسر اولوشن را متوقف نمود. نسل دهم این خودرو به‌مراتب پیچیده‌ترین عضو خانوادهٔ اوو بود. این خودرویی بود با گیربکس دوکلاچه، سیستم چهارچرخ محرک و نسخهٔ ۳۰۳ اسب بخاری از موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ افسانه‌ای میتسوبیشی. با دقت به تعداد زیادی از فروشنده‌های میتسوبیشی و مزایده‌های آنلاین توجه کنید زیرا هنوز هم می‌توانید یک لنسر Evolution X Final Editions صفرکیلومتر که برای فروش گذاشته‌شده است را پیدا کنید. انتظار می‌رود با پرداخت حدود ۳۵ هزار دلار بتوانید یکی از آن‌ها را خریداری کنید.

سایون FR-S و سوبارو BRZ

Scion-FR-S-2014-Release-Ser

در طول دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی تعداد زیادی ماشین‌های اسپرت ارزان‌قیمت توسط خودروسازان ژاپنی تولید می‌شد مانند میتسوبیشی اکلیپس، هوندا پرلود، نیسان ۲۴۰SX، تویوتا سلیکا و… . اما با ورود به قرن ۲۱ ناگهان تعداد این خودروها بسیار کاهش‌یافته و تولید اکثر آن‌ها بدون معرفی جایگزین متوقف شد به‌گونه‌ای که در این سال‌ها چنین خودروهایی کاملاً انگشت‌شمار شده‌اند. این ‌یکی از دلایلی است که از دو قلوهای اسپرت دیفرانسیل عقب سایون FR-S (همان تویوتا GT86) و سوبارو BRZ استقبال بالایی به عمل آمد. دو خودروی FR-S و BRZ که به‌طور مشترک توسط تویوتا و سوبارو توسعه‌یافته‌اند، خودروهای زیرکی بوده و به لطف شاسی متعادل و موتور چهار سیلندر تخت با ۲۰۰ اسب بخار قدرت، رانندگی بسیار سرگرم‌کننده‌ای دارند. بعلاوه هر دو برند نسخه‌های ویژه‌ای را برای خریداران آینده‌نگر تولید کرده‌اند. یک FR-S یا BRZ که در شرایط خوبی نگهداری شده باشد ۱۵ سال بعد نادر و کمیاب خواهد بود.

پورشه باکستر Black Edition

Porsche-Boxster_S_Black_Edition-2011-1600-01

تمامی محصولات پورشه می‌توانند در آینده تبدیل به خودروهای کلاسیک شوند حتی یک ماکان چهار سیلندر؛ اما تعدادی از پورشه‌ها هستند که ارزشی همچون طلا دارند مانند ۹۱۱های هواخنک یا مدل بسیار نایاب ۹۱۱ GTS و یا مدل جدید ۹۱۱ R؛ اما اگر نمی‌توانید بیش از ۲۰۰ هزار دلار برای خرید یک ۹۱۱ کلاسیک هزینه کنید می‌توانید بجای آن یک باکستر را در نظر بگیرید. در سال ۲۰۱۱ پورشه یک نسخهٔ ویژه از باکستر را بانام Black Edition معرفی نمود که به‌شدت بر کاهش وزن تأکید داشت. در این نمونه تهویه مطبوع و سیستم صوتی حذف‌شده و حتی دستگیرهٔ داخلی درها پارچه‌ای شده‌اند؛ اما در عوض قدرت افزایش‌یافته و ترمزها، تعلیق و فرمان نیز ارتقاءیافته‌اند. هیجان رانندگی با یک باکستر بلک ادیشن در یک جادهٔ پیچ‌درپیچ همچون تکه‌ای از بهشت است پس با این اوصاف باکستر یک کلاسیک آینده نیست؟ قطعاً که هست.

دوج مگنوم SRT8

Dodge-Magnum_SRT8-2008-1024

دو خودروی چارجر و چلنجر هلکت با موتور سوپرشارژ ۷۰۷ اسب بخاری از برترین ساخته‌های دوج هستند اما بااین‌حال یکی دیگر از خودروهای کلکسیونی دوج هم وجود دارد که می‌توان آن‌را با قیمت کمتری خریداری کرد: استیشن عضلانی، مگنوم. نسخهٔ R/T این خودرو مجهز به یک موتور ۵.۷ لیتری V8 همی با ۳۴۵ اسب بخار قدرت است اما اگر بیشتر می‌خواهید نسخهٔ SRT8 با موتور فوق‌العادهٔ ۶.۱ لیتری V8 همی با ۴۲۵ اسب بخار قدرت نیز وجود دارد. تنها ۴۱۳۰ دستگاه مگنوم SRT8 در طول سه سال تولیدش ساخته‌شده است که مدل‌های سال آخر با فقط ۲۳۹ دستگاه بسیار کمیاب‌تر هستند.

پونتیاک سولستیس GXP

Pontiac-Solstice-2009-01

فرصتی بسیار خوب برای خرید یک خودروی کلاسیک آینده، خرید یک پونتیاک سولستیس کوپه است. این خودرو درست قبل از تعطیلی برند پونتیاک طراحی و تولید شد. سقف تارگای سولستیس نیز به جذابیت‌های آن می‌افزاید. نسخهٔ خاصی از این خودرو در سال ۲۰۰۷ بانام GXP به بازار آمد که مجهز به یک موتور ۴ سیلندر توربو با سیستم تزریق مستقیم سوخت و ۲۶۰ اسب بخار قدرت بود. سولستیس GXP با تکیه‌بر این موتور می‌توانست در ۵.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست یابد. درحالی‌که پونتیاک سولستیس از یک خودروی عالی فاصله دارد اما عملکرد آن به نظر خوب می‌رسد.

فورد F-150 SVT Raptor

Ford-F-150_SVT_Raptor_Super

وانت‌های عملکرد بالا خودروهای جالبی هستند که سازندگان بیشتر بر افزایش سرعت آن‌ها تمرکز کرده‌اند؛ مانند دوج رم SRT10 مجهز به موتور وایپر یا جمس Syclone با موتور توربوشارژ؛ اما وانت عملکرد بالای دههٔ جاری بدون شک فورد F-150 رپتور است. رپتور فقط برای اینکه در تپه‌های شنی و جاده‌های صعب‌العبور بدون هیچ مشکلی حرکت کند طراحی‌شده است. تجهیزات استاندارد این خودرو شامل محافظ زیر و لاستیک‌های آفرود می‌شود. مدل‌های اولیهٔ رپتور مجهز به یک موتور ۵.۴ لیتری V8 با ۳۰۰ اسب بخار قدرت بودند که پس‌ازآن با یک موتور ۶.۲ لیتری خشن ۴۱۰ اسب بخاری جایگزین شد. مدل‌های نسل اول این وانت اگر به‌خوبی نگهداری شوند ارزش سرمایه‌گذاری را دارند.

آلفارومئو ۴C

Alfa-Romeo-4C-2014-03

در سال ۲۰۱۵ آلفارومئو با مدل اسپرت ۴C مجدداً به بازار ایالات‌متحده بازگشت و رؤیای علاقه‌مندان به حقیقت پیوست. این خودروی اسپرت کوچک همهٔ ویژگی‌هایی که از یک سوپراسپرت انتظار دارید مانند ظاهر جذاب، طراحی موتور وسط و استفاده از فیبر کربن را دارد. به لطف وزن فقط ۱۱۳۰ کیلوگرمی و موتور خشن ۴ سیلندر توربوشارژر، ۴C می‌تواند ظرف فقط ۴.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. همچنین وزن سبک موجب می‌شود این خودرو یک ویژگی دیگر نیز داشته باشد که این سال‌ها در خودروها دیده نمی‌شود: فرمان بدون نیروی کمکی. بااین‌وجود آلفارومئو ۴C یکی از معدود خودروهای کلاسیک آینده‌ای است که کاملاً در دسترس است. قیمت نمونه‌های صفرکیلومتر این خودرو از فقط ۳۵ هزار دلار آغاز می‌شود که برای نمونه‌های دست‌دوم با کارکرد پایین به‌آرامی کاهش میابد. بعلاوه توجه داشته باشید که ظرفیت تولید کارخانه برای این خودرو محدود به فقط ۳۰۰۰ دستگاه در سال است که این کمیاب بودن آن‌را تضمین می‌کند.

تسلا رودستر

autowp.ru_tesla_roadster_20

مدل S تسلا را با شتابی باورنکردنی به پیشرفت رساند و حتی توانایی رانندگی نیمه‌مستقل را هم پیدا نمود؛ اما برای علاقه‌مندان خودروهای الکتریکی و اسپرت، اولین ساختهٔ تسلا یعنی رودستر می‌تواند مناسب باشد. این خودرو که بر اساس لوتوس ساخته‌شده بود ثابت کرد که خودروهای اسپرت می‌توانند پاک باشند و الکتریسیته می‌تواند سریع و سرگرم‌کننده باشد. مدل‌های اولیهٔ تسلا رودستر مجهز به یک موتور الکتریکی با ۲۵۰ اسب بخار قدرت بودند که بعداً به ۲۹۰ اسب بخار افزایش یافت. هردوی این مدل‌ها در کمتر از ۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست پیدا می‌کنند. قیمت تسلا رودستر بسته به میزان کارکرد، مدل و تجهیزات بین ۶۰ تا ۱۰۰ هزار دلار متغیر است.

تویوتا FJ کروزر

toyota-FJ-cruiser-2007-01

تویوتا مدل FJ کروزر را برای ادای احترامی به مدل‌های اولیهٔ سری FJ لندکروزر تولید نمود درحالی‌که ظاهر آن نیز به‌صورت رترو و با توجه به FJ های اولیه طراحی‌شده بود. ساختار FJ کروزر به‌صورت بدنه روی شاسی بوده و بر روی پلت‌فرم مشترکی با مدل‌های ۴Runner و تاکوما ساخته‌شده است و قابلیت‌های آفرود بالایی دارد. باوجود زمان تولید نسبتاً طولانی هفت‌ساله و فروش بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه در ایالات‌متحده، تقاضا برای خرید FJ کروزر همچنان بالاست تا جایی که به دلیل توقف تولید، قیمت نمونه‌های دست‌دوم کم‌کار حتی بیشتر نمونه‌های صفرکیلومتر شده است؛ بنابراین می‌توان با پیدا کردن یک FJ کروزری که به‌خوبی نگهداری شده باشد، یک کلاسیک آینده در اختیار داشت.

ب‌ام‌و M3 نسل چهارم

BMW-M3-2008-Coupe-01

نسل چهارم ب‌ام‌و M3 به یک دلیل متفاوت است و آن اینکه این ماشین آخرین خودروی M ب‌ام‌و است که با موتور تنفس طبیعی تولید شد. هرچند این خودرو امضای ب‌ام‌و یعنی موتور ۶ سیلندر خطی را ندارد اما در عوض مجهز به یک موتور ۴ لیتری V8 است که ۴۱۵ اسب بخارِ باشکوه را در دور موتور فوق‌العادهٔ ۸۴۰۰ rpm تولید می‌کند. هرچند این نسل M3 کاملاً متمدن شده بود اما یکی از کاریزماتیک‌ترین محصولات M ب‌ام‌و است که در طول دههٔ گذشته ساخته‌شده است. این نسل در سه مدل کوپه (E90)، سدان (E92) و کانورتیبل (E93) تولید شد که در حال حاضر قیمت نسبتاً پایینی دارند اما با گذشت چند سال صعود خواهد کرد. با این‌حال هم‌اکنون یک M3 نسل چهار کم‌کار با قیمتی بیش از ۷۰ هزار دلار معامله می‌شود اما بازهم تنها زمان مشخص می‌کند که چقدر ارزش این نسل M3 بالا خواهد رفت.

 

منبع: Autoguide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. hdkaka

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (15 ديدگاه)

    فقط ب‌ام‌و M3

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. الف.ی

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1632 ديدگاه)

    همه ی ماشین های بنزینی یه روزی عتیقه میشن.
    در ضمن تویوتا اف جی از سال 2014 با خط تولید خداحافظی کرده.
    همونطوری که نیکولا تسلا با کشفش ادیسون رو به فراموشی سپرد یه روزی ماشین های برقی یا حتی هوایی ( فولکس واگن یه نمونه ماشین ساخته که با استفاده از نیروی هوا جلو میره) این بنزینی ها رو به خاک می سپرند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. سامان اذری

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    ??لنسر اوولوشن??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. kohestan

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (168 ديدگاه)

    باسلام..با عرض پوزش از اساتید.سوالی دارم پارس دوگانه مدل 89 سفید با چند لکه رنگ جزئی فنی سرحال بیمه تابرج 10 و تمام تخفیف و رینگ اسپرت چند می ارزد؟با تشکر از پاسخ گویی تون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Davood

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (21 ديدگاه)

    Alfa 4c شک ندارم بقیه رو نمیدونم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حميد

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    حالا حالا باید صبر کنی تا کلاسیک بشند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علي رضا

      ۱۶ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (229 ديدگاه)

      واقعا؟

      موافقم 0
      مخالفم 1
  7. one:1

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (127 ديدگاه)

    بی ام و V8 را ترک گفت.به توربو سلام گفت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. سیدعلیرضا

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (216 ديدگاه)

    حیف پونتیاک. حیف….حیف…..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Archi KHAN

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    یعنی به این پراید ما امیدی نیست نگه اش داریم ؟!!!
    رَدش کنیم بره …

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. amir.z

      ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (174 ديدگاه)

      دادا موقعی که این ماشینا کلاسیک شدن و با قیمتای بالا خریداری میشن….ایران پراید 378 و پژوی 405 glxrst رو تولید میکنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. آرش آمریکایی

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (612 ديدگاه)

    درود
    با تشکر از آقای دهقان مقاله خیلی خوبی بود
    اما جای یه ماشین خیلی خالی بود
    و اون کوروت بود
    وقتی این ماشین موتور وسط بشه تمام کوروتهای موتور جلو خاطره انگیز حکم خودرو کلکسوینی و کلاسیک پیدا میکنن و کوروت c4 , c5 که الان با قیمتی بین 10 تا 20 هزار دلار معامله میشن رقم های بالایی پیدا میکنن
    (اگه آمریکا بودم یه سرمایه گذاری توپ میکردم)

    ولی کاش کوروت موتور وسط نمیشد چون واقعا ماشین خاصیه

    اگه GM دنبال یه سوپر اسپرت موتور وسطه خوب میتونه یه اسم دیگه روش بذاره
    یا شاید این میتونست راهی برای ادامه حیات پونتیاک باشه

    به هر حال ما که جای مدیران GM نیستیم و با کفشهای اونا راه نرفتیم…..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر دهقان

      ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (688 ديدگاه)

      ممنون از لطفتون

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. adel

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (171 ديدگاه)

    لنسر اوو یک ماشین بی نظیر…
    کاش بشه این ماشین وارد ایران بشه
    هرچند تولیدش متوقف شده ولی بنظرم یک ماشین افسانه ای هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. uss zumwalt DDG-1000

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    افرین به الفارومئو که توبیشترین لیست ها حضور داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. احمد باقری

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    آلفا رومئو و تویوتا باحال بودن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. مسعود

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    دوج مگنوم و فورد اف 150رپتپور مطمئنا انتخابهای من بودند.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا