چشم انداز

گزارش جی.دی.پاور: جهش کره‌ای‌ها، پیشتازی پورشه

در سال ۲۰۱۵، گزارش جی.دی. پاور نشان از پیشی گرفتن کیفیت خودروهای کره‌ای و جا ماندن خودروهای ژاپنی از آنها دارد. ژاپنی‌ها که برای سالیان متمادی به‌عنوان پیشتازان کیفیت در صنعت خودرو مطرح بودند، این بار پشت سر کره‌ای‌های پر شتاب قرار گرفتند. با این وجود، پورشه برای سومین سال پیاپی، با کیفیت‌ترین خودروی سال شناخته شد.

JD Power IQS award
JD Power IQS award
کیفیت اولیه مورد مطالعه برای این سنجش از روی شمارش میزان مشکلات در هر ۱۰۰ خودرو صورت گرفته و نشان می‌دهد که کیفیت کلی با کاهش ۳ واحدی مشکلات نسبت به سال گذشته، بهبود یافته است. اکنون تعداد مشکلات خودروهای جدید به‌طور متوسط به ۱۱۲ مورد در هر ۱۰۰ خودرو در طول ۹۰ روز نخست خریداری رسیده که با توجه به انبوه تجهیزات جدید و پیشرفته الکترونیکی و مکانیکی، جای تقدیر دارد.

پورشه، با کیفیت ترین خودروی سال 2015
پورشه، با کیفیت ترین خودروی سال ۲۰۱۵
همچنین در این بررسی، برای نخستین بار، مارک‌های اروپایی، عملکرد بهتری نسبت به مارک‌های ژاپنی از خود نشان داده‌اند. و البته این برای دومین بار در طول ۲۹ ساله این بررسی‌هاست که برندهای امریکایی نیز به ژاپنی‌ها رسیده‌اند.

JD-Power-IQS-award KIA
کیا با جهشی چشمگیر توانسته به رتبه دوم جدول صعود نماید. دلیل عمده این صعود بهبود در سیستم جدید سرگرمی و ناوبری این خودروها گزارش شده است.

اصلاح سیستم سرگرمی و ناوبری فورد
اصلاح سیستم سرگرمی و ناوبری فورد
فورد نیز به همین نسبت با ارتقای سیستم پر ایراد MyFord خود توانسته رتبه‌های از دست رفته را جبران نماید. به گفته رنه استفانز، معاون موسسه جی.دی. پاور، هنوز سیستم‌های لمسی سرگرمی و اتصال آنها به وسایل دیجیتالی در صدر شکایات مشتریان قرار دارند. این مشکلات ۶۷ درصد از کل ایرادات گزارش شده را تشکیل می‌دهند و شامل مواردی چون تشخیص صدا و اتصال بلوتوث می‌شوند.
تویوتا و لکسس هر دو با سقوط مواجه بودند که بیشترین صدمه را از سیستم‌های صوتی، ناوبری و سرگرمی دیدند.

جی‌ام‌سی، داج، کادیلاک، جیپ و کرایسلر هم مشکلاتی بیش از میانگین این مطالعه داشتند. به عنوان مثال عمده مشکلات کرایسلر با گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک جدید محصولات ان است. فیات نیز دوباهر در رده آخر جدول ایستاد. هر چند این برند تعداد مشکلات خودروهای خود را (میانگین هر صد خودرو) از ۲۰۶ مشکل به ۱۶۱ مشکل کاهش داده است.

J.D. Power 2015 Initial Quality Study
J.D. Power 2015 Initial Quality Study
جوایز جی.دی. پاور در دسته‌های گوناگون نیز به صورت ذیل تفکیک می‌شوند که نشان از با کیفیت‌ترین و کم ایراد ترین خودرو در هر بخش دارد:
خودروهای شهری: شورولت اسپارک
خودروهای کوچک: هیوندای اکسنت
خودروهای کوچک لوکس: ب‌ام‌و سری ۲
خودروهای جمع و جور: نیسان سنترا
خودروهای جمع و جور اسپرت: مزدا MX-5 میاتا
خودروهای جمع و جور لوکس: ب‌ام‌و سری ۴
خودروهای جمع و جور اسپرت لوکس: پورشه باکستر
خودروهای متوسط: شورولت مالیبو
خودروهای میان‌سایز اسپرت: داج چلنجر
خودروهای میان‌سایز لوکس: ب‌ام‌و سری ۵
خودروهای میان‌سایز اسپرت لوکس: پورشه ۹۱۱
خودروهای بزرگ: کرایسلر ۳۰۰
خودروهای بزرگ لوکس: لکسس LS
شاسی بلندهای کوچک: هیوندای توسان
شاسی بلندهای کوچک لوکس: آئودی Q3
شاسی بلندهای جمع و جور: شورولت اکوناکس و فورد اسکیپ
شاسی بلندهای جمع و جور لوکس: پورشه ماکان
MPV های جمع و جور: کیا سول
شاسی بلندهای متوسط: کیا سورنتو
شاسی بلندهای میان سایز لوکس: اینفینیتی QX70
پیک‌آپ های متوسط: تویوتا تاکوما
مینی‌ون: نیسان کوئست
شاسی بلندهای بزرگ: تویوتا سکوئیا
شاسی بلندهای بزرگ لوکس: اینفینیتی QX80
پیک آپ های بزرگ سبک: شورولت سیلورادو
پیک آپ های بزرگ سنگین: فورد سوپر دوتی

2015 IQS Rank
منبع:j.d. power

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۹۹ دیدگاه‌ها

  1. رامکال

    ۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (594 ديدگاه)

    جالب این جاست که همین چند روز پیش بود که طرف میومد از روغن سوزی بی ام و ها و سر و صدا و خشکی بی ام و سری 5 و خرج زیاد و عمر کمشون میگفت.بعد کجان که الان بیان ببینن رتبه بی ام و رو توی جی دی پاور خود عزیز کردشون.
    همین سری 5 مقام آورده. جالبتر رتبه تویوتا و لکسوسه.
    در عوضش ما چی میگفتیم؟ ما میگفتیم که این مربوط به خرابی های بخش مونتاژ میشه نه طراحی.
    به زبون ساده تر اگر بخوام توضیح بدم یعنی شما فلان خودرو رو میخرید به علت سهل انگاری یک کارگر و یک ناظر کیفیت کارخونه پیچ یکی از صندلی ها شل بسته میشه و شما از این موضوع شاکی میشید و این موسسه به اصطلاح خدای کیفیت سنجی میزن تو سر مال.اما اگر برید نمایندگی و پیچشو سفد بکنید تا 100 سال دیگر هم براتون عمر میکنه.
    همین الان با جملاتی که در متن هم بهشون اشاره شده میتونید به این موضوع پی ببرید.
    وقتی جی دی میگه که ملاکش 90 روز اول یعنی میفرمایید که اون موقع ها که بی ام و مقام نمی آورد توی 90 روز اول موتورش میترکید؟ هه هههه چه خنده دار.
    پس با این حساب و کتابی که این موسسه میکنه پراید های زمان قدیم هم خیلی با کیفیت بودن چون که امتحان خودشون رو پس داده بودن و ممکن بود که تا چند هزار کیلومتر اول براشون مشکلی پیش نیاد ولی بعدش مجبور میشدی چپ و راست به جعبه دنده و لنت و کمک فنر ….غیرش دست بزنی تا راه بیوفته.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرمااااان

      ۱ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (358 ديدگاه)

      هیوندا حتما تا کمتر از ده سال دیگه مثل تویوتا وارد دنیای لوکس سازا میشه،البته درسته سنتنیالو داره ولی منظورم یه برند لوکسه که زیر مجموعه هیوندای باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. جی تی ار

      ۱ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (459 ديدگاه)

      هه دوباره گزارش های این موسسه که فقط باچندتا تلفن بدست میاد شد ملاک کیفیت برندها. اونوقت اونایی که که هیچی از خودرو حالیشون نیست و خودشون رو جای طرفدارای بنزولکسوس جا می زنن میان میگن آمار معتبر کانسومر ریپورتز که خودش طولانی مدت انواع خودروهای برندهای مختلف رو تست میکنه معتبر نیست. جالبه…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مک میسل

        ۱ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (2707 ديدگاه)

        ای بابا
        جالب اینه که این ژاپنی بازای متعصب نه جی دی پاور رو قبول دارن
        نه کار اند درایو رو
        نه تخته گاز رو
        نه هیچی….مثل داعشیا میمونن که با هیچ کشور و مذهبی اتحاد ندارن،حرف حرف خودشونه
        برادر من شما تا دیروز نمیدونم از فلان موسسه ای که تو گینه و سودان و سومالی حمایت میکردی،چرا؟چونکه گفته بودن لکسوس و تویوتا اول
        حالا موسسه ای به این معتبری رو اصلا قبول نداری!
        یکم تعصب رو بذازیم کنار خوبه والا

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. David

          ۲ تیر ۱۳۹۴
          سوابق: (76 ديدگاه)

          کانسومر ریپورتز در آمریکاست دوست عزیز ! محض اطلاع

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. جی تی ار

          ۳ تیر ۱۳۹۴
          سوابق: (459 ديدگاه)

          کسری جان الآن بامنی؟؟؟؟؟
          یه نگاه به کامنت پایینی بنداز…!

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. جی تی ار

      ۱ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (459 ديدگاه)

      راستی بنز کوووووووووو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      جالبه پارسال هم بنز توی انتخاب باکیفیت ترین برندهای 2014 از بی ام و پایین تر بود. البته آمار جی دی پاور که خیلی مال نیست.
      ولی توی آمار کانسومر ریپورتز که فقط هم کیفیت و گزارش های خرابی نبود بلکه توانایی های خودرو در جاده و خیبان هم بود، بنز شد 21 ام!!!!!!!!!!!!!!
      کدوم عموهه بود که می گفت بنز و نباید باهیچ برندی مقایسه کرد بقیه برندها درمقابل بنز اسباب بازی اند؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یا اونی که می گفت چیه بی ام و رو از بنز برتر می دونید؟؟؟؟؟
      1.کسب رتبه دوم با ارزش ترین برندهای لوکس واختلاف 5میلیارد دلاری بابنز
      2.پرفروش ترین برند لوکس 2014 (مردم دنیا نادانن میرن بی ام و آشغال رو می خرن با اینکه اصلا با بنز قابل قیاس نیست!!!!!!)
      3.خودروی سال 2014 از دیدگاه معتبر ترین نشریه خودرویی، Top Gear، خودروی BMW i8
      4.کسب عنوان پیشرو ترین کمپانی در زمینه ی تولید خودرو های سبز
      5.پیشرفته ترین خط تولید دنیا خط تولید سری هایi
      6. ابداع ده ها تکنولوژی در عرصه های مختلف در مدل های i وهمچنین سری7
      7.اینو یادم رفت بگم: 66موتور برتر سال
      8. دارای بیش از 100 عنوان برتر در زمینه ی پیشرانه
      9.کسب عنوان بهترین موتور سال 2015
      10. ومقایسه های مختلف بین مدل های مختلف دو برند که مدل های بی ام و برتر شناخته شد: BMW 3series 2012 vs MERCEDES-BENZ c class 2015، BMW M5 vs BENZ E63 AMG S، و…..
      بازهم می خواید بگم تا ثابت بشه بنز بی رقیب نیست؟؟؟؟؟
      هرچند این کامنت فقط دهن پر کنه و قطعا دیسلایک هایش بدلیل بی شمار بودن طرفداران بنز در ایران خیلی بیشتر از لایک هایش خواهد بود. اینو می شه از مقایسه تعداد لایک ها ودیسلایک ها ی اون کامنتی که می گفت بنز بی رقیبه و بقیه در مقابلش اسباب بازی اند و تعداد لایک ها ودیسلایک های کامنتی که می گفت بی ام و پیشرو ترین خودروساز است، فهمید…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. AHMADREZA

        ۲ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (1022 ديدگاه)

        جی تی آر جان تازه پر طرفدار ترین برند سال هم هست

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. جی تی ار

          ۳ تیر ۱۳۹۴
          سوابق: (459 ديدگاه)

          لایک…

          موافقم 0
          مخالفم 0
    4. امیر چاپار

      ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (20 ديدگاه)

      بابا این جی دی پاور که معروفه به اینکه پول میگیره از کمپانیا و رتبه میده کل دنیا همه مجله و موسسه ها رنک یک به لکسوس میدن کل اعتبار و الکی بودن امارشو فقط با یه جایگاه لکسوس و هوندا زیر سوال برده خودش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. رامکال

    ۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (594 ديدگاه)

    جاداره که یک تبریک حسابی هم به طرفدار های پورشه مثل مهران جان و …بگم.
    اون از رتبه هاش توی امریکا که برای فکر کنم 10 سال متوالی در بین مردم بعنوان محبوب ترین ماشین و محبوبترین و جا افتاده ترین طراحی و شکل ماشین انتخاب میشد .اون از شاهکار 918 که در بین 7 دست آورد برتر مهندسی جهان ازش یاد میشد.و… و این هم از این.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mehran911

      ۲ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (2025 ديدگاه)

      ممنونم رامکال جان که به یاد من بودی
      واقعا خوشحالم کردی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. رامکال

    ۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (594 ديدگاه)

    حالا بیایید تحویل بگیرید اگر مثل سابق آلمانی ها توی جی دی مقام خوبی نمی آوردن ولی بجاش در بقیه نشریات اول میشده و ما هم این نکته رو گوشزد میکردیم طرف میومد میگفت که شما ها هر جا به نفعتونه آمار رو میپذیرید و هر جا هم که به ضررتونه اون رو نفی میکنید.
    هی ما میگفتیم که چرا توی فلان نشریه اون طوره توی این یکی این طوره .
    حالا طرف میاد با تعجب میگه که:” من رفتم توی کار اند… کانسومر … اون طور بود این جا این طوره حالا کی درست میگه؟”
    هی میومدن از کیفیت بالای کادیلاک بر طبق همین جداول و هندلینگ وحشاتناکش در برابر بی ام و ام 5 و بنز ای کلاس میگفتن دوران شکوه آلمان ها تموم شده اله شده بله شده آخرش هم اون از کاهش فروشش اون از مقایسه های رو در روشون و این هم از این.
    هی میگفتند که بنز سوسول و فوفول بدرد آفرود و خارج از جاده نمیخوره و جیپ مرد و ایمنی بالایی داره و خلاصش سبیل کلفته اون از ماجرای جریمه های چند صد میلیون دلاریش بخاطر منفجر شدن هاش این هم از این.
    تازه جالبه که اگر بخوایم این آمار و ارقام این موسسه رو ملاک خودمون قرار بدیم کادیلاک که باید نهایت کیفیت و لوکسی ماشین آمریکایی باشه خرابی هاش از مقدار میانگین بیشتره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مک میسل

      ۱ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      کاملا موافقم با نظرتون
      البته همین ماشینای کره ای و امریکایی از ژاپنی ها خیلی خیلی بهترن

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. رامکال

    ۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (594 ديدگاه)

    میگن که دلیل افت رتبه فلان فلان خودرو اینه که جا لیوان ندارد پس این جدول مسخرست.خوب پس خوتون با زبون خودتون مسخره بودن این شرکت و آمار هاش رو نه تنها امسال بلکه در سالهای پیش هم قبول میکنید.اگر این مورد (داشتن یا نداشتن جا لیوانی) مسخرس پس در سال های پیش هم این گزینه وجود داشته خوب پس یعنی در گذشته هم الکی پلکی توی سر برخی کارخونه ها میکوبوندند.
    “اکنون تعداد مشکلات خودروهای جدید به‌طور متوسط به 112 مورد در هر 100 خودرو در طول 90 روز نخست خریداری رسیده که با توجه به انبوه تجهیزات جدید و پیشرفته الکترونیکی و مکانیکی، جای تقدیر دارد.”
    ببینید چی میگه داره از شرکت هایی که انبوهی از فناوری های جدید و پیشرفته رو در خودروهاشون قرار میدند ولی میزان خرابیشون رو هم کاهش میدند تشکر میکن.
    این یعنی این که شرکت هایی که دائما در حال نو آوری هستند مثل بنز و بی ام و و… هنر مندند نه اونی که یک ماشین ساده 16 هزار دلاری رو سال های سال بر روی خط تولید خودش بدون داشتن کوچکترین تغییر و نوآوری نگه میدارد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سجاد

      ۱ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (199 ديدگاه)

      رامکال جان ممنون از وقتی که گذاشتی و این همه تایپ کردی، حرفات کاملا درسته فقط من این رو اضافه کنم که جی دی پاور هم فوق العاده معتبر هست ولی متاسفانه به خاطر تفسیر به نفع کردنه آمارهاش توسط بعضی دوستان ما نسبت بهش بدبین شدیم، ببینید دوستان جی دی پاور اصلا به این کاری نداره که سایون با کیفیت تره یا بنز؟ ، هیوندا با کیفیت تره یا لکسس؟ چون جواب این سوالا مشخصه و نیاز به تحقیق ندارن، اگه منظور جی دی پاور کیفیت واقعی برند باشه که آمارش باید ده سال یکبار هم تغییر نکنه چرا که برای پیشی گرفتن برند A ازBحداقل چندین سال زمان لازمه نه اینکه دیروز لکسس اول باشه امروز هفتم یا کیا…. ….
      خراب شدن هم به معنی بی کیفیتی نیست شما همتون دیروز مسابقات فرمول یک رو دیدید، کسی تردیدی داره که ماشینای فرمول یک از بهترین و با کیفیت ترین مواد و توسط بهترین مهندسای جهان ساخته میشن؟ مسلما نه، ولی با این وجود خرابیشون از لگن من بیشتر بود، چرا چون خیلی تکنولژیشون بالاست چون شرایط رانندگیشون فرق میکنه ، دیگه این بحث رو مختومه کنیم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. رامکال

    ۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (594 ديدگاه)

    یک سوالی برام پیش اومده آیا میشه بر اساس کشور ها رتبه ها رو جمع بندی کرد مثلا پورشه و بی ام و …. رو جمع کرد بشه رتبه آلمان کیا و هیوندایی رو جمع کرد بشه رتبه کره و….
    آخه این پاراگراف کمی گنگه:
    “همچنین در این بررسی، برای نخستین بار، مارک‌های اروپایی، عملکرد بهتری نسبت به مارک‌های ژاپنی از خود نشان داده‌اند. و البته این برای دومین بار در طول 29 ساله این بررسی‌هاست که برندهای امریکایی نیز به ژاپنی‌ها رسیده‌اند. ”
    اگر منظورش فقط به خود کارخونه هاست که پورشه اوله و کیا و هیوندایی بالاتر از ژاپنی ها هستند و لی اگر به کشور باشه با توجه به این که همین دو کره ایی در فهرست موجود هستند و رتبه ها بالایی دارند اما از اون طرف تعداد آلمانی ها بیشتر ولی بعضی هاشون پایین تر از کره ایی ها هستند کدوم کشور امتیاز بیشتری میاره؟
    در ضمن چرا کرایسلر این قدر ضعیف کار میکنه؟
    اون از رتبه آلوده کننده ترین خود روهای سال که فکر کنم یکی دوسال پدال مطلبش رو گذاشته بود و توش کرایسلر بدترین رتبه ها رو آورده بود اون از جیپش که زیر مجموعشه و اون داستان هاش و البته اون هم از فیاتش که مالکش و میخواد برای جبران بدهی هاش سهامش رو بفروش برسونه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Cosworth

    ۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (29 ديدگاه)

    در تایید فرمایشات جناب رامکال باید بگم چیزی که از همه جالب تره اینکه خودرویی که در این جدول رتبه اول رو گرفته جزو بهترین خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت دنیاس که متاسفانه تو ایران اینطور جا افتاده که خودروهای اسپرت و سریع استهلاک بالایی دارند و همش تعمیرگاه هستند!!

    مردم ایران فکر میکنند هر خودرویی که قدرت و شتاب بالایی داشته باشه همش خراب میشه!!

    به امید اینکه فرهنگ این مرز و بوم کمی اصلاح بشه و از حالت کوچه بازاری در بیاد!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. بهزاد

    ۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2372 ديدگاه)

    دوست گرامی مردم ایران یا هر کشور همسطح دیگری در صورت داشتن توانایی مالی به هیچ عنوان دوست ندارند خودروی ارزان سوار شوند و ته دل همگیمون داشتن خودروهای میلیارد تومانی هست در صورتی که بیش از 90 درصد خانوارها از پس هزینه نگهداری یک ساله اینچنین خودروهایی بر نمیان.
    از اونور در 90 روز استهلاک خودشو نشون نمیده که بخواهیم ملاک کارمون باشه و این مورد به بررسی طولانی مدت حداقل 5 سال احتیاج داره و البته آمارهای مربوطه هم با سوالاتی همراه میشه مثل چگونگی نگهداری یا سرویس های به موقع و…
    بسیاری از صحبت های روزانه خودرو که در میان مردم رایج هست از روی هوا نیست و براحتی میشه نکات مثبت زیادی از اونها برداشت کرد چون اون مردمی که راجب استهلاک و هزینه ها و… صحبت میکنند چندین سال مالک یک یا چند خودرو بوده اند و مثل برخی تحلیلگران که چند ساعتی تست کردند یا آمارهای 90 روزه نیست و شاید نظرات حرفه ای نباشه اما در مواردی چون استهلاک و سر و صدای کابین و ترمز و… میشه به اونها استناد کرد!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. سروش

    ۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (135 ديدگاه)

    اگه دقت کنین بالای نمودار گفته best initial quality و همه جا از initial quality توی متن سایت jd power استفاده شده . پس تمامی متن باید ب جای کیفیت، کیفیت اولیه نوشته بشه . همیچنین نمی دونم مترجم چرا این عکس رو تو ترجمه نیاورده .http://www.jdpower.com/sites/default/files/2015-IQS-Chart_4.jpg
    این سایت 4 ماه پیش در مورد برند های قابل اطمینان (dependability) مقاله ای داده که تا 19تای اول خبری از کره ایها نیست .مدت ارزیابی خودروها هم 12ماه اعلام شده . ولی اینجا 90روز . نمیگم پیشرفت کیا و هیوندای کم بوده ولی
    اینجوریم نیست که از امریکا و آلمان و ژاپن و اروپا جلو زده باشن . اینم مقاله قابلیت اطمینان برندهای مختلف :
    http://www.jdpower.com/press-releases/2015-vehicle-dependability-study

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فریا

      ۲ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (684 ديدگاه)

      احــــسنت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. genius

    ۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    پورشه و فورد و بنز و بی ام و و….کارخاصی نمیکنن که همیشه در صدرن!چون اونا بیش از یک قرن تجربه و دانش دارن و جز این ازشون پذیرفته نیست ولی برای کره ایهایی که نهایتا عمرشون به نیم قرن برسه حالا که دارن پنجه تو پنجه بزرگان صنعت میندازن خیلی مساله ی مهمی است و من بشخصه و البته هر انسان منصفی احترام بسیار زیادی برای صنعتگران تلاشگر کره ای در تمام زمینه ها قایلم.
    همونطور که قابل پیشبینی هم بود میبینیم که دوران سالاریت ژاپنیها کم کم داره به روزای تاریکش میرسه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. بهزاد

    ۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2372 ديدگاه)

    روزهای سیاه!
    در حال حاضر تقریبا غریب به اتفاق خودروسازان ژاپنی در یکی از بهترین دوره های خودشون قرار دارند و نتیجه عملکرد و کارنامه ی اونها گواه این موضوع هست و متاسفانه چند خودرو ساز هستند که نتونستند به اهداف مورد نظرشون برسند و کارنامه پایانی هر فصل مالیشون با کاهش همراهه!
    تجزیه و تحلیل صنعت خودرو و گرفتن نتایج از وضعیت شرکت ها کار خیلی سختی نیست و به کمی مطالعه نیاز داره و میشه نتایج بهتری گرفت.
    کدام منبعی پیش بینی کرده بود دوران سیاهی از راه میرسه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Cosworth

    ۲ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (29 ديدگاه)

    در اینکه اکثر مردم ایران نظراتشون راجع به خودرو و نگهداریش کوچه بازاریه شکی نیست (گفتم اکثرا نه همه).

    به عنوان مثال طرف تو ایران نمی دونه که روغن LHM زانتیا باید چند سال یکبار عوض بشه. همینطوری سوار میشن LHM هم عوض نمیکنن بعد که اجزای داخلی سیستم دچار خوردگی و پوسیدگی شد میگن “داداش! زانتیا پر استهلاکه!”

    در صورتی که هم خودم و هم اطرافیانم کسانی رو میشناسم که سالهای سال زانتیا داشتن و اتفاقا از بی آزاریش تعریف هم میکنند.

    خیلی حرفهای کوچه بازاری دیگه بین مردم هست. مثلا یه بنده خدایی رو میشناختم که مزدا 3 داشت همش میگفت ژاپنی اصلا هیچیش نمیشه اصلا در کاپوت بالا نزن فقط روشن کن خاموش کن! این آقا با این عقاید مسخره ای که داشت (ریشه از توهمات بعضیها تو جامعه) بعد از مدتی کارش به باز کردن و تعمیر موتور کشید و وقتی موتورش باز شد در اثر دیر عوض کردن روغن انگارلجن لای قطعاتش بود!

    حالا خیلیها ممکنه بر اساس این تصور غلط که ژاپنی اصلا خراب نمیشه و با روغن نباتی هم کار میکنه و … پیش برن و تاوان این عقاید کوچه بازاری هم پس بدن!

    تو ایران فقط کافیه یه شاگرد مکانیک بیسواد یه حرفی بزنه دیگه نمیشه جمعش کرد همینطوری دهن به دهن میچرخه تا اینکه وجهه یه برند کلا تو ذهن مردم خراب میشه.

    من اصلا کاری به این نتایج JD Power و Consumer Reports و ….. ندارم. من تستهای دوام درازمدت حتی 100 هزار و 300 هزار کیلومتر هم برای خودروهای آلمانی دیدم و اکثرشون بعد از تست مشکل حادی نداشتن. همینطور ژاپنی ها و دیگر برندهای معتبر.

    مشکل ما تو ایران اینکه متاسفانه اکثر مردم فکر میکنن ماشین حماله و فقط یه وسیله زیر پاس باید فقط عین قاطر ازش کار کشید و اصلا هم نباید خراب بشه و اگرم خراب شد دیگه برند آشغاله باید بندازیش سطل آشغال! این طرز فکر و فرهنگ نه فقط تو خودرو بلکه تو همه چی دیده میشه.

    به عنوان مثال من سال 1385 یک نوکیا N70 خریدم که تا همین امروز بعد 9 سال عین ساعت داره کار میکنه و لی اطرافیانم 10 تا گوشی عوض کردن تو این مدت! علتشم فقط استفاده صحیح و اصولیه! نه حمالی کشیدن!

    اکثر مشکلات از عدم نگهداری صحیح ناشی میشه پس بهتره تقصیر خودمونو گردن ماشین نندازیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. بهزاد

    ۲ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2372 ديدگاه)

    دوست گرامی از قسمتی که شما وارد شدید و دیدگاهتون کاملا درسته و بحثی راجب نگهداری یک خودرو برای استفاده راحت در دراز مدت نیست.
    ولی در سوی میدان شرکت ها از قطعات و شرایط تولید متفاوتی در تولید بهره میگیرند و حتی طراحی یک قطعه یا آلیاژ اون و هزاران شرایط دیگر در عمر کلی یک خودرو تاثیر زیادی داره.
    مثلا شما برندهای تایر ساز را در نظر بگیرید آیا تولیداتشون شبیه یکدیگره؟ به عبارت بهتر میشه میشلن و GT رو از لحاظ عملکرد استهلاک و ایمنی و پیچش و… یکی فرض کرد؟ همینطور سازنده های کمک فنر یا لنت یا قطعات جلوبندی و گیربکس و…؟
    وقتی سازنده ای لنتی رو بر ماشینی قرار میده که 10 هزار کیلومتر دوام نداره یا ماشین هایی هستند که هر 2 یا 3 سال باید پمپ بنزین و واتر پمپشون دچار مشکل میشه و باز همون مارک قطعه را روی خودرو سوار میکنند و این دور همچنان ادامه داره و ده ها مثال دیگر که دوستان خبره در جریان هستند و به علت اینکه اینجا نمیشه مثالی زد و ممکنه باعث دلخوری بشه و بحث های پشبندش شاید نشه وارد جزییات بیشتر شد.
    حداقل ماشین هایی مثل مزدا 3 و رنو مگان و زانتیا و سراتو و… سالها در کنارمون بودن و به عینه شاهد یکسری واقعیات هستیم که کیفیت مهندسی و قطعات با هم فاصله ی زیادی دارند و نمیشه هر اشکالی را متوجه خطای انسانی و عدم رسیدگی بموقع کرد و با این یقین که کیفیت قطعات و طاحی و ساخت مشکلی نداره و ما هستیم که باعث زود خراب شدنشون میشیم تقریبا صحت نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Cosworth

    ۲ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (29 ديدگاه)

    در کامنت صفحه قبل اشاره کردم که رسیدگی باعث سلامت ماشین میشه ولی گفتم ماشینهای چینی و ایرانی از این قاعده مستثنی نیستند و بحثشون جداس. حتی رسیدگی هم بکنید باز خراب میشن!

    در مورد مگان و مزدا 3 و زانتیا و سراتو و …. هم منظورم این نبود که در صورت استفاده درست اصلا هیچ خرابی پیش نمیاد و همشون دقیقا عین هم عمر میکنند.

    بله خرابی پیش میاد حتی با استفاده درست. من فقط میخواستم اینو بگم که در صورت استفاده اصولی خرابی های اعصاب خورد کن و هزینه بر خیلی کمتر پیش میاد و اگرم مشکلی پیش بیاد بیشتر جزئیه تا بزرگ.

    ایراد مهندسی بعضی ماشینهارو هم میشه شناسایی کرد و جوری با ماشین رفتار کرد که اون ایراد خیلی دیرتر بروز کنه یا در مواردی اصلا بروز نکنه.

    مثلا 405 های تولید شده از سال 83 به بعد به خاطر کیفیت پایین سرسیلندر و واشر زودتر از بقیه دچار سوختن واشر سرسیلندر میشن ولی اگه شما رعایت کنید و هر 2 سال یکبار آب رادیات رو عوض کنید و گهگاهی چشمتون به آمپر آب باشه با همین 405 تولید ایران میشه تا 200 هزار کیلومتر هم کار کرد.

    من دو نفر می شناختم که هر دو به فاصله زمانی 1 سال از ایران خودرو 405 صفر تحویل گرفتند یکی مدل 88 یکی 87.

    به هر دوشون گفتند این 405 های تولید ایران مدل بالا کیفیت واشر و سرسیلندرشون ضعیفه و مثل مدل پایینا با کیفیت نیست. آب رادیات به موقع عوض کنید تا دیرتر به دردسر بیفتید.

    اونیکه 87 داشت گوش کرد و تا الان بعد از 200 هزار کیلومتر هنوز واشرش فابریکه و هیچ مشکلی هم نداره.

    اونیکه 88 بود گوش نکرد و تا سال 93 آب رادیاتشو عوض نکرد و فقط آب شهر ریخت که به مرور زمان باعث خوردگی واشر و زنگ زدگی پورت های آب شد و در اثر نشتی در سیستم یه بار تو جاده آب کم کرد و جوش آورد و پایان ماجرا.

    منظور من دقیقا این بود که این دو ماشین یکسان توسط دو مدل نگهداری متفاوت آینده متفاوتی رو تجربه کردن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. ماشین دوست

    ۱۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (23 ديدگاه)

    دوستان شما هر کدوم از این برندارو که تونستید بخرید.خیالتون راحت باشه پایین ترینشون هم که فیاته ایرادایی نداره که محسوس باشه.نمونش میتو و جولیتا که کاراییشونو دیدیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا