چشم انداز

10 خودروی عضلانی برتر تاریخ

تعریف شما از خودروی عضلانی چیست؟ این اولین پرسش در هنگام تألیف این مطلب بود و پاسخ آن طوری که فکر می‌کنید سرراست و راحت نیست.
بسیاری از طرفداران صنعت خودرو به دهه‌ی ۶۰ و اوایل دهه‌ی ۷۰ میلادی اشاره خواهند کرد. زمانی که سه کمپانی بزرگ فورد، جنرال موتورز و کرایسلر خودروهایی پرقدرت با هیولاهایی ۸ سیلندر تولید می‌کردند و این رقابت در اوج خود بود. نتیجه‌ی این رقابت خلق شماری از خودروهای تاریخی و محبوب بود که حداقل در خط مستقیم پرفورمنس عالی‌ای را ارائه می‌دادند و قیمت این خودروها به‌گونه‌ای بود که هر راننده‌ی متوسطی از عهده‌ی خرید آن‌ها برمی‌آمد.

Best muscle cars
نام‌هایی همچون موستانگ و ترنس Am آشنا هستند. خودروهای دیگری نظیر پونتیاک GTO، پلیموث سوپربیرد و Hemi Cuda نیز از جمله نام‌های خاطره‌انگیز آن دوران هستند.
اما مفهوم خودروی عضلانی در طی مدت‌زمان کوتاهی آغاز و تمام نشده است. این روند از سال ۱۹۴۹ و توسط الدزمبیل آغاز شده و تا به امروز نیز ادامه دارد. آنچه که این خودروها را منحصربه‌فرد ساخته، این است که بسیاری از خودروها کدهای مخصوص و خودمانی‌ای داشته‌اند که باعث نوعی هم ذات پنداری می‌شده است؛ مثلاً کامارو Z/28 نام خود را از پکیج پرفورمنس Z/28 گرفته که برای خودروی آماده‌ی مسابقات سری ترنس Am آمریکا ساخته شده بود.

46618 musel
قدرت پیشرانه‌ها معمولاً بالای ۵۰۰ اسب بخار بوده و چه کسی می‌داند، اگر قیمت سوخت افزایش نمی‌یافت این خودروها امروزه چگونه بودند. بحث هوای پاک نیز دیگر مسئله‌ای بود که کارایی این خودروها را تحت تأثیر قرارداد و تا حدی دوران طلایی خودروهای عضلانی آمریکایی به پایان رسید.

2004 Pontiac Gto
۲۰۰۴ Pontiac GTO Ram Air
در سال ۲۰۰۴ پونتیاک مدل GTO را دوباره عرضه نمود و دوج نیز ۳۰۰C و چارجر را به میدان فرستاد. همه ی این خودروها قدرتمند بودند و روزهای خوش عضلانی‌ها را به یاد می‌آوردند. پس‌ازاین زمان خودروهای برجسته‌ی کامارو، موستانگ و چلنجر نیز تولید شدند و این روند تا به امروز ادامه دارد.
در ادامه ۱۰ نمونه از برترین خودروهای عضلانی تاریخ را به روایت اتو اکسپرس را از نظر می‌گذرانیم.

۱- پونتیاک GTO 1964
این خودرو واقعاً خودروهای عضلانی دهه‌ی ۶۰ را تحت تأثیر قرار داده بود. در ابتدا GTO به عنوان یک پکیج آپشنال برای پونتیاک Tempest عرضه می‌شد و در واقع اولین مدل با پرفورمنس بالا بود که از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۶.۴ لیتری سود می‌برد.
GTO سطح بالا از پیشرانه‌ای ۳۴۸ اسب بخار با ۳ کاربراتور، گیربکس ۴ سرعته ی دستی، رینگ‌های پهن‌تر و سیستم تعلیق ارتقا یافته استفاده می‌کرد.
در آن زمان این خودرو ۴۵۰۰ دلار قیمت داشت و در ۵.۷ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

 1964 Pontiac GTO
۱۹۶۴ Pontiac GTO
۲- شورولت Chevelle SS 1970
اولین تهاجم شورولت به کلاس عضلانی‌ها با Chevelle SS و در سال ۱۹۶۴ صورت گرفت. هرچند که این خودرو در ادامه با عرضه‌ی پونتیاک GTO تحت تأثیر گرفت.
در سال ۱۹۷۰ Chevelle به حد اعلای خود رسید و از پیشرانه‌ی حجیم ۷.۵ لیتری ۸ سیلندری استفاده نمود که ۴۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.
با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۵ ثانیه‌ای، این خودرو یکی از سریع‌ترین خودروهای جاده‌ای آن زمان بود و امروزه نیز از ارزش بالایی برخوردار است.

1970 Chevrolet Chevelle SS 454
۱۹۷۰ Chevrolet Chevelle SS 454
۳- پلیموث رودرانر سوپربیرد ۱۹۷۰
این خودرو در ابتدا با بال عقب چشمگیر خود معروف گشت اما سوپربیرد چیزی بیش از این برای ارائه داشت. درحالی‌که اکثر خودروهای عضلانی برای مسابقات درگ طراحی شده بودند، نمونه‌های قابل‌توجه دیگری بودند که در پیست می‌درخشیدند. بال عقب پلیموث رودرانر برای شکافتن هوا و کمک به خودرو در مسابقات نسکار طراحی شده بود.
سوپربیرد و برادرش چارجر دیتونا اساساً برای مسابقات طراحی شده بودند اما طبق قوانین نسکار شرط شرکت در این مسابقات تولید حداقل ۱۹۲۰ دستگاهی بود و به همین دلیل این خودروها به عموم نیز فروخته شدند.
۳ انتخاب برای قوای محرکه وجود داشت که دو نسخه‌ی معروف ۷.۲ لیتری ۳۷۵ اسب بخاری و ۷ لیتری Hemi 425 اسب بخاری از آن جمله بودند. درحالی‌که قدرتمندترین نسخه‌ی سوپربیرد شتاب ۵.۵ ثانیه‌ای داشت، اما رودرانر معمولی در خط مستقیم سریع‌تر بود چون بال عقب بزرگ وزن زیادی را به خودرو تحمیل می‌کرد. در سال ۷۱ قوانین نسکار تغییر و حجم پیشرانه را محدود کرد که این مورد مزیت آئرودینامیکی سوپربیرد را خنثی نمود و پلیموث به همین دلیل تولید آن را متوقف کرد.

1970 Plymouth Road Runner Superbird
۱۹۷۰ Plymouth Road Runner Superbird
۴- شورولت کامارو Z/28 1967
کامارو پاسخ محکم شورولت به فورد موستانگ بود و هست.
۳ سال پس از عرضه‌ی موستانگ، کامارو برای رقابت پا به میدان نهاد و بر پایه‌ی پلتفرم شورولت نووا ساخته شد و از برخی پیشرانه‌ها از جمله نسخه‌ی ۸ سیلندر با ۳۷۵ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد.
اسپورت ترین نسخه‌ی کامارو به پکیج Z/28 مربوط می‌شد که بهینه‌سازی‌های زیادی را در شاسی تجربه کرده بود. این نسخه از ترمزهای دیسکی در جلو، گیربکس ۴ سرعته ی دستی، سیستم تعلیق بهبودیافته و… استفاده می‌کرد.Z/28 به‌صورت استاندارد از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۵ لیتری با ۲۹۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد.

1967 Chevrolet Camaro Z/28
۱۹۶۷ Chevrolet Camaro Z/28
۵- اولدزمبیل راکت ۸۸
این خودرو در سال ۱۹۴۹ پدیدار شد و ساختار آن به پیشرانه‌ی قدرتمند ۸ سیلندری طراحی شده برای سدان های بزرگ‌تر سازگاری چندانی نداشت.
به‌کارگیری این پیشرانه باعث شد تا بسیاری از مردم راکت ۸۸ را اولین خودروی عضلانی بدانند. پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۵ لیتری راکت ۸۸ حدود ۱۴۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این خودرو در اولین سال رقابت،۶ پیروزی را در ۹ مسابقه به دست آورد.

1949 Oldsmobile Rocket 88
۱۹۴۹ Oldsmobile Rocket 88
۶- شلبی موستانگ جی تی ۱۹۶۵
فورد موستانگ در سال ۱۹۶۴ باعث طوفانی در آمریکا شد و در دو سال اول تولید به فروش ۲ میلیون دستگاهی دست‌یافت.
موستانگ از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۴.۷ لیتری با ۲۷۱ اسب بخار قدرت سود می‌برد اما نسخه‌های شلبی جی تی ۳۵۰ چیز دیگری بودند. نسخه‌های شلبی به رنگ سفید ویمبلدون با نوارهای آبی مزین بودند و قدرت نیز به ۳۰۶ اسب بخار افزایش یافته بود.
تنها ۵۶۲ نمونه از موستانگ شلبی اولیه در سال ۱۹۶۵ ساخته شد و یکی از خاطره‌انگیزترین خودروهای عضلانی بشمار می‌رود.

1965 Shelby Mustang GT-350
۱۹۶۵ Shelby Mustang GT-350
۷- شورولت کوروت L88 1968
شورولت کوروت که به عنوان رقیبی برای خودروهای اروپایی ساخته شد ممکن است که از نظر علاقه‌مندان این صنعت به عنوان خودرویی عضلانی تلقی نشود؛ اما پیشرانه‌های بلوک بزرگ ۸ سیلندر و قیمت ارزان و قابل‌ابتیاع این خودرو، باعث شد تا در این دسته قرار بگیرد.
کوروت C3 استینگری در سال ۱۹۶۸ و اوج دوران عضلانی‌ها پا به میدان نهاد. پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۷ لیتری با ۴۳۰ اسب بخار گزینه‌ی اصلی بود. از به‌روزرسانی‌های دیگر L88 می‌توان به گیربکس ۴ سرعته ی دستی، سیستم تعلیق و ترمز بهبودیافته و وجود سیستم‌های گرمایش و تهویه مطبوع و رادیو اشاره کرد.

1968 Chevrolet Corvette L88
۱۹۶۸ Chevrolet Corvette L88
۸- فورد Fairlane تاندربولت ۱۹۶۴
دیگر خودروی عضلانی که برای مسابقات آماده شده بود، تاندربولت بود که وزن نسبتاً کم را با بدنه‌ی جمع‌وجور Fairlane ترکیب کرده بود و پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۷ لیتری آن برای خودروی مسابقه‌ای گلکسی توسعه یافته بود.
گلکسی برای رقابت در مسابقات درگ ناتوان بود و این به وزن زیادش مربوط می‌شد اما تاندربولت این مشکل را حل کرد. طبق اسناد رسمی فورد این خودرو در نسخه‌های مخصوص مسابقه ۴۲۵ اسب بخار قدرت داشت اما تخمین‌های غیررسمی این عدد را نزدیک ۶۰۰ اسب بخار می‌دانستند. کارایی خودرو با پنجره‌های پلاستیکی و در و کاپوت فیبری افزایش‌یافته بود.

1964 Ford Fairlane Thunderbolt
۱۹۶۴ Ford Fairlane Thunderbolt
۹- دوج چلنجر هلکت ۲۰۱۵
دنیای خودروهای عضلانی پیشرانه‌های ۸ سیلندر عظیمی را به خود دیده است اما هیچ‌کدام به پای چلنجر هلکت معرفی شده در سال ۲۰۱۵ نمی‌رسد.
اگر پیش‌ازاین فکر می‌کردیم که کامارو ZL1 با ۵۸۰ اسب بخار و موستانگ جی تی ۵۰۰ با ۶۵۰ اسب بخار قدرت در صدر قرار داشتند، دوج با معرفی چلنجر هلکت با پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری ۷۰۷ اسب بخاری همه را شوکه کرد. هلکت با گیربکس ۸ سرعته ی اتوماتیک در ۳.۶ ثانیه به تندی ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.
در مرام عضلانی‌ها نیست که گران‌قیمت باشند و چلنجر هلکت نیز از این قاعده مستثنی نیست و تنها ۶۴ هزار دلار قیمت دارد.

2015 Dodge Challenger Hellcat
۲۰۱۵ Dodge Challenger Hellcat
۱۰- پلیموث Hemi Cuda 1971
پلیموث باراکودا تنها چند هفته پیش از معرفی موستانگ در سال ۶۴ پرده‌برداری شد اما درحالی‌که باراکودا نیز همانند موستانگ از استایل اسپورت و قیمتی مناسب بهره می‌برد اما اکثر عمر خود را در سایه‌ی موستانگ محبوب به سر برد. جدای از این، مدل Hemi Cuda یکی از خاطره‌انگیزترین خودروهای عضلانی عصر خود بود.
این نسخه که در سال ۱۹۷۰ معرفی گردید از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۷ لیتری با قدرت ۴۲۵ اسب بخار استفاده می‌کرد که توانایی دستیابی به شتاب ۵.۶ ثانیه‌ای را میسر می‌نمود.
امروزه Hemi Cuda ارزش کلکسیونی قابل‌توجهی دارد و نسخه‌های کمیاب کانورتیبل این خودرو معامله‌های چند میلیون دلاری را شاهد هستند.

1971 Plymouth Hemi 'Cuda
۱۹۷۱ Plymouth Hemi ‘Cuda

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. ناسا

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    خودروهای عضلانی بیشتر در تخصص خودروسازی امریکاست
    ولی اینجا نامی از فورد موستانگ نبود؟؟؟؟

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. Sina

      ۱۱ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (809 ديدگاه)

      سلام این ویدئو رو ببینید من خودم خیلی لذت بردم
      بوگاتی رویال 2016
      واقعا زیبا و اشرافیه وجب به وجبش همش ظرافت و ابهته
      http://www.shahrekhabar.com/picnews/146466750075545

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. POORIA

      ۴ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      چرا دیگه فورد موستانگ gt350 رو گفت

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. Nima

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    وااااااى تمامشون فوق العاده هستن?
    اینا عشقاى منن.
    آقا شاهین دست شما هم درد نکنه.
    راستى دوتا ایراد توى متن بود.
    ١. اون بالا نوشتین pontiac hemi cuda ، GTO که اشتباه هست و درستش پونتیاک GTO و hemi cuda هست
    ٢. مربوط به قسمت کامارو Z/28 هست که نوشتین کامارو پاسخ محکم فورد به فورد ماستنگ بود.
    که درستش پاسخ محکم شورولت به فورد ماستنگ هست.
    با سپاس فراوان

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. amir.z

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (174 ديدگاه)

      جای خیلی از ماشینا خالیه مثل نسخه های قدیمی چلنجر و چارجر…..یا مثلا پلیموث رودرانر نسخه معمولیش….ولی بازهم ممنون بابت ترجمتون

      موافقم 5
      مخالفم 0
  3. heseh

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    چلنجر *_*

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. ali

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (5 ديدگاه)

      challenger *_*

      موافقم 4
      مخالفم 0
  4. reza

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (309 ديدگاه)

    من طرفدار ماستنگم…در کمال احترامی که برای دوج قایلم باید بگم که یه موتور قدرتمند وقتی خودشو نشون می ده که روی یه بدنه سبک سوار شه نه یه تانک 2 تنی!!!…به هرحال بعد از اومدن gt500 جدید صد درصد ورق بر می گرده…حتی برای فراری و مکلارن..

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. sajjad

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (14 ديدگاه)

      داداش همون سنگینیش عشقه! یه تانک قوی. حرف شما هم اگه عملی می شد واقعا جالب بود.

      موافقم 3
      مخالفم 0
  5. ASTON

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (213 ديدگاه)

    آقا شاهین دستت درد نکنه جیگرم حال اومد
    من عاشق چلنجر هستم اما موستانگ هم خیلی دوست دارم
    اما چلنجر های دهه هفتاد یه چیز دیگه ای بودن

    موافقم 4
    مخالفم 0
  6. احمد باقری

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    داج چلنجر هم واسه خودش غولی بود.

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. محمدرضا

      ۱۱ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (27 ديدگاه)

      و هست و خواهد بود :)

      موافقم 3
      مخالفم 0
  7. امیرحسین

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (337 ديدگاه)

    من که عاشق چلنجر هلکت هستم چون زیباترین صدای موتور رو تو هم قیمت های خودش داره و واقعاً گوش نواز هست.ضمن اینکه هنوز فرم کلاسیک اش رو حفظ کرده حتی تو بخش نشانگر ها

    موافقم 5
    مخالفم 0
  8. نوید جهرمی

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (3685 ديدگاه)

    کسی از دوستان اطلاع داره موستانگ قدیمی تروتمیز چقدر گیر میاد؟
    بدجور رفته تو دلم.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. ali

      ۱۱ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (6789 ديدگاه)

      والا اقا نوید موستانگ قیمت معینی مثل کامارو و بقیه امریکاییها نداره
      صاحاباش عشقی قیمت میزارن ولی واسه سالمش از 50 -60 بگیر به بالا
      قیمتش رو البته مدلش هم ملاکه ها

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. نوید جهرمی

        ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (3685 ديدگاه)

        ممنون علی عزیز. اگه سری هیا اولی گیر بیاد که چ بهتر. اما نمیدونم چرا سخت تر از کامارو گیر میاد.

        موافقم 1
        مخالفم 0
  9. ali

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (6789 ديدگاه)

    ای وای خدای من
    من نمیدونم امریکا چطور ماشین میسازه که اینطور بعد از گذشت چند دهه با
    دیدن محصولات قدیمیش دل ادم میلرزه
    این ماشینهای بالا نفس و ججججججججوووون خیلی از دوستان امریکایی باز به خصوص خوده من
    خدایا تو را به خاطر خلق امریکا همیشه شاکرم
    زنده باد فورد زنده باد جی ام زنده باد کرایسلر این هیولا سازان پیش گام

    موافقم 2
    مخالفم 1
  10. ali

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (6789 ديدگاه)

    یه چیز در مورد شول1970 بگم واسه علاقه مندان
    در اون زمان یه قانون نانوشته در جی ام بود که هیچ ماشینی در گروه عظیم و مقتدر جی ام نباید از کوروت قوی تر می بود و قدرتشون باید کمتر می بود اما بنا به دلایلی شولss1970 قدرتش بیش از 450 اسب بود واز کوروت که در همون سال 430 اسب
    قدرت داشت قوی تر بوده
    و یه چیز دیگه هم اینکه پلیموت رود رانر که عکسشهم بالا است در اون سال
    تونست رکورد سرعت بیش از 30 3 کیلومتر رو با موتور بی همتای همی با 425 اسب
    به دست بیاره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. احسان(احسان سابق)

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    پارسال که داج هلکت رو با این قیمت وارد بازار کرده بود بخاطر قیمت خیلی کمتر اون نسبت به سوپراسپرت ها و اسپرت های لوکس جذاب بود و خیلی از خریدارهای این ماشین کسایی بودن که در نهایت ماشین های 300 اسب بخاری رونده بودن و تجربه رانندگی با ماشین های چند صد اسب بخاری رو نداشتن واسه همین اوایل ورود این ماشین به بازار تصادفات زیادی داشت و خیلی از نمونه های اولیه این ماشین نابود شد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. godfather

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (196 ديدگاه)

    چلنجر فقط برای پسرای بد ساخته شده
    برای کسایی که اعتقاد دارند قوانین ساخته شده برای شکستن

    موافقم 4
    مخالفم 0
  13. یاسین

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (91 ديدگاه)

    سلام به همه.بامداد همه بخیر.و همچنین سپاس از جناب احمد زاده بابت وقت گرانبهایی که صرف گذاشتن مطلب نمودن.نه خوشم اومد آخر این پونتیاکم اومد وسط!ولی امیدوارم امروزتون مثه ما سر نشده باشه!خداگواهه مثه بارون از آسمون خاک بارید و کماکان میباره!زندگیمون شده رنگ خاک!پناه بر خدا!ببخشید جگوار،خودرو عضلانی نداشته!؟فردایی زیبا برای یکایکتان آرزومندم!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  14. آرش آمریکایی

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (612 ديدگاه)

    خدایا که چقدر این ماسل کارها تووووووپن
    دوج چارجر دهه 70 جاش تو این لیست خالی بود
    و البته فورد گرن تورینو

    موافقم 3
    مخالفم 0
  15. Mehdi TuRbO

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1921 ديدگاه)

    خودروهای پونتیاک و پلیموثو خیلی دوست دارم طراحی شون از همه عضلانی تر واقعن حیف شدن اگ بودند شاید بهترینا و عضلانی ترینا تو کلاس خودشون بودند.

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. Mehdi TuRbO

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1921 ديدگاه)

      ی سوال داشتم اگ کسی میدونه پونتیاک هنوز خودرو میزنه؟این ترنس ام مال قبل باز سازی کردن؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. احمد

        ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سال 2010 بطور کلی تعطیل شد . الان پونتیاک هیچ ماشینی تولید نمیکنه .اما نامش تا ابد ماندگار است

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. ali

          ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (6789 ديدگاه)

          درسته احمد جان البته در سال 2017 ترانس ام برمیگرده و مدلهای کلاسیک پونتیاک همچنان با قدرت ساپورت قطعات میشن
          از طرف جی ام و سایت پونتیاک الان هم به روزه

          موافقم 1
          مخالفم 0
  16. ali

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    موستانگ ١٩۶٩ پس چی شد ؟
    ماندگار ترین مدل موستانگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. moein

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    ماسل یعنی دف عقب دف عقب یعنی دنده دستی دنده دستی یعنی لذت رانندگی

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ali

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (6789 ديدگاه)

      دقیقا درست میگی معین جان
      راستی جای شوی نوا ینکو 1969 با موتور 500 اسبیشم خالی هست خیلی لاته
      http://www.hotrodschoppers.com/images/69yenkonova/69yenkonova_10.jpg

      http://www.wallpaperup.com/uploads/wallpapers/2015/04/03/653902/e0b79ec66223016b50a2343bec3a819d.jpg

      موافقم 1
      مخالفم 0
  18. حامد

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (188 ديدگاه)

    جای پونتیاک های ترنس ام و فایربرد خیلی خالیه!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  19. امیر

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام اطلاعات مفیدی بود.ولی جای شرکت کادیلاک مخصوصا سویل(5.7 لیتر)اینجا خالی بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا