چشم انداز

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند

در دوران کنونی آلودگی هوا و وضع مالیات‌های سنگین برای خودروهای پرمصرف از یک‌سو و ساخت پیشرانه‌های کوچکی که قادر به تولید قدرت بالایی هستند از سوی دیگر موجب شده که کم‌کم موتورهای بزرگی مانند پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر کنار گذاشته شوند. از نمونه‌های پیشرانه‌های کوچکِ پرقدرت می‌توان به موتور چهار سیلندر ۲ لیتری ولوو و یا پیشرانه‌های اکوبوست فورد اشاره کرد که باوجود حجم و مصرف سوخت کم، قدرت بالایی تولید می‌کنند؛ اما این موتورها هرگز نمی‌توانند قدرت یکنواخت یک موتور ۱۲ سیلندر را ارائه کنند.

V12-Cars

به همین دلیل همچنان شاهد استفاده از پیشرانه‌های V12 در سوپر اسپرت‌ها، کوپه‌های لوکس، سدان‌های مجلل و حتی تعداد انگشت‌شماری از SUVها هستیم. بااین‌حال باوجود توربوشارژها و تکنولوژی‌های هیبریدی، موتورهای V12، بخصوص در فرم تنفس طبیعی، رو به انقراض بوده و تعداد آن‌ها روزبه‌روز در حال کم شده است. این روند تا جایی ادامه پیداکرده است که حتی ممکن است در آینده شاهد استفاده از هیچ موتور ۱۲ سیلندری بر روی خودروها نباشیم. بااین‌وجود هنوز هم تعداد انگشت‌شماری از خودروسازان هستند که به ساخت و عرضهٔ پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر مشغول بوده و از آن‌ها بر روی محصولاتشان استفاده می‌کنند. در ادامه به معرفی خودروسازانی می‌پردازیم که همچنان موتورهای ۱۲ سیلندر را ارائه می‌کنند.

فراری

Ferrari-F12-Berlinetta-2013
Ferrari F12 Berlinetta

مسلماً هنگامی‌که به موتورهای ۱۲ سیلندر فکر می‌کنیم یکی از اولین خودروسازانی که به ذهنمان می‌آید فراری است. اولین خودروی ۱۲ سیلندر این شرکت ۱۲۵S نام داشت که در سال ۱۹۴۷ ساخته شد و مجهز به موتور V12 با حجم فقط ۱.۵ لیتر بود. هرچند این شرکت مدت‌ها است در مسابقات فرمولاوان موتورهای ۱۲ سیلندر را کنار گذاشته است اما هنوز هم از آن‌ها برای خودروهای شهری خود استفاده می‌کند. بااینکه فراری درگذشته از موتورهای V6 هم استفاده می‌کرد اما در حال حاضر در تمامی محصولات خود از موتورهای V8 و V12 بهره می‌برد. حتی این شرکت چندین سال بر ساخت موتورهای تنفس طبیعی پافشاری می‌کرد تا اینکه در برابر فشارهای زیست‌محیطی تسلیم‌شده و موتورهای ۸ سیلندر خود را به توربوشارژر مجهز کرده است و حتی یک سیستم کمکی هیبریدی را به پیشرانهٔ V12 پرچم‌دار خود یعنی ابر خودروی لافراری اضافه کرده است؛ اما در حال حاضر دو خودروی F12 و GTC 4Lusso تنها محصولاتی از فراری هستند که همچنان از پیشرانهٔ V12 تنفس طبیعی استفاده می‌کنند.

Ferrari-GTC4-Lusso-2017
Ferrari GTC4 Lusso

لامبورگینی

یکی دیگر از طرفداران ثابت و پر و پا قرص موتورهای V12 لامبورگینی است. خودروسازی که افسانه‌های چون میورا، کانتاش، دیابلو و مورسیه لاگو را با موتورهای ۱۲ سیلندر تولید کرده است. امروز مدل آونتادور که بالاتر از مدل ۱۰ سیلندر اوراکان قرار دارد، میراث پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی لامبورگینی را زنده نگه‌داشته است. بعلاوه لامبورگینی تنها سازنده‌ای است که همچنان در برابر وسوسهٔ استفاده از توربوشارژر دوام آورده و هنوز تمامی محصولات خود را با موتورهای تنفس طبیعی تولید می‌کند. هرچند قرار است اولین کراس اوور این شرکت یعنی مدل اوراس در آینده با موتور V8 توئین توربو عرضه گردد.

Lamborghini-Aventador-2012-
Lamborghini Aventador

پاگانی

Pagani-Zonda-2013-Revolucio
Pagani Zonda Revolucio

هرچند پاکانی سازندهٔ سوپر اسپرت‌هایی با موتورهای V12 است اما این شرکت خودش سازندهٔ این موتورها نیست بلکه آن‌ها را از مرسدس-آام‌گ می‌گیرد. این شرکت ایتالیایی، مدل زوندا را با پیشرانه‌های V12 تنفس طبیعی با حجمی از ۶ تا ۷.۳ لیتر تولید می‌کند درحالی‌که مدل هوآیرا را مجهز به یک پیشرانهٔ V12 توئین توربو کرده است. پایبندی پاگانی به موتورهای ۱۲ سیلندر موجب تمایز آن از رقبایی مانند گوئنیگزک که از پیشرانه‌های V8 استفاده می‌کند و بوگاتی که پیشگام استفاده از موتور W16 است، شده است.

Pagani-Huayra-2013
Pagani Huayra

آستون مارتین

در اواخر دههٔ ۹۰ یعنی زمانی که آستون مارتین هنوز در تملک فورد بود، مهندسان این شرکت با استفاده از دو موتور V6 فورد موندئو یک پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 ساختند. این موتور در سال ۱۹۹۹ در مدل DB7 مورداستفاده قرار گرفت و از آن زمان تاکنون سنت موتورهای V12 آستون مارتین ادامه داشته است. همانند پاگانی، آستون مارتین هم قراردادی با مرسدس-AMG جهت تأمین پیشرانه‌های موردنیاز خود به امضا رسانده است اما بااین‌حال، آستون پیشرانهٔ V12 مدل DB11 را خودش طراحی و تولید کرده است. البته پس از سال‌ها، آستون مارتین نیز سنت استفاده از موتورهای تنفس طبیعی را کنار گذاشته و پیشرانهٔ ۱۲ سیلندر DB11 را به توربوشارژر مجهز کرده است. بااین‌حال گزارشاتی نشان می‌دهد که این خودروساز بریتانیایی همچنان از پیشرانه‌های V12 تنفس طبیعی در پروژه‌های خاص و تولید محدود استفاده خواهد کرد.

Aston-Martin-DB11-2017-04
Aston Martin DB11

آئودی و بنتلی

بنتلی بزرگ‌ترین تولیدکنندهٔ موتورهای ۱۲ سیلندر در دنیا است درحالی‌که موتور V12 تولید نمی‌کنند! چراکه بنتلی درواقع پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر را با فرم W شکل تولید می‌کند که ترکیبی است از چهار ردیف سه سیلندر. این پیشرانهٔ ۶ لیتری W12 که مجهز به دو توربو شارژر بوده و ۶ لیتر حجم دارد، در مدل‌های کانتیننتال GT و GTC، فلاینگ اسپار و اخیراً SUV جدید بنتایگا مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین از موتور W12 بنتلی در دیگر زیرمجموعهٔ گروه فولکس‌واگن یعنی آئودی هم استفاده می‌شود به‌نحوی‌که هنوز هم سدان لوکس و پرچم‌دار A8 با پیشرانهٔ ۶.۳ لیتری W12 با ۵۰۰ اسب بخار قدرت عرضه می‌گردد.

Audi-A8-2014-L-W12-01
Audi A8 W12

ب‌ام‌و و رولزرویس

ب‌ام‌و نیز یکی دیگر از شرکت‌هایی است که همچنان موتورهای ۱۲ سیلندر را می‌سازد و همچنین از آن‌ها در زیرمجموعهٔ خود یعنی رولزرویس هم استفاده می‌کند. این خودروساز باواریایی نزدیک به ۳۰ پیش اولین پیشرانهٔ V12 خود را در سری ۷ معرفی کرد و هنوز هم این راه را ادامه می‌دهد. هم‌اکنون ب‌ام‌و M760Li XDrive با یک پیشرانهٔ ۶.۶ لیتری V12 توئین توربو تولید می‌شود و این همان پیشرانه‌ای است که در رولزرویس‌های گوست و رایث و داون هم مورداستفاده قرار می‌گیرد. این در حالی است که رولزرویس موتور بزرگ‌تر ۶.۷۵ لیتری V12 تنفس طبیعی‌ای را نیز برای مدل فانتوم تولید می‌کند.

BMW-7-Series-2017-M760Li-01
BMW M760Li

مرسدس بنز

گذشته از آن‌که مرسدس بنز برای پاگانی و آستون مارتین موتورهای V12 می‌سازد، این شرکت آلمانی در محصولات خود نیز از پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر استفاده می‌کند. هم‌اکنون مرسدس بنز S600 و همین‌طور میباخ با پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 تولید می‌شوند؛ اما شاهکار اصلی ۱۲ سیلندر مرسدس، پیشرانه‌های V12 ساخت AMG است که در مدل‌های SL65، S65 و G65 بکار می‌روند. این موتور نسخهٔ دست‌ساز و قوی‌تری از همان پیشرانهٔ V12 مدل S600 است که ۶۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو به‌قدری عظیم است که گیربکس و سیستم چهارچرخ محرک بسیاری از خودروسازان توان انتقال آن را ندارد.

تویوتا

Toyota Century
Toyota Century

شاید با دیدن نام تویوتا در این لیست تعجب کنید و بپرسید که مگر تویوتا هم موتور V12 تولید می‌کند؟ در جواب این سؤال باید گفت بله ولی نه به‌صورت جهانی چراکه این سازندهٔ ژاپنی تنها برای یک مدل و آن‌هم فقط برای عرضه در بازار داخلی ژاپن از پیشرانهٔ ۱۲ سیلندر استفاده می‌کند. این مدل که تویوتا سنچوری نام دارد، یک سدان لوکس است که با پیشرانهٔ ۵ لیتری V12 عرضه می‌شود. این موتور تنها ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که شاید چندان به چشم نیاید اما برای استفاده در شهر شلوغی مانند توکیو کاملاً کافی به نظر می‌رسد. نسخه‌ای خاص از سنچوری بانام سنچوری رویال برای خانوادهٔ سلطنتی ژاپن و جهت استفادهٔ امپراطور و خانواده‌اش نیز ساخته‌شده است. همچنین «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین نیز همانند امپراطور ژاپن از خودروی چینی هونگچی L5 که مجهز به موتور ۱۲ سیلندر است استفاده می‌کند. ظاهر این خودرو به‌صورت رِترو و با نگاه به گذشته طراحی‌شده است.

Hongqi L5
Hongqi L5

۱۲ سیلندرهای گذشته

درگذشته خودروهای ۱۲ سیلندر بسیار بیشتری نسبت به امروزه تولید می‌شد که در اینجا به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. جاگوار قبلاً از پیشرانه‌های V12 استفاده می‌کرد درحالی‌که هم‌اکنون موتورهای V8 را جایگزین آن‌ها کرده است. مازراتی MC12 نیز از موتور ۱۲ سیلندر فراری انزو استفاده می‌کرد. بوگاتی EB110 مجهز به یک پیشرانهٔ V12 کوچک ۳.۵ لیتری با چهار توربو بود. مک لارن F1 از پیشرانهٔ V12 ساخت ب‌ام‌و استفاده می‌کرد. وکتور موتورز پیشرانهٔ V12 لامبورگینی را در مدل M12 خود بکار می‌برد. لینکلن در سدان لوکس کانتیننتال از موتور V12 استفاده می‌کرد. آئودی در مدل Q7 خود از یک پیشرانهٔ V12 دیزلی استفاده می‌کرد و فولکس‌واگن نیز در مدل‌های توآرگ و فاتون، موتور W12 بنتلی را بکار می‌گرفت.

ما هرگز تعجب نخواهیم کرد اگر تویوتا و هونگچی ساخت موتورهای V12 را برای سدان‌های لوکس بومی خود متوقف کنند اما مطمئن باشید فراری، لامبورگینی، آستون مارتین، بنتلی، رولزرویس، ب‌ام‌و و مرسدس بنز تولید موتورهای ۱۲ سیلندر را تا زمانی که امکان‌پذیر باشد ادامه خواهند داد. اما آنچه مشخص است این است که تمامی شرکت‌های مرسدس بنز، آستون مارتین پاگانی، ب‌ام‌و، رولزرویس و بنتلی از توربوشارژر در موتورهای ۱۲ سیلندر خود استفاده می‌کنند و فراری نیز سیستم هیبریدی را به این موتورها اضافه کرده است؛ بنابراین لامبورگینی آخرین خودروسازی است که همچنان به ساخت موتورهای ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی متعهد مانده است. به همین دلیل مشعل امید ادامهٔ حیات ۱۲ سیلندرهای تنفس طبیعی همچنان در سنت آگاتا روشن باقی‌مانده است.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. ali

    ۱۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (204 ديدگاه)

    صدای اگزوز v12 به همه چی می ارزه

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. Pagani

      ۱۳ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (479 ديدگاه)

      یعنی دیوونه این لیستم
      از بالا
      فراری
      لامبورگینی
      پاگانی
      ❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. وحید

        ۱۳ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (325 ديدگاه)

        همه یه طرف فراری یه طرف

        موافقم 0
        مخالفم 1
    2. لمبو

      ۱۳ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      به نظر من لامبورگینی چند ویژگی خاص داره که من عاشقشم.
      اول اصالتش که هنوز به V12 وفادار مونده و به این زودی ها قصد نداره جا بزنه. سعی میکنه گیربکس و کلاچ رو پیشرفته تر کنه و خودشو به زحمت میندازه و کلی پول صرف تحقیق و توسعه سیستم های جدید انتقال گشتاور میکنه تا مثلا شتاب بیاد زیر 3 ثانیه. مثل بعضی شرکت ها نیست که سریع با توربو خودشونو خلاص کنن. به نظر من لامبو وی دوازده رو زنده نگه داشته.
      ایتالیایی ها معروف به طراحی های به اصطلاح exotic هستن و آلمانی ها معروف به کیفیت و محکم کاری. لامبورگینی هر دو خوبی رو با هم داره. هم روح ایتالیایی داره و هم خصوصیات آلمانی.
      با موتور تنفس طبیعی 700 اسبی رکوردی زیر 7 دقیقه (6:59:73) در نوربرگرینگ داشت. با صراحت هم اعلام کرد. نه اینکه…
      پول برند نمیگیره. به قول هموند قیمت لامبورگینی اصلا در حد مشخصاتش نیست.
      بازم به قول هموند همیشه به آینده نگاه میکنه. با هدف ساختن زیباترین پوستر برای اتاق پسرا. هیچ وقت خودشو درگیر گذشته نمیکنه… چند بار ورشکست میشه و شکست میخوره اما بازم بلند میشه و همیشه راهشو ادامه میده.
      صداش منو دیوونه میکنه. لرزه ای که این موتور به پوست آدم منتقل میکنه فقط باید حس بشه. صدای هیچ ماشینی با این صدا قابل مقایسه نیست. این تجربه ی هفته ی قبل منه در یک سفر به دبی. حتی صدای اگزوز استون مارتین وولکان هم نصف لامبورگینی آدمو جذب نمیکنه. لامبورگینی آدمو میخکوب میکنه. حتی هوراکان هم خیلی خوش صداست. لافراری هم بینظیر بود.

      امیدوارم لامبورگینی تا آخر عمر صنعت خودروسازی تحت مالکیت یک سرمایه گذار مطمئن و با کیفیت و اصیل تولید بشه. فراری و لامبورگینی خیلی به گردن سوپراسپرت ها حق دارن. رقابتی که در دهه ی 70 و 80 و 90 بین این دو تا بود باعث انفجار تکنولوژی سرعت و خلق خودروهایی مثل F1 و ویرون شد. خیلی از عشق ماشین ها با لامبورگینی به علاقه ی خودشون به خودرو پی بردن.

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Lord Cezar

        ۱۳ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (300 ديدگاه)

        اونتادوری که نوربرگرینگ رو زیر 7 دقیقه طی کرد Super Veloce بود و 740 اسب بخار قدرت داشت.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Elemento

          ۱۳ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          من تقریبی گفتم. 40 اسب تو 700 تا فرق زیادی ایجاد نمیکنه. شاید درحد 0.2 ثانیه

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. فقط انگلستان

      ۱۳ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (1045 ديدگاه)

      بهترین و لوکس ترین خودرو کوپه جهان رولزرویس ریس
      بهترین و لوکس ترین خودرو کوپه رو دستر دنیا رولزرویس داون
      بهترین و لوکس ترین خودرو اسپورت جهان استون مارتین ونکوئیش
      بهترین و لوکس ترین خودرو اسپورت رودستر جهان استون مارتین ونگوئیش رودستر
      بهترین و لوکس ترین خودرو چهار در جهان رولزرویس گوست
      بهترین و لوکس ترین خودرو گرن کوپه جهان استون مارتین راپید
      بهترین و سریع ترین خودرو سوپر اسپورت جهان مکلارن P1 gtr
      بهترین و سریع ترین خودرو سوپر اسپورت رودستر جهان مکلارن675lt
      بهترین و لوکس ترین شاسی بلند جمع و جور جهان جگوار اف پیس
      بهترین و لوکس ترین شاسی بلند فول سایز جهان بنتلی بنتایگا
      بهترین و قوی ترین شاسی بلند جهان رنجروور LWB اتوبیوگرافی
      شرکت بنز نمی دونم از کجا گفته بهترین یا هیچ

      می بینید که حرف اول همه سطح بالاهارو انگلیس می زنه باز هم با یه مثال خوبه دیگه برتری خودروسازیه انگلیس رو ثابت کردم .

      موافقم 0
      مخالفم 3
      1. Lord Cezar

        ۱۴ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (300 ديدگاه)

        شما اینارو رو چه اصولی میگید ؟
        اگه استون مارتین جزو بهترین هاست اونوقت فراری و لامبورگینی و پاگانی و کونیخزگ و بوگاتی کشکه ؟
        یا مرسدس میباخ چطور ؟
        نظرتون در مورد مرسدس بنز GLS چیه ؟
        یا مثلا پورشه 911 GT3 و مرسدس آ ام گ جی تی آر ؟
        پورشه 918 سریع ترین هایپرکار نوربرگرینگ و جهان چیه این وسط ؟
        شما انگار عینکی زدین که فقط انگلیس رو میبینه .

        موافقم 2
        مخالفم 0
      2. یاشار

        ۱۴ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (15 ديدگاه)

        (بهترین) اول جمله ها رو از کجا میگی؟
        تعداد دیس لایک ها نشون میده نمیدونی چی داری میگی.
        انگلیس در حد آلمان که هیچی در حد سوییس هم نیست.
        بیشتر مدل های ماشین های انگلیسی زیر دست آلمان ها احیا شدن.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. یو اس اس اینترپرایز

    ۱۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    همگی زمانی شاخ بودن برای خودشون.الان هم هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. O /\/\ I D

    ۱۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (414 ديدگاه)

    شما بیشتر دوست داری صدای یه 12 سیلندر ناب و طبیعی مثل اونتادور-لافراری-اف 12 رو گوش کنی یا صدای زوزه ی مصنوعی یه موتور 6 یا 8 سیلندر توربو دار ؟
    از قدیم گقتن هرچیزی طبیعیش خوبه !!
    D:

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. king 918

      ۱۳ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      البته درسته موتور 12 سیلندر تنفس طبیعی حال و هوای خودش رو داره اما …
      باید به این نکته هم توجه کرد که موتور 12 سیلندر وزن زیادی داره مصرف سوختش بیشتره جای زیادی در ماشین میگیره و…. در صورتی که با یه موتور 6 یا 8 سیلندر توربو میشه همون کارایی بلکه سریع تر از موتور 12 سیلندر گرفت یا استفاده از ترکیب موتور بنزینی با موتور الکتریکی ( موتور های هیبرید ) واقعا دیگه نیازی به این اندازه موتور بزرگ و پر مصرف نیست ……..

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. Nima

    ۱۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    من صداى 8 سیلندر تنفس طبیعى یا صوت سوپرشارژ رو دوست دارم بیشتر
    و V10 ولىىىىىى V12 هم صداى عالى داره ولى باز من اونارو بیشتر دوست دارم

    موافقم 0
    مخالفم 1
  5. امیر

    ۱۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1640 ديدگاه)

    میدونم موتور تنفس طبیعی رو نباید با هیچی عوض کرد اما رضوانی بیست اکس از یک موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر توربو،700 اسب نیرو گرفته بود. برابر با لامبورگینی و فراری و پاگانی
    اما یک موضوع
    صدای هر تنفس مصنوعی بد نیست مثل مکلارن پی وان و فراری 488

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. لمبو

      ۱۳ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      ماشینای مک لارن که اصلا صدا ندارن. من هر چی تا حالا درگ از اونا دیدم صدای جاروبرقی میدادن.باز فراری یه چیزی.
      دوست عزیز از نظر تئوری از یک موتور 2.5 لیتری 1500 اسب هم میشه کشید بیرون. فقط بحث اینجا سر اینه که پدر موتور بعد از یک دقیقه در میاد یا بعد ازدو دقیقه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امیر

        ۱۳ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (1640 ديدگاه)

        مجید جان مطمئن باش موتوری که بعد از دو بار تخت گاز رفتن نابود بشه رو هیچ وقت روی ماشین نمی زارن.
        در ضمن مکلارن صدای خیلی زیبایی داره
        توی یوتیوب کلیپی هست که صدای مکلارن 650 اس را با فراری 458 مقایسه میکنه و آخرش میگه مکلارن برندس

        موافقم 0
        مخالفم 1
        1. Elemento

          ۱۳ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          امیر جان من یکم اغراق کردم.
          اسم پروفیلم رو هم عوض کردم. اسمم مجید هست ولی نسل ما با مجید جان خیلی خاطره دارن!!
          دوست خوبم مشکلاتی که اینجور ماشینا دارن رو از کلیپ ها و تیزر ها نمیشه فهمید. مالکین خیلی بهتر میدونن.من پرسیدم و شنیدم که میگم. بعد از دوساعت نه ولی در عرض دو سال حتما فشار زیادی که به موتور میاد خودشو نشون میده. البته بستگی به طرز استفاده داره.

          در مورد مک لارن حرفتو قبول دارم …صدای موتور ماشین اونم مک لارن حجم داره. صدا های حجیم وپرقدرت باید حس بشن نه اینکه شنیده بشن. میکروفون نمیتونه این صدا هارو خوب ضبط کنه. شاید اشکال از این بوده. ولی در پشت بلندگو که صدای مک لارن منو جذب نکرد. هنوزم نتونستم از نزدیک ببینمش ان شا الله اگه دیدم شاید نظرم عوض بشه.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  6. SAEED

    ۱۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    موتور V12 فراری فقط با 1.5 لیتر حجم ؟؟؟!!!!!!!!!!! (سال 1947)!!!

    عجیبه! ینی هر سیلندر 125 سی سی حجم داشت!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. بنتلی

    ۱۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    موتور ‏v12‏ خیلی دوس داشتنیه.حتی اگه تنفس طبیعی نباشه.امیدوارم هیچ وقت کنار گذاشته نشن.حداقل توی تولید محدود ها مثه استون مارتین پاگانی و فراری.ب این خاطر این حرفو زدم چون تعدادشون کمه آلودگیشون ب چشم نمیاد.امیر دهقان عزیز ممنون بابت مطلب خوبتون.دستتون درد نکنه.اگر وقت آزاد داشتید ممنون میشم درمورد مک لارنp1 lm‏ مطلب بزارید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر دهقان دستگردی

      ۱۳ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (689 ديدگاه)

      سپاس از لطف شما

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. احمد باقری

    ۱۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    خیلی عالی هستند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. بنتلی

    ۱۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    امیر دهقان عزیز واقعا عذرمیخوام من وفتی نظر میدادم مطلب جدیدو درمورد مک لارن ندیده بودم.بازم ممنون بابت مطلب خوبتون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ferrari

    ۱۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1883 ديدگاه)

    با بزرگ و سنگین بودن موتور های 12 سیلندر موافق نیستم موتور 10 سیلندر r8 حدودا 250 کیلو وزن داره در حالی که موتور 12 سیلند A8 کمتر از 250 کیلوگرم هستش یا موتور 12 سیلند فراری کمتر از 230 کیلوگرم وزن داره. ارایش w هم باعث میشه یه موتور 12 سیلندر فضایی برابر با یه V8 اشغال کنه. درمورد مصرف سوختش میشه با استفاده از فناور خاموش شدن نیمی از سیلندرها در فضاهای شهری و استفاده از یه موتور هیبریدی پلاگین مصرف سوختشونو بصورت چشمگیری پایین اورد. این موتورها حیفه کنار گذاشته بشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Elemento

      ۱۳ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      دقیقا…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. AMIN

    ۱۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (121 ديدگاه)

    صدا؟؟ به نظر من صدای یه سوپر اسپورت باید باوقار و ترس آور باشه…
    که اون صدا هم فقط از کونیگ زگ آگرا من دیدم در بیاد…
    مخصوصا لحظه استارت…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یو اس اس اینترپرایز

      ۱۳ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      چه عکس باحالی گذاشتی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. حسین

    ۱۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (64 ديدگاه)

    لامبو آوانتادور چقددددددددددددر محشره
    هیچ ماشینی نمیتونه جاشو پر کنه برای من
    هیچ نقصی نداره این هیولای سرکش دوست داشتنی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Saied

    ۱۴ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    اخره خودرو پاگانیه. بقیه از نظر طراحی باید جلوش لونگ بندازن

    موافقم 0
    مخالفم 1
  14. سروش

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (117 ديدگاه)

    حالا خوبهدهمین پدال بهترین صدای موتور‌رو اوننادور و دوم ونکویش داره کاری ندارم المان چیه کیه امااا ناموسا طراحی انگلیس حرف اوله حتی ایتالیا ببینید من خووب می‌دونم کسی از انگلیس خوشش نمییاد اما اگر می خوای خاص باشی باییید هزینه کنی به قول انگلسیا هنوز‌پولدار نشدیم جنس ارزون بخریم من راجب استون بگم می دونید چرا گرونه ؟ به ختطر برند یا انگلسیس نیست گرون‌ترین سیستم صوتی جهان بنگ الفسن گرون ترین چرم لوییی ویتون گرون ترین جیر برند هکت خود انگلیس گرون ترین الیاژ کربن حرارت دیده شیشه هاب گوریلا گلاس الماان یک دنیاس اما میگم اینتر نشناله خاص می خوای برو انگلیس ماشین اسپورت و جاده استون هست بالا برین پایین بیاین انگلیس لوک . بدشم سهام شرکت . فروخته میشه نه امتیاز یییییک سیاستی داره این انگلسیا که می‌دونن باییید چیییو‌بفروشن نفروشن الان db11 طراحی ساختش مال خودشه توربوش مااله بنزه عیبی نداره والا انگلسیا اسمشون بد در رفته بمیرم اخه فولکس واگن دزدی نکککرد ؟ ابرووشششش رفت خلاصه شماها دعوا می کنیید پولدارااا پوزشو میدن اگه تعصب داری واسه مملکتت داشته باش نه روی یه ماششین

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا