چشم اندازهفته نامه

6 خودروی دوست‌داشتنی با نشان GTI

نشان GTI عموماً در خودروهای ساخت فولکس‌واگن مخصوصاً گلف و محصولات پژو دیده می‌شود. البته این نشان پشت خودروهای هاچبک بی‌شماری در دهه‌ی ۸۰ و ۹۰ میلادی چسبانده شده و این روزها نیز برخی از آن‌ها عملکرد قابل قبولی دارند. از هاچبک های فرانسوی گرفته تا گرند توررهای زیبایی ایتالیایی، ما نگاهی انداخته‌ایم به شماری از فوق‌العاده‌ترین خودروهایی که نشان GTI دارند.

gti

  • مزراتی ۳۵۰۰ GTi

maserati-3500-gti
اولین خودرویی که از نشان باارزش بهره‌برداری کرده مزراتی ۳۵۰۰ GT خوش‌ساخت با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر برجسته‌ی خود است. این خودرو بین سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۴ ساخته شده و از پیشرانه‌ی ۳.۵ لیتری کاربراتوری با قدرت ۲۱۷ اسب بخار سود می‌برد.

هرچند مهندسان مزراتی با تولید ۳۵۰۰ GTi به‌طور کامل در حال تغییر صنعت خودروی ایتالیا بودند. این خودرو اولین مدل ایتالیایی بود که سیستم تزریق سوخت داشت. این نوآوری قدرت خودرو را به ۲۳۲ اسب بخار رساند. با توجه به وزن ۱۳۸۰ کیلوگرمی، این کوپه‌ی دو درب قادر بود با رقیب انگلیسی خود استون مارتین DB5 شاخ‌به‌شاخ شود.

  • پژو ۲۰۵ GTI

peugeot-205-gti
پژو با ساخت این خودرو جای خود را در ذهن و قلب هر فرد جوان دهه‌ی ۸۰ و ۹۰ میلادی باز کرد. ۲۵۰ GTI از دو پیشرانه‌ی ۱.۶ و ۱.۹ لیتری استفاده کرده است. پیشرانه‌ی کوچک‌تر در مدل‌های اولیه سرزنده‌تر بوده اما نسخه‌ی ۱.۹ لیتری گشتاور واقعی را عرضه می‌کند.

شاسی فوق‌العاده‌ی ۲۰۵ منجر به تولید مدل مسابقه‌ای موفق T16 شد. این خودرو در رقابت‌های قهرمانی ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵ به مقام اول دست یافت. تولید ۲۰۰ دستگاهی T16 برای کسب اجازه حضور در مسابقات رالی صورت گرفت. این خودروها حدود ۲۰۰ اسب بخار قدرت داشتند یعنی نصف قدرت مدل‌های حاضر در حالی! البته مدل استاندارد ۱.۹ GTI قدرت ۱۲۶ اسبی داشت. متأسفانه GTI های بعدی خاص انگلستان برای برآورده کردن استانداردهای آلایندگی با مبدل کاتالیتیک عرضه شدند که به علت محدودیت صورت گرفته قدرت خودرو به ۱۲۲ اسب بخار کاهش یافت.

  • نیسان پولسار GTI-R

nissan-pulsar-gti-r
نیسان پولسار N14 ساخت اوایل دهه‌ی ۹۰ میلادی را برداشته و به ورودی‌های بزرگ هوای کاپوت و بال عقب اضافه کنید و حالا دستورالعملی عالی برای افزودن پیشرانه‌ای قلدر دارید. نیسان از پیشرانه‌ی SR20DET که در مدل‌های ۱۸۰SX،۲۰۰SX و سیلویا بکار رفته استفاده کرد. GTI-R موردبحث پتانسیل‌های زیادی داشته و به لطف پیشرانه‌ی ۲۲۷ اسب بخاری و سیستم چهارچرخ محرک در حدود ۵ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسید.

با اینترکولر استوکی که در بالای پیشرانه قرار گرفته، وضعیت محبوب جابجایی مبدل گرمایی به موقعیت بالایی بوده و همین امر راندمان جریان هوا را بهبود بخشیده و به‌طور طبیعی دمای هوای ورودی را کاهش می‌دهد.

  • فولکس‌واگن گلف GTI نسل پنجم

volkswagen-golf-gti-mk-v
پس از تلاشی نه چندان جالب که ماحصل آن گلف نسل چهارم بود، فولکس‌واگن با گلف نسل پنجم به خوبی آب رفته را به جوی بازگرداند. گلف GTI که از شاسی یکسان با آئودی A3،TT و اشکودا یتی آن زمان بهره می‌برد از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر خطی ۲ لیتری توربوی مشتاقی استفاده می‌کند.

با قدرت ۱۹۷ اسب بخاری و گزینه ی گیربکس ۶ سرعته دستی یا DSG اتوماتیک، نسل پنجم گلف خودروی موردعلاقه‌ی ماشین بازها بوده است. علیرغم اینکه گلف R32 با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خود همه‌چیز را یک پله ارتقا داد، اما GTI هنوز هم بهترین بوده است.

  • روور ۲۲۰ GTI توربو

rover-220-gti-turbo
۲۲۰ GTI که احتمالاً یکی از معدود خودروهای جذاب روور بوده از شاسی روور ۲۰۰ که آن هم متعلق به هوندا سیویک بوده استفاده کرده است. این کوپه‌ی سه درب از پیشرانه‌ی سری T روور استفاده کرده که توانایی تولید قدرت ۱۹۷ اسب بخاری داشته و در ۶.۴ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

تنها ۵۰۰ دستگاه از این خودرو ساخته شده بنابراین نمونه‌ای نادر است.

  • پژو ۳۰۶ GTI-6

peugeot-306-gti-6
اگرچه که این خودرو غالباً زیر سایه‌ی ۲۰۵ GTI بوده اما ۳۰۶ GTI-6 هنوز هم نسخه‌ی پرفورمنس دیگری بوده که دست‌پخت پژو بوده است. عدد ۶ نشان‌دهنده‌ی گیربکس ۶ سرعته بوده و این ۳۰۶ جذاب از پیشرانه‌ی ۱.۹ لیتری بازنگری شده‌ی ۲۰۵ GTI استفاده کرده است. حجم پیشرانه به ۲ لیتر و قدرت آن به ۱۶۷ اسب بخار رسیده و به خاطر کم کردن بیش فرمانی از شاسی مشتاقی سود می‌برد.

پژو به سرعت تجهیزات غیرضروری این خودرو را باز کرده تا مدل رالی آن را مختص بازار انگلستان بسازد. این مدل‌های سبک شده‌ی تولید محدود در بازار کلاسیک‌های امروزی با بهای مناسبی پیدا می‌شود.

Peugeot 308 GTi
خب شما چه GTI دیگری را می‌شناسید که سرشناس و فوق‌العاده باشد؟! نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. reza

    ۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (309 ديدگاه)

    208 gti فسقلی. بانمک. تندو تیز..عاشقشم
    ازش اسم برده نشده…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. احمد باقری

    ۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    بیشتر در مورد فولکس واگن، شهرت داره.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. 4x

    ۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (101 ديدگاه)

    مزراتی 3500 GTi

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. PARKER

    ۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    GOLF از همشون خواستنی تره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. datsun

    ۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (3431 ديدگاه)

    پولسار با سیستم چهار چرخ محرک و 227 اسب و شتاب 5 ثانیه به زمان خودش عالی بود ه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. us army

    ۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    از انجىن sr20 اتمسفریک برا پى کى استفاده کردم ماشىن شاسیش کج شد راستی این موتور 20 سوپاپه ھر سیلندر 5 سوپاپ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. amir

    ۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (522 ديدگاه)

    205 تی 16واقعا بی نظیر بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. امیر

    ۲ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از 405 gti چیزی گفته نشده

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. امیرمحمد

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (9 ديدگاه)

    هعی
    موتور پژو 306 یا همون موتور GTI6 تا 700 اسب بخار تقویت میشه و شتابش هم به 3/0 ثانیه میرسه
    عجب موتور باحالی
    این موتور تو فروشگاه اینترنتی ایران کارز هست اگه خواستید برید بخرید

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا