پورشهدنده عقبهفته نامه

پورشه 989 سدان، پدر پانامرا

در سال ۲۰۰۹ پورشه مدل پانامرا را معرفی کرد که یک سدان چهاردر با طراحی بسیار نزدیک به ۹۱۱ بود. شاید فکر کنید این اولین خودروی سدان چهاردر ساخت پورشه است اما در حقیقت این‌طور نیست چراکه در تاریخ این شرکت آلمانی سدان‌های دیگری هم وجود دارد. برای معرفی اولین پورشهٔ سدان باید به اواخر دههٔ ۶۰ میلادی بازگردیم. در آن سال‌ها، پورشهٔ سدانی ساخته شد که البته ساخت خود شرکت پورشه نبود.

1967_porsche_911_4_door_troutman_barnes_side_2_0

در اواخر دههٔ ۶۰ میلادی، پورشه تنها به تولید خودروهای اسپرت دونفره می‌پرداخت و از این روند راضی بود؛ اما «ویلیام جی دیک جونیور» مجموع دار خودرو و فروشندهٔ محصولات پورشه در ایالت تگزاس شهر سن آنتونیو، از پورشه درخواست ساخت خودرویی چهارنفره و حتی یک خودروی اسپرت چهاردر را نمود. چراکه در آن سال‌ها جگوار E تایپ با ترکیب ۲+۲ به بازار آمده و در ایالات‌متحده بسیار موفق بود.

Porsche-911-1967-4-Door-Prototype-01

مجموعهٔ خودروهای دکتر ویلیام دیک شامل تعدادی پورشه، فراری و یک رولزرویس بود که هیچ‌کدام از آن‌ها چهاردر نبودند درحالی‌که همسر وی از او درخواست خودرویی چهاردر کرده بود. از سوی دیگر پورشه هم به درخواست ویلیام دیک مبنی بر ساخت خودرویی چهارنفره پاسخ روشنی نداده بود؛ بنابراین او تصمیم گرفت خود اقدام به ساخت یک پورشهٔ چهاردر کند. دکتر دیک انجام این کار را از استودیوهای ایتالیایی درخواست کرد که همگی جواب رد دادند سپس برای این کار از آقایان «Dick Troutma» و «Tom Barnes» کمک گرفت. کسانی که سازندهٔ خودروهای مسابقه‌ای بودند و این پروژه در حدود توانایی‌های آن‌ها قرار داشت.

gallery-1437513728-screen-shot-2015-07-21-at-41446-pm

پروژهٔ ساخت این پورشهٔ چهاردر بر اساس مدل اسپرت ۹۱۱ در دسامبر سال ۱۹۶۶ آغاز شد. در مرحلهٔ اول جهت ایجاد فضای کافی برای نصب درهای عقب، طول ۹۱۱ به میزان ۵۳.۳ سانتیمتر افزایش یافت. بدین منظور با دقت زیاد ورق‌های فلزی مناسبی به کف و سقف خودرو اضافه شد. بدین ترتیب هم طول و هم فاصلهٔ محوری خودرو افزایش یافته و همچنین یک پانل سقف کاملاً جدید و صاف به دست آمد.

gallery-1437513559-screen-s

درهای اصلی ۹۱۱ حذف شدند و بجای آن‌ها چهار درِ جدید طراحی شد. این درها به‌صورت موسوم به خودکشی طراحی شده بودند (همانند درهای رولزرویس فانتوم امروزی) و جذابیت زیادی داشتند. برای این درها نیاز به طراحی پنجره‌ها و فریم‌های جدیدی بود و همچنین جهت هرچه لوکس‌تر شدن خودرو نیز تصمیم گرفته شد پنجره‌های جانبی به‌صورت برقی بالا و پایین شوند. برای این کار هم از موتور سانروف برقی پورشه استفاده شد. دو صندلی بزرگ و راحت با روکش چرم قهوه‌ای هم به قسمت عقبی اضافه شد. برای جبران اضافه‌وزن خودرو از لاستیک‌های پیرلی جدید استفاده شد. ازآنجایی‌که این ۹۱۱ چهاردر بر اساس مدل ۹۱۱S ساخته شده بود، رینگ‌های اصلی آن از نوع آلیاژی بسیار سبک Fuchs بود؛ اما سازندگان احساس کردند که رینگ‌های ساده با قالپاق با شخصیت یک سدان تناسب بیشتری دارد و به همین دلیل رینگ‌ها عوض شدند. در تعلیق خودرو اما هیچ تغییر داده نشد.

سرانجام پورشه ۹۱۱ چهاردر در ماه آگوست ۱۹۶۷ آماده شد. این پورشه ۹۱۱ چهاردر منحصربه‌فرد، هدیهٔ بسیار شگفت‌آوری برای همسر ویلیام دیک بود که در کریسمس ۱۹۶۷ به او تقدیم شد؛ اما آقای دیک هدف دیگری هم در ساخت این ۹۱۱ چهاردر داشت. او احساس می‌کرد یک پورشهٔ باکیفیت و جذاب باید بازار گسترده‌تری داشته باشد و قصد داشت با ساخت این خودرو پورشه را علاقه‌مند به تولید انبوه آن کند. هزینهٔ کل پروژهٔ ساخت این خودرو بیشتر از قیمت یک رولزرویس چهاردر جدید سیلورشادو بود اما این ۹۱۱ کاملاً منحصربه‌فرد و خاص بود و حتی شرکت پورشه بیش از ۴۰ سال بعد به تقلید از آن، سدان پانامرا را تولید کرد. گفته می‌شود که برای ساخت این خودرو در سال ۱۹۶۷ بیش از ۲۰ هزار دلار هزینه شده بوده است.

سپس ۹۱۱ چهاردر در جلسهٔ هیئت‌مدیرهٔ پورشه در اشتوتگارت در سال ۱۹۶۸ نشان داده شد و بسیار موردتوجه قرار گرفت. به همین دلیل پورشه از شرکت پینین فارینا خواست ۹۱۱های چهارنفرهٔ دیگری طراحی کند که منجر به ساخت نمونه‌های چهارنفرهٔ B17 و بعدازآن C20 شد. بااین‌حال ظاهراً هیچ‌کس نمی‌داند این پورشهٔ فوق‌العاده الآن کجاست.

porsche_911_1967_images_1

اما این ۹۱۱ چهاردر تنها سدان تاریخ پورشه نیست زیرا این شرکت در سال ۱۹۸۸ یک سدان عملکردی پروتوتایپ را با نام ۹۸۹ معرفی نمود. این سدان برخلاف ۹۱۱ چهاردر که موتورعقب بود، مجهز به یک پیشرانهٔ V8 آب‌خنک با ۳۰۰ اسب بخار قدرت بود که در قسمت جلوی خودرو نصب شده بود. پورشه ۹۸۹ یک سدان لوکس و درعین‌حال اسپرت بود. این خودرو در اصل بر اساس کوپهٔ اسپرت موتور جلو ۹۲۸ ساخته شده بود؛ اما درنهایت پروژهٔ ساخت این سدان توسط پورشه لغو شد.

Porsche-989

چندی بعد پورشه ادعا کرد که تنها پروتوتایپ ۹۸۹ از بین رفته است اما یک سال بعد به‌صورت خراب پیدا شد. سپس موردبازسازی قرار گرفت و هم‌اکنون در موزهٔ پورشه نگهداری می‌شود. باوجوداینکه ۹۸۹ بیش از ۲۵ سال سن دارد اما به لطف خطوط منحنی خاص پورشه، طراحی آن هنوز هم زیبا و جذاب است. به‌هرحال این دو سدان پورشه چندین سال بعد منجر به ساخت سدان تولیدی پانامرا شدند که موفقیت بزرگی برای پورشه به همراه داشت تا جایی که قرار است سدان کوچک‌تری هم توسط این شرکت آلمانی ساخته شود.

14352424_10154820893397668_

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. مجید

    ۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    جالب بود مثل خود پانامرا متفاوت و تحسین برانگیز!ولی چه حالی میکردن خانواده Dick وقتی اون زمان سوار این ماشین میشدن که اصلا مدلی اینچنینی تو خط تولید نبود!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. king 918

      ۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      توی عکس که کنار 911 قرمز هست خیلی به پانامرا امروزی شبیه شده
      کاش پورشه یه سدان کاملا متمایز با طراحی پانامرا تولید کنه ( نه اینکه پانامرا رو کوچیک تر کنه بفروشه ) یه چیز جدید یه ظاهر خاص و کابین شیک برای رقابت با ائودی …………..

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. uss zumwalt DDG-1000

      ۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      واقعا عجب پیشرفتی داشته

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. عایرضا

    ۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (752 ديدگاه)

    طراحی کنارش از پانامرا نسل قبل خیلی بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (67 ديدگاه)

      زبانم قاصره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. madjid911 GT2

    ۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    ایول به این قدمت و اصالت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Daniel

    ۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (952 ديدگاه)

    پورشه از همون اولشم کامل بوده…. .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      واقعا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. پرهام

    ۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (200 ديدگاه)

    سلام مطالبتون مثل همیشه عالییه . اگه امکانش هست راجع به گاراژ شخصی پال واکر هم یه مطلب بزارید .ممنون!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. PlymouthBarracuda

    ۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (130 ديدگاه)

    خیلی جالب بود.
    سپاس بابت این مقاله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ونوم

    ۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    با تشکر از پدال جان ولی مطالب درباره ی پورشه بدون احمد باقری حال نمیده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. AliASg

    ۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (264 ديدگاه)

    منتظر کامنت های علمی در باب طراحی پورشه از زبان دوست پورشه ستیز و روان پریشمون هستیم خخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      لطفا با احترام برخورد کنیم
      باسپاس

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. AliASg

        ۷ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (264 ديدگاه)

        احترام رو برا دوستی توضیح بده که هنوز متوجه نیست وقتی از چیزی خوشش نمیاد نباید به همه تحمیل کنه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  9. Archi KHAN

    ۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    چه پدری …
    و چه فرزند هایی …

    واقعا
    ” خودروسازی یعنی فراری و پورشه “

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. soroush

    ۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (45 ديدگاه)

    پورشه باید کوپه باشد
    پورشه ای که کوپه نباشد پورشه نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا