هاچ‌بک‌هایی که صندوقدار شدند: مقایسهٔ طراحی پژو 206 و 307 سدان

خودروهای هاچ‌بک امروزه از محبوب‌ترین خودروهای بازار محسوب می‌شوند و اکثر خودروسازان نماینده‌هایی در این کلاس دارند؛ اما گاهاً شرکت‌های خودروسازی تصمیم می‌گیرند برای بازارهای خاصی، یک صندوق به هاچ‌بک‌های خود اضافه کرده و آن‌ها را به‌صورت ناچ‌بک یا همان صندوقدار به بازار عرضه کنند. ملموس‌ترین مثال این اتفاق برای ما ایرانیان، پژو 206 صندوقدار یا SD است که با همکاری ایران‌خودرو و پژو بر اساس نسخهٔ هاچ‌بک این خودرو ساخته شد؛ اما در سوی دیگر پژو نسخهٔ سدان مدل 307 خود را نیز جهت عرضه در کشورهایی چون چین و آرژانتین تولید نمود؛ بنابراین قصد داریم در ادامه طراحی این دو هاچ‌بک صندوقدار شده را با یکدیگر مقایسه کنیم تا بفهمیم کدام‌یک در اضافه کردن صندوق موفق‌تر عمل کرده‌اند.

peugeot-206-sd-vs-307

معرفی خودروها

پژو 206 یک هاچ‌بک کلاس B است که در سال 1998 به‌عنوان جایگزین پژو 205 معرفی شد و سپس نسخه‌های کابریولت یا CC و استیشن یا SW آن هم تولید شد. این خودرو که در زمان خود از طراحی بسیار جذابی بهره می‌برد، آغازگر زبان طراحی جدید پژو بود و بعداً محصولات دیگر این خودروساز فرانسوی در طراحی راه 206 را ادامه دادند. پژو 206 به دلیل طراحی جذاب، هندلینگ خوب و تیپ‌های فراوان در سراسر جهان به محبوبیت بسیار بالایی دست یافت تا جایی که حتی به مدت چهار سال پس از معرفی نسل جدیدش بنام 207، همچنان تولید می‌شد و حتی نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ آن نیز که ظاهری شبیه به 207 پیدا کرده بود با نام 206 پلاس تا سال 2012 در اروپا تولید شد. این هاچ‌بک محبوب در سال 1380 توسط ایران‌خودرو به بازار کشورمان هم عرضه شد و در ایران هم به موفقیت بسیار بالای دست یافت.

peugeot-206-2003-01

در سوی دیگر پژو 307 نیز به‌عنوان نسل جدید 306 در سال 2001 معرفی شد. این خودرو، هاچ‌بکی در کلاس C است و مانند 206 نمونه‌های استیشن و کابریولت آن‌هم ساخته شد. 307 در طراحی کاملاً از 206 الهام گرفته بود و شباهت بسیار زیادی به برادر کوچک‌ترش داشت. همچنین 307 هم خودروی بسیار موفقی بود و حتی توانست عنوان خودروی سال 2002 اروپا را هم کسب کند. هرچند تولید این خودرو در سال 2008 در اروپا متوقف شده و مدل جدید 308 جایگزین آن شد اما تولید 307 همچنان در چین ادامه دارد آن‌هم درحالی‌که هم‌اکنون نسل دوم 308 در بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

peugeot-307-2001-01

هاچ‌بک‌ها صندوقدار می‌شوند!

همان‌طور که اشاره شد، پژو 206 به‌عنوان یک هاچ‌بک جمع‌وجور و جوان‌پسند در بازار کشورمان بسیار موفق عمل کرد؛ اما ازآنجایی‌که خودروهای صندوقدار هم در ایران بسیار پرطرفدار هستند، ایران‌خودرو تصمیم گرفت با همکاری پژو، نسخهٔ سدان یا صندوقدار 206 را هم تولید کند تا این خودرو بتواند توسط خانواده‌ها هم مورداستفاده قرار گیرد. بدین ترتیب پروژهٔ صندوقدار کردن 206 با سرمایهٔ ایران‌خودرو توسط مرکز طراحی پژو برای ایران‌خودرو آغاز شد. سرانجام در سال 2006 نسخهٔ صندوقدار پژو 206 معرفی شد درحالی‌که ایران‌خودرو قصد داشت آن‌را با نام پژو آریان به بازار عرضه کند اما این امر با مخالفت پژو روبرو شد و نهایتاً این خودرو با نام پژو 206 SD در ایران عرضه شد. البته 206 صندوقدار توسط ایران‌خودرو به کشورهایی چون ترکیه، روسیه و الجزایر صادر شد و سپس تولید آن در سال 2007 در آمریکای جنوبی هم آغاز شد.

peugeot-206_sedan-2006-1024

پژو 307 هم از این لحاظ سرنوشتی تقریباً مشابه 206 دارد به‌گونه‌ای که پژو تصمیم گرفت برای بازارهای چین و آمریکای جنوبی نسخهٔ صندوقدار 307 را تولید کند. بدین ترتیب در سال 2004 نسخهٔ سدان 307 توسط پژو معرفی گردیده و در چین و بازارهای آمریکای جنوبی عرضه شد. همان‌طور که در بالا اشاره شد، تولید این خودرو همچنان با انجام چند فیس‌لیفت در چین ادامه دارد.

peugeot-307_sedan_2-0-2004-1024-0c

کدام سدان طراحی بهتری دارد؟

اضافه کردن صندوق به خودروهای هاچ‌بک امر پیچیده‌ای است خصوصاً هاچ‌بک‌هایی مثل پژو 206 و 307 که طراحی خاصی داشته و اضافه کردن صندوق به آن‌ها چالش‌برانگیزتر است. بااین‌حال این کار برای هردوی این خودروها انجام شده است اما کدام‌یک در این زمینه بهتر عمل کرده و طراحی هماهنگ‌تری دارند؟ برای پاسخ به این سؤال مقایسه‌ای میان طراحی آن‌ها خواهیم داشت.

ابتدا با 206 شروع می‌کنیم. این خودرو در نسخهٔ هاچ‌بک طراحی بسیار هماهنگ و زیبایی دارد اما اضافه شدن صندوق موجب شده کمی این هماهنگی و زیبایی مخدوش شود. با توجه به اینکه در طراحی 206 صندوقدار پای ایران‌خودرو به میان بوده است، همواره به کاهش هزینه‌ها توجه شده است به‌گونه‌ای که در بخش جانبی خودرو تا ستون C، هیچ تفاوتی میان نسخهٔ هاچ‌بک و صندوقدار وجود ندارد. به همین دلیل با نگاه به قسمت جانبی 206 SD، صندوق مانند قطعه‌ای اضافه به نظر می‌رسد که به بخش عقبی خودرو چسبانده شده است. برای طراحی صندوق نیز از نسخهٔ کابریولت 206 و همین‌طور پژو 607 الهام گرفته شده است اما بازهم به دلیل کاهش هزینه‌ها، برای چراغ‌های عقب از همان چراغ‌های نسخهٔ هاچ‌بک استفاده شده است درحالی‌که عمدتاً هاچ‌بک‌هایی که صندوقدار می‌شوند از چراغ‌های عقب متفاوتی بهره می‌برند.

peugeot-307_sedan_2-0-2004-1024-19

در سوی دیگر 307 اما رویهٔ متفاوتی در پیش‌گرفته است. در نسخهٔ سدان این خودرو برخلاف 206 در قسمت ستون C تغییراتی ایجاد شده و یک لچکی به آن اضافه شده است؛ بنابراین همین تغییر کوچک تأثیر زیادی در زیبایی نمای جانبی 307 سدان داشته و کاملاً هماهنگ‌تر از 206 SD به نظر می‌رسد. همچنین در این بخش حس اضافه بودن صندوق نیز به چشم نمی‌آید چراکه صندوق فرم معقول‌تری داشته و کاملاً با بدنهٔ اصلی ماشین یکپارچه و هماهنگ به نظر می‌رسد. در قسمت عقب 307 سدان نیز بازهم برخلاف 206 شاهد استفاده از چراغ‌های کاملاً متفاوتی با نسخهٔ هاچ‌بک هستیم که این هم موجب برتری طراحی 307 نسبت به 206 می‌شود. البته هرچند چراغ‌های عقب 307 سدان طراحی جذابی ندارند اما هماهنگی کاملی با این بخش داشته و مناسب یک خودروی سدان هستند درحالی‌که چراغ‌های عقب 206 هاچ‌بک در نسخهٔ سدان چندان نمای جالبی ندارند.

peugeot-307_sedan_2-0-2004-1024-18

بااین‌حال هرچند هردوی این خودروها سال‌ها است که از سبد محصولات اصلی و جهانی پژو کنار گذاشته شده‌اند اما به دلیل اینکه هر دو در کشورهای ایران و چین همچنان در حال تولید هستند، بد نبود که مقایسه‌ای میان طراحی آن‌ها داشته باشیم تا ببینیم کدام‌یک در امر تبدیل یک هاچ‌بک به یک سدان موفق‌تر عمل کرده‌اند. در پاسخ به این سؤال می‌توان گفت که پژو 307 سدان تا حدودی در این زمینه برتر است چراکه با لچکی ستون C، چراغ‌های عقب متفاوت و فرم زیباتر صندوق، طراحی هماهنگ‌تری نسبت به 206 SD دارد که در آن بیشتر به کاهش هزینه‌ها توجه شده است.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

23 دیدگاه

    1. peyman
      سوابق: (305 دیدگاه) ,

      قدیما خودرو صندوقدار رو هاچ بک میکردن الان هاچ رو صندوقدار میکنن😛😛😛😜

      پاسخ
  1. حسین
    سوابق: (1291 دیدگاه) ,

    ۲۰۶ بهتره!
    چون ۲۰۶ جلو و عقب اش یه حالت گرد داره اما اونیکی جلوش گرده اما عقبش ادمو یاد سمند می‌اندازه!
    درسته جفتشون صندوق اضافه شده و تو ذوق میزنه اما حداقل ۲۰۶ sd جلو و عقبش با هم تناسب داره !

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (1291 دیدگاه) ,

      اما اینکه اشاره به این شد که ۲۰۶ با پول ایرانخودرو صندوقدار شد و مالکیت معنوی اش (حداقل قسمتی اش) مال ایرانخودرو هست جالبه!

      پاسخ
    2. sewes
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      ٢٠۶ اس دی رو هنوز هم بعدها سالها که میبینم از جلو میرم پشت و یا عکس باورش برام غیر ممکنه یک خودرو میبینم از بس بی تناسبه. واقعا درکتون نمیکنم که میگید طراحی هماهنگی دارن پشت و جلو مگر اینکه بخواید طراحی کوبیسم و به همه چی بکشونید ! اونم با زور و دیکتاتوری مطلق …

      پاسخ
  2. Sina
    سوابق: (216 دیدگاه) ,

    حالا چون چندین ساله داریم تو خیابونا میبینم دیگه چشممون عادت کرده ولی کسی که برای اولین بخواد 206 SD رو ببینه واقعا نمای عقبش قناص و نا هماهنگ بنظر میاد

    پاسخ
  3. كوروش
    سوابق: (470 دیدگاه) ,

    بنظر من ٢٠۶ هماهنگ تره چطور می گویید٣٠٧ خطوط بدنه و خط سیر دید تز طرفین هماهنگی داره اما ٣٠٧ عقبش خیلی فلت هستش و طراحی زیبایی نداره جدا

    پاسخ
  4. KING 918
    سوابق: (1905 دیدگاه) ,

    هر دو از هم بد ترن …..
    یه ضرب المثل قدیمی هست که میگه ….
    به یه یارویی میگن تفو خوبه یا مفو گفت تف به این لعنت به او ….

    پاسخ
  5. روح الله
    سوابق: (61 دیدگاه) ,

    به نظرمن طراحی 206بهتر از 307هست

    پاسخ
  6. مجید.بهترین یا هیچ.
    سوابق: (7142 دیدگاه) ,

    هر 2 تاشون خیلی قدیمی شدن.
    ارزش بحث ندارن.
    .
    زشتی و قشنگیشون برای خود پژو دیگه مهم نیست.

    پاسخ
  7. Efk
    سوابق: (109 دیدگاه) ,

    این چه مقایسه و قضاوتیه؟206خیلی خوشگل تره و هماهنگ تر
    جلو 307گرده پشتش جعبه ای اما 206 درسته 100% هماهنگ نیست اما در کل خوشگله و اسپرته(البته در مقایسه با 307)

    پاسخ
  8. یوسف
    سوابق: (279 دیدگاه) ,

    206 که در زمان معرفی یک طراحی انقلابی و بی بدیل در بخش هاچ بک های شهری بود و برادرش ۳۰۷ روزهای طلایی پژو در بازارهای جهانی رو رقم زدن، این رویه با طراحی های ضعیفی مانند ۲۰۷ و سری اول ۳۰۸ متوقف شد ولی با عرضه سری دوم ۳۰۸ و همچنین ۲۰۰۸ و ۳۰۰۸ پژو در حال بازگشت به روزهای خوب طراحیشه.

    پاسخ
  9. شهین
    سوابق: (25 دیدگاه) ,

    207 سدان هم قرار بود ایران بزنه ولی به لطف تلاش ایران خودرو دادن به برزیل

    پاسخ
  10. تصویر پروفایل mehran.Jy
    mehran.Jy
    سوابق: (128 دیدگاه) ,

    اگه ۲۰۶ انگار صندوق بهش چسبوندن
    اون ۳۰۷ انگار از وسط ماشین یه بنز ای کلاس ۲۰۰۱ بهش وصل کردن.
    اصلا نابوده

    پاسخ
    1. سیدامین فاخر
      سوابق: (71 دیدگاه) ,

      هیچ کودوم فقط رانا

      پاسخ
  11. تصویر پروفایل حامد
    حامد
    سوابق: (121 دیدگاه) ,

    هردوشون ناهماهنگن. مخصوصا 206. انگاری یه جعبه به پشتش خوروندن. از اون مهمتر اینکه برای تبدیل یه هچ بک به سدان خانوادگی به جز صندوق عقب به فضا برای سرنشینان عقب هم نیاز هست ! که تو 206 اصلا براش فکری نشده.

    پاسخ
  12. حمیدرضا
    سوابق: (555 دیدگاه) ,

    هر دو این خودروها برای این صندوقدارشدن چون فضای باری کمی داشتن هیچ کدوم هم چهره خوبی ندارن اما کمی کاربردی تر شدن که همین برای هر دوشون کافی هست و البته قراره سدان های ارزان قیمتی باشن که در ایران متاسفانه نیست

    پاسخ
  13. بهزاد
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    واقعا مقایسه بدی بود چون نتیجه گیری بدتری داشت آخه برادر من کجای ۳۰۷ زیبایی ۲۰۶ رو داره هرچی به تصاویر بیشتر نگاه میکنم برام اینکه پژو بعد از ۲۰۶ اومده ۳۰۷ رو اونشکلی ساخته مضحکه و اینکه انصافا ۲۰۶ هم هاچ بک و هم سدان از نظر طراحی علی الخصوص سپر و کاپوت بسیار هماهنگ تر و جذابتر از ۳۰۷ ها هستش اینو هم بگم که لچکی ۳۰۷ مسخره تر از لچکی این پراید خودمون هستش لچکی خوب رو میخوای نمونش سوناتا ببینین چقدر هماهنگ و معنی داره

    پاسخ
  14. محمد بیاناتی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    هر چند از 206 SD متنفرم ولی خداییش 307هم نمای عقب جانبیش کپی سمنده که😭

    پاسخ
  15. TSHDN
    سوابق: (44 دیدگاه) ,

    206sd خیلی طراحیش بهتره . پشت 307 آدمو یاد تیبا میندازه!

    پاسخ
  16. ياسر عشق ماشين
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام.حیفم اومد نظرندم.متاسفانه داخل خودرو 206 اس دی به بیرونش نمی خوره ولی تناسب طراحی داخل وبیرون 307 واقعا عالیه.مخصوصا طراحی صندوق عقب 307 ولی 206 واقعا صندوقش افتضاحه.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.