کادیلاک

کادیلاک ELR و رویکردهای نوی یک شرکت قدیمی

چند سال اخیر، برعکس انتظارات، به کام کادیلاک بود. در دوره‌ای که رکود اقتصادی و کمبود نوآوری دست در دست هم داده و با حمله‌های گازانبری در یک چشم به هم زدن بسیاری از غول‌های خودرو سازی را یک به یک به زانو درآورده‌اند، کادیلاک با حفظ خون سردی تمام امید خود را به نوآوری و خلاقیت مهندسانش بسته. و البته پاداش این صبر و انتظارش را هم گرفته. این موفقیت به وضوح در طراحی منحصر به فرد و کارایی ATS و CTS مشهود است.

Cadillac ELR Luxury Coupe
Cadillac ELR Luxury Coupe
حال نوبت آن شده که کادیلاک یکی دیگر از آس های خود را رو کند: کادیلاک ELR. این خودرو برای تکمیل تریلوژی اخیر کادیلاک، به نظر عاری از هر کمبودی، قصد دارد تا بالاتر از دو برادر کوچک‌تر خود قرار گرفته و بازار خودروهای نسبتاً گران قیمت و لوکس را هدف قرار داده. ظاهری خیره کننده، نو و تجملی، در کنار موتوری ۴ سیلندر که وظیفه‌ی تأمین باطری نسبتاً عظیم خودرو را، برای راه اندازی سیستم پیشرانه‌ی الکتریکی بر عهده دارد، ELR را قابل تمایز می‌سازد. اما باید دید که تمامی این اجزا چگونه در کنار هم قرار گرفته‌اند و آیا ارزش خرج کردن ۷۵,۰۰۰ دلار را دارد؟ برای دریافت پاسخ به این سؤال در ادامه با ما همراه باشید.

ظاهر زیبا به ارزش ۳۵,۰۰۰ دلار

ظاهر ELR یادآور خودروهای درون فیلم‌های علمی تخیلی همچون IRobot است. طراحی بدنه بسیار چشم نواز و نو بوده و باعث تمایز ELR از اکثر خودروها می‌شود. کاپوت خودرو با دقت تراش کاری شده و جلوی آن به دلیل ارتفاع زیاد ابهت خاصی پیدا کرده است.چراغ‌های جلو و عقب با وجود فضای کمی که اشغال کرده‌اند، اما بسیار کار آمد بوده و زیبایی خودرو را دوچندان کرده‌اند. شیشه‌ی جلو متناسب با یک خودروی کوپه با شیب ملایم ساخته شده و با فراهم کردن زاویه‌ی دید وسیع، باعث می‌شود احساس کنید تمامی جاده را تحت نفوذ خود دارید. این شیب ملایم در ساخت شیشه‌ی عقب نیز حفظ شده و در پایان نیز، سقف خودرو با یک انحنای ظریف زینت بخش آن دو می‌شود. اما متأسفانه در هنگام دنده عقب گرفتن متوجه شدیم که برعکس زاویه دید گسترده از جلو، حدود ۳۰% زاویه‌ی دید عقب، به دلیل طراحی نامناسب پنجره‌های کناری سد شده است.

طراحی درون خودرو متناسب با قیمت آن بوده و بسیار تجملی است. اکثر سطوح مانند فرمان و صندلی‌ها با چرم دست دوزی شده و قسمت‌های دیگر همچون داشبورد و کنسول خودرو با پلاستیک سیاه درجه یک که در ساخت پیانو استفاده می‌شود پوشیده شده. برخی از قسمت‌های درها نیز مزیّن به چوب گشته است. با این حال احساس می‌شود که کمی در طراحی داخل زیاده روی شده; چشم‌ها را میزند.

صندلی‌های ردیف جلو راحت و دارای فضای فراوان می‌باشند اما در طرف دیگر، در حق صندلی‌های ردیف عقب اجحاف شده. زیرا فضای کمی در اختیار آنها قرار داده و عملاً آنرا برای نشستن نامناسب کرده است. ما به این نتیجه رسیدیم که تنها استفاده‌ی مناسب از صندلی‌های عقب برای سوار کردن شخصی مورد تنفر فراوان و رفتن به یک رانندگی ۸ ساعته بدون توقف (حتی برای دستشویی) می‌باشد!

دوگانه سوزی به ارزش ۲۵,۰۰۰ دلار

اشتباه نکنید! منظور از دوگانه سوزی اضافه کردن سیلندر CNG توسط سایپا (مطمئن!) به پراید ۱۳۱ نیست. ELR در کنار موتور ۴ سیلندر خود، دارای یک باطری قدرتمند نیز می‌باشد که می‌تواند با تولید نیرویی تا ۱۸۱ اسب بخار، و به حرکت در آوردن چرخ‌های جلو شما را تا مسافت ۵۰ کیلومتر جابه جا کند.

به لطف استفاده از فناوری HiPer-strut فاصله‌ی محور تایرهای جلو با محور فرمان کاهش یافته و موجب بهبود چرخش تایرها شده، و همچنین به حفظ حالت عمودی تایرها با جاده کمک می‌کند. اما محور عقب برای یک خودروی الکتریکی بهینه سازی نشده و هنگام عبور از سربالایی‌ها و یا هنگام پیچیدن در تنگه‌ها کمی بدقلقی می‌کند.ELR صفر تا ۱۰۰ را در حالت بنزین سوز در ۸.۲ ثانیه و در حالت الکتریکی در ۹.۱ ثانیه پر می‌کند. با وجود کارکرد مناسب باطری، اما این مقدار نیرو، بیشتر مناسب یک خودروی الکتریکی ساده و ارزان‌تر است، نه ELR هفتاد و پنج هزار دلاری.

نه به این شوری شور، نه به این بی نمکی

طبق انتظار رانندگی در حالت الکتریکی بسیار کم صدا و راحت می‌باشد (قابل توجه کسانی که عادت به بیرون بردن ماشین، ظهر گرما و بدون اجازه اهل منزل دارند). اما پس از اتمام باطری، هنگامی که برای شارژ مجدد آن اقدام به روشن کردن موتور بنزین سوز می‌کنید، از صدای آن شگفت زده خواهید شد. تفاوت دو حالت همچون تفاوت گوش دادن به راه رفتن مورچه و فیل است! متأسفانه انتظار نمی‌رفت که در زیر همچنین پوسته‌ی زیبایی، چنین موتور پر سر و صدایی قرار گرفته باشد. کادیلاک انتظارات را از خودروی خود به بسیار بالا برده بود اما این موتور پر سر و صدا، نقطه ضعف بزرگی برای یک خودروی امروزی، مخصوصاً خودرویی لوکس محسوب می‌شود.

حالت‌های ویژه به ارزش ۱۵,۰۰۰ دلار

چهار حالت ویژه و قابل انتخاب برای ELR در نظر گرفته شده است که می‌تواند در بهینه‌تر و روان‌تر کردن رانندگی نقش به سزایی داشته باشند. حالت اول، حالت پیش فرض کارخانه است که بر متوازن کردن راحتی و بهینه سازی مصرف سوخت تاکید دارد. حالت دوم، حالت ورزشی با انجام تغییراتی جریان بنزین، سیستم هدایت و سیستم تعلیق را برای رانندگی در سرعت‌های بالا متناسب می‌سازد. حالت کوهستان موتور را با سرعت بالاتری به حرکت وا می‌دارد تا مانع از خالی شدن باطری گردد. و در آخر حالت ذخیره با بهینه سازی مصرف باطری، عمر آن را طولانی‌تر کرده و خودرو را مناسب برای رانندگی در شهر می‌سازد.

در پایان و به عنوان آخرین تجملات باقی مانده در آستین، ELR دارای سیستم ضد سرقت متصل به رادار، حسگر پیشگیری از خواب آلودگی و حسگر هوشمند هشدار برخورد از جلو می‌باشد.

[jwplayer mediaid=”56125″]

نتیجه گیری

پس از ATS و CTS انتظار داشتیم تا کادیلاک ضربه‌ی تمام کننده‌ی خود را به بازار زده و با ساخت خودرویی تجملی‌تر، این سه گانه را به خوبی و خوشی به پایان رسانده; برای هر خریداری با هر توان مالی به عنوان یک انتخاب مناسب قرار گیرد. اما به نظر می‌آید که آخر کاری، کادیلاک صبر خود را از دست داده و سه گانه ی خود را به شکل نامطلوبی به پایان رسانده است. ELR به عنوان یک خودروی دو گانه سوز الکتریکی، نقاط قوت زیادی دارد اما ظرفیت‌های آن بسیار بیشتر از این‌ها است. ظرفیت‌هایی که اگر کمی بیشتر بسط داده می‌شدند، می توانست آن را برای چندین سال متوالی، یکه تاز هم رده‌های خود سازد. [دانلود ویدئو]

ترجمه: M008

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. جواد

    ۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (33 ديدگاه)

    از همه نظر محشره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. حمید

    ۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (645 ديدگاه)

    اون لچکی جلوش خیلی باحاله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. PEUGEOT

    ۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (999 ديدگاه)

    باسلhم
    خیلی خوشگله یعنی هرچقدر بگم زیباست بازم کم گفتم
    آخه تو طراحی نگاه کن بی نظیره
    طراحی چراغ های عقب و جلو رو نگاه کن که چقدر روی بدنه ماشین کشیده شده
    حتی آینه بغل هم طراحی شکسته و تیزی داره
    طراحی داخلش هم دیگه حرفی واسه گفتن نذاشته
    آخه خدا ما چه گناهی کردیم نمی تونیم از این ماشینا سوارشیم
    P E U G E O T

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. توفیقی

    ۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1122 ديدگاه)

    من از ماشین هیبریدی خوشم نمیاد.به جای موتور 4 سیلند و یه موتور هیبرید
    یه موتور 8 سیلند سوپرشارژدار مثل CTS-V بزنن من که اونو به این ترجیح میدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. km

      ۲ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (679 ديدگاه)

      توفیقی جان آمریکایی ها و اروپایی ها مثل من و شما فقط به دنبال اسب بخار و سرعت و این حرفا نیستند. دنبال کم مصرف بودن، کارایی زیاد و … هستند که ماشین هیبرید رو میخرن باور کن این قضیه هنوز تو ایران جا نیفتاده وگرنه مردم به اینجور ماشینا حمله ور میشدند. به نظر شما چرا پورشه، بنز، کادیلاک، لکسس و … برای همه ی مدلهاشون هیبرید هم عرضه می کنند تازه با قیمت بالاتر و میتونن ضرر هم کنن؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. sorena330تحریم گیرندگان جان مردم تاپیروزی

        ۲ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (745 ديدگاه)

        یه چند مدل سوناتا هیبریدی (blue tech) وارد مناطق آزاد ارس و انزلی کردن اما اصلا استقبال نشد…

        دقیقا همون اتفاقی که برای لکسس هیبریدی افتاد…

        با بنزین لیتری 700 کسی به فکر محیط زیست نیست…

        نظرمن اینه که نظام برای خودرو های هیبریدی یا الکتریکی یا اونهایی که کمتر از 100 گرم co2 وارد هوا میکنن تعرفه رو بردارن یا حتی سوبسید تعلق بدن…

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. PEUGEOT

    ۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (999 ديدگاه)

    توفیقی جان من هم باهات موافقم ولی مصرف پایین و طراحی بسیار زیبا تا حدود زیادی این عیب رو می پوشونه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ahmad

    ۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1170 ديدگاه)

    قشنگه. عقبش شبیه لکسوز lfa شده.صندلی های عقبش جای نشستن یه نفرو الکی پر کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. km

    ۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (679 ديدگاه)

    به نظرم کادیلاک تو طراحی داخلی حرف اولو میزنه.(بدون تعصب گفتم)
    هر کی موافقه لایک کنه هر کی مخالفه دیسلایک و لطفا نظر بده که کدوم برند از این نظر سرتره. ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. PEUGEOT

      ۲ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (999 ديدگاه)

      تا حدود زیادی موافقم km جان ولی بی رقیب نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. محسن.د

      ۲ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (1447 ديدگاه)

      kmجان به نظر من آئودی سرتره!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. alireza

      ۲ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (93 ديدگاه)

      Km جان طراحی داخلیش زیباس ولی مثل بنز یا ب ام و اون موندگاری رو نداره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. جهانگير

      ۲ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (147 ديدگاه)

      تویوتا رو عشقه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. زیگما

        ۳ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (3072 ديدگاه)

        سکوت مرا پذیرا باشید

        موافقم 0
        مخالفم 0
    5. محسن.د

      ۲ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (1447 ديدگاه)

      همه ی زیبایی کادیلاک به اون صفحه نمایش وسطش هست که تو حالت روشن(ومخصوصا وقتی باتری رو به رنگ سبز نشون میده!) به چشم آدم خیلی زیبا میاد.همین کادیلاک با صفحه نمایش خاموش!
      http://www.netcarshow.com/cadillac/2014-elr/1024×768/wallpaper_3b.htm
      آئودی از تمام فضا خیلی خوب استفاده میکنه از دسته دنده فوق العاده زیبا و ساعت آنالوگ تاحتی دکمه های روی سقف!ضمن اینکه بدون شک آئودی خیلی بیشتر به مسائل ارگونومیک فکر میکنه! دوتا عکس از دو محصول لوکس آئودی و کادیلاک از یک زاویه و با چراغهای روشن.(جفتشون قشنگن،سلیقه هر نفر فرق میکنه)
      http://www.netcarshow.com/audi/2014-a8l/1024×768/wallpaper_11.htm

      http://www.netcarshow.com/cadillac/2014-cts/1024×768/wallpaper_2c.htm

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علی عقیلی

        ۲۵ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (118 ديدگاه)

        محسن دمت گرم
        ولی خب بابا ایودی A8 یکی از لوکس ترین ماشینهای دنیا بعد از بنزه
        من طراحی و امکانات عقب ایودی A8 رو بیشتر از هر ماشینی تو دنیا دوست دارم .
        ولی خب خودم یه S65 AMG میخرم !!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. Sina.Ferrari

    ۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (615 ديدگاه)

    بسمه تعالی
    نمره از ۲۰
    طراحی بیرونی=۲۰
    طراحی داخلی=۱۸
    شتاب =۱۲
    قدرت موتور(هردو)=۱۴
    ای کاش تو کشورمون به جای CNG از سوخت الکتریکی استفاده کنن.
    ولی کو گوش شنوا.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. hoseyn

    ۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    در جواب نویسنده(نه مترجم محترم)باید گفت:
    فقط املا ننوشته غلط نداره!!کادیلاک میخواسته دیرتر از این عرضه نکنه!!و تا چند ماه دیگه مدل جدیدش بدون ایراد احتمالا می یاد!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. زیگما

    ۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    بدون شک یک ی از زیبا ترییییییییییین خودرو هایی است که در سال 2013 به بازار اومده.دهانم همچنان باز است.خیلی زیباست.واقعا دارم به این موضوع شک میکنم که جی ام واقعا در سال 2008 ورشکسته شد؟
    همچنان دهانم از طراحی این خودرو باز استتتتتتتتتتتت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. زیگما

    ۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    1.به چرم داخل خودرو و به خصوص روی داشوبرد دقت کنید.یه لایه چرمی که از روی سرعت سنج میگذره و با شیب ملایمی به ستون ها میرسه.لایه دوم روی کنسول مرکزی هست.لایه سوم هم روبروی صندلی شاگرد.یه مقدار هم جیر بکار بردن.کیفیت و طراحی فضای داخلی بسیار زیباست.
    2.قابل توجه نویسنده ، برای اینکه حالت شیک و مجلسی خودروی کوپه پیدا کنه مجبور هستن ستون عقب رو با زاویه زیاد طراحی کنن.برای همین نقطه ی کور زیاد داره.
    3.ترجمه هم کار هر کسی بود، واقعا زیبا بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. SAEED

    ۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (197 ديدگاه)

    سلام.
    کادیلاکو دوس دارم،بنظرم همه چیزش جذابه!حتی تلفظ کلمه ((کادیلاک)) ب آدم هیجان میده!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. آرمین 66

    ۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (238 ديدگاه)

    حالم بهم میخوره از ماشین های ایرانی همش تکراری شده 206 که برای 13 سال پیشه پژو 405 برای 25 سال میشه پژو پرشیا 13 سال میشه سمند هم فقط چراغاشو عوض کردن 12 سال پراید هم 25 سال تیبا که عقبش با جلوش همخونی نداره 40 ساله پیکان وانت داره تولید میشه که فقط سپر عقب جلوشو تغییر دادن دنا هم که همون سمند چراغ جدیده رانا هم بدنش 206 صندقداره ماشین های ایران خودرو و سایپا خیلی بدرد نخورن عقب مونده ام صنعت خودرو سازی ما برمیگرده به 40 50 سال که هیچ پیشرفتی نکرده با تشکر از با تجربه ها ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احسان1

      ۳ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (113 ديدگاه)

      خسته نشدی از این جمله های تکراری تو هر موضوعی همین کامنت رو میزاری میخواد به موضوع ربط داشته باشه میخواد نداشته باشه اینایی که شما میگی خودمون میدونیم نمیخواد به خودمون دیکته کنیم داریم میبینیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. فقط سری ۳

      ۳ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (129 ديدگاه)

      اگر اشتباه نکنم پژو ۴۰۵برای ۳۲سال پیشه .برای سال۱۹۸۲باتشکر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. حامد MASERATI GT

    ۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (308 ديدگاه)

    چه هیبتی داره لامصب

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری

    ۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (615 ديدگاه)

    بسمه تعالی
    آرمین بهتر نبود از علائم نگارشی استفاده می کردی تا بفهمیم داری چی میگی؟!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. آلمان و ایتالیا

    ۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (310 ديدگاه)

    اصلا تابلو که تو کشته مرده ی ماشین آمریکایی هستی
    خودش میدونه کیو میگویم
    آلمان و ایتالیا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. ali

    ۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (96 ديدگاه)

    قیمتش خیلی تنده… با این پول ماشینای بهتری میشه خرید با قیمت پایین تر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. feri

    ۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (233 ديدگاه)

    حرف نداره فقط حیف جا نیست آدم عقبش بشینه همش جای ماشینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. آرمین 66

    ۳ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (238 ديدگاه)

    سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری از چه لحاز میگی حرف من واقعیت است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری

    ۳ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (615 ديدگاه)

    بسمه تعالی
    نه اشتباه نکن،حرفات کاملا صحیحه.
    منظورم اینه که از علائم نگارشی (ویرگولی ،خط فاصله ای و…)استفاده کنی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. سعید

    ۳ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (222 ديدگاه)

    ماشین خوبی هست شاید وقتی آفتاب از غرب طلوع بکنه من هم یه دونه اش رو خریدم و انداختم زیرپام…

    ولی نمی دونم چرا هر وقت این ماشین ها و بررسی شون رو می خونم احساس شدید افسردگی می گیرم …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. مرتضی

    ۳ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (849 ديدگاه)

    داخلش به شدت دلگیر و در عین حال یغوره مثل اکثر کادیلاکا!!! بیرونش سیاهه زشته بقیه رنگاش جالبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. ESI

    ۳ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (387 ديدگاه)

    کادیلاک عاشق اسمتم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. محمدرضا

    ۴ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (206 ديدگاه)

    یکی از اینا ماه آینده قراره به تبریز بیاد و ارس پلاک شه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. مجتبی

    ۶ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (49 ديدگاه)

    سلام به همه.
    وقتی اسم کادیلاک رو میشنوم،اولین چیزی که به ذهنم خطور میکنه،طراحی لوکس و راحت داخل کابین هستش،اما تو این مدل،بنظرم یکمی در مورد فضای داخلی کابین شرکت کادیلاک خوب عمل نکرده.از طرفی هم،حیفه برای این ماشین فقط به موتور4 سیلندر رضایت داد.حداقل باید 1 موتور6 سیلند یا 1موتور دیزل هم براش قرار میداد(برای بازده بهتر و آلایندگی کمتر).
    طراحی داشبورد دقیقا مثل مدل قبلیه(Cadillac CTS)،میشه گفت کادیلاک خواسته همون نما رو با قسمت های جداشده،به نمایش بذاره.رنگ کرمی برای داخلی کابین هم زیادی تو چشمه،مخصوصا که اگه قرار باشه با لباس های چرم تیره رنگ سوار ماشین بشی،بنظرم سریع براق بودن خودشو از دست میده.تو طراحی بیرونی هم باید گفت چراغ های عقبش زیادی روی ماشین کشیده شده،اما از طرفی هم اتصالش به خط بدنه ای که روی درها ایجاد شده،زیبایی خاصی به ماشین داده و باعث شده شیب ماشین محسوس ودل نشین بشه.طول ماشین هم یجورایی کمه که شاید بشه فضای کم صندلی های عقب رو به این ربطش داد.وقتی از جلو به ماشین نگاه میکنی،چراغ های نازک با جلو پنجره باز و بزرگ تناسب نداره و تو ذوق میزنه(احساس دماغ گندگی رو القا میکنه).در کل طراحیش اصلا در حد کادیلاک نیس،مخصوصا برای سال2014 ودر شرایط بدتر،برای سال2015.مخصوصا وقتی حریف مقابلش کوروت c7،فورد 2015 و شورولت کامارو2014 باشه.فک نکنم کادیلاکELR بتونه مث دو برادر قبلیش تو عرصه خودروهای لوکس بدرخشه.مخصوصا با قیمت 75000 دلار!!!
    راستی رفقا،بنظرتون cng میذارن روش یا lpg؟!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا