کانسپت‌های فراموش‌شده: کرایسلر فایرپاور

نام کرایسلر فایرپاور
معرفی نمایشگاه دیترویت 2005
ترکیب موتور جلو
پیشرانه 6.1 لیتری V8 همی
قدرت 425 اسب بخار
گشتاور 570 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب
وزن 1540 کیلوگرم

کانسپت کرایسلر فایرپاور (Firepower) به‌عنوان پیشنهاد ایدهٔ ساخت یک گرند تورر بر اساس دوج وایپر ارائه شد. این کانسپت رویکردی لوکس‌تر از وایپر داشت. فایرپاور تقریباً 12 سال پیش در نمایشگاه دیترویت رونمایی شد و کرایسلر قصد داشت با آن نمایشی از یک گرند تورر لوکس و زیبا را ارائه کند. فایرپاور در برخی قسمت‌های طراحی بیرونی از آستون‌مارتین DB9 تأثیر گرفته بود هرچند که در روز رونمایی گفته شد که این کانسپت تحت تأثیر کانسپت کرایسلر ME 4-12 که یک سال قبل معرفی شده بود طراحی شده است.

chrysler-firepower_concept-2005-1024-01

کانسپت فایرپاور لباسی از رنگ نقره‌ای مرواریدی بر تن کرده بود و از رینگ‌های آلومینیومی براق بزرگ برای آن استفاده شده بود که در جلو 19 اینچی و در عقب 20 اینچی بودند. در قسمت جلویی این خودرو، جلوپنجرهٔ معروف کرایسلر در ابعادی بزرگ خودنمایی می‌کرد که در اطراف آن نیز چراغ‌های روشنایی در روز نصب شده بودند. فایرپاور در قیمت عقبی با فرم شیشه و چراغ‌های عقب، شباهت‌هایی با آستون‌مارتین DB9 داشت.

داخل کابین فایرپاور اما به‌صورت قابل‌توجهی از وایپر فاصله گرفته بود و نمایی کاملاً لوکس و درخور یک GT بزرگ داشت. طراحان در این قسمت از چرم سفیدرنگ باکیفیت و به همراه قطعاتی از جنس آلومینیوم براق استفاده کرده بودند که نمایی لوکس و پرزرق‌وبرق به اتاق فایرپاور بخشیده بود. در مرکز دریچه‌های تهویهٔ این خودرو نمایشگرهای کوچکی تعبیه شده بودند که با اعدادی دیجیتال دما را نشان می‌دادند. چیزی که امروزه در آئودی TT بکار رفته است.

chrysler-firepower_concept-2005-1024-07

هرچند کرایسلر فایرپاور بر اساس دوج وایپر ساخته شده بود اما از یک پیشرانهٔ 6.1 لیتری V8 همی استفاده می‌کرد که 425 اسب بخار قدرت و 570 نیوتن متر گشتاور داشت. این نیرو از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب انتقال میافت و خودرو را در کمتر از 4.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت می‌رساند درحالی‌که حداکثر سرعت آن نیز 280 کیلومتر در ساعت اعلام شده بود.

chrysler-firepower_concept-2005-1024-09

البته گفته می‌شد که این اعداد صرفاً برآورد کرایسلر از عملکرد فایرپاور بوده‌اند و هرگز این خودرو مورد آزمایش عملی قرار نگرفت. همچنین فایرپاور صرفاً به‌عنوان یک کانسپت باقی ماند چراکه با توجه به اظهارات معاون ارشد سابق طراحی کرایسلر «Trevor Creed»، این شرکت نمی‌توانست راه مناسبی برای تولید آن پیدا کند. بااین‌حال اگر فایرپاور تولید می‌شد با توجه به مشخصات و طراحی مناسبش می‌توانست رقیبی مناسب برای کوپه‌های لوکسی چون آستون‌مارتین DB9، بنتلی کانتیننتال و مرسدس بنز CL باشد.

منبع: Motor1

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

10 دیدگاه

  1. (ali (CHEVY NOVA
    سوابق: (1731 دیدگاه) ,

    خیلی ماشین زیبا و قدرتمندی هستش ((موتورهمی با 425 اسب))
    کرایسلر نمیتونست این مدل رو تولید کنه چون رقیب وایپر میشد اما اگه تولید میشد واقعا
    عالی میشد
    من که دوستش دارم این ماشین رو

    پاسخ
    1. madjid911 Gt2
      سوابق: (6183 دیدگاه) ,

      موتور Hemi ❤❤❤

      این موتور برای من یعنی یک دنیا عشق و علاقه و خاطره.

      یادش بخیر پلی موث همی کودا ❤❤❤

      پاسخ
  2. عارف
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    خیلی شبیه فراری F12 هستش.
    در کل خوشگله و واقعا با طرح ماشین های مدل 2017 جلوتر که نباشه پایین تر نیست با اینکه مال 12 سال پیش هستش.

    پاسخ
  3. علیرضا
    سوابق: (222 دیدگاه) ,

    طراحی داخلیش معرکس

    پاسخ
  4. مجید
    سوابق: (542 دیدگاه) ,

    ای کاش کرایسلر این مدل و همچنین مدلME 4-12 رو تولید میکردچون به نظرم اگه تولید میشدن جایگاه امروزیش این نبود!

    پاسخ
  5. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (686 دیدگاه) ,

    اگه خودروسازان آمریکایی تصمیم بگیرند در هر کلاسی محصولی برای ارائه داشته باشند تا با رقبای جهانی خودشون رقابت کنن، مجبور میشوند تا پروژه هایی مثل این را از آرشیوها بیرون کشیده و اجرایی کنند.
    فقط تصور کنید کرایسلر فایر پاور با گیربکس هشت سرعته دو کلاچه و موتور هلکت رقیبی برای گلاویز شدن با فراری اف 12 برلینتا تی دی اف خواهد بود.

    پاسخ
  6. ونوم
    سوابق: (535 دیدگاه) ,

    منم عکسشو دیدم یه لحظه فکر کردم فراریه ولی عجب کابینی داره خیلی لوکسه

    پاسخ
  7. احمد باقری
    سوابق: (4715 دیدگاه) ,

    طراحیش واقعا حرف نداره.

    پاسخ
  8. aliqani
    سوابق: (102 دیدگاه) ,

    به طور کلی خیلی منو یاد one-77 انداخت

    پاسخ
  9. ماسل
    سوابق: (196 دیدگاه) ,

    داشبوردش با آدم حرف میزنه،لعنتی

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.