فوردکیا

کیا اسپورتیج در برابر فورد کوگا

خانواده‌هایی که دنبال شاسی‌بلندی شیک و به‌روز و کاربردی هستند و درعین‌حال نمی‌خواهند بهای زیادی را نیز بپردازند همیشه کیا اسپورتیج را در نظر داشته‌اند. مدل کنونی از اوایل سال ۲۰۱۶ عرضه شده و ظاهری جدید را به همراه کیفیت داخلی بهبود یافته عرضه می‌کند. رقبای قدرتمند زیادی در برابر این خودرو وجود دارند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به فورد کوگای محبوب اشاره نمود.

Kia Sportage vs Ford Kuga
Kia Sportage vs Ford Kuga
کوگا همیشه یکی بهترین خودروها برای راننده در این کلاس بوده و کاربرد زیادی را با صندوق جادار خود دارد. اسپورتیج تمرکز خود را بر کیفیت کابین و آسایش آن گذاشته و هنوز هم گارانتی ۷ ساله‌ی کیا را به همراه تجهیزات استاندارد سخاوتمندانه دارد. کدام‌یک از این دو خودرو انتخابی ایده آل برای خانواده است؟ با ما همراه باشید تا نتیجه‌ی این شاخ‌به‌شاخ را مشخص کنیم.

استایل و طراحی ظاهری
نسل قبلی اسپورتیج استایل زیبایی داشت اما مدل جدید در جاده واقعاً برجسته به نظر می‌آید. اگرچه که تیپ آن بسته به نظر شما می‌تواند چیز خوب یا بدی باشد. چراغ‌های جلوی برجسته، جلوپنجره‌ی گیراتر و بدنه‌ی انحنادار حسی انکارناپذیر را به اسپورتیج می‌بخشند مخصوصاً اگر تریم GT Line را در نظر بگیریم که رینگ‌های چرخ بزرگ‌تر و متناسب با قوس چرخ‌ها را به خودرو می‌افزاید.

sportagekuganewgrille
برخلاف اسپورتیج، برخی افراد شاید فورد کوگا را کهنه خطاب کنند اما با انتخاب رنگ و رینگ مناسب، کوگا هنوز هم نمای مناسبی دارد مخصوصاً اگر تریم تیتانیوم X را سفارش دهید. فیس لیفت اخیر انجام شده روی کوگا جلوپنجره‌ی جدیدی را به خودرو افزوده که موجب شباهت آن به شاسی‌بلند اِج شده و جذاب‌تر از مدل قبل از فیس لیفت به نظر می‌رسد.

sportagekuganewstyling
کابین خودرو
کیا گوش به نظرات مشتریان سپرده بنابراین کابین جدید از مواد بهبود یافته و طراحی ارگونومی معقولی سود می‌برد. تجهیزات استاندارد مناسب و ویژگی‌های خوبی چون پورت‌های شارژ USB برای سرنشینان عقب باعث می‌شوند تا اسپورتیج انتخابی مناسب برای خانواده‌ها باشد.

sportagekuganewinterior
کوگا کمی سن بالای خود را نشان می‌دهد و طراحی داخلی آن با هاچبک فوکوس اشتراکات فراوانی را دارد. این مورد ضرورتاً بد نیست اما پلاستیک‌های ارزان‌قیمت زیادی در کابین دیده می‌شوند. صفحه‌نمایش سیستم اطلاعات سرگرمی کوگا با فیس لیفت صورت گرفته بهبود یافته اما هنوز هم احساس عقب‌ماندگی یک یا دو نسل از بهترین‌های آلمان را دارد.

sportagekuganewsideinterior
در بحث فضای داخلی، این اسپورتیج است که دوباره در صدر قرار می‌گیرد. صندوق‌عقب خوش‌ترکیب با ۵۰۳ لیتر حجم (۴۹۱ لیتر در مدل‌های دو دیفرانسیل) برای کیا وجود دارد که درب عقبی برقی دسترسی به آن را میسر می‌سازد. فضای سرنشینان نیز فراوان است و برای کسانی که در عقب می‌نشینند فضای زیاد وجود دارد و درهایی که به‌طور وسیع باز می‌شوند کمک می‌کنند تا افراد راحت سوار خودرو شوند.

2016 KIA Sportage
۲۰۱۶ KIA Sportage
صندوق بار ۴۴۲ لیتری کوگا ناامیدکننده است و به‌طور قابل‌توجهی کوچک‌تر از نیسان قشقایی می‌باشد، خودرویی که خیلی جمع و جورتر از کوگا بوده اما به همراه لاستیک زاپاس، فضای بار ۴۰۶ لیتری دارد. فضای سرنشینان در کوگا معقول است و حتی سرنشینان قدبلند نیز در صندلی‌های عقب راحت خواهند بود.

69941for-b
سواری خودرو
کراس اوورهایی همانند این دو به خاطر سواری سرگرم‌کننده شناخته نشده‌اند اما هر دو خودرو مشتریان متوسط را راضی نگه خواهند داشت. دینامیک رانندگی مدل جدید نسبت به نسل قبلی تیزتر و پویاتر شده اما در کل اسپورتیج راحتی کافی برای سفر و پایداری زیاد در سرعت‌های بالا را دارد.

sportagekuganewrear34
فورد شهرت زیادی برای ساخت خودروهایی با هندلینگ قوی دارد اگرچه که کوگا با ساخته‌های دیگر فورد تفاوت دارد. سواری این خودرو راحت است و شما خودرویی خانوادگی دارید که مزیت موقعیت رانندگی ارتقا یافته در آن به چشم می‌خورد و در هنگام رانندگی اعتمادبه‌نفس مناسبی را پیدا می‌کنید.

Ford-Kuga_006
هیچ یک از این دو خودرو برای آفرود نیستند اما گزینه‌های چهارچرخ محرک برای هر دو وجود دارد. هیچ کنترل الکترونیکی جذابی که در رقبای گران‌قیمت‌تر می‌یابید در اینجا وجود ندارد اما عبور از برف سبک یا چمن خیس به آسانی صورت می‌پذیرد. به‌طور طبیعی، استفاده از سیستم چهارچرخ محرک، مصرف سوخت و آلایندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

2017 Kia Sportage
پیشرانه‌ها
برای اسپورتیج دو پیشرانه‌ی بنزینی ۱.۶ لیتری وجود دارند که اولی دارای قدرت ۱۳۲ اسب بخاری است و دیگری که به توربو مجهز بوده قدرت ۱۷۶ اسبی دارد. کسانی که خواهان پیشرانه‌ی دیزلی هستند می‌توانند از بین گزینه‌های ۱.۷ لیتری ۱۱۲ اسب بخاری و یا دو پیشرانه‌ی ۲ لیتری با خروجی‌های ۱۳۴ و ۱۸۲ اسبی یک را انتخاب کنند. پیشرانه‌های بزرگ‌تر لطیف‌تر بوده و به ندرت مصرف بالاتری دارند بنابراین توصیه می‌کنیم که آن‌ها را انتخاب کنید.

2016 KIA Sportage
پیشرانه‌های فورد اندکی قدرتمندتر بوده و دو پیشرانه‌ی بنزینی ۱.۶ لیتری با قدرت‌های ۱۴۸ و ۱۸۰ اسب بخاری وجود دارند. پیشرانه‌ی بزرگ‌تر کندتر است زیرا به‌صورت استاندارد با گیربکس ۶ سرعته ی اتوماتیک عرضه می‌شود اما اگر می‌توانید از پس هزینه‌های سوخت بربیایید، این پیشرانه انتخاب بهتری است. گزینه‌های محبوب‌تر نمونه‌های ۲ لیتری دیزل هستند که خروجی‌های متفاوت ۱۳۸ و ۱۷۸ اسب بخاری دارند که این آخری به‌صورت استاندارد با سیستم چهارچرخ محرک ارائه می‌شود. همه‌ی پیشرانه‌ها در بحث کارایی و پرفورمنس به خوبی با اسپورتیج رقابت می‌کنند.

sportagekuganewrear
ارزش در برابر مبلغ پرداختی
شاید برای شما شگفت‌انگیز باشد که هزینه‌های این دو خودرو بیشتر از یک هاچبک خانوادگی عادی نیست. بهای اسپورتیج از حدود ۱۸ هزار پوند شروع می‌شود که کمی از بهای فولکس گلف بیشتر است. سطح تجهیزات نیز عالی است و همه‌ی مدل‌ها به‌صورت استاندارد از بلوتوث، رادیو دیجیتال DAB، کروز کنترل، تهویه مطبوع و چراغ‌های LED سود می‌برند. مدل سطح بالای GT Line کمی بیش از ۳۰ هزار پوند می‌ارزد اگرچه که شاید بهترین انتخاب، تریم های ارزان‌تر باشد.

2016 KIA Sportage
۲۰۱۶ KIA Sportage
بهای کوگا از حدود ۲۴۵۰۰ پوند آغاز می‌شود و گران‌ترین مدل یعنی تیتانیوم X اسپورت بهای ۳۲۵۹۵ پوندی دارد. فورد حدود ۲ هزار پوند گران‌تر از اسپورتیج است.

New-Ford-Kuga-01_0
هزینه‌های هر دو خودرو بسیار شبیه هم هستند و کم‌مصرف‌ترین نسخه‌های دیزلی دارای مصرف سوخت ۳.۹ لیتری در هر صد کیلومتر هستند. پیشرانه‌های دیزل قدرتمندتر اسپورتیج می‌توانند با گیربکس ۶ سرعته ی اتوماتیک همراه شوند که در این صورت مصرف سوخت کمی افزایش می‌یابد. پیشرانه‌های بنزینی تشنه‌تر بوده و در سیکل ترکیبی مصرف ۶.۱ لیتری را از خود بر جای می‌گذارند.

نکته‌ی ناامیدکننده این است که ب‌ام‌و X1 با پیشرانه‌ی بنزینی ۱۹۰ اسب بخاری در هر صد کیلومتر ۵.۳ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

قضاوت نهایی
هرکدام از این دو را که انتخاب کنید، بعید است که ناامید شوید. برخی افراد کابین شیک و ظاهر چشمگیر اسپورتیج را ترجیح خواهند داد درحالی‌که دسته‌ای دیگر هندلینگ خوب و تصویر سرسختانه‌ی کوگا را دوست خواهند داشت.

برای ما گارانتی ۷ ساله کیا کافی است تا فرمان را به سمت اسپورتیج بچرخانیم. کوگا تنها گارانتی ۳ ساله را دارد بنابراین برای یک خریدار شخصی این مسئله می‌تواند فاکتوری مهم باشد. هر دو خودرو خوب هستند اما خریداری که کاربرد بیشتری را می‌خواهد بهتر است کیا را انتخاب کند و راننده‌های مشتاق‌تر کوگا را برگزینند.

[polldaddy poll=9456101]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. محمدرضا

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (211 ديدگاه)

    Kia اخیرا پیشرفت های خوبی در ارتقا کیفیت و امنیت داشته که قابل تحسینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. CHIRON

      ۸ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      چقدر خوبه که کیا و هیوندای مثل خودروسازان اروپایی و امریکایی چرخ های بزرگ یا متوسط استفاده میکنن و کالسکه دستی نمیسازن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. king 918

        ۸ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (2493 ديدگاه)

        من که از هردو بدم اومد …….
        هیچی قابل توجه نبود ………

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. یو اس اس اینترپرایز

          ۸ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          خسته نباشی.خودتو راحت کردی

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. سامان اذری

        ۸ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (3197 ديدگاه)

        من اسپورتیج رو از نزدیک دیدم درسته ادم باس یکم به نمای جلوییش عادت کنه ولی نمای پشتش فوق العاده هست مخصوصا با اون چراغهای نئونی از نظر کیفیت هم که کیا عالی کار کرده گارانتی 7 ساله رو که دیگه کار رو تموم کرده
        نظر بنده حقیر اسپورتیج میباشد

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. Sina

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (809 ديدگاه)

    اگه همینجوری دوتاش رو بگذاشتن جلوم مثلما فورد رو بر میداشتم ولی خب انگار تست و بررسی یه چیزی دیگه میگه…بهرحال چون کیا داره خودشو به سطح کمپانی های بزرگ میرسونه و نمیخواد جایگاهشو از دست بده خیلی امکانات با هزینه معقول به مشتریاش میده
    خیلی دوست دارم بگم کیا چون همه چیزش خوبه ولی نمیدونم جلوش واقعا زشته یا من اینجور میبینم نسل قبلیش پخته تر بود ولی جلوی این…بهرحال انتخاب خودم کیا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. 13

      ۸ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (4 ديدگاه)

      منم هم نظرتم چه از قبلی چه جدیدش با قیافشون حال نمیکنم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مهران

      ۸ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (15 ديدگاه)

      با سلام
      جلوش اتفاقا خیلی قشنگه منم اول فکر میکردم زشته ولی واقعیت اینه که تغییر باعث مقاومت میشه!
      تا بهش عادت کنیم طول میکشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. Lord Cezar

      ۸ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (300 ديدگاه)

      جلوش خیلی بدریخته به نظرم .
      قبل از معرفی هی خدا خدا میکردم جلوش شبیه سورنتو باشه ، عین کمپانی برادر هیوندای که سانتافه و توسان به نوعی شبیه هم هستن.
      ولی جلوی اسپورتیج کلا با اصول طراحی کیا متفاوته به نظرم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سامان اذری

        ۹ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (3197 ديدگاه)

        چراغاش مثل نیسان جوک یکم بالاتره
        ولی میشه بهش عادت کرد

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. سعید

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (222 ديدگاه)

    گارانتی هفت ساله!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    بابا ایول
    هفت سال گارانتی خودش به طور غیرمستقیم حکایت از کیفیت بالاش داره.
    و خیلی هم کمک میکنه به خرید و بهبود بازار دسته دومش چون آدم خیالش راحته.
    بابا دمشون گرم…….
    ایران خودرو و سایپا شما هم کله تون رو بکنید توی برف و تا خود روز قیامت هر قدر که انقدر 405 و پراید تولید کنید تا جونتون بالا بیاد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. HoSeIn

      ۸ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (113 ديدگاه)

      سعید جان ، مشکل قشر متوسط رو به پایین جامعه ما ایران خودرو و سایپا نیست درسته که این دوتا فرغون ساز در حق مردم نهایت اجحاف رو میکنن ولی گیرم که مثلا ایران خودرو و سایپا یا هر تولید کننده داخلی دیگه ای بیاد بهترین و بروزترین خودرو رو تولید بکنه ، به نظرتون اونوقت میاد با قیمت 40 یا 50 میلیون تومن تحویل مشتری بده صددرصد اینطور نیست . مشکل اصلی کسانی هستند که از قِبَل واردات خودروها و قطعات یدکی گمرکی کلان به جیب میزنن . اگه نمی تونن برای قشر ضعیف جامعه خودرو با کیفیت و ایمن تولید کنن حداقل خودروهای وارداتی مثلا تا سقف 15 هزار دلار را بدون گمرکی در اختیار مصرف کننده بذارن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. پدرام

        ۱ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (4 ديدگاه)

        سلام من ی دونه اسپورتیج جدید توی عظیم خودرو ثبت نام کردم ٩٠ روزه خدا کنه پشیمونم نکنن هم از بابت بد قولی عظیم خودرو هم از بابت اینکه عظیم خورو به من گفته بود موتورش ٢۴٠٠ cc هستش ولی به تازگی شنیدم موتورش ٢٠٠٠ cc هستش !!!!! نظر شما دوستان چیه ؟

        موافقم 1
        مخالفم 0
  4. اسماعیل

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (9 ديدگاه)

    درست دیدی دوست من . جلوش از دید خیلی ها زشته .
    اما کیا واقعا برند خوبی هستش .
    انتخاب منم اسپورتج هستش .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۸ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (231 ديدگاه)

      از نزدیک ببینی نظرت عوض میشه.خیلی باحاله قیافش.تبریز دیدم .قشنگه.تو عکس اینجوریه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. سعید

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (222 ديدگاه)

    بچه ها طراحی فورد و هیوندا چرا انقدر شبیه به هم شده اخیرا؟؟؟؟؟
    شراکت دارن یا هم؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. امیرحسین

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (337 ديدگاه)

    جمله آخر خیلی جالب بود اینکه گارانتی هفت ساله باعث میشه فرمون رو بچرخانیم
    البته در ایران زمین هستند مردمانی که بدون گارانتی هفت ساله هم عاشق کیا می باشند!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. رادین

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (95 ديدگاه)

    نمیدونم شاید بخاطر در حسرت ماشین آمریکایی بودن ما و خاطرات خوش ماشینهای آمریکایی گذشته نمیتونیم ماشین آمریکایی رو با هیچ ماشین دیگه ای مقایسه کنیم.
    با تمام شایستگی که اسپورتیج داره نام فورد و آمریکا برای من کفایت میکنه تا فورد و انتخاب کنم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ali

      ۸ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (6789 ديدگاه)

      دمت گرم درست میگی شما البته ماشینهای امریکایی همیشه معرکه بودند و هستند و خواهند بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. یو اس اس اینترپرایز

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    سلیقه ها محترم ولی من طراحی فورد خوشم اومد.چون تیریپش شیک و سنگین.
    البته اسپورتج هم در نوبه خودش خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. datsun

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (3431 ديدگاه)

    نیسان برای اتهام دولت کره جنوبی به این کمپانی، علیه دولت کره شکایت کردو ﺍﻋﺎﺩﻩ ﺣﯿﺜﯿﺖ نمود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. USA & JAPAN

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (216 ديدگاه)

    صد در صد و هزار البته فووووووووووووووووووووووووووورد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یو اس اس اینترپرایز

      ۸ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      شما ماشالله چقدر مطمئن حرف میزنی.افرین

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. حسین

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (134 ديدگاه)

    طراحی عقب کیا خیلی خوبه اما طراحی جلوش … در کل از اینکه کره تا اینجا و تا این حد پیشرفت داشته قابل تقدیره ( من طرفدار برند خاصی نیستم )

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. حسام

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (144 ديدگاه)

    منم با توجه به عکس فکر میکردم اسپورتیج جدید زشت تر از قبل شده تا اینکه از نزدیک دیدم,,کلا نظرم عوض شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. احمد باقری

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    بیشتر سلیقه ای هست، من به شخصه فورد رو ترجیح میدم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. sunmartin

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1915 ديدگاه)

    اسپرتیج در ترکیه دیدم واقعا زیباست الان زوده قضاوت کنید بذارید 3 ماه دیگه که بدست مشتریان اطلس خودرو رسید اونوقت میبینید که طراحیش و کیفیتش بهتر شده من باینکه فورد هیلی دوست دارم اما کیا اسپورتیج برنده این آزمون میبینم به چندین دلیل که اصلی ترینش طراحی جوان پسند و طراحی هدلایت های خلاقانه کیا با استفاده از شبه جواهرات ساواروسکی اتریش هست این هدلایت ها بهنگام سکاند نور زیبا و خیره کننده ای دارن مورد بعدی کار اند پلی کیا هست که با اندروید و ای او اس همخوانی داره و در نهایت گارانتی کیا و طراحی کلی یونیک این خودرو که در جی دی پاور هم برارین اس یوی سایز کوچک آمریکا لقب گرفت تست های تصادف کیا هم 5 ستاره کامل هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یو اس اس اینترپرایز

      ۸ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      خوش گذشت ترکیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. Archi KHAN

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    بدون در نظر گرفتن طراحی جلو
    کیا اسپورتیج

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. مهراب

    ۹ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (60 ديدگاه)

    افرین به KIA
    سنگ تموم گذاشته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. احسان

    ۲۴ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (33 ديدگاه)

    اسپورتیج جدید ماشین فوق العاده زیبا و متفاوتی هست با یک طراحی هیجانی و سوپرازی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. ROHAM

    ۲۹ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (728 ديدگاه)

    من نسل دوم اسپورتیج دارم
    خیلی آشغاله
    کوگا رو یه بار نشستم به نظرم اون بهتره
    اونم با این قیافه داغون نسل جدید اسپورتیج
    اسپورتیج فقط رو کاغذ و دست مردم قشنگه
    نه بیشتر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. حسین

    ۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تو کلاس اس یو وی، فورد هرچی بسازه من عاشقشم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. پدرام

    ۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    آیا اسپورتیجهای وارداتی که پلاک ملی خواهند شد هم موتورهای ٢٠٠٠ cc خواهند داشت یا ٢۴٠٠ cc ؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. پدرام

    ۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    موتور اسپورتج جدید چند سی سی هستش ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا