محفل واگن‌ها! مصاف کیا اپتیما SW، اشکودا ساپرب و فولکس پاسات استیت

کیا به تازگی با عرضه‌ی اپتیما SW جدید به کلاس استیت ها پا گذاشته است. آیا این خودرو می‌تواند از پس اشکودا ساپرب استیت و فولکس‌واگن پاسات استیت برآید؟

Kia Optima SW vs Skoda Superb Estate vs VW Passat Estate
وقتی بحث از حمل افراد و اشیا به میان می‌آید استیت های خانوادگی سنتی در برابر شاسی بلندها حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. کراس اوورها استایل شیک‌تر به همراه کاربرد مناسب را ارائه می‌کنند اما خیل زیادی از خودروسازها مدل‌های شاسی‌بلند خود را با عرضه‌ی استیشن‌های زیبا تکمیل‌تر می‌کنند و جدیدترین این خودروها که وارد بازار شده کیا اپتیما اسپورت واگن است.

Kia Optima SW

Skoda Superb Estate

VW Passat Estate
بخش خودروهای استیت بزرگ هنوز هم شلوغ است و اپتیما SW باید در برابر رقبای صاحب نامی چون فولکس‌واگن پاسات و اشکودا ساپرب قد علم کند. پاسات استیت در سال 2015 برنده‌ی بهترین استیت سال شده اما امسال توسط ساپرب به عقب رانده شده بنابراین کیا در برابر دو برنده‌ی قدرتمند کار سختی پیش رو دارد.

اما این خودرو نیز با دست پر وارد میدان شده و تریم فول GT-Line S این خودرو با پیشرانه‌ی کم‌مصرف 1.7 لیتری توربودیزل متصل به گیربکس دوکلاچه اتوماتیک و بسیاری از تجهیزات استاندارد عرضه می‌شود.

خریداران خودروهای استیت خواهان کاربرد بالا هستند بنابراین کیا باید به این سؤال پاسخ دهد که آیا می‌تواند ترکیب مناسبی از این موارد را ارائه دهد یا خیر؟

شاخ‌به‌شاخ

فضای پا
Kia Optima SW
ازآنجایی‌که اشکودا و فولکس‌واگن بر پایه‌ی یک پلتفرم بنا شده‌اند بنابراین انتظار دارید که فاصله‌ی یکسانی بین محورها داشته باشند. هرچند فاصله‌ی بین محورهای ساپرب 50 میلی‌متر بیشتر است و این مورد احساس می‌شود زیرا فضای پای زیادی در عقب وجود دارد. فاصله‌ی محوری کیا تنها 36 میلی‌متر کوتاه‌تر از اشکودا است بنابراین هنوز هم فضای برجسته‌ای را شاهد هستیم.

حالت‌های رانندگی


اشکودا و فولکس‌واگن حالت‌های متفاوت رانندگی را پیشنهاد می‌کنند که دربردارنده‌ی تنظیمات راحت تا اسپورت تر است که در حالت آخر شاهد تیزتر شدن پدال گاز، فرمان و تنظیمات سفت‌تر سیستم تعلیق (در صورت سفارش دامپرهای تطبیقی) هستیم. تفاوت بین حالت اکو و اسپورت کیا به اندازه‌ی دو رقیب دیگر محسوس نیست.

طراحی


طراح ارشد کیا آقای پیتر شرایر کار فوق‌العاده‌ای را انجام داده اما رگه‌هایی از طراحی آئودی A6 در نمای پشت اپتیما SW دیده می‌شود (شرایر برای آئودی نیز کار کرده است). این یک واگن شیک است که در برابر دو رقیب دیگر حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

قضاوت نهایی

رتبه‌ی اول: اشکودا ساپرب استیت
Skoda Superb Estate

Skoda Superb Estate


ترکیب فوق‌العاده‌ی کیفیت این خودرو بار دیگر پیروزی را برای اشکودا به ارمغان آورده است. این خودرو قابل‌ابتیاع، کم‌مصرف، کاربردی و با هیجان رانندگی بالاست. این خودرو به آسانی کیا را شکست می‌دهد و درحالی‌که کمی کندتر از پاسات است اما در جاده این موضوع چندان قابل توجه نیست. فضای صندوق زیاد و پیشرانه‌ی فرز 2 لیتری TDI با گیربکس DSG هنوز هم تاج قهرمانی را بر سر ساپرب استیت می‌نهد.

رتبه‌ی دوم: فولکس‌واگن پاسات استیت
VW Passat Estate

VW Passat Estate


پاسات هنوز هم به عنوان یک استیت خانوادگی فوق‌العاده مطرح است اما گران‌تر بوده و فضای بار و تجهیزات کمی دارد و تنها دلیل برای انتخاب این خودرو برند فولکس‌واگن است. اگرچه که فولکس‌واگن هنوز هم سواری خوبی داشته و کم‌مصرف است اما با انتخاب ساپرب ارزش بیشتری در برابر پول پرداختی به دست می‌آورید. از نظر هزینه مالکیت نیز این خودرو بهتر از پاسات است.

رتبه‌ی سوم: کیا اپتیما اسپورت واگن
Kia Optima SW

Kia Optima SW


استیت های خانوادگی بزرگ باید راحت، جادار و کم‌مصرف باشند و درحالی‌که کیا فضای کابین رقابتی‌ای را عرضه می‌کند اما به اندازه‌ی رقبا راندمان بالایی ندارد. بهای باقی‌مانده‌ی کم و قیمت بالا اپتیما SW را به انتخابی گران برای مصرف کننده‌ها بدل می‌کند؛ بنابراین درحالی‌که اپتیما SW ظاهری تیز و تجهیزاتی فراوان دارد اما کیفیت سواری و کارایی آن کیا را مستقیماً به رتبه‌ی سوم هدایت می‌کند.

گزینه‌ای دیگر…

مزدا 6 تورر 2.2D 175 Auto Sport Nav
قیمت: 27995 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 2.2 لیتری 173 اسب بخاری

mazda-6-tourer
مزدا اخیراً 6 تورر را بازنگری کرده و سیستم توزیع گشتاور هوشمندی را برای هندلینگ چابک‌تر به خودرو اضافه کرده است. البته برای بهره بردن از جذابیت‌های این خودرو باید کمی فضای کابین را قربانی کنید.

اشکودا ساپرب استیت SE L Exec 2.0 TDI (150) DSG

فولکس‌واگن پاسات استیت SE Business 2.0 TDI (150) DSG

کیا اپتیما SW GT-Line S 1.7 CRDi DCT

قیمت مدل تست شده (پوند)

28720 35220

31140

طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر)

4856/1864/1477 4767/1832/1477

4855/1860/1470

پیشرانه

4 سیلندر خطی، 1968 سی‌سی 4 سیلندر خطی، 1968 سی‌سی

4 سیلندر خطی، 1685 سی‌سی

قدرت (اسب بخار)

148 148

139

گشتاور (نیوتون متر)

340 340

340

گیربکس

6 سرعته ی DSG، دیفرانسیل جلو 6 سرعته ی DSG، دیفرانسیل جلو

7 سرعته ی DCT، دیفرانسیل جلو

حجم باک سوخت (لیتر)

66 66

70

ظرفیت محفظه بار (لیتر)

660/1950 650/1780

552/1686

وزن خالص (کیلوگرم)

1445 1541

1635

شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه)

8.7 8

10.2

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

216 216

200

مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر)

5.5/4.3/4.7 5.7/4.1/4.5

5.2/4.2/4.6

منبع: autoexpress

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

21 دیدگاه

  1. amin
    سوابق: (450 دیدگاه) ,

    از نظر من هم رتبه بندی کاملا عادلانه بود

    پاسخ
  2. Mr.MRM
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    با سلام خدمت خودرو دوستان ایرانی. میخواستم سه تا طراحی که یکی مربوط به نمای جلو خودرو و یکی نمای عقب و یکی لوگو ی خودرو هست. دوست داشتم طراحان گرامی روی این سه تا طرح کار کرده و با نرم افزار های حرفه ای اینها را در بیاورند.
    اولین طراحی مربوط به نمای جلو هست که با الهام از یوزپلنگ طراحی شده. چراغ هایی که کنار جلوپنجره قرار گرفته دی لایت هستند. چراغ های مه شکن پایین در فرو رفتگی نمای جلو قرار گرفته.

    http://s3.picofile.com/file/8283925750/%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B7%DB%B0%DB%B1%DB%B1%DB%B7_%DB%B2%DB%B2%DB%B1%DB%B5%
    DB%B1%DB%B6.jpg
    عکس دوم مربوط به نمای عقب است که متشکل از چراغ های ال ای دی چند تکه است. در قسمت پایینی که خروجی اگزوز نسبتا بزگی دیده میشود در میان این خروجی اگزوز چراغ دنده عقب قرار گرفته.
    http://s9.picofile.com/file/8283926850/%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B7%DB%B0%DB%B1%DB%B1%DB%B7_%DB%B2%DB%B2%DB%B1%DB%B5%DB%B3%DB%B2.jpg
    عکس اخر هم مربوط به طرای لوگو است. این لوگو را خودم برای بنتلی طراحی کردم که شباهتی هم شاید به لوگو اصلی این شرکت داشته باشد. حرف B از حرف اول کلمه ی اسم بنتلی گرفته شده. دنباله ی حرف B که یک اثر تقریبا هنری است نشان دهنده زیبایی و هنری است که بنتلی در طراحی های خود به کار میرود. دور لوگو هم که شبیه بال پرنده است نشان دهنده ی پرواز و پیشرفت این شرکت سوی افق های دوردست است.
    http://s4.picofile.com/file/8283927784/%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B7%DB%B0%DB%B1%DB%B1%DB%B7_%DB%B2%DB%B2%DB%B1%DB%B5%DB%B0%DB%B4.jpg
    امیدوارم این سه تا طراحی به دل شما خودرو دوستان و طراحان گرامی حاضر در سایت نشسته باشد. اگر متوجه شدید این طرح ها را قبلا در جایی دیدی و این طرح ها کپی میباشد من از شما عزیزان عذرخواهی میکنم. چون من قبلا هیچ مطلبی یا عکس هایی مشابه این عکس ها را ندیدم و به تازگی با پدال عزیز اشنا شدم.
    با تشکر

    پاسخ
    1. Bavaria
      سوابق: (552 دیدگاه) ,

      سلام دوست عزیز،ممنون از اینکه ذوق و هنر خودتون رو به اشتراک گذاشتین تا ما هم لذت ببریم
      .
      قبل از اینکه بخوام نظری بدم ،اگه مقدوره سن خودتون رو بگید

      پاسخ
      1. Mr.MRM
        سوابق: (28 دیدگاه) ,

        پسری 15 ساله هستم و اطلاعات جامعی از دنیای خودرو ها زیاد ندارم

        پاسخ
        1. AK_007
          سوابق: (262 دیدگاه) ,

          دوست عزیز توصیه من اینه که اگه واقعا علاقه داری این رشته رو انتخاب کن, چون هرچی بری جلوتر تو این زمینه ایده های جدیدتر و خلاقانه تری به ذهنت میرسه
          و در آخر موفق باشی!

        2. Mr.MRM
          سوابق: (28 دیدگاه) ,

          ممنون از راهنمایی شما. به رشته علاقه دارم. ولی خب چون در ایران صنعت طراحی خودرو به اندازه ی پهن گوسفند هم ارزش قائل نیستند پس ارزش نداره که در این رشته برم. مگر اینکه به خارج از کشور مثل المان یا انگلیس مهاجرت کنم که پول اون هم نداریم. ولی در اینده اگر دیدم شرایط بهتر شد بی شک به این رشته میروم.
          باز هم ممنون از شما

        3. Bavaria
          سوابق: (552 دیدگاه) ,

          پدال جان چرا هرچی نظر میذارم ثبت نمیشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
          .
          اول از همه اینکه لذت بردم از طرح شما و آفرین
          در کامنت بالا گفتین که اگه کار شما کپی هست به شما بگیم.خواستم بگم که اول کار طراحی کپی کردن نه تنها عیب نیست بلکه بهترین روش هم هست،شما باید خودروهای ارزون قیمت( چون پیچیدگی و قوس و منحنی کمتر دارند) رو جلوی خودت بزاری و عینن از روشون طراحی کنی تا شکل دهی قوص و منحنی های ساده،فرو رفتگی هارو یاد بگیری(شاید تنها ضعف طراحی شما همین باشه).من یادمه هم سن شما یا کمتر بودم ۲۰۶ ،پیکان،ماکسیما،نیسان گاوی رو طراحی میکردم میبردم مدرسه و بعضیا میخریدن ازم !!! (یادمه ۲۰۰ تومان میفروختم😊)
          قدم اول اینکه تا میتونی عکس خودروهای مطرح ارزون قیمت بزار جلوی خودت و دقیقا طراحیش کن
          قدم دوم (شاید چند سال طول بکشه) اطلاعات خودت رو انقد بالا ببر تا کم کم ایده های طراحی به ذهنت بیاد
          قدم سوم مطالعه قوانین طراحی خودرو هست(مثلا یکی از زیباترین خودروهایی که دقیقا قوانین طراحی خودرو رو رعایت کرده بنز E کلاس، همین نسلی که پلیس کشور ما داره هست)
          قدم چهارم یادگیری نرم افزارهای سه بعدی سازی
          .
          باز هم آفرین بر شما،من که لذت بردم
          .
          منتظر طراحی های بعدی شما هستم
          .
          حرف آخر اینکه من طراح نیستم و فقط عشق ماشینم،اگه نظر غیر کارشناسانه یا اشتباه دادم عذر میخوام

        4. Mr.MRM
          سوابق: (28 دیدگاه) ,

          واقعا ممنونم از شما بابت راهنمایی های خوبتون. طرح های زیادی توی ذهنم دارم و از چند وقت پیش شروع کردم روی کاغذ کشیدن این طرح ها. در اینده طرح های بیشتری در اختیار شما میزارم و همچنین طراحانی که در سایت حضور دارند. چون دوست دارم در ایران خودرویی تولید بشه که طرحش و شکلش از من باشه و طراحان اینها رو بتونن روی نرم افزار ها بیاورند و برای شرکت ها ارسال کنند. حالا میخواد به هر اسمی باشه. در خصوص قدم اولی که گفین واقعا ازتون متشکرم. صد در صد کمک شایانی به من خواهد کرد.

  3. فقط تویوتا و هوندا
    سوابق: (180 دیدگاه) ,

    از لحاظ عملکرد که ما سوار نشدیم ببینیم چه جورین. بنابراین ملاک همین چیزیه که تو مطلب گفته شده. ولی از لحاظ ظاهری به نظر من اول پاسات بعد ساپرت بعد اپتیما. طراحی پاسات استیت واقعاً شکیل و سنگینه و همه جاش با هم تناسب داره و کاملاً متناسب با این کلاسه. اما به نظرم گرچه اپتیما سدان طراحی خوبی داره، اما طراحی استیتش چندان به درد این کلاس نمیخوره. جلوی ماشینو نگاه میکنی یه طراحی نسبتاً اسپورت داره که در تناقض با فلسفه ی این کلاسه. از نمای تصویر دوم متن هم که بهش نگاه میکنی به نظرم زیاد تناسبی بین جلو و استایل کل ماشین وجد نداره. آدم وقتی دقیقاً از جلو نگاش میکنه فک میکنه یه ماشین سدان اسپورته و اصلاً انتظار یه استیت رو از ماشین نداره. البته نمای پشتش قشنگه که همونطور که متن گفته باز کپیه. فولکس پاسات استیت واقعاً عالیه و کمتر اشکالی میشه به ظاهرش گرفت. اون خط کنار ماشین رو دو درب هم زیباییشو دوچندان کرده. واقعیت من خودم زیاد طراحی های فولکس به دلم نمیشینه. اما از این واقعاً خوشم اومده. اون ساعت توش هم احساس یه ماشین لوکس رو به آدم میده. یه سوال داشتم از دوستان. تو برندهای غیر لوکس، برند دیگه ای غیر از فولکس داریم که از ساعت عقربه ای تو ماشیناش استفاده کنه؟ تا اونجا که من میدونم نداریم

    پاسخ
  4. Yasna
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام ببخشید بی ربطه
    من میخوام سمند بخرم،موتور ef7 بگیرم یا xu7؟ درسته که میگن xu7 کیفیت بیشتری داره و چون حداکثر قدرت و گشتاورش تو دورهای پایین تره بهتره ؟
    و یه سؤال دیگه اینکه این سمندایی که جلوپنجرشون جدیده تفاوت خاصی دارن؟کدوم مدلها اینطور هستن؟
    لطفا راهنمایی کنین

    پاسخ
    1. شاهین
      سوابق: (3279 دیدگاه) ,

      سلام
      بنظر من سمند ef7 انتخاب بهتری هستش. این مدلایی که میبینی جلوپنجره اش فرق داره همون مدلای ef7 هستن. یکی از دوستان میگفت بخاطر بهبود هوارسانی به موتور این جلوپنجره رو بکار گرفتن.
      ارادت

      پاسخ
  5. Bavaria
    سوابق: (552 دیدگاه) ,

    اشکودا توو هر رقابتی داره اول میشه،آفرین.منم انتخابم اشکودا
    یک ماشین باکیفیت و بی شیله پیله😊

    پاسخ
  6. sunmartin
    سوابق: (1631 دیدگاه) ,

    کیا اپتیما کابینی لوکس تر و طراحی بسیار زیباتری داره جالب اینجاست که به قدرت خروجی اپتیما چراغ ها و هد لایت های زیبای جلو کیفیت لاکچری و گارانتی 7 ساله کیا هیچ اشاره ای نشده

    پاسخ
    1. دانیال
      سوابق: (47 دیدگاه) ,

      طراحی و ظهر سلیقگیه. من طراحی پاسات رو بیشتر از بقیه دوست داشتم.
      قدرت خروجی اپتیما ار همه کمتر بود. به همرته شتاب بسیار فتضاح.
      با قیمت بیشتر از اشکودا و ضعیف تر بودنش، گارانتی 7 ساله اش بدرد نمی خوره.

      پاسخ
    2. amin
      سوابق: (450 دیدگاه) ,

      قدرت و شتاب و سرعت کیا که از همه کمتر و ضعیفتر بود!!!!!شما رو چی مانور میدی؟؟؟ .لابد اینم میخوای تحریف کنی بگی از همه بیشتر بود!!!!!بابا جدول اونجاست داریم میبینیم.کیفیت لاکچری؟؟؟؟؟اصلا کیفیت مگه لاکچری داره؟شما مگه اون دوتا خودروی دیگه رو دیدی که میگی کیفیت اپتیما ازشون بالاتره؟؟
      کابین تکراری اپتیما لوکسه؟؟؟کابین و داشبورد تیگوان لوکس تره یا اپتیما؟؟گارانتی هم که ملاک نیست.الان خودروهایی مثل تیگو۵ و جک هم ۵ سال گارانتی میدن ولی ژاپنیها ٣ سال.
      ذات ماشین مهمه نه گارانتیش

      پاسخ
      1. Madjid R8 V12 TDI Le Mans
        سوابق: (7173 دیدگاه) ,

        امین موافقم بات.

        پاسخ
  7. امیرحسین ق.
    سوابق: (209 دیدگاه) ,

    به نام خدا / سلام
    رتبه بندی درست و عادلانه بود.
    هنوز راه زیادی برای کیا مونده تا به بزرگان برسه. فولکس واگن و زیرمجموعش سئات در این زمینه بی نقص کار میکنند.
    واقعا جای تحسین داره.

    پاسخ
  8. ایمان
    سوابق: (93 دیدگاه) ,

    ولی من پاسات را بیشتر دوست دارم
    اشکودا یه جورایی ظاهرش مونگول میزنه!!!!
    اپتیما هم از لحاظ ظاهری از پاسات و اشکودا خیلی بهتره ولی از نظر موتوری آخره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.