آئودی آلرود، کراس‌اووری با طعم استیشن

آئودی آلرود در سال 1999 به‌عنوان یک خودروی نیمه کراس اوور بر اساس آئودی A6 آوانت (استیشن) معرفی شد. به‌تازگی جدیدترین نمونهٔ آلرود معرفی‌شده است. به این بهانه در این قسمت به بیان تاریخچهٔ این خودرو پرداخته و در قسمت بعدی جدیدترین نسل آن را معرفی خواهیم کرد.

نسل اول 1999 تا 2005
نسل اول آئودی آلرود در سال 1999 معرفی شد. این خودرو مجهز به سیستم تعلیق بادی پیشرفته که ارتفاع خودرو را افزایش می‌داد و رینگ‌ها بزرگ‌تر با لاستیک‌های All Terrain (لاستیک‌هایی که هم برای جاده‌های ناهموار و آفرود مناسب‌اند و هم برای رانندگی در جاده‌های صاف و آسفالت) شده بود. بعلاوه پوششی روی رکاب و بچه گلگیرهای بدون رنگ نیز بر روی آن نصب‌شده بودند. سپرها نیز بدون رنگ بوده و ضربه‌گیرهایی در زیر آن‌ها نصب‌شده بود.

Audi Allroad 1999
Audi Allroad 1999
Audi Allroad 1999
Audi Allroad 1999

Audi Allroad 1999
Audi Allroad 1999

آئودی آلرود پسوند کواترو را به همراه نام خود داشت و این یعنی در تمام نسخه‌های آن مجهز به سیستم چهارچرخ متحرک دائمی کواتروی آئودی بودند. سیستم تعلیق بادی آن می‌توانست ارتفاع خودرو را تا 20.8 سانتیمتر از سطح زمین افزایش دهد درحالی‌که در صورت نیاز امکان کاهش ارتفاع تا تنها 14 سانتیمتر از سطح زمین هم وجود داشت. همزمان با کاهش ارتفاع، مجموعهٔ تعلیق سفت‌تر و اسپرت تر می‌شد که در این صورت سواری آلرود بسیار شبیه به A6 آوانت با سیستم تعلیق اسپرت می‌شد.

Audi Allroad 1999
Audi Allroad 1999

Audi Allroad 1999
Audi Allroad 1999

نسل اول آلرود در ابتدا با دو پیشرانه در دسترس بود. نمونهٔ اول بنزینی 2.7 لیتری V6 با دو توربو که 250 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. پیشرانه دوم هم از نوع دیزل V6 با 2.5 لیتر حجم، 177 اسب بخار قدرت و 370 نیوتن متر گشتاور بود. در سال 2003 یک موتور بنزینی V8 4.2 لیتری و یک سال بعد یک نمونه دیزل باقدرت کمتر (163 اسب بخار) به لیست سفارشات افزوده شد. تولید نسل اول آلرود در ژوئیه 2005 متوقف شد هرچند که فروش آن تا سال 2006 در اروپا ادامه داشت.


نسل دوم و عرضه بانام A6 Allroad 2006 تا 2011
نسل دوم آلرود در سال 2006 عرضه شد؛ اما برخلاف نسل اول که صرفاً آلرود نامیده می‌شد، نسل دوم A6 آلرود نام گرفت که اشاره به هم‌خانواده بودن آن با مدل A6 داشت. این نسل هم مانند نسل قبلی مجهز به سیستم تعلیق بادی و سامانه چهارچرخ متحرک کواترو شده بود. آئودی آلرود نسل دوم با دو موتور بنزینی و دو نمونهٔ دیزل قابل خریداری بود. بنزینی‌ها شامل V6 3.2 لیتری و V8 4.2 لیتری می‌شد و دیزل‌ها نیز از نوع 2.7 لیتری 180 اسب بخاری و 3 لیتری 233 اسب بخاری بودند.

Audi A6 allroad quattro 2006
Audi A6 allroad quattro 2006
Audi A6 allroad quattro 2006
Audi A6 allroad quattro 2006

Audi A6 allroad quattro 2006
Audi A6 allroad quattro 2006

نمونه‌های 4.2 لیتری V8 و 2.7 لیتری دیزل به‌صورت استاندارد با گیربکس تیپ ترونیک 6 سرعته عرضه می‌شدند درحالی‌که این گیربکس برای مدل‌های 3.2 لیتری V6 بنزینی و 3 لیتری دیزل به‌صورت آپشن قابل سفارش بود. سیستم تعلیق بادی نیز در پنج حالت قابل تنظیم بود که حداکثر ارتفاع خودرو را تا 6 سانتیمتر افزایش داده و به 18.5 سانتیمتر از سطح زمین می‌رساند. این مجموعهٔ تعلیق عملکرد بهتری از تعلیق نسل اول که در چهار حالت قابل تنظیم بود داشت. این نسل هم مانند نسل قبل دارای ویژگی‌های آفرودی چون محافظ رکاب‌ها، بچه گلگیرها و سپرهای بدون رنگ بود.

Audi A6 allroad quattro 2006
Audi A6 allroad quattro 2006
Audi A6 allroad quattro 2006
Audi A6 allroad quattro 2006

Audi A6 allroad quattro 2006
Audi A6 allroad quattro 2006

در بعضی از بازارهای اروپایی، آئودی A6 آلرود گران‌تر از SUV بزرگ آئودی یعنی Q7 بود درحالی‌که سیستم تعلیق بادی در Q7 سفارشی بوده و آپشنی گران‌قیمت بشمار می‌رفت. البته در خود آلمان قیمت A6 آلرود تا چند صد یورو کمتر از Q7 بود.


نسل سوم 2012 تاکنون
نسل سوم A6 آلرود در نمایشگاه ژنو 2012 معرفی و فروش آن در اواخر همین سال آغاز شد. آلرود جدید چندین ویژگی منحصربه‌فرد دارد و آئودی 1100 قطعه را منحصراً برای آن طراحی کرده که آن را کاملاً از A6 استاندارد جدا نموده و تبدیل به خودرویی همه‌جارو کرده است. آشکارترین این ویژگی‌ها ضربه‌گیرهای آلومینیومی خاص آن در زیر سپرها و رکاب‌ها است که ظاهری تهاجمی به آن بخشیده و A6 آلرود را به کراس اوورها شبیه کرده است. در این خودرو برای افزایش توانایی‌های آفرود از رینگ و لاستیک‌های بزرگ‌تری استفاده‌شده است. چراغ‌های جلو از نو طراحی‌شده‌اند، آینه‌های جانبی بزرگ‌تر شده و جلوپنجره کرومی با خطوطی عمودی در آن بکار رفته که منحصر به آلرود است.

Audi A6 allroad quattro 2013
Audi A6 allroad quattro 2013

همانند نسل‌های قبلی سیستم تعلیق بادی در این نسل آلرود هم وجود دارد که می‌توان ارتفاع ماشین را تا 20.8 سانتیمتر از سطح زمین افزایش دهد. این سیستم به همراه سامانه کواترو، آئودی آلرود را قادر ساخت که به‌صورت رسمی آزمون‌های سخت آفرود دوره‌ای لندروور را کامل کرده و با موفقیت به پایان برساند. بدین ترتیب آئودی آلرود اولین کراس اوور شکل‌گرفته بر اساس یک خودروی سواری است که توانسته چنین آزمون‌هایی را با موفقیت پشت سر بگذارد. سیستم تعلیق همانند گذشته قابلیت کاهش ارتفاع خودرو را نیز دارد که در این صورت با اسپرت و خشک شدن تعلیق، رانندگی با آلرود همانند رانندگی با یک A6 معمولی می‌شود.

Audi A6 allroad quattro 2015
Audi A6 allroad quattro 2015
Audi A6 allroad quattro 2015
Audi A6 allroad quattro 2015

Audi A6 allroad quattro 2015
Audi A6 allroad quattro 2015

این نسل آلرود با یک موتور بنزینی 3 لیتری V6 سوپرشارژ 310 اسب بخاری به همراه پیشرانهٔ دیزل 3 لیتری V6 با سه سطح قدرت 204، 245 و 313 اسب بخار قابل خریداری است. ولوو XC70 اصلی‌ترین رقیب آئودی A6 آلرود بشمار می‌رود درحالی‌که آلرود توانایی رقابت با SUVها و کراس اوورهای بزرگ‌تری را نیز دارد.

آئودی A4 آلرود، فرزند دیگری از خانواده آلرود

نسل اول 2009 تا 2015
به دلیل موفقیت مدل A6 آلرود، آئودی تصمیم به ساخت نمونه‌ای کوچک‌تر از آن بر اساس مدل استیشن A4 گرفت. A4 آلرود در نمایشگاه ژنو 2009 رونمایی و فروش آن تابستان 2009 آغاز گردید. این خودرو با ویژگی‌هایی چون عرض بین دوچرخ بیشتر، افزایش فاصله از زمین، سامانه چهارچرخ متحرک دائمی کواترو، جلوپنجره کرومی منحصربه‌فرد، ضربه‌گیرهای فلزی زیرین و ریل‌های روی سقف از انواع معمولی A4 آوانت متمایز می‌شد.

Audi A4 allroad quattro 2013
Audi A4 allroad quattro 2013

این خودرو با سه پیشرانه عرضه می‌شد که یکی بنزینی و دوتای دیگر دیزل بودند. نمونهٔ بنزینی 4 سیلندر 2 لیتری با 350 نیوتن متر گشتاور و 211 اسب بخار قدرت است. موتور دیزلی اول 4 سیلندر 2 لیتری است که 170 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. آخرین پیشرانه هم V6 دیزل 3 لیتری با 240 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور بود.

Audi A4 allroad quattro 2013
Audi A4 allroad quattro 2013

Audi A4 allroad quattro 2013
Audi A4 allroad quattro 2013

البته A4 آلرود برخلاف A6 آلرود مجهز به سیستم تعلیق بادی نبوده و قابلیت تنظیم ارتفاع نیز نداشت. به همین دلیل بسیاری آن را برخلاف A6 آلرود یک کراس اوور واقعی ندانسته و اعتقاددارند A4 آلرود بیشتر یک A4 آوانت با تریم آفرود است تا یک کراس اوور.


ادامه دارد…

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

8 دیدگاه

  1. علی
    سوابق: (903 دیدگاه) ,

    این ماشین واقعا همه چی کامله . با خرید این ماشین انگاری ۳ سبک مختلف ماشینو با هم خریدی و این نهایت انتخاب عاقلانست.(شاسی بلند-اسپرت -استیشن).در کل خودروهای آلمانی با وجود داشتن کیفیت بالا ،زیبایی،دوام،قیمت مناسب خیلی کاربردی طراحی میشن.

    پاسخ
  2. arash66
    سوابق: (299 دیدگاه) ,

    با سپاس
    بعضی از تصاویر اشتباه قرار داده شده اند :

    عکس اول و سوم و چهارم نسل سوم A6 Allroad به اشتباه آئودی A4 Allroad هستند.

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل Carbonado Aventador
    Carbonado Aventador
    سوابق: (3638 دیدگاه) ,

    چقدر زیباس این آئودی…
    لامصب آخه چرا انقدر این چراغ هات خیره کننده هست!!!!
    آئودی مخودروسازیه که از بی ام و و بنز چیزی کم نداره!
    آئودی با محصولاتش داره عرضه اندام میکنه و تا 5-6 سال آینده یقینا یه پایه اصلی تو دنیای خودرو سازی میشه!

    پاسخ
    1. pagani
      سوابق: (322 دیدگاه) ,

      آئودی موتورهای 10V از لامبو میگیره میذاره رو R8 …….
      دادا یه مطلب اختصاصی واس خودت کامنت کردم
      تو مطلب لامبورگینی اوراکان رودستر.
      برو یه نگاه بنداز.

      پاسخ
  4. احمد باقری
    سوابق: (4370 دیدگاه) ,

    طراحی خیلی خوبی داره. فضای زیادی هم در اختیار قرار میده.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.