بررسی آئودی تی‌تی کوپه 2016

زمانی که آئودی تی‌تی در اواخر سال 1990 معرفی شد، به همان اندازه که یک خودرو بود، یک وسیلهٔ مد هم محسوب می‌شد.

2016 Audi TT
2016 Audi TT

کوپهٔ اسپورت کوچک شبیه کانسپت هایی هست که درست از استودیوی طراحی به شوروم‌ها برده می‌شود و استایلی غیرقابل‌باور دارد. اما با گذر زمان این خودرو به بلوغ رسیده و از طراحی معنی‌دارتری برخوردار شده است. گونه‌های پرفورمنس S و RS با اسب بخارهای زیاد امضایی مردانه برجای گذاشته‌اند و حالا نسل جدید هم آمده تا راه پیشینیان را ادامه دهد.

2016 Audi TT
2016 Audi TT

مسلماً سومین نسل آئودی تی‌تی بهترین نسل این خودرو است. طراحی چشم‌گیر به همراه چراغ‌های عبوس و خطوط تیز بدنه نمایی بی‌همتا به تی‌تی بخشیده‌اند. اما خوبی‌های این کوپهٔ اسپورت به نمای ظاهری ختم نمی‌شود، بلکه ساختاری با وزن کم به همراه آخرین تکنولوژی‌های روز نیز ارائه‌شده است.

2016 Audi TT
کارایی اثبات‌شده
زیر کاپوت کوتاه تی‌تی پیشرانهٔ 4 سیلندر 2 لیتری مجهز به توربوشارژر را می‌یابید. صدای پیشرانه کمی زیاد است اما اصلاً باعث آزار نمی‌شود. ورود هوای بیشتر به پیشرانه کمک می‌کند تا 220 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن‌متر گشتاور از آن خارج شود.
اگر خواهان قدرت بیشتری باشید، نسخهٔ TTS با 292 اسب بخار قدرت و 380 نیوتن‌متر گشتاور موجود است. این مقدار قدرت از همان پیشرانهٔ 2 لیتری به دست می‌آید اما تغییراتی در آن داده‌شده است.

2016 Audi TT
گیربکس 6 سرعته دوکلاچه اس ترونیک و خودکار تنها گیربکس تی‌تی است که در آمریکا قابل سفارش است اما در سایز بازارها خریداران می‌توانند تی‌تی را با گیربکسی دستی و حتی پیشرانهٔ دیزل سفارش دهند. این سطح از انتخاب ما را حسود می‌کند اما چگونه می‌توانیم به اروپا برویم؟
طبق عادت آئودی، سیستم چهارچرخ محرک موسوم به کواترو به‌صورت استاندارد وجود دارد. عملکرد این سیستم می‌تواند از طریق سیستم انتخاب رانندگی آئودی تنظیم شود. حالت‌های رانندگی آئودی پارامترهای زیادی را تغییر می‌دهد و تعیین می‌کند که خودرو در جاده چگونه حس شود. در حالت دینامیک، به‌منظور هندلینگ بیشتر خودرو، کواترو به حالت دوچرخ محرک عقب درمی‌آید.
با تمام این تفاسیر، شتاب صفرتا 96 کیلومتر بر ساعت تی‌تی در 5.3 ثانیه ثبت می‌شود. به‌طور طبیعی نسخهٔ TTS سریع‌تر است و تنها 4.6 ثانیه طول می‌کشد تا به‌سرعت 96 کیلومتر بر ساعت دست یابد.
پیشرانهٔ تی‌تی علاوه بر نرمی و سرعت، کم‌مصرف نیز هست. مصرف شهری/بزرگراهی/ترکیبی این خودرو به ترتیب برابر با 10.22/7.84/9.04 لیتر در هر صد کیلومتر است.

2016 Audi TT
چارچوب فضایی آئودی
تی‌تی بر روی ساختار متفاوت MQB فولکس‌واگن بناشده است. این ساختار زیربنای بسیاری از خودروها ازجمله گلف، پاسات، سئات، اشکودا و … را تشکیل می‌دهد.
اما آئودی تنها قطعات ساختاری را از GTI دریافت نکرده است. به‌طور مناسبی تی‌تی از آلومینیوم بیشتری در ساختار خود بهره‌مند است. ساختار قفس سرنشینان، پوستهٔ خارجی و برخی بخش‌های دیگر به‌طور قابل‌توجهی از وزن خودرو کاسته‌اند. روی‌هم‌رفته وزن تی‌تی کمتر از 1450 کیلوگرم است که با استانداردهای امروزی کاملاً سبک احساس می‌شود. عجیب آنکه بلوک پیشرانه هنوز هم از آهن ساخته‌شده که در دنیای امروزی گامی منسوخ در جهتی اشتباه به نظر می‌آید.

2016 Audi TT
نوآوری‌های داخل کابین
آئودی در داخل کابین تی‌تی تجهیزات جذابی را قرار داده است. کاکپیت تی‌تی شدیداً راننده محور است، چیزی که در خودروهای اسپورت زیاد دیده می‌شود. دریچه‌های هوا یکی از زیرکانه‌ترین و زیباترین ویژگی‌های داخل کابین است. طراحان همهٔ کنترل‌های سیستم تهویه را از تنظیم‌کنندهٔ سرعت فن گرفته تا تنظیم‌کنندهٔ دما در مرکز هر دریچه قرار داده‌اند. همان‌طوری که انتظار دارید، همهٔ این کنترل‌ها با نرمی خاصی کار می‌کنند.

2016 Audi TT
شاید بگویید که صفحه‌نمایشی برای سیستم ناوبری وجود ندارد. درست است! اما نگران نباشید، با راندن تی‌تی گم نمی‌شوید. بجای صفحه‌نمایش مرسوم، نمایشگر 12.3 اینچی در محل سرعت‌سنج وجود دارد که در ابتدا شاید کمی گیج‌کننده به نظر برسد اما با کمی تمرین درمی‌یابید که به‌طور شگفت‌انگیزی کاربری راحتی دارد.

2016 Audi TT
نشان‌دهنده‌های دیجیتالی امکان دسترسی فراوانی را به شما می‌دهند. شما می‌توانید مصرف سوخت را در نظر بگیرید و حتی تماس تلفنی را با استفاده از کنترل‌های قرارگرفته روی فرمان و یا سیستم MMI کنسول مرکزی برقرار سازید. اما بخش نقشه جذاب‌ترین بخش است. با صفحه‌نمایش عریضی که در برابر دیدگان شما قرار دارد، نقشهٔ رنگی گوگل ظاهر می‌شود. واقعاً شگفت‌انگیز است.


البته همه‌چیز داخل کابین در حد عالی نیست. برای نمونه، برخی از مواد داخلی واقعاً در حد و اندازه‌های آئودی نیستند. پلاستیک‌های نرم قطعاً کیفیت بالایی را به نمایش می‌گذارند اما بافتی همانند کاغذ سمباده دارند.
همچنین با خاموش کردن خودرو و باز کردن در تی‌تی صدای عجیب‌وغریبی را ایجاد می‌کند که شاید با خود بگویید این دیگر چیست، یک خودروی اسپورت آلمانی یا ماشین ظرف‌شویی کره‌ای؟!


سواری تی‌تی
به لطف استفادهٔ وسیع از آلومینیوم و وزن کم، تی‌تی در جاده چهارنعل می‌تازد! گیربکس اتوماتیک دوکلاچه هم تعویض‌های سریع و دقیقی را نشان می‌دهد.
همان‌گونه که انتظار دارید، سواری تی‌تی محکم و استوار است و همین خصلت کمک می‌کند تا خودرو با صلابت جهت خود را تغییر دهد و تقریباً هیچ تکانی در بدنه نداشته باشد. تی‌تی را از ورود به پیچ هراسی نیست زیرا با سربلندی همهٔ پیچ‌ها را پشت سر می‌گذارد. البته این سختی و استحکام تی‌تی در برخی جاده‌های ناهموار خسته‌کننده به نظر می‌آید اما تکان‌های ناملایمی ندارد.


فرمان تی‌تی سنگین است. من حالت دینامیک تی‌تی را به‌صورت ویژه دوست دارم. البته شما بازخورد چندانی از سطح جاده به دست نمی‌آورید و این فرمان کمی ایزوله شده احساس می‌شود. همچنین گیربکس می‌توانست نرم‌تر از این‌ها باشد. متأسفانه گیربکس‌های دوکلاچه احتمالاً به‌اندازهٔ خودروهای مجهز به مبدل گشتاور تعویض‌های نرمی ندارند.

2016 Audi TT
قضاوت نهایی
درمجموع آئودی تی‌تی 2016 سریع است و به‌خوبی پالایش‌شده است. طراحی این خودرو تندوتیز و شیک است و ما همچنین کنترل‌های هوشمند تهویه و ابزارهای اطلاعات سرگرمی این خودرو را دوست می‌داریم. نقاط ضعف انگشت‌شمار هستند. فرمان می‌توانست احساس بیشتری را منتقل کند و گیربکس هم کمی ناملایمت نشان داد و همچنین طرفدار برخی از مواد بکار رفته در کابین نیستیم.

اما بااین‌حال، تی‌تی هنوز هم خودرویی است که کارایی بیشتری را نشان می‌دهد اما آن چیزی که ما واقعاً دوست داریم این است که تی‌تی خود را خیلی جدی نمی‌گیرد. تی‌تی اجازه نزدیک شدن را می‌دهد، راحت است و البته لذت زیادی دارد.
آئودی تی‌تی شروع قیمت 43 هزار دلاری دارد اما مدل حاضر در تست برچسب قیمتی 50025 دلاری را نشان می‌دهد. آپشن ها شامل پکیج تکنولوژی 3250 دلاری است که سیستم ناوبری، تشخیص نقاط کور و… را در اختیار شما قرار می‌دهد. رینگ‌های 19 اینچی و پکیج صندلی S اسپورت نیز بهای جداگانه‌ای دارند.


نقاط قوت: گیربکس با تعویض‌های سریع، پیشرانهٔ قدرتمند و کم‌مصرف، کنترل‌های تهویهٔ هوشمند، نشان‌دهنده‌های دیجیتال فوق‌العاده
نقاط ضعف: مواد بکار رفته در کابین، احساس فرمان خودرو

2016 Audi TT

مشخصات آئودی تی‌تی 2016

پیشرانه: 2 لیتری 4 سیلندر توربوشارژدار
قدرت: 220 اسب بخار، 350 نیوتن‌متر گشتاور
گیربکس: 6 سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: 10.22/7.84/9.04 لیتر در هر صد کیلومتر
قیمت در ایالات‌متحده: 50025 دلار در هنگام تست

[دانلود ویدئو]
منبع: autoguide

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

9 دیدگاه

  1. احمد باقری
    سوابق: (4302 دیدگاه) ,

    کلا آئودی ماشینهای خوبی تولید می کنه، ولی از نظر طراحی خارجی و نمای داخل کابین به پای مرسدس و بی ام دبلیو نمیرسه.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Hamid...Audi
      Hamid...Audi
      سوابق: (281 دیدگاه) ,

      طراحی داخلی و خارجی یه چیز کاملا شخصی و سلیقه ایه.
      عجیبه که یه نفر با 2772 سابقه دیدگاه اینو نمیدونه…

      پاسخ
  2. farid
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    این ماشین عالیه حرفی برا گفتن باقی نمیزاره به نظر من ائودی سوار شی یعنی هم حس لوکس بنزو داری هم روح اسپرت بی ام دبیلیو ای کاش ائودی رسما وارد ایران میشد من که عاشقشم

    پاسخ
    1. فرامرز
      سوابق: (743 دیدگاه) ,

      آئودی تو سالهای اخیر خیلی پیشرفت کرده ولی تو خیلی از مدل ها به سمت اسپرت بودن نرفته و بیشتر تلاش کرده راحتی و کیفیت ساخت محصولاتش رو بیشتر کنه به طوری که کیفیت مواد بکار رفته در داشبورد، میزان نفوذ صدا تو کابین و میزان ضربه وارده از ناهمواری های جاده رو بهبود بده و تا حد زیادی موفق شده (به گفته بعضی مجلات آئودی های جدید از مرسدس ها هم لوکس تر و نرم تر هستند) اما اسپرت بودن رو تو خیلی از مدل ها مثل آ۴ از دست داده.

      پاسخ
  3. یو اس اس اینترپرایز
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    اتفاقا طراحی ائودی عالیه.واقعا ایول به این کمپانی شیک

    پاسخ
  4. علیرضا
    سوابق: (102 دیدگاه) ,

    دوستان اگر بخواهید 400 میلیون هزینه کنید و یه ماشین کروک بخرید بین BMW و آئودی کدوم رو انتخاب میکنید؟

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Hamid...Audi
      Hamid...Audi
      سوابق: (281 دیدگاه) ,

      تو انتخاب مدل های آئودی تو ایران هیچی مشخص نیست..یعنی رامک خودرو صرفا یه چند تا مدل پیش فروش کرده و از خدمات و سرویس ها هیچ تضمینی نیست.
      در ضمن تو مدل های سقف باز سقف های سخت ب ام و به نظر من خیلی جذاب تر هستند.یعنی در حالت سقف بسته یه ماشین کوپه و در حالت سقف باز یه ماشین کروک داری ولی ماشینای آئودی همه سقف نرم یا پارچه ای دارند…
      من خودم ای5 کانورتیبل رو خیلی دوست دارم و ظاهر و سواریش واسم جذاب تره ولی تو ایران آئودی رسما هیچ تضمینی نداره و شما بهتره 428 کانورتیبل رو انتخاب کنید.

      پاسخ
    2. یو اس اس اینترپرایز
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      در ایران یا المان؟؟؟؟؟؟؟/

      پاسخ
  5. تصویر پروفایل moein
    moein
    سوابق: (775 دیدگاه) ,

    یادش بخیر یه معلم داشتیم داشت از ماشینش می گفت که آردی مغز پسته ایی بود بیچاره زبونش گرفت گفت آوودی مغز پسته ایم خلاصه دیگه تا آخر سال دس مایه بچه ها بود یادش بخیر

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.